|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Hit és bizalom
Lukács evangéliuma 24. fejezet 1-11.
„Jézus
feltámadása
1A hét első napján pedig kora hajnalban elmentek a
sírhoz, és magukkal vitték az elkészített illatszereket.
2A követ a sírbolt elől elhengerítve találták, 3és
amikor bementek, nem találták az Úr Jézus testét.
4Amikor emiatt tanácstalanul álltak két férfi lépett
melléjük fénylő ruhában.
5Majd amikor megrémülve a földre szegezték
tekintetüket, azok így szóltak hozzájuk: 6»Mit keresitek a
holtak között az élőt?
7Nincs itt, hanem feltámadt. Emlékezzetek vissza,
hogyan beszélt nektek, amikor még Galileában volt:
8az Emberfiának bűnös emberek kezébe kell adatnia, és
megfeszíttetnie, és a harmadik napon feltámadnia.«
9Ekkor visszaemlékeztek az ő szavaira, és visszatérve
a sírtól, hírül adták mindezt a tizenegynek és a többieknek.
10A magdalai Mária, Johanna, valamint a Jakab anyja,
Mária és más, velük lévő asszonyok elmondták mindezt az apostoloknak, 11de
ők üres fecsegésnek tartották ezt a beszédet és nem hittek nekik.”
Imádkozzunk!
Dicsérünk és áldunk, imádunk
és magasztalunk Örökkévaló Istenünk, mert hatalmas Isten vagy, és
hatalmasak a Te cselekedeteid rajtunk! Köszönjük Neked, Urunk, hogy
irgalmas szereteteddel a Krisztusban lehajoltál hozzánk! Köszönjük, hogy Ő
a pokol mélységeibe is lehajolt, hogy onnan bennünket megszabadítson.
És köszönjük Neked Urunk,
hogy nem hagytad a Te Szentedet a halálban, hanem feltámasztottad Őt!
Magasztalunk a feltámadás csodájáért. Hálásak vagyunk, hogy ennek a feltámadásnak az erejéből
élhetünk napról-napra, hogy minden vasárnap erre az örömre emlékezhetünk,
és hálásak vagyunk, hogy ma is ismét a feltámadás ünnepét ünnepeljük.
Kérünk, bocsásd meg nekünk, ha nem sikerült úgy felkészülnünk erre az
ünnepre, erre a találkozásra, ahogy szerettük volna, ha egyéb, haszontalan
dolgok elterelték a figyelmünket. Bocsásd meg, kérünk Urunk, ha olykor
megfeledkezünk Rólad vagy szavadról, és beletemetkezünk életünkbe.
Szentlelked által kérünk, emelj ki most bennünket gondjainkból, bajainkból,
ünnepi sürgés-forgásunkból, felesleges aggodalmainkból. Tölts be Lelkeddel,
és készíts bennünket a Veled való belső találkozásra. Kérünk Téged,
hallgasd meg imádságunkat Krisztus, a mi Urunk által, aki él és uralkodik
mindörökké. Ámen!
Ó, hát ezen mi
is örüljünk
Az istenfélő
hívekkel;
E feltámadt
Úrhoz készüljünk
Buzgó és
kegyes lélekkel;
Keljünk fel a
bűn halálából,
Akik még abban
heverünk,
Sőt
gyarlóságunk mély álmából,
Uram, költs
fel, arra kérünk!
355. dicséret 3. verse
János evangéliuma
2. fejezet 18-23.
„18A zsidók pedig megszólaltak, és
megkérdezték Jézustól: »Milyen jelt mutatsz nekünk,
amelynek alapján ezeket teszed?«
19Jézus így
felelt nekik: »Romboljátok le ezt a templomot, és három nap alatt
felépítem.«
20Ezt mondták rá
a zsidók: »Negyvenhat esztendeig épült ez a templom, és te három nap
alatt felépíted?«
21Ő azonban
testének templomáról beszélt.
22Amikor azután
feltámadt a halálból, visszaemlékeztek tanítványai arra, hogy ezt
mondta, és hittek az Írásnak és a beszédnek, amelyet
Jézus mondott.
23Amikor
Jeruzsálemben volt a húsvét ünnepén, sokan hittek az ő nevében, mert látták
a jeleket, amelyeket tett.”
Szeretett Testvérek!
