|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Pap
mindörökké”
Textus:
Zsidók 7. fejezet 1-10 és 28.
„1Mert ez a „Melkisédek,
Sálem királya, a magasságos Isten papja, aki a királyok leveréséből
visszatérő Ábrahám elé ment, és megáldotta”.
2Ábrahám
pedig tizedet is adott neki mindenből. Melkisédek neve először ezt jelenti:
igazság királya, aztán Sálem királya, vagyis békesség királya.
3Sem apja,
sem anyja, sem nemzetsége, sem napjainak kezdete, sem életének vége nincs,
de miután hasonlóvá lett az Isten Fiához, pap marad mindörökké.
4De
nézzétek, milyen nagy ember ő, akinek Ábrahám, a pátriárka tizedet adott a
zsákmány legjavából.
5Azoknak,
akik Lévi fiai közül kapják a papságot, szintén van parancsuk arra, hogy
tizedet szedjenek a néptől a törvény szerint: ebben az esetben tehát saját
testvéreiktől, jóllehet ők is Ábrahámtól származtak.
6De az,
aki nem közülük származott, tizedet vett Ábrahámtól, és megáldotta azt, aki
az ígéretet kapta.
7Márpedig
minden vitán felül a nagyobb áldja meg a kisebbet.
8Itt
halandó emberek szednek tizedet, ott pedig az, akiről bizonyságunk van,
hogy él.
9És hogy
úgy mondjam, Ábrahám személyében a tizedet szedő Lévi is tizedet adott, 10mert
már jelen volt ősében, amikor Melkisédekkel találkozott.
28Mert a
törvény erőtlen embereket rendelt főpapokká, a törvény utáni eskü igéje
pedig a Fiút, aki örökre tökéletes.”
Kedves
Testvéreim!
Melkisédek
és Ábrahám, Áron és Krisztus, Krisztus és Melkisédek. Ezekre a
kapcsolatokra építve vezeti le Pál apostol gondolatmenetét a Zsidókhoz írt
levél 7. fejezetében. Úgy is mondhatnánk: szolgaság és uralkodás,
alávetettség és hatalom, törvény és evangélium, mulandó és örökkévaló, kép
és előkép.
Melkisédek
képviseli a fejezet középpontját, ahonnan különböző irányokba futnak a
kapcsolatok: Melkisédek, aki Ábrahám és Áron fölött áll, és aki Krisztus
előtt jött. A Zsidókhoz írt levél megértésének két bázisa van: az ároni
papság és Melkisédek közötti különbségnek, illetve a Melkisédek
Krisztushoz, Isten Fiához való hasonlóságának tisztán látása. Ennek a
megértésnek kulcsszava: pap mindörökké.
Mindaz,
amit tudunk Melkisédekről a Biblia különböző könyveinek lapjairól tudhatjuk
meg. Három talapzaton áll ismeretünk: Mózes első könyvéből, a Zsoltárokból
és a Zsidókhoz írt levélből szerezhetünk információt róla. A teremtés
könyve a sziddím-völgyi csatát követően három rövid versben emlékezik meg
róla. Miután Ábrahám győzelmet aratva hazatér, „Melkisédek, Sálem királya kenyeret és bort vitt ki eléje. Ő a
felséges Isten papja volt, megáldotta őt és ezt mondta: Áldott vagy Abrám a
Felséges Isten előtt, aki a mennyet és a földet alkotta! És áldott a
felséges Isten, mert kezedbe adta ellenségeidet! Abrám pedig tizedet adott
neki mindenből.” (I Móz 14: 18-20) Majd a 110. zsoltárban köszön vissza
neve: „Megesküdött az Úr, nem bánja
meg: Pap vagy te örökké, Melkisédek módján.” Végül pedig a Zsidókhoz
írt levél kibontja a zsoltáros egyetlen versét: a teljes megváltás tervét,
amely Jézus Krisztusban mutatkozott meg számunkra.
Ki
is volt ez a Melkisédek?
