|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Boldog gyümölcsözés
Textus: Jeremiás
könyve 17. fejezet 5-8.
5Ezt mondja az Úr:
Átkozott az a férfi,
aki emberben bízik,
és testi erőre támaszkodik,
az Úrtól pedig elfordul
szíve!
6Olyan lesz, mint bokor a pusztában,
nem remélheti, hogy eljön valami jó.
Ott tengődik kövek közt a
pusztában,
A szikes, lakatlan földön.
7De áldott az a férfi,
aki az Úrban bízik,
akinek az Úr a bizodalma.
8Mert olyan lesz,
Mint a víz mellé ültetett fa,
Amely a folyóig ereszti
gyökereit,
És nem fél, ha eljön a hőség,
Lombja üde zöld marad.
Száraz esztendőben sincs
gondja,
szüntelenül termi gyümölcsét.
Hallottuk
Isten igéjét, imádkozzunk!
Szerető Atyánk, drága Úr Jézus! Az utóbbi időben
többször kerültek elénk a felolvasott bibliai sorok, és alighanem nem
véletlenül. Mintha most lenne itt közöttünk Jeremiás próféta, és
tolmácsolná Isten üzenetét: Átkozott
a férfi, aki emberben bízik. Jaj, bizony mi is hányszor bízunk
emberekben. Megbolondult, önző, válságos világunkban keressük a
kapcsolatokat, emberi ígéreteket, és közben fürkésszük a tekinteteket. Vajon
igazat mond, hazudik? Vagy maga is elhiszi már? Pedig oly világos az
üzenet: átkozott, aki emberben bízik. De akkor hogyan tovább? – kérdezzük,
és te így folytattad Jeremiás szavaival: De áldott az a férfi, aki az Úrban bízik…, mert olyan lesz, mint a
víz mellé ültetett fa… Száraz esztendőben sincs gondja, szüntelenül termi
gyümölcsét.
Mekkora ígéret, Urunk, Istenünk! És mi mégsem merjük
odaszánni magunkat sokszor. Helyette tétova, bizonytalan lépésekkel
keressük az emberi igazságokat.
Kérlek, adjál nekünk bátor szíveket a mindennapokban,
hogy vallhassuk együtt a konfirmáló fiatalokkal mi is: Igen Uram, én téged
választalak. Ámen.
Ó mely boldog ember az,
Ki téged, élő igaz egy Istent
ismerhet
És te szent hajlékodban,
Lélekben, igazságban
Dicsérhet és tisztelhet.
Ó mi Istenünk,
Adtad e boldogságot nekünk;
Adjad, hogy ismerhessünk
Még jobban,
Naponként dicsérhessünk
Buzgóbban!
Szent Lelkedet hozzánk e
végre
Küldd el segítségre!
153. dicséret
Lekció: Zsoltárok 1,
1-6
1Boldog ember az,
aki nem jár a
bűnösök tanácsa szerint,
nem áll a
vétkesek útjára,
és nem ül a
csúfolódók szekerére,
2hanem az Úr törvényében gyönyörködik,
és az ő
törvényéről elmélkedik éjjel-nappal.
3Olyan lesz, mint a folyóvíz mellé ültetett fa,
amely idejében
megtermi gyümölcsét,
és nem hervad
el a lombja.
Minden sikerül,
amit tesz.
4Nem így járnak a bűnösök,
hanem úgy, mint
a polyva,
amelyet
szétszór a szél.
5Ezért nem állhatnak meg a bűnösök az ítélet idején
és a vétkesek
az igazak közösségében
6Mert ismeri az Úr az igazak útját,
a bűnösök útja
pedig semmibe vész.
Kedves Fiatalok, Családtagok, kedves Testvérek,
ünneplő Gyülekezet!
Milyen ember szeretnél lenni? Ez a kérdés nemcsak
nektek szól, akik előtt emberi reménység szerint sok évtized van, hanem ez
a kérdés újra és újra szól mindannyiunknak.
Milyen emberek szeretnénk lenni? – akkor is, ha már
talán jó néhány évtized van kinek-kinek a háta mögött. Néhányat említek,
nyilvánvalóan a teljesség igénye nélkül, és ki-ki próbálja a saját
feleletét megfogalmazni. Milyen szeretnél lenni? Erre lehet, hogy sokan azt
mondják: gazdag. Milyen ember szeretnél lenni? Mai világunkban nagyon sokan
azt mondanák: sikeres. Milyen ember szeretnél lenni? Híres – ahogy valaki
tizenhárom évvel ezelőtt nyilatkozta – mindegy, hogy mit írnak rólam, csak
rólam írjanak. Lehet híres és hírhedt is az ember. Milyen ember szeretnél
lenni? Talán boldog? Talán áldott? Talán, talán, talán… és ki-ki folytassa.
