|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Szeretetünk forrása
Efézusi levél 5.
fejezet 21-33. vers
21Engedelmeskedjetek egymásnak, Krisztus félelmében.
22Az asszonyok engedelmeskedjenek férjüknek, mint az
Úrnak;
23mert a férfi feje a feleségnek, ahogyan Krisztus is
feje az egyháznak, és ő a test üdvözítője is.
24De amint az egyház engedelmeskedik Krisztusnak, úgy
engedelmeskedjenek az asszonyok is a férjüknek mindenben.
25Férfiak! Úgy szeressétek feleségeteket, ahogyan
Krisztus is szerette az egyházat, és önmagát adta érte,
26hogy a víz fürdőjével az ige által megtisztítva
megszentelje,
27így állítja maga elé az egyházat dicsőségben, hogy ne
legyen rajta folt, vagy ránc, vagy bármi hasonló, hanem hogy szent és
feddhetetlen legyen.
28Hasonlóképpen a férfiak is szeressék a feleségüket,
mint a saját testüket. Aki szereti a feleségét az önmagát szereti.
29Mert a maga testét soha senki nem gyűlölte, hanem
táplálja és gondozza, ahogyan Krisztus is az egyházat,
30minthogy tagjai vagyunk testének.
31„A férfi ezért elhagyja apját és anyját, és
ragaszkodik feleségéhez, és lesznek ketten egy testté.”
32Nagy titok ez, én pedig ezt Krisztusról és az
egyházról mondom.
33De ti is, mindenki egyenként úgy szeresse a
feleségét, mint önmagát, az asszony pedig tisztelje a férjét.
Imádkozzunk:
Mennyei Atyánk, köszönjük, hogy még tart a kegyelmi
idő, hogy a mai nap is színed elé járulhatunk, hogy napjainkat a mai nappal
is megtoldottad. Köszönjük, hogy Te minden embert másnak teremtettél, nincs
két egyforma ember, de minden embernek adtad a szeretet lehetőségét, mint
az élet fő értelmét. Megvalljuk, szeretet nélkül az ember élete annyit ér,
mint mezőn a fű. Kihajt, növekszik, majd elszárad. Az ember földi életéből
is csak a szeretet marad meg, ami mások szívében él tovább.
Mennyei Atyánk, hálatelt szívvel köszönjük, a legfőbb
példát a szeretetre. Egyszülött Fiadat kereszthalálra adtad bűneink miatt.
Köszönjük, hogy az embernek adtál társat, aki kitart mellette jóban,
rosszban, és adtál gyerekeket, akiket szerethet, mint a gyülekezet
legkisebb alapegységét. Krisztus Urunk, töredelmesen megvalljuk, hogy e
szeretet Belőled táplálkozik. Add Urunk, hogy mindnyájan Tereád nézzünk, Téged
szeressünk. Ha így teszünk, csak akkor tudunk örülni a mások örömének, és
akkor lesz önzetlen és időtálló szeretetünk. Add Urunk, hogy a családon
kívül, a nagyobb családot, a hitben társakat is szeressük, egymást, és ne a
magunk, hanem Krisztus Urunk mércéjével, és lelkületével mérjünk mindenkit,
így minden emberben Krisztus teremtményét lássuk. Ámen.
János
evangéliuma 13. fejezet 34-35. vers
„34Új
parancsolatot adok nektek, hogy szeressétek egymást: ahogyan én szerettelek
titeket, ti is úgy szeressétek egymást!
35Arról fogja megtudni mindenki, hogy az én
tanítványaim vagytok, ha szeretitek egymást.”
Szeretett testvérek!
Hogyha egy idegen helyen járunk, és látunk
templomokat – miről ismerhetjük föl, hogy mondjuk ez nagy valószínűséggel egy
római katolikus templom? Miről ismerhetjük föl, hogy ez bizonyára egy görög
katolikus templom? Miről ismerhetjük föl, hogy nagy valószínűséggel ez egy
református templom? Bizonyára tudjuk a választ. Legalábbis a
gyülekezetekben általában tudják. Hiszen a tornyokon az évszázadok folyamán
kialakult bizonyos szimbólumrendszer, amit elég gyakran használunk, és így
egyfajta jelzővé is vált.
És miről lehet Jézus mai tanítványait felismerni?
