|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„És ezt nem tudod?”
„Kegyelem
néktek és békesség, Istentől, a mi Atyánktól, a mi Urunk Jézus Krisztustól.” Ámen.
Zsoltárok
könyve 119. fejezet 25-45. vers
„Életem a
porhoz tapad: eleveníts meg igéddel!
Ha dolgaimat
elbeszélem, te meghallgatsz. Taníts meg rendelkezéseidre!
Értesd meg
velem utasításaid célját, hogy elmélkedjem csodáidon!
Nem tudok
aludni a bánat miatt, erősíts meg engem igéddel!
Tarts engem
távol a hazugok útjától, és ajándékozz meg kegyelmesen törvényeddel!
Az igaz utat
választottam, döntéseidet magam előtt tartom.
Ragaszkodom
intelmeidhez, URam, ne engedj megszégyenülnöm!
Parancsolataid
útján járok, mert bizakodó szívet adsz nekem.
Taníts, URam,
rendelkezéseid céljára, hogy megfogadjam azokat mindvégig!
Tégy
értelmessé, hogy megfogadjam törvényedet, és megtartsam teljes szívvel.
Vezess
parancsolataid útján, mert abban gyönyörködöm.
Add, hogy
szívem intelmeidre hajoljon, ne a haszonlesésre!
Fordítsd el
tekintetemet, hogy ne nézzek hiábavalóságra, a te utadon éltess engem!
Teljesítsd be
szolgádon ígéretedet, amelyet az istenfélőknek adtál!
Fordítsd el
tőlem a gyalázatot, amelytől borzadok, mert jók a te döntéseid!
Eleveníts meg
igazságoddal, mert vágyódom utasításaidra.
Teljesedjék be
rajtam kegyelmed, URam, és megígért szabadításod,
hogy választ
tudjak adni gyalázóimnak, hiszen igédben bízom.
Ne vedd ki
számból teljesen az igazság beszédét, mert a te döntésedre várok.
Meg akarom
tartani törvényedet állandóan, mindörökké.
Tágas téren
járok, ha a te utasításodat keresem.”
Imádkozzunk:
Drága mennyei Atyánk! Hálás szívvel jöttünk Hozzád,
ezen a mai vasárnapon is. Köszönjük az ünnepeket, a pihenést, a találkozásokat
családtagokkal és barátokkal. Köszönjük az elmúlt hét áldásait, és a Te
kegyelmedet, amellyel megtartottál minket akkor is, amikor túl
elfoglaltnak, fáradtnak, vagy éppen túl boldognak éreztük magunkat ahhoz, hogy
észrevegyük, és hálát adjunk Neked. Köszönjük a Te türelmes szeretetedet,
amellyel nap mint nap körülvettél bennünket. Bocsásd meg, hogy olyan
gyakran találtunk valamit, ami így vagy úgy fontosabbnak tűnt, mint a Veled
való kapcsolat. Uram! Köszönjük Neked az új évet, köszönjük, hogy ez egy
kicsit újrakezdés is lehet… Szeretnénk ezért most letenni eléd a bűneinket,
amivel nélküled nem tudunk mit kezdeni… gondolatainkat, vágyainkat,
örömeinket, amiknek csak benned lehet igazán értelmük. De szeretnénk
letenni kérdéseinket, kételyeinket is, amire csak Tőled kaphatunk választ.
Így szeretnénk most ismét eléd állni. Taníts, formálj minket a Te
bölcsességed szerint. A zsoltáros szavaival kérünk, tégy türelmessé, hogy
megfogadjuk törvényeidet, és megtartsuk teljes szívvel. Vezess
tanácsolataid útján… Kérlek, áldd meg az ige hirdetőjét és adj nekünk
befogadó, alázatos szívet. Az Úr Jézus nevéért kérünk, hallgass meg minket.
Ámen.
Tagjaink mind és bennünk
minden részek
Restek a jóra, a gonoszra
készek,
Nincs erőnk s a jót, noha
jónak hisszük,
Véghez nem visszük.
Fertőbe estünk, Uram végy ki
onnan,
Szülvén minket Szentlelkeddel
újonnan:
Újítsd meg rajtunk, hogy
legyünk te néped,
Isteni képed.
209. dicséret 4. és 5. vers
János
evangéliuma 3. rész 1- 13. vers
„1Volt
a farizeusok között egy Nikodémus nevű ember, a zsidók egyik vezető embere.
