|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Az Isten önmagából ad
Lekció: 1Péter 2,2-9
„2…mint
újszülött csecsemők a hamisítatlan lelki tejet kívánjátok, hogy azon
növekedjetek az üdvösségre; 3mivel megízleltétek, hogy jóságos
az Úr.
4Járuljatok őhozzá, mint élő kőhöz, amelyet az emberek
ugyan megvetettek, amely azonban Isten előtt »kiválasztott és drága«; 5ti
magatok is mint élő kövek épüljetek fel lelki házzá, szent papsággá, hogy
lelki áldozatokat ajánljatok fel, amelyek kedvesek Istennek Jézus Krisztus
által.
6Ezért áll ez az Írásban: »Íme, leteszek Sionban egy
kiválasztott drága sarokkövet, és aki hisz benne, nem szégyenül meg«.
7Néktek, a hívőknek drága kincs; a hitetleneknek pedig
az a kő, amelyet megvetettek az építők, sarokkővé lett,
8megütközés kövévé és botránkozás sziklájává; azok
beleütköznek, mert nem engedelmeskednek az igének. Ők erre is rendeltettek.
9Ti azonban választott nemzetség, királyi papság,
szent nemzet vagytok, Isten tulajdonba vett népe, hogy hirdessétek nagy
tetteit annak, aki a sötétségből az ő csodálatos világosságára hívott el
titeket;”
Textus: Ézsaiás 40, 27-31
„27Miért mondod ezt, Jákób, miért beszélsz
így, Izráel: Rejtve van sorsom az ÚR előtt, nem kerül ügyem Isten elé.
28Hát nem tudod,
vagy nem hallottad, hogy örökkévaló Isten az ÚR? Ő a földkerekség teremtője,
nem fárad el, és nem lankad el, értelme kifürkészhetetlen.
29Erőt ad a
megfáradtnak, és az erőtlent nagyon erőssé teszi.
30Elfáradnak és
ellankadnak az ifjak, még a legkiválóbbak is megbotlanak.
31De akik az
ÚRban bíznak, erejük megújul, szárnyra kelnek, mint a sasok, futnak, és nem
lankadnak meg, járnak, és nem fáradnak el.”
Kedves Testvéreim!
Biztosan sokan tudnak arról, hogy a tegnapi nap egész
délutános ifinapon vehettek részt az egyházmegye fiatalja itt a Nagyerdőn.
A vendégünk, a kisvárdai ifjúság nagy sikerű és színvonalas
rockoratóriummal szolgált közöttünk.
Elgondolkodtam, hogy mi minden kellett ahhoz, hogy
egy ilyen darabot elhozzanak közénk. Először is szükségesek bizonyos
adottságok, mint például a hangszerek, és a technika. Ha ezek az adottságok
nincsenek, akkor aligha jöhetett volna létre a darab. Aztán szükségeltetnek
bizonyos képességek. Képesség arra, hogy a fiatalok a hangszereket meg
tudják szólaltatni, a szöveget és dallamot meg tudják tanulni, és képesek
legyenek előadni. Ha hiányoznak ezek a képességek, akkor nincs műsor. És
végül hiába vannak meg a szükséges adottságok és képességek, ha nincs
készség. Ezekben a fiatalokban ott volt a szolgálatra való készség, készség
arra, hogy alkalmazva az adottságaikat, és képességeiket eljöjjenek ide, és
bemutassák közöttünk a rockoratóriumot. Hát így valósulhatott meg a
szolgálatuk.
A felolvasott igében egy olyan népet látunk, ahol
minden hiányzik. Az adottságok nem túl fényesek, hiszen fogságban vannak. A
nép határok és korlátok között él, nincs ereje. Egy erősebb, hatalmas nép
mellett meg kellett látnia saját gyengeségét, törékenységét, kicsiny
voltát. Aztán a képességek teljes hiányában vannak, hiszen elfáradtak,
ellankadtak és teljesen erőtlenek. Ezek után nem csoda, hogy nincs meg a
készség sem, hogy tegyenek végre valamit. Azt gondolják, velük már Isten
sem foglalkozik.
Ehhez a néphez küldi el az Úr Ézsaiás prófétát az
örömhírrel: valami új kezdődik. A prófétai igehirdetése azzal indul, hogy
megváltoznak az adottságok, mert a teremtő
Isten kész önmagából adni.
