|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Az álruhás király
Lekció: Zsoltárok
47
„A
karmesternek: Kórah fiainak zsoltára.
Ti népek, mind tapsoljatok,
harsogó hangon ujjongjatok Isten előtt!
Mert a felséges ÚR
félelmetes, nagy király az egész földön.
Népeket vet alánk,
nemzeteket lábaink alá.
Kiválasztja a mi
örökségünket, Jákób büszkeségét, akit szeret. (Szela.)
Felvonul Isten
ujjongás közben, kürtzengéssel jön az ÚR.
Zengjetek Istennek,
zengjetek! Zengjetek királyunknak, zengjetek!
Mert az egész föld királya
Isten, zengjetek neki éneket!
Isten uralkodik a népeken,
szent trónusán ül az Isten.
Összejöttek a népek
előkelői Ábrahám Istenéhez, mert Istené a föld minden uralkodója, igen
magasztos ő!”
Textus: Máté 25,31-45
„Amikor pedig az Emberfia
eljön az ő dicsőségében, és vele az angyalok mind, akkor odaül dicsősége
trónjára.
Összegyűjtenek eléje minden
népet, ő pedig elválasztja őket egymástól, ahogyan
a pásztor elválasztja a juhokat a kecskéktől.
A juhokat jobb keze felől,
a kecskéket pedig bal keze felől állítja.”
„Akkor így szól a király a
jobb keze felől állókhoz: Jöjjetek, Atyám áldottai, örököljétek a világ
kezdete óta számotokra elkészített országot.
Mert éheztem, és ennem
adtatok, szomjaztam, és innom adtatok, jövevény voltam, és befogadtatok,
mezítelen voltam, és
felruháztatok, beteg voltam, és meglátogattatok, börtönben voltam, és eljöttetek
hozzám.
Akkor így válaszolnak neki
az igazak: Uram, mikor láttunk téged éhezni, hogy enned adtunk volna, vagy
szomjazni, hogy innod adtunk volna?
Mikor láttunk jövevénynek,
hogy befogadtunk volna, vagy mezítelennek, hogy felruháztunk volna?
Mikor láttunk betegen vagy
börtönben, hogy elmentünk volna hozzád?
A király így felel majd
nekik: Bizony, mondom néktek, amikor megtettétek ezeket akárcsak
eggyel is a legkisebb atyámfiai közül, velem tettétek meg.”
„Akkor szól a bal keze
felől állókhoz is: Menjetek előlem, átkozottak, az ördögnek és angyalainak
elkészített örök tűzre.
Mert éheztem, és nem
adtatok ennem, szomjaztam, és nem adtatok innom,
jövevény voltam, és nem
fogadtatok be, mezítelen voltam, és nem ruháztatok fel, beteg voltam,
börtönben voltam, és nem látogattatok meg.
Akkor ezek is így
válaszolnak neki: Uram, mikor láttunk téged éhezni vagy szomjazni,
jövevénynek vagy mezítelennek, betegen vagy börtönben, amikor nem
szolgáltunk neked?
Akkor így felel nekik:
Bizony, mondom néktek, amikor nem tettétek meg ezeket eggyel a legkisebbek
közül, velem nem tettétek meg.
Kedves Testvéreim!
Biztosan mindenki ismeri az igazságos Mátyás
királyról szóló meséket. Egy jellemző mozzanata ezeknek a legendaszerű
történeteknek, ami akár a valóságban is előfordulhatott, hogy a király
olykor álruhában járta az országot, mivel így reálisabb képet kaphatott
népe helyzetéről. Testközelben pillanthatott bele az országban uralkodó
viszonyokba.
Az álruhás királyt persze nem ismerik fel, és
kinézetének megfelelően bánnak vele. Egyesek vendégszeretettel, mások pedig megalázóan. Amikor pedig felfedi magát
Mátyás, és királyi pompában jelenik meg, nyilvánvalóan mindenki hajbókol,
minden tiszteletet megadva az ország királyának...
de akkor már késő. Addigra kiderül, hogy ki érdemel jutalmat, és ki érdemel
büntetést.
És hogy miért hozakodtam most elő ezzel a mesével?