Vajon
mi az, ami leginkább hiányzik napjainkban? Talán a pénz? Bizonyára sok
helyen nem túl sok van belőle. Talán a nyugalom? Valószínűleg jó néhány
ember azt mondaná: igen, végre békességet találhatna zaklatott életem. Mi
az, ami ma legjobban hiányzik? Talán az őszinte beszéd? Hát bizony híjával
vagyunk annak. Mi az, ami hiányzik a legjobban? Én úgy gondolom, hogy a
bizalom. A hit és a bizalom az, ami leginkább hiányzik a mai magyar
társadalomból, leginkább hiányzik bizony sokszor még a mi életünkből is.
Pedig tudjuk: mindennek az alapja
éppen a hit és a bizalom. Majd csak utána jön minden más. De hogyan
juthatunk stabil, reményt adó hitre? Mert sokféle csalódás ért már
bennünket közösen is és kit-kit személyesen is bizonyára.
De
hogyan juthatunk tehát stabil, reményt adó hitre? Olyan hitre, amely
kiállja az idők próbáját, amely mellett jöhetnek kormányok és mehetnek
kormányok, kisebb vagy nagyobb gazdasági válság, vagy magunk okozta csőd,
vagy sok minden más is történhet, mégis megmarad, mégis reménységet adhat
nekünk. Nagyon jól tudjuk – bár minthogyha nem akarná tudomásul venni
népünk nagy része –, hogy először hit, bizalom kell; ha az nincs, ha az
nagyon ingatag, ha nagyon gyenge, akkor abból mindig erkölcsi válság lesz,
az erkölcsi válságból előbb-utóbb gazdasági válság lesz, és azután érkezünk
el a társadalmi feszültségek világához. Mindig az utóbbit szeretnék
bizonyos emberek orvosolni az odavezető út rendbetétele nélkül.
Gyökeres
megoldás kellene napjainkban is… Személyes életünkben is, a családok
életében is, de nemzetünk életében is. Mielőtt azonban azt gondolnánk:
igen, sajnos ide jutottunk, észre kell vennünk, hogy Jézus korában sem volt
sokkal jobb a helyzet, hiszen azt olvastuk, azt hallottuk az előbb a Lukács
szerinti beszámolóból, hogy amikor az asszonyok elmentek és elmondták az
apostoloknak, hogy Jézus föltámadt, ők üres fecsegésnek tartották ezt a
beszédet és nem hittek nekik. Engem mindig lenyűgöz a Szentírásnak az ilyen
és ehhez hasonló őszinte szava. A világi könyvekben nem ehhez vagyunk
szoktatva. Ott a „nagyokról” – vagy legalábbis, akit nagynak állítanak be –,
ott szépet, jót lehet olvasni, túl szépet, túl jót lehet olvasni. Utólag
majd kiderül, hogy fele se volt igaz. A Szentírás elmondja a
legnagyobbakról is gyengeségeiket, kétségeiket, lelki küzdelmeiket. Az
apostolokról is elmondja, kik azok, akik nem hitték Jézus föltámadását
legelőször. Hát nem az ateisták. Nem a materialisták. Hanem maguk az
apostolok – és ezt még le is írja a Biblia. Ezek és az ehhez hasonló
őszinte szavak a hitelét erősítik a Szentírásnak.
Nos,
Jézus korában sem volt sokkal könnyebb és jobb a helyzet. Jézusnak sem hitt
mindenki. Olykor saját tanítványai kétségbe vonták, vagy nem hitték Jézus
szavait. Pedig hát szemükkel látták – ahogy majd később János levelében
olvassuk –, hallották, tapintották az élet Igéjét, mégis bizony első körben
nem hitték: üres fecsegés, hát tanúi voltunk annak, hogy meghalt! Igen, az
apostolok nem hitték – először –, de később az életüket tették rá, amikor
meggyőződtek a Krisztus föltámadásáról. Az
életüket tették rá. Nem
egyszerűen csak elhitték, hanem mentek és hirdették, és ha megverték,
megverték őket, ha bebörtönözték, vizsgálati fogságba zárták, azt is elvállalták.
Mert meggyőződtek.
Az előbb olvasott, János
evangéliuma 2. fejezetében lévő templom-megtisztítási történetben ennyi
van: és hittek. A föltámadási
történet azzal zárult, hogy: nem
hittek. János azonban a templom megtisztítása történetének a végén már
kimondja, hogy: és hittek. Hogy
miért, az egy nagyon izgalmas és nagyon nagyszerű, számunkra is megerősítő
folyamat. A fölolvasott bibliai szakaszunk, a templom megtisztítása
történet végén, amikor a korabeli vezetők elkezdenek vitatkozni, hogy
milyen hatalommal tetted ezt, vagyis Jézus küldetését firtatják, nos utána
van megint egy mondat, egyetlenegy megjegyzés, ami így hangzott: „Amikor Jeruzsálemben volt a húsvét
ünnepén, sokan hittek az ő nevében.” Na végre, valami biztató, hogy
hittek az ő nevében! Csak érdemes észrevennünk, hogy hogyan folytatódik
János beszámolója? „Sokan hittek az ő
nevében, mert látták a jeleket,
amelyeket tett.” Látták a jeleket és hittek. Amikor hitről,
bizalomról van szó, akkor tudnunk kell megfogalmazni, kimondani, hogy kevés a mindig csodát váró hit. Kevés. Az olykor elbizonytalaníthat,
amikor nem jönnek az – úgymond – „csodák”. Amikor nem csodaként élünk át eseményeket,
amikor jönnek és mondják, hogy: az Úr feltámadt – menjetek már, dehogy, el
se hisszük, hát ez lehetetlen!
