|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Rendezetlen
múlt
Lekció:
1Mózes 45,1-11
„1Ekkor József már nem
tudott tovább uralkodni magán az ott álló sok ember előtt, és felkiáltott:
Küldjetek ki előlem mindenkit! Nem is maradt senki nála, és ekkor József
megismertette magát a testvéreivel.
2Hangos
sírásra fakadt, úgyhogy meghallották az egyiptomiak, és így hallottak róla
a fáraó házában is.
3Majd ezt
mondta József a testvéreinek: Én vagyok József! Él-e még az én apám? De a
testvérek nem tudtak válaszolni, mert megrémültek tőle.
4József
ezt mondta testvéreinek: Jöjjetek közelebb hozzám! Ők közelebb mentek.
Ekkor így szólt: Én vagyok József, a testvéretek, akit eladtatok
Egyiptomba!
5De most
ne bánkódjatok, és ne keseregjetek amiatt, hogy engem ide eladtatok, mert
azért küldött el engem Isten előttetek, hogy életben maradjatok.
6Mert már
két esztendeje tart az éhínség a földön, és még öt esztendeig nem lesz sem
szántás, sem aratás.
7Isten
küldött el engem előttetek, hogy maradékotok legyen a földön, és életben
tartson benneteket nagy szabadítással.
8Tehát nem
ti küldtetek ide, hanem Isten, aki engem a fáraó első emberévé, egész
házának urává és egész Egyiptom uralkodójává tett.
9Sietve
menjetek el apámhoz, és mondjátok meg neki: Ezt üzeni a fiad, József: Isten
egész Egyiptom urává tett engem. Jöjj el hozzám, ne tétovázz!
10Gósen
földjén fogsz lakni, közel leszel hozzám te, a fiaid és az unokáid, meg a
juhaid, marháid és mindened.
11Én majd
ellátlak itt, hiszen még öt évig tart az éhínség. Így nem fogsz nélkülözni
sem te, sem házad népe, sem semmid.”
Textus:
1. Mózes 50,18-20
„18Oda is mentek hozzá a
testvérei, leborultak előtte és ezt mondták: Szolgáid vagyunk!
19De József
így szólt hozzájuk: Ne féljetek! Vajon Isten vagyok én?
20Ti
rosszat terveztetek ellenem, de Isten terve jóra fordította azt, hogy úgy
cselekedjék, ahogyan az ma van, és sok nép életét megtartsa.”
Mit jelent a múlt feldolgozása? Nem könnyű kérdés,
legyen szó egy nép életéről, hiszen ez a kérdés 1989 óta foglalkoztat
sokakat hazánkban, láva, hogy a rendezetlen múltnak következményei vannak,
és még 20 évvel is oly sok mindent meghatároznak. De nincs ez másként az
egyén életében sem. A múlt feldolgozása, azzal való szembenézés nem könnyű
feladat. Olyannyira nem az, hogy sokan nem is teszik meg. Több megoldási
stratégiánk van. Van, aki a feledésben bízik, hiszen egy idő után az ember
környezete oly sok mindent elfelejt, és már nem emlékezik. Ilyen, amikor
valaki nem néz szembe a tetteivel, és úgy él, mintha mi sem történt volna.
Mintha nem tört volna össze esetleg nem csak a saját, hanem mások életét
is. Aztán van, aki másra hárítja a saját tetteinek a felelősségét, és mást
okol, önmagát pedig jószerivel áldozattá teszi. Más épp fordítva
viselkedik, és a folyamatos önváddal nyomorítja meg az életét. Hogyan lehet
rendezni a múltat? Nem könnyű kérdés ez, különösen, amikor az embert oly
sok minden nyomasztja.
A József története sok más mellett erről is szól.
Egy család története ez, amely egyúttal meleg fészek, és egyben „családi
tűzfészek” is. Egy család, tele hétköznapi emberekkel, akik nem jók, nem
rosszak. Emberek. Olyanok, mint akármelyikünk. Ott van mindenek előtt az
apa, aki az egykori csaló Jákób. No, neki is szembe kellett néznie
önmagával és a tetteivel alaposan miközben tusakodott az angyallal, hogy
végül Izráel lehessen, Isten harcosa, aki győzött! Itt mint idős édesapa
áll a szemünk előtt, aki bizony bár szereti a fiait, azért csak kivételezni
is tud! Ami kicsit érthető, hiszen József a 11. fiú, és az első Rácheltől,
a szeretett feleslegtől. Ennyit kellett rá várjon! Hát persze, hogy a
legkedvesebb a szívének! Különösen, hogy József okos, értelmes, tehetséges
fiú. Az más kérdés, hogy ez a fiú megtanul rendesen élni az apai
kivételezésből, és nem áll tőle távol a hencegés, a kivagyiság, az önmagát
mások fölé helyezés. Nem csoda hát, hogy a testvérek irigyek rá, itt-ott
kitolnak vele, hiszen nehéz azt elviselni, hogy az az atyai szeretetből
több sugár hullott rá, mint rájuk.
