|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Vesd az Úrra terhedet…”
Zsoltárok
könyve 55.
„A
karmesternek: Húros hangszerre. Dávid tanítókölteménye.
Istenem,
figyelj imádságomra, ne zárkózz el könyörgésem elől!
Figyelj rám,
hallgass meg engem! Bánatomban bolyongok, és sóhajtozom az ellenség hangoskodása,
a bűnösök nyomorgatása miatt. Mert bajt zúdítanak rám, és haraggal támadnak
rám.
Szívem vergődik
keblemben, halálos rémület fogott el.
Félelem és
reszketés lepett meg, borzongás járt át.
Ezért így
szóltam: Miért is nincs szárnyam, mint a galambnak, hogy elrepülhetnék, és
nyugton lehetnék?
Messzire
bujdosnék, a pusztában laknék. (Szela.)
Sietve keresnék
menedéket a szélvész és a vihar elől.
Oszlasd szét
őket, Uram, zavard össze nyelvüket! Csak erőszakot és viszályt látok a
városban;
ez megy éjjel-nappal
falai közt, vész és nyomor van benne.
Romlás
uralkodik benne, nem távozik tereiről a zsarnokság és a csalás.
Nem az ellenség
gyaláz engem, azt elszenvedném. Nem gyűlölőm hatalmaskodik rajtam, előle
elrejtőzném.
Hanem te,
magamfajta ember, bizalmas jó barátom, akivel meghitt barátságban voltam;
az Isten házába együtt jártunk a gyülekezet körében.
Törjön rájuk a
halál! Szálljanak elevenen a holtak hazájába, mert gonoszsággal van tele
lakóhelyük.
Én pedig
Istenhez kiáltok, és az ÚR megsegít engem.
Bár reggel,
délben, este gondban vagyok és sóhajtozom, ő meghallja hangomat.
Megszabadít
engem támadóimtól, hogy békességem legyen, bár sokan vannak ellenem.
Meghallgat
Isten, és megalázza őket az, aki ősidők óta trónján ül. (Szela.) Mert nem
akarnak megváltozni, és nem félik az Istent.
Kezet emelt
jóbarátjára, és meggyalázta a szövetséget.
Szája simább a
vajnál, de veszekedésen jár az esze. Beszéde lágyabb az olajnál, pedig
olyan, mint a kivont kard.
Vesd az ÚRra
terhedet, és ő gondot visel rád! Nem engedi sohasem, hogy ingadozzon az
igaz.
Istenem, te
taszítod őket a sírnak mélyére. A véreskezű és álnok emberek az emberélet
felét sem érik el. De én benned bízom!”
Lekció: Zsoltárok
könyve 55:17-18; 23
„Én pedig
Istenhez kiáltok, és az ÚR megsegít engem.
Bár reggel,
délben, este gondban vagyok és sóhajtozom, ő meghallja hangomat.
…
Vesd az ÚRra
terhedet, és ő gondot visel rád! Nem engedi sohasem, hogy ingadozzon az
igaz.”
Szeretett Testvéreim!
Egyszer láttam moziban egy
nagyon nyomasztó filmet. Semmi vicces jelenet, semmi gyönyörködtető kép,
semmi happy end. A cselekmény nagyon rossz érzéseket keltett, szorongást,
kiábrándultságot, kilátástalanságot, a nézőnek teljesen elment az életkedve
a film alatt, és ez így is maradt az utolsó képkockáig. Nagy megkönnyebbülést
jelentett kijönni a moziból, rájönni, hogy az egész csak egy film volt,
valójában még csak fél öt van, süt a nap, tavasz van, a párommal lehetek,
és este focizok a barátaimmal, és az élet egyáltalán nem nyomasztó.
Aztán figyeltem a villamoson az embereket, és
megdöbbenve láttam visszaköszönni a filmbeli karaktereket. Gondterhelt
tekintetek, fájdalmas arckifejezések, beteg emberek, és a társalgás, ha nem
az időjárásról szólt, akkor panaszról. Elgondolkodtam: Mégis ez lenne a
valóság? Ilyen nagy a baj? Ennyi problémája volna az embereknek?
Olvasva az 55. zsoltárt, a zsoltáros fájdalmas
kesergését, mélységes panaszát, mindannyiunkban felmerülhet a kérdés: Hát
lehet ennyire nyomasztó az élet? Talán nem állnak egészen távol tőlünk a
zsoltáros problémái. Kínzó bánat, félelem, szembesülés mások haragjával,
csalódás a barátban, a bizalom elvesztése, a tudat, hogy bizony nagy
gondban vagyok.
Biztosan sóhajtoztunk már – akárcsak a zsoltáros – ”Miért
is nincs szárnyam, mint a galambnak, hogy elrepülhetnék, és nyugton
lehetnék?, bárcsak láthatatlanná tudnék válni, bárcsak megszüntethetném ezt a helyzetet egy
varázsütésre, bárcsak ott lehetne hagyni a filmet, és kimenni a moziból... állítsátok
meg a világot, ki akarok szállni...