Van,
aki itt tart. Nem baj, de ennél tovább kellene jutni. Ha csak csodát
várunk, akkor nem teljesen bibliai még a hitünk. Milyen legyen ez a hit és
bizalom tehát? Az isteni üdvözítő tervre épülő stabil
meggyőződés. Nem csodákra épülő csupán, mert akkor, hogyha bajok
és nyomorúságok jönnek, akkor hol lesz a hit? A csak csodahit az alig tart meg a nyomorúságok idején. Az
isteni üdvözítő tervre épülő stabil meggyőződés kell, hogy legyen a hitünk.
Nézzük,
hogy is volt mindez? Hogy jutottak ilyen meggyőződésre és ilyen hitre az
apostolok – akik először nem hittek – Húsvétkor? A jeruzsálemi templom
megtisztításakor, amikor a helyi vezetők Jézust felelősségre vonják, hogy:
hogy merészeled te ezt tenni, milyen hatalommal, ki ruházott föl téged,
hogy beleszólj az itt kialakult, megszokott istentiszteleti rendbe meg az
azt szolgáló vagy kiszolgáló, árusító gyakorlatunkba; akkor Jézus azt
mondja: „romboljátok le ezt a
templomot és én három nap alatt felépítem”. Hát ha ti tudni akarjátok,
hogy milyen hatalommal, akkor íme, tegyétek, amire készültök! Nem értették,
hiszen a korabeli Messiás-váradalmakban volt egy új templom gondolata és
reménysége is, na de hát ezt is 46 évig építették! Nem sokkal azelőtt
fejeződött be a salamoni templom építése, ami évtizedekig húzódott – „Te
meg lerombolod és 3 nap alatt felépíted?” Ők csak kőből való templomban
tudtak gondolkozni. Jézus meg nem erről beszélt. Jézus a saját
teste templomáról beszélt, és maga Jézus, a Messiás az, aki fel
tudja építeni – azaz föltámad –, mert az igazi istentisztelet helye, az
Jézus személye. Az örökkévaló Istent Jézus Krisztus által lehet igazán
tisztelni. Az igazi istentisztelet Jézus által történik. Ha vannak nagyszerű
kőfalak, ha nincsenek, ha sok évszázadosak, ha modernek – ez részletkérdés.
Miért
hittek a korábban kételkedő tanítványok? – tegyük föl most már a kérdést.
Mert hogyha megadjuk a feleletet, az nagy segítség lehet nekünk, hogy a mi
hitünk valóban az isteni üdvözítő tervre épülő, stabil meggyőződés legyen.
Miért hittek a korábban kételkedők, akikről maga az evangélium is elmondja?
Elhallgathatta volna, de elmondja. Hogy jutottak a kételkedő tanítványok
ilyen stabil hitre, életet átformáló hitre? Három tény győzte meg őket, és ezt
a hármat érdemes egy picit most nagyító alá vennünk, és egy kicsit magunkat
is megvizsgálni, hogy mi hol tartunk. A három tény közül az első, hogy találkoztak a Feltámadottal, de – nagyon érdekes – önmagában
még eleinte ez is kevés volt. Pedig hát mi azt mondanánk: hát, ha Jézus itt
besétálna, akkor hinnénk. Nem vagyok meggyőződve arról, hogy a XXI. század
embere automatikusan hinne. Jönne a kifogásával, a kérdéseivel: ó, ez csak
egy hasonmás, ó hát ez nem az, ez biztos csak a szelleme! Nem, nem hisz az
ember, aki hangoztatja, hogy: majd, hogyha látom, hiszek! Ezek mindig
takarózások. Az igazi hit az nem így indul.
Az
egyik tehát, hogy találkoztak a Feltámadottal, látták, érintették, együtt
ettek vele; nagyon fontos volt, akkor, annak a nemzedéknek ez így
megadatott – de még mindig kevés! Pedig mi azt gondolnánk, hogy: Ez az!