2Ő egy éjjel elment Jézushoz, és így szólt hozzá: »Mester,
tudjuk, hogy Istentől jöttél tanítóul, mert senki sem képes megtenni azokat
a jeleket, amelyeket te teszel, hacsak nincs vele az Isten.«
3Jézus így válaszolt: »Bizony, bizony, mondom néked:
ha valaki nem születik újonnan, nem láthatja meg az Isten országát.«
4Nikodémus ezt kérdezte tőle: »Hogyan születhetik az
ember, amikor vén? Bemehet anyja méhébe és megszülethetik ismét?«
5Jézus így felelt: »Bizony, bizony, mondom néked, ha
valaki nem születik víztől és Lélektől, nem mehet be az Isten országába.
6Ami testtől született, test az, és ami Lélektől
született, lélek az.
Ne csodálkozz,
hogy ezt mondtam neked: Újonnan kell születnetek.
A szél arra
fúj, amerre akar; hallod a zúgását, de nem tudod, honnan jön, és hova megy:
így van mindenki, aki a Lélektől született.«
9Nikodémus megkérdezte tőle: »Hogyan történhet meg
mindez?«
10Jézus így válaszolt: »Te Izráel tanítója vagy, és ezt
nem tudod?
11Bizony, bizony, mondom néked: amit tudunk, azt
szóljuk, és amit láttunk, arról teszünk bizonyságot, de nem fogadjátok el a
mi bizonyságtételünket.
12Ha a földi dolgokról szóltam nektek, és nem hisztek,
akkor hogyan fogtok hinni, ha majd a mennyeiekről szólok nektek?
13Mert nem ment fel a mennybe senki, csak az, aki a
mennyből szállt le, az Emberfia.«”
Ugye tudnánk folytatni a mondatot: „A jó pap is
holtig tanul… mégis tudatlanul hal meg” – szokták hozzátenni.
És a jó gyülekezeti tag? Róla miért nem beszélünk?
Mert igaz, hogy a jó pap is holtig tanul, még az is igaz, hogy tudatlanul
hal meg. És a gyülekezeti tag?
Aztán bizonyára találkoztunk már azzal a mondattal is
(nem is egyszer), hogy valaki (általában a kívül valók közül) azt mondja: „te
csak tudod, te oda jársz!” Vagy: „te csak tudod, te szoktad a Bibliát
olvasni!”
Mit tudunk mi? Tényleg tudjuk? Azt tudjuk, ami
lényeges? Vagy sok mindent tudunk, tudogatunk, de nem biztos, hogy a lényeges
dolgokat.
Nikodémus, ez a vezető ember, ez a kegyes istenfélő
ember elmegy Jézushoz, és a maga és a hozzá hasonlóan gondolkozók nevében
azt mondja: mi „tudjuk…”.
Mit tud? Néhány dolgot elmond. Mindjárt előre
bocsáthatjuk, jól tudja: „Istentől
jöttél tanítóul”. Megjegyezhetjük, hogy itt, ebben a szövegösszefüggésben
ez a kifejezés, hogy tanító, ez nem egyszerűen egy mai iskolai tanítót
jelent, hanem a zsidó gondolkozás szerint a küldött, az majdhogynem azonos
a küldővel. Hiszen teljhatalommal fölruházott valaki. Az, hogy Istentől jöttél tanítóul, ennek már
van bizonyos messiási felhangja. Nem egyszerűen tanítói foglalkozásról van
szó, hanem a bibliai összefüggésben, hogy a Messiásnak ilyen szolgálata is
lesz, ez is benne van.
Aztán Nikodémus hozzáteszi, hogy mi tudjuk, hogy ilyen jeleket, amilyeneket te teszel, (pedig
még nem is volt mindnek tanúja), ilyen
jeleket csak olyan valaki tehet, akivel vele van az Isten. És teljesen
igaza van. Jót tud, jót tudnak. Helyeset ismertek föl. Ez mind fontos. Ez mind
szép. Ez mind igaz – de kevés! És Jézus nem hagyja, hogy ezen a vonalon
menjen tovább a beszélgetés, pedig valószínűleg Nikodémus, ennyi bevezető
után valahol ezen a vonalon szerette volna folytatni. Jézus nem hagyja,
hogy ezen a vonalon menjen, hanem a jelek helyett, a csodajelek helyett
elkezdett Isten országáról beszélni – mert ez a lényeges! Fontosak a jelek,
meg sok minden más fontos! De a lényeges, az üdvösséges, az az Isten
országa.