Próbáljuk megkeresni a választ – milyen emberek
szeretnénk lenni? Az előbb olvasott bibliai bizonyságtétel szerint, a
zsoltáros szerint: boldog, mert
gyönyörködik. Ez egy kicsit szokatlan szókapcsolat. Talán még hívő
emberek közösségében is kicsit szokatlan, mert mi talán el kezdtük volna
mondani: Boldogok az irgalmasok, boldogok a szelídek; boldogok, boldogok…
és így sorolhatnánk a Hegyi beszéd,
a Boldog mondások mondatait,
vagy esetleg más bibliai szakaszokat idéznénk. A hét zsoltára szerint: boldog, mert gyönyörködik.
Először tegyük fel a kérdést, hogy kiben, miben? Majd
utána próbáljuk megfogalmazni, igaza van-e a zsoltárnak, hogy boldog, mert gyönyörködik?
Van, aki gyönyörködik a virágokban. Akár itt az
úrasztalán, amit látunk, akár valakinek otthon az erkélyén, a kiskertjében,
vagy éppen kint a természetben. Boldogsággal tölt el, amikor a természet
templomában sétálhatok – szokták mondani emberek.
Boldog, mert
gyönyörködik.
Miben? Talán a művészetekben. És valóban, nagyszerű alkotások születtek.
Elgondolkoztatóak, megragadóak.
Boldog: “mert a tudomány!” – micsoda ismereteket
gyűjtöttünk össze, és próbálunk alkalmazni!
Boldog: mert gyönyörködik. Gyönyörködik a
házastársban. Gyönyörködik a gyermekében; az unokáiban talán a
dédunokáiban. És valóban, szabad gyönyörködni bennük. Hiszen Isten
ajándékai ők. Talán valaki gyönyörködik a keze munkájában. Abban is szabad
gyönyörködni. Szabad gyönyörködni a megterített asztal szépségében. Szabad
gyönyörködni a finom falatokban. Talán a sportban, a hobbikban… a sort
folytathatjuk. Sokféle ajándéka van az Úristennek, amit azért adott, hogy
hálaadással éljünk vele, hogy gyönyörködjünk benne. Keresztyén körökben
ritkán szoktuk ezt a kifejezést használni. Pedig a Szentírásban többször is
szerepel. Azonban mi rendezi ezeket sorba? Melyik fog az első helyre
kerülni? Gyönyörködünk: természetben, művészetben, kezünk munkájában,
házastársban, gyermekben, unokában? Valamilyen sorrendet ki kell alakítani.
Mi kerül az első helyre? Mi a másodikra, a harmadikra, vagy a tizedikre?
Esetleg a sor vége felé? Hogyan élhetünk helyesen mindezekkel, amiket az
Isten azért adott, hogy örömünk legyen benne, hogy gyönyörködjünk benne?
A fölolvasott bibliai szakaszunk szerint a zsoltáros
azt mondja: gyönyörködik az Isten
törvényében. Micsoda? Isten törvényében? Hát a virágokban, az igen!
Azok szépek. Hát az unokáim! Olyan büszkék vagyunk rájuk! A dédunokáim!
Gyönyörködök bennük. Isten törvényében? Abban gyönyörködni? A zsoltáros azt
mondja, hogy Isten törvényében gyönyörködik. Valóban? Nem ellentétes ez?
Gyönyör meg az Isten törvénye? Az Isten igéje? Hát nem az jut sok embernek
eszébe: Uram bocsánat! – néha még úgymond vallásos embereknek is, amikor
azt hallják, hogy az Isten törvénye – igen… ódon, évezredes… az öreg
templom padjainak egy részét le sem szokták törölni, mert úgyis kevesen
járnak oda… igen, az Isten törvénye, olyan poros valami… jó hogy van, de hát
a gyönyörűség az egészen más!
Gyönyörködik az
Isten törvényében
– állítja a zsoltáros. Mások pedig
úgy gondolják, hogy az Isten törvénye, az, valami savanyú tiltás. Itt is az
van, hogy nem, nem, nem. A Tízparancsolat nagy része azt mondja, hogy ezt
se, azt se szabad. Hát hol van itt a gyönyörködés? Nem a világban kellene
azt keresni? Aztán néha, még keresztyén emberként is kicsit tiltott
gyümölcsleszakítás érzéssel keresgetjük a gyönyört. A zsoltáros pedig azt
mondja, hogy gyönyörködik Isten
törvényében, és boldog. Nem csak, hogy gyönyörködik, hanem boldog ebben a gyönyörködésben.
