|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Út az Üdvösséghez
Lekció: Jelenések 3.
fejezet 14-22.
14„A laodiceai gyülekezet angyalának írd meg: ezt
mondja az Ámen, a hű és igaz tanú, Isten teremtésének kezdete:
15Tudok cselekedeteidről, hogy nem vagy sem hideg, sem
forró. Bárcsak hideg volnál, vagy forró!
16Így mivel langyos vagy, és sem forró, sem pedig
hideg: kiköplek a számból.
17Mivel ezt mondod: Gazdag vagyok, meggazdagodtam, és
nincs szükségem semmire; de nem tudod, hogy te vagy a nyomorult, a
szánalmas és a szegény, a vak és a mezítelen:
18tanácsolom neked, végy tőlem tűzben izzított aranyat,
hogy meggazdagodj, és fehér ruhát, hogy felöltözz, és ne lássék
szégyenletes mezítelenséged; és végy gyógyító írt, hogy bekend a szemed, és
láss.
19Akit én szeretek, megfeddem és megfenyítem: igyekezz
tehát, és térj meg!
20Íme, az ajtó előtt állok, és zörgetek: ha valaki
meghallja a hangomat, és kinyitja az ajtót, bemegyek ahhoz, és vele
vacsorálok, ő pedig énvelem.
21Aki győz, annak megadom, hogy velem együtt üljön az
én trónusomon; mint ahogy én is győztem, és Atyámmal együtt ülök az ő
trónusán.
22Akinek van füle, hallja meg, mit mond a Lélek a
gyülekezeteknek!”
Textus: Apostolok cselekedetei 5. fejezet 29-42.
29Péter és az apostolok így válaszoltak: „Istennek kell
inkább engedelmeskednünk, mint az embereknek.
30A mi atyáink Istene feltámasztotta Jézust, akit ti
fára függesztve kivégeztetek.
31Az Isten őt fejedelemmé és üdvözítővé emelte fel
jobbjára, hogy megtérést és bűnbocsánatot adjon Izráelnek.
32Mi pedig tanúi vagyunk ezeknek az eseményeknek, és
tanúja a Szentlélek is, akit azoknak adott az Isten, akik engedelmeskednek
neki.”
33Amikor ezt meghallották, dühükben a fogukat
csikorgatták, és arról tanácskoztak, hogy végeznek velük.
34De felállt a nagytanácsban egy farizeus, név szerint
Gamáliél, az egész nép előtt tiszteletben álló törvénytudó, és egy kis
időre kivezettette az embereket.
35Azután így szólt a nagytanácshoz: „Izráelita férfiak!
Jól gondoljátok meg, hogy mit akartok tenni ezekkel az emberekkel.
36Mert nem is olyan régen felkelt Teudás, és azt
állította magáról, hogy ő valaki, csatlakozott is hozzá mintegy négyszáz
ember, de végeztek vele; akik pedig bíztak benne, azok mind elszéledtek, és
megsemmisültek.
37Azután az összeírás idején felkelt a galileai Júdás
is. Sok népet állított a maga pártjára, de
elpusztult ő is; akik pedig bíztak benne, azok is mind szétszóródtak.
38A mostani esetre is azt mondom: hagyjátok békén
ezeket az embereket, és bocsássátok el őket. Mert ha emberektől való ez a
szándék vagy ez a mozgalom, akkor megsemmisül;
39ha pedig Istentől való, akkor úgy sem tudjátok
megsemmisíteni őket, és még úgy tűnhettek fel, mint akik Isten ellen
harcoltok.” Azok hallgattak rá, 40előhívták az apostolokat,
megverették őket, azután megparancsolták nekik, hogy ne szóljanak Jézus
nevében, és azzal elbocsátották őket.
41Ők pedig örömmel távoztak a nagytanács színe elől,
mert méltónak bizonyultak arra, hogy gyalázatot szenvedjenek az ő nevéért;
42és nem hagytak fel a naponkénti tanítással, és
hirdették a Krisztus Jézust a templomban és házanként.
Kedves Testvéreim!
A Krisztus előtt élt híres római költő, Horatius
egyik ismertté vált elve az „aurea mediocritas”, vagyis az „arany középút” sok problémás
esetünket megoldott már. Szélsőségektől, túlzásoktól mentes erkölcsi
tisztaságra nevel, megfontoltságra és mértékletességre tanít.
