|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Az
Isten gondolata, avagy a magban lévő erő
Lekció:
Ézsaiás 55,6-13
„6Keressétek az URat, amíg
megtalálható! Hívjátok segítségül, amíg közel van!
7Hagyja el útját a
bűnös, és gondolatait az álnok ember! Térjen az ÚRhoz, mert irgalmaz neki,
Istenünkhöz, mert kész megbocsátani.
8Bizony, a ti
gondolataitok nem az én gondolataim, és a ti utaitok nem az én utaim - így
szól az ÚR.
9Mert amennyivel
magasabb az ég a földnél, annyival magasabbak az én utaim a ti utaitoknál,
és az én gondolataim a ti gondolataitoknál.
10Mert ahogyan az eső
és a hó lehull az égből, és nem tér oda vissza, hanem megöntözi a földet,
termővé és gyümölcsözővé teszi; magot ad a magvetőnek és kenyeret az
éhezőnek, 11ilyen lesz az én igém is, amely számból kijön: nem
tér vissza hozzám üresen, hanem véghezviszi, amit akarok, eléri célját,
amiért küldtem.
12Bizony, örömmel
jöttök ki, és békességben vezetnek benneteket. A hegyek és a halmok vígan
ujjonganak előttetek, és a mező fái mind tapsolnak.
13A tövis helyén
ciprus nő, a csalán helyén mirtusz nő. Az ÚR dicsőségére lesz ez, örök
jelül, amely nem pusztul el.”
Textus: Márk
evangéliuma 4. fejezet 30-32.
„30Majd így folytatta: »Mihez
hasonlítsuk az Isten országát, vagy milyen példázatba foglaljuk?
31Olyan, mint a
mustármag: mikor elvetik a földbe, kisebb minden magnál a földön, 32miután
pedig elvetették, megnő és nagyobb lesz minden veteménynél, és olyan nagy
ágakat hajt, hogy árnyékában fészket rakhatnak az égi madarak.«”
Magvak. Kicsi, apró szemek. Mák, rizs, borsó és
lencse. Főzünk belőlük, de önmagukban jelentéktelenek. Elfér az ember
tenyerén sok belőlük, de egy-egy szemnek látszólag nincs sok értelme,
értéke. Különbözőek, szépek, dekorálják a konyhát ebben az üvegben, de csak
mert sokan vannak. Ha ételt készítünk, egy szem rizs, vagy mák, semmi. Ha
odatapadna a kezünkhöz, egyszerűen csak lesöpörnénk, mert önmagukban nincs
nagy becsületük. Egy mag nem sokat ér.
Hallaná csak ezt egy földművelő ember! Való igaz,
hogy egyetlen szem önmagában valóban nem sok, de minden szemben ott van
magának az életnek az ígérete! Ha elültetik, kikél, és termést fog hozni,
ami már nem egyetlen pici magocskát jelent csupán, hanem sokat! Még hogy
jelentéktelen!
Fokozottan így volt ez egykor a mustármagnál. Annak a
magja picurka, gombostűfejnyi mindössze. Ez volt akkoriban a legkisebb,
szemmel érzékelhető növénytani valóság. A fekete mustármag mintegy 1 mm átmérőjű, súlya 1 mg. A
fehérmustár magva ennek kb. a duplája. Ennek ellenére a veteményeskertek
legnagyobb növénye fejlődött ki belőle, ami nem is annyira fa, mint inkább
egyfajta veteményféle volt. A 2-3 m-re felnövő cserjének kiterjedt ágai
voltak, így nem csoda, hogy ágai közé madarak is fészkelhettek, különösen,
hogy szívesen csipegették a termését. A magvakból csípős fűszert, a
levelekből főzeléket, salátát készítettek, de felhasználták gyógyításra is
orvosságként. Vagyis egy-egy szem mustármag értéke csak a belőle kikelő
növény, vagy a belőle elkészített étel, gyógyszer oldaláról érthető meg. Az
ember elnézegeti ezt a picuri magot, és ha nem tudja mi ez, ki nézné mindezt
belőle? Aligha gondolnánk.
