|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Példát adtam nektek”
Zsoltárok könyve
51. rész 3-15.
3Könyörülj rajtam kegyelmeddel, Istenem, töröld el
hűtlenségemet nagy irgalmaddal!
4Teljesen mosd le rólam bűnömet, és vétkemtől tisztíts
meg engem!
5Mert tudom, hogy hűtlen voltam, és vétkem mindig
előttem van.
6Egyedül ellened vétkeztem, azt tettem, amit rossznak
látsz. Ezért igazad van, ha szólsz, és jogos az ítéleted.
7Lásd, én bűnben születtem, anyám vétekben fogant
engem.
8Te pedig a szívben levő igazságot kedveled, és a
bölcsesség titkaira tanítasz engem.
9Tisztíts meg izsóppal, és tiszta leszek, moss meg
engem, és fehérebb leszek, mint a hó.
10Engedd, hogy vidámságot és örömöt halljak, és
megújuljanak tagjaim, amelyeket összetörtél.
11Rejtsd el orcádat vétkeim elől, töröld el minden
bűnömet!
12Tiszta szívet teremts bennem, Istenem, és az erős
lelket újítsd meg bennem!
13Ne vess el orcád elől, szent lelkedet ne vedd el
tőlem!
14Vidámíts meg újra szabadításoddal, támogass, hogy
lelkem készséges legyen, 15hogy taníthassam utaidra
a hűtleneket, és a vétkesek megtérjenek hozzád.
Dávid imádsága után most imádkozzunk mi saját
szavainkkal:
Mennyei Atyám! Köszönjük kegyelmedet, szeretetedet,
hogy az elmúlt héten végezhettük dolgainkat, vigyáztál ránk, erőt adtál,
megtartottál. Bocsásd meg bűneinket, múlasztásainkat.
Irgalmasságodnak sokasága szerint ítélj meg bennünket.
Tudjuk bűnben születtünk. Add
nekünk a te megszabadításodnak örömét, hogy megtisztítva élhessünk
napjainkban.
Áldd meg az ige hirdetőjét és hallgatóit. A Jézus
Krisztusért kérünk. Ámen.
Kegyes Jézus, itt vagyunk
Te szent Igéd hallására,
Gyúljon fel kívánságunk
Idvesség tanulására,
Hogy a földtől elszakadjunk,
Csak tehozzád ragaszkodjunk.
Elménket, értelmünket
Lelki sötétség fogta bé,
De Szentlelked szívünket
Tiszta fénnyel úgy födte bé,
Hogy jót gondoljunk és szóljunk,
Mer csak tőled
kell azt várnunk.
Dicsőségnek napfénye,
Istentől jött világosság!
Indítsd lelkünk készségre,
Nyisd meg fülünk, szívünk és szánk!
Hitvallásunk, könyörgésünk,
Urunk Jézus, halld meg. kérünk!
164. dicséret
János
evangéliuma 13. rész 1-11.
1A húsvét ünnepe előtt Jézus jól tudva, hogy eljött az
ő órája, amelyben át kell mennie e világból az Atyához, jóllehet szerette
övéit e világban, szerette őket mindvégig.
2És vacsora közben, amikor az
ördög már a szívébe sugallta Júdás Iskáriótesnek,
Simon fiának, hogy árulja el őt, 3Jézus jól tudva, hogy az Atya
mindent kezébe adott, és hogy az Istentől jött, és az Istenhez megy: 4felkelt
a vacsorától, letette felsőruháját, és egy kendőt véve, körülkötötte magát;
5azután vizet öntött a mosdótálba, és elkezdte a tanítványok
lábát mosni, és törölni azzal a kendővel, amellyel körül volt kötve.
