|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Kihasználva
az alkalmas időt”
Kolossébeliekhez írott levél 3. fejezet 1-11.
„1Ha tehát feltámadtatok
a Krisztussal, azokat keressétek, amik odafent vannak, ahol a Krisztus van,
aki az Isten jobbján ül.
2Az odafennvalókkal törődjetek, ne a földiekkel.
3Mert
meghaltatok, és a ti életetek el van rejtve a Krisztussal együtt az
Istenben.
4Mikor
Krisztus, a mi életünk megjelenik, akkor vele együtt ti is megjelentek
dicsőségben.
5Öljétek
meg tehát tagjaitokban azt, ami csak erre a földre irányul: a paráznaságot,
a tisztátalanságot, a szenvedélyt, a gonosz kívánságot és a kapzsiságot,
ami bálványimádás, 6mert ezek miatt haragszik Isten.
7Ti is
ezeket tettétek egykor, amikor ezekben éltetek; 8most azonban
vessétek el magatoktól mindezt: a haragot, az indulatot, a gonoszságot, az
istenkáromlást, és szátokból a gyalázatos beszédet.
9Ne
hazudjatok egymásnak, mert levetkőztétek a régi embert cselekedeteivel
együtt, 10és felöltöztétek az új embert, aki Teremtőjének
képmására állandóan megújul, hogy egyre jobban megismerje őt.
11Itt már
nincs többé görög és zsidó, körülmetéltség és körülmetéletlenség,
barbár és szkíta, szolga és szabad, hanem minden és mindenekben Krisztus.”
Imádkozzunk:
Drága
URunk! Köszönöm, hogy sokak szívében felkeltetted
a vágyat, hogy itt együtt lehessünk. Köszönöm, hogy Te kimunkáltad azt,
hogy a hétköznapok zajából ki tudtunk szakadni. Köszönöm a kicsiket, a
fiatalokat, a felnőtteket és idősebb testvéreimet. Köszönöm, hogy sokakat elindítottál
azon az úton, hogy másokat szolgáljanak. Köszönöm a nyitott, őszinte
beszélgetéseket, a délutáni programokat. Azt, hogy jobban megismerhettük
egymást. Köszönöm azokat, akik most úgy döntöttek, hogy elindulnak Veled, a
hozzád vezető úton. Köszönöm a tábor tulajdonosának, dolgozóinak a
munkáját, hogy ismét jó körülmények között tudtunk itt lenni. Köszönöm azt
is, hogy Te ott voltál az otthonmaradottakkal.
Köszönöm, hogy Te rendet tartasz, nemcsak a környezetünkben, hanem a szívünkben
is rend van, Te a rend ura is vagy. Kérlek, bocsásd meg, ha akaratlanul is
megbántottuk egymást. Kérlek, Te légy azokkal, akik orvosi ellátásra
szorulnak. Kérlek azért is, hogy ez a hét ne csak egy hét legyen a többi
között, hogy az a láng, amelyet Te tápláltál bennünk, az ne aludjon ki,
hanem világítson. Világítson családban, gyülekezetben, munkahelyen. Kérlek
légy velünk a hazaúton, a következő évben, mindörökké. Ámen.
Efezusi levél 5. fejezet 15-2o.
15Jól vigyázzatok tehát, hogyan éltek;
ne esztelenül, hanem bölcsen, 16kihasználva az alkalmas időt,
mert az idők gonoszak.
17Éppen azért: ne legyetek
meggondolatlanok, hanem értsétek meg, mi az Úr akarata.
18Ne részegeskedjetek, mert a borral
léhaság jár együtt, hanem teljetek meg Lélekkel, 19mondjatok
egymásnak zsoltárokat, dicséreteket és lelki énekeket; énekeljetek és
mondjatok dicséretet szívetekben az Úrnak, 20és adjatok hálát az
Istennek, az Atyának mindenkor mindenért, a mi Urunk Jézus Krisztus
nevében.
