|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Kegyelem özönvíz idején
Lekció: Gen. 6,5-8,
7,7-16
1Móz. 6:5-8
5Amikor látta az ÚR, hogy
az emberi gonoszság mennyire elhatalmasodott a földön, és hogy az ember
szívének minden szándéka és gondolata szüntelenül csak gonosz, 6megbánta
az ÚR, hogy embert alkotott a földön, és megszomorodott szívében.
7Azért ezt mondta az ÚR:
Eltörlöm a föld színéről az embert, akit teremtettem; az emberrel együtt az
állatokat, a csúszómászókat és az égi madarakat is, mert megbántam, hogy
alkottam őket.
8De Nóé kegyelmet talált
az ÚR előtt.
1Móz. 7:7-16
„7Bement tehát Nóé fiaival, feleségével és fiainak
feleségeivel a bárkába az özönvíz elől.
8A tiszta állatok közül, de a nem tiszta állatok közül is, a madarak
és mindenféle földi csúszómászók közül 9kettő-kettő ment be
Nóéhoz a bárkába: hím és nőstény, ahogyan megparancsolta Isten Nóénak.
10A hetedik napon özönvíz lett a földön.
11Nóé életének hatszázadik évében, a második hónap tizenhetedikén,
fölfakadt ezen a napon a nagy mélység minden forrása, és megnyíltak az ég
csatornái.
12Negyven nap és negyven éjjel esett az eső a földre.
13Még azon a napon bement Nóé és Nóé fiai, Sém, Hám és Jáfet, Nóé
felesége és fiainak három felesége a bárkába, 14és velük együtt
mindenfajta élőlény, mindenféle állat és mindenféle csúszómászó, amely csak
csúszik-mászik a földön, mindenfajta repdeső állat, madarak és szárnyasok.
15Kettő-kettő ment be Nóéhoz a bárkába mindenféle élőlényből.
16Hím és nőstény ment be minden élőből; bementek, ahogyan Isten
parancsolta. Az ÚR pedig bezárta Nóé után az ajtót.”
Textus: Gen.
8,19-22
„19Minden élőlény, minden csúszómászó,
minden madár, minden, ami mozog a földön, csoportonként kijött a bárkából.
20Azután oltárt épített Nóé az ÚRnak,
és vett minden tiszta állatból és minden tiszta madárból, és égőáldozatokat
mutatott be az oltáron.
21Amikor az ÚR megérezte a kedves
illatot, ezt mondta magában az ÚR: Nem átkozom meg többé a földet az ember
miatt, bár gonosz az ember szívének szándéka ifjúságától fogva, és nem
irtok ki többé minden élőt, ahogyan most cselekedtem.
22Amíg csak föld lesz, nem szűnik meg
a vetés és az aratás, a hideg és a meleg, a nyár és a tél, a nappal és az
éjszaka.”
Nyár van, szép napos reggel. Folyik az élet a maga
megszokott medrében. Ki-ki reggel felkel, megcsókolja a feleségét,
gyermekét, elindul dolgozni. Kilép a házból, felnéz az égre: tűz a nap,
noha még korán van, felhő egy szál se. Megállapítja, hogy jó meleg lesz,
nem lesz jó kint tartózkodni! Másra sem fog vágyni a nap végére, mint egy
jó fürdőre. Jaj bárcsak esne! Közben peregnek a fejében a gondolatok, mi
mindent kell elvégezni, hová kell menni, kikkel kell találkozni, kinek, mit
fog mondani. Telnek múlnak az órák, teszi a dolgát, majd észreveszi, hogy
beborult az ég, lehűlt a levegő. Gyorsan be kell fejezni mindent, mert esni
fog! Még tönkre mennek a dolgai! Kapkodás, szaladgálás, pakolás,
gyorsan-gyorsan. Az ég egyre sötétebb, a szél is egyre erősebben fúj. A
levegőben nő a feszültség, a nyomás. Csak esne már! Aztán egy csöpp, két
csöpp, három csöpp, és már ömlik, mintha dézsából öntenék, valósággal
szinte folyik, ahogy nézi az ember. Mindenki szalad, próbál tető találnia
feje fölé, bár lehet, hogy kár, mert pár pillanat alatt bőrig ázik az
ember. Minden kapualj, és fa alja megtelik emberrel, kiürül az utca. Csak
állna már el, akkor haza lehetne menni! Ugye ismerős történet?