Mit is jelenthet az, hogy gyönyörködik? Próbáljuk ezt
is egy kicsit helyretenni. Nyilván jelentheti azt, hogy kedvét leli, hogy örömét
találja benne – gyönyörködik. Igen, de gyönyörködésünk az egyúttal a
sorrendet is meghatározza. Hiszen attól sok minden függ. Mi az, mik azok,
amiben mi gyönyörködni szoktunk? És milyen sorrend szerint? Miket tennénk
az első helyre, az elejére a sornak, vagy a legelejére? A gyönyörködés, az
igenis az értéksorrendünkről beszél. Szinte azt mondhatnánk: ha megmondod,
hogy miben gyönyörködsz legjobban, megmondom, hogy milyen ember vagy.
A zsoltáros azt mondja: gyönyörködik az Isten
törvényében. Mit jelent ez? Nem álszent a zsoltáros? Mondja a kegyes
szöveget, mert hát bizonyos helyeken azt illik mondani? Egyébként pedig
másképp él? A zsoltáros az Isten országának belsőleg szabad polgára. A
Krisztus-követő ember az Isten országában belsőleg szabad polgár. Egy másik
zsoltárban, a 73. zsoltárban így vall a zsoltáros: „Senki sincs rajtad kívül számomra a mennyben, és a földön sem
gyönyörködöm másban, Uram.” Megint a gyönyörködés. Hívő emberként
tudunk mi fölszabadultan gyönyörködni? Vagy úgy gondoljuk, hogy ez csak a
világ területe, és nem illik nekünk ilyen dolgokkal foglalkozni? A
zsoltáros azt mondja: a földön sem
gyönyörködöm másban. És a most olvasott 1. zsoltár, ami tulajdonképpen
a Zsoltárok könyvének egyfajta bevezetője, alaphangja, azt mondja, hogy „Boldog az az ember, aki… az Úr
törvényében gyönyörködik.” Boldog emberek vagyunk? Boldog ember vagy
hívő emberként? Ha nem, akkor valami nagy baj van a hiteddel. Mert a hívő
ember gyönyörködni tudó ember, és ezért boldog ember. Az értékrendjét
meghatározza, hogy az Úr törvényeiben gyönyörködik legelőször és mindenek
fölött. Hogyan lehet ez? Hogy lehet szabad polgárként élni az Isten törvényében
gyönyörködve? Úgy, hogy Krisztusra úgy tekintünk, mint a világ urára. Hogy komolyan vesszük
azt, amit nagyon sokszor hallottunk (Jézus mondja): „Nékem adatott minden hatalom mennyen és földön.” Nem Trianon
urainak adatott minden hatalom. Őnekik egy ideig adatott korlátozott
hatalom. És nem ember kezében van a végső hatalom. Hívő emberként úgy
tekintünk mi Krisztusra, mint a világ urára? Vagy csak az én uramra és
megváltómra? De a világban mások az urak, a hatalmasok, és ők szabnak meg
mindent! Ha valóban úgy tekintünk a mi Urunkra, Megváltónkra, mint a világ
urára, aki eljött ítélni mindenkit, akkor ez azt is jelenti, hogy ezért –
mert tudniillik ő a világ gazdája és Ura –, ezért otthonosan mozgott ebben a
világban, de nem másért, ezért. Ebben a világban, amely világ tele van sok
emberi gonoszsággal, de mégis otthonosan mozgott, mert ez az Úr világa.
Mert engem ide helyezett el. Legyen ez Beszterce Erdélyben, vagy Háromszéken
Sepsiszentgyörgy. Vagy legyen Debrecen. Vagy legyen az ország más területe.
A keresztyén ember úgy tekint az ő Megváltójára, mint a világ urára, akinek
adatott minden hatalom. Ezért az ő világában otthon vagyok. És ha otthon
vagyok az Isten világában, akkor szabad polgárként élhetek. Közben vannak
törvények, az életet szervezni kell. Van világi hatalom, néha visszaélnek a
hatalmukkal, néha nagyon visszaélnek. De az istenfélő ember az Úr
törvényében gyönyörködik, és ezért ebben a világban szabadon az Isten
akarata szerint igyekszik élni. Ebből eredően, mert a mi Urunk és
Megváltónk a világ ura, ebből eredően tudjuk kimondani bizonyos dolgokra,
hogy nem, és bizonyos
dolgokra, hogy igen. Hogyan
fogalmazott a zsoltáros már évezredekkel ezelőtt: „Boldog ember az, aki nem jár a bűnösök útja szerint, vagy tanácsa
szerint. Nem áll a vétkesek útjára. Nem ül a csúfolódók székébe”. Van,
amire ki tudom mondani, hogy nem.
