|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Isten
szól és cselekszik
Lekció:
1 Mózes 21. fejezet 1-20a
„1Azután meglátogatta az
ÚR Sárát, ahogyan megmondta, és úgy cselekedett az ÚR Sárával, ahogy
megígérte.
2Sára
teherbe esett, és fiút szült Ábrahámnak öregkorára, abban az időben,
amelyet megígért neki Isten.
3Ábrahám
Izsáknak nevezte el újszülött fiát, akit Sára szült neki.
4Azután
körülmetélte Ábrahám a fiát, Izsákot nyolcnapos korában, ahogyan
megparancsolta neki Isten.
5Ábrahám
százesztendős volt, amikor fia, Izsák megszületett.
6Akkor ezt
mondta Sára: Nevetségessé tett engem az Isten, kinevet mindenki, aki csak
hallja.
7Ezt is
mondta: Ki jósolta volna meg Ábrahámnak, hogy fog még Sára fiakat
szoptatni? Mert fiút szültem öregkorára.
8Amikor a
gyermek nagyobb lett, elválasztották. Ábrahám pedig nagy lakomát készített
azon a napon, amelyen elválasztották Izsákot.
9Amikor
Sára nevetni látta az egyiptomi Hágár fiát, akit Hágár Ábrahámnak szült, 10ezt
mondta Ábrahámnak: Kergesd el ezt a szolgálót a fiával együtt, mert nem
örökölhet ennek a szolgálónak a fia az én fiammal, Izsákkal!
11Ez a
beszéd Ábrahámnak igen rosszul esett, a fia miatt.
12De Isten
ezt mondta Ábrahámnak: Ne essék neked rosszul ennek a fiúnak és
szolgálódnak a dolga. Bármit mond neked Sára, hallgass a szavára, mert
Izsákot fogják a te utódodnak nevezni.
13De a
szolgáló fiából is népet támasztok, mert ő is tőled származik.
14Ábrahám
fölkelt reggel, fogott egy kenyeret meg egy tömlő vizet, és Hágárnak adta.
Föltette azt az asszony vállára, és elküldte őt a gyermekkel együtt. Így
ment el, és bolyongott Beérseba pusztájában.
15Amikor
kifogyott a víz a tömlőből, odatette a gyermeket az egyik bokor alá, 16maga
pedig elment, leült vele szemben egy nyíllövésnyi távolságban, és ezt
mondta: Ne lássam, amikor meghal a gyermek. Ott ült vele szemben, és
hangosan sírt.
17De Isten
meghallotta a fiú hangját, Isten angyala pedig kiáltott a mennyből
Hágárnak, és így szólt hozzá: Mi van veled, Hágár? Ne félj, mert
meghallotta Isten a fiú hangját ott, ahol van.
18Kelj föl,
vedd fel a fiút, és fogd kézen, mert nagy népet támasztok belőle.
19És
megnyitotta Isten az asszony szemét, úgyhogy meglátott egy forrást.
Odament, megtöltötte a tömlőt vízzel, és megitatta a fiút.
20Isten
pedig vele volt a fiúval, és az felnövekedett.”
Textus:
1 Mózes 21. fejezetének válogatott versei: 12-13; 17-19
„12De Isten ezt mondta
Ábrahámnak: Ne essék neked rosszul ennek a fiúnak és szolgálódnak a dolga.
Bármit mond neked Sára, hallgass a szavára, mert Izsákot fogják a te
utódodnak nevezni.
13De a
szolgáló fiából is népet támasztok, mert ő is tőled származik.
17De Isten
meghallotta a fiú hangját, Isten angyala pedig kiáltott a mennyből
Hágárnak, és így szólt hozzá: Mi van veled, Hágár? Ne félj, mert
meghallotta Isten a fiú hangját ott, ahol van.
18Kelj föl,
vedd fel a fiút, és fogd kézen, mert nagy népet támasztok belőle.
19És
megnyitotta Isten az asszony szemét, úgyhogy meglátott egy forrást.
Odament, megtöltötte a tömlőt vízzel, és megitatta a fiút.”
Kedves Testvéreim!
Egy
távoli országban élő barátomnak az egyik nemzetközi repülőtéren van ajándékboltja.
