|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Válj küldhetővé!
Lekció: Galatákhoz
írott levél 6. rész 1-10.
„1Testvéreim,
ha valakit tetten is érnek valamilyen bűnben, ti, akik lelki emberek
vagytok, igazítsátok helyre az ilyet szelíd lélekkel. De azért vigyázz
magadra, hogy kísértésbe ne essél.
2Egymás terhét hordozzátok: és így töltsétek be a
Krisztus törvényét.
3Mert ha valaki azt gondolja, hogy ő valami, jóllehet
semmi, megcsalja önmagát.
4Mindenki a saját tetteit vizsgálja meg, és akkor
csakis a maga tetteivel dicsekedhet, és nem a máséval.
5Mert mindenki a maga terhét hordozza.
6Akit pedig az igére tanítanak, az minden javából
részesítse tanítóját.
7Ne tévelyegjetek: Istent nem lehet megcsúfolni.
Hiszen amit vet az ember, azt fogja aratni is:
8mert aki a testének vet, az a testből arat majd pusztulást;
aki pedig a Léleknek vet, a Lélekből fog aratni örök életet.
9A jó cselekvésében pedig ne fáradjunk el, mert a maga
idejében aratunk majd, ha meg nem lankadunk.
10Ezért tehát, míg időnk van, tegyünk jót mindenkivel,
leginkább pedig azokkal, akik testvéreink a hitben.”
Textus: Márk
evangéliuma 10. fejezet 46-52.
46Azután Jerikóba értek, és amikor Jézus tanítványaival
és elég nagy sokasággal kifelé ment Jerikóból, egy vak koldus, Bartimeus, a
Timeus fia ült az út mellett.
47Amikor meghallotta, hogy a názereti Jézus az, így
kiáltott fel: »Dávid Fia, Jézus, könyörülj rajtam!«
Többen is
rászóltak, hogy hallgasson, ő azonban annál inkább kiáltozott: »Dávid Fia,
könyörülj rajtam!«
Jézus megállt
és ezt mondta: »Hívjátok ide!« Odahívták a vakot ezekkel a szavakkal: »Bízzál!
Kelj fel! Hív téged!«
Ő pedig ledobta
felsőruháját, felugrott, és odament Jézushoz.
Jézus
megkérdezte tőle: »Mit kívánsz, mit tegyek veled?« A vak ezt mondta: »Mester,
hogy újra lássak.«
Jézus ekkor így
szólt hozzá: »Menj el, a hited megtartott téged.« És azonnal újra látott,
és követte őt az úton.”
Milyen egy egészséges ember?
Jól működik a szíve és a keringése? Nem fáj a feje? Nem allergiás? Jól érzi
magát a bőrében? Ki az közülünk,
aki egészségesnek érzi magát? Szívesen mondanám, hogy emelje fel a kezét.
Valószínűleg, ha őszintén megtennénk, meglepetés érne bennünket. Egészen
bizonyosan vannak közöttünk ilyenek. De talán meglepődnénk, hogy hányan
emelik fel úgy a kezüket, hogy hivatalosan betegek, komoly orvosi
diagnózisaik vannak, de ők attól egészségesnek tartják magukat. És egészen
bizonyos, hogy olyanok is lennének, egészségeseknek vannak mondva, csak épp
ők érzik betegnek magukat. Az egészség, és a betegség állapota egyre
nehezebben definiálható két szó, különösen egy olyan zavaros világban, mint
ez a mostani, amikor minden összezavarodik, amelyben elveszíti a
tájékozódási pontjait az ember, minden bizonytalanná válik, és hiába van
fizikai, és lelki szemünk, néha bizony úgy érezzük, hogy semerre sem
látunk!