Az
idő véges! Úgy gondolom, egy-egy tábor alkalmával ezt különösképpen
érezzük. Nagyon gyorsan telnek a napok. Jó néhányszor hallottam az elmúlt
héten: már csütörtök van, már péntek van, már mindjárt vége. Ki az, aki
szeretne még itt maradni egy pár napra…?
A
hegyről lemegyünk, ahogy Jézus levitte a tanítványokat annakidején. Nos,
hogy is van tehát? Az idő véges. Ezt mindenki érzi. Ezért némelyek
rettenetesen félnek. A posztmodern ember egyik jellemzője ez a félelem: „lemaradok
valamiről”. A rengeteg információ, a rengeteg lehetőség: ide lehetne menni,
oda lehetne menni, egyik fülembe ezt dugom be, a másik fülembe azt dugom
be; egyszerre szeretnék közben még valami képet is nézni, vagy filmet
nézni, mert hát rövid a 24 óra. És mi lesz, ha „lemaradok” valamiről.
Nagyrészt semmit sem veszítesz. De a posztmodern ember abban a félelemben
él, hogy neki mindent tudni kell. Tudni kell, hogy Dél-Amerikában most mi
történt, tudni kell, hogy Ázsiában éppen valami apró helyi dolog történt-e,
tudni kell, hogy éppen a sztárok szobájában mi történt, és nem sorolom. Emiatt
egy állandó félelem van. A mai ember versenyt fut az idővel. Ezt hétköznapi
nyelven úgy mondjuk, hogy ROHAN. Hogy mindig rohan. Mert mindig az a
félelem van benne, ott, valahol tudat alatt, hogy lemaradok valamiről. Mert
milyen rettenetes dolog, amikor reggel fölkelek, és a buszon megyek, és
hallom, hogy az X tv-csatornán ment valami, amiről beszélnek… ezt sem
láttam, azt sem láttam, ezt sem hallottam – hát szörnyű, lemaradtam a
világtól! Egy állandó félelem, egy állandó rohanás, és eközben az ember,
bár állítólag jól szeretné kihasználni az időt, eközben az ember egyre
boldogtalanabb, egyre nyugtalanabb.
Utána
jön a másik oldal: „szörnyű ez a világ!” Hallotta mit csinált
Piripócs alsón… felsőn… a középső tanya szélső
bokránál XY. És mit csinált Londonban az a valaki…
Tartozik ez ránk? Kell nekünk mindez? Nem ott helyben, azokra tartozik?
Mert ők tudnának azon változtatni. Vajon nem generáljuk magunkban ezt az
állandó félelmet, hogy valamiről lemaradunk? Van 5 koncert, nem tudok, csak
egyre elmenni egyszer – micsoda fájdalom…!?
A
posztmodern ember egyre inkább csak a kronoszban
tud élni. Kronológia – ugye a bibliai görög nyelv kétféle kifejezést
használ az időre: az egyik a kronos, amiből a
kronológia szavunk is van – az események egymásutánisága; és van a
Bibliának egy másik kifejezése az időre, ami a magyar nyelvben nincs, csak
olyan szerkezetben, ahogy az előbb hallottuk a bibliai szakaszban: kairosz – ez az alkalmas idő, a rendelt idő. Valaminek
az ideje. Nem általában az idő, mert azzal hiába versenyzel, mindig
lemaradsz. Aki az idővel versenyezni akar, az örök vesztesként fog élni. Vesztesként pedig nem jó élni. Vesztesként fájdalmas
élni.