Akkor is, ha kisebbségben maradok ezzel… mert a többség szerint mindent
szabad. De én tudom, hogy nem minden használ. Szabadni szabad, de nem
minden használ. A hívő ember, mert tudja, hogy az ő Ura, Istene a világ
ura, ezért az Isten törvénye szerint tájékozódva ki tudja mondani azt, hogy
nem. Akkor is ki tudja
mondani, hogyha a haverok, most vagy pár év múlva, majd legénységi
próbaként, hogy “vagytok ti valakik”, olyan dolgokra hívogatnak, amit nem
érdemes nektek csinálni. És szabademberként, fiatalemberként ki tudjátok
mondani, ez nem használ, nem élek vele. Ti hőböröghettek, azt hihetitek,
hogy ti vagytok a valakik, meg fogjátok majd bánni. És leányok, szabad
kimondani a nemet, amikor ez az indíték. Akkor is, ha a barátnők többsége
másképpen próbál gondolkodni és cselekedni. És szabad kimondani szülőként
és nagyszülőként is, hogy megerősítsük gyermekeinket és unokáinkat, mert a
kettősnevelés az, amikor mi szülőként, nagyszülőként, keresztszülőként,
családként mondjuk a szépet, tanítjuk arra gyermekeinket, fiataljainkat, és
mi magunk másképp élünk. Nem az a kettősnevelés, hogy “a világ mond, amit
mond”, “az előző rendszer tanított, amit tanított”, és mást mondott a
Biblia. Ez választási lehetőség. A kettősnevelés az, amikor vizet
prédikálunk, és bort iszunk mi magunk. Szülőként nagyon sokat dolgozva a
gyerekeknek és gyerekekért, de nagyon rossz példát mutatva nekik. Mert
amikor nemet kell mondani, nem mondtunk nemet, amikor igent kell mondanunk,
nem mondtunk igent a magunk életével kapcsolatosan. A zsoltáros azt mondja
– aki az Isten törvényében tud legelőször is mindenek fölött gyönyörködni
–, a kellő időben és helyen nemet mond, a kellő időben és helyen igent
mond. És így a próbát is ki lehet állni. Ha az Isten törvényében tudunk
mindenek előtt gyönyörködni, akkor – mert lesznek próbák – kiállható a
próba. Olykor kisebbségben maradnánk, számszerűen kisebbségben maradva, de
a Hatalmas oldalán, az Isten oldalán maradva. És aki az Istennel van, az sosincs
kisebbségben. Aki a világ urának oldalán áll, az nincs kisebbségben. A
minőség az nem mindig mennyiségi kérdés. Csak a demokráciában nem tudunk
jobbat kitalálni a társadalom működtetéséhez. Kiállható a próba még akkor
is, ha egy-egy nagyobb helyzetben barátok, barátnők valami divatos mást
mondanak többen. De aki az Isten törvényében gyönyörködik, ha kell, akkor
nemet mond, ha olyan van, akkor igent tud mondani. Jakab apostol mindezt
úgy fogalmazza meg levele 1. fejezetében: Aki, mármint aki az Úr törvényében gyönyörködik, az ilyet boldoggá
teszi cselekedete.
Boldoggá teszi
– Jeremiás
prófétától is ezt hallottuk az előbb. Olyan
lesz az ilyen ember, mint a víz mellé ültetett fa. Gyökerei mélyre eresztve…
De jönnek viharok. Nem csak olyan szellők, amelyek pár falevelet
leszakítanak, hanem olyan viharok is, amelyek ágakat letörnek. De ha mélyen
gyökerezek, a fa megmarad. És a mi életünknek ez a kiváltsága. A hívő
életnek ez a kiváltsága, hogy ilyen víz mellé ültetett faként mélyre
gyökerezhetünk. Nem azt ígéri a Szentírás, nem azt ígéri az Úr, hogy akik
őt követik soha semmi baj, vagy nyomorúság nem lesz, hanem azt mondja, hogy
víz mellé ültetett faként meg lehet állni a hitben, az Isten iránti
engedelmességben, a jó cselekvésében. Ki lehet állni a próbát, sőt,
boldoggá teszi cselekedete.