Épp ezért mond Jézus annyi példázatot, amelyben
magokról, ültetésről, növekedésről van szó. Ma és holnap ezek vannak soron a
bibliaolvasó kalauz szerint. Az ókori ember számára a vetés, és aratás
nagyon jól ismert, mindennapi cselekedetek voltak. Sokaknak volt földje, és
kertje, így jól tudták mi is történik rajta. A kor embere minden évben,
újra és újra csodaként élte meg, hogy van termés. Akkoriban még nem voltak
növényvédő szerek, műtrágyák, fejlett gépek. Éppen ezért különösen nagy
súllyal élték meg, hogy mindennek ellenére, a rossz időjárási körülmények,
kártevők ellenére is, hogy van termés évről, évre, és lehet miért hálát
adni. Isten ajándékának, áldásának tartották, és nem véletlen, hogy a
legtöbb ünnepben ez az üzenet szólal meg: hálaadás Isten gondviselő
szeretetéért. Amikor pedig a kezükbe vettek egy magocskát nem csupán azt a
picuri dolgot látták lelki szemeik előtt, hanem már az abból potenciálisan
felnövő növényt is. A keleti gondolkodásmódú embert egy folyamat eleje és
vége érdekli, velünk, nyugatiakkal szemben magával a folyamattal nemigen
törődik. Nem a hogyan a fontos neki, hanem az, hogy miből mi lett.
Ezért beszél így Jézus, talán épp a kezében tartva
egy mustármagot. Miközben pedig beszél róla, a hallgatóság szinte láthatta
maga előtt lelki szemeivel a hatalmas felnőtt növényt, ágai között a
madarakkal. Maga a kép sem volt ismeretlen előttük. A szentírásban több
helyen van szó hatalmas fákról, amelyek általában a pogány birodalmakat
szimbolizálták. A hallgatóságnak, miközben figyelte a példázatot, egyből bevillanhatott
az Ezékiel próféta könyvében lévő hatalmas cédrus, amely Egyiptomot
jelképezte. Annak a fának az ágai között is madarak tanyáztak, azaz mindenféle
népnek otthont adott. De azt a fát felfuvalkodottsága miatt kivágta az
Isten. Hasonlóképpen járt Dániel könyvében lévő másik óriási fa, amely
magát Nabukadneccárt jelképezte az uralkodó álmában, mivel ő szintén
felfuvalkodott birodalma nagysága és a saját hatalma miatt.
Van azonban egy másik fa is Ezékiel könyvében, a 17.
részben: „lzráel magas hegyén ültetem
el, hogy ágat növeljen, és gyümölcsöt hozzon. Pompás cédrus lesz majd,
amelyen lakik mindenféle madár, mindenféle szárnyas lakik lombja
árnyékában. Akkor majd megtudja a mező minden fája, hogy én, az ÚR, teszem
alacsonnyá a magas fát, és magassá az alacsony fát. Én szárítom ki a
zöldellő fát, és én teszem virulóvá a kiszáradt fát. Amit én, az ÚR,
megmondok, azt meg is teszem!” (Ez. 17,23-24) Ez a prófécia a reményről szól. Hiszen gondoljunk csak bele,
hogy akkor szólalnak meg ezek a szavak, amikor Izráel a Babiloni Birodalom
része, amikor a nép vezetői és előkelői fogságban vannak, sőt ezek a szavak
magában a fogságban hangoznak el, hiszen a próféta maga is ott van! Amikor
Izráel még egy magocskára sem emlékeztet, nemhogy egy fára! Isten gondolata
azonban nem az ember gondolata – ahogy Ézsaiás próféta könyvéből hallottuk
hasonló körülmények közül. Istennek más tervei vannak, mint ahogy mi azt
előre emberi elménkkel akár csak elképzelni is tudnánk. Ő, ahogy a kertész
az aprócska, a jelentéktelen magban látta egykor a felnőtt fát, ugyanúgy
látja maga előtt népe sorsát. Ez a példázat a reménység története, ahogy a
magok is mindig a reménységre tanítanak bennünket!
Amikor Jézus ezeket a szavakat mondja, még földi
szolgálata elején tart. Jézus, ekkor egy 30-33 éves fiatalember, aki
elkezdi hirdetni Isten országa evangéliumát. Aztán csatlakoznak hozzá
mások, akik közül kiválaszt 12-t. Nagyon egyszerű embereket: halászok,
vámszedők, kézművesek, van közöttük idősebb és fiatalabb egyaránt. És
kétezer év múlva sok millió keresztyén van szerte a világban, ha pedig azt
adnánk össze, hogy ezalatt a kétezer év alatt összesen hány Krisztus-követő
ember élt, azt talán elképzelni sem tudnánk! Tömérdek emberről van szó!
