|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Az új
szövetség
Ima:
Jézus, ó, mi Idvezítőnk,
Kiben vagyon hitünk,
Ki miértünk születtél,
És nagy halált szenvedtél,
Irgalmazz minékünk!
Rólunk elvetted haragját
A te szent Atyádnak,
Vérednek hullásával
Megengesztelted hozzánk.
Irgalmazz minékünk!
Az ördögnek tömlöcéből,
Kivettél a bűnből,
A halál köteléből,
Megmentettél rabságból.
Irgalmazz minékünk!
|
Te bűn nélkül születtetvén
A Szűznek méhéből,
Értünk válladra vetted
A mi adósságinkat.
Irgalmazz minékünk!
Bűnön, poklon és halálon
Birodalmad vagyon,
Az élet és kegyelem
Csak te kezedben vagyon.
Irgalmazz minékünk!
Kérünk téged azért mostan.
Tekints reánk mennyből,
Kik hozzád esedezünk
És segítséget várunk.
Irgalmazz minékünk!
|
Textus: Zsidókhoz írt levél 8. fejezet
6-15.
6Most azonban a mi főpapunk
annyival különb szolgálatot nyert, amennyivel annak a különb szövetségnek
lett a közbenjárója, amely jobb ígéretek alapján köttetett. 7Mert ha az első hibátlan
lett volna, nem lett volna helye egy másodiknak. 8Mert hibáztatja őket,
amikor így szól: "Íme, eljön majd az idő, így szól az Úr, amikor új
szövetséget kötök Izráel házával és Júda házával; 9nem olyan szövetséget,
amilyet atyáikkal kötöttem azon a napon, amikor kézen fogva kivezettem őket
Egyiptom földjéről. Mivel azonban ők nem maradtak meg az én szövetségemben,
én sem törődtem velük, így szól az Úr. 10De ez lesz az a szövetség,
amelyet Izráel házával ama napok múltán kötök, így szól az Úr; törvényeimet
elméjükbe adom, és szívükbe írom azokat, és Istenük leszek, ők pedig az én
népemmé lesznek. 11Akkor senki sem tanítja többé így a társát és testvérét: Ismerd meg
az Urat! Mivel mindenki ismerni fog engem, a kicsinyek és nagyok
egyaránt. 12Mert irgalmas leszek gonoszságaikkal szemben, és bűneikről nem
emlékezem meg többé." 13Amikor az újról szól,
elavulttá teszi az elsőt, ami pedig elavul és megöregszik, az közel van az
elmúláshoz.
Kedves
Testvéreim!
Láttunk-e
már valamit tönkremenni?
Bizonyára
igen. Goethe fogalmazott egyszer így: „Minden, mi keletkezik, megérdemli,
hogy tönkremenjen.” Nem tudom, hogy tényleg így van-e, de az biztos, hogy vannak
használati tárgyaink, amelyeket kikezdett már az idő vasfoga, tönkrementek és
használhatatlanná váltak. Vagy mindnyájan láttunk már ételt, amelyiknek
lejárt a szavatossága és megromlott. Dobtunk már ki elemet, ami végleg
lemerült, és virágcsokrot, mert elszáradt. Van, amikor a folyamat magától
zajlik le, de van, hogy szándékosság van mögötte, amely meggyorsítja az
elmúlás folyamatát.
Vagy, egy
másik síkon is gondolkodva, láttunk már emberi kapcsolatokat megfáradni,
házasságokat tönkremenni, tapasztaltuk, hogy az emberi élet is elavul,
végül pedig elmúlik. Láttunk már emberi életeket tönkremenni.
Nos, így néz
ki egy bűnnel terhelt világ. A dolgok előbb-utóbb tönkremennek, elmúlnak,
kimerülnek vagy lemerülnek, megöregszenek és elavulnak.
Mert ami
ehhez a világhoz tartozik, de akár fogalmazhatunk úgy is, hogy amiben az
ember valamilyen formában részt vesz, az előbb- utóbb tönkremegy. Nincs mit
tenni. A végső elmúlás előtt persze vannak megoldási stratégiák.