A közelmúltból eszünkbe juthat május 22-e estéje,
amikor az alkotmányozó zsinat esti programjait elmosta egy hatalmas zápor,
és a segítő fiatalok elképesztő tempóban, néha veszélyes körülmények
között, csurom vizesen mentették a drága technikai felszereléseket, sokan
még a jégeső kezdetekor is. De eszünkbe juthat az idei tábor csütörtöki
napja is, amikor az ebéd kezdetén még szépen sütött a nap, beszéltük, hogy
ki hogyan megy majd a nagy túrára, a Tengerszemhez, és az ebéd végére már
rohanni kellett a fekete ég alatt bezárni a szobák ablakait a zúgó szélben,
mert jött a hatalmas vihar, esővel, mennydörgéssel, villámlással. Gyerekek,
ahogy állnak az ablakban, és nézik, mi történik, néha összerezzenve a
dörgésre. Félelmetes, amikor odakint elszabadulnak az elemek, még akkor is,
ha csupán néhány perc vagy óra, és nem napokban, hetekben, sőt hónapokban
mérhető az ideje, amikor egyre emelkedett, emelkedett a víz…
Özönvíz. Jól ismert történet, azonnal eszünkbe jut
Noé és családja, a bárka az állatokkal. Még azok is ismerik, akik nem
jártak hittanra, olyannyira, hogy egyből jönnek a kérdések, hogy ugyan hogy
fért bele annyi faj abba a 150X25X15 méteres dobozba, vagy mi lett a
halakkal, és hogy lehet, hogy oly sok nép eposzában és legendái között van
nagyon hasonló történet, elég például csak a Gilgamesre gondolni! Való
igaz, hogy az emberiség ősi emlékezetében van egy történet egy hatalmas,
világméretű áradásról és esőről. A sok-sok történet mind erről beszél,
nagyon hasonló motívumokkal. Azonban a Szentírásban ennél jóval többről van
szó, mert a szerző nem csupán elmeséli a jól ismert történetet, hanem
beszél az okáról és a céljáról is!
Hogy igazán érthessük az üzenetét, érteni kell a
kort, amikor szent író lejegyezte és szerkesztette ezt. A fogság idején
nyúlt ehhez a történethez. Üzenni akar általa, mert világosan látja, hogy
bár Isten kiválasztotta a népek közül Izráelt, megismertette magát velük,
gondoskodott róluk, vezette őket, de a nép nem válaszolt mindig hűséggel
erre a szeretetre. Isten hiába szól, hiába küld prófétákat, a nép vezetői
mennek a maguk feje után, és egyre több az igazságtalanság, a
kizsákmányolás, és egyre közelibb az ellenség: a babiloniak. Ebben az
időben veszi elő ezt a régi, már akkor is jól ismert történetet a szerző,
mert az ember semmit sem változott az özönvíz története óta, akkor sem, ha
babiloni fogság idejéből tekintünk vissza, és akkor sem, ha 2009. aug.
3-ból.
A bűn fölött a kegyelem
Miről is beszél ez a történet?
Rólunk, az emberről. Arról, hogy Isten egykor megteremti az embert, ezt a
különleges, érzékeny, gondolkodó lényt, hogy Isten kép-viselője legyen
ebben a világban. Kapcsolatban legyen teremtőjével, az Ő dicsőségére éljen.
Ez törik össze a bűnesettel. Jó és rossz tudása nem csupán morális értelmű
fogalom, hanem azt jelenti a héber gondolkodás szerint, hogy „minden”
ismeret. Az ember mindent akar tudni a világon. Nem a tudással van baj, még
csak nem is azzal, hogy meg akarja érteni az őt körülvevő világ rendjét,
hanem a benne lévő indulaton, hogy át akarja lépni teremtményi létének
határait is, olyan akar lenni, mint a teremtő Isten, sőt gyakorlatilag még
„olyanabb”, amikor nem fogadja el Isten főségét önmaga fölött.
