|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Isten munkálkodik
Kegyelem néktek és
békesség Istentől, a mi Atyánktól, a mi Urunk Jézus Krisztustól. Ámen!
János szerinti evangélium 6. fejezet 24-34.
„24Amikor
tehát látta a sokaság, hogy sem Jézus, sem a tanítványai nincsenek ott, beszálltak
a hajóba, elmentek Kapernaumba, és keresték Jézust.
25Amikor megtalálták a tenger túlsó partján,
megkérdezték tőle: »Mester, mikor jöttél ide?«
26Jézus ezt válaszolta nekik: »Bizony, bizony, mondom
néktek, nem azért kerestek engem, mert jeleket láttatok, hanem azért, mert
ettetek a kenyerekből és jóllaktatok.
27Ne veszendő eledelért fáradozzatok, hanem az örök
életre megmaradó eledelért, amelyet az Emberfia ad majd nektek, mert őt
pecsétjével igazolta az Isten.«
28Ekkor megkérdezték tőle: »Mit tegyünk, hogy Istennek
tetsző dolgokat cselekedjünk?«
29Jézus ezt felelte nekik: »Az az Istennek tetsző
dolog, hogy higgyetek abban, akit ő küldött.«
30Erre megkérdezték: »És te milyen jelt mutatsz, hogy
miután láttuk, higgyünk neked? Mit cselekszel?
31Atyáink a mannát ették a pusztában, ahogyan meg van
írva: Mennyei kenyeret adott nekik enni.«
32Jézus pedig így válaszolt nekik: »Bizony, bizony,
mondom néktek, nem Mózes adta nektek a mennyei kenyeret, hanem az én Atyám
adja nektek az igazi mennyei kenyeret.
33Mert az Isten kenyere a mennyből száll le, és életet
ad a világnak.«
34Erre ezt mondták neki: »Uram, add nekünk mindig ezt a
kenyeret!«”
Imádkozzunk!
Mennyei Atyánk!
Hálás szívvel állunk eléd ma
is legszebb nemzeti ünnepünkön. Köszönjük elődeink hitét, példamutató
hazaszeretetét. A Te szent áldásaid nélkül ma sem élhetünk. Köszönjük a
mindennapi kenyeret, a hétköznapok áldásait, amit sokszor természetesnek
érzünk. Hálát adunk a lelki, szellemi táplálékokért is, amit sokszor nem
válogatunk meg eléggé. Istenünk, bocsásd meg bűneinket, amikor csak a
világi javak megszerzésére törekszünk, és nem értjük, hogy van mennyei
kenyér, ami az örök életre vezet. Jézus mondja: »Én vagyok az életnek
kenyere, aki hozzám jön, meg nem éhezik, aki bennem hisz, meg nem szomjúhozik
soha.« Bocsásd meg, ha a szellemi táplálékot nem tartjuk olyan fontosnak,
pedig ha mindennap tanulmányozzuk a Bibliát, Te kétségeinkre, kérdéseinkre
választ adsz. Bocsásd meg, ha nem ismerjük föl a közösség erejét, pedig az
Ige magyarázataiból és egymás hite által is sokat tanulhatunk. Kérünk Urunk,
segíts, hogy megértsük, van égi kenyér, amely az örök életre vezet. Adj erőt,
hogy tegyük, amit reánk bíztál, hogy sokan elinduljanak és eljussanak
Jézushoz, benne hitet találjanak. Ahogy egy híres gondolkozó fogalmazott: »Adj
nekünk tiszta érzékeket, hogy láthassunk, alázatos érzékeket, hogy
hallhassunk, a szeretet érzékét, hogy szolgálhassunk, a hit érzékét, hogy
Téged érzünk.« Most és mindörökké.
Ámen!
Jézus Krisztus, egy Mesterünk
Mennyei szent bölcsességünk,
És nékünk bizonyos idvességünk.
Mostan néked mi könyörgünk,
Szent nevedért esedezünk:
A te Szentlelkedet adjad nékünk!
Mi szívünket megújítsa,
És sebeinket gyógyítsa:
Bűnös életünket megjobbítsa.
Munkáinkat megszentelje,
Bennünk a hitet nevelje,
Útunkat hazánkba vezérelje.
371.
dicséret 1-4. verse
Korinthusi 1. levél
1. fejezet 18-25.
„18Mert a keresztről szóló beszéd
bolondság ugyan azoknak, akik elvesznek, de nekünk, akik üdvözülünk,
Istennek ereje.
