|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Az
igaz istentisztelet
Lekció: Zsoltárok
50,1-15
„Ászáf zsoltára. A
hatalmas Isten, az ÚR szól, és hívja a földet napkelettől napnyugatig.
A tökéletes szépségű
Sionon ragyogva jelenik meg Isten.
Jön a mi Istenünk,
nem hallgat. Előtte emésztő tűz, körülötte hatalmas szélvihar.
Hívja az eget
odafent, és a földet, mert ítélni akarja népét.
Gyűljetek hozzám,
híveim, akik áldozattal kötöttetek szövetséget velem!
Igazságát hirdesse
az ég, mert ítéletet tart az Isten. (Szela.)
Hallgass, népem,
most én beszélek! Izráel, most téged intelek! Isten, a te Istened vagyok
én!
Nem feddelek meg
véresáldozataidért, sem állandóan előttem levő égőáldozataidért, de nem
fogadok el házadból bikát, sem aklaidból bakokat.
Hiszen enyém az erdő
minden vadja, és ezernyi hegynek minden állata.
Ismerem a hegyek
minden madarát, enyém a mező vadja is.
Ha éhezném, nem
szólnék neked, mert enyém a világ és ami betölti.
Eszem-e a bikák
húsát, iszom-e a bakok vérét?
Hálaadással áldozz
Istennek, és teljesítsd a Felségesnek tett fogadalmaidat!
Hívj segítségül
engem a nyomorúság idején! Én megszabadítlak, és te dicsőítesz engem.”
Textus: Zsoltárok
50,22-23
„Értsétek meg ezt ti, akik elfeledkeztek Istenről,
különben elragad menthetetlenül!
Aki hálaadással áldozik, az dicsőít engem, és aki ilyen
úton jár, annak mutatom meg Isten szabadítását.”
Istentisztelet
és a templom. Egymástól elválaszthatatlan két fogalom a számunkra. A találkozás ideje és helye Istennel és
egymással. A közösség megélése, imádság és ének helye, no, meg a tanításé.
Megszólal az orgona, ez a különlegesen szép hangú hangszer. Belép a
lelkész, köszönt, majd együtt, közös énekkel dicsőítjük Istent hétről
hétre. Gyönyörű, régi énekeink szólalnak meg ilyenkor, amelyekkel már
őseink is kifejezték hálaadásukat, bűnbánatukat, magasztalásukat. Jó
énekelni az Úrnak, hallgatni zenés áhítaton az értékes darabokat,
elcsendesedni, békességre találni e falak között. Majd felcsendül az Ige,
az olvasott és a hirdetett egyaránt, és az imádság. Fontosak ezek az órák.
Gondolkoztunk már azon, hogy miért jövünk ide hétről, hétre? Mi vonz
bennünket? És mi változik az életünkben a vasárnapok hatására?
Az istentisztelet léte Isten parancsán nyugszik.
Maga az a tény, hogy istentiszteletek vannak, nem emberi kitaláció, nem
afféle „papi találmány”, hanem maga Isten rendelkezett úgy, hogy időnként „legyenek szent összegyülekezések”.
Ő rendelte az ünnepeket is, hogy a hétköznapok sorában legyen néha
megállása az embernek, és legyen olyan alkalom is, amikor nemcsak egyénileg
és családonként, hanem a nagy közösségben, mint Isten népe, megáll az élő
Isten előtt, és meghallgatja, hogy Isten mit mond neki. Az istentisztelet
tulajdonképpen csodálatos párbeszéd: Isten szól az Ő népéhez, és a nép
válaszol Istene szavára.
A hétévenként tartott ünnepen
a templomban szolgáló papok idézték fel a Sínai-hegynél történt eseményeket,
a szövetségkötést, és törvényadást. Erre emlékezve olvasták föl ezt a
zsoltárt. Komoly hangvételű zsoltár ez! Az Úrral való kapcsolatról szól,
arról hogy nem mindegy, hogy hogyan közeledünk felé, és egyáltalán nem
mindegy, hogy hogyan járunk vele!