Ezt kellett megtapasztalja ez a kapuban ülő koldus
is, Bartimeus, aki valóban vak volt. Első látásra nem nagyon lehetett rajta
semmi különös. Pont olyan volt, mint a többi koldus az utcákon: egy
szerencsétlen, aki elveszítette a szeme világát és ezért mások
könyörületéből volt kénytelen élni. Igénk azonban többet is elárul róla,
amikor ezt mondja: „Azután Jerikóba
értek, és amikor Jézus tanítványaival és elég nagy sokasággal kifelé ment
Jerikóból, egy vak koldus, Bartimeus, a Timeus fia ült az út mellett.” Egy
rövid élettörténet ez az egyetlen mondat, amelyben ott van ennek az
embernek az egész sorsa. Kiderül a neve, illetve az, hogy nincs saját neve,
csak az apja után nevezik úgy, hogy „bar
Timeus”, amely arámul azt jelenti, hogy Timeus fia, vagyis egy névtelen
senki Jerikóban. Foglalkozására nézve koldus, akinek munkahelye az útszéle.
Körülötte ragyog a nap, pompáznak a virágok, Jerikó híres pálmái az égig
érnek, talán még a narancsligetek is a közelében pompáznak, miközben ő
azonban ebből semmit sem láthat.
Jerikó
útja forgalmas volt elhelyezkedése és kereskedelme miatt. Az emberek
jöttek, mentek, és ő talán elkapott egy-egy szót, megjegyzést, félmondatot,
így szerezhette a híreket. Talán már egyes emberek lépteit is
felismerhette, és tartotta feléjük a tenyerét, hátha tesznek bele néhány
fillért. Ennyi volt számára a világ, beszűkült életében. Néhány méter
hallótávolság, és az emberek könyörülete. Pedig valaha valószínűleg neki is
voltak álmai, tervei, ezek azonban mind megsemmisültek, amikor elveszítette
a szeme világát.
Nem
vagyunk mi is ilyen vak koldusok? A világ tele van koldusokkal. Az ember fiatalon
tele van álmokkal, reményekkel a jövőjét illetően, amire az idősebbek, már
csak csendesen mosolyognak sokszor, mert ők már tudják… A múlt héten,
amikor az egyetemen voltam az általam végzett képzésen, egy negyven éven
felüli nő részt vett egy faladatban, ahol meg kellett figyelni a két
résztvevő reakcióit, viselkedését, szóhasználatát. Aztán feldolgoztuk.
Többek között erről a nőről valaki megjegyezte, hogy olyan szép volt a
feladat végzése közben. Ennek a hölgynek az arca hirtelen felragyogott, és
attól kezdve egész délután boldogan mosolygott. A tanárnő pedig csendesen
megjegyezte mellettem: „Milyen régen mondhatták neki, hogy szép!” Egy
koldus a sok közül.
Vajon sok családban nincs ez hasonlóképpen? Kolduljuk
a másik figyelmét, jó szavát, kedvességét. Gyermekek koldulnak egy kicsit
több időt a szüleiktől; házastársak koldulnak egy kicsit több őszinte
érdeklődést, figyelmet és gyengédséget egymástól. Lehet ez a hiányérzet egy
emberektől nyüzsgő nagyvárosban, lakótelepen, soktagú családban, vagy munkatársakkal
körülvéve, vagy itt a gyülekezetben. Koldusok sokasága él közöttünk
észrevétlenül, mert nagyon sokan hihetetlenül magányosnak és boldogtalannak
érezzük magunkat.
Láttam
egy kutatási eredményt, miszerint boldogság és elégedettség tekintetében 105.
helyen álltunk 2008-ban a vizsgált országok között, magunk elé engedve
olyan országokat mint Csehország, Szlovénia, sőt még Bangladest is. Ez a
pozíciónk pedig napról-napra esik, különösen így napjainkban, a jelen
gazdasági körülmények között. Egyre nagyobb a távolság ember és ember
között, egyre több reményvesztettet rejtenek a lakótelepek hatalmas falai,
mert nincs, aki segítsen, akihez fordulni lehetne, hiszen ki tudna
megoldást mutatni? Talán sokan ülnek is itt most olyanok, akik magányosnak
érzik magukat, noha sokan vagyunk itt. „Nincs emberem” – mondta egykor egy
másik beteg ember. Emberek vannak körülöttem, de nincs, aki törődjön velem,
nincs, aki megértsen, reményt adjon, bíztasson.