6Eközben Simon Péterhez ért. Az így szólt hozzá: »Uram, te mosod meg az én lábamat?«
7Jézus így válaszolt neki: »Amit
én teszek, most még nem érted, de később majd megérted.«
8Péter így szólt hozzá: »Az
én lábamat nem mosod meg soha.« Jézus így válaszolt neki: »Ha nem moslak
meg, semmi közöd sincs hozzám.«
9Simon Péter erre ezt mondta neki: »Uram,
ne csak a lábamat, hanem a kezemet, sőt a fejemet is!«
10Jézus így szólt hozzá: »Aki
megfürdött, annak csak arra van szüksége, hogy a lábát mossák meg, különben
teljesen tiszta. Ti is tiszták vagytok, de nem mind.«
11Mert tudta, ki árulja el, azért mondta: »Nem vagytok mindnyájan tiszták.«
Szeretett Testvérek!
Tavasszal – ha kinyitjuk az újságokat, vagy
hallgatjuk a rádiót, televíziót –, nagyon sokszor hallunk különféle praktikákat
tisztítókúrákra. Mostanában különösen megvan ennek a divatja, különösen
megvan a lehetőség arra, hogy az ember tudja, hogy a télen felhalmozódott
sok-sok mindent ki kell tisztítani a szervezetéből. Nem is ezzel van baj,
hogy vannak ilyen tisztítókúrák, amiből ezt vagy azt megtartunk, hanem
azzal van baj, hogy ezek a kúrák csupán a testre figyelnek, csupán a
külsőre figyelnek, csupán öncélú dolgokat közölnek az emberekkel. Csupán
talán a szépségért, talán a jobb közérzetért történnek, és a lelkiség
elmarad ezekben a kúrákban.
Nem véletlen hoztam ezt a példát, hiszen böjtben
nekünk is vannak bizonyos testi vonatkozásai azoknak a rendelkezéseknek, amelyek
a Bibliában is benne vannak. Nem véletlenül voltak akár előírások, hogy mit
szabad és mit nem szabad. Vagy voltak hagyományok, vagy vannak hagyományok
ma is, hogy mivel élünk a böjtben, és mivel nem élünk. De hogyha ez csupán
a testre vonatkozik, akkor ez is kevés. Ha csupán hagyományok megtartását
jelenti a böjt – hogy ezt nem eszek, vagy azt nem eszek –, akkor nagyon
hamar akár farizeusi magatartásba is csúszhatunk; ők nagyon mutatták, hogy
tudnak böjtölni. Jézus egyszer azt mondta, hogy komor az ábrázatotok, és
nem erre van szükség, hanem arra van szükség, hogy miközben talán megvontok
magatoktól valamit, akkor sokkal nagyobb lelki kapcsolatot ápoljatok az Úrral.
A farizeusok túlhangsúlyozták a látványos dolgokat, látványosan mutatták az
emberek számára. Jézus azt mondta, hogy az Atyád számára mutasd, hogy most
böjtöt tartasz, hogy most meg akarsz tisztulni, hogy most készülsz az
ünnepre. Ne az emberek lássák a te komor ábrázatodat.
Mi tudjuk, hogy lelki értelemben is vannak
méreganyagok, amik felhalmozódnak a mi szervezetünkben, a mi lelkünkben.
Egy-egy elhanyagolt bocsánatkérés, egy-egy elhanyagolt rendezetlen ügy
egymás között, igenis egyre jobban terhelheti, mérgezheti a mi
szervezetünket. Tisztulni vágyunk, tisztulnunk kell mindannyiunknak,
és ez a vágy valóban bennünk van.
Jézus így készíti az ő tanítványait az ünnepre.
Készíti őket, és ehhez tartozik a lábmosásnak a története. Ezért van az a
vacsora, az utolsó vacsora. És az az érdekes,
hogy a lábmosás történetét csak János evangélista írja le. János viszont
nem részletezi azt, amit a többi evangélista részletez; az utolsó
vacsorának a részleteit.
