|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Önként szolgálni
Mózes 5. könyve
15. rész 12-18. vers
„Ha eladja
magát neked valamelyik atyádfia, egy héber férfi vagy nő, hat évig
szolgáljon téged, de a hetedik évben bocsásd szabadon!
Amikor szabadon
bocsátod, ne üres kézzel küldd el,
hanem lásd el
bőven a nyájadból, a szérűdről és borsajtódból; adj neki abból, amivel
megáldott téged Istened, az ÚR!
Emlékezz arra,
hogy rabszolga voltál Egyiptomban, de kiváltott téged Istened, az ÚR. Ezért
parancsolom ezt ma neked.
De ha ezt
mondja: Nem megyek el tőled! - mert megszeretett téged és házad népét, mert
jó dolga volt nálad,
akkor fogj egy
árat, és szúrd azt a fülén keresztül az ajtófélfába, azután maradjon ő a
szolgád örökre. Ugyanígy tégy szolgálóddal is!
De ne essék
nehezedre, ha szabadon kell bocsátanod, mert hat év alatt kétszer annyit
szolgált neked, mint amennyi egy napszámos bére. Így megáld téged Istened,
az ÚR mindenben, amit cselekszel.”
Imádkozzunk!
Urunk Istenünk! Hálát adunk Neked, hogy adtad a
vasárnapot számunkra, amikor együtt lehetünk a Te nevednek szentelt
hajlékban, és imádságos szívvel készülhetünk a Veled való találkozásra.
Hálát adunk azért is, hogy zsoltárénekléssel együtt dicsérhettünk Téged.
Köszönjük az elmúlt hét minden eseményét, azokat is, amelyek nem voltak
örvendetesek számunkra, mert hisszük, azokat is a javunkra fogod
felhasználni. Köszönjük, hogy az egyetemes imahét alkalmain szerte az
országban, és ebben a templomban is különböző felekezetekből együtt
könyöröghettünk az Ige egységet munkáló erejéért, hogy a Téged nem ismerők
is közelebb kerülhessenek Hozzád. Kérünk, áldd meg az egységes magyar
református egyház létrehozásáért tett erőfeszítéseket. Kérünk, csendesítsd
most el bennünk a gondot és az örömöt egyaránt, hogy alkalmasak lehessünk
az Ige hallgatására, befogadására és cselekvésére. Ámen.
„Jézus Krisztus, egy
Mesterünk,
Mennyei szent bölcsességünk.
És nekünk bizonyos
idvességünk.
Mostan néked mi könyörgünk,
Szent nevedért esedezünk:
A te Szentlelkedet adjad
nékünk!
Mi szívünket megújítsa,
És sebeinket gyógyítsa:
Bűnös életünket megjobbítsa.
Munkáinkat megszentelje,
Bennünk a hitet nevelje,
Útunkat hazánkba vezérelje.
Bölcsességre megtanítson,
Hogy ördög meg ne csalhasson:
Kísértések ellen bátorítson.
Plántáljon nagy egyességet,
Igaz és szent szeretetet,
Szívünkbe isteni szent
félelmet.
Hogy téged bátran
vallhassunk,
E földön néked élhessünk,
Mennyben aztán veled
lakozhassunk.
371. dicséretünket
János
evangéliuma 8. rész 30-39. vers
„Amikor ezeket
mondta, sokan hittek benne.
Így szólt akkor
Jézus azokhoz a zsidókhoz, akik hittek benne: »Ha ti megtartjátok az én
igémet, valóban tanítványaim vagytok;
megismeritek az
igazságot, és az igazság megszabadít titeket.«
Ők ezt
kérdezték tőle: »Ábrahám utódai vagyunk, és soha nem voltunk szolgái
senkinek: hogyan mondhatod hát, hogy szabadokká lesztek?«
Jézus így
válaszolt nekik: »Bizony, bizony, mondom néktek, hogy aki bűnt cselekszik,
a bűn szolgája.
A szolga pedig
nem marad a házban örökre: a fiú marad ott örökre.
Ha tehát a Fiú
megszabadít titeket, valóban szabadok lesztek.«
»Tudom, hogy
Ábrahám utódai vagytok, de ti meg akartok ölni, mert az én igémnek nincs
helye bennetek.
Én azt mondom,
amit az én Atyámnál láttam, és ti is azt teszitek, amit a ti atyátoktól
hallottatok.«
Ezt mondták
neki: »A mi atyánk Ábrahám.« Jézus így szólt hozzájuk: »Ha Ábrahám
gyermekei volnátok, Ábrahám cselekedeteit tennétek.«”
Szeretett Testvérek!