Arról, hogy az autón van egy halacska? Vagy arról, hogy a nyakláncon egy
kereszt lóg? Vagy miről lehet fölismerni Jézus tanítványait? Nem a
halacskáról. Nem baj, hogyha használjuk. Nem is nyakláncon a keresztről.
Nem baj, hogyha használjuk. Hanem Jézus azt mondja: „Arról fogja mindenki megtudni, hogy az én tanítványaim vagytok, ha
szeretitek egymást”. Ha szeretitek egymást.
Először is azt mondja Jézus: egy új parancsolatot ad.
Mi az új ebben? Ebben gyakorlatilag azt mondhatjuk, semmi új nincs. A
szeretet parancsolata az Ószövetségben is olvasható – nagyon markánsan, és
nagyon határozottan. Előtte azonban érdemes a kifejezést – tudniillik, hogy
“új” –, egy pillanatra megnéznünk, mert a nyelvek azok különbözőek. Nem
mindent tudunk olyan jól lefordítani, hogy teljesen ugyanúgy érzékeljük a
jelentését. Itt az evangélium görög szövegében egy olyan kifejezés van,
amit mi egyszerűen “új”-nak fordítunk; helyesen egyébként, ami a
rendszeresen megújulót jelenti. Könnyebben értjük, ha mondok bibliai példát:
az új bort nem töltik régi
tömlőbe; vagy: ÚJ esztendő – volt egy előző, és majd lesz egy ÚJ esztendő.
Van egy ilyen kifejezés a görög nyelvben. De nem ezt használja itt az
evangélium, nem ezzel a szóval van jelölve az új parancsolat, hanem egy
másik kifejezése is van az ógörög nyelvnek, ami szintén újat jelent, és mi
magyarra így tudjuk lefordítani, hogy ÚJ,
de egy kicsit különbözik az előbb említett kifejezéstől. Ez a másik
kifejezés a KAIROS, egy olyasmit jelent, hogy megújított. Lényegében ÚJ.
Nem egyszerűen csak úgy, hogy elmúlt az esztendő, jön egy új esztendő. Az újbor sem ennyit jelent, hanem megújítottat, lényegében megújulót
jelent. Ez egy kicsit több, és gazdagabb jelentés, ami a magyar szavunkban
mindkettőt – az automatikusan
ismétlődőt, és ilyen értelemben újnak nevezett, és ezt a lényegileg megújítottat – ugyanazzal
a szóval tudjuk lefordítani, hogy: új.
Ez nem baj, de itt most jó észrevennünk, hogy Jézus ezt az utóbbi
kifejezést használja.
Az evangéliumban azt olvassuk, hogy megújított; lényegében új parancsolatot
adok nektek. No de hát mi az új? Már Mózes 3. könyvében olvassuk: „Szeresd felebarátodat, mint magadat”.
Igen, aztán szintén Mózes 3. könyvében, ugyanott, a 19. fejezetben, egy
kicsit később még ilyet is olvasunk, hogy „szeressétek a jövevényt – ez már kevésbé ismert –, mint magatokat”.
Mint magatokat. Hiszen ti is jövevények voltatok Egyiptomban. Igen, ott van
már a Mózesi törvényekben a felebarát szeretetének parancsolata. Más
helyeket is idézhetnénk, amit majd maga Jézus is idéz, amikor
megkísértették azzal, hogy „Mester, a
parancsolatokból melyik a legfontosabb?”. És akkor Jézus a
Tízparancsolatból egyet sem emel ki, hanem a lényegét mondja el; idézve az
Ószövetséget: „Szeresd az Urat teljes
szívedből… – és így tovább – és
szeresd felebarátodat, mint magadat”. Tehát ott van már az
Ószövetségben is a szeretet parancsolata – akkor mi az új? Nem a megújuló – mondta az
Ószövetség is, hát én (Jézus) is mondom nektek. Elmondta már Mózes is, hát
elmondom én újra. Jézus a lényegében
megújított parancsolatot mondja. Mi a különbség? Nyilvánvaló a
különbség. Az Ószövetségi parancsolat, a felebarát szeretetére vonatkozó
parancsolat mértéke, mi volt? – Ahogyan önmagamat szeretem, úgy szeressem a
felebarátot, sőt még a jövevényt is. Jézus viszont arról beszél, hogy amint
én szerettelek titeket. A
mértéke radikálisan más. Sokkal magasabb. Az ószövetségi Mózesi törvény
parancsolatának se alacsony a mértéke – úgy szeretni a másikat, mint
önmagamat –, ez sem alacsony, nehogy félreértsük. Még sokszor itt is
leütjük a lécet, keresztyén emberként is. A Jézusi mérce viszont lényegesen
másabb, és magasabb. Na de akkor mi lesz, ha még az ószövetségi mércét,
lécet is leverjük sokszor a szeretet vonatkozásában?! Hát még akkor, ha úgy kell szeretni, ahogy Jézus szeret!
