|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Királyi menyegző
Lekció: Zsoltárok 45. fejezet
2-8; 17-18.
„Szívem zsong a szép szavaktól, művemet a királynak
mondom el, nyelvem gyors, mint az írnok tolla.
Legszebb vagy az emberek közt, kedves szavak áradnak
ajkadról, meg is áld Isten örökre!
Kösd derekadra kardodat, te hős, ölts pompás
díszruhát!
E díszedben járj sikerrel az igaz ügyért, az igazság
védelmében! Jobbod félelmetes dolgokra tanítson!
Nyilaid hegyesek, átjárják a király ellenségeinek
szívét, népek kerülnek hatalmadba.
Trónod Istentől való, mindörökké megmarad, királyi
pálcád igazság pálcája.
Szereted az igazságot, gyűlölöd a gonoszságot, ezért
kent föl téged társaid közül Isten, a te Istened öröm olajával.”
„Őseid helyébe fiaid lépnek, akiket fejedelmekké
teszel az egész földön.
Hirdetem nevedet minden nemzedéknek. Ezért
magasztalnak majd a népek örökkön örökké.”
Textus: Máté 22:1-9.
„Megszólalt
erre Jézus, és ismét példázatokban beszélt hozzájuk:
»Hasonló a
mennyek országa egy királyhoz, aki menyegzőt készített a fiának.
Elküldte szolgáit,
hogy hívják össze a meghívottakat a menyegzőre, de azok nem akartak
elmenni.
Ekkor más
szolgákat küldött, akikhez így szólt: Mondjátok meg a meghívottaknak: Íme,
elkészítettem az ebédet, ökreim és hízott állataim levágva, és minden
készen van: Jöjjetek a menyegzőre!
De azok, mit
sem törődve ezzel, elmentek: az egyik a földjére, a másik a kereskedésébe.
A többiek pedig
megragadták szolgáit, bántalmazták és megölték őket.
Ekkor a király
haragra gerjedt, elküldte seregeit, és elpusztította ezeket a gyilkosokat,
városukat pedig felégette.
Akkor ezt
mondta szolgáinak: A menyegző ugyan kész, de a meghívottak nem voltak rá
méltók.
Menjetek tehát
a keresztutakra, és akit csak találtok, hívjátok el a menyegzőre.«”
Az esküvő napja mindenki életében különleges. Ha
bárkit megkérdezünk a sajátjáról, csillogó szemmel mesél róla. Sok-sok
tervezgetés előzi meg: mi hogy legyen, hogyan történjen a fogadás, vagy a
lakodalom, kik legyenek meghívva. A meghívottak pedig készülődnek: ruhát
vásárolnak esetleg a nagy napra, ajándékot visznek, és nagyon megtisztelve
érzik magukat, hogy ott lehetnek. A nagy nap pedig az örömről szól minden
pillanatában.
Az előbb, az Úr asztalától, lekcióként felolvasott
zsoltár egy esküvői zsoltár. Mégpedig Izráel egyik királyának esküvőjére készült.
A kutatók szerint Aháb és Jezábel házasságkötésére. Különleges alkalom ez!
A király házasságot köt! Amikor a mai királyok, vagy trónörökösök kötnek
házasságot, az is micsoda szenzáció! Közvetíti a televízió, az adott ország
apraja, nagyja ott tolong az utcákon, hogy csak egy pillantást vethessen a
párra! Micsoda szenzáció, micsoda vissza nem térő alkalom! Mekkora dolog
lenne egy ilyen eseményen meghívottnak lenni!
Az előbb felolvasott példázat is egy királyi
esküvőről szól, amelyet az uralkodó a fia számára készített. Ott azonban
valami egészen mást olvastunk. Nem az előbb végiggondolt nagy készülődést,
és örömöt, hanem kifogást, nyafogást, sőt mi több: erőszakot. Nagyon
visszás történet ez! Hiszen gondoljuk meg, hogy az ókori Palesztinában a
legtöbb ember szegény volt, majdnem koldusszegény. Az életük elég
egyhangúan telt. Fontosak voltak a családi, baráti összejövetelek, ahol egy
kicsit több került az asztalra, amikor lehetett beszélgetni egymással,
információkat szerezni, vidámnak lenni. A keleti ember egyébként is nagyon
szeret ünnepelni, és minden lehető alkalmat megragad erre. Nem véletlenül
használ Jézus ilyen képet, hogy a király lakodalomba hívja azokat, akiket
akar.