Aztán egy napon, amikor alkalom adódik rá, a
következményeket jószerivel végig sem gondolva, érzelmeiktől vezérelve
megszabadulnak tőle. Bedobják egy kútba, majd eladják rabszolgának
Egyiptomba tartó kereskedőknek. Ők nem tudják, hogy sok-sok év szenvedés,
rabszolgaság, börtön, elfelejtettség után Egyiptomban az öccsük nagy
méltóságra jut, és ők épp elé kell majd járuljanak, ahhoz, hogy megmenekülhessenek.
Nem, ők ebből még semmit sem sejtenek, amikor
kecske vérébe mártották József ruháját, és álszent képpel megkérdezték
apjukat, nem a te fiad ruhája ez? De eltelt egy pár év, talán évtized is,
és már nem olyan nagyon cinikusok, mint egykor. Érte őket egy s más
időközben, például egy halálos éhínség is, amikor éveken át nem termett
semmi és az éhhalál szélén voltak az állataikkal és a családjukkal együtt.
A bűnök azonban nem évülnek, ha nem rendeztetnek.
Emberileg talán a törvények értelmében, és egy idő után már nem lehet
felelősségre vonni az embert, de az ember életében és különösen lelkében ez
nem így van. Meg lehet próbálni úgy tenni, mintha semmi sem történt volna,
lévén, hogy megy az élet tovább, azonban eljön egy olyan pillanat, amikor
oly sok minden felszínre kerül, vagy legalábbis a következményekkel
számolni kell. Illúzió azt gondolni, hogy semmissé lehet tenni a múltat.
Sokan azt hiszik, hogy például egy válással
semmisé lehet tenni egy házasságot. Igen, van amikor egy házasság maga a
pokol, és jobb belőle kilépni, és befejezni, de az illúzió, hogy úgy lehet
tovább élni esetleg később egy boldogabb családban, mintha a korábbi évek
nem lettek volna. Újra és újra elő fog jönni mindaz, amit akkor átélt az
ember reakciókban, érzésekben. Mindig van következmény, ha máshol nem, hát
a gyerek életében, akinek attól kezdve nem él együtt az anyukája, és az
apukája, és ő két külön világban kénytelen élni, amelynek soha nincs igazi
találkozása.
Illúzió azt gondolni, hogy egy-egy családi
háborúságot, sértődést meg nem történtté lehet tenni, ha évekig,
évtizedekig nem találkoznak a haragosok, hiszen mindig emlékeztetni fog egy
üresen maradó szék mindkét helyen azokra az időkre, amikor még egység volt.
Lehet egymásra mutogatni, vádaskodni, de a szakadék mindig ott lesz.
Pontosan úgy, ahogy nem lehet úgy elmenni egy régi barát ablaka alatt, hogy
fel ne pillantson az ember, akkor is, ha az a kapcsolat már rég a múlté.
Így van Jákób családjában is így van ez. Hogy
mennyire nem évült el mindaz, ami Józseffel történt még több mint 20 év
alatt sem, az látszik abból, hogy amikor Jákób megemlíti, hogy Egyiptomba
kellene menjenek a fiúk gabonáért, olyan riadtan néznek össze, hogy még az
apjuk is rákérdez: „Mit néztek
egymásra?” Egyiptom? Az az a hely, ahová József rabszolgának el lett
adva. Ott van ez végig a lelkükben, hiszen amikor József megparancsolja,
hogy Benjámint is vigyék a következő alkalommal, azonnal testvérükre
gondolnak: „Bizony, a testvérünkért
bűnhődünk most, mert láttuk az ő nyomorúságát, amikor könyörgött nekünk, de
nem hallgattunk rá. Emiatt ért utol bennünket ez a nyomorúság. Rúben
megszólalt, és ezt mondta nekik: Megmondtam nektek, hogy ne vétkezzetek a
gyermek ellen, de ti nem hallgattatok rám, és most az ő vérét keresik
rajtunk.” (1Móz. 42,21-22) Pedig senki nem beszélt Józsefről, mégis
azonnal rá gondolnak. A rendezetlen múlt eléri az embert. A bűnnek, azonban
bűnné kell válni az ember lelkében. Amíg el nem jutok odáig, hogy nevén
tudom nevezni, ami rajtam állt, és amit én követtem el, és rontottam el,
addig nem lesz változás.
