|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Együtt örüljünk!
Korinthusbeliekhez írott 1.
levél 3. fejezet 6-17.
Isten
munkatársai egy alapra építenek
Én ültettem,
Apollós öntözte, de a növekedést az Isten adta.
Úgyhogy az sem
számít, aki ültet, az sem, aki öntöz, hanem csak Isten, aki a növekedést
adja.
Aki ültet, és
aki öntöz: egyek, és mindegyik majd a maga jutalmát kapja fáradozásához
méltóan.
Mert mi Isten
munkatársai vagyunk, ti pedig Isten szántóföldje, Isten épülete vagytok.
Az Istentől
nekem adott kegyelem szerint, mint bölcs építőmester, alapot vetettem, de
más épít rá. Vigyázzon azonban mindenki, hogyan épít rá.
Mert más alapot
senki sem vethet a meglevőn kívül, amely a Jézus Krisztus.
Azt pedig, hogy
ki mit épít erre az alapra: aranyat, ezüstöt, drágakövet, fát, szénát,
szalmát;
az a nap fogja
világossá tenni, mivel tűzben jelenik meg, és akkor mindenkinek a munkája
nyilvánvalóvá lesz; és hogy kinek mit ér a munkája, azt a tűz fogja
kipróbálni.
Ha valakinek a
munkája, amelyet ráépített, megmarad, jutalmat fog kapni;
de ha valakinek
a munkája megég, kárt vall. Ő maga megmenekül ugyan, de úgy, mint aki tűzön
ment át.
Nem tudjátok,
hogy ti Isten temploma vagytok, és az Isten lelke bennetek lakik?
Ha valaki az
Isten templomát megrontja, azt megrontja Isten, mert az Isten temploma
szent, és ez a templom ti vagytok.
Imádkozzunk!
Mennyei Édes Atyánk az Úr Jézus Krisztus által!
Hálás szívvel állunk meg előtted azért a nagy
kegyelemért, hogy munkatársaiddá fogadtál bennünket. Itt állunk előtted,
hogy számunkra is kijelöld azt a feladatot, amit reánk akarsz bízni.
Köszönjük azokat a testvéreket, akiket a mi szívünk megmunkálásában
használtál. Te tudod a legjobban, hogy sok munkatársad nehéz munkájának az
eredménye az, hogy mi is munkába állhatunk. Kérünk Urunk, adj nekünk is
engedelmes szívet, hogy tudjuk elfogadni a reánk bízott feladatot, azt
tegyük, ami a Te akaratod és ne magunk akarjunk változtatni. Köszönjük,
hogy az alap a mi Urunk, Jézus Krisztus, a Te szeretett Fiad. Segíts, hogy
tudjunk vigyázni arra, mit építünk erre az alapra; ne pozdorja vagy szalma
legyen az, ami megég a tűzben. Hálát adunk még Uram mindazért, amit az ősz
folyamán betakaríthatunk, köszönjük a kenyérnek valót és mindazt, amivel
táplálod testünket is. Bocsásd meg, ha sokszor nem vagyunk hálásak
ajándékaidért. Tudjuk komolyan venni az imánk, amire tanítottál: „Mindennapi kenyerünket add meg nekünk
ma.”
Ámen!
János evangéliuma
4. fejezet 31-38.
Közben kérték
Jézust a tanítványai: „Mester, egyél!”
Ő pedig azt
mondta nekik: „Nekem van eledelem, amit egyem, amiről ti nem tudtok.”
A tanítványok
erre egymást kérdezték: „Valaki talán hozott neki enni?”
Jézus ezt
mondta nekik: „az én eledelem az, hogy teljesítsem annak akaratát, aki
elküldött engem, és bevégezzem az ő munkáját.
Vajon nem ti
magatok mondjátok-e, hogy még négy hónap, és jön az aratás? Íme, mondom
nektek: emeljétek fel a szemeteket, és lássátok meg, hogy a mezők már
fehérek az aratásra.
Az arató
jutalmat kap, és begyűjti a termést az örök életre, hogy együtt örüljön a
vető és az arató.
Mert ebben az
esetben igaz a közmondás, hogy: más a vető, és más az arató.
Én elküldtelek
titeket, hogy azt arassátok, amiért nem ti fáradtatok: mások fáradoztak
érte, ti pedig az ő munkájukba álltatok be.”
Szeretett Testvérek!
Kezdjük egy kis emlékezéssel!