Jézus tudja, hogy közel van az ő órája. Tudja, hogy
át kell mennie ebből a világból az Atyához. És látjuk, hogy valamit tud
János, amire a többiek talán nem figyeltek úgy oda. Azt mondja itt egy
nagyon egyszerű mondatban: „szerette
őket mindvégig”. János különösen érzékeny arra, hogy hogyan is állunk,
mi, szeretet dolgában, hogyan jön közel hozzánk Isten szeretete, és hogyan
tudunk erre a szeretetre válaszolni. Nem véletlen ez a mondat: „…jóllehet
szerette övéit e világban, szerette őket mind végig”. „Úgy szerette Isten a világot, hogy
egyszülött Fiát küldte…” Pedig tudja, hogy nemsokára az Ő elfogatása után
szétszaladnak. Pedig tudja, hogy lesz, aki elárulja Őt. Pedig tudja, hogy
lesz, aki megtagadja Őt háromszor. Tudja, hogy az Ő tanítványai félni
fognak, és bezárkóznak, mégis szereti őket e világban. Szerette őket mindvégig
az elhívásuktól kezdve, a kiválasztásuktól kezdve, és szereti az övéit ma
is. Szeret minket is, akkor is, ha nem érdemeljük. Akkor is, hogyha
százszor eljátszottuk már azt a jogot, hogy szerethetne minket, ha a mai
tanítványok is elfutnak, szétszaladnak, elfelejtkeznek az Ő követéséről.
Szeret akkor is, ha talán mi megtagadjuk. Szerette őket mindvégig, és
szeret minket is mindvégig, mindaddig, míg kimondja, hogy elvégeztetett
miérettünk az Ő megváltó halála, de szeret utána is, most, mint élő Úr
figyeli, látja a mi életünket.
Ebben a részben nyolcszor hangzik el, hogy Jézus
Krisztus Úr. Úrnak szólítják őt, majd aztán ő maga is mondja: én az Úr
szolgálok nektek. Igen, Ő az Úr. Eljött ebbe a világba szolgálni. És a
vacsorázó házba sem csupán vacsorázni megy, hanem szolgálni megy. Feláll a
vacsorázó asztaltól, hogy szolgáljon. A többiek ülnek, és várnak – illetve
hát nem úgy ülnek, hanem félig fekvő helyzetben vannak az asztalok körül –,
de várnak, és kapni akarnak valamit. Mindenki igyekszik asztalhoz ülni. El
tudom képzelni, hogy talán azon is versengés volt, hogy ki ül a Mester
mellé, vagy ki ül vele szemben, vagy kinek hol van a helye az asztalnál. És
ebben a világban is nagyon sokan igyekeznek asztalhoz ülni, nagyon sokan
tolakodnak, tolakszanak, hogy asztalt foglaljanak, hírnevet, dicsőséget
szerezzenek, kényelmet és szórakozást találjanak. Olyannyira igyekeznek,
hogy talán elfelejtkeznek a lábmosásról. Elfelejtkeznek arról, ott a keleti
viszonyok között nagyon fontos volt – hiszen említettem, hogy félig fekvő
helyzetben vannak az asztal körül –, hogy a lábaikat az út porától
leöblítsék. Ez rendesen egy szolgának volt a feladata, de most ez valami
miatt elmaradt. És akkor odaülnek úgy az asztalhoz, hogy e nélkül, lábmosás
nélkül. Ma is mennyi ember mosdatlan! – mi már a kezeinket mossuk meg
asztalhoz telepedés előtt, de mennyi ember odatülekszik, odatolakszik
mosdatlan kézzel az élet rakott asztalához. Oda tolakszanak az Isten rakott
asztalához, és kapni akarnak csupán, de nem igazán akarnak részt venni a
közösségben. Jézus nem a vacsoráért jött, hanem a vacsorázókért jött. Az
ember Fia nem azért jött, hogy neki szolgáljanak, hanem, hogy Ő szolgáljon,
és adja az Ő életét váltságul sokakért. Szerette őket mindvégig. Szereti
őket most is ott a vacsorázó asztal körül, és megmutatja, hogy Ő szolgál a
tanítványainak. Leveti felső
ruháját, és ő az Úr lesz a tanítványai szolgájává. Körülköti magát egy
kendővel, hogy alkalmassá legyen a szolgálatra. Mélyre hajol, hogy elérje
övéit. Alázatos tud lenni, amit a Filippi
levélben így olvasunk: „Megalázta
magát, szolgai formát vett fel.” Jézus lehetne most magával elfoglalva.
