|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Hallgatják beszédedet, de nem aszerint élnek”
Hálát adunk
Neked Urunk, Istenünk, hogy a mai napon is adtál elégséges erőt munkáink végzéséhez.
Hálát adunk, hogy gondviseléseddel körülvettél, magasztalunk Téged, hogy
lelkünkbe vágyakozást adtál, hogy elérkezzünk ide, hogy együtt is eléd
álljunk. Urunk Istenünk, jó nekünk, szükséges nekünk megállni, csendben
lenni, csendben lenni előtted, figyelni a Te Igédre. Jó nekünk megállni,
kicsit átgondolni életünket, napjainkat, céljainkat, futásunkat. Jó nekünk
megállni előtted, hogy beszélj a mi szívünkkel. Így jövünk hozzád. Tudjuk,
hogy a töredelmes szívet szereted, és az engedelmes lelket soha meg nem
veted. Készíts bennünket az úrvacsorai közösségre. Urunk, szenteld meg
életünket. Ámen.
Ezékiel könyve 33. fejezet 30-33.
30Emberfia! Rólad beszélget néped a falak mellett és a
házak kapujában. Így beszélgetnek maguk közt egymással: Gyertek csak,
hallgassátok, miféle ige jön az Úrtól!
31Azután eljönnek hozzád, mintha népgyűlésre jönnének;
odaül eléd az én népem, hallgatják beszédedet, de nem aszerint élnek.
Pajzán dallá lesz az a szájukban, az eszük pedig nyereségen jár.
32Csak ennyi vagy nekik: Pajzán dalok énekese, akinek
szép a hangja, és jól pengeti a lantot. Hallgatják a beszédedet, de nem
aszerint élnek.
33De ha majd beteljesedik – mert beteljesedik – akkor
megtudják, hogy próféta volt közöttük.
Szeretett Testvérek!
Úgy gondolom, mindannyian igen jól ismerjük a
Prédikátor könyvéből a 3. fejezet első verseit, nevezetesen, hogy „Mindennek rendelt ideje van” – a régi fordítás szerint; az új fordítás
szerint: „Mindennek megszabott ideje
van”. És talán tudnánk is
sorolni néhányat ezek közül, hogy minek van rendelt ideje vagy megszabott
ideje: születésnek, meghalásnak, ültetésnek, ültetvény kitépésének, ölésnek
és gyógyításnak, rombolásnak, építésnek, sírásnak, nevetésnek… és sorolja
tovább itt az Írás. Ebben a sorban ott van az is, hogy „megszabott ideje van a hallgatásnak és a beszédnek”. Ezékiel
könyvét tanulmányozva eszünkbe juthat a Prédikátor könyvéből az előbb
idézett rész. Hiszen volt egy idő, amikor a próféta sokáig hallgatott. Van
idő, amikor az Isten hallgat. Sok mindent elmondott, nem hagyott bennünket
bizonytalanságban, de van, amikor hallgat. Vár. Aktív módon vár. Mert…
Várja, hogy mit teszünk? Nos, ott a fogságban volt egy idő, amikor csend
volt. Ezékiel sokáig hallgatott. Talán már némelyek meg is feledkeztek
róla, beletörődtek, talán már Ezékiel is beletörődött: nem kell vele
foglalkozni. Éppen ezért különösképpen fontos lett, fölkapták a fejüket,
amikor megszólalt. Amikor megszólalt, és ez az az idő volt, amikor
Jeruzsálemből hírvivő érkezik, és hozza a szomorú hírt, hogy Jeruzsálem
elesett. Igen-igen fontos pillanat volt ez pont akkor. Az otthoniaknak is,
és azoknak is, akiket elhurcoltak a fogságba. Nagy feltűnést keltett tehát
a próféta megszólalása egy hosszú csönd után. Megszólal. A feltűnés abból is
kiolvasható, hogy tömegek jönnek hozzá. Az emberek megmozdultak, jöttek,
jöttek, jöttek. Egyenesen ilyen kifejezést használ itt a magyar fordítás,
hogy „népgyűlésre”, ahogy jönnek az emberek. Odatódult az emberek sokasága
a prófétához, Ezékielhez. És hát nem örülnénk annak, ha tódulnának az
emberek ide, mint valami népgyűlésre? Bár ma Magyarországon arra sem igen mennek.
Nem örülnénk annak, ha jönnének az emberek? Nem örülni kellene annak, hogy
itt vannak az emberek? Nagyszerűnek látszik ez az egész, és mondhatnánk: Bár
ma is jönnének! Bár ma is érdekelné őket!
