|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Mi kell a misszióhoz?
Királyok első
könyve 8. fejezet 37-43. vers
„Ha majd
éhínség lesz az országban, ha dögvész, aszály, rozsda, sáska vagy
cserebogár lesz, vagy ha ellenség ostromolja az ország városait, vagy
bármilyen csapás és betegség lesz,
akkor minden
imádságot és könyörgést, amelyet akár egy ember, akár egész néped, Izráel
mond el, és ha valaki elismeri, hogy miatta van a csapás és kiterjeszti a
kezét e ház felé,
te hallgasd meg
lakóhelyedről, a mennyből, bocsáss meg, cselekedj és bánj mindenkivel tettei
szerint, ahogyan megismerted a szívét, hiszen egyedül te ismered minden
embernek a szívét, hogy féljenek téged egész életükben, amíg csak azon a
földön élnek, amelyet őseinknek adtál.
Még az idegent
is, aki nem a te népedből, Izráelből való, de eljön messze földről a te
nevedért, mert hallani fognak nagy nevedről, erős kezedről és kinyújtott
karodról, ha eljön és imádkozik ebben a házban, te hallgasd meg
lakóhelyedről, a mennyből, és tedd meg mindazt, amit az idegen kér tőled,
hogy a föld minden népe megismerje nevedet, és úgy féljenek téged, ahogyan
néped, Izráel, és tudják meg, hogy a te nevedről nevezték el ezt a házat,
amelyet építettem.”
Adjunk hálát mindnyájan,
Az Atya Úr Istennek,
És mondjunk dícséretet
Mi teremtő Istenünknek,
Ki egybegyüjte most minket,
Hogy ünnepet szenteljünk
És szent igéjével éljünk.
Hogy sok népek tehozzád
Megtérjenek bűnükből,
És téged szolgáljanak
Az ő szívükből lelkükből:
Hogy mindenek imádjanak
S csak téged tiszteljenek,
Hogy örökké élhessenek.
378. dicséret
János
evangéliuma 2. fejezet 13-22. vers
„Közel volt a
zsidók húsvétja, Jézus is felment Jeruzsálembe.
A templomban
találta az ökrök, juhok és galambok árusait, és az ott ülő pénzváltókat.
Ekkor kötélből
korbácsot csinált, és kiűzte őket, valamint az ökröket és a juhokat is a
templomból. A pénzváltók pénzét pedig kiszórta, az asztalokat felborította,
és a
galambárusoknak ezt mondta: »Vigyétek ezeket innen: ne tegyétek az én Atyám
házát kalmárkodás házává!«
Ekkor
tanítványainak eszébe jutott, hogy meg van írva: »A te házad iránt érzett
féltő szeretet emészt engem.«
A zsidók pedig
megszólaltak, és megkérdezték tőle: »Milyen jelt mutatsz nekünk, amelynek
alapján ezeket teszed? «
Jézus így
felelt nekik: »Romboljátok le ezt a templomot, és három nap alatt felépítem.
«
Ezt mondták rá
a zsidók: »Negyvenhat esztendeig épült ez a templom, és te három nap alatt
felépíted? «
Ő azonban
testének templomáról beszélt.
Amikor azután
feltámadt a halálból, visszaemlékeztek tanítványai arra, hogy ezt mondta,
és hittek az Írásnak és a beszédnek, amelyet Jézus mondott.”
Szeretett Testvérek!
Úgy gondolom, hogy többé-kevésbé ismerős mindannyiunk
számára ez a történet a templom megtisztításának története.
És akkor sem tévedek, sok tapasztalat alapján, hogyha
azt mondom: bizony ráférne ma is! – mondják némelyek. Igazuk is van.
