|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
A csend Istene
Lekció: Zsoltárok 61
1A karmesternek: Húros hangszerre. Dávidé.
2Hallgasd meg panaszomat, Istenem, figyelj
imádságomra!
3A föld végéről kiáltok hozzád, mert elepedt a szívem.
Vezess el engem a kősziklára, mert az igen magas nekem!
4Hiszen te vagy menedékem, erős bástyám az ellenség
ellen.
5Hadd lakjam mindenkor sátradban, hadd meneküljek
szárnyad oltalmába! (Szela.)
6Mert hallottad, Istenem, amit megfogadtam, a nevedet
félőkkel együtt adtál nekem örökséget.
7Adj napokat a király napjaihoz, évei nemzedékekre
terjednek!
8Ülhessen trónján mindenkor Isten előtt, szeretet és
hűség oltalmazza őt!
9Akkor állandóan éneklek nevedről, naponként
teljesítem, amit megfogadtam.
Textus: Zsoltárok
62,2-3
2Csak Istennél csendesül el lelkem, tőle kapok segítséget.
3Csak ő az én kősziklám és szabadítóm, erős váram, nem
ingadozom sokáig.
Csend. Amikor nincs zaj,
nesz. Amikor minden megnyugszik, megáll. Nem motoz a kéz, nem jár a láb,
nem mozdul semmi. Csend. Amikor az ember hallja a saját szívverését, szinte
érzi, hogyan áramlik a testében a vér. Amikor megnyugszik, elpihen,
békességre lel. Csend, amikor az ember már befelé is tud figyelni.
Érdekes, hogy a mai embert
mennyire zavarja a csend. Tanítványaimmal szoktam játszani, hogy hajtsák le
a fejüket a padra, maradjanak csendben, és figyeljenek a tantermi zajokra,
majd a kinti, udvari neszekre, és végül arra, ami bennük zajlik. Érdekes,
hogy alig bírják eleinte. Vihognak, mocorognak, szöszmötölnek. Aztán
általában egyszer csak történik valami, és figyelni kezdenek. Elnémulnak.
Minden tanév egyik legnagyobb élménye számukra ez a játék, amit aztán még
sokáig emlegetnek. Ritkán vagyunk csendben, és ritkán vesz körül bennünket
igazi csend. Tömbházban élve, mindig hallatszik valami zaj. Ha más nem, az
egyik szomszéd televíziójának hangjai törik meg nyugalmunkat. Sokan, ha a
zajos nagyváros után kimennek vidékre, egy-két nap múlva nem lelik a
helyüket, mert kevés az inger, és unatkoznak. Képesek akár madárcsicsergés
mellett berakni valamit a CD lejátszóba! Ha hazamegyünk esténként, sokan
bekapcsoljuk azonnal a rádiót, számítógépet, televíziót. A fiatalok
többsége mindenképp. Elmondják, hogy annyira utálják a csendet, hogy
képesek fülhallgatóval a fülükön aludni. Zavarja őket, nem tudnak vele mit
kezdeni még egyetemistaként sem. El kell kergetni. Miért? Mert a csendben
gyakran megszólal valami, vagy valaki. Gondolatok ideje a csend, amelyek
megszólalnak, és nem hagynak békét.
Isten pedig a csend Istene
is! A Szentírásban olvashatunk Isten hallgatásáról. Erről csak akkor van szó, amikor valami
miatt megszakad Isten és az ember közötti párbeszéd. Ilyenkor az Isten
csendje, vagy ha másképp mondjuk, hallgatása azért történik, hogy
kiderüljön, mennyire komoly valaki életében a hit! Borzalmas érzés tud ez
lenni! Gondoljunk csak Jóbra, aki elveszítette a családját, beteg, és nem
érti, hogy mi, miért történik az életében, hiszen semmit sem tud arról,
hogy mi történik a mennyei színfalak mögött. Ő kiált így Isten felé: „Segítségért kiáltok hozzád, de nem
válaszolsz. Eléd állok, de te csak figyelsz engem.” (Jób 30,20).
Szerintem valamennyien tudnánk példákat hozni az életünkből, amikor valami
nagyon hasonlót éreztünk. Egymás után történnek életünk eseményei, sőt,
talán egyre több a nehézség, a veszteség, és az ember nem érti, hogy miért.
Isten pedig hallgat. Olvassuk a Szentírást, és nem jön a válasz. Megtennénk
bármit, sőt, talán családtagok, barátok, hívő testvérek még tanácsolnak is,
hol ide hajlunk, hol oda! Sokunknak ismerős lehet az érzés, amikor várni
kell. Pár napig még csak-csak megy, de hetekig, hónapokig, sőt évekig
kitartani? Hááát… Hányszor és hányszor meg kell tapasztaljuk, hogy Isten
elvisz bennünket a határig ebben a folyamatban, amikor már a végén csak azt
tudja mondani az ember, nem csupán a szájával, hanem az egész lényével,
hogy „te tudod, Uram! Én megtettem, ami rajtam állt, de nincs tovább.