Aztán a második, amit észre kell vennünk ebből a
szakaszból: Ige jön az Úrtól. Hát
nem csodálatos?! Jönnek az emberek, tódulnak az emberek oda a prófétához: Ige jön az Úrtól! Ige. Az embereknek
kell az Ige! Legalábbis, ha eddig olvassuk, akkor erre a következtetésre
juthatnánk. Ugyanakkor azt is észre kell venni, hogy Ezékielt kortársai
elismerik. Elismerik, hogy az Úr szava szólal meg. És nem azt mondják, hogy
Ezékiel beszél nekünk. Hanem az Úr Igéje jön. Ez egy óriási dolog. Amikor
nem egyszerűen üres emberi beszédnek, bölcselkedésnek nevezik, tartják a
próféta szavát, hanem: Ige jön az
Úrtól! Talán már egy kicsit vágytak is rá. Talán már ki is éheztek egy
kicsit az Igére. Mert valóban, ilyen helyzetben, amiben akkor voltak,
messzi a szülőföldtől, egyik oldalról egy bizonytalanságban, másik oldalról
meg már igen jól belegyökereztek abba a szolgaságba, mint ahogy a mi népünk
is jól bele tudott gyökerezni, és beleépülni a szolgalelkűségbe, nos egy ilyen
helyzetben szükséges az eligazító, bátorító kijelentés. Szükséges a tiszta
és világos beszéd. Szükséges, hogy Ige szólaljon meg. Hiszen
elgondolhatjuk, mennyiféle hang, vélemény, gondolat megszületett ott az
évtizedek folyamán. Mennyi minden, emberi gondolat, reménykedés, csalódás,
vagy forrófejűség, vagy beletörődés, vagy a hatalmon lévők talpnyaló
kiszolgálása, ahogy ez ilyen helyzetben, napjainkban is lenni szokott.
Ige jön az
Úrtól! –
mondják, és akkor megint örülhetne a lelkünk. Nem azt mondják, hogy „Na,
még Ezékiel is itt okoskodik! Egyik ezt mondja, a másik azt mondja. Nem tudja
itt senki, hogy mit csináljunk. Itt vagyunk idegen szolgaságban, nem tudjuk
a jövőt”. Ige jön az Úrtól. Egészen bátorító és felvillanyozó lenne, ha ma
is ezt mondanák sokan – Uram, bocsánat, legalább a templomba járunk; legalább
a magukat reformátusnak vallók, vagy keresztyénnek vallók mondanák, hogy
„Ige jön az Úrtól!”, és nem egyszerűen csak azt, hogy “beszélgetek”. Itt,
egy hosszú hallgatás után megszólal a próféta, és a nép azt mondja: Ige jön
az Úrtól, menjünk! Sokaság jön össze. Egészen felvillanyozódhatna az ember.
Ez az emberi látszat, ez a külső. Ez az, amit akkor is az ember láthatott.
Csak megszólal valóban az Úr, aki szíveket lát, vizsgál, veséket vizsgál;
megszólal az Úr, és ugyanerről az eseményről elmondja a véleményét.
Ugyanerről a dologról. Nevezetesen, hogy emberek tódulnak a prófétához. Hogy
azt mondják: Ige jön az Úrtól! Minden csupa szépnek és jónak látszik.
Nagyon biztató kezdetnek látszik egy hosszú, csendes időszak után. És mi az
Úr véleménye? Az Úr véleménye – és ez kétszer is benne volt ebben a nagyon
rövid szakaszban, ebben a három versben –, hogy ezek „Hallgatják beszédedet, de nem aszerint élnek. Pajzán dallá lesz az a szájukban, az
eszük meg nyereségen jár.” Ugyanezt a dolgot az Úr így látja. És ez
félelmetes. Az Isten úgy látja, hogy nem őszinte ez a tolongás, az Isten
úgy látja, hogy nem őszinte, hogy „az Úr Igéje jön”, csak kegyes szavak. Az
Isten úgy látja, hogy még amit megértettek, azt sem akarják megtartani. Ez
a dolog a valóság másik oldala. Mi emberileg belelkesülhetünk… Ezékiel
belelkesülhetett volna, hogy így tódul a nép, és Igét emleget, azonban
Isten látja, hogy egészen más van itt a háttérben. Ha elolvassuk az előtte
lévő jó néhány verset, a 21. verstől egybe olvasnánk végig, akkor egyszerre
két szakaszt is látunk. Az egyik az, ami ott Ezékiel körül a fogságban volt,
a másik, az otthon maradottak, a jeruzsálemi helyszín. Kezdjük azzal, amit
felolvastunk. Nevezetesen: ott a próféta körül mi történt? Az Igének, ami
az Úrtól jött, ketté kell válnia. Ketté kell… De nem ez történt. Nem ez