A boltban eredeti, minőségi, több száz éves hagyományokon alapuló kézműves
termékeket árusítanak. Barátom feladata, hogy felkutassa azokat a
mesterembereket, akik az ország különböző régióiban élnek és sokszor
utolsóként gyakorolják már a szakmát, mert az olcsó kínai piac beáramlása
kiszorítja az emberi kezek értékes és egyedi alkotásait, és már nem ad
megélhetést egy-egy ősi szakmának a gyakorlása. Ez a barátom felkutatja
ezeket a mestereket, és tőlük szerzi be boltjának árukészletét. Egyik alkalommal,
pontosan az ez év elején megrendelt és kifizetett termékek nem akartak
megérkezni, barátom hiába várakozott a csomagokra. Teltek a hetek és
állandóan próbálta telefonon elérni a mestert, de a telefont soha nem
vették fel. Barátom kezdett ideges lenni és a becsapott ember tehetetlen
dühével már-már elhatározta, hogy fizikai úton fogja megoldani a problémát,
hogy kiegyenlítse a számlát. Egy fél éven át várakozott a csomagokra
dühösen és frusztrálva. Ekkor, júliusban meggondolta magát. Úgy döntött,
hogy Isten elé viszi a dolgot, és felhagy a bosszú gondolatával. Istent
ismerő és követő ember ő, de egy fél évig eszébe sem jutott, hogy ebben a
kérdésben is lehet Istenre számítani, lehet tőle kérni. Egy fél év után
azonban elkezdett imádkozni Istenhez, hogy legyen Ő az, aki elrendezi ezt a
számára nehéz dolgot. Másnap megérkeztek a csomagok.
Amikor
most a napokban az istentiszteletre készülve először olvastam el a napi
igét, rögtön eszembe jutott ez a történet, amit pár héttel ezelőtti
nyaralásunkon osztott meg velem a barátom. Ő teljesen jól beleillene ebbe a
felolvasott történetbe. Isten oly sokszor cselekedett már életében,
meggyógyította például egy súlyos betegségből is a közelmúltban, mégis,
mint ahogy történetünk szereplői, barátom is hónapokon át egyedül küzdött a
problémájával, aggodalmaival, csalódottságával.
Sára,
Ábrahám és Hágár ugyanígy cselekednek ebben a történetben, élhetnének a 21.
században, Debrecenben, Budapesten vagy Mexikóvárosban. Sára számára
beteljesedett egy emberileg olyan nagyon hihetetlen ígéret: megszületett az
öreg házaspár fia, Izsák. Elválasztásának napján Sára mégsem az örömnek
készít helyet szívében, hanem félelem borítja be gondolatait. A riválist
látja, aki Hágár fia, Ábrahám fia, aki megrövidítheti az ő fiát. Attól fél,
hogy Izsák élete kevesebb lesz a másik fiú miatt, hogy megfosztja őt
valamitől. Ábrahám pedig hallván Sára kérését, hogy üldözze el a fiút,
aggódni kezd: vajon mi lesz a fiúval, ha elküldi? Talán meghal a pusztában,
elveszíti az elsőszülött fiút. Hágár pedig, amikor a pusztában elfogy a
tömlő víz, otthagyja a gyermeket, mert biztos benne, hogy meghal szomjan.
De
milyen ember is volt Ábrahám, a hívők atyja? Ábrahám az ÚR szavára elhagyta
családja földjét, Háránt, mert elhitte, amit az ÚR mondott neki, hogy „nagy néppé teszlek, és megáldalak,
naggyá teszem nevedet, és áldás leszel” (12.2). Az utat az Úrral járta,
segítségül az ÚR nevét hívta, oltárokat épített neki. Bízott Isten
ígéretében, hogy annyi utóda lesz, mint a csillagok az égen, elhitte, hogy
gyermeke fog születni, s ezért a hitért nézett rá Isten úgy, mint igaz
emberre. Ha előreugrunk élettörténetében, azt is látjuk, hogy hite olyan
nagy volt, hogy képes lett volna fiát, reménységét, Izsákot feláldozni
Istennek szavára. De már az éhínség idején, Egyiptomba való érkezésekor is
látjuk, hogy Ábrahám elkezd önmaga mesterkedni, s félelmében, hogy
megölhetik szép felesége miatt, húgának adja ki Sárát, ahelyett, hogy Isten
bölcs tanácsát, segítségét kérné. És ebben a most olvasott történetben is
úgy áll előttünk, mint aki nem Istennel, hanem egyedül járja életútját.