Álljunk meg akkor itt egy picit, és nézzük meg a
Biblia szeretetfogalmát. Részben ismerős dolgokat fogok bizonyára mondani,
de jó, hogyha összerakjuk. A régi görög nyelvben – ez már sokszor
elhangzott – alapjában véve 3 kifejezés van a szeretetre. Ezt sem tudjuk
ugyanilyen pontosan egy-egy szóval lefordítani. Ez egyik, amit jól
ismerünk: az EROSZ – az erotika többek között valahol innen ered. Ezt
használta az ó-görög ember, a régi görög ember, egyébként ez is az Isten
ajándéka, de a teológiai nyelvben – vagy mondjam így: a Bibliában – mégsem ezt
használják. Ez a kívánás, ez a
teremtés rendje szerint van. Ez a megkívánás,
ami egyúttal azt is jelenti, hogy ebben van egy jókora adag önszeretet is.
Aztán van ugye a másik, a felebarát szeretete, amit körülbelül így tudunk
lefordítani: szeretlek, mert –
ez megbecsülése a másik értékeinek. Szeretlek, mert segítőkész vagy,
szeretlek, mert okos vagy, mert csinos vagy, mert ez többek között nekem is
jó, meg ugyanakkor megbecsüllek, az értékeidet megbecsülöm.
És van a harmadik, amit nagyon jól ismerünk, gyakran
elhangzik: az AGAPE szeretet. Ezt a kifejezést a Szentírás egy-két
kivételtől eltekintve mindig Isten szereteténél használja. Mármint amikor az Isten szeret bennünket.
Az előzőt, a a felebaráti szeretetet (FILEO), azt az ember–ember kapcsolatra használja. De amikor az Isten irántunk
való feltétel nélküli szeretetéről beszél a Biblia, akkor az agape-ról van szó. Mindegyiket ezzel
a szóval fordítjuk le, hogy szeretet,
pedig radikálisan más az egyik és más a másik. Mi nem is érzékeljük igazán,
csak akkor, ha a szövegösszefüggés egyértelműen hangsúlyozza, hogy van
különbség az emberből fakadó szeretet és az Isteni szeretet között. Ez az agape-nak nevezett szeretet, ez feltétel
nélkül elfogadja a másikat, hogy az majd így mássá lehessen. Nem erőszakkal
megváltoztatni akarja, hanem elfogadja feltétel nélkül, hogy mássá lehessen
Ez a szeretet, ez kezdeményező szeretet. Megelőlegezett szeretet – ezért
mondom, hogy kezdeményező szeretet. Vagyis a bibliai fogalom, amikor
szeretetről beszél, és amit itt Jézus is használ, az ez. A bibliai fogalom,
amit itt Jézus mond, az nem csupán szimpátia. Az nem csupán egy érzelem a
másik ember iránt. Nem is egy kedveskedés a másik ember iránt. Ezek is
értékes dolgok, megint félre ne értsük. De nem ezt a kifejezést használja
Jézus. Itt valami többről van szó. A bibliai fogalom, a szeretet, az itt
alapvetően egy döntésen alapuló indulatot és cselekvést jelent. E mögött
egy nagyon komoly döntés van. Ha élesebben fogalmaznánk: a felebaráti
szeretetet így szoktuk mondani: szeretlek, mert; az Isten irántunk való
szeretetét pedig körülbelül úgy fordíthatnánk le: szeret annak ellenére,
hogy milyen vagyok.
A három szeretettel
kapcsolatosan egy könyv néhány sora került elém, amiben többek között
valaki úton van, és egy kisvárosban egy lakodalomba csöppent be, és a
következőt olvassuk – így írja a szerző:
„Az ifjú házasok felvágták a hatalmas tortát. Megint
felhangzott az éljenzés. Vélhetően szeretik egymást – gondolkodtam hangosan.