Azt hiszem költői a kérdés, de ha most megkérdezném,
hogy ki az, aki most ide a templomba nem önként jött, nagyon kevesen
jelentkeznének esetleg. Talán egy-két gyermek, akit a szülei
felébresztettek, talán néhányan, akiket unszolt valaki, hogy jöjjön el, de
azt hiszem mindannyian, azt válaszolnánk, hogy önként vagyunk itt a
gyülekezet közösségében.
Ha ugyanezt a kérdést holnap reggel föltennénk a Kossuth
utcai templomban, ahol a Dóczy-sok vannak együtt kötelező reggeli
istentiszteleten, és még ráadásul őszintén válaszolnának is a diákok, akkor
valószínű rosszabb százalékot kapnánk. Talán nem olyan sokan jönnének
önként.
És hogyha visszagondolunk, akkor lehet, hogy volt a
mi életünkben is olyan, amikor nem önként jöttünk az Isten házába. Nem
önként jöttünk az Isten gyülekezetébe, talán én magamra is értem
gyermekként, fiatalként, amikor még a szüleim unszolására mentem; vagy
mentünk talán úgy, mert kötelező volt, vagy mentek úgy a régmúltban, hogy
valóban kötelező volt az Isten népéhez, a népegyházhoz tartozni. Volt
időszak, amikor büntetés járt azért, hogy ha valaki nagyon kerülte a
templomot, és nem akart egyháztag lenni.
Mit jelent az Úr népéhez tartozni? Odakötelezhetjük
magunkat az Úr népéhez, vagy lehet önként választani az Isten népével való
közösséget
Az Ószövetségi igénk egy ilyen történet, hogy az a
szolga, aki ott volt hat esztendeig egy háznál, tulajdonképpen kényszerből,
kötelességből, és az elengedés évében előírás volt, hogy el kell engedni a
szolgát a hetedik évben. Viszont, hogyha a szolga azt mondta, hogy én
szeretnék örökre ennél a háznál szolgálni, akkor pedig ezt meg kellett
pecsételjék egy fogadalommal, meg kellett pecsételni azzal, hogy átszúrták
a fülét az ajtófélfához, mintegy jelölve azt, hogy most már örökre itt
marad ennél a háznál. Először kötelességből, és aztán pedig önként
szolgálhatott. Ez annak idején szociális intézkedés is volt persze, hogy a
szolgának biztonsága, lehetősége legyen szolgálni.
Tudjuk, hogy még ma is vannak nagyon sokan, akik
illendőségből, szokásból tartoznak csupán az egyházhoz. Vannak talán nagyon
sokan, akik úgy érzik, hogy illik valamelyik egyházhoz odatartozniuk, mert
talán hívő családban nőttek fel, mert talán ilyen neveltetést kaptak, de az
már kin-kin magán múlik, hogy önként oda akar tartozni egy közösséghez,
hogy örökre a házban maradjon. Azt jelenti, hogy én magam megszerettem az
Urat. Megszerettem az Úrnak való szolgálatot. Megszerettem azt a helyet,
ahová talán kényszerből, kötelességből jártam.
A másik oldal – amit itt János evangéliumából
olvastunk –, az, amikor valakik vérségi, származás szerinti alapon úgy gondolják,
hogy automatikusan odatartoznak az Isten közösségébe. Jézus itt a benne
hinni kezdő zsidóknak akar arról beszélni, hogy mit is jelent az Úrhoz, az
Úr népéhez való tartozás.
Az ott lévő zsidók Ábrahámra hivatkoznak, hiszen vér
szerint ők Isten népe, Isten népének tagjai.
Miért kell nekünk szabadulás? – kérdezik ott. Hiszen mi
soha nem voltunk senkinek a szolgái, senkinek a rabszolgái. Soha nem
szolgáltunk senkinek. És azt is tudjuk, hogy egy zsidó ember számára sértés
volt az, hogyha rabszolgának tekintették. És már elfelejtették azt, itt a
hivatkozásukban, hogy voltak ők szolgák Egyiptomban, voltak ők szolgák
Babilonban, és voltak szolgái önként a bálványisteneknek, kezdve az
aranyborjútól a baál istenekig, amik a szomszédos népek istenei voltak – most
pedig a római birodalom fennhatósága alá tartoznak; a római birodalom, hát
rabságába, de legalábbis befolyása alá tartoznak.
Igen, olyan hamar kikiáltja az ember, hogy én nem
vagyok semminek a szolgája, semminek a rabszolgája. A mai embert is
fenyegeti ez a veszély, olyan sokan szokták áltatni magukat azzal, hogy ők
szabadok mindentől.
