|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Ige a pályán
Lekció: Zsoltárok könyve 119. fejezet 33-48.
Taníts, URam, rendelkezéseid
céljára, hogy megfogadjam azokat mindvégig!
Tégy értelmessé, hogy
megfogadjam törvényedet, és megtartsam teljes szívvel.
Vezess parancsolataid útján,
mert abban gyönyörködöm.
Add, hogy szívem intelmeidre
hajoljon, ne a haszonlesésre!
Fordítsd el tekintetemet,
hogy ne nézzek hiábavalóságra, a te utadon éltess engem!
Teljesítsd be szolgádon
ígéretedet, amelyet az istenfélőknek adtál!
Fordítsd el tőlem a
gyalázatot, amelytől borzadok, mert jók a te döntéseid!
Eleveníts meg igazságoddal,
mert vágyódom utasításaidra.
Teljesedjék be rajtam
kegyelmed, URam, és megígért szabadításod,
hogy választ tudjak adni
gyalázóimnak, hiszen igédben bízom.
Ne vedd ki számból teljesen
az igazság beszédét, mert a te döntésedre várok.
Meg akarom tartani
törvényedet állandóan, mindörökké.
Tágas téren járok, ha a te
utasításodat keresem.
Királyoknak is elmondom
intelmeidet, és nem vallok szégyent.
Gyönyörködöm parancsolataidban,
mert szeretem őket.
Elfogadom parancsolataidat,
mert szeretem őket, és elmélkedem rendelkezéseiden.
Textus: Jakab 1. fejezet 19-25.
19Tanuljátok meg tehát, szeretett testvéreim: legyen
minden ember gyors a hallásra, késedelmes a szólásra, késedelmes a
haragra, 20mert az ember haragja nem
szolgálja az Isten igazságát. 21Ezért tehát vessetek el magatoktól minden
tisztátalanságot és a gonoszság utolsó maradványát is, és szelíden
fogadjátok a belétek oltott igét, amely meg tudja tartani lelketeket.
22Legyetek az igének cselekvői, ne csupán hallgatói,
hogy be ne csapjátok magatokat. 23Mert ha valaki csak hallgatója az igének, de nem
cselekszi, olyan, mint az az ember, aki a tükörben nézi meg az arcát. 24Megnézi ugyan magát, de elmegy, és nyomban el is felejti,
hogy milyen volt. 25De aki a szabadság tökéletes törvényébe tekint bele,
és megmarad mellette, úgyhogy nem feledékeny hallgatója, hanem tevékeny
megvalósítója: azt boldoggá teszi cselekedete.
Kedves Testvéreim!
Nem tudom, hogy ki mennyire ért a focihoz. Talán most
a 20év alattiak magyar válogatottjának VB sikere, és a debreceni csapat
Bajnokok Ligája szereplése miatt többet néztük ezt a sportot, mint máskor.
Így bizonyára tudjuk jól, bár ehhez nem kell nagy futballszakértőnek lenni,
hogy egy focimeccsen akkor halad előre a labda, ha azt a játékos egyrészről
megfelelően fogadja, másrészről megfelelően passzolja tovább. Mindkettő
nagyon fontos, mindkettőnek meg van a maga technikája, a legmegfelelőbb
módja: Egyrészt nem pattanhat el a játékostól a labda, nem gurulhat el
előtte, hanem biztosan le kell kezelnie. Azután azonban a cél érdekében el
kell indulni vele, és tovább kell passzolni, meg kell játszani. Mindennek
pedig azért kell jól működnie, hogy a csapat gólt érjen el.
Jakab bizonyára nem értett a focihoz, és nem is erről
ír, de a kép talán jól érzékelteti, hogy mit tart fontosnak Jakab Isten
Igéjével kapcsolatban. Mert éppen arról ír a felolvasott Igében, hogy az
Igét hogyan kell fogadni, aztán mit kell és lehet vele kezdeni, és végül
ennek fényében mi az elérendő cél.
1. Nézzük először, hogy mit ír Jakab az Ige fogadásáról.
„…Az ember haragja nem szolgálja az Isten igazságát. Ezért tehát vessetek el magatoktól minden tisztátalanságot és a gonoszság utolsó
maradványát is…”
Az első lépés, ahhoz, hogy
közel engedhessük magunkhoz Isten Igéjét az önmagunk megtisztítása. Mert be
kell látnunk, hogy az igehallgató, az Igét hallgatni akaró emberben is (akármennyire
elkötelezett) ott vannak a gonoszság utolsó maradványai. Mi, akik azzal a
szent szándékkal gyűltünk össze ezen a vasárnapon, hogy Isten szavára
figyeljünk, ilyen „maradványokat”, tisztátalanságokat hozunk magunkkal még
ide a templomba is. Mert az új életet nyert ember sem lesz makulátlan.
