|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Kiskapuk
nélkül
Lekció:
Apostolok cselekedetei 1. fejezet 4-14.
De azok közül, akik hallgatták az igét, sokan
hittek, és a hívő férfiak száma mintegy ötezerre emelkedett.
Másnap összegyűltek Jeruzsálemben a vezetők, a
vének és az írástudók;
Annás a főpap, Kajafás, János, Sándor és a
főpapi család valamennyi tagja.
Középre állították és vallatták őket: „Milyen
hatalommal, vagy kinek a nevében tettétek ti ezt?”
Ekkor Péter, megtelve Szentlélekkel, így szólt
hozzájuk: „Népünk vezetői, Izráel vénei!
Ha minket ma egy beteg emberen gyakorolt jótett
felől vallattok, hogy mitől gyógyult meg, vegyétek tudomásul valamennyien,
Izráel egész népével együtt, hogy a názáreti Jézus Krisztus neve által,
akit ti megfeszítettetek, akit Isten feltámasztott a halálból: őáltala áll
ez előttetek egészségesen.
Ez lett a sarokkő, amelyet ti, az építők,
megvetettetek, és nincsen üdvösség senki másban, mert nem is adatott az
embereknek az ég alatt más név, amely által üdvözülhetnénk.”
Amikor látták, hogy milyen bátran beszél Péter és
János, és felfogták, hogy ők írástudatlan és iskolázatlan emberek,
elcsodálkoztak. Fel is ismerték őket, hogy Jézussal voltak, de mivel
látták, hogy velük együtt ott áll a meggyógyult ember is, semmit sem
szólhattak ellenük.
Textus: Máté 28. fejezet 18-22.
Jézus
hozzájuk lépett, és így szólt: „Nekem adatott minden hatalom mennyen és
földön. Menjetek el tehát, tegyetek tanítvánnyá minden népet,
megkeresztelve őket az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek nevében,
tanítva őket, hogy megtartsák mindazt, amit én parancsoltam nektek; és íme,
én veletek vagyok minden napon a világ végezetéig.”
Kedves Testvéreim!
A felolvasott Ige hallatán talán sokakban hirtelen
valami hiányérzet támadt. Valami hiányzik! Hol van a keresztelős család?
Miért nem sír a kisbaba? Hol a vízzel teli kancsó?
A hiányérzet részben jogos, hiszen a hallott Igét
keresztelés sákramentumának szereztetési Igéjeként emlegetjük legtöbbször,
és ilyen összefüggésben jól ismerjük, sokszor hallottuk, talán kívülről is
tudjuk már ezeket a sorokat, és reflexszerűen várjuk a keresztelés
sákramentumának kiszolgáltatását.
Ezúttal ilyen eseményre nem kerül sor, az Ige
mégis előttünk áll. Tekintsünk most kicsit más szemszögből erre a jézusi
parancsra: Mi a jelentősége a mennybemenetel ünnepének a keresztyén
ember életében? A felolvasott igeszakasz ugyanis ehhez az eseményhez
kapcsolódik. Bár Máté evangélista nem tudósít Jézus mennybemeneteléről, és
a missziói paranccsal zárja evangéliumát, az Apostolok Cselekedeteinek
felolvasott leírásából mégis kiderül, hogy a Jézus missziói parancsa a
mennybemenetel eseményhez kötődik. Jézus utolsó, itt a földön elmondott
szavai ezek.
Mi tehát a jelentősége a mennybemenetel ünnepének
a keresztyén ember életében?
A kérdésre a felolvasott küldetési parancsban
találjuk meg a választ.
Négy általánosan érvényes, kivételt nem tűrő,
kategorikus kijelentéssel találkozunk:
1. „Nékem
adatott minden hatalom mennyen és földön…”
2. „…tegyetek
tanítvánnyá minden népet…”
3. „…megtartsák
mindazt, amit én parancsoltam nektek…”
4.
„…veletek
vagyok minden napon a világ végezetéig.”
Valljuk be őszintén, hogy nem szeretjük az
általánosítást. Így van ez, ha azt állítják, hogy minden politikus hazudik,
minden rendőr buta, minden skót zsugori, vagy minden vállalkozó becstelen.
Érezzük, hogy kicsit igazságtalanok ezek az általánosítások, mert nem
számolnak a kivételekkel, akik talán éppen mi vagyunk, vagy valaki, akit
ismerünk. Kell, hogy legyenek kivételek, kell, hogy legyenek kibúvók, mert
ha egy megállapítás mindenre és mindenkire vonatkozik, akkor az általában
gyanús.
Pedig Jézus mennybemenetele előtt elmondott utolsó
szavainak lényege éppen abban rejlik, hogy nem ismer kivételeket, nem enged
kiskapukat.
