|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Az Isten szentsége bennünk
Lekció: 63. Zsoltár
1Dávid zsoltára, abból az időből, amikor Júda
pusztájában volt.
2Ó Isten, te vagy Istenem, hozzád vágyakozom! Utánad
szomjazik lelkem, utánad sóvárog testem, mint kiszikkadt, kopár, víztelen
föld.
3Így nézek rád a szentélyben, hogy lássam hatalmadat
és dicsőségedet.
4Mert szereteted az életnél is jobb, ajkam téged
dicsőít.
5Ezért téged áldalak, amíg élek, nevedet imádva emelem
föl kezem.
6Mintha zsíros falatokkal laktam volna jól, úgy ujjong
az ajkam, és dicsér a szám.
7Fekvőhelyemen is rád gondolok, minden őrváltáskor
rólad elmélkedem.
8Mert te voltál a segítségem, szárnyad árnyékában
ujjongok.
9Ragaszkodik hozzád lelkem, jobboddal támogatsz engem.
10De akik pusztulásomra törnek, a föld mélyébe
kerülnek.
11Kardélre hányják őket, sakálok eledelévé lesznek.
12De a király örül Isten előtt. Dicséretet mondanak,
akik rá esküsznek, a hazugok szája azonban bezárul.
Textus: Római levél 5. fejezet 1-5.
„Mivel tehát
megigazultunk hit által, békességünk van Istennel a mi Urunk Jézus Krisztus
által. Őáltala kaptuk hitben a szabad utat ahhoz a kegyelemhez,
amelyben vagyunk, és dicsekszünk azzal a reménységgel is, hogy részesülünk
az Isten dicsőségében. De nem csak ezzel dicsekszünk,
hanem a megpróbáltatásokkal is, mivel tudjuk, hogy a megpróbáltatás
munkálja ki az állhatatosságot, az állhatatosság a
kipróbáltságot, a kipróbáltság a reménységet; a
reménység pedig nem szégyenít meg, mert szívünkbe áradt az Isten szeretete
a nekünk adatott Szentlélek által.”
Kedves Testvéreim!
Volt-e már, hogy sokáig bámultuk a tűz látványát?
Talán már mindannyian tapasztaltuk, amikor a tábortűz vagy éppen
táborgyertya, a kandalló tüze, vagy a karácsonyi gyertyák fényei magával
ragadták a tekintetünket. Sokáig tudjuk bámulni, ahogyan mozog, pislákol a
láng, mintha élne. Titokzatos és gyönyörű látvány, amely vonz.
Mégis tudjuk jól, hogy veszélyes. Egy bizonyos
távolságot meg kell tartanunk. Nem lehet megérinteni, mert éget. Akár lehet
félelmetes és életveszélyes is, sőt pusztító méreteket ölthet.
Valami ehhez hasonló kettősséggel írható le az Isten szentsége
is. Az Ószövetség leírásaiból azt tapasztaljuk, hogy az Isten szentsége
egyszerre vonz és taszít. Egyszerre jelent biztonságot és életveszélyt,
nyugalmat és félelmet.
Gondoljunk csak az égő csipkebokorra, amely
odavonzotta Mózest, aztán Isten szentségének közelsége arcának eltakarására,
saruja levételére késztette, halálfélelmet keltve a közelébe kerülő szent emberben.
Az Ószövetségben Isten szentsége egyszerre vonz és taszít. Az ember vágyik
Isten közelségére, de Isten közvetlen közelében halandó embernek nem lehet
megmaradni.
Az Újszövetségben e
tekintetben valami gyökeresen megváltozott. Jézus Krisztusban a Szent Isten
otthagyta mennyei dicsőségét, és egészen közel jött. Felolvasott Igénkben
Pál apostol így fogalmazza ezt meg: „Őáltala kaptuk hitben a szabad utat
ahhoz a kegyelemhez, amelyben vagyunk, és dicsekszünk azzal a reménységgel
is, hogy részesülünk az Isten dicsőségében.” Krisztus az út, mégpedig a
szabad út, aki által halálfélelem nélkül, életveszély nélkül egészen közel
kerülhetünk a szenthez, részesülhetünk Isten dicsőségében. Krisztusban
ugyanis az Izráel Szentje látogatta meg népét, velük élt, közöttük lakott.
És ez az ószövetségi ember
vágya is, hiszen a felolvasott zsoltárban az imádkozó ember vágyakozik,
sóvárog az Isten közelsége után. A szentélybe vágyik, az Isten dicsősége
helyére, az Isten közvetlen közelébe. Látni akarja Isten hatalmát és
dicsőségét, a szent közelébe kívánkozik. Mert vonzza őt az Isten szeretete.