A próféta először Istenre, mint Teremtőre mutat rá. A
felolvasott szakaszt megelőzően Ézsaiás hosszan ír Isten teremtői
munkájáról. Igénkben is a földkerekség teremtőjének nevezi Őt, aki nem
fárad el, nem lankad el, nincsenek határai sem térben, sem időben, hiszen
örökkévaló, és végtelen. Isten teljesen más, mint az ember. Mert mi a
különbség Isten és az ember között? Minden. Az ember időben, térben
korlátozott, az ember véges, az ember elfárad és ellankad, és ez még a
profikkal is megesik, mert az ember teremtmény.
És bár Teremtő és teremtmény, ég és föld olyan
távolinak tűnik egymástól, azt látjuk, hogy Istent mégis érdekli, hogy mi
van az emberrel. A saját határait és végességét megtapasztaló nép már nem
is gondolja, hogy az Urat érdekli a hogyléte.
A próféta ezen a ponton mutat rá Istennek arra a
rendkívüli tulajdonságára, hogy ő nem pusztán ad, hanem önmagából ad: „Erőt ad a megfáradtnak, és az erőtlent
nagyon erőssé teszi.” Erőt ad, a sajátjából. Az ember véges eszköztára
kiegészül az Isten végtelen eszköztárával. A Végtelen a véges segítségére
siet, a Teremtő önmagából ad teremtményeinek.
Istennek ez a tulajdonsága az egész üdvtörténeten
megmutatkozik. Az egész Krisztus-esemény arról szól, hogy Isten úgy szereti
a világot, hogy önmagát adta az emberért. Az előttünk álló Pünkösdkor
például annak ünneplésére készülünk, hogy Isten a saját Lelkéből ad az
embernek. Vagy a magunk mögött hagyott Húsvét ünnepén pedig arról
hallhattunk, hogy Isten Krisztus feltámasztása által az örök életet nyitja
meg az ember számára, vagyis megosztja örökkévalóságát az emberrel,
önmagából ad valamit az embernek. Ézsaiás ezzel folytatja, megerősíti a
múlt héten felhangzó Húsvéti örömhírt. Isten önmagából ad az embernek.
Nagy szüksége volt erre Izráelnek. A próféta most
Izráel körében azt az Istent képviseli, aki azt adja, ami most éppen
túlesik a nép határain, amivel nem rendelkeznek, ami nem hozzáférhető
számukra, ami nem adott. Tudniillik vigasztalást ad egy gyászoló népnek,
szabadulást ad egy fogságban szenvedő népnek, erőt ad a megfáradt népnek…
És milyen nagy szükségünk van erre nekünk is Kedves
Testvéreim. Van, hogy egy gyülekezetnek is szembesülni kell saját
határaival, lehetőségeinek korlátaival, ilyen-vagy olyan adottságaival.
Néha az anyagiak, néha a helyszűke, vagy éppen az emberi gyarlóság jelent
korlátot, vagy a tény, hogy a napnak csak 24 órája van. Hála Istennek, ez a
gyülekezet már sokszor megtapasztalhatta az önmagából adó Isten
közbeavatkozását. Amikor Isten kiegészítette a töredékest, amikor erőt
adott a megfáradtaknak, amikor új adottságokat teremtett. És bár egyénként
is, és gyülekezetként is megfáradhatunk akár az ünnep forgatagában, vagy a
hosszú építkezési projektben, a tegnapi ifinapon, vagy az előttünk álló
feladatok előkészítésében, hiszem, hogy Isten kész önmagából adni a
Nagyerdei Gyülekezetnek is. Azt, ami hiányzik, akkor, amikor elérkezünk
saját határainkhoz. Kész megerősíteni, megújítani bennünket, ahogyan
megerősítette népét Izráelt újjáteremtő erejével.
Az eredeti szöveg egy lehetséges fordítása szerint, „akik az Urat várják, erejük megújul...”
Isten nem úgy osztogatja erejét, áldásait, ahogyan mi diktáljuk. Kell
tudni az Urat várni. Nem csupán bizalomról van tehát szó (akik az Úrban
bíznak), hanem reményteljes türelemről is. Van, hogy talán évtizedekig a
korlátok között kell élnünk, ahogyan Izráel népe is a Babiloni fogságban.