Ezt a szerencsétlen vakot is, amikor meghallja Jézus
közeledtét, és kiáltozni kezd, el akarják hallgattatni. „Ne kiabáljon már! Kit érdekel egy vak
ember, amikor a Mester beszél! Nem hallom tőle! Én akarom jobban hallani,
mert nekem ez fontos. Engem pedig ebben ne zavarjanak!” Ez az emberi
hozzáállás! Aki beteg, aki sérült, gyenge, idősödő vagy épp csak szegény az
fogadja el a periférián lévő helyét. Aki mellett nem annyira kényelmes vagy
kellemes lenni, akit nehéz elhordozni, az ne akadályozzon engem! Előfordulhat,
hogy másként a saját esélyeimet rontom, az érdekeim veszélyeztetem.
Nézzük meg, hogy egyre ritkábban állnak meg az
emberek, ha valaki elesik az utcán. Nem az ő dolguk. Oly könnyű elnézni,
hogy az idős néni bottal egyensúlyoz a buszon, és nem átadni a helyet. Az ő
dolga. Nincs jegyzete a másiknak az egyetemen, és vizsgázni kell? Az ő
baja. Ha jegyzetet adok, akkor a saját esélyemet rontom, mert megvan, hogy
pl. hányan mehetnek mesterképzésre, és ha a másikat segítem, még én esem
ki. A cél a munkahelyen is a nyereség, hiszen fogyasztói társadalomban
élünk, kit érdekel, hogy a másik beteg, hogy lázasan dolgozik, mert félti a
munkahelyét, és nem mer táppénzre menni! Boldoguljon mindenki úgy, ahogyan
tud, nekem ebben nincs felelősségem! Nagyon sok esetben az önzésről szól ez
a világ. Minden rólam szól, a többiek csak utánam jönnek. Nézzük meg, hogy
igazából, az ember mentalitása mennyire nem változott 2000 év alatt! Ugyanezért
akarták elhallgattatni ezt a kiáltozó nyomorékot: ne hallassa a hangját, ne
zavarjon!
Jézus hozzáállása azonban egészen más! Ő megáll ezért
az emberért! Körülötte hullámzik a tömeg, mennek vele, követik, éltetik, és
ő egyszerűen megáll. Ezért a nyomorult senkiért, aki egy koldus, egy
szánalmas névtelen senki. Egy olyan ember, aki dolgozni nem tud, vagyis nem
hasznos a társadalom szempontjából! Ráadásul valószínűleg lelkileg sem
lehet teljesen rendben, hiszen ki az, aki ép lélekkel el bírja hosszú távon
viselni az emberek szánalmát, megvetését? Jézusnak ez az ember fontos.
Meghallja a tömegben a hangját a sok-sok ember között, hiába próbálják
mások elnyomni, hiába akarják eltakarni. Jézus tud erről az emberről! Küld
érte, hogy vigyék oda! Erre emberek mozdulnak meg a tömegben, és mennek
átadni az üzenetet.
Meghallom-e, amikor Jézus ma is szól, hogy
„valakinek” el kellene mennie, meglátogatni valakit, akiről esetleg mások
már lemondtak, mert öreg, beteg, vagy csak épp állandóan panaszkodik, és
nehéz vele lenni. „Valakinek” hívni egyik, vagy másik családot egy olyan
alkalomra, ahol az Isten szava szól, ahol talán épp olyan a téma, amely
megszólíthatja, védheti és építheti őket? „Valakinek” imádkoznia kellene
ezért vagy azért emberért, a helyzetéért… stb.. Valakinek segíteni kellene
befogadni a másikat egy ifibe egy felnőtt körbe, hogy ne legyen annyira
egyedül a jól összeszokott tagok között.
„Valaki” vagyok-e ilyenkor Isten előtt? Odalépek-e a másikhoz, hogy
esetleg ő is hitben növekedhessen, reményt kaphasson, gyógyulhasson, vagy
épp válaszokat találjon az Úr előtt, hogy ne egyedül küzdjön ezentúl,
magányosan, belekeseredve?
