|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Áldás
békesség!
Tisztelettel és szeretettel köszöntelek Benneteket,
köszöntöm Önöket és nagyon köszönöm a meghívást. Hogy itt fenn vagyok a
szószéken, igazán meghatottan, de az elmúlt alkalommal is azt a sugalmazást
kaptam, hogy jöjjek föl, mert ha itt fönn vagyok, akkor jobban tudok
kapcsolatban lenni mindannyiótokkal – és ebben bizony van igazság. Könnyebb
a szemkontaktus, tehát bár teljes mértékben átérzem annak a jelentőségét,
hogy szószékről szólok – hiszen édesapámat sokat hallottam a szószékről, és
magam is rendszeres templomlátogató vagyok –, ez egy meghitt és különleges szerephelyzet
innen szólni hozzátok. És nagyon remélem, nagyon bízom benne, hogy amit
hoztam üzenetet, abban, ha a végére jutunk a gondolatmenetnek, megértitek
és elfogadjátok, hogy mi hitben élő emberek, milyen szerencsések is vagyunk
azért, mert olyan stresszkezelő lehetőségekkel rendelkezünk abból
következően, hogy hitben élünk, ami páratlanul megkülönböztet bennünket -
még egyszer mondom -, szerencsés módon azoktól, akik nem hitben élők.
Talán induljunk el azon az úton, hogy szerintem senki
nincs itt közületek, aki ne tudná pontosan, hogy mi az: egy stresszelt
állapotban lenni. De ugye a tudomány, természetesen, mindig nagyon pontosan
meghatározza, hogy mi az, amiről beszélünk… és akkor rögvest fel kell
vetnem, hogy bizony, amit mi ilyen stresszelt helyzetnek szoktunk mondani:
izgalomban vagyunk, feszültek vagyunk, szorongók vagyunk, kétségbeesettek…
hogy úgy érezzük, hogy még egy gondolat sincs a fejünkben - ezt debilizáló szorongásnak nevezi a
tudomány. Mikor elbutulunk szorongásunkban, azt sem tudjuk… ez a se kép, se
hang állapot ugye… ezek mind-mind olyanok, amelyek közismertek, de a
tudomány rögtön azt mondja, hogy álljunk csak meg, ezek a distresszek, a zavaró stresszek.
Azt mondhatom tehát, kétfajta stresszben kell
gondolkodnunk. Az egyik az eustressz
- az eu a görög szóösszetételben
helyest, jót jelent. A másik pólus a distressz,
a zavaró - az, amit nagyon negatívan élünk meg, és aminek sajnos a
szerveinkre hatóan is nagyon súlyos következményei lehetnek, mert sok-sok
stressznek a láncolatos átélése, valahogy úgy kimerítheti a szervezet
védekezőképességét, hogy bizony betegségekbe torkolhat. Ezeket nevezzük
pszichovegetatív vagy pszichoszomatikus betegségeknek. Na de hát a stressz
az nem egy ártalmas dolog alapjában! Mert ahogyan Selye János, a mi jeles
hazánkfia, és világhírű tudós elénk tárta: maga a stressz egy olyan ingerbehatás,
amelyre a szervezet ad egy meghatározott, jellegzetes választ. Tulajdonképpen
minden olyan, ami behatás, hogyha úgy éri el a szervezetünket és a
tudatunkat… És van egy értékelő rendszer, itt van a frontális agykéregben,
a gondolkodó agyban, és ez az az értékelő rendszer, amely rögtön, amilyen
inger ér, fölteszi a belső kérdést - ugye ez a belső tudat -, azaz, hogy
így gondolkodunk róla: hát mi ez nekem? mi ez, ami egyáltalán ért engem? mi
ez az inger? jó ez nekem? rossz ez nekem? egyáltalán érdekes? Tehát, ha ér egy
behatás, de egyáltalán nem is érdekes, akkor már nem beszélhetünk semmiféle
további szövődményről, mert akkor szinte azt mondhatjuk, hogy az, ami elért,
lepereg rólunk és érdektelen. De attól kezdve, hogy érdekes, attól kezdve, hogy fontos, hogy jelentős,
és megkapja ezt a címkét, hogy jelentős
ez nekem, jön a következő belső kérdés: na és mit tudsz vele kezdeni? Tudsz
vele valamit kezdeni? És akkor, ugye ha megtalálom azt a helyzetre adandó
választ, hogy ó de jó nekem, én tudom, hogy mit kell csinálni, akkor
tulajdonképpen a distressz már szóba sem jöhet, hanem a helyzetet - úgy
mondja a tudomány -, hogy kihívás-nak értékelem… hú, hát
izgalmas persze… meg beindult rá az én válaszoló testi-lelki rendszerem, de
meg tudom oldani, semmi probléma.
És még egy pont, ha már az eustresszek felé tartunk… hogyha engem valami olyan izgalmi
állapot ér, ami nagyon jó és nagyon örömteli, akkor egy picike kis
idegrendszeri szürkeállomány, a nucleus
accumbens, ez az örömközpont az agyunkban izgalomba jön, és ha ez izgalomba
jön, akkor oda se neki, hogy nagyon izgatottak vagyunk! Ugyanazok a stressz
hatások, amik biológiailag elindulnának a szervezetben - amikről majd
beszélünk bővebben -, a distressz
hatások, rögtön megszelídülnek… és rögtön, akármilyen izgatott vagyok. Gondoljátok
el, hogy az örömben… a szeretteimmel való együttlét, találkozás alkalmával,
valóban mennyivel gyorsabban ver a szívem. Egy sor olyat átélek, amilyet distressz hatásban is, negatív érzelmi színezettel, de amit
pozitív eustresszként élek át, az
rögtön nagyon-nagyon pozitív hatásokat gerjeszt bennem. Miért? Mert ez a
picike kis örömközpont, amint izgalomba jön, rögtön kettős parancsot küld a
szervezet felé. Az egyik, hogy örömhormon
termelés: fönntartani azt az állapotot, ami van… jaj de jó! - ezt fenn kell tartani… tehát akinek van, annak
adatik… ha már van egy kis örömállapot, akkor jön hozzá rögtön ez a
biológiai gerjedelem is. És ugye tudjátok, hogy mi az, hogy endorfin, örömhormon? Ezt egy kínai
orvos fedezte fel, Amerikában kutatott, a tevéknek a tűrőképességét
tanulmányozta, és azt vizsgálta, hogy mitől tűrik ezek annyira a fájdalmat,
és megtalálta azokat a kis szövet- és idegsejtcsoportokat, amelyek
hormonszerű anyagot termelnek, amelynek kettős hatása van:
fájdalomcsillapító, és egy kicsit, hogy úgy mondjam, a kedélyállapotot… -
emberre átvíve már a hatást -, kedélyállapotot javító. Hát, ha a teve
sorsában gondolkodunk, hogy mindent meg kell ennie akár szúr, akár tüske,
akármi… és hogy bizony a tevegelés nem egy különleges élmény, nyilvánvaló,
hogy akkor, ezek a hatások szervezetileg bölcs elrendelés, a Teremtő bölcs
elrendelése folytán önmentő hatásúak. Igen, de aztán az embernél is
megvizsgálták, nekünk is vannak ilyen hormonszerű anyagot termelő
sejtcsoportjaink, vigaszképp mondom, hogy ha picit bánatos vagy, hogy a
hasadon van egy kis zsírréteg, akkor még az a zsírszövet is termeli, szóval
még az sem annyira nagyon ártalmas. Tehát több helyen vannak ilyen kis
sejtcsoportjaink, amelyek ilyen hormonszerű anyagot termelnek. És szeretném
elmondani, hogy azért endomorfin - endorfinnak
hívjuk röviden -, mert morfium jellegű kémiai összetételét illetően, de
50-szer erősebb, mint a szintetikus morfium. És hihetetlenül nagy a hatása,
és egyáltalán, amikor az örömközpont izgalomba jön, akkor az endorfin-termelés
vele együtt egy reflexes parancs, idegrendszeri parancs, hogy legyen a
szervezet elárasztva vagy legalábbis átmenetileg jól ellátva endorfinnal.
Mindezek következtében jobban tűrjük a viszontagságokat, a fájdalmat, hát
ezért, ha az ember örömállapotban tud, biztonság és öröm állapotában tud
lenni, még a fájdalmat is jobban tűri, ezért van - zárójelben mondom -,
jelentősége annak, hogy szeretteinknek, ha fáj valamije, ott vagy és
vigasztalod, és ha örömben együtt vagytok, akkor pl. a fájdalom is kisebb. Ezért
van az, ha a gyermeknek is - majd meglátjátok, ha az érintésről is
beszélünk -, megpuszilod a kezét, ha megütötte - ez nem egy mágia -, egyszerűen
a szeretetteli gondoskodás következtében rögtön endorfintermelés történik,
és - mondom még egyszer, nem mágia -, a gyereknek már kevésbé fáj, ami fáj.