19Mert meg van
írva: »Elvesztem a bölcsek bölcsességét, és az értelmesek értelmét elvetem.«
20Hol a bölcs?
Hol az írástudó? Hol e világ vitázója? Nem tette-e bolondsággá Isten a
világ bölcsességét?
21Mivel tehát a
világ a saját bölcsessége útján nem ismerte meg Istent a maga
bölcsességében, tetszett Istennek, hogy az igehirdetés bolondsága által
üdvözítse a hívőket.
22És miközben a
zsidók jelt kívánnak, a görögök pedig bölcsességet keresnek, 23mi
a megfeszített Krisztust hirdetjük, aki a zsidóknak ugyan megütközés, a
pogányoknak pedig bolondság, 24de maguknak az elhívottaknak,
zsidóknak és görögöknek egyaránt az Isten ereje és az Isten bölcsessége.
25Mert az Isten „bolondsága”
bölcsebb az emberek bölcsességénél, és az Isten „erőtlensége” erősebb az
emberek erejénél.”
Szeretett Testvérek!
Betegként, miért szoktunk
elmenni az orvoshoz? Azért, hogy megmondjuk neki, hogy hogyan gyógyítson
meg? Vagy pedig azért, hogy megkérdezzük és elfogadjuk azt az utat, azt a
gyógymódot, amit majd ő fog javasolni? Azért, nem kell az orvoshoz
elmennünk, amikor betegek vagyunk, hogy elmondjuk neki, hogy most mit
kellene tenni. Ha tudnánk, akkor cselekednünk kellene. Természetesnek
tartjuk – bár nem mindig fogadjuk el –, hogy igen, majd a gyógyulás útját,
módját, mikéntjét, a baj megállapítása után, az orvos elmondja nekünk.
Egy
értékvesztett, célt tévesztett, igen beteg világban nagyon nagy szükségünk
lenne békességre, biztonságra, egészségesebb közösségekre; nagyon-nagy
szükségünk lenne mindezekre. Ugyanakkor sokféle elmélettel találkozunk,
sokféle javaslattal a gyógymód vonatkozásában: sokféle elképzeléssel,
sokféle hittel, amit hirdetnek, mondanak, ajánlanak nekünk. Mi miért
Krisztust választottuk? Miért Krisztust követjük, és miért Krisztust
ajánljuk a beteg világnak?
Az előbbi apostoli
bizonyságtétel egy nagyobb szakasz. Az egészet most nem olvastam végig,
hiszen legalább két fejezetet kellene akkor felolvasni, de mindaz, ami most
elhangzott, és amit ezekben a napokban olvashatunk is majd, mindaz, úgy
gondolom, bőségesen elégséges ahhoz, hogy az igei választ megtaláljuk és
megerősödjünk az igei válaszban.
Először is tehát lássuk, hogy a világ mit akar, mit
akart csinálni. Nevezetesen, hogy a világ maga akar Istenhez utat építeni. Ez
a bűneset óta újra és újra megismétlődő kísérlet. Mert hogy baj van, mert hogy
beteg az életünk, ezt mindenki érzi, minden kultúra látja, minden kor,
évszázad, évezred, ember fölismerte, és a világ, ő maga akar Istenhez
utat készíteni. Valahogy vissza kellene jutnunk a helyünkre. Mint amikor a
kismadár nem érzi jól magát a fészekben, és ugyan még repülni nem tud,
kiesik, és aztán ott lent a földön a saját erejéből akar vergődni, hogy
visszakerüljön a fészekbe. Nagyon sokszor ezt látjuk, bizonyára jó
szándékkal, de gyenge hatásfokkal ebben a világban.
Az apostol arról beszél, hogy kortársai, Izráel fiainak
egy része a Messiást kézzelfogható jeleket bizonyító Messiásként keresi,
gondolja; neki olyan Messiás kell, aki olyan jeleket mutat, amilyet majd ők
rendelnek, amilyet ők elgondolnak. Igen, ez volt egy része a kortársak gondolatának,
ugyanakkor a görögök, – ahogy jelzi, tehát nem Ábrahám utódai –, a görögök
pedig inkább intellektusuk segítségével, inkább filozofikus módon próbálták
formálni, gondolni az Istent, az isteneket, és az ember és Isten
kapcsolatát. Erről elbölcselkedtek, és ezt keresik. Az ember és Isten közötti kapcsolatot
emberi okoskodással, emberi bölcselkedéssel gondolják rendbe hozni, hiszen
a korabeli görög gondolkozás egy kicsit arról is híres volt, hogy szerintük
az Isten – vagy istenek – érzéketlen távoli lények. Ők el vannak magukkal
foglalva, a maguk perpatvaraival, dolgaival, és mivel érzéketlenek,
távoliak, ezért magunkra vagyunk utalva, ezért nekünk kell kitalálni, hogy
beteg életünk, társadalmunk gyógyuljon, hogy az ember- és Isten-kapcsolat
valahogyan rendeződjön.
