|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Isten igazsága
Lekció: Zsoltárok 58.
„A karmesternek: A „Ne veszíts el” kezdetű ének dallamára. Dávid
bizonyságtétele.
Valóban igazat beszéltek, ti hatalmasok, és pártatlanul ítélkeztek az
emberek fölött?
Hiszen álnokságon jár az eszetek, arra törekedtek, hogy az országban
erőszakkal érvényesüljetek.
Pártütők a bűnösök, már amikor a világra jönnek, tévelygők a hazugok,
amint megszületnek.
Mérgük olyan, mint a kígyóméreg, olyanok, mint a süket vipera,
amelynek oly tompa a füle, hogy nem hallja a kígyóbűvölőt, a varázslásban
jártas igézőt.
Istenem, törd össze szájukban a fogakat! Zúzd össze, URam, az
oroszlánok állkapcsát!
Tűnjenek el, mint a szétfolyó víz! Ha lőni akarnak, nyilaik legyenek
tompák!
Járjanak úgy, mint a csiga, amely széjjelmállik, vagy mint az
elvetélt magzat, amely nem látott napvilágot.
Mielőtt tüske nőne cserjéteken, ragadja el a forgószél, akár élő,
akár elszáradt.
Örül az igaz, ha látja a megtorlást, lába a bűnösök vérében fürdik.
Az emberek pedig ezt mondják: Mégis van az igaznak jutalma! Mégis van
Isten, aki igazságot tesz a földön!”
Textus: János evangéliuma
5. fejezet 24-30.
„Bizony, bizony, mondom néktek: aki hallja az én
igémet, és hisz abban, aki elküldött engem, annak örök élete van; sőt
ítéletre sem megy, hanem átment a halálból az életbe. Bizony, bizony,
mondom néktek, hogy eljön az óra, és az most van, amikor a halottak hallják
az Isten Fiának a hangját, és akik meghallották, élni fognak. Mert ahogyan az
Atyának van önmagában élete, úgy a Fiúnak is megadta, hogy élete legyen
önmagában. Sőt arra is adott neki hatalmat, hogy ítéletet
tartson, mert ő az Emberfia. Ne csodálkozzatok ezen, mert
eljön az óra, amelyben mindazok, akik a sírban vannak, meghallják az ő
hangját, és kijönnek. Akik a jót tették, az életre támadnak
fel; akik pedig a rosszat cselekedték, az ítéletre támadnak fel. Én önmagamtól
nem tehetek semmit: ahogyan tőle hallom, úgy ítélek; és az én ítéletem
igazságos, mert nem a magam akaratát keresem, hanem annak az akaratát, aki
elküldött engem.”
Kedves Testvéreim!
A felolvasott zsoltár, és a most hallott jánosi
bizonyságtétel bármennyire is különbözőnek látszik, ugyanarról beszél:
Isten igazságosságáról.
A zsoltáros imádsága szinte rémisztő, sokkoló. Hogy
lehet ilyen bosszúra éhesen imádkozni, más kárára felszólítani Istent?
Hogyan lehet ÁMEN-t mondani erre a szinte vérszomjas, gyűlölködő imára? Hát
nem áll mindez ellentétben az ellenség szeretetéről, és az üldözőinkért
mondott imáról szóló jézusi tanítással?
Jogos kérdések ezek, de úgy gondolom, mégsem kell ezért
kidobni az 58. zsoltárt a Bibliánkból. Éppen azért nem, mert így mellé
tudjuk tenni János evangéliumát, és mindjárt helyére kerülnek a dolgok.
A legfontosabb tény, amely magyarázatot ad erre a
különös belső ellentmondásra, az a Húsvét ténye. Míg a zsoltáros Krisztus
feltámadása előtt, addig János apostol Húsvét után fogalmazza meg, hogy hogyan
érvényesül Isten igazsága.
A zsoltáríró imádságának üzenete nem az, hogy
pusztuljon az ellenség, hanem az, hogy Isten igazságos voltán ne essék
csorba. A bűn büntetést érdemel, és az igazságszolgáltatás joga egyedül
Istené. Ne ítélj, hogy ne ítéltess, majd Isten, mint igaz bíró kiosztja a
jogos büntetést. Úgy gondolom, hogy ez a Húsvét utáni gyülekezet, és a
Húsvét utáni keresztyén ember számára is elfogadható bibliai igazság. A
zsoltáros szeme előtt valójában nem a megtorlás maga, hanem Isten
sérthetetlen igazsága lebeg. A gyűlölködő szavak valójában Isten gonosszal
szembeni haragjában osztoznak.
A különbség abban áll, hogy az ószövetségi ember
gondolkodásában mindez csak itt a földi körülmények között valósulhat meg. A
zsoltáros olyan Istent keres, aki igazságot tesz a földön, az „itt és
most”-ban. A Húsvét előtti elképzelés Isten igazságszolgáltatásáról az,
hogy: látnom kell, hogy az Isten megbünteti a bűnöst, és megjutalmazza az
igazat. Ha nem látom, akkor hol az igazság?