Valóban olyan az Isten országa, mint a mustármag!
Jó ezt szem előtt tartani tudatosan, mert mi sokszor
nem ezt látjuk, mint egy kismadár a fát, amely épp az ágon ücsörög. Van,
hogy épp csak a rügyeket és az új hajtásokat látja, mert az van a szeme előtt,
és van, hogy csak az elszáradt részt, mert épp egy beteg ágon talált
leszállni. Emlékszem, még általános iskolás koromban az udvaron volt egy
hatalmas fa. Nem tudom, hogy ma még ott van-e, de akkoriban minden évben
nagy talányt jelentett nekünk így tavasszal. Már minden fa javában zöld
volt, és virágzott, de ez a hatalmas, még mindig kopár, hatalmas, magas
ágain még rügyeket sem vettünk észre. Mindig így május táján, közel egy
hónappal később kezdett kizöldülni. Mi pedig minden évben találgattuk, él-e
még, vagy csak alszik?
Hasonlóan van ez az Isten országával! Hasonlóan van
ez napjainkban, és hasonlóan volt ez egykoron. Ha körbenézünk, gyakran
megrémülünk, és úgy érezzük, hogy egy száradó ágon ülünk. Ez a mai világ
nem éppen arról szól, hogy a keresztyénség lenne a hangadó, noha egy
keresztyén kultúrájú, és hagyományokkal bíró kontinensen, és országban
élünk. Hol van már az az idő, amikor az egyháznak beleszólása volt a
zenébe, tudományokba, művészetekbe? Amikor az egyházi emberek szavának
súlya volt?
Mi az Isten országa? Hol van? Itt közöttünk? Bennünk?
– ahogy Jézus tanítványainak mondja. De hát mennyi üres padsor van a
templomokban szerte az országban! Nagyon sok elöregedő, szinte kihaló
gyülekezet van ma. Hol van az Isten országa, amikor a keresztyén Európában
templomokat kellett épp ezért eladni világi célokra, mert nem volt benne
nép, amely összegyűlt volna, noha a mai lakosság sokszorosa annak a népnek,
amely egykor építette, és megtöltötte ezeket az épületeket! Hol van az
Isten országa, hol növekszik, amikor napjaink legdinamikusabban terjeszkedő
vallása az iszlám, és a mai ember inkább kelet felé nézeget, a misztika
irányába a Biblia és Jézus Krisztus helyett. Állami iskoláinkban alig
tudjuk összeszedni a hittanosokat, hiába játszunk velük, éneklünk nekik, és
csinálunk sok-sok érdekes dolgot. Ha kosárlabdaedzésre, furulyaórára, vagy
csak ki az udvarra mehetnek, inkább azokat választják, akkor is, ha inkább
ott fizetni kell.
Valóban, néha fizikailag fáj, ahogy sokan elutasítják
Istent, ahogy tudni sem akarnak róla, hogy még esélyt sem adnak annak, hogy
megismerhessék Őt, mert nem érzik szükségét, hisz úgy gondolják, remekül
tudnak élni Isten nélkül! Nagyon szeretnénk, ha minél többen megtérnének,
ha minél többen ráébrednének arra, hogy mit jelent Istennel járni, ahogy
egy napon mi is Hozzá tértünk. Szeretnénk, ha lenne ébredés, ahogy volt
ébredés egy fél évszázaddal ezelőtt, ahogy ma is van Afrikában, és
Ázsiában. Ha nem csupán a harmadik világ elesettjeinek kellene az
evangélium, hanem itt is, ahol a lelki elesettség hatalmas méreteket ölt.
Ahol élen járunk a válások, alkoholizmus, öngyilkosság statisztikáinkkal,
ahol a legtöbb ember magányos, és egyre több a depressziós, vagy épp
neurotikus.
Vagy bennünk lenne, akik már templomba járunk, és
összegyűlünk, akár többször is egy héten? De hát annyi félék vagyunk! És
sokszor egyáltalán nem növekszünk belül, ha őszinték vagyunk magunkhoz.
Hányszor visszaesünk ugyanabba a bűnbe, hányszor megállunk a hitben való
járásban, kételkedünk még Isten személyében is, szaladgálunk fűhöz-fához
tanácsért, mert oly nehéz elhinni, hogy Isten valóban vezet bennünket, és a
javunkat? Hol növekszik úgy az Isten országa, mint az elvetett mustármag?