Hát ott tartottunk, hogy az eustresszben lényegében szervezeti folyamatok indulnak,
amelyekben az egyik ág az endorfintermelés,
a másik ág pedig az immunstimuláció.
Ennek óriási a jelentősége. Az immunrendszer lényegében ugyanolyan hatásszerv
odabent, mint a bőrünk kívül, de a bőrünk is olyan hatásszerv, ami egy
olyan csiraplazmából, a magzati vérben egy olyan csiraplazmából eredt, ami
egyik oldalon az idegrendszert alakította ki bent, a másik oldalon ugyanez
a csiraplazma a kültakarót, a hámot, a bőrt magát. Tehát a bőr
kiterjesztett idegrendszer. De van nekünk egy belső ilyen… hogy is mondjam,
a külvilágot és a belvilágot elválasztó és a belvilágot védelmező szervünk,
ez az immunrendszer. Az immunrendszer, ami arra van felkészülve, hogy külső
és belső ellenséggel szemben fel tudja venni a versenyt. És ma, mikor
korunkban rengeteg autoimmun-betegség van, hát rá kell döbbennünk arra,
hogy ez a hatásszerv néha egész egyszerűen nem tud megfelelően különbséget
tenni a külső és a belső között, és idegennek ítéli meg azt, ami belső és
az autoimmun bajokban a szervezet saját magát pusztítja. Tehát az fontos,
hogy helyesen ismeri-e, hogy úgy mondjam az immunkatonák világa azt a
leckét, amit minden kis immunpalánta megtanul az immunanyától, hogy ki az
idegen, és ki a belső, a saját. Ez egyszerűen egy szabályos, egy romantikus
történetnek hangzik, de az az igazság, hogy objektíve így van. Megtanulja a
kialakuló immunsejt, hogy a belsőt és a külsőt meg tudja különböztetni, és
csak akkor engedi ki, ha jól megtanulta a leckét, és azt tudja, kvázi
levizsgázott, tudja a belsőt és a külsőt. Sajnos úgy tűnik, hogy ilyen
nagyon iskolázatlan hát „immunkatonák” is kiáramolhatnak, amikor rosszul
csinálják azt, amit csinálniuk kellene. De nem akarok az immunrendszer
mélyébe hatolni, csak utalni a szervezetünkben egy belső folyamatra…
például egy sejtcsoportnak, amely nem megfelelően fejlett eleve, és nem jól,
nem differenciáltan működik… pl. mikor támad egy olyan pillanata, amikor
burjánzásnak indul… De ha felismeri ezt a védelmi rendszer… Hány ilyen
támadás érhette a szervezetünket! Nem is tudunk róla. De aztán egyszer csak
szomorú vég, azt tapasztaljuk, hogy a szervezetet olyan idegen erő támadta
meg, ami mindenképpen belső erő, autonóm belső erő, vagyis hogy a daganatos
betegségeknek a keletkezése, egyben szorosan összefügg immungyengeséggel. Így
beláthatjuk, hogy az, hogy bizonyos készültségi szinten az
idegrendszerünkben az örömközpont megfelelően stimulált legyen, és az
elegendően adja az ingereket, hogy mi jó közérzettel, jó fájdalomtűréssel,
toleránsan és ugyanakkor szervezetileg is védett állapotban legyünk - ugye
ez egy annyira kulcskérdés az életünkben… vagyis, azt mondhatom, hogy az az
üzenet, hogy ha lehet, akkor az eustresszeket
szaporítsuk és a distresszeket
csökkentsük. Az arányt egy skandináv kutatónő pl. már ki is számította,
és elénk tárta a következőt: háromszor
annyi eustressz, mint amennyi distressz, és a szervezet egyensúlyban
tud maradni. Hát igen, de ahogy ő mondta ezt némi gúnnyal a medicina felé,
hogy ugye az orvostudomány minket riogat, hogy ezt se csináld, azt se
csináld… Miért? Mert a vérzsírsav-szint, koleszterinszínt, stb. ártalmas
szövődményekhez vezethet, és az egészségedet elveszítheted… Mire ő azt
mondja, mindenfajta riogatásnak az a következménye, hogy csak voltaképp
megijedünk, és a kétségbeesés ki tudja még, milyen további rossz reakciókat
szül. Tehát, hogy nem tudunk a distresszek
ellen védekezni, mert nem tudjuk kiszűrni az életünkből. Nagyon
mókásan azt mondta, hogy mivel tudjuk, hogy a distressz az, amikor a
helyzet maga, amibe kerülünk, jelentős. A személy, akivel kapcsolatos az egész
izgalmi állapot, jelentős nekünk. És ha a distresszeket el akarnánk
kerülni… na jó, akkor zárd ki az életedből a jelentős személyekkel való
találkozást, lépj vissza a családtagokkal való találkozástól, és ne járj
dolgozni… akkor biztosíthatjuk azt, hogy csökkenteni tudjuk a stresszes
állapotokat az életünkben. Tehát nem ez a megoldás, hanem az, hogy tudjuk
azt okosan, bölcsen megelőzni - és ezt nevezi az egészségpszichológia egészségtudatosság-nak -, hogy
tudjuk azt, mi az, ami minket megvéd, ami védelmez, és a továbbiakban már nem
fogok árnyoldalról beszélni, hanem pozitívumokról, de néhány szóban mégis
muszáj elmondanom, hogy a distresszekben mi történik a szervezetben.
Alapjában a stressz a szervezet bölcsessége. Egy
bölcs, okos reakció. Miért? Ér valami engemet, fel kell készülnöm arra,
hogy na akkor akció… akkor
nekem valamit csinálnom kell. Jó, de mi van akkor, ha az értékelő
rendszerben egyrészt megtörtént a jelentőség felmérés: ez nekem nagyon
jelentős! - és aztán mikor keresem a megoldási módot, nem áll
rendelkezésre, nem tudok mit tenni. Ez az a pillanat, amikor a distressz
beüt… ez a tehetetlenségi állapot, beszorulok, nem tudok mit tenni, ötletem
sincs, mit csináljak, ilyenkor szorongok. A szorongás beszorultsági
állapot. Mibe szorultam be? - abba az akciókész állapotba, amikor a
szervezet okosan felkészült arra, hogy AKCIÓ, csinálj valamit. Vagyis ehhez
mi kell? Az izmoknak egy magasabb készenléti feszültsége, izomfeszülés.
Ilyenkor ugye az egész izomzat akciószintre emeli a tónusát. Mi van
ilyenkor? Kell az energia. Föl kell valamit venni… valamiből égetni kell. A
májból ugye a tartalékok, a cukor, a zsír, beömlenek az érrendszerbe,
magasabb vérzsírsavszint, magasabb vércukorszint. Mert ugye akció! És így a vérnyomás is megemelkedik,
mert akció következik. Nem is sorolom tovább. Az, amit mi distresszben
megélünk, mint a szervezet kétségbeesett reakcióját, lényegében egy okos
felkészülés arra, hogy akció,
de nem reagáljuk le. Vagyis beszorulunk. Ez a szorongás állapota,
tehetetlenség és szorongás, ez az, ami a bénítóan jellemző képjegye annak a
distresszelt állapotnak, amiből nyilvánvaló, hogy ha végiggondoljuk, hogyan
keletkezik az idők során aztán, akár egy szervi megbetegedés is. De
mindenképpen funkciózavar, egyes szervek funkciózavara következhet: hát én
kaptam egy bizonyos distresszt, vagyis azt az állapotot, hogy nem tudok mit
csinálni, és ezt én megélem, alig tér magához az én szervezetem ebből a
készültségi állapotból, de aztán visszarendeződik idővel. De még vissza sem
tud rendeződni, mert jön a következő nyakon öntés, már megint jön valami
olyan behatás, amire már egyszerűen a félig megnyugodott szervezeti
készültség újra akcióba kell, hogy lendüljön. Nyilvánvaló, hogy lesznek
olyan szervterületek, amelyek szinte nagyon bölcsen, mintha egy központi gondolkodó
azt mondaná: hát akkor minek, hogy alacsonyabb legyen a vérnyomás - úgyis
jön rögtön a következő parancs vagy készültség, hát akkor nem is csökkentem
a vérnyomásom. És így jönnek a cardiovascularis szív- és keringési zavarok,
így jönnek azok a fajta, szinte állandósuló eltérések a működésben, amelyek
vagy az adott ritmustól úgy térnek el, hogy ami a szervezet optimális
ritmusa, hogy gyengébb a működés, lassabb a működés, vagy gyorsabb a
működés. Így lehet például az izgalmi állapotnak egy ilyen a vérrendszert
érintő jele, hogy pl. megy a hasa valakinek, vagy lehet az ellenkezője,
hogy beszorul. Tehát az a lényeg, hogy minden distressz állapotban van egy
normál szint, ez az, ami az etalon, mindenkinek a programozottan,
genetikailag hozott: hogy hányat üt a szíve egy perc alatt, milyen a
pulzusszáma, tudjuk, hogy a normál az 72 körül van, lejjebb vagy feljebb, ugye
egyéni eltérések vannak. De betegségről akkor beszélünk, hogyha tartósan
eltér fölfelé, ez a tachycard állapota, vagy bradycard állapota, mikor
tartósan eltér lefelé a szívritmus. Nem is akarom tovább szaporítani a
szót, valószínűleg értjük egymást.