Az Ige kijózanít, és bűnbánatra ösztönöz bennünket: „vessetek el magatoktól minden
tisztátalanságot és a gonoszság utolsó maradványát is…” E nélkül nem
vagyunk képesek igazán fogadni és befogadni Isten Igéjét, hiszen ezek
gátat, akadályt képeznek bennünk az Isten Igéjének megértésében. „Az ember haragja nem szolgálja az Isten
igazságát.” Sőt fogadóképtelenné, érzéketlenné tesz az Isten akaratával
szemben.
A harag nem csak rossz tanácsadó, hanem egyben akadályozza az Ige
befogadását.
Aztán így folytatja Jakab: „Tanuljátok meg tehát: …szelíden fogadjátok a belétek
oltott igét, amely meg tudja tartani lelketeket…” Itt már
nagyon egyértelműen fogalmaz a levélszerző. Az Isten Igéjét szelíden kell
és lehet befogadni. Emlékezetünkbe idézhetjük Jézus szavait, amelyeket
nemrég az András-szolgálatos vasárnapokon is felidéztünk. „Vegyétek magatokra az én igámat, és
tanuljátok meg tőlem, hogy szelíd vagyok, és alázatos szívű, és megnyugvást
találtok lelketeknek.”
Mintha csak Jakab és Máté összebeszéltek volna.
Mindketten ugyanarról a szelídségről beszélnek, ugyanúgy annak
megtanulására hívják föl a figyelmet, és mindketten ígéretet is fűznek
hozzá.
Milyen szelídségről van tehát szó?
Arról, amely Jézus Krisztust jellemezte. Nem egyszerű
érzület, vagy magatartásforma, hanem az az indulat, amely a Krisztusban is
megvolt. Jézusnak ez a szelídsége keresztülhúzta, a politikai Messiásról
alkotott, harcos és erőszakos képet, keresztülhúzta az emberek haragját,
amely nem szolgálja az Isten igazságát.
„A Krisztus
szelídségére kérlek titeket” – mondja egy helyen Pál apostol is, mert a Krisztus
szelídsége támpont, példa, megtanulnivaló a keresztyén ember számára. Csak
ezzel az indulattal fogadható az Isten Igéje is, ahogyan Jakab írja.
A Szentírásban a szelídség, mint keresztyén
jellemvonás is megjelenik a nem-keresztyénekkel szemben. Legyetek szelídek,
mint a galambok. Ez az új ember tulajdonsága is, a megváltottság-tudat
jele. Amikor többé már nem a harag motiválja életünket, hanem a krisztusi
indulat, a szelídség. „…Szelíden fogadjátok
a belétek oltott igét”.
Amikor most okt. 23-án
visszaemlékeztünk a forradalom eseményeire, és az azt követő megtorlásra,
emlékeztünk az áldozatokra, akkor láthattuk, hogy sok eseményt az erőszak
és a harag mozgatott. De ismerünk más példákat is. Mert voltak szelíd
gyülekezetek, melyek nem vadultak el, szelíd igahallgatók is, akik sok
szenvedést vállaltak, azzal, hogy tartózkodtak a haragtól, és a
gonoszságtól.
„…Szelíden
fogadjátok a belétek oltott igét”. Nem szoktuk mondani, hogy
most pedig hallgassuk meg Isten Igéjét, és fogadjuk szelíden. Mondjuk, hogy
hallgassuk figyelemmel, hallgassuk nyitott szívvel… stb., de hogy
szelíden?! Pedig fontos dologról van itt szó. Fogadjuk az Igét krisztusi
indulattal, fogadjuk új emberként, megváltott voltunk teljes tudatában.
Ha nincs meg bennünk ez a fogadókészség, akkor
elpattan tőlünk a labda, esetleg elgurul előttünk, vagy el sem jut hozzánk.
Nem lesz közünk hozzá. A felolvasott zsoltárban is azért könyörög és
fohászkodik a zsoltáros, hogy az Isten tegye őt késszé az Úr
parancsolatainak, beszédének, Igéjének befogadására.