Nos,
akkor mit csináljunk? Mert az előbb olvasott bibliai
ige mégis arról beszélt, hogy „kihasználni az időt”. A milyen időt? A
Biblia azt mondja, hogy az alkalmas időt, a rendelt időt. Nem általában az
időt, mert akkor rohansz, akkor versenyzel, akkor lemaradsz, akkor
állandóan frusztrált leszel, akkor állandóan kisebbrendűségi érzésed lesz,
mert kiderült, hogy a munkahelyre beérkeztél, és ott meg a 128. csatornán
volt valami hajnalban, hát szörnyű! Ezt se láttam! És még nincs vége a
napnak. Az helyes, hogy az idővel jól kellene gazdálkodnunk. Maga a Biblia
is ezt mondja. De hogyan lehet bölcsen? Hiszen vannak, akik habzsolni
próbálják az életet. És e közben is állandóan rohannak, mindenbe
belekapnak, mindenhol csak felszínesek lesznek, ezért soha sehol, semmi
örömük nincs, mert a mélységekbe nem tudnak, nem akarnak belemenni, erre
már nincs idő. Mert már újabb ingerek, információk zúdultak, abból is kéne
valami kicsi. Egyre felszínesebbek vagyunk, és egyre boldogtalanabbak
vagyunk. Ez a „soha nem érek rá”, ez a „túlhajszolt vagyok” – Az Isten
igéje nem erről beszél, nem erre teremtettünk. Mi csinálhatunk
magunknak ilyen világot a magunk boldogtalanságára, de Isten nem erre hívott
minket. Mindenbe belekapni! És soha semmit igazán, mélyen meg nem ismerni!
Ilyenkor nagyon hamar bekövetkezik az a helyzet, hogy nem tudunk különbséget
tenni: a sürgős és a fontos, lényeges között. Sürgős, 5 perc múlva kezdődik
ez! Megfigyeltük, hogy még a mi életünket is nagyon sokszor a televízió műsorszerkesztői
szabják meg? Mikor van ez a szappanopera? – Jaj, unokám most ne gyere, mert
én ezt szeretném nézni. És rosszul érzem magam, hogyha idejössz, mert egy
rész kimarad. Vagy soroljuk tovább? Hányszor vagyunk így, hogy kívülről
mások szabják meg az életünket? És amikor esetleg arról lenne szó, hogy az
ÚR Isten akar rendet rakni: jaj, hát ne szóljon más bele az életembe! A
világ az diktálhat, azután rohanunk, megyünk. Felvilágosult emberként pedig kijelentjük néha még mi is: jaj, URam, jó, rendben van, de most kicsit nyugodjál már,
mert most nekem sürgős ügyeim vannak. Az ÚR pedig
lényeges és fontos dolgokat szeretne adni. Mi elhasználjuk az időt, és
eközben elhasználjuk magunkat. Akkor hogy is legyen? A Biblia szerint ne
legyünk esztelenek, hanem bölcsek, és használjuk ki az „alkalmas időt”. Az
alkalmas időt! Vegyük észre, hogy az- az idő mire adatott. Nem föltétlen
arra, amire bennünket kényszeríteni akarna. Jól pszichikailag is
megdolgozott, előkészített trükkökkel; olyan reklámszövegekkel, és szlogenekkel,
ami már beivódott. Az ige arról beszél, hogy használjuk föl az alkalmas
időt! Akkor nem meggondolatlanok leszünk, hanem bölcsen, távlatosan
gondolkozva tudunk élni. És egyre kevesebb félelmünk lesz. Egyre kevesebb
félelmünk: hogy valamiről lemaradtam.
Fiatalok!
Nem éltetek át már ilyet? Hát igen, jó ez a tábor, meg tulajdonképpen jó
hinni, tulajdonképpen jó keresztyénnek lenni, de ha ezt meg ezt nem csinálom, akkor lemaradok a többiektől. Na és? Nem ez a
kérdés! Az a kérdés, hogy nyersz vagy veszítesz
ilyenkor. Ez az igazi kérdés. Hogy mi az érték? Mi az, ami igazán hasznos?
Mindig dönteni kell, nem lehet mindent egyszerre csinálni.