A distressz állapot veszélyes. Azért veszélyes, mert ha
nem oldódik föl, és mi nem tudjuk ezt a bizonyos szorongást, ami a
stressznek a velejárója, ami alapjában, még azt is mondanám, egy bölcs
jelzés - olyan, mint mikor a vészcsengő megszólal… hát a tehetetlenségi
állapot a szorongás, olyan csöngetés: csinálj
valamit! - az az üzenet a testnek, tegyél már valamit, és szabadulj
meg ebből az állapotból. És akkor mit mond az ősi stressz-törvény? -
egészen kétségbeejtő… Azt mondja a stressz: Üss
vagy fuss! Hát ez aztán jó! Mert próbálj meg ütni… milyen
következményei vannak? Sajnos olyan világban élünk, ahol a stressz-törvénynek
az a parancsa, hogy üss,
mármint a szervezeti parancsa, éppen bizonyos etikai vagy morális fékek
hiányában, úgy elszabadult, az agresszió világát éljük, és az emberek,
úgymond, idegességükben ütnek… ütnek szavakkal, ütnek fizikailag, ütnek… és
az agresszió nagyon elhatalmasodott. Mindazonáltal tudjuk, ez nagyon következményes
is.
No, most a fuss…
Fuss el egy helyzetből, amiben egzisztenciális kérdésekről van szó.
Fussunk el, vagy üssük meg azt az embert, akivel függelmi viszonyban
vagyunk, és egzisztenciánk múlik rajta. Nem is kell szaporítanom a szót,
annyira belátható, hogy ez az ősi törvény ilyen formában egyáltalán nem
érvényesülhet. Itt mi sem üthetünk, el sem futhatunk ebből a helyzetből, és
itt jön az emberi helytállás.
Na, akkor mit is tegyünk? Hogyan álljunk helyt?
Valahogyan segítenünk kell magunkon, és az önmagunkon való segítés - ez a self-menedzsment,
öngondoskodás - az egészségpszichológiának egy központi fogalmává vált. Az
egészségpszichológia egy egészen más paradigmát képvisel. A paradigma ebben
a jelentésértelemben egy szemléletmód, egy világlátás, egy világkép, egy
beállítódás, hogy ugyanarra a valóságterületre milyen szemlélettel, milyen
szemmel, optikával nézünk rá. A medicina úgy néz rá - az egész
orvostudomány -, hogy kerüld a kiváltó tényezőket, aztán meg mindent
igyekezz megcsinálni, és megvonások, megvonások, megvonások… Ugye, amit az
orvostudomány ajánl, az tiltások és megvonások, amire hát általában az
emberiség eléggé foghíjasan válaszol erre és tart be, mert rengeteg ugye a
megbetegedés. Az egészségpszichológia paradigmája merőben más, mert az azt
mondja, hát talán vizsgáljuk meg azt, hogy azok az emberek, akik a stressz
golyózáporában is - ugyanolyan stresszelt világban, mint te vagy én -,
olyan nagyon jól megvannak a bőrükben, nem is betegek, jó kedélyűek, jól
érzik magukat a világban - mit tudnak ők? Hát valamit tudhatnak… Azt próbáljuk
meg kikutatni, hogy mit tudnak ők, mi az, ami megment minket, mi az, ami
felemel, mi az, ami kihúz a helyzetből, és nem valami münchauseni stratégiával
saját hajunknál fogva kihúzzuk magunkat a mocsárból; hanem valami olyan tudás, amely tudás egészségtudatosság, amely a tudásnak az életvezetésben való
alkalmazása. Egyszerűen lehetőséget ad arra, hogy szinte be tudjuk magunkat…
meg tudjuk nevelni magunkat - majdnem azt mondtam, hogy beprogramozni -,
szóval ránevelni magunkat arra, hogy valamire jobban figyeljünk, valamit
milyen módon tegyünk. És ez voltaképpen miután pozitív dolgokat kér tőlünk,
általában meg fogjuk látni, milyen pozitív dolgokat… Hát ha én most
elmondom, hogy mi minden az, amit üzen ez az úgynevezett pozitív
pszichológia - mert úgy is nevezi magát az egészségpszichológia, melynek
elméleti fundamentuma az úgynevezett pozitív pszichológia -, amelyben az
élet szükségszerű és értelmes, amelyben az értelmes élet azt jelenti, hogy
minden ember az univerzum páratlan csillaga. Valami végre születtünk, ezt a
rendeltetéskoncepciót is magába foglalja ez az elmélet, azaz, hogy az
emberben rejlő lehetőségeknek a kibontása a feladat, de nem valamiféle
félreértelmezett individualizmussal, hogy valósítsd meg magad, amiről oly
sokat hallunk, mégpedig úgy valósítsd meg magad, hogy lehetőleg próbálj
minél jobb helyzetbe kerülni. De hogy a másik rovására vagy hogyan, ugye
hát az individualista világ azzal nem törődik, mert az interperszonális
kapcsolatokra egyáltalán nem tekint ki. Majd meglátjuk a pozitív
pszichológiának azt a fajta üzenetét, hogy mit ismerjünk fel ahhoz, hogy
meg tudd valósítani a benned rejlő lehetőségek kibontását. Hát egy közös
emberi céllá teszi például a szolgálatot, az egymásnak segítést, sok olyat,
és ami voltaképpen egy artuisztikus, humanisztikus világnak természetes
vezérelve - nem is valami különlegesség. De vegyünk mindent szépen
sorjában.
És most ugye azokra a nagyon fontos dolgokra
tekintünk ki, amelyek segítenek minket, hogy a distressz állapotokban,
amelyeket megállapodhatunk, hogy elkerülni nem tudunk, hanem bizonyos
mennyiséget és bizonyos módokat el kell szenvednünk az életben. Hogy a distressz
állapotokat mivel tudjuk kompenzálni, és az eustresszek irányában mivel
tudunk úgy töltekezni, hogy így a skandináv kutatónő üzenetét elfogadva, és
az egészségpszichológia kérését elfogadva, pozitív irányulással, olyan
dolgokra neveljük rá, hangoljuk rá sajátmagunkat, amelyek úgy
megváltoztatják az egész belvilágot és a kapcsolatrendszerünket, hogy
ezáltal a distressz hatások eleve csökkennek, gyengébbek lesznek mint az
eredeti behatások, megszelídíthetők. Ezért a szervezeti következmények,
betegségek és így tovább… elkerülhetők, illetve kialakítható egy
úgynevezett jó közérzet, jó
állapot. Úgy gondoljátok el, hogy ebből az egészségpszichológiai
stresszkezelő és a depressziós szorongásos zavarokat elkerülő utak
kereséséből alakult ki a boldogságkutatás. Nem viccelek, komolyan így szól:
boldogságkutatás. Az elmúlt évtizedben, Amerikában, egy akkor még
Szovjetunióból átszármazott kutatónő kapott egy olyan ösztöndíjat, amiben
az volt a legfontosabb feladat, hogy azt kutassa ki, hogy az emberi jólét
és elégedettség, megelégedettség, otthonosság és biztonság állapota - amit
összefoglalóan boldogságnak is nevezhetünk -, hogy vajon milyen tényezőktől
függ. Ő dolgozta ki azt a tizenkét pontot, hogyan lehetünk boldogok, hogyan
legyünk boldogok. Már most felhívom mindenki figyelmét, hogy nem vagyok
egyébként propagálója a könyvnek, nem vagyok megbízva, hogy propagáljam, de
annyira érdekes a könyv, hogyha valakit érdekel, mert egy könyvnyi anyagot
nyilván nem tudok itt elmondani, de sok gondolatot majd kiemelek ebből. Ez
a könyv az Ursus Libri kiadásában jelent meg, abban a humanisztikus
pszichológiai sorozatban, ahol megjelentek a nagy Rogers és a transzcendens
pszichológia nagyjainak is a könyvei.