Aztán nagy ugrással, de ugyanakkor mégis az évezredeket
talán figyelembe sem véve, fogalmazzuk úgy, hogy napjainkban is – de
említem: régen is –, sokan vannak, akik pedig Isten nélkül akarnak választ
adni az emberiség gyötrő kérdéseire. Isten nélkül próbálják megoldani az
életet. Hogy erre hányféle elmélet, filozofikus elképzelés, ideológia és
ideológia alapján ilyen és olyan – olykor embergyilkoló valóság lett –, hát
ezt sorolhatnánk. Aztán bizonyára vannak, akiknek eszébe jut, hogy különböző
vallásosnak tűnő elképzelésekkel is lehet találkozni. Mindezekben a közös
az, hogy az emberből indul ki. A beteg egyedül, maga akar meggyógyulni; ha
az orvoshoz elmegy, akkor is csak azért megy el, hogy közölje az orvossal,
hogy szerintem így kell meggyógyulni – de az nem érdekel, hogy ő mit mond.
A világ maga akart
és maga akar utat építeni Istenhez. Ezeket szoktuk
önmegváltó kísérleteknek nevezni, és ezek különböző hangszerelésben mindig
jelen vannak, és holnapután is lesznek. Miért kell erről szólni? Miért
foglalkozik ezzel Pál apostol? Miért nem mondja ezt: „hát elég baj, hogy
így gondolkoznak, de ez legyen az ő bajuk!” Hát legalább két ok miatt. Az
egyik, hogy a gyülekezetbe is beszivárog ez a fajta gondolkozásmód. Ott
Korinthusban is, és azóta is, sokszor beszivárgott a keresztyénségbe is ez
a fajta gondolkozásmód. Másik részről pedig: a missziós felelősségünk.
A gyülekezetbe is
beszivárgott, ott Korinthusban is beszivárgott ez a fajta gondolkozásmód,
hiszen ilyeneket olvashatunk: én Pálé vagyok, én Kéfásé vagyok, én Apollósé
vagyok, én Péteré vagyok. Vagyis az embert túlértékelve, a keresztyén
vezető embert túlértékelve gondolkoztak és viselkedtek némelyek, vagyis
kezdett fölerősödni megint az önmagukba vetett bizalom, vagy a másikba
vetett bizalom, ami már az üdvösség vonatkozásában így egészségtelen.
Elkezdtek dicsekedni, és egymással szembekerültek a gyülekezet tagjai,
amikor vezetőikkel dicsekedtek. Mintha ők tudnának megváltani. Pál apostol
egész keményen ilyeneket mond, hogy „Nem
azért küldött engem az Isten, hogy kereszteljek”. A keresztség senkit
nem üdvözít. Csak üdvözítő Krisztus van. És akkor mondja: megkereszteltem
ezt és azt, - aztán eszébe jut: „ja, még egy valakit”. Igen, oda
Korinthusba is beszivárgott, hogy majd én, majd mi, a magunk
erejéből, miközben ők már
Krisztus-követőkké lettek. Aztán szintén a korinthusi gyülekezetben
megjelenik ez a fajta gondolkozásmód, a világ önmegváltó gondolkozásmódja,
például amikor a kegyelmi ajándékokkal helytelenül élnek. Téves lesz az
azzal kapcsolatosan kialakított gondolatuk és gyakorlatuk. Amikor a
kegyelmi ajándékokat részben egymással szembefordították, túlhangsúlyozták,
és már-már a Krisztusban kapott kegyelem rovására emelték ki. Ez egy
idegen, az evangéliumtól idegen gondolkozásmód. Vagyis Korinthusban is, az
ottani gyülekezetben is, és a mindenkori gyülekezetben megvan
ennek a veszélye, hogy megjelenjen az a fajta gondolkozásmód, amelyik már
kezdi elfelejteni, hogy az Isten kegyelméből lettem Krisztus-követővé, és a
saját érdemeim, az ember túlhangsúlyozása kerül a középpontba.
