|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
“Képzavar”
Márk
evangéliuma 15. fejezet 29-32.
„Az arra járók fejüket csóválva
káromolták, és ezt mondták: »Nosza te, aki lerombolod a templomot, és
felépíted három nap alatt, mentsd meg magadat, szállj le a
keresztről!«
Hasonlóan
csúfolódtak a főpapok is maguk között az írástudókkal együtt, és így
szóltak: »Másokat megmentett, de magát nem tudja megmenteni.
A Krisztus, az Izráel királya, szálljon le a keresztről, hogy lássuk, és
higgyünk.«”
Kedves
Testvéreim!
Ismerjük
azt a nyelvi kifejezésben előforduló jelenséget, amit képzavarnak
nevezünk. Egymással összeegyeztethetetlen képek keverednek össze fogalmi
szinten, és már-már nevetséges dolgok keletkeznek: „Egy cipőben evezünk”;
„Az ellenség keze betette a lábát.”
A
„keresztre feszített Messiás” éppen egy ilyen képzavar a zsidó ember
számára. A járókelők és főpapok gúnyos megjegyzései ezt a képzavart akarják
feloldani. Két megoldás tűnik lehetségesnek számukra. Az egyik az, hogy
valóban ő a Messiás, de akkor szálljon le a keresztről: "Nosza te,
aki lerombolod a templomot, és felépíted három nap alatt, …
szállj le a keresztről!"
A
másik megoldás, hogy nem ő a Messiás, hiszen nem képes magán segíteni,
vérzik és szenved, tehetetlenül függ a kereszten. „Másokat megmentett,
de magát nem tudja megmenteni” – tehát
ő nem lehet a Messiás. A gúnyolódók szemében a kép csak így
állítható helye. A képzavar csak ilyen gúnyolódások mentén oldható fel.
Az
Isten tervében, a megváltás remekművében azonban központi helye van a
„kereszten függő Messiás” képének. Nemhogy nem kelt zavart, szükségszerű,
hogy ez a jelenet szerepeljen az összképen.
A két gúnyos váddal szemben, két megállapítást tehetünk arról, hogy
miért is kell a kereszt a kép teljességéhez.
Először is Jézussal éppen az történik, amit vádlói
idéznek tőle, hiszen éppen lerombolja a templomot, hogy három nap alatt
felépítse azt.
János evangéliumában a templom megtisztítása után
a zsidók jelt kérnek arról, hogy mi alapján cselekszik Jézus. Erre érkezik
a jól ismert jézusi felelet: „Romboljátok le ezt a templomot, és három
nap alatt felépítem”.
Jézus
perének döntő vádja volt ez a mondat, és a tanítványok is csak később
értették meg. Számukra is csak később állt össze a kép, hogy tudniillik
Jézus ekkor saját magáról, testének templomáról beszél. A templom
lerombolása tehát nem lehetőség, hanem szükségszerűség. Nem az isteni
hatalom megmutatásának lehetősége, hanem szükségszerű eleme a megváltás
művének. A templom lerombolása és felépítése tehát a Krisztus-eseménynek
egyfajta üdvtörténeti summája is lehetne.
A
gúnyolódók szemében Jézusnak ebben a valóban elhangzott mondatában csak egy
elpuskázott lehetőség van. Jézus, amennyiben tényleg ő a Messiás,
megmutathatta volna hatalmát ezzel az építészeti bravúrral, de nem tette.
Nem kevésbé lenne látványos az, ha leszáll a keresztről, de ezt sem teszi.
Mert
a templom lerombolása, majd pedig felépítése szükségszerű. Jézusnak meg
kell halnia, és fel kell támadnia, hogy megváltsa a bűnös világot.
A lerombolás éppen folyamatban van. Jézus a
kereszten függ, és gúnyos megjegyzések céltáblájává válik. Nemcsak istenségének,
de emberi méltóságának is teljes földbetiprása folyik.
Talán kicsit zavaró is Jézus némasága. Jézus nem
válaszol. Nem védi meg magát, nem igazítja helyre a tévedéseket, nem
magyarázza el, hogy mi az értelme mindannak, ami most történik. Végig róla
van szó, őt szólongatják, neki célozzák a gúnyos megjegyzéseket, és Jézus
nem reagál. Nem reagál, mert már csak órái vannak hátra. Talán már ereje
sincs rá. Testének temploma már tényleg romokban hever. De három nap múlva
a romokból új templom épül, a halott Jézusból feltámadott Krisztus lesz. És
a képzavar feloldódik, a kép összeáll.
Kedves Testvéreim!
Bűnbánattartásunk során ez a kettős folyamat kell,
hogy lejátszódjon bennünk is. A lerombolás-felépítés,
a meghalás-feltámadás folyamata. A Heidelbergi Káté megfogalmazásában is az
ó-ember megöldöklése és az újember megelevenítése nem más, mint az igaz
bűnbánat két része.
Mert
legelőször valamit le kell rombolni bennünk. Jézus váltsághalálára tekintve
láthatjuk meg, hogy mit is jelent ez a rombolás. A bűneink megvallása, az
önvizsgálat arra kell, hogy indítson bennünket, hogy leromboljunk minden
fölösleges falat, amelyet Isten és saját magunk között húztunk fel. Hogy
leromboljuk magunkban azt a templomot, amely nem az imádság háza, amelyben
nem a Szentlélek lakozik, hanem valami más.
De
az igaz bűnbánathoz az is hozzátartozik, hogy ne csak romokat hagyjunk
magunkban. Jeremiás könyvében olvassuk a próféta elhívásakor, hogy az Isten
ezekkel a szavakkal küldi el az Úrtól elfordult néphez: „Lásd, én a mai napon népek és országok fölé rendellek, hogy
gyomlálj és irts, pusztíts és rombolj, építs és plántálj!”