Mire megyünk a jelekkel, ha ebből sokat láttunk,
sokat ismerünk, sokat el tudnánk mesélni, csak éppen kívül maradunk az
Isten országából?
Igen, ez a lényeg, ez a hasznos, ez az üdvösséges,
erről kell beszélni Nikodémus. Nem az a fontos – mondja tulajdonképpen
Jézus –, hogy most engem bevesztek az írástudók testületébe, a mezítlábos
názáreti rabbit elfogadják-e az írástudók szakmai testületében. Uram bocsá’
esetleg még egy díszdoktorátust is adományoznak majd neki. Nem ez a fontos.
Ettől ti még a bűneitekben el fogtok veszni. Az igazán fontos ennél sokkal
több és más. Nevezetesen az, hogy hogyan juthatsz be az Isten országába – ez
az igazi életkérdés. És erről beszéljünk Nikodémus. Nincs idő arról
beszélni, hogy ezt tudjuk, azt tudjuk, mennyi vallásos ismeretünk van,
miközben el fogtok veszni.
Beszéljünk a lényegről, az Isten országáról, és hogy
mi a feltétele az Isten országába való belépésnek, bejutásnak. Vagyis
beszéljünk a felülről való születésről, beszéljünk az újjászületésről – ahogy
ezt magyarra általában lefordítjuk.
Ez a felülről való születés, ez az Isten Lelke által
való születés, ez ami nagyon-nagyon fontos. És ebből kiderül, hogy nem
tudja, hogy ez a művelt, istenfélő ember, ez a kegyes ember nagyon udvarias,
ismerjük az evangéliumokból, hogy később például ő az, aki majd fölszólal,
amikor Jézus ellen nagyon háborog már a Nagytanács: – Idefigyeljetek! Hát a
mi törvényeink szerint először meg szoktuk hallgatni a vádlottat. Mit
akartok ti, a meghallgatása nélkül ítélkezni?! – nagyon bölcs dolgokat
mond.
De itt most kibukik belőle a kérdés: újjászületni?
Hát ez meg hogy történhet? Vagyis kiderül, hogy Nikodémus nem tudja. Sok
fontos dolgot tud, a lényeges dolgot nem tudja. Csodálkozik. Viszont hozzá
kell tennünk, hogy tudnia kellett volna. Tudnia kellett volna, hiszen
Keresztelő János nyilvános működése idején, amikor útkészítőként a már
megjelent Messiásról beszél, és tanítja, hívja Izráel népét, akkor arról
beszél, hogy „én az utat készítem, én csak vízzel keresztelek, hogy
tartsatok bűnbánatot, hogy meg kell tisztulnotok, de aki utánam jön,
nagyobb nálam, és tűzzel, Lélekkel, Szentlélekkel keresztel. Ez nem volt új
dolog. Ezt tudnia kellett volna Nikodémusnak.
Aztán, mint írástudó embernek, tudnia kellett volna,
hogy már ott a teremtéstörténetnél azt olvassuk, hogy „…és az Isten lelke lebegett a vizek felett”. Azt olvassuk,
hogy a föld porát formálja, és az élet leheletét leheli bele, hogy felülről
történik valami, ami igazán fontos. A Lélek, a Szentlélek ad életet a még
nem élőnek, vagy a nem teremtményhez méltó életet élőnek.
És különösképpen tudnia kellett volna írástudóként,
az akkori Bibliát, az Ószövetséget tanulmányozó és tanító emberként
Nikodémusnak azt is, ami az Ezékiel könyve 37. fejezetében van, ahol is a
próféta csontokat lát, száraz csontokat, és szólnia kell. Tudniillik, hogy
az Úr azt mondja, hogy „Én lelket
adok belétek, és életre fogtok kelni”. Hogy van valami, ami fölülről
jön, ami több mint a mi önmegjavító kísérletünk, ami több annál, hogy mi
igyekszünk rendesek lenni. Még néhány vallásos szabályt is megtartunk, és
akkor megnyugodtunk, hogy… Nem. Sokkal többről, valami másról szól az én
küldetésem. „Szükséges néktek újonnan
születnetek.” Ez felülről ajándékba adatik az embernek, aki kész
elfogadni, és nem a mi magunk megjavítása erőlködéséből származik, mint
ahogy általában a vallások az embert megjavítani akarják, csak a lényeget
nem változtatják meg.
