|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
A halálban is…
Lekció: Zsoltárok 88
„1Kórah
fiainak zsoltáréneke. A karmesternek: A „Betegség” kezdetű ének dallamára
éneklendő. Az ezráhi Hémán tanítókölteménye.
2URam, szabadító Istenem, hozzád kiáltok éjjel-nappal.
3Jusson hozzád imádságom, figyelj esedezésemre!
4Mert tele van bajokkal a lelkem, életem közel került
a holtak hazájához.
5A sírba roskadók közé sorolnak, olyan lettem, mint
egy erőtlen férfi.
6A halottak közé kerülök, mint azok, akik leterítve
fekszenek a sírban, akikre nem gondolsz többé, és kikerültek a kezedből.
7A sír mélyére juttattál már, mélységes sötétségbe.
8Rám nehezedett haragod, örvényeid mind lehúznak
engem. (Szela.)
9Elszakítottad tőlem ismerőseimet, utálatossá tettél
előttük. Fogoly vagyok, nem szabadulhatok, 10szemem elbágyadt a
nyomorúságtól. Hívtalak, URam, minden nap, kitártam feléd kezemet.
11Teszel-e csodát a halottakkal? Fölkelnek-e az árnyak,
hogy magasztaljanak téged? (Szela.)
12Beszélnek-e a sírban szeretetedről, hűségedről az
enyészet helyén?
13Ismeretesek-e csodáid a sötétségben, igazságod a
feledés földjén?
14De én hozzád fohászkodom, URam, már reggel hozzád
száll imádságom.
15Miért taszítasz el engem, URam, miért rejted el
orcádat előlem?
16Nyomorult és beteg vagyok ifjúságom óta, rettegek
tőled, tanácstalan vagyok.
17Rám zúdult izzó haragod, rettentő csapásaid
megsemmisítenek.
18Körülvesznek minden nap, mint az árvíz, teljesen
bekerítenek engem.
19Elszakítottad tőlem jóbarátaimat, már csak a sötétség
ismer engem.”
Textus: János
evangéliuma 11,25
„Jézus ekkor ezt
mondta neki: „Én vagyok a feltámadás és az élet, aki hisz énbennem, ha
meghal is, él;”
Ez a hétvége érzelmek sokaságát kavarja nem egy
emberben. Járni a temetőt, és emlékezni. Ilyenkor mindenkit megérint a
halál gondolata, hiszen senki sincs, akinek ne nyugodna ismerőse valahol. Elindulnak
ilyenkor a családok, viszik a kegyelet virágait, és emlékeznek. A halál
közelségének megtapasztalása sokaknak mély fájdalmat jelent még sok-sok év
múltán is. Elcsendesedni, megállni egy sír mellett, ahol szerettünk fekszik,
nehéz érzés. Még akkor is, ha keresztyén reménységgel tekintünk a sírra,
hiszen olyan valaki nyugszik ott, aki egykor életünknek része volt, akihez
sok kötelék kapcsolt. Előkerülnek ilyenkor a fényképalbumok, a történetek.
A temetőt járva pedig akarva-akaratlan, eszünkbe jut, hogy egy nap majd mi
is megpihenünk, és elmegyünk a minden élők útján.
Egykor a 88. zsoltár szerzője is a halálra gondolt
több ezer évvel ezelőtt. Mégpedig a sajátjára. Érdekes zsoltár ez. Egy
reménytelenül reménykedő beteg ember imádsága. A legtöbb bibliai imádság
esetében megtudjuk, hogy mi történik, hogy megoldódik a nagy nehézség, vagy
legalább is reményt kap a szenvedő, üldözött, vagy megtört szívű imádkozó
ember. Itt azonban nem. Válasz és reménység nélkül ér véget ez a könyörgés.
Nagyon nehéz kérdésekkel fordul Istenhez ez a nehéz helyzetben
lévő ember. Mindenekelőtt tudjuk róla, hogy beteg, nem is akármennyire,
hiszen így szól: „A sírba roskadók
közé sorolnak, olyan lettem, mint egy erőtlen férfi. (…) Elszakítottad tőlem
ismerőseimet, utálatossá tettél előttük. Fogoly vagyok, nem szabadulhatok.
Nyomorult és beteg vagyok ifjúságom óta, rettegek tőled, tanácstalan
vagyok.” Nagyon beteg ez az ember, és a törvény értelmében kitaszított,
tisztátalan. Nem mehetnek hozzá ismerősei, sőt tudjuk, hogy abban az időben
az efféle betegeknek bármerre jártak, kiabálniuk kellett: „Tisztátalan
vagyok, tisztátalan vagyok.” Képzeljük csak el, milyen lenne, ha nekünk
kellene így tenni. Mindenki menekülne előlünk, kitaszítottak lennénk, magányosak
és megvetettek.
Ez a beteg, kétségbeesett ember a halált várja.
Közben pedig imádkozik. Megdöbbentő ez! Ahhoz az Istenhez kiált, akitől nem
kapott eddig választ, és abban az Istenben reménykedik, akiről a kor
gondolkodása szerint úgy vélik, hogy nem gondol a megholtakkal.
A Szentírás szerint a halál legnagyobb tragikuma
abban van, hogy elszakít Istentől. Egy olyan fordulópontja az életnek,
amely véget vet vallásos aktivitásnak is. Márpedig az izraelita ember az
élet értelmét abban látta, hogy kapcsolatban lehet Istennel, dicsőítheti
Őt. A meghalt ember nem gondolhat
többé Jahvéra és csodáira, nem magasztalhatja Őt jóságáért és hűségéért.