Ezért fontos, hogy tudjuk hordozni egymást, és egymás
terheit. Ezért kellene nekünk is a gyülekezetekben sokkal inkább odalépni a
másikhoz, nem megfáradni a jó cselekvésében. Ez ugyanis reményt ad, különösen
napjainkban! Nem véletlenül hozta Pál is a vetés és aratás képét a galata
levélben. Vetés az, ha odafordulok a
másikhoz, mert nem múlik az el nyomtalanul a másik életében!
Sokszor nem könnyű elindulni a másik felé.
Kényelmetlen és időrabló lehet ülni a másiknál, kellemetlen akár, látva a
másik állapotát, néha tehetetlennek is érzi magát az ember, és fárasztó,
hiszen a szabadidejét adja az ember. De megéri, mert így jöhet létre, hogy
a beszűkült, szenvedő ember látása, aki talán csak önmagára képes figyelni,
Istenre fordíthatja a tekintetét, mert közösségben együtt lehet megélni a nehézségeket, egymás terhét hordozva itt
a gyülekezetben. Menekülést tud jelenteni az élet nehéz körülményei között,
ha együtt, közösen megélve tudjuk hordozni, egymásra tekintve.
Eszembe jutott, Csiha Kálmán püspök írása a
fogságban, kényszermunkában töltött
évekről. Több helyen is ír arról, hogy amíg együtt, egymásra figyelve cél
tudtak még ott is találni minden egyes napban, amíg tudták egymást
támogatni, erősíteni, addig túl tudták élni a legnehezebb körülményeket is.
De eszembe jut a saját szüleim történetei is a háborús és azt követő
évekről, arról, hogy a család tagjai hogyan segítették egymást, fogtak
össze a szomszédok, adta össze mindenki a maga kevesét, hogy többeknek
jusson, hogy élni lehessen! Nem a körülmények lettek sokszor könnyebbek,
hanem az, hogy már volt kivel megosztani! Különösen, ha hittel, Istenbe
vetett reménységgel tudom bíztatni, erősíteni a másikat! Talán épp azért,
mert nekem magamnak is ilyen reménységem van! Életet tudott menteni egykor
ez a hozzáállás!
Hiszem, hogy ez ma sincs másképp! Épp ezért meg
kellene tanuljunk egymás emberévé válni Jézusra tekintve, akkor is ha ez
azt jelenti, hogy nekem is néha hátrább kell lépni a másikért, hogy ő közelebb
kerülhessen. Olyan „valakinek”, akit Jézus ma is megkérhetne, hogy menjen
oda a jó hírrel a másikhoz: „Jézus
tud rólad, és hív téged!”. „Valakinek”, aki hajlandó lehajolni egyrészt
a másikhoz, másrészt imádságra a másikért semmit sem várva viszonzásként. Az
az ember, aki tudja, hogy van embere, legyen az családtag, legyen az
gyülekezeti tag, az már nem kell reményvesztett legyen, az már elindulhat a
gyógyulás felé, az már „tudhat kívánni”,
ahogy Bartimeus is tudott válaszolni Jézus kérdésére.
Ugyanakkor,
csendesen jegyzem meg, ez már Bartimeusnál is az akarat lépése! Először
kiáltozott, aztán pedig felállt, mindent eldobva, semmivel nem törődve ment
Jézushoz, amikor hívta! A mi kiáltásunk lehet az, hogy felvesszük a
telefont, és hívjuk a lelkészt, a diakónust, vagy bárki mást, a bibliaórás
barátomat, a padban mellettem ülőt, hogy „gyere, imádkozz velem és értem,
hordozz engem betegségemben, vagy ebben és ebben a nehéz
helyzetemben!”. Ehhez azonban
olyanná kell legyünk, akit fel lehet hívni! Nekünk kell alkalmassá válnunk
arra, hogy tudjuk hordozni a másikat! Hogy ő is eljuthasson oda, ahová
egykor Bartimeus, hogy felugrik, és rohan Jézus, a megoldás, az Élet felé!