1. „Nékem adatott minden
hatalom mennyen és földön” –
mondja Jézus. Valóban minden? – kérdezhetnénk – Nincs semmi kivétel vagy
kitétel? Nincs. Jézus kijelentése szerint nincs olyan terület ezen a
világon vagy az életünkben, ahol Isten hatalma ne érvényesülne. Jézus
Krisztus totális hatalma és uralma alatt élünk.
Mindenek előtt ez válik nyilvánvalóvá a
mennybemenetel eseményében. A mennybemenetel ünnepét szokták egyébként
Krisztus trónra szállásának eseményeként is emlegetni. Krisztus a rangjának
megfelelő helyre kerül, az Atyaisten jobbjára, ahogyan az Apostoli
Hitvallás szavai is mondják.
Krisztus minden hatalom birtokosaként mutatkozik
be. De mégsem úgy, mint valami diktátor. Mert bár Áldozócsütörtökön a
Karácsonnyal ellentétes irányú, de nem ellentétes irányultságú folyamatnak
lehetünk tanúi. Ellentétes irányú, mert akkor leszállt, most pedig
felemelkedik az Úr. Akkor alávetette magát a világnak, most pedig az ő
lábai alá vettetett minden. Akkor megüresítette és megalázta magát, most
pedig felmagasztalta őt az Isten mindenek fölé.
De nem ellentétes irányultságú, hiszen ahogyan
Krisztus alászállása, úgy a felemeltetése is az emberért, értünk van. Van
haszna a keresztyén ember számára. Mert így van Közbenjárónk, van Feje az
egyháznak, ahogyan a Heidelbergi Káté is megfogalmazza. Krisztus az ember
javára és üdvösségére használja mindenek feletti hatalmát.
„Nékem
adatott minden hatalom…” – mondja
Jézus, mint egy preambulumként megalapozva mindazt, ami a folytatásban
következik. Az tudniillik, hogy nem
akárki, hanem a menny és föld Ura a garanciája mindannak, amit Jézus a
mennybemenetele előtt kér és ígér, mert valóban minden hatalom az Övé. Ez a
Jézus pedig, hatalmánál fogva igényt tart erre a gyülekezetre, igényt tart
minden tagjára.
„Nékem
adatott minden hatalom…” Hála
Istennek, hogy ez így van. Mert ha ez nem így lenne, akkor értelmetlen és
következmények nélküli lenne a mi keresztyénségünk. Ez a hatalom jelent
garanciát mindarra, amit Krisztus ígér. Ez a mindenek feletti hatalom a
garanciája az Egyház létének is. Gyülekezetünknek, és a holnap ünnepélyes
keretek között egységesülő Magyar Református egyháznak is ebben a
hatalomban van minden reménysége.
Mert ahogyan az efézusi levélben is olvassuk, hogy
Isten Krisztust: „jobbjára ültette a mennyekben, feljebb
minden méltóságnál és hatalmasságnál, minden erőnél és uralomnál, sőt
minden névnél is, amelyet segítségül hívnak, nemcsak ebben a világban,
hanem az eljövendőben is. Az ő lábai alá vetett mindent, és
őt tette mindenek felett való fővé az egyházban, amely az ő teste, és
teljessége annak, aki teljessé tesz mindent mindenekben.”
A mennybemenetelkor a világ Ura, és az egyház feje
újra elfoglalta trónusát. Az Isten üdvtervének egy fontos szakasza zárult
le ezzel, és egyben megkezdődött valami új, melyben a mindenkori
tanítványoké lehet a főszerep. Erre vonatkozik a következő kijelentés.
2. „…tegyetek tanítvánnyá minden népet…” Egy újabb általánosítás, mely rólunk és nekünk
szól.
Rólunk szól, mert ha Jézus ott és akkor nem
általánosított volna, akkor most nem lennénk itt, nem ülnének magyar
reformátusok a templomok padjaiban, és még ma befejezhetnénk az Isten
Igéjének hirdetését. De ez az általánosítás elhangozott, éppen ezért most
itt lehetünk az Isten Igéje körül. Mert minden népnek szólhat Isten Igéje,
minden nép részesülhet Isten ígéretiben, és bármely nép tagja részesülhet
abban a kiváltságban, hogy Krisztus tanítványa legyen. Az Ószövetségben még
elő-elő jönnek olyan hangok, melyek csak egyedül Izráel számára tudják
elképzelni az üdvösséget, csak Izráel népe lehet Isten gyülekezete.