Nevezetesen, hogy mikor kaptál, kitől kaptál először, eleinte bibliai
tanítást, lelki útravalót? Ki tanított téged imádságra? Ki hívott téged az
Úrhoz, az ő népéhez? Mikor volt ez? Talán nagyszülők? Talán szülők? A
hitoktató? Egy ifivezető? Esetleg egy lelkész, egy gyülekezeti tag? Kitől
hallottál először igazán hangsúlyosan az Úrról? Hol volt ez? Talán máshol?
Esetleg itt a Nagyerdei Gyülekezet közösségében?
A fölolvasott bibliai
szakaszunk, amelyet immáron harmadik vasárnap olvastam, ez a bibliai
szakaszunk hangsúlyosan beszél most arról, hogy más a vető, más az arató.
Azonban még szeretnék emlékeztetni arra, ahogyan Jézus a kortársakat idézi:
ti mondjátok, még –körülbelül- négy hónap és jön az aratás, vagyis a „még
nem” és a „már igen” feszültségére, egyszerre való jelenvalóságára. Hiszen
ez nem csak Jézus korában, hanem azóta is gyakorlatilag mindig így van,
hogy már igen, már az
Isten munkája elkezdődött, az Isten országa már jelen van, de még nincs a
maga teljességében, a maga tökéletességében minden kész.
Fölolvasott szakaszunk utolsó
három verse először is arról szól, hogy: elküldtelek titeket – mondja
Jézus. Egy küldetésben vannak a tanítványok, a mindenkori tanítvány, a
mindenkori gyülekezet egy világmissziós küldetést kapott, hiszen a „tegyetek tanítványokká minden népet” az nem egyszerűen a
keresztelésre vonatkozik, mint ahogy mi -mert gyakran ott halljuk- könnyen
leszűkítenénk. „Megtanítván őket,
megkeresztelvén őket, hogy megtartsák” – az egy hármas tartalmú
parancsolat. „Elküldtelek titeket,
hogy azt arassátok, amiért nem ti fáradoztatok” – mondja Jézus - és
akkor most nézzük meg az összefüggésben. Mit is jelenthetett ez ott, akkor.
Jézus az, aki ott, a Jákob kútjánál azzal a bizonyos samáriai asszonnyal
beszélget, és ebben az asszonyban hit támad, és ez az asszony megy el Sikárba,
a lakóhelyére és odahívja –szinte odacsődíti- a kis városka lakóit: „Vajon
nem ez-é a Messiás? Gyertek!” Jézus az, aki elkezdett valamit és majd a
tanítványokat elküldi Jeruzsálem, Júdea, Samária és a Föld végső határáig
terjedő misszióra, amit már Jézus
elkezdett. Éppen itt, Samáriában, amikor ő nem kerülte ki, amikor nem
fordult el a samaritániusoktól sem. Jézus az, aki elkezdte, hiszen önmagát
adta halálba, hogy föltámadása által számunkra az új élet lehetőségét hozza
el.
Aztán azt is látnom kell,
hogy gyakran egy-egy részfeladat bizatik rám. Egyikünkre egyik, másikunkra
másik. Egyik nemzedékre egyik, másikunkra másik feladat bizatik ebből a
hatalmas szolgálatból. Éppen ezért ilyen értelemben is föl kell emelni a
tekintetünket, és látnunk kell, látnunk kell az aratást is, mert amikor
csak egy részfeladat van előttünk, akkor könnyen eltévesztjük az egészet.
Könnyen belefáradhatunk, hiszen végezzük a részfeladatot, de hogyha nem
tudunk előre tekinteni, ahogy itt Jézus a kortársakat idézte: ti már számolgatjátok,
hogy körülbelül négy hónap múlva aratni fogunk, ti már látjátok a hatalmas
búzatáblákat, a kalászokat, pedig még éppen ilyen kicsi csak a vetés. Igen, ez lelkileg is így van: Elküldtelek
titeket, és látnunk kell. Látnunk kell messzebb, mint csupán az a
részfeladat, amiben éppen most mi vagyunk, vagy ami éppen ránk bizatott, mostani
nemzedékre. Ezért is föl kell emelni a tekintetünket, és ami nagyon fontos
ebben a küldetésben az az, hogy az Úrtól való küldetésünk és az örök életre
segítés ad méltóságot munkánknak.