Ennek szép példáját látjuk a felolvasott történetben
is. A bölcs Gamáliél az arany középút emberének bizonyul. Nagyon kiélezett,
szélsőséges helyzetben szólal fel kijózanító tanácsával. Azt olvassuk, hogy
a nagytanács tagjai dühösek voltak, fogukat csikorgatták, és a tanítványok
kivégzését tervezték, hiszen a szigorú tilalom ellenére tanítottak
Jeruzsálemben. Gamáliél szavait azonban nem düh motiválja, nyugodt és
megfontolt.
Nem foglal állást, hanem az igen és a nem közötti
utat választja, azt a bizonyos „arany középutat”. A végeredmény pedig az,
hogy egyrészt az apostolok megmenekülnek a mártírhaláltól, másrészt azonban
a nagytanács is érvényre tudta juttatni akaratát. Az arany középút tehát jó
megoldásnak tűnik.
És
valóban Gamáliél magatartása bölcs, az apostolokért való közbenjárása végül
is sikeres, mégis azt kell mondanunk, hogy az arany középút kevés. Aki az
arany középutat választja, talán jó embernek, bölcs embernek tűnik,
megoldása talán sokszor még az Isten szándékával is összeegyeztethető, de
az üdvösségre nézve kevés.
Gamáliél
úgy véli, tanácsával az Istennel való békét munkálja: „még úgy tűnhettek fel, mint akik Isten ellen harcoltok.”
Felszólalása mögött ott van a farizeusi kegyesség egyik jellemvonása: a
vétkezéstől való félelem. Az üdvösség számára csak úgy válik elérhetővé, ha
elkerüli a vétkezés minden lehetséges módját, sőt jó cselekedetekkel
bebiztosítja pozícióját Istennél. Nem akar Isten ellenségeként feltűnni,
nem akarja még csak véletlenül sem Isten számításait keresztülhúzni. Inkább
nem tesz semmit, inkább az arany középutat választja. Istennek is kedvezni
és az embereknek is kedvezni. Úgy tűnik ez az egyedül üdvözítő megoldás,
hiszen nem sérül sem a nagytanács becsülete, sem az Isten terve, és még a
tanítványok élete is megmarad. Minden a helyén van, hiszen elkerülte, hogy
vétkezzen, sőt még talán jót is tett.
Gamáliél
bizonyos tekintetben kétség kívül Isten eszközének bizonyul ebben a
történetben. Isten most az eddig ellenségként feltűnő farizeusok egyikén
keresztül munkálkodik. Fogalmazhatunk úgy is, hogy Istennek beépített
embere volt a jeruzsálemi nagytanácsban. Egy olyan közegben, mely már
többször is bizonyította, hogy elhatárolódik Jézus személyétől, és
tanításától.
Gamáliél
az Isten eszköze lehetett a legnagyobb keresztyén teológus tanításában,
hiszen tudjuk róla, hogy az ő lábainál nevelkedett Pál apostol. Gamáliél
nem rossz ember, nem Isten ellensége, de valami mégis hiányzik.
És
éppen ez az arany középút hátránya, hogy hiányzik belőle a döntés. A
nagytanácsnak mindenkori legfőbb feladata, hogy döntéseket hoz. Gamáliel
mégis azt tanácsolja, hogy most ne hozzanak döntést, ill. halasszák el az
állásfoglalást. Pedig Isten Jézus Krisztus által éppen hogy halaszthatatlan
döntés elé kényszerítette a világot. A Jelenések könyvében is azt olvastuk,
hogy Isten kiköpi a szájából a langyosat, ami se nem hideg, se nem forró. A
Szentírás arról tanít, hogy nem az arany középút vezet a Mennyországba,
hanem az az út, amelyet Jézus Krisztusnak hívnak. Péter apostol is ezt
mondja pünkösdi prédikációja végén: „Térjetek
meg, és keresztelkedjetek meg valamennyien Jézus Krisztus nevében.!” És
ebben a felhívásban éppen a Jézus Krisztus mellett való döntés a lényeges.
Gamáliél nemes tettéből, bölcs tanácsából ez a
lényegi elem hiányzik. Nem látja tisztán, de nem is zárja ki a lehetőségét
annak, hogy a keresztyénség mögött Isten áll. Rááll az arany középútra, és
bizonyítékra vár. Az idő majd mindent elrendez.
Nagyon érdekes, hogy bár Gamáliél köztiszteletben álló
írástudó volt, mégsem az Írásra hivatkozik. A történelemből kívánja
kiolvasni az Isten akaratát.
Gamáliél érvelésében vannak részigazságok. A történelemben
munkálkodó Istent láttatja velünk. Érvelésében ott van az a felismerés,
hogy az Isten ügyén nem eshet csorba, nem futhat zátonyra. Hogy a
történelem nem véletlenek egymásutánja, hanem Isten áll a történelem
folyamatai mögött.