Nahát, most tényleg nem az a szándékom, hogy itt a
boldogság irányába haladjak, így célzottan, hogy a boldogságkutatás, hanem az, hogy hogyan tudunk mi a distressz
állapotokkal okosan megküzdeni, milyen megküzdési lehetőségeink vannak
egyik oldalon, és milyen természetes segédeszközeink vannak a másik
oldalon. Az egyik ilyen megküzdési mód az adott stresszhelyzetben, ami
olyan, amilyen, úgy éljük meg, ahogy… Egy közös nevezője van, vagy rosszul
éljük meg. De hogy egyénileg kinek milyen fájdalmas, természetesen ebben
nagyon különbözünk. Egy azonban bizonyos, ha ezeket az állapotokat olyan
módon éljük meg, amihez kell egy bizonyos lelki megküzdési mód, kell egy
lelki megküzdési módot előnyben részesítenünk, amire rá kell magunkat
szinte szoktatni. Hogy abban a pillanatban, amikor bennünket az a bizonyos
hatás ér, akkor csináljunk mesterségesen, művileg egy úgynevezett
distanciát. Ez egy távolságteremtés. Nagyon furcsa, mert úgy nevezi a
pszichológia ezt, hogy egy disszociatív művelet: Itt vagy te a bajoddal,
azaz én itt vagyok a bajommal, és már ilyen távolságban vagyok tőle, nem
tudom, meddig mehetek még hátra, de már nem olyan hangos a hang, már nem
olyan intenzív a dolog, és ráadásul rendelkezem egy olyan képességgel, hogy
rálátok arra, mi ez, miről van itt szó. Tehát, hogy az a pillanatnyi hatás,
ami ér, azt egyszerűen az által, hogy megteremtem a disszociációt - nagyon
furcsa, mert egy hasításos állapot, amit létre kell hoznom -, úgy kell
ránéznem a saját bajomra, mintha valakivel ez történne. Akkor, ha valakivel
ez történik, mit csinálna az az ember, én, ha tanácsot kellene neki adni -
mit mondanék, mit csináljon? Mindenekelőtt ez, a bölcsesség, amit már
tudtak a mi előző nemzedékeink, hogy aludj rá egyet, meg gondold meg a
dolgot, ne siesd el, ne kapkodd el, és így tovább - ezek igazi
bölcsességek, mert ezt a distanciát, ezt a távolságteremtést, akármilyen
nagy - bocsánat, hogy ilyen szavakat használok - gáz van, akármilyen nagy,
ha megteremtjük ezt a távolságot, és rátekintünk, és ugye megnézzük: Mi is
ez? Hát találkoztam már hasonlóval? Akkor most, ha a szeretteim közül, a
hozzám legközelebb álló volna egy ilyen helyzetben, akkor vajon mit
mondanék neki? Mit tennék? Mit tennék? És az az ötlet, mit is tennék, az
rögtön egy nagyon érdekes irányba lendíti az embert. Na, most ha
meggondoljátok, hogy milyen bölcsesség rejlik abban, hogy megteremtem ezt a
distanciát, úgy is mondhatnám, hogy nem hátrálok a helyzetből, és
rátekintek - ezért is nevezi a pszichológia ezt a megközelítésmódot felülemelkedésnek. Mert eltávolodsz,
meg kiszállsz a sajátodból, és úgy nézel rá… mert ha distancíroztál, tulajdonképpen
egy bizonyos távolságból, egy bizonyos optikából úgy tekintesz erre a
bajra, mint ami bárkit érhetne, mint ami nem a sajátod, mintha ez valaki
másé lenne, egy kicsit távolságba kerülve higgadtabban tudjál ránézni. Ez a
felülemelkedés az, ami lényegében egy beszorult állapotban… - hát, ha én
egy ketrecbe lennék itt zárva, na, akkor mondjátok, merre tudnék menni? Hát
fölröppenni… Valahogy kimászni, tehát fölfele, oldalirányba, hiába kapálózom,
nem tudok belőle kikerülni… fölfelé azonban, ez a vertikális dimenzió
megnyitása messzire fog minket vezetni. A vertikális magasságok övezetében
mindenesetre az az első lépés már, hogy én felülemelkedtem. Aha! és akkor
rátekintek a helyzetemre. És ez a distancirozó rátekintés a felülemelkedés
lelki megküzdés módjával lehetővé teszi azt, pedig még csak egyedül,
önmagamban vagyok, és hol vannak még azok, akik nekem fontosak. És ez lesz
a bekapcsolása az ún. társas támasz megküzdési módnak - bocsánat, hogy
ilyen műszavakat kell használjak, de mit csináljak, ez az én pszichológiám olyan
nyelvezetet talált ki… és ráadásul konszenzus, közmegegyezés van. Tehát ezt
nevezd társas támasz megküzdési módnak. De mi aztán pontosan tudjuk, mi,
gyülekezeti életet élő emberek, mi, az összetartozást vállaló emberek, hogy
azokat az alaptörvényeket, amiket ma már tanítani kell az embereknek: hogy
az ember veleszületetten társas lény; hogy se élni, se halni nem tudunk
egymás nélkül; hogy kölcsönös egymásrautaltságban élünk… - Csányi Vilmos
mondta, nagyszerű, világhírű etológusunk, hogy már az egytagú csoport
állapotába jutott az emberi létállapot, elég vagyok már magamnak, netezek
és csetelek, és akkor társalgok ezzel, azzal, álnéven, meg kvázi mintha álruhában
közlekednénk és így tovább… szóval olyan módon szűnik meg a közvetlen,
interperszonális kapcsolat! Ma fogom bebizonyítani itt a tudomány
üzeneteivel és kutatási eredményekkel, hogy az a fajta kapcsolat, ami távolkapcsolat
ilyenképpen, hogy én majd keresek valakit, partnert, akivel úgy jól eldumálgatok
- ez nem azonos azzal, amikor én face-to-face, közvetlenül szemtől-szembe
emberi közelségben vagyok a másikkal. Hiszen olyan fontos üzenetei vannak a
társas támasz megküzdési módnak, hogy az a viszonyulás, amikor a másik
ember engem meghallgat, lehetőleg csak meghallgat, és nem bölcselkedik
tanácsokkal, zárójel következik, itt, innen mondom, és felelősséggel, hogy
az embert megingerli, hogy tanácsot adjon. Miért? Mert segíteni szeretne! Mert
ilyenek vagyunk, aki már odáig jut lelkileg, hogy odafigyel a másikra, és
meghallgatja, van egy olyan inger, hogy megmondom neki, hogy mit csináljon.
Hát ettől óvjon meg minket az ég, mert csak rosszul járhatunk vele.
Elmondom, hogyan. Ha okos tanácsot adsz és beválik a másiknak, nagyon fog
haragudni, hogy te okosabb vagy - és egy neheztelő attitűd alakul ki. Ha
nem válik be, akkor nagyon rossz véleménnyel lesz rólad. De még mint pszichológusokról
is, mondhatják rólunk, a pszichológiáról is: Ez szakember? Miket mondd
nekem, hisz nem is vált be! Hát tanácsadással, ilyen konkrét tanácsadással
rosszul járhatunk. Az egy nagyon szerencsétlen dolog a magyar ég alatt,
hogy a „counseling”-et tanácsadásnak fordították le, ami lényegében „tanácskozás”
a szó szoros jelentésében: tanakodás, együttgondolkozás, tanácskozás és
megbeszélés. Most az, aki igazán a társas támasz segítségét használni
akarja, nagyon javasolom, hogy: türelmes meghallgatás - amikor lakatot
rakok a számra -, nehogy kiingerelje a hallottak valamelyike belőlem azt,
hogy valamit mondjak. Hanem türelmes, nyugodt, és semmiféle más, mint
szemkontaktus és ráfigyelés. A szemkontaktussal kapcsolatos vizsgálatok
kimutatták, hogy limbikus idegrendszeri pozitív izgalmi állapotot idézek
elő, ha szemkontaktusba kerülök valakivel és az visszatekint rám. Két szem
sugarának ilyen találkozása az érzelmi agyunknak egy picike kis jutalom,
egy kis simogatás. Tehát a tekintet, a szem a lélek tükre, és igenis tudunk
simogatni így a szemmel. A tudományos bizonyítékok is emellett szólnak.
