|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Oltalom alatt
Lekció: 83.
Zsoltár
„Istenem, ne maradj csendben, ne
hallgass, és ne légy tétlen, Istenem!
Hiszen háborognak ellenségeid,
gyűlölőid fenn hordják fejüket.
Néped ellen titkon ármányt szőnek,
tanácskoznak védenceid ellen.
Jertek - mondják -, irtsuk ki e
népet, ne is emlékezzenek többé Izráel nevére!
Mert egyetértésben tanácskoznak,
szövetséget kötnek ellened Edóm lakói és az izmáeliek, a móábiak és a
hagriak, Gebál, Ammón és Amálék, Filisztea, Tírusz lakóival.
Asszíria is hozzájuk csatlakozott,
támasza lett Lót fiainak.
Úgy bánj velük, mint Midjánnal, mint
Siserával, mint Jábínnal a Kísón-pataknál, akik megsemmisültek Éndórnál, és
a föld trágyájává lettek!
Tégy úgy előkelőikkel, mint Órébbel
és Zeébbel, minden főemberükkel úgy, mint Zebahhal és Calmunnával, akik ezt
mondták: Foglaljuk el Isten birtokát!
Istenem, tedd őket olyanná, mint az
ördögszekér, vagy mint a szélhordta polyva!
Ahogyan a tűz fölgyújtja az erdőt,
és a láng égeti a hegyeket, úgy üldözd őket viharoddal, úgy rémítsd őket
forgószeleddel!
Borítsd el gyalázattal arcukat, hogy
keressék nevedet, URam!
Szégyenüljenek meg, és rémüldözzenek
örökké, pironkodjanak, és vesszenek el!
Tudják meg, hogy egyedül te vagy az,
akinek ÚR a neve, aki felséges az egész földön!”
Textus: Zsoltárok 83:2-6 és 19.
2Istenem,
ne maradj csendben, ne hallgass, és ne légy tétlen, Istenem!
3Hiszen háborognak ellenségeid, gyűlölőid fenn
hordják fejüket.
4Néped ellen titkon ármányt szőnek, tanácskoznak
védenceid ellen.
5Jertek – mondják –, irtsuk ki e népet, ne is
emlékezzenek többé Izráel nevére!
6Mert egyetértésben tanácskoznak, szövetséget
kötnek ellened.
…
19Tudják meg, hogy egyedül te vagy az, akinek ÚR a
neve, aki felséges az egész földön!
Kedves Testvéreim!
A
felolvasott zsoltárnak talán azt az alcímet is lehetne adni: „A fenyegetett
egyház”
Az
Isten népe ugyanis mindig ki volt téve egyrészt fizikai fenyegetettségnek. A
most felolvasott zsoltár ellenséges népeket sorol fel, melyek Isten népének
kiirtására szövetkeztek. Szövetséget kötnek a népek Izráel ellen. Edóm,
Ammón, Amálék, Izmál és Móáb, Filisztea és Tírusz. Van ebben a
felsorolásban közelebbi és távolabbi rokon nép, gazdasági és kereskedelmi
nagyhatalom, ős ellenség és békés szomszéd, akik most mégis közös nevezőre
jutnak az Izráel elleni cselszövésben.
De
ha a Pünkösd után alakult keresztyén egyházra gondolunk, látjuk, hogy Isten
népe akkor is sok támadás közepette próbált túlélni. A keresztyénüldözések sok
mártír életét követelték, az Isten népéhez tartozás sokszor tényleg
önfeláldozás volt.
De
eszünkbe juthat a XX. sz. szégyenfoltja, a Holocaust, mely szintén az Isten
népe elleni nyílt támadás volt. És fülünkbe csengenek a zsoltár szavai: „Jertek – mondják –, irtsuk ki e népet.”
De
az Isten népe szellemi fenyegetettségnek is sokszor ki volt téve. Mindig
óvni kell Izráelt a bálványimádástól, az idegen istenek befolyásától. A
zsoltárban felsorolt népek nem csak katonai fenyegetettséget jelentettek,
hanem lelki és szellemi értelemben is ostromolták Isten népét. Az
Újszövetség pedig hamis prófétákról, tévtanítókról beszél, akik hamis
bölcsességet és ismeretet tanítanak, melyek fenyegetik a Krisztus egyházát.
Ha
pedig a közelmúltra gondolunk, sokan látták és megélték, amint egy
diktatúra, és annak ideológiája vállalkozott Isten népének a kiirtására.
És
mi a helyzet ma?
Persze
a vallásszabadság, alkotmányos jogok védik az egyházat,
keresztyénüldözésről, legalábbis Európában, szó sincs. Felmerül a kérdés,
hogy fennáll-e még egyáltalán bármiféle fenyegetettség, melytől tartania
kellene az Isten népének, vagy ez a zsoltár már csak egy rossz emlék?