Méltóságot ad, még akkor is, hogyha van útfél, meg vannak madarak meg
tövis, és sok minden más is, ahogyan egy másik példázatban Jézus mindezt
jellemezte. A mi küldetésünknek, evangéliumi szolgálatunknak,
bizonyságtételünknek méltósága van onnan felülről. Hogy a világ ezt nem
becsüli, a világ más mércével mér, ez ne zavarjon bennünket, hanem újra és
újra emeljük föl a tekintetünket, és lássuk meg, hogy aki örök életre segít
embereket – és itt most nem a lelkészekről beszélek; azoknak is ez a dolga,
hanem minden hívő, keresztény emberről beszélek –, hogy aki örök életre
segít, az egy nagy méltóságú szolgálatban
van benne. És lehet, hogy
ezt nagymamaként teszed, vagy szülőként, hívő emberként, de ez a küldetésünk.
A küldetésünk, hogy beálljunk egy folyamatba, és ez a második, ami a fölolvasott szakaszunk
mai részében hangsúlyos, hogy a munka folyamatos,
a kontinuitás itt rendkívül fontos, részben mert így, és erre hivattattunk,
részben pedig éppen azért, hogy lássuk, hogy nem marad darabban, akkor sem,
hogyha egy ideig valahol mi cselekedhetünk és utána majd mások folytatják.
De lesz folytatás! „Más a vető és más
az arató” – mondja Jézus. Ez így első hallásra néha egy kicsit el is
szomoríthatna bennünket, mert mi nagyon szeretnénk látni – ha már vetettünk
– az aratást is. Na de hát minden vetésünk a kiskertben is olyan, hogy
reménység alatt történik. Nem biztos, hogy mi látni fogjuk a gyümölcsét, az
aratást, mert lehet, hogy addigra betegek leszünk, esetleg már itt sem
leszünk.
A vető és arató bizony nagyon
sokszor más, és ez ne elkeserítsen bennünket. Jézus egyszerűen a
realitásokra hívja föl a figyelmet, és a realitások összefüggésében beszél
a folyamatosságról, mert arról beszél, hogy a munka megy, a misszió halad –
még akkor is, ha egy-egy részfeladatot végezhetünk mi belőle. Egy
végeláthatatlan láncolatba állhatunk be mi is, erre van az elhivatásunk
egyenként is, gyülekezetként is. Fontos tehát a folyamatosság, és ez ne
szomorítson el, hanem éppen bátorítson meg bennünket. Bátorítson bennünket,
amikor látjuk, ahogyan hallottuk az előbb az Első korinthusi levélben: „Én ültettem – írja Pál apostol – Apollós öntözte, a növekedést pedig Istent
adta”.
Igen, ahogyan Pál apostol is
ment egy-egy régióközpontból egy másik városba, egy másik régióközpontba –
mai nyelven szólva –, hogy ott evangéliumot hirdetve gyülekezet formálódjon;
aztán a környező kisvárosok, falvak misszióját rábízta arra a gyülekezetre,
és ő ment tovább száz-kétszáz kilométert, megint egy központi fekvésű
városban kezdett prédikálni. Más a vető és más az arató; de folyamatos a
munka, folyamatos a növekedés, amit az Úr ad. Ugyanakkor – miközben ez
bátorít és eligazít bennünket –, meg kell jegyeznünk azért azt is, hogy a
vetés és az aratás gyakran párhuzamosan is történik, több vonatkozásban is.
Én most csak egyet szeretnék említeni. Ha gyülekezeti szinten nézzük
mindezt, vagy akár egy család szintjén nézzük mindezt, van, akinél a
vetésnek már gyümölcse is kezd mutatkozni, másoknál meg még mindig vetünk,
és a gyümölcs még nincs. Aztán
jön a következő nemzedék, az ő életükben is szólni kell, az Igét vetni
kell, miközben már az előző nemzedék életében vagy a korábban kereszténnyé
lett emberek életében gyümölcs is terem. Ez egy családban is és egy
gyülekezetben is, egyszerre is jelen van, ezt is látnunk kell. Ilyen
értelemben is folyamatos az Isten Lelkének munkája, de ez a folyamatosság bennünket,
hívő embereket – különösképpen, akik arathatnak is, már a gyümölcsöt is
láthatják, bár nem ők vetettek; talán az előző nemzedék vetett, talán mások
vetettek –, bennünket szerénységre is kell, hogy intsen. Hiszen hogyha most
ki-ki visszagondol arra, hogy mikor, kitől hallott az Úrról vagy kiken
keresztül lett különösképpen hangsúlyossá a hívó szó az ő élete számára,
akkor most itt kiderülne, hogy jó néhányan nem a Nagyerdei Gyülekezetben
hallották először, kiderülne, hogy sokan évtizedekkel ezelőtt hallották,
már nincs is itt a földi élők sorában az vagy azok, akiktől, akiken
keresztül szólt először hozzájuk az Isten.
