|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Reményt adó jövendő
Kegyelem néktek
és békesség Istentől, a mi Atyánktól, a mi Urunk Jézus Krisztustól. Ámen!
Szeretett Testvérek! Olvassuk az Igét a Lukács-szerinti evangélium 14. fejezetéből, a 14. fejezet 15. versétől a 24.-ig ekképpen:
A nagy vacsora
Mikor pedig ezt az egyik vendég meghallotta, így szólt hozzá: „Boldog
az, aki Isten országának vendége.”
Ő pedig a következőképpen válaszolt: „Egy ember nagy vacsorát
készített, és sok vendéget hívott meg.
A vacsora órájában elküldte a szolgáját, hogy mondja meg a
meghívottaknak: „Jöjjetek, mert már minden készen van.
De azok egytől egyik mentegetőzni kezdtek. Az első azt üzente neki:
Földet vettem, kénytelen vagyok kimenni, hogy megnézzem. Kérlek, ments ki
engem!
A másik azt mondta: Öt iga ökröt vettem, megyek és kipróbálom.
Kérlek, ments ki engem!
Megint egy másik azt mondta: Most nősültem, azért nem mehetek.
Amikor visszatért a szolga, jelentette mindezt urának. A ház ura
megharagudott, és ezt mondta szolgájának: Menj ki gyorsan a város útjaira
és utcáira, és hozd be ide a szegényeket, a nyomorékokat, a sántákat és a
vakokat.
A szolga aztán jelentette: Uram, megtörtént, amit parancsoltál, de
még van hely.
Akkor az úr ezt mondta a szolgájának: Menj el az utakra és a
kerítésekhez, és kényszeríts bejönni mindenkit, hogy megteljék a házam.
Mert mondom nektek, hogy azok közül, akiket meghívtam, egy sem
kóstolja meg a vacsorámat.”
Hallottuk Jézus szavait, imádkozzunk!
Urunk Istenünk, mennyei
édes Atyánk! Érezzük a szeretetet, érezzük a békességet, a megértést, a
boldogságot, mégis csalódásokkal, keserűséggel, félelmekkel és haraggal van
tele a szívünk. Ilyen felemás érzésekkel jöttünk Hozzád. Hoztuk örömeinket,
reményeinket, de itt vannak velünk fájdalmaink, veszteségeink is. Miközben
örülünk az egymással való találkozásnak, félünk önmagunkba tekinteni. Mégis
eljöttünk. Eljöttünk, hogy Veled találkozzunk, eljöttünk, hogy Téged
hallgassunk. Jöttünk, hogy elsírjuk bánatunkat, hogy hálát adjunk
megtartatásunkért, és erőt kérjünk a holnaphoz. Eljöttünk, hogy erősödjünk
egymás hitén, szeretetén keresztül is. Eljöttünk, mert tágra nyílt a kapu,
és mi is vendégeid között lehetünk. Köszönjük, hogy jó itt lenni, a Te
közeledben. Köszönjük, hogy nem teszel szemrehányást mulasztásainkért, nem
emlékeztetsz állandóan teljesítendő kötelességeinkre, hanem lakomára hívsz.
Lakomára, ahol bőséges a lelki táplálék, ahol otthon érezhetjük magunkat.
Kérünk, áldd meg mai reád figyelésünket, segíts, hogy megérthessük
akaratodat, és betöltsön bennünket Igéd! Segíts, hogy a Te szavad szerint
formálódjon életünk! Csillapítsd lelki éhségünket. Ámen!
Kedves Testvérem, bizonyára kaptál már lakodalomba
meghívót. Amikor megérkezett a meghívó, akkor mi történt veled, mit
csináltál? Úgy gondolom, nem ilyen ünnepélyes csendben maradt a család,
bizonyára öröm töltötte el a szívedet, bizonyára elkezdted nézni a naptárt,
hogy hogy is van, mikor lesz az? Ezt elő kell jegyezni, erre föl kell
készülni. Aztán próbáltál készülni, közben a napi feladatokat végezni
kellett, de innen kezdve a dolgokat bizonyára ehhez igazítottad: „ott
tudjak lenni”. Aztán el tudom képzelni azt is, főleg a nőtestvérekről, hogy
elkezdtek gondolkozni: „milyen ruhát fogok fölvenni?” Mert azért egy
lakodalomba, egy ilyen ünnepi alkalomra azért mégse mindegy, miben fogok
elmenni. Ugye valami ilyesmi járt a gondolatunkban, valahogy így készültünk
rá.
