|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Hallás
háza
Énekeljetek az Úrnak új éneket, mert csodákat
tett,
szabadulást szerzett jobbja, az Ő szent karja.
Megmutatta szabadító erejét az Úr,
a népek szeme előtt nyilvánvalóvá tette igazságát.
Hűséggel és szeretettel gondolt Izrael házára
és látták e földön mindenütt Istenünk szabadítását.
Ujjongjatok az Úr előtt az egész földön, örvendezve vigadjatok,
zsoltárt énekeljetek. Ámen.
Ünneplő
Gyülekezet, szeretett Testvérek, mielőtt engednénk a zsoltáros felszólításának
és belépnénk az Úrnak szentelt hajlék falai közé, boruljunk le a mindenható
Isten előtt, és imádkozzunk együtt Salamon királynak a jeruzsálemi templom
felszentelésekor mondott imádságával!
Uram, Izrael Istene!
Nincs
hozzád hasonló Isten sem fenn az égben, sem lent a földön. Megtartod a
szövetséget hűségesen szolgáiddal szemben, akik teljes szívükkel neked
tetsző életet élnek. Most azért Uram váljék valóra ígéreted, amit
szolgádnak tettél. De vajon lakhatik-e Isten a földön, hiszen az ég, sőt az
egeknek-egei sem fogadhatnak magukba téged - hát még ez a ház. Mégis tekints
szolgád imádságára és könyörgésére Uram Istenem, és hallgasd meg a kiáltást
és az imádságot, amikor ma szolgád imádkozik színed előtt. Szemeid e házra
nézzenek éjjel és nappal, arra a helyre, amelyről ezt mondtad: „Ott lesz az
én nevem”. Hallgasd meg szolgádnak és népednek könyörgését, amikor ezen a
helyen imádkoznak. Hallgasd meg és bocsáss meg nekik. Ha majd valaki
vétkezik felebarátja ellen és idejön és esküt tesz oltárod előtt, Te halld
meg a mennyből és tégy igazságot szolgáid ügyében. Ha majd néped vereséget
szenved, mert vétkezik ellened, de azután hozzád tér, vallást tesz
nevedről, hozzád imádkozik és könyörög ebben a házban, Te hallgasd meg a
mennyből és bocsáss meg népednek. Ha majd bezárul az ég és nem lesz eső,
mert vétkeznek ellened, de azután imádkoznak ezen a helyen, vallást tesznek
nevedről és megtérnek vétkükből, mert megaláztad őket, Te hallgasd meg őket
a mennyből és bocsásd meg szolgáidnak és népednek a vétkét, sőt tanítsd
őket a jó útra, amelyen járniuk kell és adj esőt földedre, amelyet népednek
adtál örökségül. Ha bármilyen csapás és betegség lesz, akkor minden
imádságot és könyörgést, amelyet akár egy ember, akár egész néped mond el,
Te hallgass meg, bocsáss meg, cselekedj és bánj mindenkivel tettei szerint,
hiszen egyedül Te ismered minden embernek szívét. Még az idegent is, aki
eljön a Te nevedért – mert hallani fognak nagy nevedről, erős kezedről és
kinyújtott karodról -, ha eljön és imádkozik ebben a házban, Te hallgasd
meg és tedd meg mindazt, amit az idegen kér tőled, hogy a föld minden népe megismerje
nevedet. Bocsásd meg népednek, amit ellened vétettek és minden
hűtlenségüket, amiben hűtlenek voltak hozzád, hiszen a Te néped és
örökséged ők. Tekints a Te szolgádnak imádságára és népednek könyörgésére,
hallgasd meg őket, valahányszor hozzád kiáltanak. Ámen!
Most
pedig járuljunk az Úr színe elé jelképesen is, átvágva e megújított,
kibővített templom épületéhez vezető úton a szalagot.
Szeretett Testvérek! Immár nyitva az ajtó,
vonuljunk be a 84. zsoltár 1. versének eléneklése után, hogy odabent
folytathassuk hálaadó ünnepségünket!