Hiszen tudja, hogy néhány óra múlva elfogják, keresztre feszítik. Tudja,
hogy néhány óra múlva már neki szenvednie kell. Ülhetne magába roskadtan,
várhatná, hogy talán most őt kényeztessék, vagy őt vigasztalják mások. De
most mégis fontos számára, hogy úgy búcsúzzon az övéitől, úgy készítse az
övéit, hogy valamit újra megértsenek az ő szolgálatából, valamit újra
megértsenek, és majd megcselekedhessék.
Igen, Jézus megparancsolhatta
volna akár Péternek, akár a legkisebbnek a tanítványok közül, hogy mosd meg
az én lábamat és többiek lábát, de nem ezt teszi, hanem feláll, és Ő az,
aki szolgál. Ma is így van ez. Először Ő szolgál, hogy majd mi
szolgálhassunk neki.
És eljut Péterhez, és Péter a
maga módján azonnal tiltakozik: „Uram,
te mosod meg az én lábaimat?” Érzi Péter, hogy ennek nem így kellene
lenni. Érzi Péter, hogy nem ez lenne a rend, hogy nem illik bele az Ő
gondolkozásába. És sokszor mi magunk is így vagyunk. Ami nem illik bele a
mi gondolkozásunkba, a mi elvárásainkba, azt sokszor elutasítjuk magunktól.
Simon Péter megütközik ezen, hogy miért Jézus az, aki megmossa az Ő lábait.
Nem értjük. Mint ahogy nem értette Keresztelő János, hogy miért neki kell
megkeresztelni az Isten Bárányát, az Úr Jézus Krisztust. De aztán majd
megérteti vele Jézus, hogy ennek most így kell lennie, hidd el. Mi sokszor
kikérjük magunknak, mi ezt így szoktuk meg, ehhez van jogunk, így kellene,
hogy történjen. Nekünk valami jár.
Egy neves politikus a háború után várományosa volt
egy posztnak, és tudta, hogy a felsőbb kör számára egy díszvacsorát
rendeznek, és várta, hogy őt is meghívják, és ott közlik vele az
előléptetését. Felöltözött frakkba, és várta, hogy jöjjenek érte, és vigyék
el erre a vacsorára. Nem vitték el erre a vacsorára. Dühöngött és
mérgelődött magában, hogy vele így bántak.
Másnap megtudta, hogy ezen az összejövetelen megjelent az akkori
rendőrség, és mindenkit letartóztattak. Jó, hogy nem úgy lett, ahogy ő
elvárta volna. A felesége nagyon bölcs asszony volt, vette az ingét – szétszaggatta,
ahogy letépte magáról –, és akkor a darabjából egy hímzést készített, amit
aztán a Bibliájában hordott ez a hívő politikus, ezzel az Igével – a Rómabeliekhez
írott levél 8. rész 28. versével: „Azoknak,
akik Istent szeretik, minden javukra szolgál”.
Jézus azt mondja: „Amit
én teszek, most még nem érted, de később majd megérted”. Igen, vannak
ilyen esetek, események az életünkben, amit most még nem értünk, hogy miért
így bánik velünk az Úr, hogy miért kell netán szenvednünk. Az egyik ének
ahogy mondja: „Nem értettem,
mikor szenvedni, sírni hagytál, hogy ha szeretsz, miért sújt vessződ
engemet.” Vagy
ahogy énekeltük: „A mi elménket, értelmünket olykor lelki sötétség fogja
be.” De tudnunk
kell, hogy Isten majd gondoskodik arról, hogy megérthetjük azt, amit talán
most még nem értünk. Jézus majd itt ígéri a tanítványoknak, hogy eljön a vigasztaló
Szentlélek, és az majd megértet veletek sok mindent, amit én tanítottam
nektek. Igen, te ezt még most nem érted – hogy miért kell ennek így
történnie; hogy miért én mosom meg a te lábaidat. De majd megérted. Péter
is a vacsoráért jött, de többet kap Jézustól, mint amit talán elvárt volna.