Olyannyira, hogy már azzal a veszéllyel sem számol, amely a szent
közelségében érheti: „szereteted az életnél is jobb” – írja. Az Isten közelsége
mindent megér.
Kedves Testvéreim!
A Pünkösd nagyobb ajándékot
hozott annál, amit a zsoltáros valaha el tudott volna képzelni. És ez nem
más, mint: Isten szentségének állandó jelenléte bennünk a Lélek által. Pál apostol a Római levélben
ezt így fogalmazza meg: „szívünkbe áradt az Isten
szeretete a nekünk adatott Szentlélek által”
A zsoltáros, és mindannyiunk
sóvárgása ebben az eseményben célhoz ér: „Isten élő Lelke jöjj, áldva
szállj le rám, égi lángod járja át szívem és szám”-mondják az ének
sorai. Akik Isten közelségére
vágyakoznak, azok a Szentlélek kitöltetése által várakozáson felüli ajándék
részesei lehetnek. Az Isten szentsége lakozást vesz az emberben. Az Isten
Szentlelke, amely az Atyától és Fiútól származik, az ő teljes és szent
valójában kitöltetik az Isten után sóvárgó emberre. A zsoltáros a
szentélybe vágyakozik, és Isten úgy válaszol erre Pünkösdkor, hogy magát a
vágyakozó embert teszi szentéllyé.
Már az Ószövetségből is
ismerünk példákat arra, hogy Isten Lelke ott nyugszik az ő választottain, a
bírákon, a prófétákon és királyokon. Pünkösddel azonban a jóeli próféciák megvalósulása
kezdődik el. Azt írja a próféta: „kitöltöm
majd lelkemet minden emberre.” A pünkösdi csodát átélő tanítványok, és
az őket hallgató emberek bizonyossá válnak abban, hogy Jóel szavai most
válnak valósággá. És ez a gyülekezet, mint a pünkösdi események egyik
következménye, így tudhatja magát Isten közelében. „Részesülünk Isten dicsőségében… szívünkbe áradt az Isten szeretete
a nekünk adatott Szentlélek által” – írja Pál apostol, és erre vágyik a
zsoltáríró.
A Szentlélek olyan tűz, amely
ég bennünk, de nem éget meg. Isten szentségének a közelsége, mely nem
halálos, sőt vigasztal, bátorít, megszentel, épít, emlékeztet, és még
hosszan sorolhatnánk a Szentlélek csodálatos munkáját életünkben.
Pünkösd a Szenttel való
közvetlen találkozás alkalma. Az Ószövetségben is olvasunk arról, hogy
egyesek számára, kivételes alkalmakkor Isten feloldja a szenttel való
találkozás halálos és életveszélyes voltát. Így beszélhet Mózes közvetlenül
Istennel, így mehet be a főpap évente egyszer a Szentek Szentjébe, így ehet
Dávid büntetlenül a szent kenyerek asztaláról. A Szentlélek által ez nekünk
is megadatik.
Az Isten közvetlen közelsége
pedig a Lélek által, így nem a félelemről, hanem a békességről szól. Nem
Isten haragjával, hanem Isten szeretetével találkozunk. Mert Isten
szeretete
először az „értünk élő Krisztus” formájában vált konkréttá, a Lélek által
pedig a „bennünk élő Krisztus” valóságát tapasztalhatjuk
meg.
Ha pedig „szívünkbe áradt
az Isten szeretete a nekünk adatott Szentlélek által” annak
következményei vannak. Igénk az állhatatosságról, kipróbáltságról,
türelemről, és reménységről beszél.
A Lélek vezetése által az ember elindulhat a megszentelődés útján.
Amikor szent templommá válik az ember, amikor istentiszteletté válik az
élet. „Isten élő Lelke jöjj, hadd lehessek szent!” Akik vágyakoznak,
sóvárognak az Isten után, szabad utat kapnak Jézus Krisztus által, aki
megbékéltetett minket Istennel, és Isten közelében lehetnek egész életükben
a Szentlélek által.
Szeretett Testvérek!
A zsoltáros Isten közelsége
iránti vágyakozása, és Pál apostol Szentlélekről szóló bizonyságtétele
erősítsen meg minket abban, hogy jó nekünk Isten közelében lenni.
Tisztítsuk meg magunkat, és imádkozzunk szüntelen azért, hogy méltó
szállásadó legyünk Isten szentségének. Kérjük Isten Szentlelkének
vezetését, hogy megszentelt életünk legyen, és biztos reménységünk legyen
afelől, hogy részesülünk az Isten dicsőségében.
ÁMEN
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|