Nos, ezzel szemben minthogyha napjainkban
Magyarországon valami egészen másmilyen hangulat lenne az emberekben.
Részben most konkrétan ezekben a napokban többek részéről érthető is,
hiszen talán a közelmúltban vagy régebben elköltözött szerettükre is
emlékeztek, talán néhány szál virággal egy-egy sírhalom mellett megálltak,
hálás emlékezéssel. Talán van, akiben most, ezekben a napokban ilyenfajta
veszteség erősödött föl. Talán a magányosság, az özvegység ráterhelődött.
Valahogy minthogyha nem lakodalomra készülnénk, hanem a tíz százalék fölötti
munkanélküliség kezd ránk nehezedni, annak minden következményével együtt.
Mintha nem lakodalomra készülne nemzetünk, nagyon a fogyatkozás, a
lélekszám szerinti fogyatkozás kezd uralkodni. Minthogyha sok mindenkiben
egyfajta fásultság, beletörődés, egyfajta kesergés lenne; hát sajnos ilyen
állapotban van az ország és nemzetünk. Némelyekben talán a radikalizmus
erősödik föl, mások egyszerűen, csöndesen a panaszéneküket mondják. Mondják
a személyes szomorúságuk miatt, gyászuk miatt, mondják talán nemzetünk állapota
miatt. Ez egy egészen másfajta viselkedés és egy egészen másfajta
gondolkozásmód, mint amivel az előbb kezdtem, hogy ha kapunk egy lakodalmi
meghívót, akkor naptárt nézünk, fölvillanyozódunk, örülünk, a ruhatárat is
kezdjük nézegetni, mit is vehetnék föl akkor, és ehhez igazítjuk innen
kezdve az életprogramunkat.
Ézsaiás könyve 25. fejezetéből olvasom az Igét, az első 9 versből.
A megváltottak
hálaéneke
Uram, te vagy
Istenem! Magasztallak, dicsérem neved, mert csodákat vittél véghez, ősrégi
terveket, való igazságot.
Mert kőhalommá
tetted a várost, a megerősített várat rommá, a bitorlók kastélya nem lesz
város, soha többé föl nem épül!
Ezért tisztel
téged az erős nép, téged fél a hatalmas nemzetek városa.
Mert erőssége
vagy a nincstelennek, erőssége a szegénynek a nyomorúságban, oltalom a
zivatarban, árnyék a hőségben, mert a hatalmaskodók dühe olyan, mint a
kőfalra zúduló zivatar.
Mint hőség a
szikkadt földet, megalázod a zajongó bitorlókat, mint a felhő árnyéka a
hőséget, elnyomod a hatalmaskodók énekét.
Isten lakomát
készít a Sionon
Készít majd a
Seregek Ura ezen a hegyen minden népnek lakomát zsíros falatokból, lakomát
újborokból, zsíros, velős falatokból, letisztult újborokból.
Ezen a hegyen
leveszi a leplet, amely ráborult minden népre, és a takarót, amely betakart
minden nemzetet.
Véget vet a
halálnak örökre! Az én Uram, az Úr letörli a könnyet minden arcról. Leveszi
népéről a gyalázatot az egész földön. – Ezt ígérte az Úr!
Ezt mondják
azon a napon: Itt van a mi Istenünk, benne reménykedtünk, hogy megszabadít
minket. Itt van az Úr, benne reménykedtünk, vigadjunk és örüljünk
szabadításának!
Kedves Testvérem!
Nem tudom, milyen a te személyes éneked? Olyan, mint
aki lakodalmi meghívót kapott, vagy olyan, mint aki a pillanatnyi
körülményekre néz csupán, állandóan, folyamatosan, és emiatt kicsit
letargikus, emiatt kicsit keserű. Nem tudom, milyen a személyes éneked – ha
egyáltalán énekelsz még.
Az előbb fölolvasott bibliai szakaszunk három részre
tagolódik. Egy személyes ének,
utána egy meghívó a lakomára és
utána egy közösségi ének. Ezt
így láttuk, hallottuk az előbb Ézsaiás 25-ből. Az első tehát egy személyes
ének: „Uram, Te vagy Istenem!”