És Péternek a hevességébe beletartozik az is, hogy „az én lábamat nem mosod meg soha”. Kimondja hevesen, hogy soha. Ez nem történhet így. De máshol is van, amikor így vélekedik
Péter, hiszen azt mondja, amikor Jézus jelenti az Ő szenvedéseit: „Isten mentsen, Uram, ez nem történhet
meg veled!” Sok mindent nem ért még Péter. Majd később kell, hogy
igazán megértse. És nagyon veszélyes lehet ez a soha, amikor kimondjuk talán valamire, hogy ezt nem értem, és
akkor ezt nem is fogom soha megérteni. A soha megváltoztatható, hogy ha engedjük, hogy megváltoztassa az
Isten a mi életünkben.
Egy ószövetségi történet jutott eszembe: Naamánnak, a szíriai fővezérnek a története, aki vitéz,
hős, de bélpoklos. És ő hall arról, hogy Elizeus
próféta gyógyított már betegeket, és elképzeli, hogy hogyan fogja őt
meggyógyítani ez a próféta, a kislánynak a bizonyságtétele alapján tudja
ezt, és aztán elmegy Elizeushoz, és a próféta ki
sem megy hozzá. Kiüzen neki, hogy „fürödj
meg hétszer a Jordánban”. Micsoda dolog?! Ő
egy nagy fővezér! Így bánik vele egy kis próféta? Így bánik vele, hogy arra
sem méltatja, hogy ki megy? Azt mondja erre Naamán,
hogy azt gondolta, hogy majd kijön, és a sebeimre teszi az ő kezét, illeti
az én sebeimet. És azt mondja, hogy fürödjek meg a Jordánban? Hát a Jordán
Damaszkusz és Parpar vizeihez képest egy kis
picinyke folyó! Így gondolta Naamán, hogy sokkal
jobb a Damaszkusz és Parpar vizei, hát akkor
megyek, és akkor a magam módján megtisztulok abban. De nem így kell
történnie. Majdnem visszafordul azért, mert nem így gondolta a gyógyítást.
Majdnem visszafordul. Úgy kell rábeszélni, hogy nem olyan nagy dolog, hát tedd meg, hogy hétszer fürödj meg a
Jordánban! Igen, amikor kimondjuk, hogy nem így gondoltam, én nem így
képzeltem, akár nem így képzeltem a Krisztus-követést, akár nem így
képzeltem a keresztyéneket, nem így gondoltam a templomba járást, akkor
nagyon sokszor, nagyon sokan majdnem visszafordulnak, pedig ott lenne a
lehetőség a megtisztulásra, csak tenni kellene, amit az Úr üzen, amit az Úr
ad. Elmaradt volna Naamán tisztulása és
gyógyulása, hogyha kikéri magának, és visszafordul, mert neki ez nem
tetszik. Péter azt mondja, hogy engem nem mosol meg soha. És Jézus azt
mondja: „Ha meg nem moslak téged,
semmi közöd nincs hozzám”. Ha meg nem moslak téged, akkor nem leszel az
enyém. Ha meg nem moslak téged, nincs tisztulás, nincs gyógyulás. Máig
érvényes ez. Ha csak a kifogásainkat emlegetjük az Úr Isten előtt, de nem
kérjük az Ő megmosó, megtisztító szeretetét, megváltását, akkor elmarad a
mi életünkben is az az óriási változás, a
tisztulás a bűntől. Akkor Péter megváltoztatja a gondolatát, és azt mondja:
„Uram, ne csak a lábamat, hanem a kezemet,
sőt a fejemet ”. És itt rímel rá az 51. zsoltár, amit olvastunk
először: „Teljesen mosd le rólam
bűnömet – mondja Dávid – és vétkemtől
tisztíts meg engem! Moss meg engem, és fehérebb leszek, mint a hó. És
engedd, hogy… megújuljanak tagjaim, amelyeket összetörtél. Tiszta szívet
teremts bennem, Istenem, és az erős lelket újítsd meg bennem!” Ez a
vágy élhet bennünk. Ez a vágy élhetett akkor ott hirtelen Péterben, hogy
akkor teljesen moss meg, a kezeimet, a fejemet és teljesen tisztíts meg engem.