Mire kell, hogy figyelmeztessen
bennünket, aratókat? Hiszen minden gyülekezet egyúttal már gyümölcsöt is
kell, hogy teremjen, miközben folyamatosan vetnie kell. Arra kell, hogy
figyelmeztessen, hogy nem velünk kezdődött. Ez egy folyamat. Egy folyamat,
és éppen ezért tudjunk szerények lenni és szerények maradni, hiszen a
gyümölcs, amit egy-egy gyülekezet már megterem, az nem a tegnapi vetés eredménye,
hanem valószínűleg sokkal korábbi, és egy sokkal hosszabb folyamat; és
sokak munkája benne van abban, ami most gyümölcsözik. Amit pedig most
vetünk, az majd megint holnap vagy holnapután és később gyümölcsözik.
Lássuk tehát ezt a folyamatosságot! A vető és az arató ugyan lehet, hogy
más, de a vetés, aratás, növekedés az Isten Lelkének munkája, ez
folyamatos.
A harmadik mozzanat a mai
Igénkből az éppen az, hogy: együtt örüljön. Együtt örüljön. Bennünk van-e az az öröm? Tudunk-e együtt örülni? Együtt
örüljön a vető és az arató. Hogy is van? Eszünkbe juthat a Zsoltárok
könyvéből a 126. fejezet, ahol arról van szó, hogy könnyhullatással vetnek,
és vigadozással aratnak majd. Vagy eszünkbe kell, hogy jusson, a Jézus
által elmondott úgynevezett „tékozló fiú” példázata, ahol a megtérő fiú
miatt örül az atya, és örömre hívja a háznépet; és jön haza a másik
testvér, be se jön, mert ő ezt nem vállalja, és akkor mit mond az atya?
Kimegy elé, és azt mondja a másiknak, a ”rendesnek”, aki nem ment el nagyon
messze fizikailag csak lelkileg: „örülnöd
kellene (!), hogy ez a te testvéred, aki elveszett, megtaláltatott, aki meghalt,
feltámadott.” Örülnöd kellene! Mi tudunk-e így örülni? Tudunk-e együtt
örülni? Együtt örülni a megtérőknek, uram bocsánat annak örülni, hogy néha
a nálunknál később megtért ember nagyobb buzgósággal és odaszánással követi
az Urat, mint mi magunk, mert mi úgy már megszoktuk és úgy lelassultunk.
Együtt örül a vető és az
arató, hiszen ha öröm van a mennyben egy megtérő bűnös felett, akkor öröm
kell, hogy legyen a gyülekezetben
a megtérő bűnös felett! Együtt örülni
– Akkor is, hogyha életünk, szolgálatunk vonatkozásában lehet, hogy talán
a vetés a meghatározó, és
talán kevesebbszer lehettünk részesei az aratásnak.
Vagy esetleg fordítva van: talán egy kicsit többet arathattunk – nagyrészt
nem is a mi munkánk révén, vetésünk révén. De együtt örülni. Vagyis ez nem
irigykedő verseny. A keresztyén misszió bizonyságtétele, az nem egy
vetélkedés. Még azt sem mondhatnánk, hogy nemes vetélkedés, mondjuk a
gyülekezetek között; hanem ez egy közös szolgálat. De nem is önmentegetés –
erre is annyira tudunk hajlani egyénileg is, és közösségileg is! „Könnyű
neked, a Te családodban könnyű keresztyénnek lenni!” „Könnyű nektek –
mondja gyakran egyik-másik keresztyén ember, rámutatva egy másik
gyülekezetre –, hát persze, nektek könnyű!” Másmilyen, maradjunk ebben. De mindenhol vetni kell, mindenhol
hűségesnek kell lenni, mindenhol dolgozni kell. A növekedést az Isten
megadja, de Pál apostol nem azt mondja, hogy majd helyettünk az Úr vet,
hanem azt mondja, hogy „én ültettem,
Apollós öntözte”, a növekedést azt megadja az Isten, ahova vetettünk,
ahol öntözünk, ahol próbálunk együtt munkálkodni. Ráadásul Pál apostol,
amikor ezt írta, akkor ott két generáció is megjelenik, hiszen Timótheus
nem csupán lelki értelemben volt gyermeke – hiszen Pál szolgálata révén
lett hívő emberré –, hanem életkorilag is egy következő generációt
képviselt. Egy generációval fiatalabb volt az apostolnál.