Ó seregeknek Istene,
Mely kedves gyönyörűsége
A te szerelmes hajlékidnak!
Az én lelkem fohászkodik,
Tornácodba kívánkozik.
Ó Istene a magasságnak!
Áhítozik testem, lelkem
Tehozzád, élő Istenem!
A mi segítségünk és könyörgésünknek megszentelése
jöjjön Istentől, aki teremtett, megtart, és bölcsen igazgat mindeneket most
és örökkön-örökké. Ámen!
Imádkozzunk!
Kegyelmes Istenünk, szerető mennyei Atyánk
Krisztus Jézus által!
Hálaadással és örömmel a szívünkben léptük át e
neked szentelt hajlék küszöbét, azért hogy előtted fejet hajtsunk,
Teelőtted kitárjuk a szívünket, és kérjük és esdekeljük, hogy jöjj közénk,
végy lakozást közöttünk ebben a gyülekezetben, ebben a hajlékban. Végy
lakozást a mi életünkben, hogy lehessünk befogadói és megtartói annak, akit
Te elküldtél közénk; lehessünk befogadói és megtartói annak, amit a Te Igéd
üzen, kér és vár tőlünk. Ebben a reménységben vagyunk együtt, töltsd be a
mi reménykedő várakozásunkat Krisztusért, a mi Urunkért!
Ámen!
Ünneplő Gyülekezet, szeretett Testvérek! Istennek
szent Igéje, melynek alapján előttetek ebben az órában az Ő Lelke, ereje
által hirdetni kívánom üzenetét, meg van írva a Márk írása szerinti szent
evangélium 4. fejezetében a 21. és azt követő versekben a következőképpen:
Márk
evangéliuma 4. fejezet 21-
„Ezután
így szólt hozzájuk: „Vajon azért veszik-e elő a lámpást, hogy a véka alá
tegyék, vagy az ágy alá? Nem azért, hogy a lámpatartóba tegyék?
Mert nincs
semmi rejtett dolog, ami ki ne derülne, és semmi titok, ami napfényre ne
jutna.
Ha
valakinek van füle a hallásra, hallja!”
Ezt is
mondta nekik: „Vigyázzatok, hogy mit hallotok! Amilyen mértékkel mértek,
olyannal mérnek nektek, sőt ráadást is adnak.
Mert
akinek van, annak adatik, és akinek nincs, attól az is elvétetik, amije
van.”
Jézus ezt
is mondta: „Úgy van az Isten országa, mint amikor az ember elvetette a
magot a földbe, azután alszik és felkel, éjjel és nappal: a mag sarjad és
nő, ő pedig nem tudja, hogyan.
Magától
terem a föld, először zöld sarjat, azután kalászt, azután érett magot a
kalászban.
Amikor
pedig a termés engedi, azonnal nekiereszti a sarlót, mert itt az aratás.”
Szeretett Testvérek!
A templomokat többek között az különbözteti meg a
gépkocsiktól, hogy nem biztos, hogy az a válasz, amit egykor a híres Henry
Ford adott arra a kérdésre, hogy melyik a legjobb autó, mert ő azt
válaszolta, hogy az új. Nem
biztos, hogy ez a templomokra is igaz. Félreértés ne essék, nem azért
mondom ezt egy új vagy megújított, kibővített templom hálaadó ünnepén, mert
ne lenne az embernek tele a szíve örömmel és hálaadással, amikor egy ilyen
napot átélhet, hanem azért, mert egy templomot nem csak akkor, amikor új,
amikor frissen elkészült, nem csak akkor lehet annak tekinteni, amire
adatott. Mert a templomok nem amortizálódnak, nem avulnak el, nem mennek ki
a divatból, mert valami olyasmire rendelte őket az Örökkévaló Isten, amit
minden időben, minden korban, minden nemzedék számára betölthetnek
funkcióként. És most az Ige három olyan dolgot hoz elénk, amelyikről azt
hiszem, minden templom és minden gyülekezet számára el nem évülő és el nem
avuló üzenet, funkció, feladat és küldetés.
