|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
A tanítvány bátorsága
Kálvin János bűnvalló imádsága:
Úr Isten,
örökkévaló és mindenható Atyánk!
Íme, egybegyűltünk itt, és a szentek egyességében, az angyalok és idvezült
lelkek társaságában trónusod elé visszük áldozatunkat.
Megvalljuk és megismerjük szent felséged előtt,
hogy mi szegény bűnösök vagyunk, bűnben fogantatva hajlandók minden
rosszra, és soha meg nem szűnünk áthágni szent rendeléseidet.
Mikor ezt cselekedjük, igazságos
ítéletedből
romlást és kárhozatot vonunk magunkra.
Mindazáltal, Urunk, bánjuk, hogy téged megbotránkoztattunk,
s kárhoztatjuk magunkat és bűneinket, igaz bűnbánattal kérve,
hogy a te kegyelmed jöjjön segítségül minékünk.
Alázattal kérünk, szerető, irgalmas Atyánk, hogy könyörülj rajtunk.
Töröld el bűneinket, növeld és sokasítsd meg rajtunk napról napra
Szentlelked ajándékait, hogy igaz bűnbánatunk teremje a megtérés
gyümölcseit, amelyek kedvesek teelőtted.
Vallást teszünk azért a te színed előtt, hogy egyszülött Fiadba,
a mi Urunk Jézus Krisztusba vetjük egyedül hitünket és reménységünket,
bizonyosak lévén afelől, hogy hit által részeseivé lehetünk a te őbenne
kijelentett kegyelmednek, melyet adj meg nekünk itt és az örökkévalóságban,
az ő nevéért. ÁMEN
Textus: Márk evangéliuma
15. fejezet 42-47.
„Amikor beesteledett, mivel az előkészület napja,
vagyis szombat előtti nap volt, eljött arimátiai József, a
nagytanács tekintélyes tagja, aki maga is várta az Isten országát; bátran
bement Pilátushoz, és elkérte Jézus testét. Pilátus
csodálkozott azon, hogy már meghalt, ezért hívatta a századost, és
megkérdezte tőle, hogy meghalt-e már. Amikor ezt megtudta a
századostól, kiadatta a holttestet Józsefnek. Ő pedig
gyolcsot vásárolt, levette őt, begöngyölte a gyolcsba, elhelyezte egy
sziklába vágott sírboltba, és követ hengerített a sírbolt bejárata
elé. A magdalai Mária és Mária, a József anyja pedig
figyelte, hova helyezték őt.”
Kedves Testvéreim!
Az evangélisták mind, de különösen igaz ez Márkra,
egy nagyon aktív és cselekvő Jézusról tesznek tanúbizonyságot. Márkot
olyannyira Krisztus tettei érdeklik, hogy még Jézus születéstörténetéről
sem olvasunk, hanem rögtön Jézus nyilvános fellépésével kezdődik az
evangélium. Márk időnként summáriumokban foglalja össze, hogy Jézus mi
mindent tett: betegeket gyógyít, ördögöket és tisztátalan lelkeket űz ki,
tanít, imádkozik. Aztán azt is láthatjuk, hogy Jézus állandóan úton van,
szinte sosem áll meg, hanem városról városra, faluról falura jár, hogy a
benne és tetteiben megjelenő Isten országát hirdesse. Jézus még a nyugalom
napján is kész a tettek mezejére lépni, ha az ember üdvösségéről van szó.
Sőt Jézus még a kereszten is aktív, ott is imádkozik.
Aztán egy utolsó felkiáltás, és Jézus már nem
cselekszik, már nem prédikál, nem gyógyít, nem űz ki ördögöket, és nem
tanít. Jézus halott. Olyan helyzet áll ezzel elő, amilyen eddig még nem
volt az evangéliumban. Jézus nem cselekszik. Jézus halott.
A nagyszombati történet arról szól, hogy ezúttal egy
tanítvány kezd cselekedni. Még nem a „tegyetek tanítvánnyá minden népet”
parancsnak engedelmeskedve, hiszen az majd csak a feltámadás után hangzik
el, de már egy tanítvány az, aki a cselekmények alanya. Mondhatnánk, a
tanítványság főpróbája ez a nap, hiszen Jézus halála és feltámadása közötti
napon a tanítványokra hárulna a szerep, hogy cselekedjenek. Ahogyan majd
Jézus mennybemenetele után is a tanítványoké lesz a főszerep.