Izráel népének kegyességi
életében az egyik leginkább központi elem az áldozatbemutatás volt, amelyet
naponta gyakoroltak. Éppen ezért érdekes, hogy az igaz istentiszteletről
szóló zsoltárban épp a véres- és égőáldozatokért nem feddi meg népét az Úr!
No, nem az áldozatok teljes elvetéséről van szó! Hanem a nép egy pogány
nézetért feddetik meg. Úgy áldoz ugyanis a nép, mintha Istennek lenne
szüksége rá: mintha Ő lenne „éhes”, és az áldozat Őt táplálná! Nem szorul
rá Isten az áldozatra, hiszen az egész világ az Övé! Egyúttal az is téves
nézet, hogy Isten „elfogadja” az áldozatot, és ezzel kötelezi magát az
áldozatot bemutató ember akaratának teljesítésére.
Mi keresztyének nem mutatunk
be áldozatot. Távol áll tőlünk ez a gyakorlat, meg tudjuk, hogy Jézus volt
az egyetlen igazi és megismételhetetlen áldozat. Ő az Isten báránya, ki
hordozta a világ bűnét. Nincs szükség többé arra, hogy bikákat vagy kosokat
pakoljunk oltárra! Mégis nagyon fontos üzenete van ennek az igeszakasznak.
Az áldozat szó a magyar
nyelvben mást is jelent: az ember valamilyen céllal lemond értékeinek,
pénzének, idejének egy részéről. Egy olyan szent cselekmény, amelyben az
ember Istennek ad valamit. Na, ez már tőlünk sem áll annyira távol! Mi is
oly sok mindent adunk szent célra. Gondoljunk csak bele, hogy sokan milyen
sok idejüket szánják oda különböző szolgálatokra, vagy épp pénzt dobunk a
perselybe, vagy adakozunk különböző célokra. A kérdés csak az, hogy
ilyenkor milyen lelkület van bennünk? Nagy kísértés ez ugyanis minden kor
embere számára!
Egykor, Jézus korában a
farizeusok között pl. volt, aki kürtöltetett maga előtt, hogy mindenki
tudja, hogy ő adakozott. Mi legfeljebb csak megbeszéljük, hogy ki mennyit
adott, vagy ahogy némely más gyülekezetben szokás, kihirdetik konkrétan az
adományokat. Az más kérdés, hogy egykor a farizeusok nem csupán Isten előtt
akartak érdemeket szerezni, hanem az emberek előtt is. Épp ezért kapták meg
jutalmukat – Jézus szavaival élve. Nincsen ez másként ma sem, ha csak eddig
jutunk el! Mi van a szívünkben, amikor imádkozunk, vagy épp istenért
teszünk valamit?
Mert lehet valahogy úgy is,
ahogyan a farizeus és a vámszedő történetében a farizeus: a mellét verve,
dicséretet várva! Nézzük meg, nem kapjuk-e néha magunkat azon, hogyha nem
is a fűszerek, és egyéb különleges dolgok utáni tized, de a tetteink és
szolgálataink jutnak eszünkbe, amikor Istenhez szólunk? Kísértés ez nekünk,
keresztyéneknek! „Uram, én járok a te házadba, sőt mi több, még
kiscsoportra is. Betegeket is látogatok, kedves vagyok a szomszéddal,
adakozok. Kérlek, legyél velem, gyógyíts meg, és segíts!” Nem a kérés a
baj, hanem az ember lelkének irányultsága! Nagyon könnyű magunkat azon
kapni, hogy úgy kezeljük Istent, mint egy automatát! Bedobok két
istentiszteletre való elmenetelt, vagy adakozást, benyomom az imádság
gombját, és jöjjön ki, amit szeretnék. Például az Isten áldása. De ez nem
így megy! Isten szuverén Úr, nem befolyásolható, nem lekenyerezhető!