Mert a most felolvasott ige alapkérdése is hasonló: Hogyan bánunk az álruhás királlyal?
Az evangéliumok arról tanúskodnak, hogy a király,
vagyis a teremtő és mindenható Isten, trónját, és a mennyei udvartartást
otthagyva, szolgai formát vett föl, a hétköznapi átlagemberhez lett
hasonlóvá, hogy közösséget vállaljon népével. Isten testet öltése
alkalmával valójában az történik, hogy a király álruhát ölt. Nem azért,
hogy megtévesszen, hanem azért, hogy közösséget vállaljon népével.
Mert van, hogy az Isten rejtőzködik. Van, hogy nem
harsonával jön, hanem némán. Van, hogy nem mindenki számára nyilvánvaló
módon jelenik meg, hanem szinte észrevétlenül jár köztünk. Jézus
Krisztusban az a király élt népe között, aki előtt a 47. zsoltárban az
egész nép hódol, tapsol és ujjong. Mégsem kapta meg soha a királynak kijáró
tiszteletet.
Bár Izráel népe várta a
királyt, a felkentet, a Messiást, mégis csak néhányan voltak, akik időben
felismerték őt. Sokszor olvasunk a tanítványok értetlenségéről, akik Jézus
közvetlen közelében is bizonytalankodnak. Nincsenek mindig tudatában annak,
hogy az ég és föld királyának társaságában vannak. A nép is hasonlóképpen
viselkedik. Egy-egy csoda alkalmával úgy köszöntik Jézust, mint
Messiás-királyt, máskor csak az ács fiát látják a Názáretiben.
Virágvasárnapon is, mintha egy pillanatra felismerték
volna, és elismerték volna a köztük lévő királyt, Dávid fiát. Megvan az
ujjongás, tapsolás, üdvrivalgás is… de egy hét sem kell és Nagypénteken
Jézus Krisztus már csak gúny tárgya. A „zsidók királya” megnevezés már csak
vicc.
Hogyan bánunk az álruhás királlyal?
Vendégszeretettel befogadjuk, vagy gúnnyal
elutasítjuk. Ez döntő kérdés, hiszen az Ige szerint a király egyszer
felfedi magát, de akkor már ítéletre érkezik. „Az Emberfia eljön az ő
dicsőségében, és vele az angyalok mind, akkor odaül dicsősége trónjára.”
Félreérthetetlenül, és eltéveszthetetlenül megjelenik a király. De ekkor
már elkésett a felismerés.
Jézusban egy király járt köztünk álruhában. Saját
bőrén tapasztalta meg az emberi gonoszságot. Eljött a földre, amelynek ő az
egyedüli királya, és az emberek megverték, megalázták, kinevették,
kigúnyolták és megölték őt. Mert nem ismerték fel a királyt, nem jöttek rá
idejében, hogy neki taps, ujjongás, és zengedezés jár.
Milyen álruhát ölt ma Jézus?
A felolvasott Igében Jézus azonosítja magát a
legkisebbekkel. Jézus a közöttünk élő legkisebbek, leginkább rászorulók
öltözékében van jelen. A börtönviselt rabruhájában, az éhező hajléktalan
szakadt kabátjában, a magányos beteg ember pizsamájában jelenik meg a
király.
Nem mindegy hogyan bánunk az álruhás királlyal, a
Krisztus-arcú rászorulókkal. Mert a tét hatalmas: Örök élet vagy örök
büntetés.
Amikor Jézus itt járt köztünk ezt mondta: „a
szegények mindig veletek lesznek, de én nem leszek mindig veletek.”
Most, hogy már testben tényleg nincs közöttünk, most, hogy visszatért
mennyei dicsőségébe, azokra irányítja rá újra a figyelmünket, akik a
környezetünkben élnek, és sóvárogva várják az Isten fiainak megjelenését.