Pál apostol kénytelen a korinthusi gyülekezettel
kapcsolatosan erre rávilágítani. Bizony, beszélnünk kell arról, hogy a
világ a maga bölcsességét túlértékelte, úgy gondolta, hogy majd ő megoldja
a kérdéseket, de amikor mi, keresztyének is, helyet kezdünk adni ennek az
önmegváltó gondolkozásmódnak, akkor valami végzetesen nagy baj következik
be. Hiszen keresztyén életünk az Isten kegyelmén, az Isten elhívó
szeretetén, megbocsátó kegyelmén alapul, és nem pedig a magunk vagy
vezetőink érdemein, nem azon, hogy a kegyelmi ajándékok közül egyiket vagy
másikat túlhangsúlyozva szuper-keresztyénnek kiáltjuk ki magunkat, és így
helytelenül élünk vele. A világnak ez a fajta bölcselkedése a keresztyén
üzenet lényegét támadja meg. Itt van a baj. Amikor keresztyén gyülekezet
megerőtlenül, amikor a keresztyénség megerőtlenül, akkor a gyökér mindig
itt keresendő, hogy a világ bölcselkedését kezdtük magunkévá tenni. Nem
tagadtuk meg Krisztust, csak elkezdtünk emberi okoskodásokban is bízni.
Amikor az egyház, vagy az egyén, a keresztyén személyiség már az evangélium
mellett emberi okoskodásokban, bölcs gondolatokban is kezdett bízni, akkor
mindig megerőtlenült.
Napjaink erőtlenségének is egyik oka ez, hogy oly sok
mindent beengedünk az életünkbe, amit nem kellene, mert ha beengedjük,
akkor ott már nem teljes szív, teljes lélek, teljes erő van, csak részben
adjuk oda magunkat az Isten akaratának cselekvésére, és részben emberi
bölcselkedés szerint viselkedünk. Komolyan kell vennünk tehát, hogy a
bölcselkedő, üres kegyes szavak vagy formák, azok nem adnak bűnbocsánatot,
azok nem közösséget építenek, ott nem lesz békessége az ember lelkének.
Az apostol kénytelen tehát a korinthusi gyülekezet
számára a levele elején tisztázni ezt az alap-bajt, hogy a világi
bölcselkedésnek egy vallásos formája nagyon-nagyon kezd a gyülekezeten
belül meghatározóvá válni. Pedig tudták a korinthusiak is – meg mi is
tudjuk -, hogy Isten készített utat a mi számunkra
önmagához és nem mi készítünk a magunk erejéből Istenhez utat.
Akkor nem kellett volna a megváltás, akkor Jézusnak nem kellett volna ebbe
a világba jönni, akkor az Úristen tévedett, fölöslegesen jó dolgokat
csinált, ha mi a saját erőnkből és saját bölcsességünkből meg tudnánk
oldani életünk alapvető kérdéseit. De nem tudjuk. Viszont Isten készített
utat a számunkra önmagához. Nem véletlen, hogy Jézus mondja, hogy: „Én vagyok az út, az igazság és az élet
és rajtam keresztül lehet jutni az Atyához”. Ha mi betegként tudnánk a
gyógyulás útját, akkor el se kell menni orvoshoz. Akkor miért megyünk el? Azért,
hogy dicsekedjünk vele, hogy „doktor úr, tudom én, hogy hogyan kell
meggyógyulni”?