– Hát persze, hogy szeretik egymást! – mondta a mellettem ülő úr. – Maga
már látott olyat, hogy valakik más okból házasodnak? Petrus a vezetőm, nem
hagyta annyiban a dolgot. – A szeretet melyik formájára gondol az úr? Az eros-ra, a fileo-ra, az agapera?
Az úr értetlenül bámult.”
Igen, sokszor ez az értetlen
bámulás jelzi, hogy nem vagyunk tisztában a szeretettel, a szeretet
különböző típusával. Csak olyan szépen hangzik, hogy szeretet!… és ettől kezdve mindenki
megolvad, elolvad…! – és nincs szeretet. A bibliai szeretetben tehát nem
egyszerűen egy szimpátia, egy érzelem, egy kedveskedés van a másik ember
iránt, hanem ez egy nagyon komoly döntés. Egy áldozatot hozó döntés a
kezdeményező szeretet – ilyen szeretettel szeret az Isten minket. És amikor
Jézus azt mondja, hogy új parancsolatot adok nektek, hogy egymást
szeressétek, ezt a kifejezést és
ezt a fogalmat használja. Nem a felebaráti szeretetet, nem is az eros-t, hanem ezt, ha szabad így
mondani, a legmagasabb szintű szeretetet. A tanítványság bizonyítéka tehát
ez a szeretet, ez a kezdeményező, annak ellenére való szeretet. És Jézus
ezt nemcsak elmondja, hanem az utolsó vacsorán is, apró dolgokban is
bizonyítja. Az utolsó vacsorán Júdás kapja Jézustól az első megtisztelő
falatot. Noha Jézus tisztában volt azzal, hogy Júdás mit akar tenni. Sőt az
egyik evangéliumban egyértelműen arról van szó, hogy menj és tedd meg, ha
ezt eldöntötted. Annak ellenére Júdás kapja a megtisztelő falatot, hogy
Jézus tisztában van Júdás áruló szándékával. Valljuk be, ha mi egy ilyen
helyzetben lennénk, mondjuk egy asztal mellett, és mondjuk, hogy mi
merhetnénk, vagy adhatnánk az ennivalót – hát mi az ilyen valakit az
asztaltársaságból utolsónak hagynánk. Remélem, adnánk azért neki. De
utolsónak hagynánk. A kedvesebbeket, a szimpatikusabbakat, azokat
tisztelnénk meg először. És Jézus elsőként Júdásnak adta a falatot. Igen,
ez az a szeretet, amely még itt az utolsó pillanatban is, amikor már Júdás
eltökélte, hogy ő átáll a másik oldalra – hogy eladja a mesterét, hogy ő
kiugrik ebből a dologból –, még ebben a pillanatban is ekkora megtisztelő
szeretettel fordul felé, hogy mindezzel elfogadva őt – nem a tetteit, a
szándékát, hanem őt –, mássá
lehessen. Hátha még megváltozik! Még mindig megadja a lehetőséget neki.
Jézus tehát nem egyszerűen csak mondja, és majd a golgotai kereszten is
bizonyítja, hanem ott, amikor ezt az új parancsolatot adja tanítványainak,
ott azonnal, a vacsora keretében is így cselekszik. Ilyen kezdeményező
szeretettel fordul azon tanítvány felé legelőször, aki egész más indulattal
volt már iránta. A kezdeményező
szeretet a tanítványság bizonyítéka. Mi nagyon sokszor könnyen a
szimbólumok mögé bújunk, bizonyos jelképeket, szimbólumokat fölteszünk,
használunk, és akkor úgy gondoljuk majd, hogy rendben van minden. Nem a
szimbólumokkal van a baj, hanem hogy mi van mögötte. Van-e akkora tartalom,
mint amit az kifejez? A gyülekezetben megvalósult kölcsönös szeretet, ez
már a hatásához tartozik, mert a tanítványság bizonyítéka az egymás iránt
való kezdeményező, megelőlegezett szeretet, de ennek hatása is van. Hatása
van, ha ez megvalósul a gyülekezet közösségében, ha ott kölcsönös szeretet
van. Ez befelé áldást jelent, kifelé pedig vallás-bizonyságtétel – ha úgy
tetszik misszió. Egy neves lelkész kollega írja, az Egyesült Államok egyik
óriási gyülekezetének, mega-gyülekezetének a vezetője: „Amikor megkérdeztem