történt, a félreértés és félremagyarázás veszélye rettenetesen nagy, és itt
benne van ebben az eseményben. Nem csak a veszély, hanem hogy mennyire
félreértik a helyzetet, és mennyire félremagyarázzák a maguk számára. És
félelmetes, de napjainkban is nagyon sokszor találkozunk azzal, hogy az
Úrra hivatkozik, az Igére hivatkozik, de a maga szája íze szerint
félremagyarázza. Félreértik és félremagyarázzák. Merthogy az Isten Igéje
lehet több. Lehet, ahogyan itt olvastuk, lantot pengetve is elmondani. És
legyen szép. Legyen szép irodalmilag, esztétikailag, de ha csak ennyi,
akkor ez lehet egy egyszerű világi művészet is. Attól még, hogy valami
szép, az még nem feltétlenül jelenti azt, hogy belül is a tartalma, hogy az
Úrtól jött. Ott Ezékielt hallgatták, elandalító, nagyszerű élményt: „De
szépen mondta!” Én is tapasztaltam már néhányszor ezt: Tiszteletes Úr,
olyan szépen mondta! De egy kukkot nem vett komolyan belőle. S akkor
visszakérdeztem: mit? – akkor semmit nem tudott mondani belőle. Akkor mi
volt? Igen, lehet, hogy szépen hangzott, lehet, hogy megnyugtató tempóban
mondtam. De mi hasznod belőle? Nos, így fogadták Ezékielt is sokan: „Olyan
szép! Az Úr igéje!” De hogy mi volt az Úr Igéje, mi az Úr akarata, mi az Úr
útmutató szava, ez nem jutott el a szívükig. Nem akarták megérteni, hogy
miért adatik az Ige, mire adatik az Ige. Miért van az, hogy egy csönd után,
egy hosszabb csönd után megszólal a próféta: amire azt mondják, hogy az
Isten Igéje, azt nem veszik komolyan. Félelmetes! Itt is istenfélő emberekről
van szó. Nem az ateistákkal van problémánk. Bár, én még ateistát nem
találtam, mert akkor bálványimádó volt, ha nem az Úrban bízott. Nem. Ebben
magunkkal vannak gondjaink. Igen, magunkkal vannak gondjaink, amikor: igen,
olyan szép az Ige, olyan szépen tudjuk idézni, csak nem akarjuk megtartani.
És bizony, ott a fogságban is, azt mondja az Úr: tódul a nép, mint egy népgyűlésre,
nagy tömeg van, azt mondják, hogy az Úr Igéje szól! És semmit nem vesznek
komolyan belőle. „Nem aszerint
élnek.” Igen, még ilyet is följegyez itt az Ige: „Emberfia! (ez a próféta)
Rólad beszélget néped a falak mellett és a házak kapujában.” Hát nem
nagyszerű? Nem nagyszerű volna, ha az Isten Igéjéről beszélnének az emberek
az utcán, a munkahelyen? Hát nem nagyszerű lenne? És itt arról beszélgettek!
A prófétáról beszéltek. Sőt, úgy beszéltek: Gyertek! Hát nem nagyszerű?!
Mennyi misszionárius! Egymást hívogatják. Gyertek, menjünk, hallgassuk! Az
Úr meg azt mondja: Gyerekeim, és ki fogad szót nekem? És ki
engedelmeskedik? Mert akkor semmi hasznotok belőle. Sőt, ítélet lesz a
fejeteken. Meg fogjátok tudni, hogy próféta volt közöttetek. De nem haszna
lett belőle életeteknek, mert ítéletté válik. Hallottátok, de nem tettétek.
Nézzünk egy másik szituációt. Nem olvastam fel az
előző, hosszabb szakaszt: az otthon maradottak – akik Jeruzsálemben maradtak.
Akiket nem vittek el a fogságba. Ahol mondja az Írás: a föld népe. Mert
alapvetően a vezetőséget vitte el a hatalom, a vezető réteget akarja minden
hódító megdolgozni, és a maga oldalára állítani. Nos, a Jeruzsálemben
maradottak megint hamisan értelmezik a helyzetet. Az otthon maradottak úgy
gondolkoztak, hogy Ábrahám egyedül volt, amikor jött az ígéret földjére: egy
fia, és nagy néppé lettünk. Hát mi itt maradtunk, minket az Isten itt
hagyott, a többieket megítélte, elvitték a fogságba a nép többi részét,
miénk a föld. Miénk a jövő, mi vagyunk az igazi. Mert lám, minket az Isten
nem vitt fogságba, nem ítélt meg bennünket. Teljesen hamis értelmezése ez
Isten cselekedetének. Önáltatás. De bizony így beszéltek. És Ábrahámra
hivatkoztak. Ahogy ma mondanák: Lökték a kegyes dumát. És nem volt benne
semmi Ige szerint való.
