|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Nincsen igaz ember!?
Lekció: Zsoltárok 53.
„A
karmesternek: „A betegség” kezdetű ének dallamára. Dávid tanítókölteménye.
Azt gondolja
magában a bolond, hogy nincs Isten! Romlottak és utálatosak tetteik, senki
sem tesz jót.
Isten letekint
a mennyből az emberekre, hogy lássa, van-e köztük értelmes, aki keresi az
Istent?
Mindnyájan
elpártoltak tőle, egyaránt megromlottak. Senki sem tesz jót, egyetlen ember
sem.
Nem tudják a
gonosztevők, akik úgy eszik népemet, ahogy a kenyeret eszik, de Istenhez
nem kiáltanak, hogy majd egyszer igen megrettennek, akik addig nem
rettegtek! Mert szétszórja Isten támadóid csontjait, megszégyeníted őket,
mert Isten megvetette őket.
Bárcsak eljönne
a Sionról Izráel szabadulása! Amikor Isten jóra fordítja népe sorsát,
ujjong majd Jákób, és örül Izráel.”
Textus: Római levél 3.
fejezet 9-18; 23-24.
„Mi tehát az
igazság? Különbek vagyunk? Egyáltalában nem! Hiszen előbb már kimondtuk azt
az ítéletet, hogy zsidók is, görögök is mind bűnben vannak, amint meg van
írva: »Nincsen igaz ember egy sem, nincsen, aki értse, nincsen, aki keresse
Istent. Mind elhajlottak, valamennyien megromlottak, és nincsen, aki jót
tegyen, nincs egyetlen egy sem. Nyitott sír a torkuk, nyelvükkel ámítanak,
kígyóméreg az ajkukon; szájuk átokkal és keserűséggel van tele. Lábuk gyors
a vérontásra, romlás és nyomorúság jár a nyomukban, és a békesség útját nem
ismerik: Isten félelmével nem törődnek.«”
„…mindenki
vétkezett, és híjával van az Isten dicsőségének. Ezért Isten ingyen
igazítja meg őket kegyelméből, miután megváltotta őket a Krisztus Jézus
által.”
Kedves Testvéreim!
Olvasva a zsoltáros szavait, és Pál apostol
megállapításait, azt vehetjük észre, hogy két teljesen egybehangzó
tapasztalat áll egymás mellett az emberről. Nagyon borúlátó leírás ez,
nagyon negatív kép, egy rendkívül rossz tapasztalat. Talán kicsit úgy
érezzük, hogy enyhén túlzás az, ahogyan Pál és a Zsoltáros vélekednek.
Kategorikus kijelentést tesznek, és általánosítanak, amikor azt mondják: „nincsen, aki értse, nincsen, aki
keresse Istent…, …nincsen aki jót tegyen nincs egyetlen egy sem.”
A Biblia állítása szerint tehát: ilyen az ember. Egy
hajszállal sem jobb ennél. Ez az ember helyzete Isten előtt.
Nem csoda, hogy legbelül erősen tiltakozunk ez ellen
a vád ellen. Hát most is itt vagyunk a templomban, mégis túlzás, hogy
nincsen, aki keresse az Istent. És tudjuk jól, a kivétel erősíti a szabályt,
talán mégis van igaz ember.
De sajnos semmi okunk és jogunk nincs ellenkezni,
mert ez az igazság. Abba a fajba tartozunk, amely saját akaratából
elfordult teremtőjétől. Emberek vagyunk, akik sajnos teljesen természetes
módon bűnnel terheltek. És a bűn alatt itt nem egy tett értendő, nem egy
baklövés, hanem egy tulajdonság, egy állapot, amely minket is jellemez. Nem
vagyunk különbek, nincs mentségünk. Nincs eszköz a kezünkben, amely
bűntelenné tenne. Erről az alaphelyzetről ír az 53. zsoltár, és az embernek
ezt az állapotát írja le Pál apostol is a Római levélben. És ezzel a
helyzettel nekünk is tisztában kell lennünk. Mindegy, hogy honnan jöttünk,
kik vagyunk, mindegy hogy megtértek vagyunk, vagy keresők, mindegy, hogy
milyen gyakran járunk templomba, ez az állapot jellemez minket. A bűn része
embervoltunknak, hozzánk nőtt, bennünk lakik, tartozékunk, amelytől magunk
nem tudunk megszabadulni. Az emberiség a „képes vagyok vétkezni”
szabadságából eljutott a „nem tudok nem vétkezni” rabságáig.
Kedves Testvéreim! A mögöttünk álló a héten léptünk
be a böjti időszakba, vagyis egy felkészülési folyamat kezdetén vagyunk.
