|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Isten
igazsága megtartó erő
Zsoltárok könyve 79.
1Ászáf
zsoltára. Ó Isten! Pogányok törtek örökségedre, meggyalázták szent
templomodat, romhalmazzá tették Jeruzsálemet.
2Szolgáid
holttestét az ég madarainak adták eledelül, híveid testét a föld vadjainak.
3Úgy
ontották vérüket Jeruzsálem körül, mint a vizet, és nem temette el őket
senki.
4Csúffá
lettünk szomszédaink előtt, környezetünk gúnyol és kinevet.
5URam, meddig
tart még haragod? Meddig lobog tűzként indulatod?
6Töltsd ki
lángoló haragodat a pogányokon, akik nem ismernek téged, az országokon,
ahol nevedet nem hívják segítségül!
7Mert
megemésztették Jákóbot, és lakóhelyét elpusztították.
8Ne ródd
fel nekünk az elődök bűneit, siess felénk irgalmasan, mert igen elesettek
vagyunk!
9Segíts
meg bennünket, szabadító Istenünk, a te neved dicsőségéért! Ments meg
minket, és nevedért bocsásd meg vétkeinket!
10Ne
mondhassák a pogányok: Hol van az ő Istenük? Legyen nyilvánvalóvá előttünk,
hogy bosszút állsz a pogányokon szolgáid kiontott véréért!
11Jusson
eléd a foglyok sóhajtása, tartsd meg a halálraítélteket, mert hatalmas a te
karod!
12Hétszeresen
fizesd vissza szomszédainknak a gyalázatot, mellyel téged illettek, Uram!
13Mi pedig,
a te néped, legelődnek nyája, örökké magasztalunk téged. Nemzedékről
nemzedékre mondunk dicséretet neked.
Textus: Zsoltárok könyve 79:5-6.
„5URam, meddig tart még
haragod? Meddig lobog tűzként indulatod?
6Töltsd ki
lángoló haragodat a pogányokon, akik nem ismernek téged, az országokon,
ahol nevedet nem hívják segítségül!”
Kedves
Testvéreim!
A
79. zsoltár egyike azoknak a zsoltároknak, amelyeket szívesen átugrunk
bibliaolvasás és magyarázat közben. Mert olyan, hogy első olvasásra nem
illik bele abba az életformába és tanításba, amelyet mi, keresztyének
követünk. Jézus Krisztus arra tanított minket, hogy ellenségeinkért is
imádkozzunk: „Szeressétek
ellenségeiteket és imádkozzatok azokért, akik üldöznek titeket, hogy
legyetek mennyei Atyátoknak fiai (…) Mert ha azokat szeretitek, akik titeket
szeretnek, mi a jutalmatok?” Ebben a most olvasott zsoltárban viszont a
zsoltáríró nem az ellenség szeretetét gyakorolja. Pontosan az ellenkezője
történik, így tehát megbotránkozunk rajta, nem értjük és gyakran
félretesszük. Mert a bosszúról szól. Vagyis helyesebben, a bosszúról is szól.
Nézzük
meg, hogyan illik mégis ez a zsoltár a Bibliába, keresztyén, Krisztust
követő életünk keretei közé.
A
zsoltár Jeruzsálem pusztulása után született. Valószínű, hogy az 587-es
eseményről van szó, amikor a babiloniak feldúlták a templomot és a várost,
és fogságba hurcoltak embereket. A zsidók, akik életüket vesztették, a
templom kincseit, a szent várost akarták megőrizni. A zsoltáros lefesti az
állapotot, amelyet lát: a templom meggyalázva, Jeruzsálem romokban, a
halott emberek szanaszét heverő testéből a madarak és a föld vadjai
lakmároznak. Realisztikus és drasztikus a kép, amely előttünk áll. Még csak
el sem temették őket. Természetes, hogy megszégyenítve érzi magát a
zsoltáros, hiszen megtagadták a holtak eltemetését. A választott nép büszkesége
ott hever a vérben és a madarak által szaggatott emberi testrészekben.