Felülről kell megszületni – itt nem biológiai dolgokról
van szó. És amikor azt kérdezi Nikodémus „hogyan történhet meg mindez?”, kiderül, hogy a Lélek
munkájáról igen-igen tájékozatlan. Jézus kénytelen mintegy visszakérdezni: „Te Izráel tanítója vagy, és ezt nem
tudod?”
Emlékezzünk csak: „tudjuk,
hogy – te Jézus – Istentől jöttél
tanítóul” – kollegaként szólítja meg Jézust. Rabbinak, majd tanítónak
nevezi. Hát azért nem megtisztelő lett volna ez a dolog? Ezt a názáretit? A
kor legmagasabb teológiai testülete befogadja, egyfajta kollegaként
szólítja meg.
Jézus most megfordítja a dolgot: „Te vagy Izráel tanítója – Nikodémus – és ezt nem tudod?” Milyen tanító vagy te, aki a lényeges
dolgot nem tudja? És milyen tanító vagy te, aki nem veszed észre, hogy az
Isten, hogyan munkálkodik itt és most?
Hogy folytatja Jézus a kérdés után? – „amit tudunk, azt szóljuk, és amit
láttunk, arról teszünk bizonyságot”. Amit nem tudunk, azt nem tudjuk
tanítani. Amit nem éltünk át, arról hogy beszélnénk hitelesen? Könyvekből
össze lehet persze szedni az ismeretet hozzá.
Te nem tudod? A jó pap is holtig tanul, de ugye
bizonyára találkoztunk már többször ezzel: „Hát te gyülekezeti tag vagy! te
csak tudod akkor a vallási dolgokat; te tudod, hogy az egyházad szerint így
vagy úgy kell valamit csinálni. ” Ezek fontos dolgok. De a lényeges dolog
az, hogy szükség néktek újonnan születnetek, mert e nélkül az Isten
országát nem látod meg, bármilyen vallási, felekezeti szabályt megtartasz
is.
Nikodemus nem tudja. Vajon mit adunk tovább, mit tudunk
tovább adni, mert csak az, amit ismerünk, amiről tapasztalatunk van, ez
fontos nekünk és fontos mások terén is. A missziónk erőtlenségének ez az
egyik oka, hogy az ismereteink is elég hiányosak templomba-járóként, bibliaolvasóként,
lelkipásztorként, presbiterként, 50 éve gyülekezeti tagként, vagy
mostanában kereső, érdeklődő emberként. Nem kezdhetjük azzal, hogy „mi
tudjuk”. Valószínűleg (és hála Istennek!) többet ismerünk, mint sokan a
világból. Nikodémus is nagyon sok mindent tudott, vallásilag művelt ember
volt, csak a lényeges dolgot nem tudta és nem értette. Az üdvösséges dolgot
nem tudta és nem értette. Amit tudunk, azt szóljuk.
Mit tudunk mi? Nagyon sok mindent. Bizonyára, hogyha
most csinálnánk egy fölmérést, akkor tudnánk mondani valamit Zákeusról…
Jákóbról… Még talán a fiait, ha nem is mindet, de néhánynak a nevét föl
tudnánk sorolni. De az is lehet, hogy egy egyházi iskola “vallás” felvételi
kérdésein megbuknánk gyülekezeti tagként. Ez is előfordulhat. Pedig nem
olyan rettenetes nehéz kérdéseket szoktak föltenni.
Szóval mit tudunk mi? Persze, hogy sok mindent; meg
tudunk szokásokat.
Számomra az egyik leggyötrelmesebb az szokott lenni,
amikor emberek hivatkoznak valakikre. Tehát mondanak valamit, vagy
csinálnak valamit, és elkezdenek hivatkozni, hogy de hát ez a Bibliában így
van. Mondom, a Bibliában nem így van. Na, de hát ezt a nagyanyámtól
hallottam! Mondom, akkor sem így van a Bibliában. Na de hát a nagyanyám
templomba járt! Mondom: akkor se így van a Bibliában.
Mit tudunk mi? Mit adunk mi tovább másoknak? Az élet
beszédét, vagy vallási részismereteket, amelyek megint fontosak, de nem
fognak üdvözíteni.