Egyes szám, első személyben megfogalmazva. Nem úgy általában valaki mondja,
hanem én, egyes szám első személyben személyesen kimondom: „Uram, Te vagy Istenem!”. És ahogy
mindezt mondja a zsoltáros, vagy a próféta, vagy egy átlag hívő ember, a
kétkezű munkás, vagy talán valaki más – nem tudjuk pontosan, ki, kik –,
nos, ahogy ezt kimondja, úgy jó lenne nekünk is kimondani, fiatalnak vagy
idősebbnek, bőségesebb Biblia-ismerettel vagy szűkebb Írás-ismerettel
rendelkezve. „Uram, Te vagy Istenem!
Magasztallak…” Ez egy olyan személyes alaphang, ami be kellene, hogy
töltse a mindenkori hívő embert. Ez egy hitvallás. Pedig kiderül, nem
voltak könnyűek a körülmények. Nem azért mondta annak idején az a valaki –
talán a próféta, talán valaki más, vagy sokan –, mert akkor könnyű volt, mert
akkor minden rendben volt, nem volt társadalmi igazságtalanság, csupa
egészség lett volna, mindig csak bőség lett volna, szárazság soha nem lett
volna. Nem, ez kiderül a bibliai szakaszunkból, hogy nem így van.
A körülmények nem voltak könnyűek, mégis megszólal a
személyes hitvallás. A személyes hitvallás: „Uram, Te vagy Istenem! Magasztallak…”. Miért? Mert ősrégi terveket, való igazságot
vittél véghez. Ősrégi terveket. Azért, mert fölismerem, hogy bár az
emberi bűn miatt sok kuszaság, galádság történik az életben, de mégis, Isten
a maga nagyszerű tervét ezek között, ezek ellenére is folyamatosan véghezviszi,
megvalósítja. Ősrégi tervet. Nem a nagy bizonytalanság, a kiszámíthatatlanság,
hanem az Isten ősrégi, szabadító, üdvözítő terve végigvonul a történelmen.
Ezért magasztallak – olvastuk az előbb. Igazságot,
valóságot vittél véghez – mondja az Ige -, erőssége voltál a szegénynek.
A társadalmi különbségek nagyon megvoltak, ahogy
kiderül a szakaszunkból, de az Úr ott volt mindig az elesettek, a
szegények, az elnyomottak mellett. „Megalázod
a zajongó bitorlókat” – mert a hatalmat gyakran bitorolják a történelem
folyamán olyanok is, akik a hatalomért vannak ott, nem pedig azért, hogy a
hatalom által a közösség javát munkálják. „Megalázod a zajongó bitorlókat… elnyomod a hatalmaskodók énekét.”
– hangzik ez a személyes hitvallás. Vajon hívő emberként mi így nézünk az
életre, és így nézünk az Úrra? Vagy van a hétköznapi élet a maga sok
gonoszságával, szemétségével, visszaéléseivel, és hát van a mi kis hitünk,
amit úgy külön gyakorolgatunk, néha otthon a belső szobában, néha úgy a
templom falai közzé megérkezve – vagy pedig együtt látjuk mindezt? Az
előbbi bizonyságtétel egyben látja, ezért tudja magasztalni az Urat. Látja
az emberi bűn miatt az elnyomást, látja az igazságtalanságokat, el is
szenvedi mindezeket, de ezek között látja az Isten ősrégi tervét, az
igazságot, mert Isten fokozatosan megvalósítja a maga tervét. Egyszerre
mind a kettőt látja: látja tehát a megváltást, és látja az ítéletet, a
múltat, és így tekint a jelenre. Ezért tudja mondani személyes énekként,
hitvallásként: „Uram, Te vagy
Istenem!”
Így tudunk mi személyesen tekinteni az életre, életünkre?
Így tudunk tekinteni nemzetünkre? Így tudunk tekinteni a történelemre? Vagy
pedig olyan mesterségesen kettészakítottan, minthogyha az örökkévaló Isten
nem lenne Ura az egész mindenségnek, csak a benne bízóknak? Az ének, a fölolvasott
szakaszunk első egysége személyes hitvallás a mindenek fölött hatalmas és a
maga tervét megvalósító Istenről.