Van egy rossz hírem. Nem lehet. Mi ebben a bűnnel
terhelt világban élünk, amely ilyen nyomasztó is tud lenni. Nem állítom,
hogy ebben a világban nincs semmi szép, vagy jó, de a világban, amelyben
élünk, bizony van helye a haragnak, gonoszságnak, a halálfélelemnek, a
barát árulásának. Ezért kesereg a zsoltáros, ezen bánkódnak a próféták,
ezért panaszkodik Jób, és még Jézus is sokszor szenved ezek miatt. És itt
vagyunk mi, a 21. században, és még mindig van okunk panaszra, és attól
tartok, ez így marad az utolsó képkockáig. Nézzük a híradót, és
panaszkodunk akárcsak a zsoltáros: csak erőszakot és viszályt látok a
városban. Ma, amikor a nemzeti ünnep kapcsán visszatekintünk történelmi
múltunkra, vagy éppen a Himnuszunk sorait énekeljük, azt látjuk, hogy bizony
sok panaszra és kesergésre van oka nemzetünknek is. A történelem során is
sokszor jól jött volna, ha egyszerűen ki lehetett volna szállni, ha el
lehetett volna tűnni és valahol máshol folytatni. Mert vannak korok, vannak
élethelyzetek, amikor olyannak látunk mindent, mint a zsoltáros. És
ilyenkor bizony segítségre van szükség. A világ kínál bizonyos megoldási
alternatívákat: van, aki ténylegesen kiszáll az életből, van, aki az
alkoholt választja, vagy a reklám szerint néha elég egy korty energiaital, mert
az szárnyakat ad… Érezzük azonban, hogy ezek nem oldják meg a bűnös ember,
vagy a bűnös világ helyzetét.
Van-e valamilyen üdvözítő megoldás?
A zsoltár zaklatott kesergése egy mindent elsöprő
bátorításban csúcsosodik ki: „Vesd az Úrra terhedet, és ő gondot visel
rád…” Talán a panaszos mondja magának, vagy valaki más szegődik az
imádkozó mellé ezzel a bátorítással, nem tudjuk. Hatalmas igazságokat rejt
magában ez a rövid mondat.
Vesd az Úrra terhedet… hangzik a bátorítás. Vagyis
szabad panaszkodni. Néha tényleg nyomasztónak tűnik a világ, sokszor van ok
a kesergésre, de tudnunk kell, hogy kinek panaszkodhatunk. „Jöjjetek énhozzám mindnyájan, akik
megfáradtatok, és meg vagytok terhelve, és én megnyugvást adok nektek.” A gondviselő
Isten ilyen módon, mint terhelhető kapcsolat jelenik meg életünkben. Mint a
leginkább terhelhető kapcsolat. Ha eleged van, ha már a hozzád legközelebb
álló barát is cserbenhagyott, ha bizalmas jóbarátodban esetleg
hittestvéredben is csalódnod kellett, akkor nincs más hátra, mint hogy „vesd
az Úrra terhedet...” A bátorítás második fele megerősíti ezt ”és ő
gondot visel rád!” Ahogy már korábban ecseteltük gondunk az van bőven.
Panaszkodunk is róluk eleget. A gondviselő Isten magára vállalja
terheinket, szó szerint viseli gondunkat. Nem kivesz a világból, nem
varázsütésre megszünteti az erőszakot, nem megszakítja a nyomasztó képekkel
teli filmet, nem szárnyakat ad a meneküléshez, hanem mindezek ellenére,
mindezek megléte mellett gondviselő Istenként odaáll mellénk. „Bár
reggel, délben, este sóhajtozom, ő meghallja hangomat”– mondja a
zsoltáros.
A mostani böjti időszakban, közeledve a passió
eseményihez, tudatosítva magunkban, hogy bűneinknek mekkora ára van, ezt a
gondviselő Istent kell mindig látnunk. Azt az Istent, aki úgy döntött, hogy
ő is vállalja az ezzel a világgal járó gondokat, mindent, ami panaszra ad
okot, vállalja azt, hogy a hozzá legközelebb álló elárulja, vállalj azt,
hogy haraggal tekintsenek rá sokan. Vállalta értünk, mert gondviselő
Istenünk akar lenni. Ezt a tényt kell átszűrnünk magunkon.
A böjt időszakában talán még határozottabban kell
látnunk, hogy a bűn milyen nyomokat képes hagyni egy-egy emberéletben, a
történelemben, egy nép történelmében, egy ország helyzetében, vagy a
természetben. Ebben a világban kell megtalálnunk az Isten gondviselő
szeretetét. Ilyen körülmények között, vagy a zsoltároséhoz hasonló
kiszolgáltatott helyzetekben sem szabad megfeledkeznünk a legterhelhetőbb
kapcsolatunkról. „Vesd az Úrra terhedet, és ő gondot visel
rád.”
A Heidelbergi Káté gondviselésről szóló egyik
kérdés-feleletében az fogalmazódik meg, hogy a gondviselő Isten megismerése
azt jelenti számunkra, hogy nemcsak a boldogságban vagyunk háládatosak,
hanem megtanulunk mindennemű viszontagságban tűrni. Vagyis „Vesd
az Úrra terhedet, és ő gondot visel rád.” Légy türelemmel, mert
Ő nem feledkezik meg rólad. Akkor sem, ha mindenki más hátat fordított már,
akkor sem, ha csalódtunk a világban, ha nyomasztónak érezzük az életet. Vesd
az Úrra terhedet… Isten tudja, hogy van bőven, tudja, hogy mindig van
miért bánkódnunk, de ő gondot visel ránk.
Erről szól az egész üdvtörténet. A zsoltárban
összefoglalva látjuk azt, hogy a bűn dolgozik ebben a világban ellenünk,
bennünk és általunk, de mindemellett ott van Isten, aki gondoskodik rólunk,
aki ígérete szerint most is itt van velünk, és aki Fiát adta értünk.
Lássuk meg a zsoltárossal együtt a panaszainkat
meghallgató, a terhünket hordozni akaró, a rólunk gondoskodni tudó Istent. „Vesd
az Úrra terhedet, és ő gondot visel rád.”
ÁMEN
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|