Tehát a társas támasz, kölcsönös egymásra utaltságunk mély törvényének
felismerésében arról szól, hogy igenis törődünk egymás bajaival, és
meghallgatjuk egymást, és az egyetlen, amit bölcsen tehetünk, hogy
kérdezgetjük, kérdezgetjük… hogy voltál te már hasonló helyzetben? Hát mit
tettél akkor, vagy egy közel hasonlóban? Hátha… És addig-meddig
kérdezgetjük, kérdezgetjük, csak kérdezgetjük, míg rátalál a másik
önmagában valami olyan pontra, hogy végre itt kinyílhat. Végre elmondhatja,
végre van valaki, aki meghallgatja, és akkor kinyílik az agya, lemegy a
feszültség, és jobbnál-jobb ötletei támadnak. És két-három ilyen
beszélgetéssel ugye, egy segítő kapcsolat - nem professzionális, mégis azt mondjuk,
professzionális hatása van, pszichoterápiás hatása van az ilyen
beszélgetésnek, pedig csak annyi, hogy segítő kapcsolati beszélgetés.
Néhány alapszabályt kell megismernünk ahhoz, hogy az egymásnak segítésnek
ebben a társas támasz világába be tudjunk hatékony segítőként lépni.
És itt megyek egy olyan vonalra, amit innen rögvest
tovább kapcsolok… ha valaki itt a tisztelt jelenlévők közül azt mondja
nekem: de hát nincs idő, nincs idő semmire! Hát a televízió is azt üzeni,
hogy nincs idő a fájdalomra, nincs idő az emberi kapcsolatokra. Mert a
konzumvilág felemészti az értékes emberi kapcsolatokat - csak nyomulj, csak
keress! És nyomulás, és akkor jó, ha találsz, jó a pénz, legyen pénzed és
vásárolj, és ebbe a mókuskerékbe bekerülve mindannyian akarva, akaratlanul
egy taposómalomnak az időrabló fogságában vergődünk. És akkor azt mondjuk:
hát nincs idő a másikra. Akkor szeretném elmondani, és ez most nagyon
furcsán fog hangzani, különösképp innen, ahonnan hát mégiscsak nagyon
fontos, hogy pozitív üzeneteket küldjek. Tényleg nagyon furcsa, hogy arról
beszélek: altruistának lenni hasznos dolog. Hát ez most ugyanilyen
furcsának hangzik, ha azt kellene mondanom, ugye és azt is hiszem mélyen,
hogy az altruizmus genetikailag programozott az élővilágban, és az emlős
világ kialakulásától kezdve a filogenezisben, ahol megjelenik az agresszió,
az állatok között megjelenik az altruisztikus viselkedésnek a rítus
rendszere, vagyis ritualizált; hogy ilyen hatásokra reflexesen úgy reagál
már az állat is, hogy segít a másikon. Mikor a társas támasz segítési
módban gondolkodunk, akkor már csak egy ugrás, hogy magunknak azt mondjuk:
én megkeresem a lehetőséget, hogy a szegény kicsike időmben adjam a
figyelmemet és jelenlétemet, időmet a másiknak - mert ez a legértékesebb,
amit ma adhatunk egymásnak -, és olyan módon segítek neki azáltal, hogy
világra segítem, hogy ő mit tudna tenni, ebben a helyzetében. Ezzel a
segítségadással szolgálom a másik javát, igen, de most mondom el, hogy ezen
kívül még mit szolgálunk? - szolgáljuk a saját egészségi állapotunkat.
Ugyanis kísérleti bizonyítékok vannak arra, hogy a másoknak szívből segítő
- nem aki parancsra segít, hogy menj, aztán tedd, és akkor kényszeredetten
valamit csinálunk, aminek igazán nem sok az értéke, értelme -, hanem, mikor
nyitott szívvel segítünk valakinek, akkor olyan módon kapcsol be ez a kis nucleus accumbens, az örömközpont,
már adja is a parancsot: endorfin-termelés! A másik ága tudjuk mi: immunstimuláció,
vagyis jobb állapotba kerül a te immunrendszered, holott a másiknak
segítettél. Az erre vonatkozó kísérleti bizonyítékok egészen döbbenetesek,
és bocsánat, és Isten ments, hogy én redukcionista legyek, állatvilágból
vett példákkal próbáljak átvinni kísérleti vagy megfigyelési eredményeket
az emberi világra. Mondok én az emberi világban is olyan kísérletet, ami ezt
bizonyítja, tehát gondoljátok el, hogy az állatvilágban jól ismert az ún.
szimbiózis. Az azt jelenti, hogy két állatfaj kölcsönösen egymás létét
elősegíti bizonyos életmóddal. És így például a korallhalak és a tengeri
sün olyan szimbiózisban élnek, hogy a tengeri sün, ugye egy kis lustácska
állat, ott az aljzatban hát nem nagyon serényen mozog - a tüskéi közé
rakódnak mindenféle dolgok, mohák meg moszatok, meg nem tudom mik, és akkor
rituálisan meghatározott időkben jön a takarító brigád, ezek a korallhalak.
Odaúsznak, a tüskék közé úsznak, kipucolják, majd pedig ez lesz az ingere
az ő szervezetüknek ahhoz, ez az a stimulatív kulcsinger, aminek révén az ő
biológiai védelmi rendszerük akcióba lép. Ha nem csinálnák ezt a
szolgálatot, ennél a fajnál, elpusztulnának. Vagyis ez az igazi kölcsönös
egymásra utaltság. El ne felejtsük, hogy embernél is működik ez a kölcsönös
egymásrautaltság. Csakhogy mi már úgy gondoljuk, hogy az ember a maga gőgös
racionalizmusával majd megmondja, majd máshogy gondolja. Nem! Olyan módon
érvényes ez, hogy világhírűvé vált kísérlet bizonyította azt, hogy egy
kiégésre vonatkozó vizsgálat - tudjátok mi a kiégés, amikor valaki egyszerűen
úgy telítődik már a munkával, amit végez, hogy érzi ennek a ártalmas hatását.
Az a pillanat, mikor reggel felkelsz, és úgy érzed, hogy csak ne kellene
bemenni a munkába, az már egy előszobája a kiégésnek, telítődés van. Egy
olyanfajta „elegem van” állapot, amiből azután nagyon sokféle baj
származhat. Egy Freudenberger nevű szerző írta le magát ezt a jelenséget, a
kiégést, amiben leírta, hogy stádiumai vannak. Például elkezdünk valamilyen
tevékenységet, dolgozni kezdünk, új pályát, új szakma, új munkahely,
lelkesedés, stagnálás, apátia, depresszió. Tehát ez a menetrend. És ugye hogy
magának a lejtmenetnek milyen szakaszai vannak, tizenkét szakasza van, ezt
én most nem mondom el, mert csupa rosszat mondanék, és nem akarok rosszat
mondani, mert arról szeretnék beszélni, hogyan segítsünk magunkon és
egymáson.