Innen kezdve hiszünk! Nagyon érdekes, amit János az evangélium elején
elmond, tudniillik ő az, aki a templom megtisztítása történetét az
evangélium elejére teszi, a többiek a végén mondják el, amikor Jézus
bevonul Jeruzsálembe. János már az elején elmondja evangéliumában ezt a
történetet.
Az
egyik tehát, hogy találkoztak a Föltámadottal. A második, hogy megemlékeztek
arról, hogy Jézus mindezt előre megmondta. Háromszor jelentette szenvedését, hogy az Emberfia gonoszok
kezére adatik, megölik, de harmadnapra föltámad. Nem értették, nem hitték,
sőt leintették Jézust. Péter ugye előáll és mondja: Mentsen Uram, Isten, ez
nem lehet, ilyen Messiás nem lehet, szó se lehet róla, hogy Téged
megöljenek! Hát hol lesz az isteni hatalom és dicsőség, meg ki mellett
leszünk mi, a Tizenkettő? Most eszükbe jutott, hogy háromszor megmondta,
vagyis ami húsvétkor történt, az Jézus ígéretének a beteljesülése, és ez is
fontos lépés volt abban, hogy tehát Jézus szava megbízható, hogy hiteles,
hiszen amit mondott, már most tanúi vagyunk, hogy beteljesül! És ha ez így
van, akkor a többi szava és ígérete is be fog teljesülni.
A harmadik mozzanat, amit itt
olvashattunk: „Amikor azután feltámadt
a halálból, visszaemlékeztek tanítványai arra, hogy ezt mondta, és hittek
az Írásnak és a beszédnek, amelyet Jézus mondott.” A harmadik tehát az Írás – ekkor még nekik az Ószövetség. Az Ószövetség, az ószövetségi
kijelentések, amelyek alapján a messiási váradalmakban élt a nép. Az
ószövetségi írás, a Messiás-ígéretek beteljesülését látták Jézusban, vagyis
a hitelesség megerősítőjét. Gondoljunk arra, ahogyan a 22. zsoltár a
szenvedőről beszél, hogy „kezeit
átlyukasztják”, gondoljunk arra, ahogyan ez a zsoltár beszél arról,
hogy „ruháin megosztoznak”, vagy
gondoljunk arra, ahogyan a szenvedő szolgáról az Ézsaiás 53-ban beszél a
próféta, arról a szolgáról, aki önmagát föláldozza, „bűneinkért érte a büntetés, de meglátja utódait, sokáig él”,
hangzik ott Ézsaiásnál. Vagy éppen gondoljunk arra, amit maga Jézus
említett, majd ezt Máté is elénk adja, az evangélium 12. fejezetében,
tudniillik a Jónás jelét, ahogy Jónás három nap, éjjel volt a cethal
gyomrában, úgy lesz az Emberfia is.
Ennek
a háromnak az összhangja az, ami meggyőzte a tanítványokat és majd később a
Lélek által apostolokká teszi őket. Meggyőzte azokat a tanítványokat, akik
először azt mondták az asszonyoknak, a föltámadás hírét hozó asszonyoknak,
hogy: nem hisszük, amit mondtok. A
három összhangja – ezek egymást erősítők. Hiteles tehát. Ez a három
az, ami meggyőzte az akkori kételkedő tanítványokat. Nem egyszerűen egy
csodahit, hanem az, hogy fölismerték, hogy az Isten üdvözítő terve valósul
meg, és ennek részesei vagyunk, ahogy lépésről-lépésre az Isten viszi előre
a mi megváltásunkat. Egymást erősítik az évszázadokkal korábbi prófétai
kijelentések, messiási ígéretek, egymást erősítik, ahogy Jézus korábban
beszélt az Ő haláláról és szenvedéséről, feltámadásáról, és ahogyan most
ennek a tanúi leszünk, ahogyan most vesszük a hírt, hogy az Úr él! – összhangban van, pedig közben
évszázadok teltek el, hogy megbízható az Isten Igéje, az Isten szava.
Bizalmi
válság, mert a hit és a bizalom, aminek emberi szinten is meg kellene lenni
egymás között, a hit és a bizalom, ami a vezető és a nép között meg
kellene, hogy legyen, ez már annyira csorbát szenvedett, hogy lassan
semmit, de az ellenkezőjét sem hinnénk el. E nélkül pedig nem tudunk élni!
E nélkül csak nő az anyagi csőd is és a feszültség is. Milyen a mi hitünk?