Együtt örülni. Nem irigykedő
versenyben, nem is önmagunk mentegetésében gondolkozni, hanem együtt örülni:
talán a hívő nagyszülő vagy szülő, amikor látja gyermek, unoka életében az Isten
Lelkének munkáját, az Ige gyümölcsét; együtt örülni, talán a hitoktató,
esetleg a lelkipásztor, a gyülekezet közössége vagy egy-egy tagja, együtt
örülni úgy is, hogy itt és máshol. Gyülekezeti kórusunk most éppen egy
busszal Tiszabercelre ment el – nem mindenki tudja, ez mit jelent: Szisáék
gyülekezetébe, ahol most ő szolgál –, hogy most ott szolgáljanak közöttük.
Együtt örülni, együtt munkálkodni – itt vagy máshol, időileg is különböző
időszakokban, években vagy évtizedekben és a ránk bízott szolgálatból
különböző részt vállalva.
A mai igehirdetésnek ezt a
címet is adtam: Együtt örüljünk!
Legyünk készek tehát mindkettőre, legyünk készek vetni – és lehet, hogy ezt
másoknak fogjuk vetni – és legyünk készek aratni, hogyha éppen most a
gyümölcs begyűjtésének szolgálata és ideje is itt van, vagyis hogy
örülhetünk annak, hogy hívővé lett atyafiakkal együtt vagyunk, hogy együtt
szolgálhatunk és vethetünk. Legyünk készek tehát mindkettőre; esetleg
időileg, földrajzilag máshol kezdődik, vagy folytatódik, vagy fejeződik be
egy-egy ilyen szolgálat. Szolgálatunkat tehát mindig az üdvösséges isteni
cselekedet nagy összefüggésében lássuk, egy folyamat részeként lássuk. Az „emeljétek föl tekinteteteket”, ezt
is jelenti. Lássátok, hogy már fehérek a mezők! Fehérek. Igen, Sikárból
jöttek emberek fehér ruhákba, valahol ott lent lehetett látni, hogy jönnek
az asszony hívó szavára. És ahogy búzatáblát is lehetett látni, ami ugyan
még akkor kicsi volt, de a gazda szeme már látta, hogy néhány hónap múlva
itt aratni lehet, nos, mi is emeljük fel a tekintetünket és így legyünk
hívő emberek és gyülekezet. Szolgálatunkat mindig az Isten üdvösséges, nagy
cselekedetének részeként lássuk. Örüljünk együtt, bármelyik részre is
kaptunk ebben a szolgálatban elhívást, küldetést, és így hívogassunk
másokat is, így bátorítsunk másokat is, így és erre tanítsunk másokat is.
Munkálkodjunk együtt, engedelmesen – ahogy Jézus mondta, hogy: „Az az én eledelem, hogy cselekedjem a Mennyei Atya akaratát” – az Atya
iránti engedelmesség az táplálta. Munkálkodjunk együtt tehát engedelmesen,
jó reménységgel, örömmel, Isten üdvösséges, mentő szeretetének hatalmas
folyamatában!
Ámen!
Jöjjetek, imádkozzunk!
Magasztalunk Istenünk
teremtő, gondviselő, megváltó szereteted számtalan jeléért, és Téged
dicsőítünk üdvösséget készítő, munkáló kegyelmedért, embert mentő
szereteted szolgálatába elhívó és elküldő akaratodért! Segíts mindig
folyamatosságában látni a ránk bízott részfeladatokat, hogy egymást
kiegészítve munkálkodjunk a Te szőlődben! Segíts Urunk, hogy tudjunk
örülni, együtt örülni emberek érdeklődésének, Hozzád való közeledésének,
megtérésének, gyülekezeti közösségbe való bekapcsolódásának és majd
szolgálatvállalásának! Segíts bennünket engedelmesen, jó reménységgel és
örömmel szolgálni a Te ügyedben, most úrvacsorai közösségünkben is, ebben
az engedelmességben, és ebben a jó reménységben, ebben az örömben áldj és
gazdagíts meg bennünket!
Ámen!
Mi Atyánk, aki a mennyekben vagy,
szenteltessék meg a Te neved;
jöjjön el a Te országod;
legyen meg a Te akaratod,
amint a mennyben, úgy a földön is.
Mindennapi kenyerünket
add meg nekünk ma.
És bocsásd meg vétkeinket,
miképpen mi is megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek;
és ne vígy minket kísértésbe,
de szabadíts meg a gonosztól.
Mert tiéd az ország, a hatalom és a dicsőség
mindörökké.
Ámen!
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|