De nagyot ugorhatok, évszázadokat Ezékiel korához
képest, mondjuk Jézus kortársaira gondolva a János 8-ban olvashatunk arról,
amikor Jézus idézi kortársait: Ti azt mondjátok, Ábrahám a mi atyánk; mi
vagyunk a valakik, mert mi Ábrahámtól származtunk! No de meg akartok engem
ölni! Ti istenellenes módon akartok cselekedni! Milyen könnyű
félremagyarázni, félreértelmezni a helyzetet. Azért, mert az Úr Isten nem
csap le azonnal vétkeinkre, ebből azt magyarázni: „De hát mi jó emberek
vagyunk! Miénk a jövő! Bezzeg őket megítélte!”.
Szeretett testvérek, vizsgáljuk meg magunkat. Mert
bizony van mit vizsgálni saját életünkben. Mi milyen szívvel vesszük az Igét?
Mi milyen szívvel jövünk az Isten házába? Mi milyen szívvel olvassuk,
milyen szívvel hallgatjuk? – Olyan szép volt! Ez nem baj, egyébként. De ha
csak ennyi marad… Olyan megnyugtató volt! Ez nem baj, de hogyha ez
elaltató, akkor veszedelmes. Aztán: hogyha a szomszédom itt lett volna!
Elég sokszor hallottam már ezt a mondatot. Tiszteletes Úr, remek volt a
prédikáció, de kár hogy X nem volt itt! Pont most! De ez az Ige nem a
hiányzóknak szólt, hanem nekünk, a jelenlévőknek. Vizsgáljuk meg magunkat,
mi hogyan közelítünk az Isten Igéjéhez? Ilyen egyoldalúan, ilyen önigazoló
szándékkal? Ilyen másokra értelmező torzulásokkal? Minekünk csupán
esztétikai élmény? Ezékiel szépen pengette a lantot, és mondta az Úr
szavát. És ez sokaknak elég volt. Mármint, hogy szépen pengette a lantot.
Felolvasott Igénkben az Úr kétszer mondatja el, hogy „de nem aszerint élnek”. Pedig hallgatják.
Szeretett Testvérek! Mindennek megszabott ideje van.
A hallgatásnak és a beszédnek. De amikor az Isten Igéjét halljuk, akkor mi
következünk, hogy megcselekedjük azt. Mert az Ige azért adatik.
Merjük magunkat egy kicsit megvizsgálni, vajon mikben,
mikor cselekedtük meg a megértett Igét. És miben, mikor nem cselekedtük
meg, bár még szépen idéztük is. Talán még hivatkoztunk is rá. Az Úr
asztalához készülve nekünk is, mintegy tükör, elénk tartja a mi Urunk,
Istenünk az Igét. Az igét, az Írást, amit szeretünk… amit szeretünk olvasni,
amit szeretünk hallani. Mennyi valósul meg a megértett Igéből?
Most helyünkön ülve maradva, személyes csöndességben,
magunkban imádkozzunk először.
Urunk, Istenünk! Köszönjük, hogy Te
kijelented magadat. Köszönjük, hogy olvashatjuk az Igét. Megvalljuk, hogy
szeretjük olvasni. Köszönjük, hogy van segítség, van igemagyarázat.
Megvalljuk, hogy szükségünk is van rá. Köszönjük Urunk, Istenünk, hogy a Te
Igéd azért adatott nekünk, hogy megtérésre, üdvösségre vezessen, hogy a
megszentelődés útján tanácsoljon, hogy a hétköznapok küzdelmeiben utat
mutasson.
Bocsásd meg nekünk, amikor úgy gondoljuk, hogy
másokhoz képest mi jobbak vagyunk, és fel tudunk sorolni dolgokat, amiket
valóban mi nem cselekszünk. Bocsásd meg nekünk, amikor így már-már önelégültek
leszünk. Bocsásd meg nekünk legfőképpen, amikor megértett akaratodat nem
cselekedtük meg. Amikor tudtunk volna jót tenni, de nem tettük. Amikor csak
szépen beszéltünk róla, a Te ügyedről, a Te Igédről, de még életünkben
kevés gyümölcsöt termett. Krisztus Jézusért bocsásd meg nekünk az ilyen
nyilvánvaló engedetlenségeinket. És készíts fel minket bűnbocsátó kegyelmed,
felszabadító irgalmad által a megterített asztal közösségében, hogy mint
bocsánatot nyert bűnösök, együtt örvendezzünk az ünnepen. Ámen.
„Az Isten
békessége, amely minden értelmet felülhalad, meg fogja őrizni szíveteket,
gondolataitokat a Krisztus Jézusban.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|