Melkisédek
pap és király volt egyszerre, ami Izrael egész történetében páratlan
egybeesés volt. Ami Isten népének életében mindig szét volt választva, az
Melkisédekben egyesült, olyanná lett, mint Isten Fia. Az Írás úgy nevezi
őt, mint igazság királyát, Sálem királyát, azaz békesség királyát. Ez a két
jelző úgy kapcsolódik össze egymással, mint Isten Fia királyságának
leírása: az igazság a békesség megalapozója, a békesség az igazságnak
biztos és áldott gyümölcse. Isten királysága igazság és békesség, ezeknek
gyümölcse pedig öröm a Szentlélekben.
Melkisédek
már a krisztusi dicsőségre utal előre az Ószövetségből.
Érdekes,
hogy Melkisédekről nem találunk családfát, az Írás hallgat róla. Ez a
hallgatás származásáról, születéséről, haláláról arra utal, hogy mennyire
különbözik Melkisédek papsága az Áron papságától, Izrael papjaitól, ahol a
származás jelentett mindent. Így Isten Melkisédekben egy csodálatos
próféciát készített Fiáról, akinek papsághoz való joga nem a születésben
rejlik, hanem abban, hogy Isten Fia örökké. Melkisédek, aki hasonlóvá lett
az Isten Fiához, pap marad mindörökké.
Melkisédek
örök papsága jelenik meg a Zsoltárban, amely Mózes 1. könyvét és a
Zsidókhoz írt levelet összekapcsolja. Isten megesküszik, hogy Fia
Melkisédek rendje szerinti főpap lesz örökké. Az örökké tartóság nemcsak
azt jelenti azonban, hogy nincs vége, hanem attól valami sokkal többet. Az
örökké Isten jelzője. Isten az Örökkévaló, az Ő léte örökké tartó. Örökké
tartó az, ami szent, amiben nincs változás vagy romlás, hanem mindig
jelenlévő erő és fiatalság, mert Isten van benne. Krisztus örökké tartó papsága
arra utal, hogy munkáját bennünk az örök élet hatalmával fogja elvégezni. Ő
örökké él, ezért Ő képes teljes mértékben megmenteni az embert.
Ábrahám,
a választott nép atyja kerül kapcsolatba Melkisédekkel. Ahogy olvassuk:
Ábrahám tizedet adott neki, és Melkisédek megáldotta Ábrahámot. Kettős
bizonyítással áll előttünk, hogy Melkisédek több mint Ábrahám. A törvény
szerint a papok testvéreiktől kapták a tizedet, de itt egy idegen kapja azt
az egész nép atyjától. Továbbá Izraelben a haldokló férfi és családja
kapott tizedet, de itt az, aki szemtanúja a tizedadásnak, él és ráadásul
pap marad örökké. És ahogyan Pál mondja, Ábrahámban nemcsak ő maga Ábrahám,
hanem Lévi is, akiNEK fizetik a tizedet, ez a Lévi is tizedet fizetett.
Mert van olyan papság, amely több a törvénynél, nagyobb Lévinél.
Másik
bizonyítéka is van ennek a fölérendeltségnek: Melkisédek megáldotta
Ábrahámot. Nyilvánvaló, hogy a több, a nagyobb, a hatalmasabb áldhatja meg
a kevesebbet, kisebbet, gyengébbet. Ábrahámot magát Isten már megáldotta,
most mégis elfogadja Melkisédek áldását, elismervén és elfogadván
alárendelt helyzetét, tudattalanul is alárendelve magát annak a papságnak,
amely Melkisédekből származik majd. Ennek az Isten által rendelt típusnak a
kibontása nemcsak Krisztus felsőbbrendűségét a lévita papsággal szemben
fedi fel előttünk, hanem két fontos jellemzőjét is Krisztussal való
kapcsolatunknak: Krisztus megáld minket, miként Melkisédek megáldotta
Ábrahámot, mi pedig tizedet adunk neki, ahogyan Ábrahám Melkisédeknek.