A hit, bizalom nélkül az élet nem működik normálisan. Sem családban, sem
házasságban, sem munkahelyen, sem barátságban, a gyülekezetben, a
nemzetben, nem működik normálisan,
sőt egyre többe kerül anyagilag!
Milyen
a mi hitünk, akik összegyülekeztünk, hogy húsvétkor megerősödjünk a
Föltámadottba vetett hitünkben? Azt tudjuk mindannyian, hogy népünknek, de benne
magunknak is szükségünk lenne stabil hitre. De milyen legyen ez a hit?
Milyen a mi hitünk? Az Isten ígéretei – akár a próféták által adta, akár
maga Jézus mondta –, az Isten ígéretei többszörösen
megbízhatóak. Összhangban
vannak egymással, összerakhatók és illeszkednek a részek egymáshoz. Nem úgy
van, hogy amit tegnap mondtunk, az már ma nem igaz, amit holnapra mondunk,
az meg eleve nem igaz. Amit az Isten ígért, az
igaz, az megbízható.
Milyen a hitünk? „Valakinek
lennie kell!” – oly sokan mondták. Nem baj, ha ez az első lépcső. De ennél
tovább kell jutnunk! Milyen a mi hitünk? Csak csodát váró hit? Nem baj, de
ennél is tovább kell sürgősen jutnunk, hogy teljesebb bibliai hitünk
legyen! Vagyis az isteni üdvözítő tervre épülő stabil hitünk, mert ez adhat
olyan reménységet, ami – bármi is történik velünk, körülöttünk, sőt a
halállal szemben is – megáll és megtart bennünket.
Kedves
Testvérem! Engedd, hogy Isten beteljesülő, üdvözítő terve meggyőzzön téged!
Meggyőzzön – engedd meg! A
tanítványok azt mondták: nem hisszük
– de lassan összeállt bennük az Isten üdvözítő tervének részletei ismerete,
és hitre jutottak. Olyan hitre jutottak, amely nem csupán az emberi szűkös
lehetőségekben gondolkozik, hanem az isteni, nagyon tágas lehetőségekben.
Újuljunk meg Krisztus-hitünkben, újuljunk meg a Feltámadottba vetett
hitünkben, hogy reménységünkben megújulva munkálhassuk hitben, bizalomban
összeomlott népünk megújulását.
Vannak
nagyszerű történetek a Szentírásban, ünnepi történetek. Számomra ez a
mondat lett kedves – nem az ünnepi történetből való: „Amikor azután feltámadt a halálból, visszaemlékeztek tanítványai
arra, hogy ezt mondta, és hittek az Írásnak és a beszédnek, amelyet Jézus
mondott”.
Ilyen hitünk legyen! Ez a hit mozgathat
hegyeket.
Ámen!
Jöjjetek, imádkozzunk!
Bocsásd meg Istenünk, hogy mi
túl sokszor csak az emberi lehetőségeinkből indultunk ki, ezért
aggodalmaskodtunk, féltünk, ezért gyakran kishitűek voltunk, nem mertünk
cselekedni. Bocsásd meg Istenünk, hogy földi életünknek értelme gyakran
elhomályosul előttünk kishitűségünk miatt, és olyankor pótcselekvésekbe
kezdünk. Erősítsd bennünk a bűnt, halált, kárhozatot legyőző szeretetedbe
vetett hitünket! Erősítsd a Te üdvözítő terved ismeretét és az abba vetett
hitet, hogy ez megújítson minket. Újíts meg bennünket a Tőled való
személyes és közösségi küldetésünk teljesítésében. Újíts meg minket a
hitben, hogy reménységünk nemzetünket is megújító reménységgé lehessen, és
újíts meg bennünket ezen az ünnepen a hitben, hogy tudjunk betegeket
bátorítani, gyászolókat vigasztalni, megfáradt, reményt vesztett
barátainkat hozzád irányítani, hogy tudjunk együtt érezni, és ha kell
segíteni azoknak, akik talán munkanélküliség miatt nehezebb helyzetbe
jutnak. Könyörgünk a gyermekeket nevelő családokért, hogy hitben,
reménységben gazdagon neveljék gyermekeiket, ne csupán – úgymond – minden
mulandóval akarják ellátni. Könyörgünk nemzetünk erkölcsi megújulásáért is.
Kérünk hálaadó ünnepségünkért, hogy legyen az az örvendezés, a Te
hatalmadról bizonyságot tevés különleges és fontos alkalma mindannyiunk
számára. Odaszánjuk magunkat, hogy dicsőségedet hirdessük, hogy megújuló
gyülekezeteink élete Rád mutató jellé legyen.
Ámen!
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|