A második egység egy meghívó, egy lakomára szóló meghívó. Lakomát készít az Úr – ez
a jövőkép. A hívő ember számára ez a jövőkép. Nem az, hogy bitorlók vannak
pillanatnyilag, hogy hatalmaskodók vannak, hogy némelyek már-már
szegénységbe taszítva élnek, mint ahogy itt a próféta leírja a pillanatnyi,
akkori történelmi helyzetet, valahol 2700 évvel ezelőtt a Közel-Keleten.
Lakomát készít az Úr, mert az ősrégi tervében ez van benne. Lakomát. Nem
nagyon láttam az arcokon azt, amit akkor szoktunk látni arcokon, mikor egy
borítékot fölnyitunk: Jé, esküvői meghívó! No, a Pisti, vagy a Sári, vagy a
Jóska, no ekkor meg akkor lesz, figyelj és szólsz a családtagoknak.
Mondtam, hogy lakomára hív az Úr! Olyan szépen hallottuk, mintha ez nem is
örömhír lenne. Vagy csak illedelmesek voltunk? Be kell vallanunk, hogy nem
mindig villanyoz föl bennünket az, hogy az Istennek ilyen terve van. Mi
annyira beleszoktunk abba a napi kis zötyögésbe, abba a napi kis
panaszkodásba, hogy alig vesszük észre ezt a hatalmas távlatot, ezt a jó
hírt: van jó jövendő. Lakomát készít az Úr. Nem a kormány, nem a parlament,
nem ilyen vagy olyan erők: az Isten készít jövőt. Ezt a jövőt az Írás újra
és újra a lakoma képével fejezi ki. Erre érdemes felfigyelnünk itt az
Ószövetségben is. Az Újszövetségben Jézus az első messiási jelt hol
cselekedte? Egy menyegzőn, Kánában. Mit hallottunk az előbb a Lukács
evangéliuma 14. részéből? Jézus többször használja a lakoma képét
példázataiban. Az Isten lakomát készít és odahív. Örvendetes jövőre hív
bennünket.
Azonban ez a hívás – az Ószövetséget olvassuk – már
az Ószövetségben is, minden népnek szól. Gyakran tapasztalom, hogy: hát az
Ószövetség az Izraelről szól, Izrael életén keresztül, hogy hogyan
cselekszik az Isten. Sok ilyen szakasz van benne, valóban, de az Ószövetség
az először is a Noéval kötött szövetség, aminek a szivárvány a jele, amit
az egész világgal köt az Isten, majd azon belül egy népet szeretne fölhasználni
konkrétabban terve megvalósításában. Ézsaiás próféta Jézus földi működése
előtt 700 évvel arról beszél: „Készít
majd a Seregek Ura ezen a hegyen minden népnek lakomát”. Nemcsak
Ábrahám utódainak. Minden népnek – még nekünk, magyaroknak is! Van jövő,
mert az Istennél van jövő. Nos, minden népnek, az úgymond pogányoknak is, még
azoknak is, akik ekkor még nem ismerték az örökkévaló Istent, még nem
jutott el hozzájuk a róla szóló bizonyságtétel, de a történelem folyamán
eljut, és el fog jutni.
Azonban ez a minden népnek készített lakoma, minden
népre, az egész világra vonatkozó isteni mentő szeretet, ez egy felkínált
lehetőség. El kell menni. A lakodalmi vacsorának csak akkor leszünk
részesei, ha valóban bejegyeztük a naptárba, ahhoz igazítjuk az
életrendünket és elmegyünk. Csak ekkor. Valamit nekünk kell megtenni. Itt
is a népnek, a népeknek jönnie kell, van egy hely, nem úgy a helyükbe
viszi, hanem jönni kell az Úrhoz a népeknek is. Az Úrhoz kell jönnünk, ez az
a személyes része, a személyes döntés, hogy elfogadom a meghívást, és erre
készülök, így élek, ennek a fényében élek, és odamegyek. Igen, oda kell
menni az Úrhoz a népeknek is, nekünk is, és így vállalni azt a fölkínált
közösséget, azt a lakomát, azt az örvendezést, amit az Isten készít,
immáron népének, az újszövetségi népnek, mely nép a nemzetek fiaiból
verbuválódott nép.