Mások foglyok, megint mások halálra is ítéltettek. És mindez azt is
eredményezte, hogy a szomszéd népek gúnyolódnak rajtuk.
A
zsoltáros azt állapítja meg, hogy mindez Isten haragjának a következménye: „Uram, meddig tart még haragod? Meddig
lobog tűzként indulatod?” Az elődök bűneinek büntetését látja a
jelenben, a pusztulásban, a babiloniak győzelmében. Hiszen vétkezett a
választott nép, ismeri be a zsoltáros, eltért arról az útról, amelyet Isten
rendelt számára. Nem hallgatott az ÚR szavára, nem követte őt, idegen
istenekhez fordult, elhagyta az Urat. Jogos hát a büntetés, de ugyanakkor
azt is kifejezi, hogy elég volt a feddés. Félelmetes, megszégyenítő, ami
történt. Most már újra Isten mellé lépnének, most már örökké magasztalnák
őt, hiszen látható, hogy ez az egyetlen útja az életnek. Csak így, Istennel
járva lehet megmaradni. Aki nem vele jár, nem őt magasztalja és hívja
segítségül, azt Isten igazsága bünteti meg.
Ezt
követően próbálja a zsoltáros Isten haragját elirányítani magukról a
pogányokra. Büntesse Isten most már azokat, akik nevét nem tisztelik, nem
hívják segítségül, akik elpusztították a választott és szeretett népet és
lakóhelyét. Meglehetősen sokat kér a zsoltáros: Isten büntesse meg a pogányokat,
mentse meg a foglyokat. Bosszút kíván Istentől, azzal érvelve, hogy Őt
magát gyalázták meg, hogy az Ő létét fogják a pogányok kétségbe vonni
ezután. És nem marad el a fogadalom sem a zsoltár végén, Isten
magasztalásának ígérete. Nézz ide! Ments meg! Állj bosszút! És mi dicsérünk
téged… Ez lehetne a zsoltár summája.
Azt
gondolom, hogy két kérdésre kell most keresnünk a választ: egyrészt Isten,
másrészt az ember oldalát kell megvizsgálnunk. 1) az első kérdés, ami
felvetődik az olvasóban, Isten természetére kérdez rá: Isten nem kizárólag
az elfedező szeretet Istene tehát? Isten bosszúálló Isten is? 2) másodszor
pedig az ember oldaláról tekintve: Kérhet-e az ember bosszút az Istentől?
Nem istentelenség-e bosszúra vágyni? Jézus sohasem gyakorolta a bosszút.
Először
is látnunk kell, hogy az ószövetségi ember számára a bosszú alapja, ami
lehetővé tette, hogy valaki bosszúért esedezzen, az egy nagyon pozitív
dolog volt. A bosszú hátterében ugyanis az áll, hogy Isten az Ura mindennek
ezen az általa teremtett földön, és az ő akarata kell, hogy érvényesüljön
ebben a világban. Ezért tehát minden ellene irányuló esemény meg kell, hogy
semmisüljön, az ő tervei, szándékai ellen történő cselekvés nem kaphat
létjogosultságot. Hiszen ő az Úr, aki jónak teremtette és jónak is látta
ezt a teremtettséget, ő a védelmező, ő az élet biztosítéka. Ami ellene
irányul, az az élet, az ember ellen irányul. Akárki is ennek az elkövetője:
a választott nép vagy idegen nemzetek tagjai. Így fogadja el, így tartja
jogosnak Isten büntetését a zsoltáros, hiszen így van az életnek biztos
alapja és távlata. A bűnösnek bűnhődnie kell. Aki Isten ellen cselekszik,
az nem maradhat fenn. Ha a választott nép elhagyta Isten rendelkezéseit,
akkor helyes és jogos Isten büntetése, a babiloniak betörése. És szintén
ebben az isteni igazságszolgáltatásban bízva kéri a zsoltáros Istent, hogy
biztosítsa most, ebben a szörnyű katasztrófában, újra az életet, távolítsa
el a Vele szembehelyezkedő hatalmakat, álljon bosszút mindazért, ami az ő
igazsága ellen történt. Hiszen az ellenséges nép nem tiszteli az Urat, nem
tartja meg parancsolatait, nem hívja nevét segítségül. Márpedig ez az Isten
igazságát sérti. És ha Isten nem áll bosszút, akkor kire lehet ezentúl
számítani? Ki az, aki újra és újra helyreállítja a rendet az őt követők
számára? Ki az Úr? Ki az élet biztosítéka? Ki tartja fenn a káoszból
kiemelt világot és embert? A mindenható Istennek el kell távolítania a
fenyegető erőket, meg kell védenie a közjót, a benne hívő embert. Isten
igazsága nem csorbulhat.