Éppen ezért kell, hogy legyen egy vezérfonala az életünknek. És ez segít a
pillanatnyi zűrzavar, káosz, a kívülről vezéreltség, a nagyon minimális,
szinte leszorított gondolkozásmód idején jól dönteni. Vagyis a lényegesről
soha le nem maradni. A lényegtelenek meg hadd menjenek. Ott nem fogok veszíteni.
Akkor sem, mert ez nem demokrácia kérdése. Akkor sem, ha esetleg a széles
úton többen mennek. Csak a társadalomban nem tudunk pillanatnyilag jobbat,
és azt mondjuk, hogy tömegdemokrácia. De ugye nagyon jól tudjuk, hogy az
nem azonos a minőséggel. Mert az csak szavazatmennyiség. Ezért kell az
embereket nagyon primitív gondolkodási szinten tartani, mert akkor ügyes
csoportok begyűjtik a szavazatot, és előállnak: kérem ez a többség akarata.
De ez egyáltalán nem biztos, hogy az a minőség. Jézus soha nem arról
beszélt, hogy legyetek egy nagy lötty! Hanem azt mondja, hogy „só”
legyetek. Jézus nem azt mondta, hogy villogó fényreklámok legyetek, amelyek
egymással versengenek, hanem azt mondta, hogy „mécses”, amelyik nem
versenyzik a másikkal, hanem erősítik egymást. Nem hivalkodó, hogy legyőzze
a másikat, hanem egymást megerősítő. Igen, az alkalmas idő! Nem általában a
rohanás. Vagyis megértve rendeltetésünket, megváltatásunkat és elhívatásunkat.
Megértve küldetésünket, hogy a mi Teremtőnk, és Megváltónk mire adta az
időt nekünk. Mire adta? És akkor nem kell egy buta versenyfutásban
alulmaradni, hanem boldogan felismerhetjük és tehetjük azt, ami lényeges és
fontos, sőt örökké-valóan gyümölcsöző. Az időt tehát arra érdemes
használni, amire az „idő ura” adta nekünk. Márcsak
azért is, mert a 7 hetes Ilka, nem is olyan soká, 94 éves Ilka néni lesz.
Ez nem olyan sok idő. Hallottam én itt a héten sokféle beszélgetést, akarva
– akaratlanul. Együtt vagyunk, valaki mondta: hát ötven egynéhány esztendő,
nem mondom pontosan, nehogy véletlen valaki beazonosítsa, már ötven
egynéhány esztendő, így eltelt az idő, nem akarom elhinni. Igen, az időt az
idő ura adja nekünk, és Ő ad hozzá útmutatást is, hogy mire használjuk.
Tegyük föl magunknak a kérdést: ezt a hetet mire használtuk? Mert ebben a
hétben, a mi gondolataink szerint a pihenéstől, a szó szerinti egyszerű
fizikai, biológiai pihenéstől – nem az ifjúságról beszélek, – bár a felnőtteknél
is tudom, hogy egy hajnalig való beszélgetés jól esik, és ez nem baj. A
testi pihenéstől kezdve, a komoly lelki feltöltődésig, a közösségi
kapcsolatok erősítéséig néhány dolgot szeretnénk segíteni. Ez a
többgenerációs nagytábor küldetése. Mire használtad az időt? Ez a néhány
nap mit jelentett neked? Mert hogyha „alkalmas időként” az előbb említettekre
alkalmas időként élted meg, akkor valóban az Isten áldása lehetett
számodra, számunkra ez a hét. Valóban a felebarát javára lehet ez a hét,
mert igazán békességben lenni, nem remeteként lehet. Ha valakik elolvassák
a régi remetékről följegyzéseiket, vagy vallomásaikat, akkor nagyon sokszor
megdöbbenve láthatják, hogy olykor egészen szélsőségesen eljutottak odáig,
hogy: de a gonosz csak itt van, és olyan kegyetlen belső küzdelmet
folytattak, mert ők szent életet akarnak élni, nem tudnak békességben lenni,
pedig kimentek a sivatagba. A szomszéd nem zavar, a TV nem bömböl, de belül
ott dolgozik a gonosz, és a gondolatokat akkor is viszi, vagy vinni akarja,
amikor fizikailag elvonultam, és egyedül vagyok. A békesség azt jelenti,
hogy közösségben vagyok. Közösségben megbékülve az Istenemmel, és
közösségben mindazokkal, akiket az Isten nekem ajándékozott, és, akiknek
engem ajándékozott. Ez a békesség. Nem az, hogy az életemmel elvonulok, és
egyedül leszek mindig – olykor tudni kell visszavonulni is egy kicsit, – de
a békesség, az közösséget feltételez, vagyis a
felebarát javára mennyire használtuk föl ezt az időt, amit itt töltöttünk?