Igen ám, de ha Isten fölé helyezem magam, akkor el
kell veszítenem Vele a kapcsolatot, és egyedül maradok. Mert ezzel bizony
ez jár! Nem véletlenül bújik el az első emberpár a bűneset után, mert már
nem bírják elviselni az Isten közelségét! Elindult a lavina! Rá kell
döbbenjen az ember, hogy ettől kezdve fáradság, kínzó rejtélyek és félelmek
között kénytelen élni, folyamatosan küzdve önmagával, az emberekkel, és az
őt körülvevő világgal. Ha pedig hátat fordítok Istennek, annak
következményei lesznek: Ádám és Éva fia között már halálos viszály van az
önzés és irigység miatt, Lámek már hatalmas bosszúról beszél, egészen
odáig, hogy teljes rend megborul a világban. Ha ugyanis az ember el kezd a
saját feje után menni, annak kihatása van mindenre, a rábízott természetre
is, így a teremtmények közös életének összhangja is felborul.
Isten pedig felelősségre vonja
az embert cselekedeteiért, és komolyan kell venni, hogy az iránta való
engedetlenségnek következményei vannak! Nem véletlenül történik mindaz, ami
történik, hanem mert Isten megszomorodott szívében, azaz Istent „szíven
találta”, hogy mit tesznek emberek nélküle, hogyan élnek egymás és a világ
ellen. A teremtéstörténet hitvallást tesz arról, hogy Isten az úr a káosz
fölött, és rendet alkotott ebben a világban, amikor mindennek kijelöli a
helyét, vagyis a rendjét: a száraznak és a víznek, legyen az az égben, vagy
épp a tengerben. Most Isten elveszi a kezét – az ókori képies nyelvet
használva – és kiderül, hogy Isten nélkül nincs rend, az ember pedig egy
picike tehetetlen kis jószág, aki semmi és senki alkotójához képest, aki
fölé nem magasodhat soha. Isten kegyelme nélkül nincs rend és nincs élet!
Nincs ez másként ma sem! Mit sem
változott az ember! Az ember megy a saját érdeke, és a saját zsebe, vagy
épp élvezete után. Nem érdekli a másik, csak nekem legyen jó! Olvassuk a
híreket, megdöbbentő, hogy mik derülnek ki folyamatosan emberekről, és még inkább
az, hogy mik azok, amik nem derülnek ki! De más tekintetben is
számtalanszor hasonló bennünk az indulat. Volt egy ismerősünk, aki
egyébként rendes dolgos ember, szerette a fiait, csak épp saját testét
égette el. Szó szerint a sok munkával, szórakozással, és a sok kis fehér
füstölgő rudacskával. Soha nem állt meg, nem lassított, mondván, bírja ő,
hiába mondta az orvos, vigyázzon, baj van a szívével, az érrendszerével,
változtasson, mert rossz vége lesz! Ugyan már, – hajtogatta ő nagy
öntudattal – ami még hátra van, jól akarom élni! Aztán hirtelen rosszul
lett és bekerült a kórházba. Kiderült, hogy a szíve, az érrendszere nagyon
beteg, és súlyos előrehaladott tüdőrákja van. Ott feküdt kiszolgáltatva,
mindenféle szondákkal és csövekkel a fehér kórházi ágyon várva a halált, és
már azt hajtogatta, hogy nem így kellett volna élni! De ekkor már késő
volt. Ha a saját kezembe veszem az irányítást, felborul a rend, és annak
következményei vannak!
Azonban az özönvíz története mégsem a pusztulásról
szól elsősorban, hanem a kegyelemről! Isten megbocsátó irgalma nagyobb,
mint büntető igazságossága! A fogság idején, ami maga volt az engedetlenség
jogosan elismert büntetése, ez a történet a reménység öröm üzenetét
fogalmazta meg. Hiszen arról szólt, hogy bár legyen bármekkora is a
szenvedés, a pusztulás, a veszteség, mindig ott a kegyelem, az ígéret, hogy
lesz maradék, lesz egy nap hazatérés, lesz nép. Isten megbocsátó irgalma
nagyobb, mint büntető igazságossága. Istent lehet keresni, hozzá lehet
térni, mert Isten kegyelme, szeretete mégis, mindennek ellenére nagyobb.