De ki mit ért a templom megtisztítása alatt? Ez
viszont már nagyon nagy kérdés. Ki mit ért ez alatt? Mert lehet, hogy
valaki azt mondja, hogy igen, meg kellene tisztítani. Más valaki szintén
azt mondja: igen, és egészen más dolgokra gondolnak. Jó néhányszor
hallottam már én is – olykor még ide járótól is, templomba járó emberektől
–, hogy milyen emberek jönnek ebbe a templomba? És ezek a valakik
legszívesebben személyválogatóan bizonyos embereket elküldenének. Ne jöjjön
ide! Ne jöjjön ide, mert ilyen a múltja, mert olyan a jelene. Ne jöjjön
ide, mert…
De eszünkbe kell, hogy jusson a jézusi példázat, a
búza és a konkolyról, amikor a buzgó tanítványok, a buzgó szolgák szerették
volna a konkolyt kigyomlálni a búza közül. Föl is ajánlották önként
szolgálatukat. És Jézus nem fogadja el. Nem örül annak, hogy önként akarnak
szolgálni emberek, hanem azt mondja: hagyjátok, hogy együtt nőjön az
aratásig, majd akkor szétválogatják. Nem ti, az Isten angyalai. De hogyha
most ti elkezdenétek a konkolyt és a búzát szétválogatni, nem is nagyon
tudjátok megkülönböztetni, és miközben a konkolyt szeditek, a búzát is
kitapossátok. Ez mindig nagyon nagy kérdés a gyülekezetben, az egyház
életében, hogy igen, szeretnénk egy tisztább, szentebb gyülekezetet – de a
módszer! Vannak közösségek, amelyek pillanatok alatt kitesznek embereket
soraik közül, merthogy kompromittálja a közösséget, hogy ilyen vagy olyan
botlása lesz egyik vagy másik tagjuknak.
Milyen helyzet alapján gondoljuk mi ezt? Ráférne a
templom megtisztítása – mondják ma is sokan.
Menjünk egy kicsit sorban. Egyáltalán miért van
templom? Ha a Jelenések könyvét olvassuk, annak ott a vége felé, azzal
találkozunk, hogy egykor a mennyben már nem lesz ilyen templom. Nem lesz rá
szükség, hogy legyen, mert az Úr, a Bárány lesz annak temploma. De most itt
szükségünk van templomra. Nekünk, mindannyiunknak szükségünk van templomra,
mert beteg a mi életünk. Az Istentől eltántorodott, elfordult ember,
emberiség élete beteg. Ahol pedig betegség van, ott kórházra szükség van.
Akkor is szükség van kórházra, hogyha most mi azt mondanánk, egy
közvélemény kutatást csinálva soraink között, hogy hála Istennek én most
úgy nagyjából egészséges vagyok, nem jártam kórházba már három-négy-öt-tíz éve.
Nem is nagyon akarok odamenni, talán nem is lesz rá szükségem. Tehát
fölösleges. Nem fölösleges. Szükségünk van rá. Ahol betegség van, ahol bűn
van, ott szükség van templomra. Nem azért, minthogyha nem lehetne az Úr
Istent otthon keresni, vagy bárhol, hanem bizonyos egyéb hangsúlyok miatt;
hogy a gyógyulás, a tisztulás határozottan megtörténjen. De ez azt is
jelenti, hogy ahogyan a kórházban vegyes az ott lévők állapota – nevezetesen:
reménység szerint, akik dolgoznak még egészségesek, vagy legalábbis annak
gondolják magukat; lehet, hogy holnap, holnapután közülük is valamelyik a
betegágyon fog feküdni. De ott vannak, még egészségesek, vagy
egészségesebbek, hogy segítsenek. Aztán ott vannak olyanok sokan, akik
betegek, súlyos betegek. Azért vannak ott, mert segítségre van szükségük. Vannak
olyanok, akik már lábadozó korban vannak, gyógyulófélben vannak. Vannak
olyanok, akik úgymond visszamennek kontrollra, mert arra is szükség van.
Igen, nekünk szükségünk van egy bűneset utáni
világban, szükségünk van templomra. És ahogyan a kórházban is nem csupa
egészségesek vannak, sőt úgy a templomról se lehet az a gondolatunk, hogy a
templomba az jöhet csak, aki már tökéletes, nagyszerű keresztyén ember.
Akkor ez a templom is üres kellene, hogy legyen. Mert akkor egyikünk se
tehetné be ide a lábát. A templomba éppen azért jövünk, mert nem vagyunk
tökéletesek. Mert szükségünk van rá. Szükségünk van a közösségre,
szükségünk van a hitben való megerősödésre, a hit ilyen fajta megvallására,
hiszen ezzel megvalljuk azt is, hogy rászorulunk az Isten kegyelmére.