Ha jól használtuk, ha alkalmas időként éltük meg, akkor egyszer csak igaz
lesz az is, hogy az Isten dicsőségére. Az nem egy külön műfaj, hogy élünk; na
jó, hívő emberként élünk, ám most már csinálni
kéne valamit Isten dicsőségére is, mert a Biblia néha ilyet mond. Mert ha rendeltetésszerűen
élünk, ha az alkalmas időt figyeljük és nem a kronoszt,
ami rohan; és nem versenyt futni akarunk, hogy jaj nehogy lemaradjak valami
lényegtelenről! Vagyis ha az alkalmas időben gondolkozunk és élünk,
cselekszünk, akkor ezzel a Teremtőt dicsőítjük. Nem külön kell kitalálni
egy programot az életünkben, hogy dicsőítsük. Az alkalmas idővel kell
helyesen élni. És ha az alkalmas időkre figyelünk, akkor különbséget tudunk
tenni a sürgős és a fontos között, és nem mindig azt engedjük, hogy a
sürgős az sodorjon, és kitöltsön a 24 óránkból 25-öt, hanem marad idő a
fontosra. Ha így élünk, és hogyha ez a hét segítség volt ebben, akkor
elszabadulunk a „valamiről lemaradás” félelmétől, vagy félelme alól, és
akkor igaz lesz az, amit itt az előbb olvastunk, hallottunk: „Jól vigyázzatok tehát, hogyan éltek, ne
esztelenül, hanem bölcsen. Kihasználva az alkalmas időt. Mert az idők
gonoszak. Éppen azért ne legyetek meggondolatlanok, hanem értsétek meg mi
az ÚR akarata. Ne részegedjetek meg, mert a borral léhaság jár együtt,
hanem teljetek meg Lélekkel, mondjatok egymásnak zsoltárokat, dicséreteket,
lelki énekeket, énekeljetek és mondjatok dicséretet szívetekben az URnak, és adjatok hálát az Istennek, az Atyának
mindenkor, mindenért a mi URunk Jézus Krisztus
nevében.” Vagyis, így érkeztünk el oda, hogy nem hajszolni kell az
életet. Ezt hagyjuk meg másoknak, akik egyelőre még szerencsétlenül
boldogtalanul hajszolják, mert azt hiszik, hogy egyszer utolérik, és
boldogok lesznek. Hanem tudjunk ünnepelni. Ünnepelni a hétköznapokban is.
Hiszen a Krisztus-követő élet az ÜNNEP.
Tévedések
elkerülése végett nem Karácsonyról beszélek, nem Húsvétról, Pünkösdről, az hab a tortán. Az élet, a keresztyén élet az ünnep,
mert a nekünk adott alkalmas időben azt tettük, amire teremtettünk. A műszaki
cikk, az olcsóbb, ha rendeltetésszerűen van használva. Ha nem rendeltetésszerűen,
bosszúságot okoz. Miért akarnánk hívő emberként magunknak bosszúságot
okozni? Amikor az ÚR azt mondja, hogy lehet ünnepelni, zsoltárt énekelni,
dicséretet mondani, hálásnak lenni: az egész életünkkel Istent dicsőíteni.