Azt látjuk, hogy a nép már el is vesztette türelmét, reményét, és számon
kéri Istenen az eltelt időt. Van, hogy sokáig nem változnak az adottságok.
De akik tényleg kivárják az Úr közbeavatkozását, rábízzák magukat az ő
gondviselésére, azok idejében megtapasztalhatják az új adottságokat, új
ajtók kinyílását, új lehetőségek megjelenését, erőnk magújulását.
Ézsaiás aztán arról beszél, hogy mire tesz képessé ez
az erő: Aki bízik az Úrban, az képessé válik saját határainak túlszárnyalására. Ézsaiás azt mondja Istenről: ő
teremtette a föld határait. És ő teremtette az ember határait is, és bár az
ember sokszor elfárad és saját határait át nem lépheti, az Úrban bízókra
valami más vonatkozik. Akik Istenből élnek, akik elfogadják mindazt, amit ő
magából ad, azoknak erejük megújul, szárnyra kelnek mint a sasok…És ahogyan
korábban az Istenről olvastuk, hogy nem fárad el, és nem lankad el, úgy
most az Úrban bízókról olvassuk ugyanezt. Ez persze nem jelent
megistenülést, de azt igen, hogy Isten kész minőségileg mássá, vagyis újjá
teremteni minden benne bízót is. Olyan erőt, olyan képességet kapnak, amely
nemcsak a talpra állásra, nemcsak a továbblépésre elegendő, hanem egyenesen
a szárnyalásra, akár átlépve saját határainkat, lehetőségeinket.
Én nem éltem igazán át azokat a nehézségeket,
amelyeket az előző rendszerben egy egyszerű határátlépés jelentett. De azt
már átéltem, hogy mekkora örömöt okozott, amikor később ez
leegyszerűsödött, majd pedig teljesen természetessé vált, hogy ha akarok,
akkor akár a kontinens széléig is elmehetek egy személyigazolvánnyal a
zsebemben. A próféta ennél sokkal nagyobb dologról beszél: akik az Úrban
bíznak… szárnyra kelnek, mint a sasok. Önmagunk határainak, korlátainak átlépéséről
van itt szó, az Isten ereje által. A véges erőnket Isten kipótolja tőle
jövő erővel, a vergődés képtelensége helyett a szárnyalás új képességével
ajándékoz meg.
Nem kell messzire menni a konkrét példáért. Hiszen ez
az ézsaiási ige nagyon közel áll a Húsvét üzenetéhez, hiszen a Húsvét nem
más, mint határátlépés. A halálnál markánsabb határvonalat azt hiszem
elképzelni sem lehet. Krisztus elsőként átlépte ezt a határt, és a benne
bízók ugyanezt tehetik. Akik bíznak az Úrban, azok képessé válnak saját
határaik túlszárnyalására. Nem önmagunk erejéből, hanem az Isten
újjáteremtő ereje által.
A hívő ember többre képes, mint gondolná. Jézus is
arra tanít, hogy mustármagnyi hittel hegyeket mozgathatunk meg, és hogy
minden lehetséges annak, aki hisz. A teremtő Isten a hívő ember számára még
a természet rendjét is felülírja. Az ő Országában a vakok látnak, sánták
járnak, szegényeknek hirdettetik az evangélium. Ott a farkas a báránnyal
lakik, a párduc a gödölyével hever, a borjú, az oroszlán és a hízott marha
együtt lesznek, és egy kisfiú terelgeti őket. A teremtő Isten újjáteremt,
és az új teremtés már nem hasonlít a régire, hanem teljesen más.
„…Akik az Úrban
bíznak…”
azok élhetik át mindezt. Akik ismerik az Urat, akik az Úrtól várják az
erőt. Nem véletlen, hogy Ézsaiás hosszan bemutatja Istent, mint Teremtőt.
Aki mástól várja erejének megújulását, Babilon isteneitől, bálványoktól,
doppingszerektől, önmagától, az csalódni fog. „Hát nem tudod, vagy nem hallottad, hogy örökkévaló Isten az Úr?”
Tudni kell, hallani kell arról, aki erőt adhat határaink átlépésre.
Már egy ideje beléptünk a mobiltelefonok világába.