A Szentírás úgy mutatja be nekünk Istent, mint Aki
hívja az embert. A Korinthusi levél elején Pál apostol azt mondja: „Isten meghívott minket az ő Fiával, a
mi Urunk Jézus Krisztussal való közösségre.” (1.Kor 1:9.) Ez az
evangélium lényege. Isten magához hív minket. Azért, mert nem vagyunk ott,
mert eljöttünk messzire, és éppen ez hiányzik az embernek. Ezért van az,
hogy sokak életében nincs öröm, és a legtöbb ember gondokkal van tele, noha
fizikálisan megvannak a legszükségesebb dolgai az élethez. Van, akinek azok
a dolgok hiányoznak, amelyek a legszükségesebbek lelki életben: egy csekély
békesség, szeretet, öröm, amire vágyakozik az ember szíve. Aztán ha nincs,
akkor próbálja pénzért megvenni, vagy próbál csinálni: úgy tesz, mintha
örülne, vagy fizet azért, hogy átmenetileg örülhessen, akkor is, ha tudja,
hogy utána még mélyebbre fog zuhanni – mert ez is az öröm árához tartozik.
Valamikor, a bűneset előtt mindebben része volt az
embernek, tele volt a szíve örömmel és szeretettel, biztonságban érezte
magát Isten közelében, mindennel bővölködött, ma pedig sok mindenben
szűkölködik az Istennel való kapcsolat híján. A lakoma az Úrral való
közösséget, és azt a kimondhatatlan gazdagságot jelenti, amit Isten az
embernek, az ő teremtményének adott, és amit az ember elveszített, amikor
Istennek hátat fordított.
Az Isten visszahívja magához az embert. Egy meghívást
közölnek Isten szolgái: vissza lehet jönni! Eszünkbe juthat a Jelenések
könyvében lévő hatalmas fehér ruhába öltözött tömeg, akik boldogan
dicsőítik az angyalokkal a trónon ülő Bárányt, akinek a menyegzője van: „Örüljünk és ujjongjunk, és dicsőítsük
őt, mert eljött a Bárány menyegzője, felkészült menyasszonya. (…) Boldogok,
akik hivatalosak a Bárány menyegzőjének vacsorájára!” Milyen hatalmas
kitüntetés ez: ott lehetnek a leghatalmasabb menyegzőn. Először azokat hívja,
akik a barátai, akik az ismerősei, akik közel állnak Hozzá. Jézus idejében
a választott népet hívta elsősorban Isten, ma meg azokat, akik már
hallottak róla: „Jöjjetek, minden
készen van!”
De milyen meglepő az a visszautasítás, amiben ezek az
emberek részesítik a királyt! Van kifogásuk bőven: munka, üzleti út, sőt
vannak, akik rátámadnak a szolgákra és megölik őket. Érthetetlen ez!
Érthető, hogy az élet dolgai fontosak, és foglalkozni akarnak velük. Nem is
ezzel van baja Istennek, hanem azzal, amikor az anyagi javak, a boldogulás,
sőt még a család is Ő elé kerül az életünkben, sőt amikor annyira, hogy még
a meghívást átadót el is pusztítják az életükből! Amikor az ember végképp
lehetetlenné akarja tenni az Istennel való kapcsolatot.
Isten azonban nem kényszeríti rá meghívását senkire.
Ő hív, és vár valamennyiünket, de ha valaki ezt visszautasítja, akkor hív
helyette mást. Válogatás nélkül mindenkinek ad lehetőséget arra, hogy a
Bárány menyegzőjén részt vehessen, valamennyiünket hív magához. Semmi feltétele
nincs annak, hogy ki ülhet az asztalhoz. Illetve egyetlen feltétele mégis
csak van: elfogadni a meghívást. Komolyan veszem, amit Isten mond, és ahhoz
igazítom az életem. Ha engem hív, akkor megyek. Ha most hív, akkor
félreteszek akármit, és most megyek. Ezt jelenti hinni. Ez az egyetlen
feltétele. Egyébként mindenki jöhet.