Nikodémus, te jössz, hogy tudod, és kiderül, hogy a
lényeget nem. Vagyis ennek a derék írástudónak némi képzésre volt szüksége,
amit itt most Jézus megadott. Ez azonban csak az első lépés lehet. Mert ezt
személyesen el is kell fogadnia Nikodémusnak. De amit nem ismerhetek meg,
amit nem tudok, azt hogy fogadjam el? Az hogy formálja az életemet? Igen, fontos
tehát az ismeret. És régi gyülekezeti tagként is, öreg hívő emberként is
szükségem van arra, hogy jobban megismerjük az Isten Igéjét. Annak belső
összefüggéseit, az üdvösség útját, a lényegeset meg tudjuk különböztetni az
egyébként fontos, vagy olykor periférikus dolgoktól.
A mi világunkban nagyon nagy a kísértés arra, hogy a
periférikus dolgokat hozzák elénk. És a lényegről ne legyen szó.
Mögöttünk van karácsony. A tömegtájékoztatás mivel
foglalkozik? Milyen népszokások kapcsolódnak a karácsonyhoz? Nagyon szépek
és derék dolgok a népszokások, de attól el lehet kárhozni. Az nem üdvözít.
A lényegről ne beszéljünk! De ilyen és olyan szokásokat…
Évekkel ezelőtt keményen meg kellett küzdenem egy
bizonyos sajtóval, amikor meghívtak, és elkezdtek ilyen dolgokról engem
kérdezni, mint lelkészt, és mondtam, hogy ne haragudjanak, kérdezzék meg a
néprajzkutatót, kérdezzék meg annak szakemberét, én nem ezért jöttem ide.
Ha arra meg nem kíváncsiak, amit az evangélium mond, ami rám bízatott,
akkor miért hívtak ide? Hogy interjút készítsenek?
Mit tudunk mi? A lényegeset? Bizony ránk fér. És
ebben az esztendőben, a missziónkban, az egyik fontos hangsúly újra ott
kell, hogy legyen régi hívő emberként vagy nem régen megtért emberként is, vagy
érdeklődő kereső emberként: jobban megérteni, megismerni az Isten akaratát.
Mondhatnám, ez a tanítványképzés is egy kicsit: jobban megismerni és a megismert
isteni akaratot elfogadni; a felülről születés megtörténjen, hogy egy új
ember szülessen meg bennünk, amiért az előbb a 209. dicséret 4-5. versével
könyörögtünk, amikor énekeltük. Szükséges. Ki hol tart az ismeretben, a hit
útján, szükséges, hogy előrébb lépjünk. Nem fogadhatjuk olyan boldogan és
büszkén, akik azt mondják: – hát te csak tudod! – Hogyne, persze, én tudom
öregem, hát te egy vallási analfabéta vagy! én meg már olyan okos ember
vagyok a vallásból – lehet. És adjak hálát az Úr Istennek, ha sok ismeretet
szerezhettem, csak vigyázzak, a kísértőt ez nem zavarja. Őt egyedül egy
dolog zavarja, hogyha a lényeg szóba kerül. A lényeg – egyéb dolgokról
nyugodtan lehet beszélni, a valláshoz kapcsolódhat sok minden –, Jézus
erről a lényegről szólt Nikodémusnak. E nélkül nincs keresztyénség.