Szeretett testvérek, fiatalok, kicsit korábban
születettek, és még régebben született testvérek! Milyen ember szeretnél
lenni? Mert amilyenekké szeretnénk lenni, nagyrészt olyanokká leszünk. A
gondolataink, a vágyaink, az álmaink nagyon befolyásolják a napjainkat.
Jobban, mint gondolnánk. Milyen ember szeretnél lenni? Gazdag, mert akkor
minden van? Nem igaz, hogy minden van. Milyen ember szeretnél lenni?
Sikeres? De mi az, hogy sikeres? És mi annak a következménye? Milyen ember
szeretnél lenni? Híres? Aztán, ha nem sikerül tisztességesen, akkor tisztességtelen
módon leszek híressé? Milyen ember szeretnél lenni? Boldog? A zsoltáros ezt
mondja hitvallásként, és ez a Zsoltárok könyve első zsoltárában van, a bevezetőben,
hogy „Boldog ember az, …aki az Úr
törvényében gyönyörködik, és olyan lesz, mint a víz mellé ültetett fa,
amelyik jó gyümölcsöt terem”. Viharok jönnek, mennek, országhatárokat
mozgatnak… divatok jönnek, mennek… változik a siker jelentése, minden
változik – de amelyik fa víz mellé
gyökerezett, az megmarad, és jó gyümölcsöt terem. A mostani
igehirdetésnek azt a címet adtam: Boldog
gyümölcsözés. Kicsit szokatlan ugye a szókapcsolat? Mert a boldogsághoz
nem a gyümölcsöt szoktuk párosítani. És a gyümölcshöz sem a boldogságot.
Pedig a zsoltáros valami ilyesmiről beszél. Merthogy aki az Úr törvényében
gyönyörködik, az boldog, és gyümölcsöt terem. Vagyis lehet boldog,
gyümölcsöző életet élni – az Úr oldalán. És aki az Úrral van, az mindig
gyümölcsöző, mert ő a víz. Merjetek ezen az úton elindulni. És merjünk
szülőkként, nagyszülőkként, rokonként, ismerősként, gyülekezetként ezen az
úton jó példát adni. Legyen a mi életünk boldog, gyümölcsöző élet. Ámen.
Jöjjetek, imádkozzunk!
Urunk, Istenünk! Neked adunk hálát a sokféle
lehetőségért, mellyel megajándékoztál bennünket. Magasztalunk a teremtett
mindenség szépségéért, áldunk szeretteinkért. Köszönjük, hogy kezünk
munkájában is gyönyörködhetünk, köszönjük az ismeretet, a tudományt,
köszönjük a sokféle lehetőséget és képességet. De még inkább hálát adunk Neked,
hogy Krisztus Jézusban visszatalálhat a mi életünk Tehozzád. Hogy benned és
általad igazi szabadságunk lehet. Szabadságunk a jóra, szabadságunk az
igazi gyönyörködésre Tebenned.
Urunk, Istenünk! Bocsásd meg, amikor mégis nehezen
tudtunk ellenállni a gonosznak. És bocsásd meg nekünk, amikor kevésbé
sugárzott át rajtunk a gyönyörűség boldogsága, hogy veled, a Te törvényed
szerint élni jó.
Urunk, Istenünk! Kérünk, áldd meg a most jogilag is
egységesült magyar református népedet. Áldd meg életünket és közösségeinket!
Vezess és tanácsolj bennünket, támogass az engedelmesség lelkével, hogy
hitünk, Téged valló életünk, életünk jó gyümölcse, nemzetünket is
megújítsa.
Urunk, Istenünk! Könyörgünk most közelebbről
ifjainkért, fiataljainkért, akik előtt, emberileg szólva, sokféle
lehetőség, de sokféle kihívás, és a család világa is ott van. Könyörgünk
érettük, akik számára oly sok mindent gyönyörűségként kínálnak és mondanak.
Vezesd, tanácsold őket! És ehhez használd fel a családot, a gyülekezet
életét is, hogy tudjanak benned, Teremtőjükben, Megváltójukban
gyönyörködni, és a Te akaratodat keresve, tudjanak gyönyörködő életet élni.
Igent mondani, amikor a Te Igéd igenre sarkall, és nemet mondani a kísértésre,
amikor az Tőled és a Te Igédtől eltántorítana.
Urunk, Istenünk! Mi is valljuk, bár olykor kicsit
halk ez a bizonyságtétel: „Boldog,
aki a te törvényedben gyönyörködik”. Szentlelkeddel vezess, munkáld, és
a mi életünket Benned gyönyörködő, jó gyümölcsöt termő életté formáld!
Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|