Szükségünk van tehát arra, hogy újra és újra a helyére
kerüljön, hogy mi az Isten kegyelméből élő nép vagyunk, hogy Isten
készített utat a mi számunkra őhozzá, hogy a bűn miatt megszakadt kapcsolat
az Isten kegyelme által állhatott helyre, hogy a mi hitünknek ez az alapja,
és a mi életünknek ez az alapja, hogy Jézus
az út. Ha tovább olvasnánk még néhány mondattal a Korinthusi levelet,
akkor találkoznánk azzal, amit Pál apostol így ír: „Mert nézzétek csak a ti elhivatásotokat, testvéreim, nem sokan
vannak köztetek, akik emberi megítélés szerint bölcsek, hatalmasok vagy
előkelők, sőt azokat választotta ki az Isten, akik a világ szemében
bolondok, hogy megszégyenítse a bölcseket és azokat választotta ki, akik a
világ szemében erőtlenek, hogy megszégyenítse az erőseket.” Igen, az
üdvösség útja az nem az átlagon felül eszes emberek útja. Az üdvösség útja nem
úgy van, hogy aki nagyon komolyan tud bölcselkedni vallásos dolgokról,
akkor az üdvözül, hiszen ez kizárólagos lenne. Az üdvösség útja nem az,
hogy akik a legjobbak az emberek között. Az üdvösség útja nem az, akik a
legtehetősebbek, leggazdagabbak és majd megvásárolják maguk számára ezt az
utat. Nem. Isten egyformán elkészítette mindenki számára a Krisztusban ezt
az utat, vagyis akik hisznek őbenne – és nem az emberi önmegváltó bölcselkedésekben
–, akik a Krisztusban hisznek. Hogy hány osztályt végezhettek, milyen
iskolájuk van, milyen képzettségük van, anyagilag hol tartanak, a
társadalomban milyen poszton vannak – ez egy másik kérdéskör. Az
üdvösségünk nem ettől függ. Az üdvösségünk a Krisztusban kínáltatott föl,
és hit által a miénk lehet. Lehet a kisgyermeké is, aki még nem olyan sokat
tud – de ezt hiszi –, és lehet a nagyon-nagyon idős valakié, és lehet a
nagyon művelté is. Nagyon komolyan kell tehát vennünk, hogy amíg a saját
értelmünkben bizakodunk, amíg a saját vallásos elképzeléseinkben
bizakodunk, amíg a saját vallásos bölcselkedéseinkben bizakodunk, addig nem
látjuk meg az Isten országát. Nem véletlen mondta Jézus
Nikodémusnak: „Szükség néktek újonnan
születni.” Pedig Nikodémus értelmes ember volt, művelt ember volt,
vallási értelemben is nagyon művelt ember volt, istenfélő ember volt. Mégis
azt mondja Jézus: „Újonnan kell
születned.”
Igen, ezt a fölkínált kegyelmet kell elfogadnunk, és
akkor kezdődik el egy komoly változás az életünkben, és ez a változás kell,
hogy kihasson a környezetünkre is. Hiszen mi annyi változást próbáltunk
már, annyi javítást próbáltunk már a történelemben, és olyan kicsi
hatásfokkal és olyan kevés eredménnyel.
Szeretett testvérek! A reménység forrása az, amit majd
itt megint pár sorral később már le is ír az apostol, hogy az Isten
munkálkodik. Hogy az Isten munkálkodik. A beteg számára az a
reménység-forrás, hogy az orvos munkálkodik. Ha csak a magunk bölcsességére
hagyatkoznánk, kisebb bajokból még kikúráljuk magunkat, de lényegi bajokkal
nem tudunk mit tenni. A mi reménységünk, ebben a világban, ahol annyi baj,
annyi bűn van, ahol annyi igazságtalanság van, ahol újra és újra
szabadságharcokat kell vívni még egy kis politikai szabadságért is. Ebben a
világban az egyetlen igazi reménység-forrás az, hogy az Isten munkálkodik,
és hogy ez a munkálkodása Jézusban jött mihozzánk közel. „Az ő munkája, hogy ti Krisztus Jézusban
vagytok” – írja az apostol. „Megváltásotok,
keresztény életetek is az Isten munkája”, és ez a nagyszerű, mert ha ez
csak, vagy elsősorban a mi erőnkből lenne, akkor mindig kétségbeesett
emberek lehetnénk. Luther nem véletlen írt arról, amit itt énekeltünk az
előbb, hogy: „Ha jót cselekedtem, rá kellett jönnöm, hogy ez is kevés, de
elküldte az egyszülött Fiút”. Benne és általa van út az Istenhez. Benne és
általa van bűnbocsánat vétkeinkre, benne és általa van megtisztulása
életemnek, benne és általa elindulhatok a megszentelődés útján. Az egyházra
is így tekinthetünk, hogy az Isten munkája, és nem jó szándékú vallásos
emberek közössége csupán.
„Az ő munkája,
hogy ti Krisztus Jézusban vagytok” – írja az apostol, és kicsit később
szintén így folytatja: „Őt – azaz
Jézust – tette nekünk Isten
bölcsességgé, igazsággá, megszentelődéssé, megváltássá”. Igen, ez a mi
reménységünk, ez a mi bizonyosságunk, és ez a mi életünk alapja. Isten
nagyon jól tudta, hogy az engedetlenséggel, mi milyen mélyre süllyedtünk,
és Ő tudott olyan mélyre jönni, hogy bennünket kiemeljen vétkeinkből. Aki
térdet hajt a Krisztus előtt, az megtapasztalja Istennek ezt a szabadító
szeretetét és erejét. Beteg életünk, nemzetünk számára Jézus a gyógyulás.