De sajnos beigazolódik, amit Jézus az Olajfák hegyén
mondott: „Mindnyájan
megbotránkoztok bennem, mert meg van írva: Megverem a pásztort, és
elszélednek a juhok.” A
tanítványok elszélednek. Már a Gecsemáné kerti események óta hiányolhatjuk
őket, csak Péterről olvassuk, hogy a közelben maradt, de tanítványságból ő
sem vizsgázott jelesre, hiszen háromszor tagadta meg Mesterét.
Egy eddig számunkra ismeretlen ember lép a tettek
mezejére. Egy Arimátiából való zsidó férfi, József, akiről eddig még nem
hallottunk semmit, most mégis ő az, aki a tanítványok helyébe lép. Márk azt
írja róla, hogy maga is várta az Isten országát. Máté és János egyenesen
Jézus tanítványának nevezik őt. Egyedül József érzi úgy, hogy tennie kell
valamit, hogy feladata van.
Miben más ő, mint Jézus szűkebb tanítványi köre?
A tanítványok magatartását a félelem jellemzi.
Megbénulnak, képtelenek a cselekvésre, félnek és rettegnek. Eltűnnek, nem
tesznek semmit. Korábban is többször olvassuk róluk, hogy félelem fogja el
őket, még akkor is, amikor Jézus velük van. Arimátiai Józsefről azt
olvassuk, hogy nem fél, hanem „bátran bement Pilátushoz”. A félelem helyett
a bátorság motiválja. Bátran teszi, amit tennie kell.
Talán éreztük már azt mi is, hogy minden erőnk
elhagy, elveszítjük cselekvőképességünket. Talán éppen közeli hozzátartozó,
vagy családtag elvesztésekor éreztünk hasonlót. A félelem és a fájdalom
sokszor megbénít. Arimátiai József felül tud kerekedni mindezen.
Bátorságának alapja az, hogy várja az Isten országát.
Reményteljes várakozása bátor cselekvésre készteti. Még nem hirdetheti a
feltámadás örömhírét, de várva az Isten országát, tisztában van azzal, hogy
neki most feladata van. Nem a félelem, nem a csalódottság vagy a csüggedés
motiválja, hanem az, hogy ő Isten országát várja. Bátran megy Pilátus elé,
és vállalja előtte, hogy köze van a kivégzett Jézushoz. Mi több,
családtagként, rokonként tűnik fel, amikor vállalja Jézus temetésének
minden kötelezettségét.
Jól emlékszünk arra, hogy Péter nemhogy a helytartó,
de még egyszerű emberek előtt sem merte vállalni ugyanezt. Őt akkor a
félelem bénította meg, Józsefet pedig most a bátorság mozgatja.
Miután József megkapta Jézus holttestét, gyorsan kell
cselekednie. Közeleg a nyugalom napja. Mint kegyes, zsidó férfi, a
nagytanács tekintélyes tagja Isten parancsát követve nem végezhet semmi
munkát szombaton. De addig igyekszik mindent elvégezni. Megvásárolja a
szükséges eszközöket, levetteti a testet a keresztről, begöngyöli a
gyolcsba, elhelyezi a sziklasírba, és követ hengerít a sírbolt bejáratához.
Hihetetlenül aktív, mert bár Jézus halott, az Isten országát váró
tanítványok nem csüggedhetnek. Valaki így fogalmazott: „Jézust egy
reménykedő ember temeti el, aki többet vár Istentől, mint amire a halál
ténye feljogosít.” Nem tudjuk, hogy József mit értett, mit tudott vagy
sejtett ebben a pillanatban Jézus közelgő feltámadásáról. Hallhatta Jézus
kijelentését erről, ahogyan a főpapok és írástudók is jól emlékeztek a
templom lerombolásának és felépítésének képére, mely Jézus halálára és
feltámadására utal. Nem tudunk Józsefnek a feltámadásba vetett
bizonyosságáról, csak azt tudjuk, hogy várta az Isten országát. Azt az
állapotot, amely teljesen más, mint a mostani, az új teremtést, amelyről a
próféták írtak, és amely Jézusban egészen közel jött. A többi tanítvány
váradalmait szinte teljesen áthúzta, felülírta nagypéntek. Azért félnek,
azért csalódottak, mert úgy tűnik vége mindennek. De itt van előttünk
József, aki teszi a dolgát, végzi a feladatot, amelyet most tanítványi
kötelességének érez, mert úgy érzi, van még mire várni, nincs vége.