Annak ellenére, hogy pontosan tudja, hogy milyen az ember, hogy özönvíz
ide, vagy oda, de ifjúságától gonosz a szíve, vagyis az akarata, az
indulata, a múltra való emlékezése, és a jövőre irányuló döntései, mégis,
mindenek ellenére, szövetséget köt az emberrel, mert Isten szereti az
embert, szereti az övéit, szeret bennünket!
Rólunk van szó
Bizony, ez a történet rólunk is
szól, nem csupán az özönvíz koráról, vagy a szerző koráról a babiloni
fogság idején. Az özönvíz története a mi történetünk is! Nem szeretjük
hallani, hogy bűnösök vagyunk. A bűn mára jogi kategória lett, és a mai
ember elutasítja magától, hiszen nem csalunk, nem lopunk, sikkasztunk, csak
épp úgy élünk, mint ahogy ebben a történetben le van írva: a saját fejünk
után menve, mindent tudva, Istentől jól eltávolodva, magunk kezébe véve az
irányítást. Nyögjük is a következményeket világméretű szinten, de egyéni
szinten is valamennyien!
Nézzük meg, hogy keresztyénként
pedig olyan könnyedén ejtjük ki sokszor a szánkon, hogy „igen, mi
eredendően bűnösök vagyunk,” mert van ismeretünk arról, de mennyire vesszük
ezt komolyan a hétköznapjainkban? Sőt tovább gondolva, hogyan hat,
befolyásolja ez az Istennel járásomat a napi élet eseményeire lebontva, a
kapcsolataim megélésében? Nem tudom, ki hogy van ezzel, de én újra és újra
megdöbbenek, amikor leások a mélybe egy-egy bennem megszülető gondolat,
érzés és szó kapcsán, és rájövök, hogy mennyi irigység, önzés, félelem
mozgat! Hogy mennyire nehezen adom ki a kezemből az életem irányításának
gyeplőjét, mert olyan nehéz komolyan vennem, hogy Isten jobban tudja.
Hányszor és hányszor visszalopom az ő kezébe tett kérdéseket, nehézségeket,
mert bár azt mondom, hogy „legyen meg
a te akaratod”, de bizony én akarom megoldani azokat. Miért? Mert azt
gondolom valahol, még Krisztus-követőként is, kimondatlanul a lelkem
mélyén, amit Ádám és Éva, hogy jobban tudom, mint maga az Isten. Ha nem így
lenne, különben nem így tennék, sokszor nem úgy szólnék és gondolkodnék! Ez
pedig bűn. Nincs különbség. Hiába tudom, tudjuk, hogy Isten megváltott
gyermekei vagyunk, ugyanúgy, ugyanazok az indulatok vannak sok-sok
gondolatunk, érzésünk és szavunk mögött. Nem vagyunk jobbak Nóé
kortársainál, vagy épp a fogságban lévő népnél! Ki kell mondjuk: méltók
vagyunk az ítéletre, méltók vagyunk a büntetésre, méltók vagyunk a halálra!
Van is büntetés! Az özönvíz
idején is volt, a fogság is az volt, és a mi bűnünknek is van büntetése!
Nem lehet büntetlenül, következmények nélkül menni a saját fejünk után! De
az Isten kegyelme és szeretete ma is nagyobb! Szükségünk van Istenre,
szükségünk van az Ő kinyújtott kezére! A Noé története ma is a reménységről
szól, a kegyelemről szól! Arról a bizonyos mindennek ellenére, az emberre
mondott hatalmas Isteni IGEN-ről szól, mint egykoron! Az Isten nem mond le
az emberről, legyen bár oly sok minden a szívünkben, Isten nem mond le
rólunk: szövetséget köt velünk.
Az
Isten szövetsége
Isten egykor szövetséget kötött
Nóéval, amikor beszállt családjával és az állatokkal együtt a bárkába. Nem
azért, mert Noé tökéletes volt, vagy bűn nélküli (dehogy volt az, ír róla a
Biblia igen cifra történeteket), hanem mert „igaz” ember volt, vagyis
Istennel járt, és kegyelmet talált. Nem fordított hátat Istennek, hanem
kapcsolatban volt Vele, megszólítható volt, és engedelmes. (Gondoljunk csak
bele, micsoda engedelmesség kellett ahhoz, hogy ott, a száraz és forró
vidéken bárkát építsen időt, pénzt nem kímélve hosszú-hosszú heteken át, és
ne feladja, hanem komolyan vegye Isten vezetését, minden józanész ellenére!