Pedig növekszik a világban, és növekedhet mibennünk
is. Ahogy a kikelő mag fejlődését nem lehet megállítani, csak úgy, ha nem
öntözik, vagy sötétbe rakják a növénykét, ugyanúgy az Isten országának
terjedését sem lehet. A mustár növekedésének feltétele a tápanyag, és a
napfény, az Isten országának növekedéséhez pedig az kell, hogy az ember
számára valóban lelki táplálékká, alapszükségletté váljon az Ige, és
engedje, Isten világossága beragyogja az életét, vagyis engedelmeskedjen
neki. Ha ez a két feltétel nem teljesül, ne lepődjünk meg az eredményen
akár a saját életünkben, akár a környezetünk helyzetén!
Isten országa láthatóan ma is növekszik! Egyrészt
sokak életében, akár körülöttünk is, akik komolyan veszik Uruk szavát. Mi sem
bizonyítja ezt jobban, mint hogy közöttünk is vannak olyan egykor
darabjaira hullott életek, amelyek új formát nyertek. Ma is céljukat
vesztett emberek ismerik fel feladataikat közöttünk, rég összetört
kapcsolatok gyógyulnak meg, bűnösök nyernek bocsánatot és feloldozást, új
és tiszta lapot kezdve. Az Isten országa valóban itt van bennünk, és
közöttünk, és valóban növekszik, akár a mustármagból a növény, amely
önmagában csoda!
Ugyanerről fog ma délután szólni a hálaadó istentisztelet.
Hiszen ugyan ki gondolta volna 1975-ben, amikor nagy, és gyönyörű, modern
Egyetemi Templomból átköltöztették a gyülekezetet ide a Bolyai utcai „kis
templomba” – ahogy akkoriban beszéltek róla, hogy lesz még olyan idő,
amikor vasárnap nem férünk be kényelmesen a templomba egyszerre, amikor a
két kis gyülekezeti terem nem lesz elegendő, mert hétköznap annyian fognak
járni! És ki gondolta volna józan ésszel, hit nélkül, hogy napjainkban bele
lehet vágni egy ekkora építkezésbe, sőt, hogy azt be is lehet fejezni.
Valószínűleg senki. Az ember gondolata nem az Isten gondolta. Neki terve
van, és mindazt meg is cselekszi, véghez is viszi. Ahogy Jézus egy másik
példázatban mondja: a növekedést az Isten adja!
Az Igében, az evangéliumban ÉLETERŐ van, csupa nagy
betűkkel. Lehet, hogy ez sokszor nem látszik, ahogy egy picinyke magban sem
látszik. De ott van benne a kis csíra, a potenciális lehetőség. A gazda ezt
pontosan tudja, hiszen évről-évre látja, hogyha vet, akkor abból termés
lesz.
Ezt fejezi ki ez a picinyke úrvacsorai pohár is. Az
Egyesült Államokban ilyet használnak a legtöbb gyülekezetben műanyagból.
Ennek a különlegessége nem csupán az, hogy ez üvegből van, hanem az is,
hogy bele van öntve egy mustármag, amely Jézus azon szavaira utal, hogy
legalább ekkora hitünk legyen hívő keresztyénként a saját életünkre nézve,
és gyülekezetként a közösség életére nézve, és egyházként a világra nézve,
mert akkor meg fogjuk látni a csodát az evangélium ügyében. Ahogy ez a
magocska bele van dolgozva ebbe a pohárba, úgy a mi hitünknek és életünknek
is Jézus személyében kell gyökereznie, akkor is, ha még nem látunk többet,
mint ez a kis magocska.
Az Úr az emberre – és itt nem csupán a közeli
tanítványokra, hanem általánosan az emberre, vagyis valamennyiünkre – a
vetést bízza. A növekedés, a termés beérése nem a mi gondunk. Évszázados
üldöztetés után sem veszett ki a keresztyénség, sőt növekedésnek indult,
olyan szinten, hogy valaki azt mondta: „a keresztyének vére magvetés.”