Azokon az embereken mutathatjuk ki a királyhoz való ragaszkodásunkat, akik
itt vannak körülöttünk, itt élnek a szemünk előtt. Rájuk irányítja most
Jézus a figyelmünket. És ha Krisztussal akarunk közösségben lenni, akkor
közösséget kell vállalnunk a rászorulókkal, mindazokkal, akikkel Jézus
azonosítja magát. Hogyan adhatjuk meg a kellő tiszteletet a királynak? Ha
megadjuk azt a mellettünk levőnek. Úgy ajándékozhatjuk meg a legnagyobb
királyt, ha megajándékozunk egyet a legkisebbek közül. Velem tettétek meg,
ill. velem nem tettétek meg – mondja Jézus.
Ahogy a szeretet kettős parancsa is arra tanít, hogy
Isten és a felebarát szeretete egymástól elválaszthatatlan, úgy Máté
evangéliumának leírása is jól érzékelteti, hogy a király miként azonosítja
magát országának legkisebbjeivel. Isten ránk bízta ezeket a legkisebbeket.
Jézus Krisztus már nincs testben közöttünk, de itt
van ma is Szentlelkének ereje, amely azt az indulatot táplálja bennünk,
amely volt a Krisztus Jézusban is, akik gazdag lévén szegénnyé lett értünk,
aki nem tekintette zsákmánynak, hogy az Istennel, a királlyal egyenlő,
hanem megüresítette önmagát. Aki azt mondja: „Bizony, mondom néktek, amikor megtettétek ezeket akárcsak eggyel is a legkisebb atyámfiai közül, velem
tettétek meg.”
Nem arról van szó, hogy minden rászorulóban és
elesettben újra testet ölt az Isten, hanem arról, hogy a király úgy
döntött, hogy egy lesz a legkisebbek közül, és ma is közösséget vállal
velük. Ezért, amit a királynak szánunk, azt a legkisebbnek is meg kell
adnunk.
Nyilas Misi édesanyja mondja kisfiának „Fiam,
mindig úgy viseld magad, mintha látnálak...
Gondold azt, hogy az én szemem lát, s akkor soha nem teszel semmit, ami nem
helyes.” Ha mindent
úgy cselekszünk, mintha Krisztussal tennénk meg, ha mindig úgy cselekszünk,
hogy az a király szemében is kedves legyen, akkor örökösök lehetünk. A jó
cselekvése önmagában kevés, a hangsúly azon van, hogy mindent Krisztusra
nézve, a királyra tekintve tegyünk.
A juhok nem azért kerülnek a jobb oldalra, mert ők
felismerték az álruhás királyt, és térdre borultak előtte. Hiszen ők is
megkérdezik: Uram, mikor láttunk téged éhezni, szomjazni, jövevényként,
mezítelenül, betegen, vagy börtönben? Ők azért kapnak jutalmat, mert a
legkisebbekkel is úgy cselekedtek, hogy az a király szemében kedves legyen.
Mert eljön az óra, amikor a föld és minden lakójának
királya visszatér, de akkor már fehér lovon, angyalok kíséretében, és
királyi pompában érkezik, hogy összegyűjtse és megítélje a népeket.
Mindenki fel fogja őt ismerni, nevére minden térd meg fog hajolni, mert ő a
nagy király az egész földön.
Lássuk meg ezt a nagy királyt ma is, ismerjük fel őt
már most, és éljünk rendelése szerint.
ÁMEN
Ima
Felséges Urunk és Királyunk!
Magasztalunk téged azért, mert te igazságosan
uralkodsz, és kegyelmes király vagy.
Bocsásd meg, kérünk, amikor nem ismerünk fel téged,
amikor elmulasztjuk azokat a lehetőségeket, amelyek kedvesek a te
szemedben. Bocsásd meg nekünk, amikor úgy akarunk szeretni és tisztelni
téged, hogy a mellettünk élőket nem vesszük észre.
Imádkozunk Urunk az éhezőkért, a hajléktalanokért.
Eléd hozzuk a börtönben lévőket, a betegeket és a szegényeket. Add, hogy
felismerjük mindig a segítségnyújtás leghatékonyabb módját. Segíts minket,
hogy felismerjük a sokszor taszító és félelmetes külső mögött a Te
gyermekeidet, és a te szent fiadnak Jézus Krisztusnak arcvonásait.
Az ő nevéért kérünk téged, hallgasd meg imánkat.
ÁMEN
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|