Az első egy látszólag abszurd kérdéssel kezdődik,
amikor odafordul Jézus a tanítványokhoz, és azt mondja nekik, hogy: vajon
azért veszik-e elő a lámpást, hogy aztán gyorsan le is takarják, bedugják
az ágy alá vagy ráborítsák a vékát? Ugye hogy ennek nincs értelme? És
persze mindenki rábólint, hogy hát persze, hogy nincs értelme, mert a
normális megoldás az az, hogy előveszik a lámpát, meggyújtják, és odateszik
a lámpatartóra, azért, hogy betöltse a hivatását, hogy világítson, hogy
fényt gyújtson, hogy eloszlassa a sötétséget, amelyik kívül van
és eloszlassa a sötétséget, amelyik belül van. A
templom a sötétséget oszlató és az igazi világosságot ebbe a világba
elküldő és elhozó Isten akarata szerint ez a hely, ahol világosságnak kell
lenni, ahol világosan kell tudni szólni, mert az Isten Igéje egyenes és
világos beszéd, ahol világosan kell látni és tudni, hogy kinek, hol van a
helye. Mármint hol a helye Istennek és hol a helyünk nekünk. A
világosságban, ahol az egyébként homályba vesző és elmosódó tárgyak
körvonalai olyan egyértelműek és világosak, és ahol nincs mellébeszélés, ahol
nincs összevissza magyarázkodás, ahol csak egy dolognak van helye: a kertelés
nélküli őszinteségnek – „Atyám,
vétkeztem az ég ellen és Te ellened!” Ennek a beszédnek van helye a
világosság házában. Annak a beszédnek van helye, amelyikkel az Örökkévaló
Isten bemutatkozik, belép ide, és azt mondja: Én vagyok az Úr, a te Istened! Ezért veszik elő a lámpást, és
ezért van az, hogy a templom és az azt megtöltő keresztyén gyülekezet lehet
és maradhat minden körülmények között a világosságnak, a szóban, a
cselekedetben, az egyenességben megnyilvánuló világosságnak a közössége.
Ahol valóban lehet oszlatni külső és belső sötétséget, ahol el lehet űzni
árnyakat, amelyek rá akarnak telepedni az életünkre, amelyek
bizonytalanságban akarnak tartani, amelyek olyan homályossá teszik a jövőt.
A lámpát azért gyújtják meg, hogy világítson. Ez
Jézus egyenes, visszavonhatatlan üzenete, és ez Jézus egyenes és
visszavonhatatlan igénye velünk
szemben. Mert ha mi is csak annyit tudunk, hogy: „Uram, itt nagyon nagy a
sötétség, ó, bezzeg a régi szép időkben!” -, akkor hasonlatosak vagyunk
ahhoz az ifjú, lobogó lelkű misszionáriushoz, aki annak idején odament a
nagy egyházatyához, Ágostonhoz, és mondta, hogy: „Uram, küldj el engem oda,
a messzi, távoli vidékre, hogy a pogányok között hirdessem az
evangéliumot!” Aztán egy év múlva visszajött, fásultan, kiégve,
keserűséggel teli: „Uram, rettenetes nagy ott a sötétség, érzéketlenek az
emberek, nem fogadják be az evangéliumot!” Azt mondta neki Ágoston: „Én nem
azért küldtelek oda, hogy megtudjam, milyen nagy a sötétség; azt nélküled
is tudtam. Te azért mentél oda, hogy világíts.”
Amikor ma mindenkinek a szíve, a szája tele van panasszal,
keserűséggel, egymás ócsárlásával, a kibúvók meg a felelősök keresésével,
hogy: „Hogy jutottunk ide?” –, vajon tudunk-e, akarunk-e valami mást, valami többet felmutatni?
Ha ehhez segít egy világossággal teli templom – ahogyan az átriumos rész
szinte erre predestináltatott –, akkor Isten áldása lesz és marad ezen a
hajlékon.