Helyrehozni, megjavítani, felújítani valamit, renoválni, vagy akár
reformálni… és még sorolhatnánk. De egyszer eljön a pont, amikor már
mindenféle javítási munka, vagy helyrehozási kísérlet csődöt mond, ki kell
mondani, hogy a régi elmúlt és újra van szükség.
Ez kerül
kimondásra mai Igénkben is. A most felolvasott textusunkban két világhírű
teológus gondolkodik együtt az Isten-ember közti szövetségről. A zsidókhoz
írt levél ismeretlen szerzője és Jeremiás próféta. A levélszerző idézi a
több száz évvel előtte élt próféta szavait, mert ki kell mondani, hogy az
Izráel és Júda házával kötött szövetség már a múlté.
Az ember
ismét valamit tönkretett. Mert amikor az Ige azt mondja erről a
szövetségről, hogy nem volt hibátlan, akkor éppen az emberi bűnre mutat rá.
A szövetség gyengéje ugyanis éppen az ember, aki nem tud megmaradni abban.
Ha
felidézzük ennek a szövetségnek a történetét, azaz az ószövetségi eseményeket,
akkor lépten-nyomon azzal találkozunk, hogy az ember feszegeti, sőt átlépi
ennek a szövetségnek a határait. A szövetség dokumentuma, vagyis a
tízparancsolat folyamatosan sérül, amikor a nép idegen isteneket imád,
amikor hiányzik a szülők tisztelete, a szombat megszentelése vagy éppen
egymás szeretete.
Egy
szövetség sem működhet hibátlanul, ha az egyik szövetséges fél folyamatosan
hibázik. „Nem maradtak meg az én szövetségemben”-mondja az Igénk- „én
sem törődtem velük, így szól az Úr.”
Egy II. világháborús anekdota
szerint 10 kegyes zsidó férfi egyszer összegyűlt a koncentrációs táborban,
Auschwitzban, hogy vádat emeljenek Isten ellen. A Tóra és próféták alapján
hosszan vizsgálták a tényeket, végül megállapították, hogy Isten elhagyta
népét, hűtlenné vált, tehát az Isten BŰNÖS.
Az ítélet kihirdetése után
csend lett, majd egy rabbi halkan megkérdezte: „… és akkor most?” „… akkor
most gyertek, imádkozzunk Hozzá…” – felelte egy másik.
Kedves Testvéreim! A
történetnek csak ez lehetett a vége, mert nem az Isten bűnös, hanem az
ember, nem az Isten szegte meg a szövetséget, hanem az ember, és nem Isten
vált hűtlenné, hanem mi magunk. Jeremiás is egy történelmi mélypont idején,
a fogság idejében szólal meg, és tudja, hogy ki vonható felelősségre a
szövetség megromlása miatt.
A kegyelmes
Isten ennek ellenére újra és újra helyreállítja a szövetséget. Újra és újra
visszafogadja a hűtlenné, paráznává vált népet. Ő azonban már tudja, és
Jeremiás próféta által már régóta tudatta is, hogy egyszer eljön az idő,
amikor már nem lehet toldozni-foldozni, amikor elavul, végleg tönkremegy
bűneink miatt a szövetség.
Jeremiás
próféta egy helyen már azt kénytelen írni: „Júda vétke föl van írva
vasból készült íróvesszővel, rá van vésve gyémántheggyel szívük táblájára.”
A kép
félreérthetetlenül a kitörölhetetlenségről szól. A vas íróvesszővel,
gyémántheggyel szívbe vésett vétkek maradandóak. Nincs lehetőség
helyrehozni, eltörölni, kiradírozni, mert a szívek hústábláira van vésve.
Ezért nem lehet hibátlan az Isten-ember szövetsége, ezért van szükség
folyamatos helyreállításra, és végül ezért vált szükségessé a régi
szövetség felülírása egy teljesen újjal.
Ezen a
mostani alkalmon bűnbánattartásra
gyűltünk össze. Mert van mit megbánnunk, hiszen számtalan dolog ment már
tönkre körülöttünk, vagy éppen miattunk.
Vizsgáljuk
azért meg most emberi kapcsolatainkat. Azokat a szövetségeket, amelyek
köztünk és embertársaink között vannak. Ha engedtük, hogy a bűn megrontsa
őket, bánjuk meg most az Úr előtt.