Ábrahám,
Sára és Hágár - mind a hárman olyanok most, mint akik nem ismerik Istent,
mint akik csak önmagukra számíthatnak, mintha az élet eseményeinek ők
lennének egyedüli lehetséges irányítói. Sára félti Izsák jövőjét, és
próbálja azt saját maga igazgatni; egyáltalán nem számít azzal, hogy Isten
már megígérte, hogy Izsáknak jövője van. Ábrahám félti Izmael életét. Hágár
úgy gondolja, hogy a gyermek meg fog halni, abban a helyzetben nincs rá
esély, hogy éljen.
Az
egyetlen lény, aki ebben a részletben valamiféle segítségért kiált, az a gyermek. És az ő sírására
Isten válaszol: megmenti őt. A többiek, a felnőttek csak önmagukra
hagyatkoznak. De a gyermek – hála Istennek még nem tud felnőttként
gondolkodni – nem gondolja, hogy meg tudja oldani a problémát egyedül. Nem
tud magán segíteni és sír. Megdöbbentő. Megdöbbentő és megszégyenítő rájuk
nézve az, hogy akik Istennel már kapcsolatban állnak, beszéltek vele,
tapasztalták tetteit, hallották ígéreteit, nem szólnak hozzá, nem kérik
segítségét. A hívő ember nem kiált. A gyermek viszont kér, kétségbeesetten
sír, várja a szabadítást, ellentétben anyjával is, Hágárral, aki mintha már
egy halott fiú felett sírna. Egy kisgyermek testesíti meg a reményt egyedül
azzal, hogy a fel nem adást, a segítségkérést képviseli sírásával. Jézus szavaival
alliterál a történet: „… ha meg nem
tértek, és olyanok nem lesztek, mint a kisgyermekek, nem mentek be a
mennyek országába” (Mt 18,3).
Nem
ez az első eset a Bibliában, hanem a sokadik alkalom, hogy Isten beavatkozik az élet folyamába. Szereplőink mégsem
őt keresik először, mégsem őt kérdezik, kérik segítségül. Örök emberi
jelleg a függetlenedni akarás. A hatalmas Isten ezekben az időkben még
közvetlenül beszélt az emberekkel – mégsem Ő volt az első, akit
megkérdeztek. Önmaguk akarták elintézni az ügyeiket. És ahogyan cselekszik
ez a három szereplő, három ember- vagy cselekvéstípust jelenítenek meg a
Biblia lapjain. Sára mindent megtesz önmaga és családja érdekében. Nem riad
vissza a kegyetlenségtől, átlépi a határokat. Ábrahám a bizonytalan, cselekvésképtelen
ember, aki nem tudja, mit kellene tennie. Hágár az áldozat, aki rögtön
feladja a harcot, nem mer remélni, pesszimista.
Felvetődhet
a kérdés, hogy hogyan engedheti Isten ezt a történetet idáig jutni. Hogyan
engedheti el a nőt a gyermekkel a pusztába a látszólagos biztos halálba?
Isten gonosz lenne, vagy nem érdekli mindenki? Emlékeznünk kell azonban az
ezt a történetet megelőző ígéretekre, amelyek alapján a két fiú életét
Isten nagy jövővel rendelte el. Az ígéret volt a biztosíték arra, hogy a dolgok
rendben lesznek velük, bármi történjék is látszólag az életükben. De emberi
vonalat követve emlékeznünk kell arra is, hogy Izmael Sára és Ábrahám
türelmetlenségének és hitetlenségének gyermeke – a bebiztosítani akarás
terméke. Akár a halálba is küldhette volna Isten Izmaelt, hiszen Istennek
nem a mellékágról jövő, Hágártól való fiú volt a terve, hanem Izsák.
Sárától. De amikor Isten engedi Sára döntését, hogy Izmael hagyja el a
házat, az mégsem a fiú halálra ítélése. Várakozáson felül Isten egy másik ígéretet
ad: Izmael is néppé lesz.