Éppen ezért a bevezetőben föltett kérdésre – Miért Krisztust válasszam, kövessem, ajánljam? – ez a válasz: Őt tette az Isten a mi számunkra igazsággá,
bölcsességgé, megszentelődéssé. A megváltásnak ez a gondolata lehet,
hogy némelyeknek bolondság – írja az apostol –, de az Isten bolondsága, még
az is sokkal nagyobb az emberek bölcsességénél. Válasszuk Őt, kövessük
Krisztust, hirdessük Őt, mert Benne és Általa ad gyógyulást személyes
életünknek, az egyháznak és a nemzetnek is a mi Urunk Istenünk.
Ámen!
Jézus, nyájas és szelíd, /
Láss meg engemet,
Hallgassad meg, hű Megváltóm,
gyermekedet!
Bűnöm láncát oldja fel /
Kegyelmed s a hit;
Törje össze balga szívem
bálványait!
Szabadságot adj nekem / És
tiszta szívet,
Vonj magadhoz, Jézusom, hogy
járjak veled!
Vezess engem útadon: Magad
légy az út,
Melyen lelkem a halálból
életre jut.
Jézus, nyájas és szelíd, /
Láss meg engemet:
El ne engedd, hű Megváltóm,
már kezemet!
469. dicséret
Hálát adunk, Istenünk, teremtő,
gondviselő szeretetedért! Magasztalunk Téged, hogy megismerhettük és
elfogadhattuk bűnbocsátó kegyelmedet. Téged dicsőítünk, hogy Krisztusban új
élettel ajándékoztál meg bennünket. Hálát adunk a hitben kapott
testvérekért, a gyülekezet közösségéért. Köszönjük Urunk Istenünk, hogy
megváltó kegyelmed által új értelmet, célt és küldetést kapott életünk.
Bocsásd meg, amikor mégis engedjük, hogy a világ önmegváltó bölcselkedése
megfertőzze gondolatainkat, hitünket, életünket. Bocsásd meg, amikor a
gyülekezetben is felerősödhet a világias gondolkozásmód. Bocsásd meg,
amikor engedjük, hogy megerőtlenedjen számunkra Krisztus keresztje. Segíts
Urunk, bizonyságtételünk és hitvalló életünk által, hogy sokan
megismerhessék a Te kegyelmedet. Segíts Urunk, hogy Jézust, az üdvösség
útját hirdessük akkor is, ha ez nem mindig népszerű minden embernek. És
segíts Urunk, hogy hitünk reménységet sugározhasson megfáradt népünknek,
amikor az emberi elgondolások, az emberi ötletek a megjavításra oly kevés
eredményt hoznak. Amikor már elcsüggednek sokan, már-már lemondóan
legyintenek, erősítsd meg hitünket, az emberi életet megváltó, megújító,
újjászülő kegyelmedbe vetett bizodalmunkat. És erősítsd meg gyülekezetünket
is, hogy ne csupán higgyük mindezt, hanem egyre inkább megvalósuljon a mi
életünkben és közösségünkben újjáteremtő munkád, hogy így népünk számára is
reménységet hirdethessünk. Könyörgünk mindazokért, akik személyes terheket
hordoznak testi erőtlenség miatt. Könyörgünk mindazokért, akiknek
egymástól, szerettüktől búcsúzni kellett. Könyörgünk mindazokért, akik
családi gondok között járnak, hogy az élet különböző mélységeiből ne csupán
a maguk erejéből próbáljanak kiemelkedni, hanem merjenek odafordulni hozzád,
és a Te segítségedet kérni, elfogadni. Könyörgünk nemzetünk lelki, erkölcsi
megújulásáért, hogy az előttünk járt nemzedékek jó példája szintén
bátorítás lehessen. Urunk, Istenünk, könyörgünk konfirmációra készülő felnőttekért,
fiatalokért. Kérünk Urunk, segíts és vezess bennünket, hogy megújult
gyülekezeti életünk, reménységet sugárzó, a Te akaratodat cselekvő életünk,
nemzetünk megújulásának eszköze is lehessen.
Ámen!
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|