Megvalljuk azt is, hogy keressük, kutatjuk, és próbáljuk cselekedni az Ő
akaratát. Mert a kórházba nemcsak befeküdni kell, és ott a magunk feje
szerint cselekedni, hanem ott el kell fogadni a segítséget, hogyha
gyógyulni szeretnénk. Tehát mindannyiunknak szüksége van templomra.
És most emlékezzünk vissza a fölolvasott bibliai
szakaszra (amit röviden csak így szoktunk nevezni: a templom
megtisztításának története). Nevezetesen arra, hogy ott a jeruzsálemi
templomban nem az egész templom megtisztításáról volt szó (bár az egészre
is ráfért volna bizonyos értelemben), hanem az úgynevezett pogányok
udvaráról van szó. Hiszen annak a templomnak több, úgymond udvara volt
ilyen oszlopcsarnokokkal tagolva. A pogányok udvara a templomnak az a
része, ahova bármilyen nemzetiségű jöhetett, hogy imádja az Istent. Ez volt
a direktmisszió területe. Ez nem egyszerűen csak az Izráelen belüli
misszió, hanem a népek felé, a népek között való misszó területe volt. És
azért kellett, hogy bekövetkezzen ott, a templom tisztítása, mert az akkori
Izráel, az akkori kegyesek nagyon beszűkült módon kezdtek gondolkozni,
érzéketlenné váltak a rájuk bízott missziós feladatok iránt. Csak a maguk
vallásosságát akarták kiszolgálni, megerősíteni, kiszolgáltatni, mármint ha
messziről jöttem zarándokként, akkor majd ott meg tudom venni a kis
áldozati állatot. A templomadót abban az időben úgymond szent pénzben
lehetett befizetni, egész pontosan olyan pénzben, amin nem volt rajta a
római császár képe. Ezért ezt át kellett váltani.
Ezekre a gyakorlati dolgokra szükség volt, ez
vitathatatlan. Ez hozzátartozott valamilyen szinten az ottani akkori
kegyességi élethez. De amikor ez betolul a piactérről a misszió területére,
a pogányok udvarára, a templomba, akkor valami nagyon nagy torzulás
következik be. Hiszen ez lett volna az a hely, ahova az idegenek is
jöhettek volna. Az előbb hallottuk Salamon templomszentelői imádságának
részletét, többek között azt a részletet, amikor Salamon ezer évvel a
templom megtisztítása előtt még a templomszentelés alkalmával mondott
imádságánál így könyörög: Uram, ha az idegen idejön, hogy Téged segítségül
hívjon, ha a pogány idejön, hogy Téged segítségül hívjon, hallgasd meg
ebben a házban. Na de hát, ha be sem tud menni?! Ha az a hely, ami nekik
készült, az minden mással el van foglalva, akkor valami nagyon nagy baj
van. Nem a falakkal volt a baj, nyilvánvalóan látjuk, nem arról szól a
történet, hanem a szívekről, a gondolkozásról szól. A megtisztítás először
is a gondolatokat, a szívet kellett, hogy érje. Jézus a missziót, a népek
felé való misszót akadályozó dolgoktól tisztítja meg. És ezzel fölhívja a
figyelmet arra, hogy gondolkozásotokban, szemléletetekben, viselkedésetekben,
cselekedetetekben is meg kell változni. Mert azt a gondolkozásmódot,
amelyik csak az önmaga kis ápolgatásával van elfoglalva, mely csak a maga
kis lelki üdvével, a maga kis lelki csöndességében, de ne zavarjon senki
más – én egyszer, olyan jó csöndben szeretnék ott csak ülni! –, ha csak
ezzel vagyok elfoglalva, akkor nagyon beszűkült a látásom, és a ránk
bízott, rám bízott missziós szolgálatunk vonatkozásában Isten iránt
engedetlenek vagyunk. És Jézus ezért nagy felháborodással, az Úr háza
iránti féltő szeretettel, és a népek felé való missziót féltve szól, de
legfőbbképpen itt cselekszik egy jelképes prófétai cselekedettel, amikor
eltávolítja: ennek nem itt van a helye, ott van a piacon, ott igen. Itt
annak van a helye, hogy minél több ember ide jöhessen, azok, akik most
kezdik keresni az Istent. Ez annak rendeltetett.