Bár Isten Ura a halottak világának is, úgy hitték, Ő maga nem gondol többé
a meghaltakkal. Ezért Isten különös kegyelme a hosszú élet a törvényt
megtartó ember számára. Ez az, ami valószínűleg ennek az imádkozó embernek
nem adatik meg, hiszen készül a halálra. Válaszokat szeretne kapni, hogy mi
lesz, milyen lesz a halálban: „Beszélnek-e
a sírban szeretetedről, hűségedről az enyészet helyén? Ismeretesek-e
csodáid a sötétségben, igazságod a feledés földjén?” Kétségbeesett,
fél, amely nagyon emberivé, nagyon valóságossá és igazivá teszik szavait.
Az ismeretlen vár rá, és mégis reménykedik. Reménytelenségben reménykedik,
hogy Isten a halálban is tudni fog róla.
Így halottak napja táján jó megállni egy haldokló
ember imádsága mellett. Különösen, hogy napjainkban oly sokan mennek el
reménység nélkül a minden élők útján, tele fájdalommal. Manapság, amikor az
emberek jelentős része élete során már nem gondol igazán Istenre,
halálában, vagy szerettei halála idején nem tudja, hogy kihez fordulna, hol
kaphatna válaszokat, reménységet.
Pedig a Szentírás sokat beszél a halálról. Jézusnak a
halálhoz való viszonyából tudhatjuk, hogy ez az egykor zsoltárt imádkozó
beteg ember nem hiába kiáltott, és nem hiába reménykedett! Jézus úr a halál
felett. Nem véletlenül mondta magáról barátja, Lázár sírjánál, hogy Ő a
feltámadás és az élet, aki hisz őbenne, ha meghal is él.
Nem igaz, hogy Istennek kedves a betegség vagy a halál.
Ő ugyanis nem leli örömét abban, ha az embert szenvedni látja. De ilyen
időkben érezzük igazán, hogy életünk ideje mennyire nem tőlünk függ,
mennyire nem a mi kezünkben van az életünk, bármennyire is azt hittük
korábban. Ő az életünket nem csupán a kezében tartja, társunkká akar
szegődni annak megélésében a szép és nehéz időszakokban is. Hiszen, amikor
Ő jelenlétét, erejét, vigasztalását ígéri nekünk, azt, hogy velünk jön
életünk útján, az, maga a valóság, hiszen betegek között járt és élt, Ő maga is átélt emberként
fájdalmat, halált és veszteséget. Éppen ezért lehet számunkra vigasztalóvá
Isten szava, amikor Ő hűségéről biztosít bennünket, arról, hogy vezetőnkké
akar lenni életünk útján. S a halál árnyékának völgyében járva is minden
Jézus Krisztusra mutat. Isten hűsége, könyörülete, irgalmassága nem szűnik
meg.
Ezért
jött Jézus Krisztus ebbe az Istenről tudni nem akaró, a saját feje után
menő világba, és született meg Betlehemben, és ezért halt meg, bűneink
terhét magára vette a Golgota keresztjén, hogy az a régen összetört
kapcsolat helyreállhasson Isten és ember között. Így, általa gyógyulhatnak
a mi emberi kapcsolataink is. Ő halálosan komolyan vette a halált,
olyannyira, hogy Ő maga is szembenézett vele. Ez az Isten gondolata, amely
jóval több a mi gondolatainknál, vágyainknál.
Valóban,
Benne és Általa nem csak a reményteljes földi életet, hanem a bűnbocsánatot, és az örök életet is adni
akarja nekünk az Úr. Isten győzelmet ad a halál fölött Jézus
Krisztus által. Ez a győzelem nem azt jelenti, hogy végtelen hosszan tart a
földi életünk. Nem úgy adja ezt nekünk Istenünk, hogy eltörli a halált,
hanem erejét és szeretetét még inkább megmutatja abban, hogy feltámaszt az
utolsó napon.
Isten
ott is, akkor is, a halálban is tudni fog rólunk. Átvesz majd egyik kezéből
a másikba, hiszen aki hisz, annak örök élete van. Nem ilyen terhekkel
rakott, nyomorúságos, néhány évtizednyi életet ad, hanem olyat, amelyben
nincs gyász, se szomorúság, se betegség, se könny. Istennek ez a hozzánk
való szeretete az, ami nem szűnik meg. Ahogy az Újszövetségben ezt
megerősítve olvashatjuk is: „sem halál, sem élet, sem jelenvaló, sem
eljövendők nem választhatnak el Istennek ama szeretetétől, amely megjelent
Krisztus Jézusban, a mi Urunkban.”
Isten tud rólunk halálunkban is. A sok fájdalom
mellett, amit a búcsú jelent, hálát is lehet adni Istennek mindazért, amit
az élet során elvégzett bennünk. Egy napon életünk majd lezárul, de
Istennek terve van valamennyiünkkel életünkben és halálunkban egyaránt.
Hozzá lehet imádkozni, és Őt lehet keresni! Az imádságra nem Istennek van
szüksége, hanem nekünk, mert ha vele kapcsolatban vagyunk, akkor az Ő
életünkre vonatkozó tervei folyamatosan bomlanak ki előttünk, az Ő
gondolatai, amelyek sokszor mások, nagyon mások, mint a mieink. A vele való
kapcsolatban keresve Őt értheti meg az ember azt, hogy ki is ő, hogy hol a
helye a világban, hogy hogyan lehet most, sok-sok kérdéssel továbbmenni.
Lesz olyan útja az életünknek, amelyet egyedül kell
megjárjunk majd, Isten azonban nem fog magunkra hagyni bennünket. Rá
támaszkodhatunk, ha erőre lesz szükségetek, úgy, ahogy egykor a zsoltáros
reménykedett Istenben a reménytelenség idején, és bízott Lázár két testvére
a gyász idején. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|