Kiküldi szolgáit az utakra, és utcákra, és behívja a
szegényeket, a nyomorékokat, vakokat, a szolgák behívják a gonoszokat, és a
jókat. Vagyis azokat, akikre senki nem gondolna, hogy helyük lehetne egy
királyi lakomán! Testi és lelki csonka-bonkákat egyaránt szívesen lát,
azokat, akiknek összetört az élete. Mindenkit szívesen lát, válogatás
nélkül! Ezért ült le Jézus a prostituáltakkal egy asztalhoz, ezért hívott
el vámszedőket! Ő nem szégyellte ezt a társaságot, sőt világosan
megmutatta, hogy ezek azok az emberek, akikhez mi is küldettünk.
Ezért mondja szolgáinak, hogy a városon kívülről, a
kerítések mellől is kényszerítsék be az embereket. Ott már csak olyanok
voltak, akik a társadalom legalján helyezkedtek el, hajléktalanok,
munkanélküliek, akik már az életet is feladták, mindent elveszítettek. Hogy
miért kellett őket kényszeríteni? Egyrészt, mert maguktól soha nem érezték
volna méltónak magukat arra, hogy a lakomán részt vegyenek, soha nem mertek
volna maguktól bemenni az úr hajlékába. Másrészt pedig azért, mert a
királynak ők is nagyon fontosak, szíve vágya az, hogy az Ő háza tele
legyen, szeretetét minél többekre terjeszthesse ki.
Hogy ez pontosan mit is jelent? Ezt akkor értettem
meg, amikor egyszer még a teológián meghívtak bennünket egy szakmunkás
képzőbe evangélizálni. Nagyon készültünk. Vetítést csináltunk,
színdarabokat próbáltunk, hangszereket vittünk, modern énekeket, igét
akartunk hirdetni, és Krisztushoz hívogatni. A településen is az ifjúság
tagjai mindennap járták a szakmunkásképzőt a traktátusokkal, az iskolarádió
minden szünetben bemondta, hogy fiatalok jönnek, és milyen programok
lesznek. Mi már jó előre ott voltunk, hangoltunk, imádkoztunk, volt, aki
böjtölt is aznap. Vártunk. Eltelt negyed óra, fél, majd háromnegyed, és
egy. Nem jött el senki. Illetve egyetlen fiú, de az is a tornazsákjáért.
Nagyon elszomorodtunk. Végül kitaláltuk, ha másnak nem is kell a műsorunk,
hát előadjuk a gyülekezetnek, és azoknak, akik kíváncsiak Istenre. Így
aztán kimentünk a piacra, a főtérre. Énekeltünk. Volt, aki nevetett, volt,
aki szó nélkül elment, volt, aki elfogadta a meghívást, és eljött este a
gyülekezeti terembe. Délután pedig, a fennmaradó néhány órára elmentünk a
helyi fogyatékos otthonba, ahol a testi és szellemi fogyatékos gyerekek és
felnőttek sírtak örömükben, tapsoltak, és a végén alig akartak elengedni
bennünket, hogy meséljünk még nekik az Úr Jézusról.
A példázatban szereplő szolgák, mi vagyunk. Mi, akik
már elfogadtuk a meghívást a Bárány menyegzőjére. Isten bennünket bíz meg
azzal, hogy a meghívását továbbadjuk a körülöttünk élőknek, hogy minél
többen ott legyenek azon az örömünnepen, amellyel ő akarja megajándékozni
az övéit. Mi vagyunk azok, akik megmutathatjuk az útszélen, és a
kerítéseknél lévőknek, hogy Isten őket is szereti, ők is fontosak neki,
hogy a mi imádságunk is lehessenek a zsoltáros szavai: „Hirdetem nevedet minden nemzedéknek. Ezért magasztalnak majd a
népek örökkön örökké.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|