Aztán úgy folytatja Jézus: „Vigyázzatok, hogy mit
hallotok!” Ez is egy kicsit furcsa dolog, mert azért mondjuk a velem
nagyjából egykorúak meg a tőlem idősebbek, mi emlékszünk olyan időkre,
amikor otthon ugye a szülő, amikor elengedte a gyerekét az iskolába, akkor
nem azt mondta neki, hogy „vigyázz arra, amit
hallasz”, hanem hogy „vigyázz arra, hogy mit beszélsz”.
Mert nem volt mindegy, hogy vajon mások előtt, a figyelő tekintetek meg
szemek előtt meg fülek hallatára mi hangzik el, és az is egy rettenetes,
nyomasztó érzés. Jézus azt mondja: „Vigyázzatok, hogy mit hallotok!” Ugye
ismerünk - talán a környezetünkben is - vagy legalábbis már hallottunk
róla, hogy vannak szelektív hallású emberek, akik mindig csak azt hallják
meg, amit akarnak. Azt mondja Jézus: „Vigyázzatok, mit hallotok!” Az Ige egyházában
– ahogyan előszeretettel nevezzük magunkat – vajon mi mit hallunk? „Szólj
Uram, mert hallja a Te szolgád!” De hát emlékszünk ennek a mondatnak az
eredetére, hogy milyen keserves leckével kell az öreg főpapnak megtanulni
azt, hogy: „Jé, hát lehet, hogy az Úr szól!” Érezzük ennek a borzasztó,
tragikus vonását? Amikor ott van egy kisgyermek, Sámuel, aki engedelmesen
odatipeg az öreg főpaphoz, hogy: „Hívtál, Uram!” „Én nem hívtalak, menj
vissza lefeküdni!” És háromszor meg kell ennek ismétlődni, amíg Isten
felkent szolgája rádöbben arra, hogy: „Hát tényleg beszél az Isten?”
„Vigyázatok, hogy mit hallotok!” Vajon
nevezhetjük-e úgy református templomunkat, református templomainkat, hogy
az igazából a hallás háza?
Vigyázni arra, amit hallunk – mert azt a sok handabandázást, meg
magyarázkodást, amit hallunk, amitől már sokszor tényleg lelki, meg
szellemi hallássérültek leszünk, mert ebben a zűrzavarban meghallani igazán
azt, amit Ő mond, ahhoz tényleg – hát talán - nagyon egyszerű dolog kell:
hát tényleg elhinni azt, hogy az Isten beszél! De talán mi vagyunk kitéve
legjobban annak a kísértésnek, hogy: „Ó, hát megy itt már minden szépen,
olajozottan, a dolgok be vannak járatva”. „Vigyázzatok, hogy mit hallotok!”
Tudunk-e erre vigyázni és felismerjük-e az Ő szavát? Jézus azt mondja
magáról, hogy: „A juhok hallják a jó
pásztor szavát.” Az idegen hangjára nem hallgatnak. Azt is meghallják,
de azt mondják: „Na, vigyázzunk!” „Vigyázzatok arra, hogy mit hallotok!”
Vajon lesz-e, tud-e újra és újra az Istennek szentelt hajlék a hallásra
vigyázók közösségének a helye lenni, akik valóban azt tartják a
legfontosabbnak, amit Tőle lehet hallani? És mit lehet Tőle hallani? Azt
mondja Jézus: „Amilyen mértékkel mértek, olyannal mérnek nektek is, sőt
ráadást is adnak.”