„Szükség néktek
újonnan születnetek.” Nem tudod ezt? Nem tudod, hogy a lélek hogy munkálkodik? Akkor
milyen tanító vagy te? Milyen keresztyén ember vagy te? Milyen gyülekezet
az a gyülekezet, amelyik nem tudja az Isten Lelkének munkáját? Ahogyan a
szél zúgásához hasonlóan titokzatos, de mégis megtapasztalható. Legyünk
készek az Úr vezetésének elfogadására. Szánjunk rá időt. Keressük és
kutassuk az Isten akaratát, ahogyan az előbb a zsoltáros bizonyságtételét
is hallottuk az Igéből. Szánjunk időt rá. Keressük a közösséget, mert a
közösségre nagyon nagy szükségünk van. Ez lehet ilyen is, mint a vasárnap
délelőtt. De szükségünk van arra a közösségre is, amilyen itt volt, mert
itt egy dialógus történt. Itt oda-vissza kérdeznek. Ezt most kevésbé tudjuk
megtenni. Szükségünk van arra, hogy néhányan, vagy kiscsoportban együtt
keressük és kutassuk az Isten akaratát, hogy előrébb léphessünk, ki-ki
aszerint, ahol tart. Szánjunk erre időt, keressük meg a módját és alkalmát,
mert különben Jézus kénytelen lesz megkérdezni: te nagyerdei református
gyülekezeti tag, ezt nem tudod? És akkor hiába mondjuk, hogy hát de Uram
Jézus, én annyi mindent el tudok mesélni. Még az építkezésről is sok
mindent el tudnék mondani, hogy hogyan történt. Ezek szép dolgok. És az
újjászületés? Keressük és kutassuk annak módját, használjuk föl az arra
segítő eszközöket, ezek lehetnek megválogatott, hiteles keresztyén könyvek
is, lehet a közösség is, de ebben az esztendőben is merjünk továbblépni,
hogy meg tudjuk különböztetni a lényegest a fontostól, vagy a periférikus
dologtól. Mert amit tudunk, és amit láttunk, arról lehet bizonyságot
tennünk. De arról merjünk bizonyságot tenni még akkor is, hogyha ez sosem
lesz tökéletes és teljes. De merjünk bizonyságot tenni róla, hogy mások is
hitre jussanak, hogy mások is megerősödhessenek, hogy szolgálatra együtt
felbuzduljunk. Ámen.
Szülj újjá, értünk ma született
Jézusunk, a te lelkeddel
Ezen a néked szenteltetett
Ünnepnapon, s kegyelmeddel
Úgy igazgass és bírj
bennünket,
Hogy nyomdokid követhessük,
És e mi földi életünket
Mennyeivel cserélhessük.
323. dicséret 6. vers
Jöjjetek,
folytassuk imádságunkat:
Magasztalunk Istenünk, hogy kijelentetted magadat a
természet, a lelkiismeret, a történelem által, hogy szolgáid, az atyák és
próféták által, de Téged dicsőítünk, hogy legteljesebben és legtökéletesebben
a mi Urunk Jézus Krisztus által jelentetted ki magad. Magasztalunk
Istenünk, hogy adtál útmutatást, tanácsot, vezetést… bölcsességet kész vagy
adni nekünk. De leginkább magasztalunk, hogy Jézusban és Jézus által
elhoztad a Te országodat, és hogy a felülről való születés által részesei
lehetünk a Te országodnak már e jelenvaló világban. Bocsásd meg hiányos
ismereteinkből fakadó téves gondolatainkat. Bocsásd meg, ha a felülről való
születést fölcseréljük, és a magunk erőlködését próbáljuk előhozni. Bocsásd
meg, amikor a magunk vallásoskodásával megelégszünk, és kevésbé engedjük a
Te Lelkedet munkálkodni. Bocsásd meg Urunk, amikor kicsi bennünk a készség
a tanulásra. Bocsásd meg, amikor úrrá lesz bennünk a vallásos önelégültség,
netalán képmutatásnak érzik ezt mások. És bocsásd meg, amikor így
világtalanok vakvezetőivé válunk.
Ez új esztendőben odaszánjuk magunkat megváltó
akaratod jobb megismerésére. Odaszánjuk magunkat Lelked által felülről újjászületett
életünket, hogy a mi életünk, szavunk, bizonyságtételünk áldás forrása
lehessen. Urunk, óvj meg bennünket attól, hogy megrekedjünk a megtérés
csodájánál. Segíts bennünket, hogy haladjunk előre a megszentelődés útján.
Segíts, hogy jobban megismerve akaratodat, másokat is helyes önismeretre, istenismeretre,
megtérésre segíthessünk.
Urunk! Munkálkodj a Te Lelkeddel. Te adj ébredést
bennünk, gyülekezetünkben, városunkban. Segíts, hogy amit tudunk, azt
bölcsen szóljuk, és amit láttunk, átéltünk, arról tegyünk bizonyságot, mint
személyes megtapasztalásunkról is, hogy ezzel is segíthessük némelyek
elindulását Feléd.
Urunk könyörgünk népünkért, hogy ne csupán a külső,
belső gazdasági, politikai, erkölcsi válságjelenségeket lássuk, és ne
csupán vallásos gondolatainkat, hanem lássuk a Te újjáteremtő, újjászülő
hatalmadat. Urunk! Odaszánjuk magunkat, munkálkodj a Te Lelked által
bennünk, általunk gyülekezetünkben, és gyülekezetünk által is ez
esztendőben. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|