Lakomát készít az Úr – ez azt is jelenti, így
olvassuk itt: „Véget vet a halálnak
örökre! Az én Uram, az Úr letörli a könnyet minden arcról”. Az
Ószövetségben ritkán olvasunk a feltámadásról. Az Ószövetségben a
feltámadás nem külön kérdés, az Ószövetségben – egyébként ez így van az
Újban is –, a feltámadás az összefügg Isten királyságának, uralmának a
megvalósításával, annak egy része, mert nem a feltámadás a cél, hanem az
Úrral való örök közösség. Milyen távlat ez! Micsoda hatalmas jövőkép ez!
Nekünk, akik itt ebben a törékeny testben élünk, járunk, nekünk, akik talán
ezekben a napokban még egy-egy sírhalom mellett is megálltunk, nekünk, akik
talán lassan még azt is kezdjük számolgatni, hogy mennyire fogy a testi
erőnk és időnk, micsoda hatalmas távlat az Isten, a halált legyőző Úr!
Mindezt az Újszövetségben Jézus föltámadása által ismerjük meg, látjuk meg,
és tapasztaljuk meg igazán, de már az Ószövetségben megszólal, hogy: „véget vet a halálnak” az Isten,
örökre véget fog vetni; és újra mondom, ez az Ő királyságának, uralmának
egy része. Ezt ebből nem szabad kiszakítani, mert akkor bibliátlan gondolatokba
és spekulációkba csúszunk.
Igen, lakomát készít az Úr, és mert a halált
megszünteti majd, ezért letöröl minden könnyet. Ezáltal töröl le, nem
azáltal, hogy „majd beletörődsz, az idő a sebeket begyógyítja”; valóban
gyógyulnak sebek, tudjuk a biológiai tapasztalatból is, de ez csak a
passzív beletörődés, ebben semmi keresztyén reménység nincs, ezt bárki
elmondhatja a világon. A keresztyén reménység az, hogy az Istennek ősrégi terve
van, amit megvalósít, és amit a lakoma képével, a legnagyszerűbb
asztalközösség képével fejez ki a Biblia újra és újra. Ebbe hivatalos az
ember, te és én, és a népek mindannyian. De nekünk kell személyesen
elfogadni, vagy otthon maradni, és ha otthon maradunk, akkor ugyan
ábrándozhatunk arról, vajon milyen finom falatokat készítettek és tettek
föl ott a lakodalomban, de abból semmi nem lesz a mienk.
Lakomát készít az Úr – ehhez még hozzátartozik az is,
hogy a bűn miatti szégyen, gyász leplét leveszi az Úr, elveszi, és igaz
Isten-ismeretre segít, hiszen itt erről is volt szó. Leveszi népéről a
gyalázatot az egész földön. Az ószövetségi gyakorlatban a lepel gyakran a
gyászhoz is tartozott, de a szégyenhez is, ha valaki szégyenkezett, leplet
tett magára, eltakarta magát, mert röstellte magát. Leveszi az Isten ezt
rólunk! Bűneink miatti szégyen jelét leveszi, mert megbocsát. Ebbe a
lakomába nem pénzért lehet belépni. Azért, mert valaki fizet
egyházfenntartói járulékot, még nem fog belépni ide. Ez ingyen adatik, de
hittel kell elfogadni, el kell menni. A lakodalomba meghívnak, és nem kell
belépőt fizetni, hanem el kell menni, részt kell venni, és nem
mentegetőzni, hogy: „Úgy el vagyok foglalva, most nem érek rá!” – „Akkor majd
holnap?” – „Ja, holnap se fogok ráérni.” – „Holnapután?” – „Akkor se.”
Ahogy Jézus kortársai is mentegetőztek. Egyik oldalról a panaszének, a
panaszáradat: hol van itt jövőkép, hol van itt reménység? Amikor fölvillan
a jövőkép, a reménység az Isten részéről, akkor pedig: „Jaj, Uram bocsánat,
ments ki engem, nem érek rá, jaj, nem, nem.”