Egy hosszú időszak elején, amelyben apró kis lépésekkel, önvizsgálattal,
önmegtartóztatással egyre közelebb kerülünk időben és lélekben a kereszt és
a Húsvét titkához. Ennek az útnak az első fontos állomása, hogy komolyan
felismerjük a tényt, azt, hogy megváltásra szorulunk. Ne mossuk kezeinket, ne
tartsuk különbnek magunkat másoknál, ne vonjuk ki magunkat a felelősség
alól, hanem lássuk be: nincsen Isten előtt igaz ember egy sem. És ne
felejtsük hozzátenni: még én sem. Kálvin János fogalmazza meg, hogy a böjt, az Isten előtti megalázkodásunk jele, amely
alkalmassá tesz minket a bűnbánatra és könyörgésre. Ki kell tehát
mondanunk:
„Nincsen igaz ember egy sem, nincsen,
aki értse, nincsen, aki keresse Istent. Mind elhajlottak,
valamennyien megromlottak, és nincsen, aki jót tegyen, nincs egyetlen egy
sem.”
Ebből a felismerésből, ilyen mélyről kell
elindulnunk, hogy valóban átéljük, megértsük a Húsvét csodás örömhírét. A
megigazulás tényét. Azt, hogy a Teremtőjére NEM-et mondó emberre, IGEN-t
mond az Isten. Ezt kiérdemelni nem lehet, de elfogadni igen. A böjti
időszakban erre készülhetünk fel.
Azt mondtuk az elején, hogy a Zsoltáros és Pál látása
az ember helyzetét illetően szinte szó szerint egybecseng. De figyeljük
meg, hogy van egy lényeges különbség is a zsoltáríró, és Pál apostol szavai
között. Amire az 53. zsoltár még csak annyit ír „…bárcsak”, arra Pál apostol már azt írhatja,
ingyen kegyelemből megtörtént. „Bárcsak eljönne Sionról Izráel
szabadulása” – hangzik a zsoltáros szívből jövő vágya, látva az ember
helyzetét. Mire Pál apostol: „ezért Isten ingyen igazítja meg őket
kegyelméből, miután megváltotta őket a Krisztus Jézus által…”
A zsoltáros szerint Isten lenéz a mennyből, és Őt nem
kereső, sőt egyenesen tagadó embereket lát, kivétel nélkül. Pál apostol
pedig már arról tehet bizonyságot, hogy Isten letekint a mennyből, és bár
ugyanolyan Isten-ellenes az ember, mint egykoron, mégis mást lát a Teremtő.
Másnak látja a megváltott embert, mint ami. Másnak lát minket, mint amik
vagyunk. Ahogyan énekeltük: „E
keresztről, én Reményem, Tekints reám szerelmesen, Épen téríts hozzád
engem, Mondván: „bűnöd elengedtem.” A kereszt lényegileg változtatott a
helyzetünkön. Nem rajtunk embereken, hanem azon, ahogyan Isten lát minket. Mert
mi az igazság? – kérdezi Pál. Az, hogy mind bűnben vagyunk. És mi a
kegyelem? Az, hogy Isten ettől kész eltekinteni Jézus véréért. Isten kész
helyreállítani ezt a szörnyen megromlott kapcsolatot. Egy egész tervet
dolgozott ki erre, amely tervben mindannyiunk neve ott szerepel. És pedig
olyan összefüggésben, hogy ha elfogadjuk Krisztus váltságát, akkor ő
hajlandó eltekinteni attól a csúfos állapottól, amelyről Pál, vagy éppen a
zsoltáros ír. Nincs ellentmondásosabb jelenség a megváltott embernél, aki
ugyanolyan bűnös, mint mindenki, de Isten mindezek ellenére kegyelmébe
fogadta, és igaznak tartja.
A böjti időszakot használjuk arra, hogy ezeket komolyan
tudatosítjuk magunkban. Mindenek előtt bűnös voltunkat, hogy megláthassuk,
felismerhessük megváltott voltunk igazi értékét. Felkészülési időszakba
léptünk, amikor megalázkodva és önvizsgálatot tartva Isten előtt lépéseket
tehetünk azért, hogy tényleg felfogjuk mekkora kegyelem részesei vagyunk.
Ösztönözzön minket ez a felismerés igaz bűnbánatra.
Nézzünk fel Jézusra, a hit szerzőjére és beteljesítőjére, mert őreá van
szükségünk ahhoz, hogy amikor Isten letekint a mennyből, akkor igazakat is
találjon. Keressük Krisztust, és mi, akik magunktól csak elfordulnánk
Istentől, könyörögve kérjük ennek ellenkezőjét: „Jézus engedd hozzád térnem, veled halnom, veled élnem.” ÁMEN
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|