A mérték. Egy templom akkor szép, hogyha a
mértékek, az arányok megfelelnek törvényszerűségeknek, rendnek,
számításoknak, és megfelelnek annak, hogy ott, aki benne ül, aki belép, az
azt érezze, hogy: ez a tér engem befogad, olyan a mértéke. Igen, a templom
a mértéknek a helye és a mértéknek a háza. S talán semmi mástól nem szenved
ma jobban a mi világunk, mint a mérték meg nem találásától. Hogy hol van
igazán, mi igazán az a mérték, amelyik megszabja, hogy hol van a határ; a
mértékletesség, amelyik olyan dörömbölő erővel parancsol az egész emberiségnek,
hogy: térjetek észre, mert ha nem tanuljátok meg újra a mértékletességet,
akkor menthetetlenül végetek. Mértékletesség. Annak a mércéje szerint élni,
aki tudta, mit jelent embernek lenni, mit jelent önmagát szétosztani, mit
jelent önmagát odaáldozni.
Még egy dolog. A példázat, amelyiket Jézus a
magától növekedő vetésről elmond. Beszél egy különleges, nagyon
veszedelmes, de ugyanakkor nagyon ígéretes, szent automatizmusról. Ez a szó
van itt Márk evangéliumában, amikor azt mondja Jézus a példázatban, hogy:
magától terem a föld. Automatikusan terem a föld! Az ember nem tudja, hogy
hogyan. Igen, a templom kell, hogy
tanúbizonysága legyen ennek a szent automatizmusnak, amelyik – ismétlem –
nagyon veszedelmes és ugyanakkor nagyon ígéretes! A veszedelme az, hogy:
„Ó, hát az Isten automatizmusa az dolgozik, mindent elintéz, nekünk semmi
teendőnk.” Az ígéret, a szent ígéret: még mi se tudjuk elrontani, mert
magától terem a föld.
Ünneplő Gyülekezet, szeretett Testvérek! Sok mindenre
jó és sok mindenre szolgál egy templom. Én azt kívánom ezen a hálaadó
ünnepen a Nagyerdei Gyülekezetnek, hogy legyen a világosság háza, legyen és
maradjon a vigyázó hallásnak a háza, ahol az ember megtalálja az igazi
mértéket, és ahova belépve tudja és ahonnan kilépve magával viszi azt a
szent predestinációs bizonyosságot: magától
terem; Ő jobban tudja. És akkor – nem úgy, mit egy autónál – lehet
örülni a templomnak akkor, amikor új, lehet örülni akkor majd, amikor
százéves lesz és így tovább; mert akkor azt értette meg az ezt építő, ezért
áldozó gyülekezet, hogy a világosságnak, a vigyázó hallásnak és az Isten
szent, önmagától való cselekedetének az ereje az nemzedékről nemzedékre
megmarad. Így legyen áldás, így legyen Krisztus hatalma és Krisztus ereje
mindenkor jelen ezek között a falak között, közöttetek, valamennyiünk
életében.
Ámen!
Jöjjetek,
imádkozzunk!
Hadd dicsérjünk Téged, Urunk egész életünkkel,
minden szavunkkal és cselekedeteinkkel. Hadd dicsérjünk azzal, amire
hálaadással azt mondhatjuk: köszönjük, hogy elsegítettél, elhoztál bennünket
idáig, engedted elérnünk ezt a napot, elvégezhettük azt, amit elterveztünk.
Dicsérhessünk azzal, amire azt mondjuk: bocsáss meg nekünk, amiért
elmulasztottuk, hogy őszintén oda tudjuk tárni eléd életünket és tudjuk
kérni, várni a Te bűnbocsátó, szabadító hatalmadat, hiszen ez a mi életünk
legnagyobb dicséretmondása, ha így engedjük ránk áradni a Te kegyelmedet,
megtisztító hatalmadat és szeretetedet. Hálaadással magasztalunk Téged,
amiért ebben a gyülekezetben engedted elvégezni az eltervezett munkát, hogy
kiteljesedjen, hogy még inkább lehetővé váljon az, amire rendelted,
elhívtad őket, amire rendelted, alkottad ezt a templomot. Add, hogy így
legyünk a Te színed előtt örvendező, dicséretmondó lélekkel és így kérjük a
Te áldásodat, a Te vezetésedet a további útra. Légy velünk, segíts meg
bennünket és őrizz meg a Krisztus igazságában.
Ámen!
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|