A harmadik szakasz fölolvasott Igénkben egy közösségi ének, egy közösségi hitvallás. Az első az a
személyes volt. A középső része a szakasznak az Isten meghívója: lakomára,
vele való asztalközösségre hív minden népet és ezzel jövőképet ad nekünk. A
harmadik egység pedig, amit így olvastunk itt: „Itt van a mi Istenünk”. Azzal kezdődött: „Uram, Te vagy Istenem!” – az én Istenem, és itt pedig már, a mi Istenünk. Milyen közösséggel énekelünk mi? Kikkel szoktunk mi
egy húron pendülni? Kikkel beszélünk együtt? Kikkel énekelünk együtt? – a
bibliai kifejezést is használva. Csak magányosan, netalán még mindig
keseregve, bár magunkat hívő embernek valljuk? Talán keseregve még egy
ideig, aztán már az is elhallgat? Milyen közösséggel énekelünk mi együtt? A
hatalmaskodókkal? Az erőszakosokkal? – „Hát mégiscsak azoké a jövő, egy
kicsit helyezkedni kéne ügyesebben!”. Az éppen még hatalmat bitorlókkal,
akikről azt mondja itt az Ige, hogy Isten megalázza a zajongó bitorlókat?
Elnyomja a hatalmaskodók énekét? Amihez ma már van technikai segítség is, a
fél világot tele lehet kürtölni, de attól még nem lesz valami igaz, mert
nagyon hangosan kiabálják.
Milyen közösséggel vállalok közösséget? Kikkel énekelek együtt, mit énekelek?
Esetleg csak a kesergőkkel, panaszkodókkal, zúgolódókkal? Jó néhány
valakivel beszélgettem már, aki elmondta: „Hát, nagyon egyedül vagyok.
Özvegyen maradtam, olyan rossz egyedül lenni, csak a négy falat nézni, már
a tévét is unom”. És amikor annyit mondunk, hogy mondjuk: „tessék eljönni
kedden délelőtt ide a nyugdíjas szeretetkörbe, vagy tessék eljönni
vasárnap”, akkor „jaj, kedves, nem érek én rá, jaj, kedves, hát fáj a
lábam” – igaz, hogy egy óra múlva is az utcasarkon látom állva beszélgetni.
Vajon nem csak üres mellébeszélés ez sokszor? Panaszkodunk, panaszkodunk,
amikor pedig hívnak, amikor vigasztalni szeretnének, amikor
magányosságodból közösségbe szeretnének segíteni, akkor „nem érek rá”.
Akkor kikkel? A panaszkodókkal, zúgolódókkal maradok egy platformon, vagy
pedig a hitvallókkal: itt van a mi
Istenünk! Úgy is lehetne fordítani ezt a mondatot, hogy ez a mi
Istenünk. Tudniillik, akinek ősrégi terve van, és aki megvalósítja az ő
tervét – bár mi a szabad akaratunkkal nagyon sokszor igyekszünk keresztbe
tenni, vagy nem akarjuk még mi sem észrevenni, hogy itt van, jelen van,
jelen van az Isten abban a világban, ahol a zajongók bitorolják a hatalmat,
hatalmaskodók éneke szól, de jelen van az Isten!
Jelen van. Mi kimondjuk ezt - itt van a mi Istenünk!
– az Úr követőivel? A jövő népével énekelünk együtt, vagy a múlttal, mert a
jelenleg hatalmat bitorlók az már múlt. Az Isten ősrégi terve fog
megvalósulni, bármi is történik most, vagy húsz év múlva, vagy száz év
múlva, vagy amíg még lesz ez a világ, bármilyen emberi gonoszság és sok minden
pillanatnyilag uralkodik. A hívő embernek tudnia kell, hogy az Úr az Ő
ősrégi tervét megvalósítja, és a halált is eltörli, és ezért tud könnyeket
letörölni. Erre utal a Jelenések könyve is, meg erre utal az Újszövetségben
az apostol is, amiről itt Ézsaiás könyvében olvastunk. Az Úr követőivel, a
jövő népével énekeljük, hogy itt van a mi Istenünk. Az Úr által készített,
reményt adó jövendőről énekeljünk.
A mostani igehirdetésnek ezt a címet is adtam: Reményt adó jövendő. De ez az Úrnál
van, és tőle lehet elkérni, és így lehet a mi részünk is ez. Mindezek után
meg kell fogalmaznunk azt is: reformálódjanak
gondolataink és tetteink is. Mert ez az igeszakasz bizony nagyon komoly
reformálódásra hív bennünket, a mai Isten népét. Bennünket hív,
gondolataink vonatkozásában és tetteink vonatkozásában. Gondolataink
vonatkozásában, hogy tudniillik az élet több mint, ami itt látszik, mert
gyakran mi se hisszük komolyan ezt. Nagyon sokszor az Isten népe
közösségében is olyan istentelen gondolatokat lehet hallani az életről,
minthogyha Jézus nem is támadt volna föl. Minthogyha az Isten már teljesen
tehetetlen lenne. Bizony, gondolatainknak az Igéhez kellene igazodni, az
életről alkotott gondolatainknak is. Mert istenfélő emberként is nagyon
sokan átvették az ateista propagandát: annyi van, amennyit látok, az
életünk hát néhány esztendő, aztán úgysincs semmi, nagy semmi.