Segíts, vezess, mert már csak Te maradtál nekem!”
Valami effélén mehetett
keresztül az az ember, akinek eredetileg az imádsága volt. Látszik a
tusakodás az ismétlésekben. Újra és újra megvallja hitét, egyre mélyebbre
és mélyebbre megy az imádságban, egyre inkább lecsendesül háborgó lelke,
míg végül valóban kitárja háborgó lelkét, és eljut idáig: „Szólott egyszer az Isten, és ezt a két
dolgot értettem meg: Istennél van az erő; nálad van, URam, a szeretet. Te
megfizetsz mindenkinek tettei szerint.” (Zsolt. 62,13) Ez már valóban a belső
elcsendesedés meggyőződése, ekkor már valóban azon a bizonyos
megingathatatlan kősziklán áll, amelyet az Úr jelent az övéi életében!
Hiszen Isten nemcsak magára tud csendet parancsolni, hanem Ő csendet is
képes teremteni mennyen és földön, vizeken és a szárazföldön, gondoljunk
csak a vihar lecsendesítésére az evangéliumokban, de mindenekelőtt az
emberek lelkében lévő viharok lecsendesítésére!
Az ember csendje
Vannak helyzetek, vagy épp
időszakok, melyekben Isten semmi mást nem vár az embertől, csupán azt, hogy
legyen csendben, vagyis türelemmel várja ki, amíg Isten az általa kigondolt
tervet végre nem hajtja. Eszünkbe
juthat Illés, aki elfárad, és meghalni akar, mivel nem látja prófétai
munkájának eredményét. Isten elviszi a Hórebre, a szent hegyre, és annyira
szép, ahogy kiállítja a kiábrándult prófétát a szikla szélére, aki csak
mondja, mondja. Beszél és beszél mindarról, ami a szívét nyomja, hogy
elpártoltak az emberek az Úrtól, egyedül maradt, és még őt is meg akarják
ölni, noha ő hűséges volt prófétaként. Képtelen csendben maradni a
siránkozásaiban, amíg végül Isten szélvihart, tűzvészt és földrengést nem
ad, amelyek után végre meghallja az Isten halk és szelíd hangját. Rá kell
eszméljen, hogy ilyen az Isten: halkan és szelíden szól. Nem kiabál, nem
lármázik, nem erőlteti rá az akaratát az emberre, hanem halkan és csendesen
szól, amelyhez lelki fül kell, és az Úrral való párbeszéd vágya.
Éppen ezért az ember igazi
csendje a hitben, az Isten iránti föltétlen bizalomban gyökerezik, pontosan
úgy, ahogyan arról a zsoltáros is beszél: „Csak Istennél csendesül el lelkem, tőle kapok segítséget. Csak ő
az én kősziklám és szabadítóm, erős váram, nem ingadozom sokáig.” (Zsolt.
62,3) Az ilyen ember valóban
megtapasztalja azt, hogy mennyire kősziklai szilárdságot jelent az Istennel
való kapcsolat az életben, alapot, amelyet nem lehet összetörni,
tönkretenni, amely szilárdságot ad a hétköznapok harcaiban való
megállásban, sőt mi több azon túl is.
Egykor, amikor a zsoltáros
írta ezeket a sorokat, még csupán a fizikai szabadulásra gondolt egy-egy
nehéz helyzetben. Mi azonban, ha ezt a szót halljuk, már nem tudunk nem
gondolni a bűnből és a halálból való szabadulásra. A Biblia eleve úgy
beszél a túlvilágról, mint a „csend honáról”. Hogy miért? A kifejezés arra
a felismerésre vezethető vissza, hogy a halállal megszűnik a megszólalásnak
és a megszólíthatóságnak a lehetősége. A halottak birodalmában csend van,
nem hallatszik ott semmiféle emberi szó. Jézus azonban megtörte a halál
uralmát a kereszt által. És olyan jó tudnunk, hogy az Ő országában az
örökkévalóságig az Urat magasztaló ének fog zengeni: „Ámen! Az áldás, a dicsőség és a bölcsesség, a hálaadás és a
tisztesség, a hatalom és az erő a mi Istenünké örökkön-örökké. Ámen.”
Ez a hit adjon erőt és segítséget akkor, amikor elcsendesedünk Isten előtt
életünk egy-egy nehéz percében, hogy csendünk megcsendüljön, és
megszólaljon benne az a Valaki, akiről a zsoltáros ezt vallotta: „Csak Istennél csendesül el lelkem, tőle
kapok segítséget. Csak ő az én kősziklám és szabadítóm, erős váram, nem
ingadozom sokáig.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|