a frissen megtérteket, hogy mi vonzotta őket gyülekezetünkbe, még soha
senki nem mondta azt, hogy a reformátori teológia, amit vallotok. Vagy a
gyönyörű épületeitek”. Ennek a gyülekezetnek egyébként, amelyik egy
családból indult körülbelül 30 évvel ezelőtt, tizenegy-két évig már
öt-nyolcezres volt a gyülekezet, még nem is volt saját épülete. Úgyhogy
senki nem mondta, hogy a gyönyörű épületeitek. De azután sem, amikor már
lett. „Vagy senki nem mondta, hogy hát olyan sok programot szerveztek, és
ez vonzott ide. Az általános válasz sokkal inkább ez volt: éreztem, csakúgy
áradt felém a szeretetteljes lelkület. Ez vonzott ide.” A többi sem
megvetendő természetesen, de valahol ez a tapasztalat nagy igazságot fejez
ki. Hiszen a mi életünk, a gyülekezeti közösség, a belső közösség élete, az
egymás iránt való szeretetünk, az fog vonzani. Leginkább ez vonzza, vagy
ennek hiánya taszítja az embereket. Hát ez nagyon szépen hangzik, ez a
szeretet – ennek a parancsolata. Föl kell tennünk a kérdést, ami bizonyára
már ott van bennünk: honnan lesz ehhez erőnk? Mert ha őszinték vagyunk,
akkor ezt föl kell tenni. Honnan lesz ehhez erőnk? Szeretnénk a Júdást is?
Honnan lesz erőnk szeretni azt a másikat, aki másképp gondolkozik sok
mindenben, másabb egyéniség. Szeretni azt, aki minden lében két kanál,
szeretni azt, aki soha meg nem szólal, szeretni azt, aki még soha nem
köszönt nekem a gyülekezetben – lehet, hogy én se neki. Honnan lesz ehhez
erőnk? Ez a nagyon jól ismert mai újszövetségi szakaszunk, először is arra
figyelmeztet, hogy a Krisztusi szeretet nem utánozandó példa. Tudniillik,
ahhoz nincs erőnk. Hatalmas példa, de saját erőből úgyse tudnánk utánozni. A krisztusi szeretet, szeretetünk
forrása – forrása. Nem elérhetetlenül magasztos nagyszerű példa –
egyébként az lenne –, hanem szeretetünk forrása. Ez a megtapasztalt
szeretet – hogy az Isten így szeret engem, így szeret téged, így szeret
bennünket, annak ellenére szeret bennünket, hogy… –, ez a megtapasztalt
szeretet új magatartásra indít bennünket. Ilyen értelemben mondom, hogy forrása! Az Isten irántunk való
szeretete forrása a mi testvérszeretetünknek. Egy új magatartásra indít,
egy lényegében másmilyen
szeretetre indít bennünket.
Eszünkbe kell, hogy jusson
Pál apostol szava – a Római levél 12. fejezetének elején olvashatjuk –,
amikor az apostol többek között azt írja, hogy „változzatok meg értelmetek megújulásával” – nemcsak érzelmünk
megújulásával, hanem értelmetek megújulásával – „hogy megítélhessétek mi az Isten akarata, mi a jó, mi a tökéletes”.
Meg kell változnunk nekünk magunknak, mert ez a megelőlegezett isteni
szeretet, amely bennünket elfogadott, és nekünk a megváltozás lehetőségét
kínálta föl, ez a szeretet lesz erőforrás arra, hogy megváltozzunk. És ne
csupán a belőlünk fakadó szeretettel próbáljunk szeretni. Hanem felülről
való szeretettel. A gyülekezetet nem egyszerűen az emberi szimpátia kell, hogy
összetartsa – akkor széthullik. Nem is egyszerűen valamifajta vallásos
érdekközösség kell, hogy legyünk, hanem a Krisztus szeretetének ajándéka
kell, hogy összefűzzön bennünket, hogy összetartsa a gyülekezetet. Honnan
lehet ehhez erőnk? Egy evangéliumi ének refrénje többek között ezt mondaná
erre: „van erőm, van, csodás erő van,
Jézus drága szent vériben”. Ennek az éneknek az utolsó verse már a
szolgálatról beszél, hogy arra is van erő. Nem belőlem. Belőlem csak egy
bizonyos határig fakad szeretet – legfőképpen a szimpatikus emberek felé.