Az Isten jövendőt készített, lakomára hív. Ha
szeretnél benne részt venni, akkor gyere. Ha nem, akkor kimaradsz.
Reformálódnia kell gondolatainknak, nemcsak azért, mert október 31-e tegnap
volt, hanem azért, mert ezen igeszakasz fényében is rá kell jönnünk, hogy
mi hiszünk az Úrban, de mintha nem hinnénk, hogy a bűn fölött győztes Úr. „Hát, bocsásd meg vétkeinket”, de hogy Ő annyira meg tudja bocsátani,
hogy a Zákeusok megváltozzanak, hogy a paráznák megváltozzanak, hogy
emberek megtérjenek, ezt néha már mi se nagyon hisszük. Legfeljebb amikor
kishitűségünk ellenére mégis látunk ilyet, akkor „ó, hála az Úrnak”. Na de
hát nem az a feladatunk, hogy ezt a jó hírt vigyük az embereknek, hogy meg
lehet változni, egy süllyedő nemzetnek fel lehet emelkedni az Úr által? Ez
a mi küldetésünk. Nem kellene gondolatainknak vajon itt is reformálódnia,
hogy az Úrnak hatalma van minden bűn, gonoszság fölött is? Mert ha ezt
tényleg komolyan hisszük, akkor egészen másképp kell, hogy viselkedjünk.
Reformálódnia kell a gondolatainknak a kegyelem és a
cselekedetek vonatkozásában is, hiszen a kegyelem által lehet, az Isten
kegyelme által lehet változni. Itt lakomát készít minden népnek. Ingyen.
Majd Ézsaiás könyve másik fejezetében egyenesen az van: vegyétek ingyen. Ez az „ingyen kegyelemből” ószövetségi
megfogalmazása. Mi nagyon sokszor mégis úgy gondolkozunk, istenfélő
emberként is, hogy „egy kicsit lehetnél rendesebb is, ha már templomba
jársz”. Nem. Közeledj az Úrhoz, a kegyelmes Isten elfogad, és ez a kegyelem
fog majd megváltoztatni, nem az a feltétele, hogy ide be gyere, hogy előbb
jobb legyél, hanem az Úrhoz közeledve fogsz megváltozni. Ez az evangélium.
A másik jószándékú emberi erőlködés a társadalom megjavítására. Bizony
reformálódnia kellene gondolatainknak, hogy az igazi jövő az az Úr által
van. Ez nem zárja ki, hogy nekünk nem kell tervet készíteni dolgainkra, de
az igazi jövendő az nem politikai propaganda kérdése, hanem az ősrégi
tervét megvalósító Isten hatalmában van. Nekünk így kellene látni a világot
is, és reformálódnia kellene tetteinknek is, tudniillik, hogy valóban
éljünk az Úrral és népével való közösségben, mert nekünk egy ilyen
összegyülekezésünk is ennek része. A közösség. Ki lehet hagyni egy ebédet a
családban: ma nem ebédelek, oda se ülök – de ez már azért egy kicsit üzenet:
ja, nem vagyok éhes, én ezt nem szeretem. De ha ezt tartósan csináljuk, az
a család széthullik, magunk is tönkremegyünk. Nekünk igenis össze kell
gyülekezni, és meg kell erősödni az Úrral és egymással való közösségünkben.