Hány
és hány történet juthat eszünkbe innen, a házunk tájáról, a gyülekezetből,
amelyeket a táborban, vagy épp egy-egy bibliaköri alkalmon, vagy
istentiszteleten bizonyságtétel formájában hallunk gyász, betegség,
szenvedélybetegségek, munkanélküliség, válás és egyéb tragédiák megélésről.
Talán eszünkbe juthat saját életünk is, hogy mennyire sokat jelentett, hogy
odaálltak mellénk, hitemben erősítettek, Istenre mutattak, amikor
elcsüggedtünk, vagy épp még kerestük a válaszokat vakon bolyongva. Talán
épp ezért ülhetünk most itt, mert volt „valaki” az életünkben, aki
egyszerűen odalépett hozzánk: „Jézus hív, és vár rád, hall téged, rendbe
akarja hozni az életed!”
Ezért fontosak a kiscsoportjainknak az ifik, a
bibliaórák, mert így tudhatunk egymásról. Hogy nem csupán arról, hogy ki
mit gondol egy-egy igeszakaszról, hanem azt is, hogy mivel küzd, hol akadt
el az élete, mire van szüksége, és valósággal hordozni egymás terheit az
Úrra nézve.
Van Istened!
Azért is fontos erről beszélni, mert egy ilyen
találkozásban az Úrral valami új kezdődik. A vak lát. A beteg meggyógyul.
Van, hogy fizikailag, de nem mindig. Nem igaz, hogy mindig minden
szenvedést megúszhatunk, mindig meggyógyulunk, és szeretteinktől sem kell
búcsúzzunk. Csakhogy ha ez a kapcsolódási pont valóban létrejön ember és
Isten között, ha az ember rádöbben, hogy nincs egyedül, akkor képessé
válhat arra, hogy elfogadja, és beépítse életébe, átalakítsa a nehéz
eseményeket, történéseket, hogy lelkileg váljon látóvá, és EGÉSZ-ségessé,
akkor is, ha esetleg komoly betegségek gyötrik a testét, problémák alatt
görnyed az élete.
Jézus megmutatta, hogyan kell, hiszen Őt is nagyon
sokat bántották, gúnyolták, támadták életében, majd verték, leköpték.
Nézzük meg, hogy a sértést, megbocsátássá alakította át, a támadásokat
szolgálattá, a halált pedig életté. Nem mindig tudunk a nehézségeinken,
életünk eseményein változtatni, de azon igen, hogy hogyan éljük meg azokat!
Egyedül azonban ez sokszor nehéz. Nem kell szégyenkezzünk, amikor így
érzünk, ha néha elfáradunk, megtörünk, támogatásra szorulunk. Oda kellett
lépnie egy Cirénei Simonnak is a katona utasítására Jézushoz, hogy segítsen
a keresztjét vinni.
Aki azonban a másikhoz küldhető emberré lesz, aki
hordozza a másik terheit, az maga is kap, gazdagodik, bár erről nem ír a
Biblia, de hiszem, hogy Cirénei Simon ott valamit átélt azalatt a kereszt
alatt. Pontosan úgy, ahogy feltöltődik az ember egy-egy hívő beteg ágya
mellett, miközben együtt emelik fel a tekintetüket arra, aki azt kérdezi,
hogy „mit kívánunk?” Így együtt csiszolódik a lelki látásunk a hit által és
járhatunk az ő dicsőségére.
Nem kerülhetünk ki minden szenvedést az életünkben,
de sokféleképpen megélhetjük azt: megnyomoríthat bennünket, vagy
felemelhet. Összetörhet, vagy éppen felépíthet egy másfajta életre.
Magányossá tehet, vagy épp „küldött valakivé” a másik életében. Megfoszthat,
de egyúttal meg is gazdagíthat. Vakká tehet lelkileg, vagy épp új célok
látójává, hogy tudjuk életünk eseményeit úgy megélni, és egymást terheivel
hordozni, hogy együtt és reménnyel telve dicsőíthessük az Urat minden
körülmény között! Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|