A testvéreket is utolérik a bűneik. A testvérek
valamikor dühödten elutasították József tehetségét, azt, hogy különb náluk,
hallani sem akartak arról, hogy ők valaha is meghajoljanak majd előtte, és
most lám, eljön az idő, amikor Egyiptomban háromszor is meg kell hajolniuk
előtte. Sőt Júda, talán éppen az átélt szenvedésekben megérlelődött
lélekkel, képes már az önfeláldozásra is. Érdekes módon azonban nem a
fiatal Benjáminra való hivatkozással vállalja, hanem édesapja iránti
szeretetből és tiszteletből. Már nem hánytorgatja föl, hogy engem nem úgy
szerettél, mint a kedvencedet, Józsefet, hanem azt mondja: „Ha úgy térek most vissza apámhoz, a te
szolgádhoz, hogy nem lesz velünk ez a fiú, akihez lelkéből ragaszkodik, és
ha meglátja, hogy nincs meg a fiú, akkor meghal, és szolgáid a bánat miatt
juttatják apánknak, a te szolgádnak ősz fejét a halottak hazájába.” (1Móz.
44,30-31) Ez bizony nem ugyanaz a Júda, aki egykor ott volt, amikor
odaadták a véres ruhát, miután eladták öccsüket, és akkor nem érdekelte
őket apjuk fájdalma!
Sokan kérdezik itt a gyülekezetben beszélgetések,
bibliaórák alatt, hogy miért próbálja őket Isten. Mert valóban vannak
kudarcok, vannak szenvedések és vannak megaláztatások is az életünkben, néha
nem is kevés, de vajon miért? Eltelnek évek és évtizedek, és az ember
olykor nem talál feleletet erre a kérdésre. Miért kellett ezt elszenvednem,
Uram? Miért épp énnekem? Miért pont ezt? Pedig az igazi kérdés mindig
valójában az, és mindig arról van szó, hogy vajon milyen emberré lettem a
szenvedések által? Erősebb, megbízhatóbb lettem-e a kudarcok által? Képesek
vagyok-e már több szeretetre, több tapintatra és jóságra a szenvedések
után, amiken átmentem? Érettebb emberré váltam-e a sorsom által?
József is egykor a szenvedések alatt rá kellett
jönnie, és megértenie, hogy ki is volt ő, és kivé is tette őt az az Isten,
aki a börtön legmélyén is „vele volt”, nem hagyta el, hanem formálta,
készítette abból a hőzöngő fiatalemberből Egyiptom egyik vezetőjévé, aki
képes megérteni Isten vezetését, bölcsen felelősséget vállalni, hiszen
sokak élete bízatott rá a gabona elosztásával. Meg kellett értse azt az
igazságot, amit így fogalmaz meg évszázadokkal később Ézsaiás próféta
könyve: „Bizony, a ti gondolataitok
nem az én gondolataim, és a ti utaitok nem az én utaim - így szól az ÚR.
Mert amennyivel magasabb az ég a földnél, annyival magasabbak az én utaim a
ti utaitoknál, és az én gondolataim a ti gondolataitoknál.” (Ézs. 55,8-9). Nehéz
sokszor a szenvedés kohójában lenni, fájdalmas nagyon, sőt sokszor
érthetetlen, de oly sokszor kiderül, hogy Isten épp azt életet adja általa,
és nem a halált.
Jusson csak eszünkbe a mogyorófából készült
kereszt ott az átrium falán! Egyrészt az is maga a fa halála által lehet
most ott, és vált többé, mint egy lombos, már haldokló fa a két egykori
épület között. De mennyivel többet mond rajta az előbb textusként is
felolvasott ige: „Ti rosszat
terveztetek ellenem, de Isten terve jóra fordította azt, hogy úgy
cselekedjék, ahogyan az ma van, és sok nép életét megtartsa.” (1Móz. 50,20)
Nem mi munkálkodunk, hanem az Isten! Ezt értette meg egykor József, és ezt
kell nekünk is észrevennünk! Mennyit tudnának vallani az idősebbek arról,
hogy milyen fájdalom volt az Egyetemi Templom elhagyása, hogy mennyire
nehéz volt itt, ebben a jóval kisebb épületben hittel megmaradni a nehéz
időkben, különösen abban a tudatban, hogy azt várják a felsőbb vezetők, ez
a kis templom is úgyis kiürül majd. És most íme sokan vagyunk. Az
ifjúságunk és a közöttünk felnövő gyerekeink a jövő reménységét mutatják.