Úgy
gondolom, hogy Edóm lakói, az izmáeliek, a móábiak és hagriak, Filisztea,
Ammón Amálék és Tírusz lakói ma is lesben állnak, csak máshogy nevezzük
őket. Érezzük, hogy az Isten népe ellen ma is köttetnek tikos szövetségek. Globalizáció,
szektásodás, liberalizmus és szekularizmus és talán még sok-sok idegen szó eszünkbe
juthat, melyek miatt féltjük egyházunkat, közösségeinket, konkrét gyülekezetünket.
Ez
a zsoltár azonban elsősorban nem panaszkodásra hív bennünket. Nem arra
késztet, hogy akkor soroljuk fel mi is, hogy kik vesznek körül minket. Nem
félelmet akar gerjeszteni bennünk, hanem inkább bizalmat ébreszt a népért
cselekvő Isten iránt.
Mert
2009-ből visszatekinteni erre a zsoltárra, látva mindazt, ami mindeközben
történt, annyi mint bizonyosságot nyerni. Bizonyosságot nyerhetünk abban,
hogy ez az ima valóban meghallgatásra talált. „Istenem ne maradj csendben, ne hallgass, és ne légy tétlen…” Hiszen veszélyben van a néped.
Igen,
az Isten nem maradt tétlen, nem ült ölbe tett kézzel. Mert lehetett akármilyen
is a fenyegetettség, egy dolog elmondható: Istennek ma is van népe.
Krisztus gyülekezete, egyháza ma is valóság. Olyannyira, hogy mi magunk
részesei lehetünk. Az Isten nem marad néma, és nem marad tétlen, amikor
népéről van szó.
A
Heidelbergi Káté egyházról szóló tanításában is csodálatos vigasztalást
nyújt, amikor elmondhatjuk és megvallhatjuk: „Hiszem, hogy Isten Fia a
világ kezdetétől fogva annak végéig az egész emberi nemzetségből,
Szentlelke és Igéje által, az igazi hit egységében magának egy kiválasztott
gyülekezetet gyűjt egybe: Azt oltalmazza és megőrzi. És hiszem, hogy annak
én is élő tagja vagyok és örökké az is maradok.”
A
zsoltáros tudja, hogy ő Isten népének a tagja, és azt is tudja, hogy Isten
oltalmazza és megőrzi népét. Ezért fordul bizalommal Urához. Tudja, hogy ő nem
maradhat néma és tétlen, ha a választott népről van szó. Nem engedi át
egészen az ellenségnek. Sok-sok nép eltűnt már a föld színéről, nagyok és
kicsik, erősek és gyengék. Az Isten népe, a régi és az új Izráel minden
fenyegetettség ellenére él.
Isten
kiválasztott, Krisztus által tulajdonba vett népe, a keresztyén egyház
oltalom alatt áll. Mert Isten és az ő népe között különleges kapcsolat áll
fenn. A zsoltáros ezt úgy fogalmazza meg, hogy az Isten népe elleni támadás
egyben az Isten elleni támadás is. Vagyis Isten népének léte és Isten léte
titokzatos módon összefonódik. „Tanácskoznak
védenceid ellen… szövetséget kötnek ellened” – írja a zsoltáros. Felette
nagy titok ez, ahogyan az Újszövetségben olvassuk Krisztus és az Egyház
kapcsolatáról.
Ez
a titokzatos kapcsolat az egyház ereje, amely mindig átsegítette a nehéz
időkön, amely vigasztal és bátorít minket is. „Semmit ne bánkódjál Krisztus
szent serege, mert nem árthat néked senki gyűlölsége…” – ahogyan énekünk
szavai is hangzanak.
Az
Isten népéről tehát nem csak az mondható el, hogy állandó fenyegetettségnek
van kitéve, hanem az is, hogy állandó oltalom alatt áll. Bonhoeffer verséből
idézve: „Áldó hatalmak oltalmába rejtve Csak várjuk békén mindazt, ami jő.
Mert Isten őriz híven reggel, este, Ő hű lesz, bármit hozzon a jövő.”
És
hogy mit jelent ez a világ számára? Mit jelent ez akár a fenyegető ellenség
számára?
Az
Egyház jel. Az Egyház léte, Isten népének a léte Isten-bizonyíték. Éppen
ebből a titokzatos kapcsolatból kifolyólag. A fenyegetettségek között
hitében megmaradni tudó gyülekezet Isten-bizonyíték, mely létével azt
hirdeti, amit a zsoltáros is megfogalmaz: „Tudják meg, hogy egyedül te vagy az, akinek Úr a neve, aki
felséges az egész földön.”
Péter
apostol első levelében is olvassuk, hogy: „Isten tulajdonba vett népe vagytok”, de miért is? „…Hogy hirdessétek nagy tetteit annak, aki a sötétségből az ő csodálatos világosságára hívott el
titeket;”, vagyis annak, akinek Úr a neve, aki
felséges az egész földön, aki oltalmazza és megőrzi választott népét.
Kedves Testvéreim!
Ez a cél. Az Isten népének, minden körülmények
között, minden fenyegetettség közepette Istenre mutatni, hirdetni nagy
tetteit, jellé válni, hogy tudják meg, hogy egyedül az Úr az Isten, aki
felséges az egész földön.
ÁMEN
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|