Az Ószövetséget a kortársak jól ismerték, jobban,
mint mi. De maga az evangélium is fölidézi a Zsoltárok könyve 69.
fejezetét, hogy megemlékeztek a tanítványai: „az Úr háza iránti féltő szeretet emészt engem” – hogy ezért
cselekedett így.
De Zakariás könyve 14. fejezete is eszünkbe kell,
hogy jusson, hogy ha az Ószövetséget lapozzuk: „nem lesz többé kereskedő az Úr házában” – mondja már az
Ószövetség, párszáz évvel korábban a Jeruzsálemi templom, a pogányok udvarának
megtisztításánál.
Miről van tehát szó? Először is arról van szó, hogy
kegyes vallásos gondolkozásunkban kell megtisztulni. Mert az torzult el ott, akkor is. Az már
csak következmény lett, hogy a missziónak, ezt a népek felé való területét
átengedték a saját maguk kegyességét kiszolgáló tevékenységekre – ne
kelljen lemenni a piacig, meg onnan fölhozni a kis áldozati állatot, hadd
vehessem meg mindjárt itt. És valószínűleg nem ingyen bocsátották
rendelkezésre ezt a területet – a piacon helypénzt szoktak szedni. Ebből a
templom bevételt csinálhatott, csak kiesett a misszió: a pogányok iránti
misszió. Abban engedetlenek lettek. Önmaguk fönntartására valószínűleg még
anyagi hasznuk is volt. No, ennek a gondolkozásnak kell megváltoznia és
megtisztulnia először is.
Tehát meg kell, hogy változzon gondolkozásunk
önmagunkról. Nem vagyunk tökéletesek, hanem kegyelmet nyert bűnösök
vagyunk.
Valakik a közelmúltban is elmondták – nem először
hallottam már ilyen vallomást –, hogy olyan félve, olyan remegve, óvatosan
mertünk bejönni ide a templomba legelőször, mert úgy éreztük, hogy mi
vagyunk a legszennyesebbek – mondták azok, akik végül mégis bejöttek. És
valahol az egyik sarokban, valahol hátul, valahol meghúzódva mertünk csak
leülni. Ha ezt az Úr Isten előtt érzik így, akkor rendben van. De ha velünk
szemben érzik így, akkor valami nálunk nincs rendben.
Igen, meg kell, hogy tisztuljon a saját
gondolkozásunk, mert nem tökéletesek vagyunk, hanem kegyelmet nyert
bűnösök. Meg kell, hogy tisztuljon a saját gondolkodásunk a küldetésünkről,
hogy kegyelmet nyerve ne törvényeskedjünk! Ez nagyon nagy veszély mindig a
hívő ember életében, a gyülekezetek életében. Mi kegyelmet nyertünk,
bocsánatot nyertünk, de mások felé már a kegyes élet magas színvonalú
törvényeit, mint követelményt támasztjuk. Nekik nincs kegyelem, nekik nincs
bocsánat, nekik azonnal olyan szinten kellene keresztyénnek lenni, ahol
magunkat képzeljük.
Ez torz, ez nem ige szerint való gondolkozásmód.
Amikor a kegyelemből törvényt csinálunk, és törvényeskedni kezdünk – ha nem
leszel olyan, ha nem öltözöl úgy, ha nem csinálod úgy, ha nem úgy mondod,
ahogy már én, ahogy mi, akkor te mit keresel itt? Valami nagyon eltorzult,
ha így gondolkozunk. Ha mi kegyelemből élünk, akkor engedjük meg másnak,
hogy más is élhessen az Isten kegyelméből.
Természetesen azt is tudnunk kell, hogy az elfogadott
kegyelem majd segít a fokozatos megszentelődésben. De ez egy egészen más!
Az elfogadott kegyelemnek a következménye a megszentelődés. Nem pedig az
általunk adott szabályokat nem megtartó személy, akkor ne jöjjön ide! Ez
egy sorrendi, de nagyon fontos sorrendi kérdés.