Isten
nem romhalmazzá akarja tenni a bűnös népet. A végső célja az, hogy
újjáépítse. A megváltás műve is csak úgy lehetett teljes, hogy Jézus
meghalt, de harmadnapra feltámadt. Jézus lerombolta a templomot, de három
nap alatt felépítette. A mi bűnbánattartásunk is csak így lehet teljes:
Valamit le kell rombolni bennünk, de valamit fel is kell aztán építeni
magunkban.
Úgy kell az úrasztalához járulni, hogy már látom
magam előtt az új épületet. Azt a templomot, amivé Krisztus bocsánata által
lehetek. Látnunk kell az új templomot, az új Jeruzsálemet, amely egyedül
Krisztus által épülhet fel. Mert ami ott a kereszten, majd pedig a
feltámadáskor történik, biztos alapja lehet ennek a templomnak. Templommá
kell lennünk, amelyben lakozást vehet az Isten Szentlelke.
Mostani
bűnbánattartásunk ehhez segítsen hozzá. Készítsünk méltó környezetet
Pünkösd ünnepének, méltó épületet a Szentlélek Istennek. Engedjük, sőt,
kérjük, hogy Krisztus munkálkodjon bennünk. Az Ő segítségével
lerombolhatjuk, amit le kell rombolni, és általa felépülhet, aminek fel
kell épülnie.
Másodszor azt állapíthatjuk meg, hogy a
megváltás nem „másokról” szól, hanem rólunk.
Egy biztosító cég reklámjában találkoztam azzal a
megfogalmazással, mely szerint sokan úgy gondolják, hogy „balesetek mindig másokkal történnek.” Ebben a
reklámban egy bicikliző ember lát másokat, akik bajba jutottak, és így
konstatálhatja: balesetek mindig másokkal történnek. Aztán befordul egy
utcába, és hirtelen olyan külső szemszögből látjuk őt, ahol már ő a másik.
A
megváltás nem másokról szól, hanem rólunk. Látnunk és tudnunk kell, hogy
Jézus nem másokért halt meg, hanem értem. A gúnyolódó főpapok teljesen
kívül állnak az eseményeken. „Másokat
megmentett...” Annyit látnak Jézusból, hogy neki
másokkal volt dolga, neki másokhoz volt köze. Egy dolgot nem látnak:
Jézus nem csak mások, hanem az ő megmentésükre is jött!
A csúfolódók az előbb Jézus szavait, most Jézus
tetteit értik félre. Jézusnak az sem lehet célja vagy küldetése, hogy magát
megmentse. Ellenkezőleg. Az ő küldetése éppen az, hogy magát ne kímélje,
magát feláldozza, hogy minket megmentsen. A „szállj le a keresztről” kérés
valójában nem a képzavart szünteti meg, hanem a kép lényegét teszi
semmissé.
Az arra járók, a főpapok és írástudók kívül
maradnak. Még nem fogták fel, hogy kívül csak sírás és fogcsikorgatás van.
Még nem fogták fel, hogy Jézus értük is jött, értük is vállalta a
kínhalált.
Az Ige arra mutat rá, hogy ne engedjük, hogy
csupán külső szemlélők maradjunk. És az úrvacsora is, amelyre készülünk,
abban segít minket, hogy valóban átéljük, és átérezzük, hogy Krisztus mit
tett értünk. Hogy részesei váljunk az eseményeknek.
Volt, hogy részt vehettem olyan úrvacsorán, ahol a
kenyeret nem a lelkipásztortól kaptuk, hanem egymásnak törtük. Amikor
hozzám került a kenyér, és törtem belőle a mellettem ülőnek, még inkább
érthetővé vált számomra, hogy ahogyan megtörik ez a kenyér a kezemben, úgy
töretett meg Krisztus teste is énérettem. És ahogy részemmé válik az a
falat kenyér, úgy válhat részemmé Krisztus az Ő Lelke által. Részese
lehetek az eseményeknek, nem kell kívül maradnom, sőt bennem lesz a
Krisztus és én őbenne.
Kálvin János fogalmazza meg az úrvacsorával
kapcsolatban: „Azt a
felszólítást kapjuk, hogy vegyük és együk testét, mely egyszer s
mindenkorra feláldoztatott a mi üdvösségünkre azért, hogy részesedjünk
benne.”
A gúnyolódók kimaradnak. Kizárják magukat, mert a
„látni és azután hinni sorrendet” választják: „A
Krisztus, az Izráel királya, szálljon le a keresztről, hogy lássuk, és
higgyünk”. Jézus tanítása pedig
éppen ennek ellenkezőjéről szól. A hit eredményezi a látást, és a nem
látható dolgok létéről való meggyőződést.
Az
úrvacsorában is megelőzi a hit a látást. A látható jegyek a már meglévő,
sőt közösen megvallott hithez kapcsolódva nyernek értelmet. Így valósul meg
ugyanis a részesedés. Hit által részévé válok az eseményeknek, hitetlenül
kimaradok abból. Hit által nem másokkal történik meg a Krisztussal való
titokzatos találkozás, hanem személyesen velem.
Kedves
Testvéreim!
Éljük
át közösen az élményt: Része vagyok Krisztus megváltó tettének, része
vagyok Krisztus testének. Romboljuk le a bűn építményeit, és legyünk új és szent templommá, ahol
lakozást vehet az Úr Lelke. Készüljünk így a Pünkösdre, és az úrvacsorai
közösségre. ÁMEN
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|