Igen ám, de a történelem nem egy az egyben
kijelentés. Isten akarata nem a történelemből ismerhető meg, hanem az
Írásból. Igaz ugyan, hogy a Szentírás olyan Istenről tesz bizonyságot, aki
a történelem Ura, de a történelem maga nem emelhető az egyedüli isteni
kijelentés rangjára. Nem igaz, hogy minden sikertörténet az Isten akarata,
és minden kudarc az Isten akaratával ellenkező. Nem Teudás és Júdás kudarca
bizonyítja, hogy ők önjelölt Messiások voltak, hanem az a tény, hogy az
Írások nem rajtuk teljesedtek be, nem róluk szóltak a próféták. A
történelem eseményeiből nem helyes direkt módon levezetni Isten akaratát.
Ezt a Szentírásból ismerhetjük meg, amely mint zsinórmérték rámutat a
történelem tévedéseire, vagy igazolja, hogy helyes irányba haladunk. Minden
történelmi esemény része az Isten tervének, de emberi bölcsesség, logikus
érvelés alapján a történelem egyes mozzanatai nem azonosíthatóak Isten
akaratával. A bűnbeesett ember ugyanis nem képes ezekből Isten akaratát
maradéktalanul felismerni.
Mert mikor mondta volna Gamáliél, hogy igen, a
keresztyénség terjedése Isten akaratából van? Hány főnek kellett volna
keresztyénné lennie, hogy ez az ember elismerje, hogy Isten áll az
események mögött? Történészek szerint ekkorra már kb. 5000-re nőtt a
keresztyének száma ellentétben a Teudás 400 követőjével. Mennyi időnek
kellett volna eltelnie, hogy egy nagytanácsbeli tagnak bebizonyosodjon,
hogy Jézus Krisztus az Isten Fia. Mára elmondhatjuk, hogy sokan vagyunk. A
keresztyénség világvallás lett. De vajon pusztán ez a tény meggyőzné-e
Gamáliélt, hogy Jézus a Krisztus.
Attól tartok, hogy ez nem idő kérdése, nem számok és
adatok kérdése, hanem személyes döntésé. Gamáliel logikus érveléssel,
történelmi példákkal, az időre, a történelem folyására bízza a döntést,
elmulasztva ezzel a személyes döntést. Az arany középúton akar Isten
közelébe kerülni, pedig Jézus egyértelműen kijelenti: „senki sem mehet
az Atyához, csakis énáltalam.”
Az igeszakaszban azt látjuk, hogy ebben a tekintetben
Gamáliél és az apostolok alakja éles ellentétben áll egymással. Miben mások
az apostolok? Amíg Gamáliél felszólalásából hiányzik az állásfoglalás,
addig ha megnézzük az Apostolok Cselekedeteinek könyvét, a tanítványok
felszólalásai mind hitvallásértékűek, mert ott van mögöttük a döntés, ott
van az egyértelmű állásfoglalás Jézus Krisztus mellett. Hivatkozási alapjuk
pedig nem emberi bölcsesség, nem a történelem, vagy más önigazolás, hanem
Isten legtökéletesebb önkijelentése, az Ő egyszülött Fia. Az apostolok nem
az arany középutat keresik, hanem azt a jó értelemben vett szélsőséget
választják, amelyet a Krisztus mellett való kategorikus döntés jelent.
Istennek is engedelmeskedek, de az embereknek is kedvezek – gondolja
Gamáliél. Péter pedig ellentmondást nem tűrően kijelenti: „Istennek kell inkább engedelmeskednünk,
mint embereknek.”
Az idő majd mindent elrendez? Az idő majd megmutatja,
hogy ott áll-e Isten az ügy mögött? Majd akkor hiszek, ha ez meg ez
történik? Az apostolok nem várják a történelmi bizonyítékot, hanem
döntöttek a Krisztus mellett. A keresztyének részéről egyáltalán nem lehet
kérdés, hogy az Isten ügyében járnak el, amikor Krisztust prédikálják. Még
akkor sem kérdőjeleződik ez meg, amikor az apostolok verést kapnak érte,
amikor látszólag kudarcot vallanak. Sőt újabb bizonyosságot nyernek, hiszen
Jézus előre megmondta: „Boldogok,
akiket az igazságért üldöznek, mert övék a mennyek országa. Boldogok
vagytok, ha énmiattam gyaláznak és üldöznek titeket, és mindenféle rosszat
hazudnak rólatok. Örüljetek és ujjongjatok, mert jutalmatok bőséges a
mennyekben, hiszen így üldözték a prófétákat is, akik előttetek éltek.”