Különösen, hogy láthatjuk, együtt mozdul a gyülekezet a szolgálatban,
legyen szó szórólapozásról, vagy épp az András-szolgálatos
istentiszteletekre való hívogatásról! Istennek mások a tervei és az útjai,
mint az embereknek! Isten munkája ez, hogy itt tartunk, nem a miénk!
József ezt megtanulta a hosszú évek alatt, és erre
kíváncsi testvérei életében is: vajon hová jutottak, hol állnak, léptek-e
előre, vagy még ugyanott tartanak, mint évtizedekkel azelőtt? József nem
elégszik meg egyetlen próbával, hogy vajon visszahozzák-e testvérei a
pénzt, ami nem az övék, hiszen levásárolták már gabonáért, hanem még
egyszer próbára teszi őket, ahogy őt is hosszan formálta, próbálgatta az
Isten: hogyan viselkednek majd, amikor a Benjámint, idős édesapjuk
megmaradt szeme-fényét kellene ott hagyniuk Egyiptomban rabszolgaként.
Változtak-e vajon? József akkor fedi fel magát a testvérei előtt, amikor a
testvérek közül akad egy, Júda, aki feláldozza magát. József érti Isten
útjait, ezért eszébe sem jut bosszúra, vagy büntetésre gondolni. Tudja,
hogy mindent Isten készített, és ő a szenvedések között olyan mélységeit
éli át az Istennel való kapcsolatnak, hogy pontosan látja, hogy okkal
történt mindaz, ami történt, noha át és átszövi élete eseményeit az
irigység, az emberi gonoszság, önzés, igazságtalanság, de legfőképp az
isteni kegyelem. Most József tanítja testvéreit az Úr útjainak megérésére,
és a múlt feldolgozására. A múlt azonban igényli nagyon sokszor az ember
bűnbánatát, és az Isten bűnbocsánatát.
A bűnnek teljesen bűnné kell lennie az ember
életében ahhoz, hogy bocsánat lehessen rá. Amikor ezt látja József a
testvérei éltében, csak akkor mondja: „Én
vagyok József, a testvéretek, akit eladtatok Egyiptomba! De most ne
bánkódjatok, és ne keseregjetek amiatt, hogy engem ide eladtatok, mert
azért küldött el engem Isten előttetek, hogy életben maradjatok.” (1Móz.
45,4-5). Majd sírnak egymás nyakába borultan. Van bocsánat. A bűnre van
bocsánat, de odáig egyrészt el kell jutni, hogy ki tudjam mondani, hogy
„igen, én valóban egy bűnös ember vagyok”, és aztán odáig is, hogy azt
valóban el is higgyem, és elfogadjam.
A testvérek csak József bocsánatáig jutnak el, és
el is bizonytalanodnak benne apjuk halála után, ezért hangzik el újra
ugyanaz az üzenet József szájából: „Ti
rosszat terveztetek ellenem, de Isten terve jóra fordította azt, hogy úgy
cselekedjék, ahogyan az ma van, és sok nép életét megtartsa.” (1Móz. 50,20)
Isten ott egykor nem csak az éhező testvéreknek adott gabonát, hogy lehessen
kenyerük, hanem az éhező, üres lelküket is megtöltötte bűnbocsánattal, és
örömmel.
Erről szólt a múlt héten az Úr asztalának
vendégsége, hiszen amikor Jézus megtörte egykor a tanítványoknak a
kenyeret, és adta nekik a kelyhet, nem csupán a fizikai éhüket és szomjukat
akarta csillapítani, hanem jóval többet adni: életet, örök életet. Isten
gondolata más, mint a mi gondolatunk, mert mi valóban annyit látunk
sokszor, amennyi a szemünk előtt van. Ahogy egykor a tanítványok, és a
Jézust szerető emberek csak annyit láttak, hogy Jézus meghal a kereszten,
pedig akár tőle is hallhatnánk reménységet kapva elrontott tetteinket,
döntéseinket bánva: „Én vagyok Jézus,
a testvéretek, akit megöltetek! De most ne bánkódjatok, és ne emésszétek
magatokat, mert a ti fennmaradásotokért engedett engem keresztre Isten….
Miattatok, érettetek és helyettetek haltam meg…!” (Gyökössy Endre)
Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|