De most még nézzük az Isten népének, a zsidóknak a
szolgaságát. Nézzük azt, hogy az öröklés, a vérségi kötelék kevés lehet
ahhoz, hogy Isten népéhez tartozzon valaki.
Valaki így fogalmazta meg, hogy az ember született szolga, de
megválaszthatja az Urát.
Megválaszthatja, hogy kinek szolgál, hogy kinek a házához tartozik. És
sajnos Izrael népe számára, Ábrahám fiai számára, ítéletes az, amit így mond
Jézus: ti fiaknak tartjátok magatokat, azt hiszitek, hogy semmi sem választ
el titeket Istentől és az Isten népétől. De éppen a viselkedésükkel, éppen
a hitetlenségükkel szolgákká teszik magukat. Fordított dolog jön ki. Úgy
gondolják, hogy szabadok, és szolgákká teszik magukat. Szolgákká teszik
magukat, és ezáltal, kimaradhatnak az örökségből. Fiaknak tartjátok
magatokat, holott szolgák vagytok. Mégpedig nem az Úrnak a szolgái, hanem
valaki másnak. Az ember
született szolga, de megválaszthatja az ő Urát.
A mai ember is áltatja magát, hogy szabad mindentől,
és akkor, ha szabadnak gondolom magam, akkor nem kell a szabadítás. Akkor
úgy érzem, hogy nincs szükségem szabadítóra.
Mitől kellene megszabadulni, akár a mai embernek: nekünk,
magunknak is: a félelemtől. Oly sok a világunkban a félelem, és most nem
csupán azokra az apró kis félelmekre gondolok, amik körülvesznek minket is,
hívő embereket, de gondolok arra, amit így szoktak megfogalmazni, hogy “manapság a halálfélelemnél is nagyobb
az életfélelem”. Az
élettől való félelem. Amikor sokan nem tudják, hogy miért élnek, miért
éljenek. Márpedig Isten nélkül ez az életfélelem eluralkodhat sok-sok ember
életén, és nagyobb lehet, mint az a szabadság, amit nagyon sokan mondanak,
mert ennek a rabságában, ennek a félelemnek a gúzsba-kötöttségében él az
ember, talán olykor csak vegetál, talán olykor reménység nélkül éli az
életét.
Aztán meg kell szabadulnunk az önmagunk rabságából,
az önzésünk rabságából. Tulajdonképpen itt a zsidók is az önmaguk hitében,
az önmaguk jóságában, az önmaguk igazságában hittek, és ettől is meg kell
szabadulni, hiszen ez is rabságban tart, és nem enged felszabadulni az
igazságra.
Az önző, szeretetlen gondolkozás is nagyon jellemző
napjainkra, a mai emberre.
Valaki egyszer megkérdezte a rabbit, hogy mi a
véleménye az önzésről. A rabbi azt mondta: – nézz ki az ablakon, mit látsz?
– Egy asszonyt látok gyermekével, egy kocsit, amit két ló húz, egy
földművest, aki a piac felé tart. – Rendben. Most nézz bele a tükörbe. Mit
látsz? – Mit kellene ezen látnom rabbi? Természetesen magamat látom. – Gondold
meg, az ablak üvegből készült, és a tükör is üvegből van. Elegendő egy
vékonyka ezüstréteg az üveg mögé, és az ember már csak magát látja.
Emberek élnek körülöttünk, akik ablakaikat tükörré
formálták át. Azt hiszik, hogy kifelé néznek, de csak saját magukat
szemlélik. Sose engedd, hogy szíved ablaka tükörré változzék!
Igen, az önzés is nagyon jellemző ránk, és az
önmagunk igazságában való hit is nagyon jellemző az emberre, a mai emberre.
Ebből is szabadulnunk kellene.
Aztán az emberektől való félelem is meghatározza
sokszor az emberek életét.
Van, amikor a szomszéd véleménye sokkal fontosabb a
számunkra. Van, amikor sokszor hamarabb meghalljuk a szomszédot, mint magát
az Istent, mint magát az Isten hangját. Figyelmeztetés kell hogy legyen, ez
a mi számunkra, hogy igenis a körülményeket, a külső dolgokat sokszor mi
nagyobbnak látjuk, mint magát az Isten akaratát.
Azt kérdezi Jézus, hogy megtartjátok-e igéimet? Mert
csak az válik igazán szabaddá, aki megtartja az Úr igéjét. Aztán a
legfontosabb, hogy felszabadulhatok a bűn feltétlen uralma alól. Hiszen
amikor az ott levő Ábrahám fiai elkezdik bizonygatni, hogy mi szabadok
vagyunk, soha nem voltunk senkinek a rabszolgái, akkor Jézus lelki síkra
tereli a dolgot, és azt mondja, hogy dehogynem – „…aki a bűnt cselekszi, az a bűnnek a szolgája. A bűn szolgája nem
maradhat a házban örökké.” Vagyis szabadításra van szükség.