Hányszor felmerül ez a kérdés az Ószövetségben. Ott
van Jób, aki igazként szenved, Jeremiás, aki az Isten embereként szenved,
és a Prédikátornál láthatjuk, amint sokan a bűnösök közül jól élnek, és jól
megy soruk. Hol van ilyenkor Isten igazságossága? Nem látjuk! – kiált fel kétségbeesetten
az ószövetségi ember, és kételyeit bosszúzsoltárba önti.
A kétségbeesett kérdésre Krisztus hozza meg a választ
a halottak közül való feltámadásával. Ez ugyanis azt jelenti, hogy Istennek
van lehetősége a halál után is igazságot szolgáltatni. Nem kell látnunk,
nem kell, hogy mindez a szemünk előtt történjék. Még ha boldognak, és
sikeresnek látjuk is a gonoszt, és nyomorban tengődik vagy szenved az igaz,
tudnunk kell, hogy Isten igazságszolgáltatása nem marad el.
„Akik a jót
tették, az életre támadnak fel; akik pedig a rosszat cselekedték, az
ítéletre támadnak fel. Én önmagamtól nem tehetek semmit: ahogyan tőle
hallom, úgy ítélek; és az én ítéletem igazságos, mert nem a magam akaratát
keresem, hanem annak az akaratát, aki elküldött engem." – mondja Jézus.
Ez mindenekelőtt bűnbánatra kell, hogy indítson.
Jézus nem arról tanít, hogy az ítélet elmarad. Sőt igazat ad a zsoltárosnak
abban, hogy a bűn büntetést von mag után. Az Atya hatalmat adott az
Emberfiának, hogy ítéletet tartson.
A bűnbánat mellett azonban hálára is kötelez minket
az evangélium: a bűneink büntetését magára vállalta Krisztus. Az történik,
amit a zsoltáros el sem tudott volna képzelni. Nem rajtunk bűnösökön csattan
az ostor, hanem Isten önmagát adja oda, a bűn megtorlásának egyszülött Fia
esik áldozatul. Kálvin János így fogalmaz: „Isten tekintetét saját igazságára úgy irányítja, hogy a mi
bűneinkről elfordítja.” Nem a mi vérünk folyik, nem mi érezzük a
fájdalmat, hanem Isten egyszülött Fia. Isten ezáltal a bűnbocsánat egy
különös útját nyitotta meg az ember számára. Krisztus az út, melyen ez a
bűnbocsánat elnyerhető, ő az élet, amely legyőzte a halált, és ő az igazság.
És akik igazságra vágynak, azok tekintsenek bűnbánattal Krisztusra, mert az
Atya csodálatos dolgot készített el Krisztus által az övéinek. Jézus
mondja: „aki hallja az én igémet, és
hisz abban, aki elküldött engem, annak örök élete van; sőt ítéletre sem megy,
hanem átment a halálból az életbe”.
Jézus ezért jött. Hirdette Isten Igéjét, hirdette
azt, aki elküldte őt, hogy örök életünk legyen. Sokan nem ismerték fel őt,
vagy éppen félreismerték, ahogyan a virágvasárnapi történet is mutatja. A
virágvasárnapon Jézust ünneplő sokaság is talán egy kegyetlenül rendet teremtő,
megtorló, igazságos Messiás-királyt képzelt el. Aki majd engedi, hogy
Izráel népe a rómaiak vérében fürödjön, aki széttöri az igát, aki ingyen
kenyeret osztogat a választott népnek. A nép olyan Messiás-királyt várt,
aki igazságot szolgáltat itt és most, a szemük láttára.
Tudjuk, hogy nem ez történt. Isten igazsága nem
mindig olyan, mint ahogyan mi emberek elképzeljük. Jézus ugyanis másért
jött. Nem megtorolni, hanem magára venni a bűnt. Nem elpusztítani a bűnöst,
hanem megkeresni, és megtartani. Nem úgy rendezett vérfürdőt, ahogyan a
zsoltáros vagy a nép elképzelte, hanem saját vére által megtisztító fürdőt
kínált az övéinek. Nem kegyetlenül megtorolni jött, hanem irgalmasan megváltani.
Azért jött, hogy önmagát adja váltságul sokakért.
Mi, akik Húsvétra készülünk, és a feltámadás
reménységével élhetünk, tudjuk, hogy Isten igazságossága nem csorbul attól,
hogy nem látjuk szenvedni az álnok embereket. Ha úgy is tűnik sokszor, hogy
szenved az igaz, és dúskál a gazember, tudhatjuk, hogy Istennek van
lehetősége a halál után is ítélkezni. Isten úgy is igazságos tud maradni, hogyha
mi nem ellenségeink halálát kívánjuk, hanem éppen ellenkezőleg imádkozunk
üldözőinkért.
Mi már azzal a bizonyossággal élhetünk, amit Jézus
mondott: „Bizony, bizony, mondom
néktek, hogy eljön az óra, és az most van, amikor a halottak hallják az
Isten Fiának a hangját, és akik meghallották, élni fognak.”
Az előbb énekelt gyönyörű imádság is jól érzékelteti
ezt a biztos reménységet:
„Ellenség ellen
áldásod fedez.
A könny nem
sós, a kór is könnyű lesz.
Sír,
halál-fúlánk, hol a győzelem?
Győztes leszek,
csak légy Uram velem.”
ÁMEN
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|