No, most a kísérlet. Ami arra irányult, hogy egy
rákgondozói intézményben, ahol operációkat is végrehajtottak, utógondozást
is, azt vették észre, hogy nagyon sok ápoló egyszerűen bizonyos szolgálati
idő után, hogy úgy mondjam, kidől. Nem bírja. Ezt ő nem bírja. És akkor
távozik, és ráadásul bizonyos tünetekkel, pszichoszomatikus tünetekkel:
álmatlanság, magas feszültség és szorongás, vagy depresszió és így tovább… A
kutatóorvosnak az volt a feltevése, hogy azok, akik nagyon jól bírják és
nagyon is, minden nap megújuló erővel ott vannak és csinálják azt a
feladatot, amit már nem is feladatnak, hanem szinte azt mondhatnám
missziónak éreznek, valamijük van. Mijük van? Mit tudnak ők? Hogy az egyik
csoport kidől, a másik csoport meg ellenkezőleg, nem. Akkor olyan
vizsgálatot csináltak, az Egyesült Államokban vagyunk, és nagyon erős a
viselkedésterápiás vagy viselkedésvizsgálati tanulás pszichológiai
orientáció. Azt nézték meg mindenegyes ápolóra, tehát mindenkire, anélkül,
hogy a vizsgálók személye, két egyetemista tudta volna, hogy akit vizsgál,
az most kicsoda: egy lefáradt, kiégett vagy egy lelkes, vagy milyen. Nem,
semmit. Megfigyeltek minden ápolót a munkája közben, és így nap mint nap
órás váltásban, egy óra megfigyelés, kétszázhatvan valahány viselkedési
utak szempontjából, egymástól függetlenül, hogy ugye objektív legyen,
összevethető legyen. Strigulázták, hogy mit csinál, hogy hozzáér, ránéz,
megsimogatja, keresztnevén szólítja, stb. végtelen sok. Azután
összesítették, és amikor letelt az egy óra, akkor elmentek és egy órára
végre felszabadult az ápoló és nem csüggtek rajta a megfigyelők. Na de ez
az egy óra olyan volt, ez volt az egyébként, amiért a kísérletet erősen
kritizálták, merthogy azt mondták, hogy ezt nem lett volna szabad, mert hát
kukkoltak… videóval megnézték, hogy amikor nem figyelik meg az illetőt,
akkor milyen a magatartása, és aztán ezt leosztályoztatták ugyancsak. Úgyhogy
egy rendkívül korrekt vizsgálatról van szó, ahol megtudták azt egész
pontosan, hogy mit csinál az ápoló, és akkor megint csak függetlenül ettől,
kutatók reggel a szolgálati idő elején és végén mindenkinél csináltak egy
immunvizsgálatot. Ez viszonylag nagyon egyszerű módszer, csak nagyon
költséges, ezért nincs a mi birtokunkban. A nyálban van A-immunglobulin, és
egyszerűen nyálmintát véve nagyon jól tudják követni a változásokat, és
aztán ennek vannak finomabb vizsgálati lehetőségei is, mikor még azt
vizsgálják, hogy milyen immunkatonák azok, amik vagy szaporodnak, vagy csökkennek,
vagy pl. a természetes ölősejtek (natural killer), ugye gyilkosok, hát
lényegében ezek azok, akik a behatoló ellenséggel végeznek. Ezek a sejtek,
vagy mely sejtcsoport, ami csökken vagy növekszik? A vizsgálat eredménye a
következő. Érdekes módon az immunmintával is elkülönült a két csoport. Az
egyik csoport az volt, amelynek az eredmény szempontjából az indító
vizsgálat, és a záró vizsgálat között a különbség szignifikáns volt, vagyis
rosszabb lett a szolgálat végén az immunállapot. A másiknál viszont
rendszeres vizsgálatokkal jobb lett az immunállapot. Védelmi állapotba
került a szolgálat végére az illetőnek a szervezete. Ez volt az egyik.
Akkor megnézték a viselkedéseredmény szempontjából, és azt találták, hogy
megint csak két fő csoport alakul ki. Az egyiket nevezzük személyesen
viselkedőknek, a másikat személytelenül viselkedőknek. Tehát nagyon korrektül ellátták a
személytelenül viselkedők is a pácienseket. Nem volt azzal probléma, csak
éppen nem volt szemkontaktus, nem volt mosoly, nem volt érintés, valami
közvetlen nevén nevezés. Sorolhatnám, rengeteg minden hiányzott, de persze
korrekt volt az ellátás. Hát gondoljunk egy magyarországi kórházi
helyzetbe: Ketteske, volt vizelet? stb. Bocsánat, hogy ezt mondom. Már a
nevünket is elveszítjük, az identitásunk egy nagy nulla, bele vagyunk passzírozva
a betegszerepnek a mélységeibe, mikor úgyis olyan szenvedő, és
depresszióban lévő lényekként vagyunk a betegségünkben. De nem is érdekes,
ne menjünk ki a magyar viszonyok közé, maradjunk abban, hogy mi történt a
kísérleti eredményekkel. Mikor látták, hogy van egy hőnyaláb: hogy a
személyesen viselkedők kedvesek, közvetlenek, mosolygók, érdeklődnek a
családtagok iránt, mikor volt látogató és így tovább… Beszélgetnek a
beteggel. Na és azután azt nézték meg, összepárosították, megkeresték ugye
azokat a mintákat, mi tartozik, milyen immunminta tartozik ahhoz a
személyhez. Itt az immunminta, itt meg a viselkedésminta. Nagyon magasan
szignifikánsan pozitíve korrelált. Borzalmas dolgokat mondtam ebben a
mondatban, ami arról szól, hogy nagyon magasan együtt járt,
összekapaszkodott az a bizonyos személyes viselkedés és az immunállapotnak
a javulása.
Mi az üzenete ennek? Egészen elképesztő. Ha mi azt
vizsgáljuk, pl. a kiégés szempontjából, hogy mi az, ami minket igazán
tönkretesz, fáraszt: ha egy munkát értelmetlennek találunk, és nem
szeretjük magát a munkát, és így a pácienst sem szeretjük. De most ez a
kiégés szempontjából, a mi szempontunkból meg mit jelent? Ha segítünk
egymásnak, egymáson, de tiszta szívből, azaz hogy ezt úgy tudjuk tenni,
hogy bevisszük az egészbe a személyiségünknek a segítő erejét is. Milyen
segítő erő ez? A kapcsolati erők, amellyel szimpátiát, megértést, empátiát,
és így tovább sugallunk és fejezünk ki. Ha ezt tudnák az orvosok, hogy elegendő-e,
akkor nem volna olyan favágásszerű az orvosi munka. A temérdek betegnek a rájuk
özönlésében megcsömörlődve már nem tudnak egyszerűen empátiát gyakorolni.
De, ha egy kicsikét rávennék magukat arra, hogy egy picikét a figyelmüket
valóban odaajándékozzák egy-egy betegnek, mindjárt kapnának egy kis pozitív
töltést. Sajnos tudjuk, hogy az orvostársadalomban a pszichoszomatikus
zavarok olyan nagyon magasak, hogy most el nem mondom, csak utalok rá, de
nézzenek csak utána, hogy az orvosok foglalkozási csoportjai szerint vannak
finom hazai vizsgálatok, amelyek kimutatják, hogy milyen esendők, milyen
módon betegek, milyen magas a daganatos betegségek aránya, milyen magas a
rejtett alkoholizmus, nem is mondom, mert nem akarom, hogy valamilyen
bizalmi tőkét megrengessek, vagy megrendítsek itt ezzel. Mert igazán, ugye
kénytelenek vagyunk bizalommal lenni. De hát sújtott csoport. De
visszatérek oda, ahonnan indultam, mert ugye azt mondtuk, ez volt a gondolatmenetünk,
hogy a társas támasz, amikor én segítek a másiknak, hogy ez egy ilyenfajta
megküzdési mód, a másik, ha én bajba jutok ugyanígy. Ha én valakinek
segítek, akkor számíthatok rá, hogy a másik is segít nekem. Ezen alakul az
amerikai kultúrában a kölcsönös egymás segítése, tanácskozás, tanácsadásnak
a módszertana. Amiben egyszerűen azt sugallják, hogy segíts magadon,
segítsetek egymásnak. Szövetkezz azzal az embertársaddal, aki szimpátiában
hozzád legközelebb áll, és tegyétek le azt a fajta esküt, hogy úgy mondjam,
amit a pszichológiában is letesz az, aki a másik lelkiállapotához közel
kerül. Hogy az, amit rám bízol, az kizárólag kettőnk ügye, köztünk marad,
és így elfogadom, hogy a másik bizalmába avat, és így viszont is bizalommal
lehetek iránta, így kölcsönösen, úgy nevezzük ezt, hogy ventillációs
effektus, hogy elérjük azt, hogy a terheknek a közlésével letesszük a
terheinket, elmondjuk egymásnak, segítsük egymás jobb lelkiállapotát. Egyszer
te vagy gödörben, egyszer én. Egy kaliforniai világhírű
szociálpszichológusnak volt egy kitűnő mondata, ami nagyon mélyen gyökeret
vert az én szívemben is, ez úgy szól: „Velem sincs minden rendben. Velem
sincs minden rendben, és ez így van rendben.” Ez az, hogy a tökéletességtől
messze vagyunk. Az ember az érzékenységének arányában a gyűrődéseket, a
világi gyűrődéseket, amiből bőven részesedünk, ami ránk is zuhog, valahogy
ezeket a gyűrődéseket kénytelen feldolgozni. Egyszer te vagy rosszabb
állapotban, egyszer én vagyok rosszabb állapotban, nem vagyunk az
egyensúlyra bebiztosítva, hiszen állandó küzdelem, mint a „keljfeljancsi”,
olyan az ember a létben, hogy mindig talpra kell állni. Nem szabad, hogy
leterítsen valami, és ez a megküzdésnek a fő üzenete, hogy tanuld meg, és
tanuljuk meg, hogy használjuk ezt a pszichológiai ismeretet
egészségtudatosan. Hogy hogyan tudunk talpon maradni, hogy mi az, ami
minket megőriz, ami megsegít, és mi az, amit ha egymásnak nyújtunk, vagy
magunknak próbálunk adni, vagy konzekvensen alkalmazunk, akkor pl. megsegít
mindannyiunkat, és téged is.