Nem az volt egykor az áldozat
célja, hogy ezzel az ember rákényszerítse a maga akaratát Istenre, hanem –
a hálaadás! Hálaénekkel egybekötött hálaáldozatról van szó. Erről szólt
egykor a zsoltár, és erről kellene ma is szóljon a mi életünk, imádságaink!
Ehhez a személyes bizonyságtétel is hozzátartozott. A gyülekezet előtt
mondta el a hálaáldozatot bemutató ember, hogy mi történt vele: hogyan
jutott nyomorúságba, hogyan „hívta segítségül” az Urat, és Ő hogyan
mentette meg. Hálaadás alkalmával az Urat dicsőítették, és a Neki tett
fogadalmat teljesítették. Na ez az, amiben gyönyörködik az Isten, és erre
biztatja híveit. Ő a jövőben is kész lesz meghallgatni a nyomorúságban
mondott könyörgést, és várja dicséretmondásunkat, hálaadásunkat!
Jó ezt komolyan venni! Mert
amíg az az imádság, amely érdemeket akar szerezni, az befelé fordítja a
figyelmemet, önmagamra, addig a hálaadás, és dicsőítés kifelé, hiszen a
világban, a környezetemben veszem észre Isten tetteit! Ez az indulat pedig
nem fog tudni itt tartani és bezárni a falak közé. Akkor már nem csupán a vasárnapi
istentiszteletre vágyik az ember szíve, hanem kifelé, az élet istentiszteletébe!
Egyszerűen arról van szó,
hogy észrevesszük hálaadás közben, hogy felelősségünk van a világban: nem
mehetünk el a nyomorult, a rászoruló mellett, ahogy Isten sem tette ezt.
Nem elégedhetünk meg annyival, hogy nekünk jó közösségünk, szép otthonunk,
kedves gyülekezetünk van, és még Vele, az Úrral is közösségünk van. Rá
fogunk döbbenni, hogy nincs jogunk bezárkózni a keresztyén világunkba, vagy
úgy is mondhatnám, hogy a templomunk falai közé, mert ott kívül a világban,
szükség van ránk. Neki, Jézusnak van szüksége ránk, hogy az Ő nevében
menjünk, és odaforduljunk a többi ember felé! Nem zárkózhatunk be.
Ez a hívőknek nagy kísértése
lehetett és lehet mind a mai napig. Akármilyen életünk is van, de
mindenképp áldásban van részünk. Áldás az, hogy megismerhettük az Urat,
vagy legalábbis az Ő vonzásában élhetünk. Jó itt lennünk, és mindezért
hálásak lehetünk. Ugyanakkor nem állhatunk itt meg, hiszen a „világ
– bár sokszor nincs tudatában –, de sóvárogva várja az Isten fiainak
megjelenését.” Hálaadásunk részévé válhat kifelé nyitni a világ felé,
érte élni és szolgálni. Nem kötelességből, hanem hálából, szabadságból,
hogy mások is átélhessék, megélhessék mindazt, amelyben nekünk részünk van,
volt és lesz!
Soha nem tudnánk ugyanis
eleget adni, elég jót cselekedni, hogy azzal megfizethessük,
kiérdemelhessük azt, amit Jézus vállalt értünk. Fizetségünk, jogunk nem
lehet előtte. De kegyelme a miénk, akárcsak az örök élet, a bűnbocsánat, amit
Ő szerzett meg számunkra a kereszten szolgai formában, semmit sem várva
fizetségül. Isten adja, hogy megértsük, hogy ebben, milyen nagy dolog látni
Isten tetteit, hálát adni, és érte, neki szolgálni, érte tenni sok mindent,
semmit sem várva, hanem örülve, hogy egyáltalán bármit csinálhattunk, hogy
így éljük meg az élet istentiszteletét. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|