Mindennapos használati tárgyunkká lett ez a kis szerkezet. Sokszor azonban
hiába van nálunk, mert ha lemerül az akkumulátor, akkor gyakorlatilag nem
használható. Nemrég hallottam róla, hogy minden akkumulátornak van egy
elkülönített tartalékenergiája, amely egy kód segítségével előhívható. Ezt
minden mobiltelefon tudja produkálni, igen ám, de ismerni kell a kódot,
különben mit sem ér a tartalékenergia. Hát az Isten ismerete is
elengedhetetlen ahhoz, hogy az általa kínált erővel élni tudjunk, szárnyra
kelhessünk. Mert csak, aki az Urat várja, aki az Úrban bízik, őt ismeri,
vele kapcsolatban van, az tud erejében megújulni, az válik képessé a
határátlépésre. Ez a teremtő Isten lehet a garanciája, hogy gyülekezetként
képesek legyünk mostani határainkon is túllépni, akár szárnyra is kelni.
Végül pedig mi következünk, és a készségünk.
Akarjuk-e használni azt, amit Isten önmagából ad, alkalmazzuk-e a
képességet, amely az Úrban bízóknak adatik? A Húsvét utáni első vasárnap
óegyházi elnevezése Quasimodogeniti. A latin kifejezést a lekcióként
felolvasott újszövetségi ige kezdőszavai adják a Péter 1. leveléből:
„mint újszülött csecsemők a hamisítatlan
lelki tejet kívánjátok, hogy azon növekedjetek az üdvösségre;
mivel megízleltétek, hogy jóságos az Úr.” Ahogyan az édesanya önmaga
testéből táplálja kisgyermekét, úgy ad Isten is önmagából a benne bízóknak,
hogy növekedjenek.
Azt hiszem mindannyiunk számára világos, hogy ez az
Istentől kapott erő… nem a 100m-es síkfutás rekordjának megdöntéséhez, vagy
új maratoni csúcs felállításához segít hozzá. Isten, amikor önmagából ad,
amikor tőle jövő erővel ruház fel, amikor képessé tesz határaink
túlszárnyalására; azért teszi, hogy a tőle kapott küldetésünket,
feladatunkat el tudjuk végezni. Isten azért adja erejét, hogy épüljünk
és építsünk. Ez szlogen azt hiszem minden nagyerdei gyülekezeti
tagnak ismerős. Éppen erről van szó ebben az Igében. Istennek ez a célja
népével Izráellel, és velünk, keresztyén gyülekezettel. Isten azért ad
önmagából, hogy egyrészt mi magunk növekedjünk az üdvösségre, és hogy
másrészt szent papsággá legyünk. Vagyis épüljünk fel lelki házzá, és
építsük az Isten országát. A növekedéshez nem elég a mi emberi erőnk, kell
hozzá az a bizonyos „lelki tej”, az Istentől jövő táplálék, az Isten
megújító ereje. És az Isten Országát sem lehet pusztán emberi erővel
építeni, mert az emberi erő kevés ahhoz, hogy szárnyra keljünk, mint a
sasok, hogy futás közben ne fáradjunk el, hogy mindig hirdessük nagy
tetteit annak, aki a sötétségből az ő csodálatos világosságára hívott el
minket.
De akik bíznak az Úrban, kapnak ehhez a feladathoz
erőtöbbletet. Akik kívánják a hamisítatlan lelki tejet, azoknak épülést
ígér az Úr. Isten felkészít, aztán nekünk kell készséget mutatni a
szolgálatra. Átlépve határainkat épülhetünk, és az Isten Országának építői
lehetünk. Mert mind az épülés, mind az építés a határaink folyamatos
átlépését, kiterjesztését jelenti. Növekedni hitben, szeretetben, és
növelni másokban a hitet, szeretetet. Ehhez nem szuperhősök kellenek, hanem
újszülött csecsemők, akik szüntelenül a lelki tejet kívánják, akik
elfogadják mindazt, amit Isten önmagából ad. Ennyi kell a szárnyaláshoz, a
meg nem lankadáshoz, a növekedéshez. Isten maga siet segítségünkre, hogy
növekedjünk az üdvösségre. Önmagából ad, hogy üdvösségünk legyen, önmagát
adta, hogy üdvösségünk legyen. Nekünk pedig késszé kell lennünk mindezt
elfogadva Őt szolgálni.
ÁMEN
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|