Ezekben
a napokban a szereplők nem Istenhez közelítettek. Sára meglátta Hágár fiát
és Ábrahámhoz fordult, hogy kergesse el, hárítsa el félelme,
bizonytalansága okát. Ábrahámnak mindez rosszul esik, de nem olvassuk, hogy
Istenhez fordult volna. Hágár eldönti, hogy fia sorsát az elüldözés, a
puszta, a víz hiánya megpecsételi. Isten mindezt látja. Megvigasztalja
Ábrahámot, a látás Isteneként megnyitja Hágár szemét. Mert nem akarja, hogy
a kérésre képtelen, önmagába bezárt ember élete megpecsételődjön. Isten
feloldja a hallgatást, megnyitja a vakságot, vigasztalás cseppjeit hullatja
a száraz pusztába. Az ember számára végpont, feloldhatatlan reménytelenség,
az Istennek könnyed szó.
Sokszor
ugyanezeket az embertípusokat játszuk el mi is. Ismerjük Istent, olvassuk
Igéjét, gyülekezeti tagok vagyunk, mégis vannak napok, helyzetek,
amelyeken, amelyekben csak mi létezünk. Nem kérdezzük Istent, hanem
gyötörjük magunkat különféle megoldási kísérletekkel, megyünk a saját
elképzelésünk, gondolataink után. Hónapok, évek telhetnek el, míg végre
eszünkbe jut, hogy Istenhez is lehet fordulni. Eltékozoljuk az időt, míg
Isten sokszor már elkészítette a megoldást, ott van a forrás, csak mi
aggodalmainkkal bezárjuk a szemünket. Nagyszerű dolog, ha ráébredünk, végre
ismét Istenhez tudunk fordulni és elkezdjük rábízni magunkat. Ahogy a 34.
zsoltárban is olvassuk: „Az Úrhoz
folyamodtam, és ő meghallgatott, megmentett mindattól, amitől rettegtem.”
Hiszen Isten beavatkozása sokszor csoda; teljes fordulatot ad az
eseményeknek.
Mind
a három szereplő a korábbiakban többször is megerősített ígéretet kapott.
Isten megígérte Hágárnak, hogy fiút szül, és utódait megsokasítja,
Ábrahámnak megígérte Izsákot, és, hogy szövetségre is lép vele, de
Izmaellel kapcsolatban is azt ígérte, hogy megáldja, és nagyon megsokasítja
utódait. Sára is hallja az ígéretet, kétszer is, hogy fia születik egy éven
belül. Ígéretet kaptak, de már nem
emlékeztek rá. Tudniuk kellett volna, hogy mindkét fiú életben marad és
nagy nép lesz belőle, de nem Isten szavaira gondoltak, hanem saját maguk
alkottak ítéletet a helyzetről. Sára nyugodtan otthon tarthatta volna
Izmaelt, hiszen tudnia kellett volna, hogy Izsákból nagy nép fog származni.
Ábrahámnak tudnia kellett volna, hogy Izmael nem fog meghalnia a pusztában,
pontosan az ígéret miatt. Hágárnak szintén hinnie kellett volna az
ígéretben, fia biztos jövőjében.
Mi
is mennyi ígéretre emlékezhetnénk, ahelyett, hogy igyekszünk rendezni,
igazgatni lehelet-életünket. Mennyivel több forrást látnánk, ha mindig
Isten felé fordítanánk tekintetünket. Mennyivel tökéletesebben élhetnénk!
De amint a hívők atyjának, Ábrahámnak életében, úgy a mi életünkben is,
nemcsak Istennel járt napok vannak, hanem olyan idők is, amikor
elfelejtkezünk Róla. Amikor minden erőnkkel igyekszünk azt tenni, ami
szerintünk a legmegfelelőbb, legjobb, legigazságosabb megoldás. Hozhatunk
sietve saját döntéseket vagy akár hónapokon keresztül is szenvedhetünk egy
probléma elhárításával, mint a barátom, anélkül, hogy megkérdeznénk Istent.
Isten ígéreteiről türelmetlenségünkben megfeledkezünk, és úgy érezzük,
tovább kell mennünk, nem várhatunk. Mégis, kétségbeesésünk küszöbén,
békétlen csendünkben, amikor csak önmagunkhoz tudunk szólni, van rajtunk
kívül erő, amely megtisztítja a látást és megszünteti a hosszú csendet.
Isten ott van és válaszol. Isten tudja, hogy mi zajlik az emberben, szól és
cselekszik. Mert Ő ilyen hatalmas Isten és Ő ilyen szerető Atya.
Reménytelenségünket elvette, sötétségünket eloszlatta, mert Ő cselekedett,
cselekszik, hogy az élet valóban éljen. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|