Másodszor
pedig, az emberi oldalt vizsgálva, arra is gondolnunk kell, hogy micsoda
szabadság és biztonság az, amikor az ember megbocsátásának tökéletlen
állapotában is ennyi bizalommal van Isten felé. Szabadon elmondja neki,
amit érez, amit gondol. A bosszúvágyat is. Ez a zsoltáros nem igyekszik
javítgatni saját érzésein. Hiszen talán ismerősei, barátai, rokonai
fekszenek ott prédául a vadállatoknak, de legalábbis honfitársai. Az ekkora
fájdalom, kétségbeesés, félelem, mi mást szülhetne, mint bosszúért
kiáltást? És ő elmondja az Istennek, ami megfogalmazódik benne. Nincs olyan
téma, amely ne lenne megfelelő Isten elé vinni, amely tiltott lenne Isten
előtt, vagy titkolandó. Isten mindennek az Istene. Isten ennyire komoly
közösséget akar az emberrel, ennyire komolyan veszi a teremtményt.
Mégis,
mi milyen gyakran próbálunk rejtőzni Isten elől. Milyen sokszor formáljuk
úgy imádságainkat, mintha egy másik arcot akarnánk neki mutatni.
Elhallgatjuk a nem megfelelőnek ítélt gondolatokat. Elvesztjük őszinteségünket,
ezzel együtt bizalmunkat is. Pedig Isten hamarabb tudja, mit akarunk
mondani, mint ahogyan mi azt kimondjuk. Tudja, látja, mi van bennünk, mitől
szép egy-egy napunk, és mitől vagyunk idegesek, szomorúak. Isten teljesen
ismer bennünket, a cselekedeteinket, a gondolatainkat. Nincs szükség arra,
hogy mást mutassunk előtte, mint amik valójában vagyunk. Levethetjük
álarcainkat, amelyet a munkahelyen, a barátainkkal és a családban is
viselünk. Teljesen őszinték lehetünk Istennel – mert ő úgyis tudja, és érti.
Kedves
testvéreim, a 79. zsoltár írója egy nagy nemzeti katasztrófát sirat. Egy
olyan helyzetből kiált, amely a teljes pusztulás felé is vezethet. Mert
előzőleg ismét elhagyták az Urat, elfelejtették az ő nevét segítségül
hívni. Isten igazságot szolgáltatott – Jeruzsálem és a templom romokban,
feldúlva. De újra van lehetőség hozzá fordulni, visszatérni. Isten igazsága
biztosítja az életet. Ez ad reményt arra is, hogy az Istenhez tért ember
ellenségei, az Isten ellen cselekvők szintén részesei legyenek az isteni
igazságszolgáltatásnak. Ez és Isten kegyelme, emberismerete ad lehetőséget
arra, hogy így, ilyen őszintén szóljon a 79. zsoltár. Emlékezzünk mi is
erre a biztos alapra: Isten igazsága megtartó erő, emberismerete és őszinte
közösségre hívása elfogadottságunk bizonyítéka. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|