Vizsgáljuk
meg az Istennel való kapcsolatunkat. Igénk szavaival élve van, hogy az is
elavul, megöregszik, vagy egyenesen közel kerül az elmúláshoz. Ismerjük fel
még most, ha elhanyagoltuk, ha engedtük elavulni és tönkremenni. Valljuk
meg, ha megkeseredve és kiábrándulva tudatosan építjük le az Istennel való
kapcsolatot. Valljuk meg bűneinket, mert ezt a szövetséget mi tettük
tönkre. A szabályokat mi rúgtuk fel.
Isten
azonban többé nem kesereg a darabjaira hullott és tönkrement szövetséget romjai
felett. Nem kezdi el összeragasztgatni, vagy összehegeszteni, hanem
összeseperi, kidobja a kukába, és valami egészen újat készít.
Isten kész
teret adni valami újnak. Amikor úrvacsorára készülünk, mi már erre az újra
tekinthetünk. Az első szövetséget, amely Izráel és Júda házával köttetett,
megrontotta a bűn. Az a bűn, amely a mi szívünkbe is ugyanúgy mélyen bele
van vésődve. És mivel lehetetlen, hogy bikák és bakok vére bűnt töröljön
el, radikális szerkezetváltoztatásra van szükség. Már nem elég javítgatni a
régit. Ki kell mondani, hogy eljött, az idő, hogy új szövetség jöjjön
létre.
Ezen a
ponton mond újat a zsidókhoz írott levél szerzője. A Jeremiástól átvett szó
szerinti idézetet két aprónak tűnő megjegyzéssel egészíti ki.
Először is
konkrétan rámutat erre az új szövetségre, amely egyszer s mindenkorra múlt időbe
teszi az első szövetséget. Míg Jeremiás csak arról írhat, hogy „eljön majd
az idő”, addig mai igénk egy már létező, készen álló, működőképes új
szövetségről beszélhet.
Másodszor
pedig néven tudja nevezni az új szövetség közbenjáróját, Jézus Krisztust,
aki által különb és jobb szövetség jöhetett létre. Új szövetség, mely össze
sem hasonlítható a régivel.
Jézus
Krisztus főpapi áldozata odakerült az Isten elé, és Isten megbékéltette
magát az emberrel. Teljesen új helyzet keletkezett. Nem az ember lett jobb,
hiszen nem vagyunk különbek elődeinknél. Nem is az Isten változott meg,
hiszen ő tegnap és ma, és mindörökké ugyanaz. Hanem új elemmel egészült ki
a szövetség: Közbenjárónk van.
Krisztus
ugyanis úgy kerül oda az ember és Isten közé, hogy az Isten jogos
büntetését Ő szenvedte el, és a méltatlan, bűnös ember Őáltala nyer
megigazulást az Atyánál. Krisztus, mint közbenjáró, a maga tökéletességével
kiiktatta a régi, tökéletlen szövetség hibáit.
Őbenne
valósul meg, amit zsidókhoz írott levél és Jeremiás próféta együtt mond, és
amit mai bűnbánattartásunkkor is hittel remélhetünk: „Mert irgalmas
leszek gonoszságaikkal szemben, és bűneikről nem emlékezem.”
Kedves Testvéreim!
Ebben az irgalmas Istenben
bízva, Krisztusra mint közbenjáróra tekintve készüljünk ma bűnvallással az
úrasztalai közösséghez, amikor hallani fogjuk majd az Ige szavait:
Hasonlóképpen
vette a poharat is, miután vacsoráltak, és ezt mondta: "E pohár amaz
új szövetség az én vérem által, ezt cselekedjétek, valamennyiszer isszátok
az én emlékezetemre."
Az ismerős igesorok,
és a pohár pedig emlékeztessenek minket arra, hogy a kiontott vér, a Főpap
egyszeri és tökéletes áldozata radikálisan átfogalmazta az Isten és népe
közti viszonyt. Ez az új szövetség. Ennek lehetünk mi is részesei Jézus
Krisztus által. ÁMEN
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|