Azzal kezdődött ez a szakasz, hogy az Úr, Uram, Te vagy Isten, magasztallak – és
elérkezik oda, hogy itt van a mi
Istenünk. A személyes vallástétel nagyon fontos, aminek közösségivé
kell formálódnia, hogy egymást is erősítsük. Igen, lehet kihagyni
egyszer-egyszer az étkezést, de aki tartósan nem táplálja a testét, az
tudja, hogy hova fog érkezni. És hogyha tartósan nem tápláljuk lelkünket,
és nem tápláljuk a közösséget, az összetartozást, akkor tudjuk, hogy
lelkileg is hova fogunk süllyedni. Cselekedeteinkben is nagyon komolyan
kell venni, hogy lakomára hív az Úr, és egy közösségben akar az Isten minket
vezetni és megtartani. Reformálódnia kell tetteinknek úgy is, hogy
énekeljünk bátran az Istenről és az Isten szándékáról, tetteiről, és nem
mindig pillanatnyi, ilyen-olyan ígérgetésekben reménykedjünk, meg csalódjunk,
hanem először is és mindenek fölött az Úrról beszéljünk, megismerve az Ő
üdvözítő szándékát. Reformálódjanak tetteink, tudniillik mindez mozgósítson
bennünket akarata cselekvésére – na itt jönnek a hétköznapi jócselekedetek,
hogy hétköznapi életünkben, személyes és közösségi életünkben is valóban az
Isten szerinti jót igyekezzünk cselekedni, mert ez lesz hasznos
nemzetünknek is.
Szeretett Testvérek, azzal kezdtem, mit csinálsz, amikor
egy lakodalomba szóló meghívót megkapsz? Mi történik ott, akkor és az utána
következő hetekben? Nos, most egy meghívó hangzott el. Az Úr lakomát készít
minden népnek. Nekünk is – és nekünk az Úrvacsorára is így kell
tekintenünk. Ha élünk még e testben, jövő vasárnap az Úr asztalát
megterítjük. Az Úrvacsora nem egy szomorú esemény, hogy némelyek Jézust
keresztre juttatták, és erre emlékezünk, hanem az örvendetes jövőkép
kifejezője. Annak az előképe, hogy az Úr az Ővele való zavartalan
közösségre hív bennünket, és kóstolgatjuk az előízét. Az Úrvacsora ebben
erősít bennünket, és ezért kellene örvendező alkalomnak lenni, mert ha már
a bűneinket megbántuk, és az Úr megbocsátott, akkor a fölszabadult szívnek
örvendeznie kell és nem még mindig bánkódnia.
Az Úr lakomát készít, jöjjetek! Mondjuk személyesen
is: „Uram, Te vagy Istenem,
magasztallak” – és mondjuk együtt is, mert erre is szükségünk van: „Itt van a mi Istenünk.”
Ámen!
Istenünk, csodálatosan teremtett
világodban gyakran érezzük magunkat bűneink és azok következményei miatt
tehetetleneknek, szomorúaknak, sokszor megfeledkezünk arról, hogy semmit
nem hoztunk ebbe a világba, és semmit nem viszünk ki, bármennyit is
dolgozunk, küzdünk. Láttasd velünk bűnt, gonoszt legyőző hatalmadat,
Krisztus által adott új élet távlatait! Láttasd velünk társadalmi bűnök
között a Te életet és közösséget védő törvényeidet! Láttasd velünk a halál
közelében, szeretteinkre is emlékezve a Krisztus által felkínált örök
életet! Láttasd velünk magányosságunkban a Te hatalmadat és a Te népedet,
azt a hívó szót, a lakomát, a Veled való közösséget, annak nagyszerűségét,
örömét! Könyörgünk most különösképpen a szeretteikre emlékezőkért,
özvegyekért és gyászolókért, hogy az együtt töltött évekért hálát adva
keressék a Veled és a Te népeddel való közösséget! Könyörgünk a
gyülekezetekért, önmagunkért, hogy hitünkben megújulva, gondolatainkban és
cselekedeteinkben reformálódva, a Tőled kapott reménységgel munkáljuk
nemzetünk lelki, erkölcsi megújulását is!
Ámen!
Mi Atyánk, aki a mennyekben vagy,
szenteltessék meg a Te neved;
jöjjön el a Te országod;
legyen meg a Te akaratod,
amint a mennyben, úgy a földön is.
Mindennapi kenyerünket
add meg nekünk ma.
És bocsásd meg vétkeinket,
miképpen mi is megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek;
és ne vígy minket kísértésbe,
de szabadíts meg a gonosztól.
Mert tiéd az ország, a hatalom és a dicsőség
mindörökké.
Ámen!
A reménység
Istene pedig töltsön be titeket a hitben teljes örömmel és békességgel,
hogy bővölködjetek a reménységben a Szentlélek által! Ámen!
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|