Pilátus később véghezvisz egy mosakodást. Mossa (ott
az emberek előtt) a kezeit, és azt gondolja, hogy ezáltal,
mentes lesz attól a bűntől, amibe beleártotta magát. Embere előtt talán
tisztára tudta mosni magát. Lehet, hogy sokan úgy emlegették sokáig, mint
aki tiszta, ártatlan Jézus vérétől, de aki nem Jézustól kéri a megmosattatást, annak semmit sem ér az, hogy emberek
előtt felmentik, az emberek véleménye szerint megmosakodott, megmosta
magát. Ma is sok ember csak idáig jut el. Tisztázni akarom magam. Mutatni
akarom az én tisztaságomat mások előtt, talán farizeusi módon. Elismertetni
másokkal az én igazamat, és közben elfelejtkeznek arról, hogy egyedül az Úr
tehet igazzá és tisztává bennünket.
Péter kéri tehát a teljes tisztulást Jézustól. Egy
kicsit talán nehezen is értjük azt, hogy miért mondja Jézus, hogy „ti már tiszták vagytok”. Nektek
csak arra van szükségetek, hogy a lábaitokat megmossuk. Igen, Jézus úgy
érti ezt: ti már tiszták vagytok, mert ti már eldöntöttétek, hogy követtek
engem, egy valaki nem, egy valaki kiválik a csapatból. De ti elköteleztétek
magatokat, ti már jöttetek utánam, követésemben vagytok. Ez nem azt
jelenti, hogy tökéletesek vagytok. Szükségetek lesz arra, hogy újra és újra
a lábatokra ragadó port lemossátok, lemossuk, mert az út pora óhatatlanul
beszennyezi a mi életünket, a mi lábainkat. Az a saru nem védte meg a
lábat, hanem meg kellett mosni újra és újra.
Szoktuk ma is talán félreérteni úgy, hogy újra
megtérésre van szükség, újra nagy megtérésre van szüksége valakinek. Én így
szoktam ez mondani, hogy egy megtérés elég, ha igazán komolyan Krisztushoz
tértem, viszont mindig odaigazítani az életünket Krisztushoz, a Krisztus
követésébe, ez jelenti a lábmosást. Ez jelenti, hogy újra és újra kérem,
hogy tisztítsa meg a rám rakódó bűntől az életemet az Úr. „Példát adtam nektek” – ezt mondja
Jézus a következő versekben, most ezt olvasom:
„Miután megmosta a lábukat, és felvette a
felsőruháját, ismét letelepedett, és ezt mondta nekik: „Értitek, hogy mit tettem veletek? Ti így hívtok engem: Mester, és
Uram, és jól mondjátok, mert az vagyok. Ha tehát megmostam a ti lábatokat,
én, az Úr és a Mester, nektek is meg kell mosnotok egymás lábát. Mert
példát adtam nektek, hogy amint én tettem veletek, ti is úgy tegyetek.