Ezért az üdvbizonyosságért lehet a megalázott és
megvert apostolok szívében mégis öröm. Nem a fájdalom, a vérző hát vagy a
megalázottság a meghatározó, hanem az öröm, hogy méltóvá lettek szenvedni
Jézus nevéért, aki mellett döntöttek. Ők nem maradtak langyosak, nem az
arany középutat választották, akármennyire is hívogató és csillogó, sőt
kényelmes, és bizonyosan kevesebb fájdalommal járt volna. Volt, hogy Péter
is ezen az úton járt. Jézus előtt csodálatos bizonyságtételbe önti hitét:
Te vagy a Krisztus, az emberek előtt pedig azt mondja: Nem ismerem azt az
embert. Így nem eshetett bántódása. De aztán tanúvá lehetett, meghozva a
szélsőséges döntést, amely sokak szemében bolondság, és az arany középútról
átlépett a keskeny útra. Ehhez azonban döntésre volt szükség.
Keresztyén gyülekezetként az a feladatunk Kedves
Testvéreim, hogy mi a Jézus Krisztus mellett való döntést képviseljük.
Egyértelmű állásfoglalásunkkal, de nevezhetjük ezt hitvallásnak is, azt a
döntést kell képviselni, amit sokan halogatnak, tologatnak, kikerülnek.
A mai ember fél a döntéstől. És most nem a mai
szavazáson való részvételi arányt szeretném növelni ezzel, hanem arra a
keresztyén felelősségre hívom fel a figyelmet, hogy mi a Jézus Krisztus
mellett való radikális döntést képviseljük a világban.
A társadalomban csökken a házasságkötési kedv, a
gyermekvállalási kedv, és még sorolhatnánk, mert az emberek félnek az
életre szóló döntésektől. Inkább választják az arany középutakat, azt
gondolván, hogy az boldoggá tesz. De az arany középút kevés az üdvösséghez.
Sokan gondolják magukról, hogy végül is jó ember vagyok, erkölcsös ember
vagyok, de nem tudják, hogy valami ill. valaki még hiányzik. Jézus az ajtó
előtt áll és zörget, mindenkinek el kell dönteni, hogy mit kezd ezzel a
helyzettel. Nincsenek köztes megoldások, nem elég kikukucskálni, vagy zárt
ajtón keresztül megpróbálni kommunikálni, vagy félig ajtót nyitni, az
üdvösség kérdésében nincs arany középút.
A keresztyén gyülekezet, a keresztyén ember
felelőssége a Krisztus mellett való döntés lehetőségének felmutatása a
világban. Annak kinyilvánítása, amit Péter fogalmaz meg: „Istennek kell inkább engedelmeskednünk,
mint embereknek.”
Ez
döntés. Ezt a döntést kell számon kérni mindenekelőtt saját magunkon, és
erre a döntésre kell elsegíteni másokat. Erről tettek ma fogadalmat az itt
megjelent szülők és keresztszülők, és ez minden keresztyén ember, és a
keresztyén közösség küldetése is. És lehet, hogy ennek a döntésnek lesznek
kellemetlen következményei, de bizonyos, hogy üdvösségre vezet. A Jézus Krisztus
személyének üdvözítő voltát kell megismernünk, és megismertetnünk. Mert nem
az arany középút vezet a Mennyországba, hanem az az út, amelyet Jézus
Krisztusnak hívnak.
A Jelenések könyvében a laodíceai gyülekezet
megítélésében a döntést kéri számon az Úr. „Tudok cselekedeteidről, hogy nem vagy sem hideg, sem forró.
Bárcsak hideg volnál, vagy forró! Így mivel langyos vagy, és sem
forró, sem pedig hideg: kiköplek a számból.” – mondja az Úr. A mi
gyülekezetünkön is azt kéri számon az Isten, hogy tudjuk-e a Krisztus
mellett való, életre szóló döntésünket képviselni a világban? Tudunk-e
másokat is döntésre segíteni a mi hitvallásunk és bizonyságtételünk által?
Kedves Testvéreim!
Legyünk olyan közösség, amely nem langyos, nehogy az
Isten kiköpjön a szájából. Legyünk olyan közösség, amely kimozdítja a
világot a helyéről, és nem hagyja, hogy menjen minden a maga
kerékvágásában. Legyünk olyan keresztyén gyülekezet, amely döntés elé állít
sokakat. Vállaljuk ezt a kockázatot a Krisztus nevéért, mert Ő az egyedül
boldogító és üdvözítő út.
ÁMEN
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|