Kell, hogy tisztuljon a saját gondolkozásunk a
templom szerepéről is, vagyis, hogy legyen helye mindenkinek. Legyen helye
a már nagyon régóta az Úr útján járónak, legyen helye a nem régen
elindultnak, legyen helye a keresőnek, az érdeklődőnek is. És aztán, akit
megragadott a kegyelem, az majd elindul fokozatosan a megszentelődés útján.
Tisztuljon a mi gondolkozásunk is, hogy ne csupán
önzően a magunk kegyességét akarjuk gyakorolni, és azt kiszolgáltatni a
gyülekezetben, a templomban.
Emlékezzünk: „a
ti testetek a Szentlélek temploma”. Igen, ennyire mélyen kell, hogy
először mi magunk tisztuljunk gondolkozásunkban, hiszen az akkori kegyesek
gondolkozása torzult el önmagukról, a misszióról, a templom szerepéről;
ezért alakult ki a torz gyakorlat. Ha gondolkozásunkban, látásunkban
tisztulunk, egyre Ige szerintié válik mindez, akkor ez a tisztulás a
cselekedetekben kezd megjelenni. De ez fordítva nem nagyon megy. Ha belülről
gondolkozásunkban, látásunkban tisztulunk, akkor lesz egyre inkább igei a cselekedetünk.
A misszió házát – ott a pogányok udvarát – ne foglalják el tehát akkor az
idegen dolgok és funkciók, hanem ott az legyen az első helyen, amire az,
rendeltetett. És akkor eszerint kell cselekednünk a gyülekezetben is.
Ha a gondolkozásunk és látásunk változik, és
Krisztusivá válik, akkor lesz helye mindenkinek. Akkor nem szinte reszketve,
félve lehet csak bejönni. Egyébként is tudjuk, nekünk is, ha olyan helyre
kell elmenni, ahol nem nagyon jártunk, nem vagyunk járatosak, akkor az
ember egy kicsit húzódozik, mert kicsit esetlennek érzi magát ott; nem
tudja merre kell menni, melyik ajtón kell bemenni, hol lehet leülni, vagy
hol nem lehet leülni. Egy irodaházban szinte eltévedünk, és ott téblábol az
ember. És milyen jó, ha van segítség, aki eligazít, nem pedig kinéz onnan.
Legyen a gyülekezetben a vallásos neveltetést nem
kapottaknak is alkalom és hely. Alkalom, olyan típusú alkalom, amin ő
elindulhat. És nyílván ennek hely is kell, néhány négyzetméter, egy terem,
vagy valami föltétlen kell hozzá. A Jeruzsálemi templomnak voltak udvarai,
ahova kegyes zsidók mentek. De volt udvara, ahova a pogányok mentek, ezért
nevezték így, hogy a pogányok udvara: ahova ők mehettek, hogy az Istent
keressék. Ez egy olyan előszoba lehetett, amire mindig szükség van. Így
kell, hogy gondolkozzunk mi is. Be kell vallanunk, mi túlságosan csak egy
templomteremben gondolkozunk. A mi gondolkozásunk nagyon beszűkült. Amikor
templomról van szó, amikor gyülekezetről van szó, az Isten Igéjéről van
szó, akkor még a templomba járók nagy része is Magyarországon csak arra
gondol, hogy egy nagy tornyos épület, egy jó nagy terem. Ez nagyon fontos.
És a pogányok udvara? És ők hova fognak jönni? Hol van az első osztályos,
aki nem tud még írni, olvasni – azt ne az érettségi elé állítsuk. Majd
annak is eljön az ideje. Hanem először tanítsuk meg neki az ábécét.
Cselekedeteinkben ilyen értelemben is változnunk
kell, ez áldozatot is jelent, hogy ezeket a helyeket fenntartsuk. Ott annak
idején bevételt akartak csinálni belőle: a helypénz bejöjjön a templom
fenntartására. No de így beszűkül a misszió, és egyre kevesebben lesznek.