Bizony, bizony, mondom néktek: a szolga nem nagyobb az uránál, sem a
küldött nem nagyobb annál, aki elküldte. Ha tudjátok ezeket, boldogok
lesztek, ha így cselekesztek.” (Jn. 13:12-17)
Példát adtam
néktek – mondja
Jézus. Nem azt jelenti, hogy mi is tudunk azzal a hatalommal és erővel
tisztítani másokat, mint Jézus tette. Ezt egyedül Jézus teheti meg, hogy
megtisztítja emberek életét és szívét. Viszont azzal, hogy példát ad
nekünk, valami olyasmit érthetünk rajta, hogy kezünkbe adja a mosdótálat,
kezünkbe adja a vizet, kezünkbe adja az Igét, hogy az által menjünk
másokhoz, hogy azzal menjünk másokhoz, hogy mások is tudják meg, hogy van megtisztulás. Kezünkbe adja a
kendőt, azt a kendőt, amivel lehet könnyeket törölni, amivel lehet
sérelmeket törölni, amivel lehet ápolni másokat. Ápolni, segíteni, Jézushoz
segíteni, hogy valóban ő moshassa meg teljesen emberek életét. Példát adtam
– olyan vonatkozásban is értem ezt, hogy Jézus a tanítványok lábát mossa
meg. Nem fejmosást tart. Nagyon sokszor szoktunk fejmosást tartani
másoknak. Szívesen felülről kezelünk másokat. Jézus úgy ad példát, nem
felülről kezel másokat, hanem lehajol és szolgál. És talán ebben
növekedhetünk mi is, hogy tudjunk jobban lehajolni másokhoz, tudjunk igazán
szolgálni másoknak, nem csupán kioktatni, nem csupán elmondani a nagy
igazságokat, hanem merjünk bizonyságot tenni, és merjünk másokat így
segíteni a megtisztuláshoz.
Egy neves evangélista egy prédikációs
sorozatának alkalmain, tudta, hogy a padok között van valaki, akit neki
nagyon meg kell győzni az ő igazáról, az evangélium igazáról; van egy
nagyon kételkedő ember a sorok között, és az előadónk igyekezett is ész
érvekkel odahatni, hogy ez a valaki változtasson a gondolkozásán. Az
emberünk valamelyik nap a sorozat közben odament az előadóhoz, és mondta, hogy
szeretnék csatlakozni a gyülekezethez, döntöttem Krisztus mellett. Az
előadó nagyon boldog volt, s megkérdezte, hogy mondja már meg, hogy melyik
mozzanata volt az az ő igehirdetésének vagy
előadásának, ami miatt most így döntött. És akkor az emberünk azt mondta:
őszinte legyek? Egyik sem. Hanem, ahogy hazafelé mentem tegnap este, egy
idős néni elesett a buszmegállóban, és felsegítettem. És az a néni nagyon
egyszerűen annyit kérdezett tőlem: – Szereti ön az én Megváltómat, Jézus
Krisztust? Mert ő az én életem. Ezért döntöttem úgy, hogy szeretni fogom én
is ezt a Megváltót, aki ennek a néninek az ereje és Megváltója.
Igen, mi sokszor azt hisszük, hogy felülről lehet
kezelni, de leginkább szolgálattal lehet megnyerni másokat, megtisztításra
segíteni másokat. Sok mindennel próbálkozunk a magunk életében is, hogy
megtisztulhassunk, vannak praktikáink, vannak látszatmegoldásaink.
Életutunkat járva, újra és újra szükségünk van, hogy Ő mossa meg a mi
lábainkat. Igen, a böjt, a megtisztulás lehetősége, az ünnepre való
készülés is a Vele való vacsorálásra, a Vele való találkozásra készülés is.
Talán sokszor panaszkodunk mi magunk is, oly sok mindent hallottunk már,
tudunk már. Oly sokszor éreztük, hogy mégsem tud igazán tiszta lenni az
életünk.