És
szeretnék visszautalni végezetül a tábornyitó áhítatára, igéjére: hogy van
az Ároni áldásból? – „Az ÚR az Ő orcáját
fordítsa tereád.” És azzal kezdtük, hogy mi kell egy kicsiny
gyermeknek? Hát nem a TV, főleg nem, hogy külön legyen neki, fölösleges bűn.
A gyermeknek az anyatejen kívül mi kell? Hogy mosolyogj rá, hogy karold át.
Még a gazdaember világában is a jószág, hogy gyarapszik? A gazda
tekintetétől! Régi paraszti bölcsesség. Ha rá tudsz mosolyogni, akkor úgy
is fogsz cselekedni, hogy az neki jó legyen. Az
Isten az Ő orcáját fordítja felénk, ránk akar mosolyogni, de csak akkor
lesz a miénk, ha ránézünk. Hát hiába mosolygunk egymásra, hogyha közben
hátat fordítunk, és a világ mindenféle zűrzavarára figyelünk. Az ÚR adjon
neked békességet, hangzik az Áron-i áldásban, az ószövetségi
áldásban. És az Efezusi levél elején ez így volt:
hogy „Kegyelem néktek és békesség”.
Igen, most ezen az utolsó igei alkalmon hangozzék tehát, hogy az Isten az Ő
orcáját akarja ránk ragyogtatni, ha fölnézünk Rá, és nem engedjük, hogy a „sürgős”,
állandóan irányítsa a tekintetünket és gondolatainkat, akkor tudunk
kegyelemben, békességben ünnepelni. A jövő héten is. A munkahelyen is.
Pedig lesz sodrás. A nyári szünet mindenféle kihívása közepette is, meg
hónapok múlva is. Nézzünk így az ÚRra, és ne az
idővel akarjunk versenyt futni, hanem, amit alkalmas időként elénk ad az
ÚR, megértve az Ő akaratát cselekedjük azt, és ünnep lesz az élet. Ámen.
URunk,
köszönjük az időt, a lehetőségeket, az alkalmakat és köszönjük, hogy oly
nagyra becsültél bennünket, hogy ezek között a választás szabadságát, a
döntés felelősségét nekünk adtad. De URunk, mi
önmagunkban újra meg újra elbuknánk. Hálát adunk Neked, és magasztalunk,
hogy segítségedet nem vontad meg, hogy kezünkbe adtad a Szentírást, hogy újra-
és újra általa beszélj velünk, tanácsolj, vezess. Köszönjük az időt, a múló
időt is, köszönjük, hogy itt lehettünk, köszönjük ezt a hetet, az alkalmas
időt, köszönjük a minőségi napokat, köszönjük, hogy Veled és egymással
lehettünk, hogy a mi életünk feltöltekezhetett. Köszönjük, hogy így együtt
ünnepelhetjük a Te szeretetedet, a testvéri közösségben. És kérünk, hogy
amikor most lemegyünk a hegyről, ahogy egykor a megdicsőülés hegyéről a tanítványaidat
levitted, akkor is segíts, hogy újra és újra föltekintsünk Reád, hiszen a
Te orcádat ragyogtatod felénk. Hogy a hétköznapokban is megmaradjon az
ünnep, a Veled és egymással való közösség ünnepe. URunk,
mindenért Neked adunk hálát. Legyen Tied mindenért a dicsőség, és a ránk
következő hetekben, családban, munkában, majd a nyári szünet után
iskolában, ahova éppen a napi feladatok szerint el kell mennünk, segíts és
vezess bennünket, hogy sugározzék rólunk, belőlünk
a Veled való megbékélés szent öröme. Ámen.
„Áldjon meg téged az ÚR, és őrizzen meg téged,
ragyogtassa rád orcáját az ÚR, és könyörüljön rajtad. Fordítsa orcáját
tefeléd az ÚR és adjon neked békességet.” Ámen
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|