Felszabadulni a bűn feltétlen uralma alól – nem azt jelenti, hogy
tökéletesek leszünk, de azt jelenti, hogy nem uralkodik többé a bűn
mibennünk.
Valakit megkérdeztek, hogy mi a különbség, hát most
is bűnös vagy, pedig azt mondod, hogy már az Úr útjain jársz. És az a
valaki azt mondta, eddig a bűn után futottam, most pedig a bűn elől futok.
És eddig élveztem, hogy a sárban hempergek, most pedig a legkisebb folt is
kényelmetlen és kellemetlen az életemben.
Valóban igaz lehet, hogy megszabadít a mi Urunk
Istenünk a bűnnek a szolgaságából. Hiszen itt már nem mi tesszük oda a
fülünket, hanem az Úr Jézus Krisztus tette oda az Ő kezeit a kereszten, és
tette oda az Ő életét, hogy átszúrják helyettünk, érettünk és miattunk,
hogy minekünk örökre szabadulást szerezzen az Ő vére árán.
Jézus a vele hosszan vitatkozó zsidó írástudóknak az
önámítását leplezi le. És le akarja leplezni a mai embernek az önámítását
is, amikor azt mondja az ember, hogy én nem vagyok szolgája semminek.
Valóban? A Jézussal vitatkozók ott szentül hiszik, hogy ők vannak
magasabban, hiszen ők Ábrahám fiai, Ábrahámtól származnak, és nem veszik
észre, hogy nagyobb van ott köztük, mint Ábrahám. Nagyobb van ott a templomnál,
nagyobb van ott a tradíciónál, nagyobb van ott mindennél. Az Úr Jézus
Krisztus van velük szemben, és ezért nem veszik észre, hogy Istennek az
akaratát úgy cselekedhetnék, hogy ha ennek a nagyobbnak engednének – az Úr
Jézus Krisztusnak engednének.
Vannak, akik ma is így próbálnak élni tradícióból,
ősök dolgaiból. Próbálnak úgy élni, hogy tulajdonképpen nem a nagyobbhoz
ragaszkodnak, hanem az ősök dolgaihoz. Hiszen hányszor kísértette az
egyházat, a népegyházat, hogy önmaga dicsőségét is nagyra emelje. Ismerünk
olyan gyülekezetet, aki csak azért tett még
két métert a templomtornyára, hogy nagyobb legyen, mint a szomszédnak a
temploma. És most pedig tatarozhatják.
Tehát van, amikor a mi emberi önigazságunk, a mi
tradícióink, fölé akarnak kerekedni annak az igazi szabadításnak, amit
Isten adhat Jézus Krisztus által.
Jézus kijózanítólag szól az ott levőkhöz: „Tudom, hogy Ábrahám utódai vagytok”.
Tudom, hogy vérszerinti leszármazottai vagytok Ábrahámnak, az Isten népéhez
tartoztok – de akkor miért nem cselekszitek Ábrahám cselekedeteit? Akkor
Ábrahám cselekedeteit kellene cselekednetek. És ha belegondolunk, mit
jelent ez, hiszen azt olvassuk, hogy „hitt
Ábrahám, és ez tulajdoníttatott neki igazságul”. Hitt Ábrahám és
hitéből fakadóan cselekedett, engedelmeskedett, elindult azon az úton,
amelyre hívta őt az Úr. Aztán alázatos volt. Amikor Lóttal szemben döntenie
kellett, hogy most akkor kié legyen a jobbik rész, át tudta engedni azt a
jobbik részt, pedig ő magának tarthatta volna meg. Aztán szeretettel tudott
lenni Isten követei iránt, szeretettel fogadta Isten üzenetét, amikor
meglátogatja őt a három küldött. Igen. Ábrahám cselekedeteit cselekszitek? –
kérdezi tőlük Jézus. A mai Isten népe sem élhet abban a tudatban, hogy „mi
idetartozunk”. Persze ez számunkra biztosítékot jelent, hogy az egyházhoz
tartozunk. De csak a személyes döntés által lehetünk igazán tagjai a
gyülekezet közösségének.
Mondhatná Jézus most nekünk is, hogy tudom, hogy
református gyülekezet vagytok, de cselekszitek az én Atyám akaratát?
