|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Istentiszteletünk jövője (1.)
Fedezzük fel a kálvini liturgia örökségét!
I. Bevezetés
Kálvin döntő pontokon nem
folytatta Zwingli liturgiai radikalizmusát, de határozottabb volt, mint
Luther. Irányelve az volt, hogy csak azt kell megtartani a korábbi rendből,
amit az igeszerűség megkövetel.
II. Hogyan látta Kálvin az istentisztelet reformját?
1. A keresztyén szabadság tételét szem előtt tartva,
különbséget kell tenni az üdvösségbe vágó lényeges és az üdvösségbe nem
vágó, járulékos dolgok között. Az istentisztelet egységesítésének elrendelése
egyik reformátort sem kerítette hatalmába. A külső rendnél fontosabb tanításra és hitben való egységre
törekedtek.
2. Kálvin liturgia-felfogására a legjellemzőbb elvi
alaptétel az, hogy az emberi élet igazi célja az Isten dicsőségének
szolgálata. Kálvin
az istentisztelet doxologikus rendjének biztosítását stratégiai jelentőségűnek
tartotta.
3. Az emberi tevékenységek közül az istentisztelet a
legszentebb, ezért megengedhetetlen, hogy éppen ez a cselekménysor
süllyedjen emberi babonáskodásba. Az igaz istentisztelet előfeltétele a helyes
istenismeret és a szív belső hódolata. A kegyes életfolytatás mint az
istentisztelet gyakorlati és hétköznapi megvalósítása. A legdöntőbb az,
hogy „minden hívő tudja és értse azt, ami a templomban szóval és
cselekedettel végbemegy, mert csak így nyerhet belőle lelki épülést és
gyümölcsöző tapasztalatot.”
4. Az istentiszteleti történés megértésének kulcsa az
anyanyelvűség: „mindenütt
a nép köznyelvén kell elmondani a nyilvános könyörgéseket, hogy azokat az
egész gyülekezet közönségesen megérthesse, mert hiszen az egész gyülekezet
épülését kell szolgálniuk”. (Institutio,
III, 1536.)
5. A liturgia struktúrájának három pillérét nevezi meg
Kálvin: Isten igéjének hirdetése, a
nyilvános és ünnepélyes imádság, meg az Ő sákramentumainak kiszolgáltatása.
6. Kálvin a mise áldozat-karakterével szemben az
istentisztelet igehirdetés-karakterét engedte érvényesülni, hogy helyre álljon a hallható
és a látható ige (igehirdetés és úrvacsora) egyensúlya.
7. Az imádkozó Kálvin a Krisztus közbenjáró tisztét
komolyan vevő, a kötött és szabad imádságok együttes erejét megtapasztaló,
minden hamis rajongástól mentes istentiszteleti imádságot gyakorló liturgus
volt. Kötött
imádság volt a bűnvallás, amit követett a kegyelemhirdetés és az
igehirdetés előtti imádság. A lelkipásztor szabadon imádkozhatott a
prédikáció után. A köznapi imádságok teljesen szabadok voltak. Az Úri
imádság szabadon kibővített parafrázisként szólalt meg az istentiszteleten.
8. „Vannak olyan imádságok, amelyeket csak egyszerű
élőszóval mondunk, másokat meg éneklünk” – vallja Kálvin, s kiemelten
foglalkozik a nyilvános imádság keretében a gyülekezeti énekléssel. Az énekszövegek nem egyszerűen
a prédikációra adott válaszokként jelentek meg, hanem bennük Isten Igéje
szólalt meg, hogy igazolja, erősítse, tágítsa és elmélyítse az Isten
üzenetét. Kálvin az egyházzenéről is tanít. Az éneket és zenét visszaéléstől
mentesen szeretné az istendicsőítés szolgálatába állítani.
III. A Kálvin által gyakorolt
istentiszteleti rendek
1. A Farel-féle istentiszteleti rend: I. rész - közbenjáró ima, Úri imádság,
prédikáció, intés; II. rész - Tízparancsolat,
úrvacsorai oktatás és kiközösítés, közgyónás, Úri imádság, Apostoli
Hitvallás, bűnbocsánat hirdetés; III.
rész - szereztetési igék, rövid oktatás és meghívás, a jegyek
kiosztása, közbenjáró imádság és záró intelmek, áldás.
2. A Strasbourgi Liturgia elemei a Pseudoromana
alapján: I. rész - Nyilvános bűnvallás, vigasztaló beszéd a Szentírásból, bűnbocsánat
hirdetés, Tízparancsolat-ének I. tábla, imádság (röviden),
Tízparancsolat-ének II. tábla, Kyrie
eleison-nal (A lelkész közben felment a szószékre), köszöntés és kezdőima;
II. rész – ének, adakozás,
Miatyánk, prédikáció, közbenjáró imádság, „Mi Atyánk” parafrázis, Apostoli
Hitvallás énekelve, ezalatt az Úrvacsora előkészítése; III. rész – Miatyánk, úrvacsorai ima, szereztetési ige,
kiközösítés és úrvacsorai oktatás (szabadon), úrvacsora kiosztása, ehhez a
138. zsoltárt énekelték, hálaadó ima, Canticum Simeonis, ároni áldás. Ez
a rend igen értékes liturgiai örökség Kálvintól!
3. A genfi istentisztelet belső logikájáról így írt
Kálvin (1545): „Bűnvallással
kezdjük, amihez a Törvény és az Evangélium feloldozó verseit tesszük hozzá…
Ezzel bizonyosságot nyertünk arról, hogy Jézus Krisztus önmagában az
igazság és az élet… mi Ő általa igazulunk meg és általa nyerjük az új
életet… Ezután zsoltárokat, dicséreteket énekelünk, olvassuk az
Evangéliumot, megvalljuk hitünket és szent áldozatként felajánljuk magunkat
és adományainkat… az Evangélium olvasása és prédikálása, valamint a hitünk
megvallása által megelevenítve és felbuzdítva életet nyerünk… Mindebből
következik, hogy imádkoznunk kell minden ember üdvösségéért és azért, hogy
a Krisztus élete hatalmasan bennünk legyen. A Krisztus élete azt jelenti,
hogy keresi és megtartja azt, ami elveszett. Ezért kell nekünk minden
emberért imádkozni. Mivel pedig ebben a sákramentumban valóságosan
megkaptuk Jézus Krisztust… lélekben és igazságban imádjuk Őt, és az
Eucharisztiát mély tisztelettel fogadjuk. Az egész misztériumot dicsőítéssel
és hálaadással fejezzük be…”
IV. Néhány megfontolásra érdemes gondolat – Tézisek:
a./
Istentiszteleti gyakorlatunk elvi-teológiai egységessége előrébb való, mint
a külső uniformizálás.
b./ Igehirdetés
és sákramentum együttállása adja meg az evangéliumi istentisztelet két
fókuszát és egyensúlyát.
c./ Az
istentisztelet egésze teremtse meg a kötött és a szabad elemek egyensúlyát.
Ennek eszközei lehetnek pl. az énekelt állandó elemek és az imádságműfajok
változatossága.
d./ A református
istentisztelet doxologikus, hálaadó és megszentelődésre segítő jellege
olyan sajátossága a svájci reformáció örökségének, amely értékvonásokat erősítenünk
és őriznünk kell magyar református istentiszteleti rendünkben!
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|