A legizgalmasabb az, hogy az egészségpszichológia
minden kutatási eredménye olyan evidenciákat hoz felszínre, hogy
elszégyellem magam, ha elmondom. Mert annyira nyilvánvaló és annyira
világos, és hogy a józanész is ezt diktálná. Csak a mi konzum-világunkban
már rég nem a józanésznek a menetrendjében megyünk, hanem valamiféle érdekvezérelt
és eldologiasodott létben, ahol már nincs az embernek a másik embertársára
se ideje, se igazán odafordulása. Most tehát akkor azt mondhatjuk, hogy
tehát egymásnak segíteni azt jelenti, hogy egyrészt ugye meg tudjuk oldani
azoknak a pszichés feszültségeknek a ventilálását, vagyis a feszültségnek a
kiszabadítását, amelyek meggyötrik az idegrendszerünket, és egy elmondás
végén annyi feszültségtől szabadulunk meg, hogy a maradékkal, a mi ügyes,
hozzászokott, nehéz helyzetekhez szokott idegrendszerünk meg tud birkózni
anélkül, hogy megfeneklenénk. Tehát tulajdonképpen azt, ami már a
kuktafazék többletgőze, azt mindenképpen ki tudjuk engedni, és ennek is van
jelentősége. Ha megkérdeztek engem: ugyan már, az elmondásnak hogy a csudába
lehet ilyen tehermentesítő szerepe? Akkor szeretném felhívni a
figyelmeteket arra, amit nekünk mind érteni és tudni kell. Hogy nekünk két
agyféltekénk van. És a mi érzelmi agyunk az a jobb agyfélteke, ami nem tud
beszélni. Álmodik pl., képekben gondolkodik, analógiásan gondolkodik, az
összes sérelem, fájdalom, szenvedés emléke, mint a földtörténeti rétegek, a
hasonlósági elv alapján így vannak elcsomagolva. Ezért az, hogy idő, nincs
időfogalma, nem használja az időt, mert máshogy gondolkodik, sűrít, ezt
nevezzük szimbólumnak.
Most van egy bal agyféltekénk. Ez meg a világgal való
kapcsolatot tartja, még a szemem is folyton nyitva van, hogyha a bal
agyféltekés feszültségben vagyok, éber állapotban. A világgal való
kapcsolathoz kell tudni beszélni, írni, olvasni, számolni, gondolkodni,
időben lenni, tervezni, és így tovább… Ezeket a műveleteket a bal
agyfélteke tudja. No, most az időtlen tudatban beszorult fájdalom, félelem,
probléma, panasz, olyan sérülések, amelyek olyan régiek, hogy előtte is
alatta van a nyelvi elmondhatóságnak, mert ilyenek sajnos bőven vannak.
Ezek mind ott vannak szépen lerétegződve, és csakugyan lerakódik, mint a
guanó keményen, vastagon. Lelkünkre is így ül ez, így mondta József Attila.
A lélekben valóban így van ez, lerakódik, így rétegekben. Ér egy friss
valami, de hatásai nagyon-nagyon megszenvedtet. Ha én a szenvedő tudatomból
egyszerűen a szavak elmondási csatornáján áthozom, leteszem az időbe. Ma
betettem az időbe, az már nem lesz időtlen, azt már kiszabadítottam az
időtlenség örökkévalósági fogságából. Legalábbis annyit letettem belőle,
hogy a maradékkal már valahogy jobban meg tud birkózni a szervezetem. Hát
ezért szoktuk mondani, hogy mondd el, hogy beszéld ki magadból. Panaszold
el és a másik embernek az empátiája, szemkontaktusa, megértése,
odafigyelése, segít abban, hogy ez mintegy beolajozó szerként kihozza
belőlem mindazt, amitől nagyon szenvednék. A lumináció, önrágás, rágódás,
hát most azt mondtam nem fogok negatívumokról beszélni, most mégiscsak
direkt elmondom. Azért mondom el, hogy mind tudjuk és alkalmazzuk ezt is
önvédelemből. Mikor elkezdek rágódni, ismeritek, mikor éjjel felébredsz,
minden gondod eszedbe jut, nem tudsz tovább aludni, rágódsz, és akkor
ugyanaz ötvenféleképp. Jutottál valamire? Nem. Mint a hómezőn eltévedt
vándor, mindig ugyanoda jutsz, körbe-körbe forogsz, és sehova sem jutsz.
Hát akkor azt mondjuk, érdemes? Nem bírjuk leállítani, nem birok
kiszabadulni belőle, ezt szoktuk mondani. Rám tör, és akkor nem tudok
kiszabadulni.
A következő volna az egészségpszichológia üzenete.
Gondolatstop. Mondd azt, hogy stop, és lehetőleg szüntesd meg magad
azonnal. Ott van egy kis persely, csinálj egy perselyt, egy családi
perselyt is csináljunk, egymást is figyelmeztessük. Miért? Mert a
rágódással, hogy mondom, mondom, mondom… és a másiknak már olyan sebeket
ütünk a szívén - mit csináljon szegény azon kívül, hogy mondom, mondom,
mondom. De ezeknek a mondom, mondom-oknak az a veszélye, az elmondásnak a
céltudatos formájával szemben - mikor leülök, és azt mondom, hallgass meg
engem, és elmondom. Hát ez egy már pozitív leülés volt. De mikor én
hazavágtatok a rengeteg bajommal, és ráöntöm arra a szegény másikra, akinek
hát mit tudna tenni, mint huszonötödször meghallgatja ezt az áradatot, és
feltartja a kezét, hogy mit csináljon. De már ő is olyan ideges, és akkor
jön haza a gyerek, és akkor akár van sapka a nyúl fején, vagy nincsen,
mindegy, a gyerek megkapja a maga adagját, és így gerjesztjük a negatív
feszültséget.
Még viszont mit is tehetnénk, ha belegondolunk? Ez a
fajta kiöntő elmondás, ez az a fajta rágódásból eredő, amikor nem figyelünk
oda, hogy ki az, aki meghallgatja, vagy nem hallgatja, úgy sem hallgatja,
nem is érdekes, ömlik… Nem! Ez nem jó. Elkezdünk ingerült állapotba
kerülni, megy fel a pumpa - már bocsánat, mert így szokták mondani nekem a
páciensek. Felmegy a pumpa, és akkor ezzel valaki hazavágtat, és ki akarja
önteni a másikra, akkor azt mondani: gondolatstop, viselkedési stop - stop.
De hogy egyáltalán így megállítom magam, utána azért van mit tennünk, majd
elmondom, hogy mit. Megállítom magam, rögtön büntessem meg magam azért,
hogy megint beleestem abba a hibába, hogy ilyen módon felfokozódtam volna,
már a csatornát kinyitottam… Ehhez ugye az kell, hogy rázúdítsam a másikra,
hogy büntessem magam. Csak akkor büntethetem meg magam, ha már megcsináltam
azt, amiről tudom, hogy nem jó. Tehát ezért, ha ez előfordult. Az összcsaládi
együttműködésben kitűnően működik, mondom, hát én magam is bevezettem. Miért?
- mert mindnyájunknak vannak magasfeszültségi szintjei. Kinek mondjuk el? Az
a baj, hogy mindig annak mondjuk el, akit szeretünk, mert tudjuk, hogy az
már úgyis szeret, aztán elviseli. Ez a nagy probléma az életünkben, és pont
azt a másikat bántjuk meg, aztán meg bánkódunk. Szóval a családomban is megtelt
a persely. Nagyon hasznos a gyerekeket bevonni, és azt mondani, hogy aki
elkezdi a lamentálást, siránkozást, panaszkodást, az bedobja azt a bizonyos
összeget, amit a család szépen összegyűjt, és majd közös elhatározással
valami nagyon pozitív együttes élményre fordítják. Elmennek
párkapcsolatban, pl. a pár elmegy egy szép kis görbeestére, hogy jól érezzék
magukat és így tovább… Szóval van mire költeni, és kezdetben nagyon
rengeteg pénzt kell bedobálni. Azután annyira nem szeret az ember küzdeni
és pénzt fizetni! Olyan mélyen bennünk van. Nem tudom, hogy volt már
valaki, hogy úgy parkolt, hogy akár igazság volt benne, akár érvényesség,
az olyan borzasztó, amikor ott van kitűzve a szélvédőre az a büntetéspapír.
Olyan lelki reakciót vált ki a büntetés, és mi nem szeretünk büntetéspénzt
fizetni. És ezért olyan módon szokik rá a lélek, hogy nem öntöm ki a
sérelmeimet, hanem gondoskodom arról, hogy mikor ennyire túl vagyok töltve,
és itt jönnek azok a nagyon bölcs pszichológiai üzenetek, mit kell ilyenkor
tenni?