Valóban megcselekszitek, amit Ő kért? Jézus magáról azt mondja: mindig azt
teszem, ami neki kedves. És ő valóban mindig azt tette, ami az Atyának
kedves. Számunkra ez kérdés: mindig azt tesszük, ami az Atyának kedves?
Ha a Fiú megszabadít, valósággal szabadok lesztek. És
fordítva is lehet az, hogy akik eddig nem népe voltak, népévé legyenek.
Akik eddig nem tartoztak oda, azok odatartozhatnak személyes döntés által
az Ő népe közösségéhez.
Egy szép lelki ének egy sorával fejezem be, és ezen
gondolkozzunk, hogy hogyan tartozunk mi az Isten népéhez, hogyan szolgálunk
mi őneki?
Így mondja ez az énekünk: „Úr Ő éltem felett, szívem nem ismer kényszert, önként szolgálom
őt.” Ámen.
Míly jó, ha bűntől már
szabad,
Az Úr szolgája vagy,
A bűn szolgája gyáva rab,
A Krisztusé szabad.
A bűn sötétben tévelyeg
És bajba dönt vakon:
De Krisztus kézen fog s vezet
Világos útakon.
A bűnben kín van s gyűlölet,
Mi mást, más minket öl:
Öröm köt egybe s szeretet
Az Úr szívén belől.
Már szolgád lettem, Jézusom,
Ki értem áldozál:
Más uram nincsen, jól tudom,
Mert bűnből kihozál.
Légy áldott, Krisztusom, te
nagy!
Hadd adjam át szívem:
Vedd szívesen, hogy hol te
vagy,
E szív is ott legyen.
467. dicséret
Jöjjetek,
imádkozzunk!
Dicsőítünk Téged mennyei Édesatyánk szabadító
szeretetedért. Dicsőítünk, hogy elküldted értünk az Úr Jézus Krisztust,
hogy Őáltala bűneinkből megtisztulhassunk, szabadulhassunk. Köszönjük, hogy
új életet készítettél mindazoknak, akik hisznek Őbenne. Köszönjük, hogy így
örököstársak, gyermekek lehetünk a Te országod rendje szerint. Köszönjük,
hogy önként szolgálhatunk Téged, mint gyermekeid.
Bocsáss meg nekünk, ha nem mindig látszik rajtunk,
hogy Téged szolgálunk, hogy a Te tanítványaid vagyunk.
És most kérünk Téged mindazokért, akik csupán
vallásos tradíciókból kívánnak élni, de a Lélek szerinti szabadítást nem
fogadták el igazán. Kérünk azokért, akik valamikor már közel voltak a
döntéshez, de eltávolodtak tőled. Akik valamikor tartoztak már a Te néped
közösségébe, de most nem keresik azt. Kérünk mindazokért, akik még csak
messziről szemlélgetik, hogy belépjenek-e a templomajtón. Kérünk azokért,
akik csak kívülről kritizálják az egyházat és a Bibliát, de az igazságot
nem ismerik. Kérünk fiatalokért, akik konfirmációban megismertek Téged az
eszükkel, de szívük még távol van Tőled. Segíts Szentlelkeddel, hogy úgy
élhessük meg a mi keresztyénségünket naponkénti engedelmességben, hogy
észrevegyék azt a kívül valók. Kiváltképpen észrevehessék a mi
szeretetünket, ragaszkodásunkat irántad, és szeretetünket egymás iránt, és
dicsőítsenek Téged, hiszen Téged illet a dicsőség. Könyörgünk testi-lelki
bajokat hordozó testvéreinkért, kórházakban, betegágyakon fekvő
szenvedőkért. Adj nekik enyhülést, erősödést testileg, de adj lelki erőt,
bátorítást és együtt-érző szeretetet testvérek részéről.
Kérünk gyászolókért, hogy hitük által messzebbre
lássanak a temetőnél, lássák meg a Te örök országod ígéretét. Érezzék meg
vigasztaló Lelked közelségét, és nyerjenek testvéri vigasztalást is.
Kérünk a keresztyének együttes bizonyságtételéért városunkban
és szerte a világon az Ökumenikus Imahét alkalmain, de folytatásként hadd
lehessünk együtt a különféle szolgálatokban, és a Te néped, üdvözítő terved
elfogadásában.
Kérünk Téged, hogy mások javára és a Te dicsőségedre
élhessünk. Urunk! Benned szeretnénk maradni egyenként is, és a Te népedként
is.
Segíts Szentlelkeddel, Jézus Krisztusért fogadj el
minket, és hallgass meg. Ámen.
„Az Isten
békessége, mely minden értelmet felülhalad, meg fogja őrizni a mi szívünket
és gondolatainkat a Krisztus Jézusban.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|