Hanem onnan felülről, az ÚR felénk árasztott szeretete az az erőforrás,
amiből meríthetünk. És eszünkbe juthat – már elhangzott erről a szószékről
– Túrmezei Erzsébet egyik versfordítása, annak néhány sorát idézem – egy
kútról szól az a vers, egy forráskútról, amelyik mindig csak adja, adja,
adja, adja a vizét –, így ír a versben:
„Ilyen kúttá kellene lennem.
Csak adni teljes életemben.
Mindig csak adni?
Ez terhet is jelenthet!
Jó kút, nem érzed ezt a
terhet?
Belenézek, tükre rám ragyog,
de hiszen a forrás nem én
vagyok!
Árad belém, csak továbbadom,
frissen, vidáman és szabadon…
A forrás nem én vagyok!”
A mi lehetőségünk, nem
egyszerűen Jézustól parancsba adott kötelesség; hanem a mi lehetőségünk az,
hogy az isteni forrás árad, a szeretet isteni forrása árad, hogy mi ebből a
bűnbocsátó kegyelmes szeretetből élünk – ha keresztyének vagyunk –, és
ebből a szeretetből adunk tovább. És akkor már nem egyszerűen annyit tudunk
adni, meg úgy szeretni, ahogy önmagunkat – ahogy a Mózesi törvény írja, és
ez is magas mérce! –, hanem valahogy úgy, ahogyan kaptuk ezt a szeretetet.
Azért kaptuk, hogy továbbadjuk. Merjük továbbadni ezt a szeretetet, amelyet
kaptunk. Jézus ezt mondja: „Új
parancsolatot adok nektek, hogy szeressétek egymást; ahogyan én szerettelek
titeket, ti is úgy szeressétek egymást. Arról fogja megtudni mindenki, hogy
az én tanítványaim vagytok, ha szeretitek egymást.” Ámen.
Hálát adunk
Istenünk,
teremtett világod szépségéért, a havas táj gyönyörűségéért. Hálát adunk Urunk,
Istenünk, az emberi kapcsolatokban felkínált áldásokért, a házasságban
kapott örömökért, gyönyörűségekért. Hálát adunk Istenünk felebarátaink
iránti szimpátiára épült barátságokért, köszönjük azt a sok jót, amivel
körülvettél bennünket. Magasztalunk Téged, hogy eltévedt életünket
megkerested és visszafogadtad. Magasztalunk Téged kegyelmes szeretetedért,
mellyel életünk megtérését, újjászületését, és megszentelését munkáltad.
Segíts Urunk, hogy elfogadó, újjászülő szeretetedből erőt merítve mi is szeressük
egymást. És segíts Urunk, hogy a Te szereteted elfogadása kapcsoljon össze
bennünket a gyülekezet közösségében. Segíts, hogy egymást szeretettel
elfogadó közösségünk Rólad beszéljen, és vonzó legyen sokaknak. Kérünk, áldd
meg így vasárnaponkénti összegyülekezésünket, hétköznapi kiscsoportjaink
egymást számon tartó közösségeit. Könyörgünk a működő házasságokért, hogy
jó példává lehessenek a fiatalok számára. Könyörgünk a gyülekezetek
szeretetben való megújulásáért, hogy erkölcsében megroppant társadalmunk
számára gyógyulás forrásaivá lehessenek. Könyörgünk így saját gyülekezetünk
újulásáért is. És kérünk betegekért és gyászolókért, könyörgünk
magányosokért, vagy az élet más gondjait hordozókért, hogy magányosságukból,
a mélységből keressék a közösséget, a Veled és a Te népeddel való
közösséget, ahol Te különös áldásokat szeretnél adni nekik. Urunk, Istenünk
könyörgünk azokért, akikben már a felebaráti szeretet is meghidegült. Hogy
talán éppen általunk is eljusson hozzájuk a Te életet megváltoztató, meggazdagító
szereteted. Ámen.
„Ti azonban
választott nemzetség királyi papság, szent nemzet, Isten tulajdonba vett
népe vagytok, hogy annak nagy tetteit hirdessétek, aki a sötétségből az Ő
csodálatos világosságára hívott el titeket.” Ámen
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|