Krisztus Isten áldását hozza el számunkra, Krisztus mint főpap áldja meg a
benne bízókat. Az Atyához vezet bennünket, és Benne, a Fiúban Isten arca
ragyog ránk, könyörületben részesülünk és békességet kapunk szívünkben.
Krisztus, a valódi főpap, az ároni áldás minden részletét isteni valósággá
teszi számunkra, valóban megélhető életté, amely örökké tart.
Krisztus
áldást hoz számunkra, mi pedig tizedet adunk neki. El kell ismernünk, hogy
Krisztus az Úr mindenek fölött, bármit elvehet tőlünk, hiszen minden az
övé, amit mi miénknek tartunk. A Krisztusnak adott tized és az ő áldása
között nagyon szoros az összefüggés: minél inkább a kezébe helyezzük
magunkat, életünket, jelenünket és jövőnket, minél feltétlenebb az
odaadásunk, annál gazdagabb az áldás, amit ő juttat a számunkra. Minél
inkább ismerjük őt, minél inkább meghajtjuk magunkat előtte, minél inkább
kevesek leszünk magunk előtt, annál inkább képesek leszünk áldásainak
befogadására. És minél inkább oda tudjuk adni a tizedet, és nemcsak a
tizedet, hanem mindent, amik vagyunk, és amink van, annál inkább meg fog
jelenni főpapságának hatalma a szívünkben.
Hiszen
miért van az, hogy az ároni rend, akit maga Isten hívott el, akinek munkája
olyan fontos volt a Szentírásban, egy másik rendnek adja át helyét? Miért
kellett Melkisédek rendjének felváltania Áron rendjét? A Zsidókhoz írt
levél 5. fejezetében azt olvassuk, hogy Krisztust Isten hívta el, mint
ahogyan Áront is. Sok tekintetben Áron hasonlított Krisztusra. De mégis
voltak olyan részletek, amelyekben Áron papságának nem sikerült Krisztusra
mutatni. Isten kegyelmes rendeletéből egy másik név adatik. Az ároni papság
és Melkisédek közötti különbség rendkívül radikális. Mert Áron rendje
Krisztus munkájának csak árnyékképe volt, Krisztus mindenható királyságának
jelképeként több kellett Áronnál. Áron munkája, a sorozatos áldozatok és
megbékélés Istennel csak árnyékai voltak annak, amit Krisztus hozott el a
világba. Az ároni papság évente egyszer, csak nagyon rövid időre léphetett
be Isten elé a templomban, Krisztus azonban örökké ott tartózkodik, az Atya
jobbján, amely azt szimbolizálja, hogy az út a Szent felé nyitva áll
Krisztus óta. A Szentségben, Isten jelenlétében való folyamatos
tartózkodás, elképzelhetetlen volt Áron számára. Krisztus olyat hozott el, amit
Áron nem tudott ígérni.
Mert
ahogyan a fejezet utolsó verse mondja, a törvény erőtlen embereket rendelt
főpapokká. A törvény előkészítés volt, hogy felébressze a szükséget, a
reményt arra a valódi, természetfeletti, mennyei közösségre Istennel, amelyet
Krisztus hozott el számunkra. Amely az örök életen alapul. Amit a törvény
nem tudott megtenni, Isten megtette kiválasztván a Fiút, és tökéletessé
téve örökre. Krisztus szenvedése és engedelmessége által tette tökéletessé
önmagát. Ebben a tökéletességben részesít bennünket a Szentlélek által.
Ha
pedig ilyen főpapunk van, mi az, amit felé tudunk nyújtani? Mindenképpen
az, hogy lelkünket megmentő hatalmában bízunk. Engedjük, hogy megtisztítson
bennünket bűneinkből, közösségre vigyen az Atyával, és örök életet adjon
nekünk. Imádkoznunk kell a bölcsesség lelkéért, és hinnünk kell, hogy az a
Lélek, amely Krisztust is tökéletessé tette, bennünk is élhet és
munkálkodhat. Isten olyan főpapot rendelt nekünk, aki által élhetjük a
sokszor lehetetlennek hitt tökéletes életet. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|