Hálára indító az a tény, hogy a Nagyerdei
Gyülekezet azért lehet következménye a mennybemenetelkor elhangzó jézusi
parancsnak, mert abban nincs kivétel. A minden hatalom Istene univerzális
igénnyel lép fel, minden népet tanítványi körébe akar gyűjteni. Az
Apostolok Cselekedeteiben ez az igény így fogalmazódik meg: „tanúim
lesztek Jeruzsálemben, egész Júdeában és Samáriában, sőt egészen a föld
végső határáig.” Koncentrikus körökként látjuk magunk előtt a missziós
területet. Jeruzsálem a főváros, Júdea a tartomány, majd a nem zsidók lakta
Samária és végül a minden nép lakóhelyéül szolgáló föld. Így lehetünk mi is
Krisztushoz tartozók, mert ő minden népet magához hív.
De
nem csak rólunk, hanem nekünk is szól, hiszen ott van a felszólításban az
általános feladat is. Az elhívás után ugyanis kiküldés következik. A tettek
mezejére kell lépni. Ha már tanítvánnyá lehettünk, nekünk is tanítvánnyá
kell tennünk másokat, mégpedig kivételezés nélkül. Észre kell vennünk
azokat a bizonyos koncentrikus köröket magunk körül is. A tanítvánnyá tétel
szándékával kell tekintenünk mindenféle körülöttünk lévő emberre. A család
szűkebb körétől indulva a kollégák, ismerősök tágabb köre felé elmozdulva
kell részt vennünk a tanítvánnyá tétel feladatában. Mindenkinek hallania kell Krisztusról.
Nem válogathatunk, hanem mindenki számára tanúvá kell lennünk, legyen az a
jeruzsálemi szomszéd, a gyűlölt samáriai, vagy egy vadidegen a föld végső
határáról. Kivétel nincs. És ebben van a feladat igazi nehézsége. Ahogyan a múlt vasárnap is arról
hallottunk a tibériás-tengeri halfogás története kapcsán, hogy a tó
mindenféle hala, amelyet kifognak a tanítványok, egyben a világ minden
népének szimbóluma is az emberhalászat feladatában.
A
tettek mezejére kell lépni. Nem várni a sült galambot. „Miért álltok itt
az ég felé nézve?” – kérdezi az angyal a tanítványoktól. Nem erre
kaptatok parancsot, hanem hogy menjetek el, tegyetek tanítvánnyá minden
népet. Sokszor tapasztalhatjuk egyházunkban, gyülekezeteinkben, hogy az ég
felé tekintve, mást nem téve várják a templomok megtelését. És valóban
fontos a felülről jövő segítség, erre vonatkozóan ígéretünk is van, hiszen
azt mondja Jézus „erőt kaptok”,
de ez nem ment fel bennünket az elindulás alól. Menjetek el… és legyetek
tanúimmá minden nép előtt.
3. A
harmadik általánosító megjegyzés így hangzik: „…megtartsák mindazt, amit én parancsoltam nektek…” Innentől
kezd igen komollyá válni a dolog számunkra. Egy újabb általánosítás mely
nem tűr kivételt. Talán azt gondoljuk, hogy lehetetlen, de mégis ez
különbözteti meg a keresztyén embert a többiektől. A keresztyének ugyanis
felvállalják ezt a lehetetlennek tűnő kitételt. Nekiindulnak akár az erejük
felett álló útnak is, csakhogy eljuthassanak az Isten hegyéig. Sokszor
hibázunk és vétünk, de mégsem szabad engedni abból, amit Jézus kér. Mert „erről ismeri meg mindenki,
hogy az én tanítványaim
vagytok, ha egymást szeretni fogjátok”, azaz ha
maradéktalanul betartjuk Jézus parancsolatait.
Néha
már egyenesen a magyar mentalitás velejárójaként emlegetik, de nevezzük
csak emberi gyarlóságnak, hogy a parancsolatok, törvények között sokszor
szinte automatikusan a kiskapukat, a kibúvókat keressük, amelyek
felmentenek minket, vagy menekülési útvonalat biztosítanak nekünk. Jézus
minden parancsolat megtartását kéri számon: „Tehát ha valaki a legkisebb
parancsolatok közül akár csak egyet is eltöröl, és úgy tanítja az
embereket, az a legkisebb lesz a mennyek országában; ha pedig valaki ezeket
megtartja és tanítja, nagy lesz az a mennyek országában.”
Tanítsatok
úgy, éljetek úgy, hogy semmi ne vesszen el abból, amit Jézus megparancsolt!
Nincs kiskapu, nincs válogatási lehetőség. Ha Krisztushoz akarunk tartozni,
nem mondhatjuk, hogy a „ne ölj”
parancsolatot bevállaljuk, de hogy tartsam oda másik arcomat, ha megütnek,
azért az, kicsit sok. Megtartani Jézus minden parancsát, ez a felelős
keresztyén magatartás. Megismerni a Szentírásból, hogy mit akar tőlem az
Isten, és aszerint élni, ez a felelős keresztyén magatartás. Mert a törvény
nem ismerete nem mentesít annak betartása alól. Mert akinek adatott minden
hatalom mennyen és földön, ő igenis adhat utasításokat az életemre nézve.