A hangoknak a lélektani hatásával, és idegrendszeri tehermentesítő
hatásával foglalkozó kutatás rettentő érdekes dolgokat mond el. Hogy pl. a magánhangzók,
azok olyanok, amik feszültséget szállítanak. A káromkodás sem véletlen,
mert ha olyan gömbölyűt mondok, akkor kigurul vele egy csomó indulat is. De
ezeket már sajnos néha már nyelvi fordulatként használják, ezeket a nagyon
ártalmas mondásokat. Pedig hát szellemi környezetszennyezés is van a
világon - ezt gondolom, hogy ebben egyetérthetünk. Tehát mit mond az ilyen felspannolt
állapotokra, mit üzen az egészségpszichológia? Rájöttek arra, hogy az
éneklésben hihetetlen energia felszabadulás van. És így a magánhangzókban -
az, hogy valaki végig énekli a skálát, a magas hangtól az alacsony felé
tartva, végig mondja ezt. Vagy egy olyan kulcsszó, amit a tudomány
kivizsgált, hogy a hangok, amik a szóban vannak, olyan feszültségelvezetők,
amik már magában egy csomó feszültséget kisodornak belőlünk. Mik ezek? Pl.
a Papp János nevű kutató, aki itt Magyarországon dolgozik egy Heidelbergi
közös kutatásban, a következő szót állította össze ilyen hangokból:
Bútorraktár - és akkor ezt lehet tudni, hogy ha én azt mondom, hogy
bútorraktár, akkor én annyi feszültséget kipörgettem magamból, ami nagyon
komoly idegrendszeri tehermentesítő. Én, amikor ezt megtanultam, értesültem
róla, hazamentem és azt mondtam szeretteimnek: most figyeljetek jól… Ha én
hazatántorgok, és azt mondom, hogy bútorraktár, akkor kerülendő vagyok,
akkor kérlek benneteket, hagyjatok magamra. Mert ekkor csak rossz
következhet belőle, mint Watson is mondta, nem vagyunk tökéletesek. Senki
nem olyan tökéletes és jól kontrollált, hogy mindig tudja kontrollálni a
viselkedését. Ha én egyszer egy olyan emberrel találkoznék, aki ilyen
tökéletes, elkerülném, megmondom őszintén. Mert mindnyájan gyarlók és
esendők vagyunk, jobb abba beletörődni, hogy ilyen esendő az ember, és hogy
bizony vannak indulataink, vannak gőzeink, gázaink, amik valahogy mégis
utat kívánnak. Adjunk ennek helyet!
Most akkor még egyszerűbb technika. Aki a pánikbeteget
ismeri és terápiára jár, az pontosan tudja, hogy első, amit megcsinálunk a
pánikbeteggel, hogy művileg előidézzük a pánikot, bizonyos végzéstípussal,
hiperventillációval, közbevetőleg mondom, hogy a vérsavbázis egyensúlyát,
az oxigén-széndioxid arányt befolyásolja, ezt úgy hívjuk, hogy
hiperventillációs alkalózis. De akárhogy hívják, az a lényeg, hogy kivált
pánikot egy ilyen hiperventilláció, és utána megtanítjuk őt arra a
légzésre, amely lefékezi, kiküszöböli, megállítja, mi több, megelőzi a
pánikot. Tehát szorongásos állapotot, dühöket, indulati állapotokat,
gyönyörűen lehet kezelni. Mivel? Hát hogy fújunk. Fúj a macska, ha dühös,
fújunk a meccsen, fújunk a bíróra, menjenek csak a szeretteink a meccsre és
kiabálják, hogy fújj bíró… Nagyon nem mentálhigiénés hatású a fújjolás,
mindenesetre, hogy fújunk, e hang… e hangra kiengedni a levegőt. Egy
lélegzetvételre. És nem a belégzést kell provokálni. Csak a kilégzést: öt
nyújtott kilégzés. Tehát jön ez a bizonyos tűzállapot, megállok és fújok,
öt nyújtott kilégzést. Ez már elegendő ahhoz, hogy egy olyan belső
idegrendszeri feszültségcsökkenés jöjjön létre, ami után már nem rontok el
úgy helyzeteket, mint e nélkül. A feszültség levezetésnek eme módja az
éneklés is. És a ritmuskutatás különösen egy fantasztikus dologra jött rá.
Még pedig arra, hogy van nekünk egy a kozmosszal összekötő… ugye nem
vagyunk független lények, a kozmikus hatásoknak kitett emberi lények
vagyunk. A kozmikus hatások köldökzsinórjának az a köldökpontja az agyunkban,
ahol ezek a hatások leközvetítődnek a testünkben, innen van a 28 napos női
ciklus, a holdhónap szerint működik a szervezet. Számos ilyen programozott
működés, pl. ez által alakul ki, vagy így van szabályozva a női mell tejtermelésétől
kezdve minden - fantasztikusan szabályozódik ugye, a világűrben keletkező
változásoknak magunk se tudjuk, hogy milyen hatásai vannak. Tény, hogy a
látóideg pálya kereszteződése fölött van egy kis magvacska, nucleus
subraiticus priasmaticusnak nevezzük, vagy akárhogy nevezzük, mert túl
bonyolult neve van. Az a lényeg, hogy ez az a központ, amelyik átveszi a kozmikus
ritmus bizonyos üzeneteit. Bioritmus nappal, éjszaka, máshogy dobog a
szívünk, hajnalban vannak azok a betörő, ránk törő parancsok, amiket a
kozmikus központ parancsol a szervezetnek. Ha itt orvos jelen van, akkor
igazolhat, hogy a hajnali rosszullétek tipikusak. Mert akkor átvált az
éjszakai nyugalmi ritmus, át van programozva, és akkor betör ugye ez a
tulajdonképp a szervezet programozott ébredési ritmusa.
Szóval a ritmus. Egy Nagy János nevű kutató, aki
ennek a ritmusnak, ha kívülről én beviszek ritmust, ami mozgásritmus,
kívülről adagolok ritmust. Mit csinál ezzel a ritmussal? A következő
felfedezés született. Ez a központ rendkívül szeret bizonyos típusú ritmusokat.
Mik ezek? Olyan ritmusok, amelyek a természetes, mindennapi
ritmuskészletünkben benne vannak, pl. ilyen a járásnak az egyenletes
ritmusa, egyenletes ritmus pl., hogy járok. Ez is olyan szépen ciklikus alternáló
lateralizmus. Komolyan ez a definíciója ennek az egyszerű dolognak, hogy
járok a lábamon. Na, most mivel ennek van egy ciklikus ritmusa, ezeket a
ritmusokat ez a ritmusközpont olyannyira pozitívként kódolja, hogy a
szervezetnek nyugalmi működése kedvező, nem is nyugalmi, kedvező működésre
üzen parancsokat. Ezért elindult egy olyan ritmuskutatás, amiről már tudjuk
azt is, hogy már a pici gyerekeinket is pl. már ébresztő ritmussal, már
nyugtató ritmussal, játékokba, óvodás játékokba már be tudjuk ezt vezetni.
Gondoljátok el, hogy az pl. egy nagyon kedves ébresztő ritmus ti ti tá, ti
ti tá, ti ti tá, tapsolj hozzá, lépkedj hozzá, ti ti tá, most nem mondom
tovább. Képzeld el, hogy a picike, aki már megtanulja, és már fölveszi
magába, hogy majd, ha álmos, vagy fáradt - ti ti tá, és a fejedben elindítod,
hogy ti ti tá… Ha fáradtak vagytok és álmosak vagytok, és a fejetekben
elindítjátok ezt, ti ti tá, arra gondolsz ti ti tá, tapsolj hozzá ti ti tá,
dobogj hozzá ti ti tá. Sőt olyan ébresztő hatása van, amit mérnek, agyi
elektromos aktiváció-növekedés következik be ébresztőleg. Most van ennek az
ellentétje is, a nyugtató ritmus. Most csak egyet mondok el, hát ennek már
gazdag világa van, ez mindössze készségpszichológia eredménye. Hogy én azt
mondom tá tá tá ti ti, tá tá ti ti, andalító ti ti, tá tá ti ti. Ez meg egy
kis nyugtató. Tehát vannak ritmusok, amikre a ritmusközpont úgy válaszol,
hogy a szervezeti folyamatokat befolyásolja. Az agyi elektromos
tevékenységet befolyásolja, és mint tudjuk, mikor izgatottak vagyunk,
gyorsulnak a hullámok, mikor nyugodt, éberek vagyunk, elegáns, jólfésült béta-hullámok…
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|