Befejezésül még egy kis rövid történetet mondanék el,
amikor valaki így panaszkodott, hogy templomba jár már régóta, sok-sok
igehirdetést hall, és úgy érzi, hogy nem mindig tudja elmondani azokat a
bölcsességeket, azokat a jó dolgokat, amiket szeretne elmondani. Akkor a lelkész
a kezébe adott egy kosarat, hogy menjen le a folyóra, és hozzon abban a
kosárban vizet. Amikor már tizedszer fordult a kosárral, akkor
méltatlankodva odament a lelkészhez, és azt mondta, hogy ennek semmi
értelme nincsen, hát mire ideérek, minden víz kifolyik a kosárból. Akkor a
lelkész rámutatott a kosárra, és azt mondta: nézze meg, milyen szép tiszta
lett a kosár. Talán sokszor úgy érezzük, hogy nem tudom elmondani, nem
vagyok mindennek a birtokában, de én hiszem, hogy azért az igehirdetést
hallgatva, az igét hallgatva, a Szentlélek segítségét kérve, a mi életünk
is egyre tisztul, egyre szentebb lesz, egyre inkább látszik majd rajta az,
hogy Jézus a mi megváltónk, aki eljött értünk, hogy megmosson minket, az Ő
vére árán, hogy megmosson minket teljesen. Ámen.
Lelki próbáimban, Jézus légy velem,
El ne tántorodjék életem.
Félelem, ha bánt, vagy nyereség kisért,
Tőled elszakadnom ne hagyj semmiért.
Ha e világ bája engem hívogat,
Nagy csalárdul kínál hitványságokat:
Szemem elé állítsd szenvedésidet,
Vérrel koronázott, szent keresztedet.
Tisztogass bár bajjal olykor engemet:
Kegyelmeddel szenteld szenvedésemet:
Bár e test erőtlen: te oltárodon
Keserű pohárral, hittel áldozom.
338. dicséret 1-3.
Imádkozzunk:
Mennyei Édesatyánk! Te látod a mi szívünket,
életünket. Olyan sok minden kavarog bennünk. Nyugtalanító gondolataink
vannak, rossz kilátásaink vannak, ugyanakkor bántanak bűneink, mulasztásaink
bennünket. Távol tart Tőled sokszor heveskedésünk, vagy éppen
tehetetlenségünk. Urunk, mi szeretnénk sokkal inkább Hozzád ragaszkodni,
Benned szabadulást nyerni bűneinkből. Köszönjük, hogy elküldted értünk az
Úr Jézus Krisztust, aki megüresítette magát, szolgai formát vett fel
érettünk. Köszönjük az Ő szerető lehajlását hozzánk, és kérünk Téged, hogy
az Ő vére árán tisztíts meg minket teljesen, hadd távozzunk megtisztultan
szent hajlékodból. Kérünk Téged betegeinkért, adj szolgáló szeretettel való
odahajlást feléjük. Köszönjük a példát az odahajlásban, segíts bennünket,
hogy tudjunk mi is engedelmesek lenni. Kérünk, Te adj a gyászolóknak
vigasztalást a Te Lelked által. Segíts, hogy tudjuk megérteni Jézus
példáját, és induljunk mi is szolgáló szeretettel embertársaink felé. Add,
hogy segítségére legyünk egymásnak a tisztább és szentebb élet elérésében.
Kérünk Téged Urunk, adj ébredést, megújulást, megtisztulást a mi
gyülekezetünkben, hogy ne hangozzék hiába a Te Igéd. Adj ébredést
egyházunkban, hogy tanítványaid, szolgáid élete példa legyen a világban.
Adj kiutat a kilátástalan helyzetben élő népünk számára, kegyelmedből. És
most hálát adva a Te kegyelmedért, szeretetedért, kérünk Téged, hogy
készítgess bennünket az ünnepre, készítgess bennünket a jövő vasárnapra,
amikor fiatal testvéreink tesznek bizonyságot Terólad, a Te követésedről.
Kérünk Téged, hogy így készíts bennünket napról-napra a Te követésedre, a
Veled való együttlétre. Az Úr Jézus Krisztusért kérünk, Urunk, Istenünk,
hallgass meg bennünket. Ámen.
„Az Isten
békessége, mely minden értelmet felülhalad meg fogja őrízni
a mi szívünket és gondolatainkat a Krisztus Jézusban.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|