Igen, a konkollyal a búzát csak kitaposnánk, hogyha
ki akarnánk mi szedni a konkolyt. Ne erre pazaroljuk az energiánkat, hogy
egymást megbélyegezzük, és netalán közöljük egymással, hogy te mit keresel
itt, mert te még nem vagy igazán kegyes ember. Majd a szeretet által
hitelesített közösség lesz igazán vonzó.
Tisztulnunk kell, hogy mások is tisztulhassanak. Ha a
mi látásunk, gondolkozásunk és ebből fakadóan egyéni és közös cselekedetünk
nem tisztul, nem lesz igazán Ige szerinti, akkor ne nagyon várjuk, hogy más
is tisztuljon. Legalábbis nem általunk fogja ezt Isten elvégezni.
Ne zárkózzunk el tehát a tisztulásra vágyók elől. A
misszióhoz legelőször is missziói lelkület kell. És ez egy nagyon-nagyon
fontos dolog. Ott, akkor Jézus, ezt hiányolta: a missziói lelkületet. Sok
más, kegyes dolog megvolt, de a missziói lelkület, a mások iránt való, a
mások istenmegismerése és megtérése iránti lelkület hiányzott, és ez ékesen
a cselekedetek torzulásában meglátszott. Jézus ezért mondja: ezt innen
vigyétek el, és engedjétek meg, hogy idejöhessenek azok az idegenek is,
akik jönnének, hogy az Istent imádják.
Legyen a mi életünkben is, gondolkozásunkban, egyéni
és közösségi gondolkozásunkban, és legyen cselekedetünkben, egyéni és
közösségi, gyülekezeti cselekedetünkben is ez a missziói lelkület. A többit
az Úr megáldja. Ámen.
Énekeljetek minden népek,
új éneket az Úr Istennek!
E földön őnéki minden,
Dícséretet énekeljen
Jóvoltát hirdesse mindennek.
A pogányok közt dicsőségét,
Hirdessétek jótéteményét!
Mert nagy és erős az Isten,
Hát inkább tisztelje minden,
Hogynem mint egyéb isteneket!
96. dicséret 1-2. vers
Jöjjetek,
imádkozzunk!
Istenünk! Jó nekünk itt lennünk a templomban.
Elcsendesedni, kedvenc énekeinket énekelni, megszokott helyünkre leülni,
barátunkkal találkozni, önmagunk jóságában tetszelegni, lelki erőt
meríteni.
Bocsásd meg, amikor csak így gondoljuk, és csak így
akarjuk, és megfeledkezünk a lelki békére, bocsánatra, új életre vágyódó
emberekről. Bocsásd meg, amikor csak bezárkózunk egyfajta lelki gettóba.
Bocsásd meg, amikor a Tőled kapott áldásokat nem adjuk tovább. Bocsásd meg,
amikor talán némelyeket még ki is néznénk a templomból.
Segíts Urunk felismerni, hogy mi is kegyelemből
élhetünk. Segíts, hogy bűnbocsátó kegyelmedet hirdessük és gyakoroljuk is
felebarátaink felé. Segíts, hogy a bűnöst szeressük, és csak a bűnt utáljuk.
Segíts Urunk, hogy legyen látásunk arra, hogy hogyan működjön napjainkban a
pogányok udvara, hogy sokak Hozzád térhessenek, hogy békességre, megújult
életre, örömre juthassanak.
Könyörgünk gyászolókért, hogy emlékezésükben a Te
hatalmadat is fölismerjék és meglássák, és Benned bízva vigasztalódjanak.
Könyörgünk betegeinkért, hogy irgalmas szereteted és gyógyító hatalmad
vegye körül az ő életüket. Odaszánjuk magunkat, gyülekezetünket,
gyülekezeti házunkat, templomunkat, ébredést, megtérést munkáló szereteted
szolgálatára. Segíts, hogy az ökumenikus imahéten különösképpen közeledjünk
először is a Biblia Krisztusához, hogy valóságosan tudjunk egymáshoz is
közeledni, és így a Te neved dicsőíttessék, hogy sokan Hozzád közel
juthassanak, megtérve, új életük lehessen. Ámen.
„Ti azonban
választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet, Isten tulajdonba vett
népe vagytok, hogy annak nagy tetteit hirdessétek, aki a sötétségből az ő
csodálatos világosságára hívott el titeket.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|