Arimátiai József feladatának érzi, hogy illő módon
eltemesse Jézust. Nem hagyja, hogy méltatlanul, a kivégzettek tömegsírjába
kerüljön. Nem hagyja, hogy szombatnapon is a kereszten függjön. Neki most
ez a szolgálata. Jézus hozzátartozójaként viselkedik, tettével mintegy
hitvallást téve arról, hogy ő Krisztushoz tartozó. Jézus mondja az ilyenekről: Aki az Isten akaratát
cselekszi, az az én fivérem, nővérem és az én anyám.
Kedves Testvéreim! Bűnbánatra gyűltünk ma össze a
mindenható Isten előtt. Vizsgáljuk hát meg önmagunkat, hogy megvan a
bennünk is ez a bátorság. Van-e bennünk bátorság és honnan vesszük a
bátorságot?
Van-e bennünk
bátorság a cselekvésre?
Tenni, amit tennünk kell. Mi már nem a Jézus temetése
körüli intézkedésben kaptunk feladatot, hanem feltámadásának hirdetésében.
Megvan-e bennünk a bátorság ennek cselekvésére, vagy félelemtől megbénulva
eltűnünk a feladat elől. Talán sokszor vagyunk mi is tétlenek, sokszor
vagyunk cselekvőképtelenek és gyávák. Bűnbánattartásunkban ne feledkezzünk
meg arról, amit a keresztyén egyház tanít a mulasztással elkövetett
vétekről. Nem tenni, amit tennünk kell bizony Isten bocsánatára szoruló
vétek.
Van-e bennünk
bátorság a tanítványságra?
Jézushoz tartozónak mutatkozni. Nem szégyellni, nem
megtagadni, hanem mindenféle fórumon Krisztushoz tartozónak mutatkozni.
Pilátus előtt, a nagytanács előtt, kollégák előtt, családunk előtt. A
tanítvány saját identitását a mester felől értelmezi. A keresztyén
embernek, Jézus Krisztus tanítványainak az ő létüket Krisztus felől kell
értelmezniük. A tanítványok magatartása a mesterükről árulkodik. Krisztus
tanítványairól, tetteikről, magatartásukról Krisztus kell, hogy felismerhető
legyen a világ számára. Van-e bennünk bátorság tanítványnak, Jézus
családtagjának, hozzátartozójának mutatkozni. Vagy elrejtőzünk, mint a
bűnbeeső első emberpár, takargatjuk magunkat, szétszéledünk, mint a pásztor
nélküli juhok. Vizsgáljuk meg magunkat, mert sokszor nem vagyunk hű
tanítványok, sokszor viselkedünk halott Jézus holt tanítványaiként, pedig
másra kaptunk elhívást.
Van-e bennünk
bátorság a hitvallásra?
Az úrvacsoraosztás során a bűnbánattartást hitvallás
követi. Bátran megfogalmazni, hogy mi, akik az Isten országát várjuk
hisszük, hogy az Isten többre képes. Arimátiai József tette hitvallási
tétellé válik. Megfeszítették, meghalt és eltemették. Jézus halálának igazi
valóságát fogalmazzuk meg ezzel. Eltemették, mert valóban meghalt. Az emberré
lett Isten végigjárta a minden élők útját, eljutva az Istentől eső
legtávolabbi pontnak tartott halálig is. Krisztus nagyszombaton ott van,
ahol addig Istent elképzelni sem tudták. Van-e bennünk bátorság kimondani,
hogy Jézus ott volt a holtak között, de aztán… És ez a de, már tovább mutat
az Isten Országára, amelyet mi is Arimátiai Józsefként várunk…
„Hallgatni arany”, szoktuk mondani, de nem akkor,
amikor be kell menni Pilátushoz, és el kell kérni Jézus testét, mint
hozzátartozó, mint tanítvány. Van, hogy szólni kell, van, hogy a tettek
beszélnek helyettünk, de a hitvalláshoz is mindenekelőtt bátorság kell.
Most megvallhatjuk Isten előtt, ha sokszor Péterként viselkedünk, most
letehetünk minden akadályt, félelmet Isten elé, kérve az Ő bocsánatát.
A nagyszombati csend már a múlté. Élő Krisztusunk
van, aki ma is, most is munkálkodik, cselekszik. Készüljünk ennek
ünneplésére bűnbánattal! Tőle vegyük a bátorságot! Bűnbánattartásunkban
vigyük félelmeinket, gátlásainkat, mulasztásainkat Isten elé, és kérjünk
tőle jövő bátorságot, hogy hitvalló, és tettekre kész tanítványok
lehessünk.
ÁMEN
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|