Ha Krisztust elismerem Uramnak, akkor nem lehet kérdés, hogy minden
parancsolatát magamra nézve kötelezőnek tartom.
Lehetetlen
vállalkozás keresztyénnek lenni? „Minden lehetséges annak, aki hisz” –mondja
Jézus. Mert erőt kapunk, hogy lehetséges legyen. Közbenjárót kapunk, aki a
hibáinkat, vétkeinket, bűneinket az Atya elé viszi bocsánatért könyörögve.
Ne a
kibúvókat keressük, hanem az Isten Országát. Ne a kiskapukat keressük,
hanem tartsuk meg mindazt, amit Jézus parancsolt, és akkor részesei
lehetünk az ígéretnek:
4. „…és íme én veletek vagyok minden napon
a világ végezetéig.” Ha a keresztyének feladata
minden parancsolatra és minden népre kiterjedő általánosítás, akkor a
hozzájuk kapcsolódó ígéret is ilyen. Mert minden nép tanítvánnyá tétele, és
minden jézusi parancs megtartása csak akkor lehetséges, ha Ő minden napon
velünk van. Az a Jézus van velünk minden nap, akinek adatott minden hatalom
mennyen és földön.
A
feltámadott Jézus a mindennapjaink része akar lenni. Nem csak a vasárnapok,
és ünnepnapok, hanem a hétfők, keddek, szerdák része is akar lenni. Része
akar lenni a jó és a rossz napjainknak. A holnapnak, a holnaputánnak, el
egészen az utolsó napig. Ez az ígéret meghatározza jelenünket, és egyben
perspektívát is ad, a jövőbe mutat. A mennybemenetel eseményéhez
hozzákapcsolódik Krisztus visszajövetelének ígérete is. „Ez a Jézus, aki
felvitetett tőletek a mennybe, úgy jön el, ahogyan láttátok őt felmenni a
mennybe” – olvassuk az Apostolok Cselekedeteiről szóló könyvben. Most ott ül az Atya Istennek jobbján,
és onnan jön el… Mert Krisztus velünk
van minden napon, a világ végezetéig. A nékem adatott minden hatalom most
idői értelemben is megnyilvánul. Krisztusnak van hatalma minden idő felett,
Ő uralkodik a jelenvaló és az eljövendő világkorszakban. Az Ő személye, az
ő jelenléte, a „veletek vagyok minden
napon” ígéret határozza meg a
jelen és a jövő eseményeit.
A „minden napon” kategorikus
ígérettel, az általánosító, kivételt nem tűrő kijelentéssel a menny és föld
ura elkötelezi magát. Saját magát korlátozza az emberért. Az Isten nem akar
az ember nélkül Isten lenni, ezért tesz ígéretet „én veletek vagyok
minden napon.”
Hogyan
teljesülhet mindez? A mi Urunk gondoskodik arról, hogy ígéretét
maradéktalanul teljesítse. A mennybemenetel negatív megfogalmazása mellett,
hogy Jézus már nincs úgy közöttünk, mint eddig, megjelenik egy pozitív
megfogalmazás is. A „nem hagylak
titeket árván” ígérete, az „erőt
kaptok, amikor eljön hozzátok a Szentlélek” ígérete. Krisztus
mennybemenetelének eseménye elválaszthatatlan a Szentlélek kitöltetésének
eseményétől. Jézus felemeltetése Pünkösdre mutat. A pünkösdi eseményekben
valósul meg az, hogy Ő tényleg minden nap velünk legyen. Ennek ünneplésére
készülünk, erre tekinthetünk már ma is. Jézus ebben az Igében ugyanis nem
elbúcsúzik, nem magunkra hagy, hanem mindenkori jelenlétéről biztosít
minket a Szentlélek által.
Kedves
Testvéreim!
Nem
szeretjük az általánosításokat, de hála legyen Istennek, hogy Ő általánosít,
és ezzel minket is bevon kegyelmi szövetségébe. Hála legyen az Istennek,
hogy nem hagyott ki minket az üdvtervéből. Vegyük azért komolyan az Ige
szavait, amely nem ismer kivételeket, és nem ismer kiskapukat Krisztus
hatalma és nekünk adott missziói feladat tekintetében. És akkor mi is
maradéktalanul részesülhetünk Isten ígéreteiben. Készüljünk ezzel az
elkötelezettséggel Pünkösd ünnepére is.
ÁMEN
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|