Hogy nevethettek rajta az arra járók). Isten kegyelme tartotta meg Noé
családját, Isten kegyelme tartotta meg egykor Izráel népét, és Isten
kegyelme tart meg bennünket, valamennyiünket! Nem érdem, hanem Isten
kegyelme.
Ennek a jele a szövetség is,
amit Isten az emberrel köt. Pontosan tudja Isten, hogy az ember szíve ugyan
semmit sem változott, „gonosz
ifjúságától fogva”. Isten mégis szövetséget köt: nem pusztítja el többé
az embert özönvíz által, ennek jele a szivárvány. Egyoldalú ez a szövetség:
Isten irgalmasan és kegyelmesen önmagát kötelezi el – önmagának – hogy
azzal az emberrel, akinek gonosz a gondolata ifjúságától fogva, mégis
szövetségre lép. Ez a mégis a
kegyelem.
Gyökeresen újat azonban Isten
nem Nóéval kezdett a földön, hanem a második Ádámmal, aki Jézus Krisztus.
Őbenne és általa tette lehetővé, hogy az ember újra visszataláljon hozzá.
Ez az az új szövetség, amelyet egykor már sejtetett a szivárvány és a
Noéval kötött szövetség. Ez az az új szövetség, amelyről Jézus ezt mondja
az utolsó vacsorán: „E pohár az új
szövetség az én vérem által, amely tiérettetek ontatik ki.” (Lk, 22,20) Mert
volt büntetés. Az Isten kegyelme nem olcsó kegyelem! A mi bűnünk miatt is
volt büntetés, csak Isten még azt is magára vállalta Fia által ott, a
Golgota keresztjén, annak minden fájdalmával, elvettetésével,
szörnyűségével és poklával, hogy mi megmenekülhessünk, hogy valami
radikálisan újat kezdhessünk Istennel. Ezt jelenti az új szövetség.
Valahogy úgy, ahogy sokáig
kézzel másolták a könyveket, Bibliákat nagy-nagy gonddal, néha évtizedeket
szánva egy-egy kötetre! Kevesek kiváltsága is volt az olvasás, hát még az
Ige olvasása! Mennyire más lett minőségileg, amikor a reformáció idején a
könyvnyomtatás által egyre többek kezébe került az anyanyelvű Szentírás, és
mennyire más az, amikor ma bemegyünk a boltba, és annyi könyv van előttünk,
hogy válogatni sem bírunk benne! Minőségileg más! Radikálisan újak a mai
állapotok a lúdtollas időkhöz képest. Nem új tollat és tintát kellett venni
hozzá, hanem teljesen másfajta módszert használni. Ilyesmi az új szövetség
is. Radikálisan újat adott Isten az embernek Jézus Krisztus által!
Erre emlékeztünk ma, a
keresztség alkalmával. Hiszen a víz megtisztít, megmos, sőt elmos. Egykor
mindent elöntött az ár az özönvíz idején. Azonban új kezdetet is hozott
ígérettel és szövetséggel Isten oldaláról. A keresztségben is hasonló
fejeződik ki. Alábukni a víz alá réginek, meghalni önmagunknak, és
kiemelkedni, újjászületni Jézus Krisztus által az újnak. Egykor a bárka
hozta a menekülést, nekünk pedig Jézus vére. Általa kaphatunk új életet,
általa lehetünk szövetségben Istennel. Teljesen új, radikálisan új világot
és életet jelent ez a mi számunkra, új távlatokat hoz, az örök életet, amely
átível a halálon, hiszen Istenhez tartozók lehetünk, vagyis nem
elfordultak, saját fejük után menők, Istentől távol élők, hanem
nagyon-nagyon közeliek, megszólíthatók, megmentettek, az örök élet
reménységével bírók, vagyis Isten kedves és szeretett gyermekei Jézus
Krisztus által. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|