Kedves Testvéreim! „…Szelíden fogadjátok a belétek oltott igét, amely meg
tudja tartani lelketeket.”
2. Másodszor az Ige hatásáról, megvalósításáról,
vagyis a következményekről szól Jakab.
A futball világából vett képpel élve, ha már sikerült
„megszelídíteni” magunk számára a labdát, valamit kezdenünk kell vele. Nem
az a játék lényege, hogy magamnál tartsam a labdát. Meg kell játszani,
különben nem születik gól.
Ha már sikerült meghallanom az Igét, szelíden
befogadnom azt, akkor bizony valamit kezdenem kell vele. Nem arról szól a
keresztyénség, hogy meghallottam az Isten megszólító szavát, aztán mintha
mi sem történt volna, továbbállok. (A labdával a zsebemben.)
„Isten Igéje
élő és ható”
– mondja a Zsidókhoz írott levél. Vagyis van hatása, kivált valamilyen
hatást az emberből. Ha nem így van, akkor a fogadókészséggel van a baj.
Akkor a krisztusi indulat hiányában van a baj. Az Isten Igéje motivál,
mozgat és hajt.
Jakab a tükörbe néző ember példáját hozza: „Mert ha valaki csak hallgatója az igének, de nem
cselekszi, olyan, mint az az ember, aki a tükörben nézi meg az
arcát. Megnézi ugyan magát, de elmegy, és nyomban el is felejti, hogy
milyen volt.”
Kicsit parafrazeálva azt mondhatnánk: Belenézek
reggel a tükörbe, és azt látom, hogy kócos vagyok, mosdatlan, táskásak a
szemeim, és a tükör szinte kiabálja, hogy szedd rendbe magad. Nem mehetek
tovább úgy, és nem tehetek egész nap úgy, mintha ápolt és rendezett lenne a
külsőm. Ha mégis továbbállok, akkor nevetségessé teszem magam mások előtt,
sőt becsapom saját magamat is.
Ismerjük mindnyájan a Hófehérke meséjét: „Tükröm,
tükröm mondd meg nékem, ki a legszebb a vidéken…” – kérdezi a királynő. És
miután kiderül, hogy nem ő, már nem tehet úgy, mintha mégis ő lenne a
legszebb, hiszen azzal becsapná magát. Cselekednie kell, akcióba kell
lépnie… az más kérdés, hogy őt mindez gonosz cselekedetre motiválja,
számunkra most csak annyi a lényeges, hogy egyértelműen tettre készteti…
Az Igét is azért olvassuk, hogy útmutatást nyerjünk
belőle, ahogyan már sokszor elhangzott itt a gyülekezetben, használati
utasításként vehetjük igénybe az élethez. Az Igét megkérdezhetjük: Tükröm,
tükröm mondd meg nékem, hogyan élhetek tiszta és Istennek tetsző életet,
mit tegyek, hogy elnyerjem az örök életet...?
De hogy azután mi történik és mi nem? Ez Jakab
dilemmája is. Mert lesznek feledékeny hallgatók, és lesznek tevékeny
megvalósítók.
Az igét meghalló ember abban a helyzetben van, amit
úgy is mondhatnánk, hogy nála pattog a labda. Kezdeni kell vele valamit,
meg kell játszani. Ha nem teszem, akkor, elveszthetjük az egész meccset. A
tükör megmutatja, hogy milyen vagyok, és milyen nem vagyok, és ennek
fényében cselekednem kell. Meg kell valósítanom, meg kell cselekednem mind
a magam, mind pedig mások életében, amire rámutat ez a tükör. Ahogyan a
zsoltáros is mondja, még a „királyoknak
is elmondom intelmeidet.”
A Heidelbergi Káté sokszor teszi fel úgy a kérdéseit,
hogy mi hasznom van abból, ha megismerem ezt vagy azt a bibliai igazságot?
Hasznom akkor lesz, ha hasznosítom, ha beforgatom az igei tőkét a
mindennapi életembe. A reformáció hónapjában, sőt most már annak hetében
különösen is nagy jelentőséggel bír ez a felismerés, hiszen a reformátorok
többek között erre irányították figyelmünket. Sola scriptura, vagyis
egyedül az Írásból ismerhető meg Isten üdvözítő akarata, egyedül az Ige az,
amely tükröt tartva elénk, megváltoztathatja életünket. Mert az Isten Igéje
élő és ható. Az Isten Igéjének következménye van. A következmények nélküli
keresztyénség pedig egyházunk és gyülekezeteink végét jelenti.