És lehet, hogy voltak az egyháznak, Isten népének nagy mélypontjai, amikkel
nem dicsekedhetünk, de Isten mindig adott olyanokat, akik az országának
üzenetét tisztán vitték tovább, és hitelesen élték meg. Gondoljunk csak egy
Assisi Ferencre, a reformátorokra, az ellenreformáció idején hűséges
egyszerű protestáns emberekre, családokra, azokra, akik később a 19.
században el kezdtek a munkásokkal, szegényekkel, árvákkal, fiatalokkal
foglalkozni, akik elvitték, és viszik az Igét olyan népekhez, akik még soha
nem láttak Bibliát, és hallottak Krisztusról.
És Isten országa közöttünk is terjed! Lehet, hogy nem
olyan látványosan, mint a világ egyes tájain, de Isten megáldja a hűséges
magvetőt! Ahol hűségesen hirdetik Isten szavát, és szolgálják Őt, Isten
Szentlelke által munkálkodik. A mi dolgunk tehát az, hogy bölcsen, a másik
emberre odafigyelve hirdessük és éljük az Úr szavát megalkuvás, félelem
nélkül azzal a meggyőződéssel, amit Pál mond ki a Filippibeli
gyülekezetnek, hogy „aki elkezdte bennetek a jó munkát, elvégzi a
Krisztus Jézus napjára.”
Döbbenetesek ezek a szavak. Elképesztő Isten iránti
bizalomról és reménységről árulkodnak. A legtöbb helyen akkor már nem
nézték jó szemmel a keresztyéneket, sőt addigra lehetett érezni az előízét
a hamarosan elkövetkezendő üldöztetéseknek. Maga az apostol is börtönben
van ekkor. Onnan ír, és nem tudja, kiszabadul-e valaha! És lehet, hogy
kivégzik a pogányok apostolát, ahogy keresztre feszítik Pétert, a kősziklát.
Az evangélium ügyét azonban nem lehet megállítani, ahogy egykor Krisztust
sem lehetett a sírban tartani, hiába végezték ki. Nem véletlenül beszélt Ő
is magáról, mint földbe esett búzaszemről, János evangéliuma szerint,
amelynek el kell halni ahhoz, hogy szárba szökkenhessen a növény, és nagy
kalász lehessen rajta!
Amikor Jézus a mustármag példázatát elmondta, még
akkor sem lehetett előre látni semmit abból a bizonyos fából – a képnél
maradva. Volt néhány tanítvány, és a településeken hallgatóság, de mindez
elenyésző volt. Ha továbbmentek, tovább élt az emlék, a gyógyítások
története, de mindez önmagában nem lett volna már elegendő. A tanítványok
még mit sem tudtak arról, hogy Mesterük meg fog halni, hogy átélik az
elvesztését, látszólag ügyük kudarcát, majd a feltámadást, amely fényénél
kiderül, hogy a nagypéntek nem kudarc volt, hanem a legnagyobb győzelem, a
halál és a bűn felett mindannyiunkért. Ekkor még nem tudják, hogy lesz egy
pünkösd, amikor kitöltetik rájuk a Szentlélek, és ezrek térnek meg egyetlen
napon, hogy az örömhír eljut majd pogány területekre is, az évszázadok
alatt eljut Euróba legtávolabbi csücskébe is, és kiszorít minden más
vallást, majd elviszik az üzenetet a tengeren túlra, sőt terjesztik azt
mind a mai napig! És ez még mind semmi ahhoz képest, ami akkor lesz, amikor
Jézus Krisztus majd visszajön, mint dicsőséges király, és elkezdődik az Ő
uralma! Mindez semmi ahhoz a képhez képest, amelyet a Jelenések könyvében
olvashatunk a mennyei Jeruzsálemről, az Istenünk örök dicsőségéről,
amelyben nekünk polgárjogunk van Jézus vére által, ha hiszünk őbenne.
Amikor Jézus elmondja a mustármag példázatát, Ő már a
dicsőséges vég felől közelít. Ezzel a képpel arra akar tanítani bennünket,
és kiigazítani látásunkat, hogy ne a jelen nyomorultsága felől közelítsük
meg az Ő ügyét, hiszen a mi gondolatunk nem az Ő gondolata. Ne csüggedjünk
tehát, hanem örüljünk, adjunk hálát, és reménységgel tekintsünk rá. Hiszen
aki az ő vonzásába kerül, annak meg kell tanulnia a kezdetet is a vég felől
nézni. Aki egy mustárfára tekint, az nem kételkedik, hogy a kezében tartott
picinyke magban életerő van. Ugyanígy van az Isten országával. Ez nem
csupán ígéret a számunkra, hanem beteljesedett bizonyosság. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|