Az előző rendszer nehézségei közepette is, csak azok
a gyülekezetek tudtak igazán életben maradni, ahol végig megvolt a
fogadókészség az Igére, és ahol annak megfelelően mertek élni és cselekedni
még a legnehezebb időkben is. Mert az Isten élő és ható Igéje megtartó erő
tud lenni, ha nem feledékeny hallgatók, hanem tevékeny megvalósítók tudunk
lenni. A következmények nélküli keresztyénség (még egyszer hangsúlyozom)
pedig egyházunk és gyülekezeteink végét jelenti.
3. De mi Kedves Testvéreim nyilvánvalóan nem ezt
szeretnénk. Sőt mi meg akarjuk nyerni a meccset. És az Ige ennek ígéretét
is felmutatja ma nekünk.
A szelíden befogadott, és tevékenyen megvalósított Ige
meg tudja tartani lelketeket, és boldoggá tesz benneteket.
A megtartatás, és a boldogság
ígérete az üdvösségre történő kitekintés és előretekintés. A lekcióként felolvasott zsoltárban is a
szabadítás, és megmentés boldog ígérete lebeg az imádkozó szemei előtt. „Teljesedjék be rajtam kegyelmed, Uram,
és megígért szabadításod, hiszen igédben bízom.” Mert üdvösségünk
függvénye annak, hogy az Ige, hogyan munkálkodik bennünk, és általunk. Nem
a tettek üdvözítenek, nem is a szelíd hozzáállásunk üdvözít, hanem az
Igében velünk szembejövő Krisztus.
„Szelíden fogadjátok a belétek oltott igét, amely meg
tudja tartani lelketeket” – mondja először Jakab. De
mondhatnánk azt is, hogy szelíden fogadjátok be az Igében felétek közeledő
Krisztust, mert ő meg tudja menteni az életeteket. Maga Jézus is erre
tanít, és ugyanezt ígéri, amikor azt mondja: „...tanuljátok meg tőlem, hogy szelíd vagyok, ... és megnyugvást
találtok lelketeknek.”
És „boldogok a
szelídek...” – hangzik a boldogság ígérete a Hegyi Beszédből is,
akárcsak Jakabnál. „...Aki a szabadság tökéletes törvényébe tekint
bele, és megmarad mellette, úgyhogy nem feledékeny hallgatója, hanem
tevékeny megvalósítója...” annak ugyanezt a boldogságot
ígéri a Szentírás. Mert a szabadság tökéletes törvényébe beletekinteni, és
abban megmaradni nem más, mint Krisztus minket is megszabadító váltságát
elfogadni, és ennek tudatában, mint megváltottak élni. És ez az, ami kifelé
is látszik. Szelídnek maradni egy vad világban. Keresztyénnek maradni, és
Krisztust elutasító világban. A boldogság ígéretét hordozni és hirdetni egy
boldogtalan világban.
Ennek a gyülekezetnek is
adatott a boldogság és a megtartatás ígérete. Mert ezek forrását kínálja
nekünk Isten az ő Igéjében. Ha el tudjuk azt fogadni, ha tudunk vele élni,
akkor rajtunk is beteljesednek az ígéret szavai.
Kedves Testvéreim!
Sokan vannak, akik úgy járkálnak a focipályán, hogy
nem is találkoznak a labdával. Sokan vannak, akik csak úgy elfocizgatnak,
dekázgatnak ebben a világban, vagy önző módon tartogatják a labdát, de eredménytelenül.
Vannak, akiktől elpattan a labda, nem tudják lekezelni, és vannak, akik
megszelídítik ugyan a labdát, de nem tudják megjátszani, és így képtelenek
kihasználni a jó lehetőséget.
Nekünk olyan csapatnak kell lennünk, akik képesek
szelíden fogadni az Igét, és aztán használni is tudják azt. Olyan
gyülekezetnek kell lennünk, akik tisztában vannak azzal, hogy győzelmi
ígéretünk van, amely annak a függvénye, hogy az Igében hozzánk közeledő
Krisztust be tudjuk-e fogadni, és munkatársaivá tudunk-e válni. Ha így
teszünk, akkor Ő ígérete szerint életünket megtartja és megőrzi, s majd
örök boldogságban részesít bennünket.
ÁMEN
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|