|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Istentiszteletünk jövője
(2.)
Istentiszteletünk
a posztmodern korban
1. Bevezetés
Az ún. „református
tradicionalizmus” megnyilvánulásának egyik területe az istentiszteleti rend
kérdése. A liturgiai változtatás útjának megtalálásához látnunk kell örökölt
hiányosságainkat és korunk jelenségeit.
2. Az előző korokból örökölt istentiszteleti tehertételeink
a) Csoda-deficit, amely hozzájárult a
spirituális kiszikkadáshoz. A reformáció egyházaiba is belopakodó racionalizmus
megfosztotta a felnőttet attól a boldog képzeletvilágtól, amely a gyermek
sajátja, s amely szerint nincs képtelenség, nincs érthetetlen, nincs
lehetetlen, mert a csoda természetesen létezik. Az ésszerűsített
istentisztelet és az ésszerűsített hit spirituális kiszikkadást
eredményezett. Ezért égetően
szükséges a lelki töltést visszanyernie istentiszteleteinknek.
b) Visszanyesett
művészetigény, amely menlevelet adott az igénytelenségre. A lekopaszított református
templom önmagában még nem lett alkalmasabb térré az áhítat felkeltésére. A
mennyei istentiszteletbe való bekapcsolódás földi helyszíne nem lehet
akármilyen! Isten igényessége azt kívánja, hogy megtegyünk mindent az
istentisztelet igényességéért. Az egyszerűség nemhogy kizárja, hanem az
egyszerűség vonzza az igényességet.
c) A rítusnélküliség
medernélküliséget eredményezhet. A rítus az a fajta áhítat, melyet érzékszerveink
együttes hatásában élünk át. A protestáns ember az Isten dicsőítése, a
közös ima és ének mellett vallásos eligazításért kezdett járni a templomba.
A templom (a 19. században) osztályteremmé változott. Az ember legmélyebb
szükséglete a transzcendencia átélése, a megkülönböztetés a hétköznapoktól,
a profántól. Az igazi istentisztelet
kivezet a társadalomból, s bevezet a szentséges világába. Korunkban,
amikor szétzilálódnak az ünnepi tartalmak és strukturálatlan az idő, akkor
még fontosabb kötelessége az
istentiszteleti életnek, hogy őrizze és jelezze az idő strukturáltságát.
d) A bűnismeretre juttatás
nem szoríthatja háttérbe a kegyelem meghirdetését. A reformáció utáni korokban
megszűnt az érzelmileg hangsúlyozott bűntudat időszakos lezárulásának
eszköze, a gyónás. A feloldozásigény, a kegyelemhirdetés igénye
életfontosságú a mi gyülekezeti tagjainknak. Ez nem válhat esetlegessé,
hanem állandó istentiszteleti elemmé kell tenni. Az istentisztelet a
megkegyelmezett bűnösök találkozása a Kegyelemmel, éspedig a megkegyelmező
Úr meghívására. Ahol a bűntudat időszakos lezárulása nem történik meg, ott
lelki zavarok támadnak.
3.
A jelen társadalmi közegéből adódó istentiszteleti tehertételek
A szolgáltatások világában szolgáltató egyházra
tartanak igényt, amelyben az istentisztelet is kiszolgálja a különböző
igényeket. Az alábbiakban az ezredforduló társadalmának „címkéit” mint
korjellemzőket ütköztetjük a hagyományos istentiszteleti gyakorlattal.
a.
Konzum-társadalom — Fogyasztói-szolgáltató istentisztelet? A konzum-társadalomban
szaporodnak a színvonalas családi eseményeket szervező irodák, amelyek
hangulatos díszletek és kellékek segítségével, hangulatos szövegek és zenék
elhangzása közben kínálják rendezvényeiket az élet korfordulóihoz. Egyre
többször találkozunk az istentisztelettel kapcsolatban is az ilyen
„fogyasztói szemlélettel”. A liturgia menetébe, a „szereposztásba és a
szereplőkbe” egyre gyakrabban akarnak beleszólni a „megrendelőkként”
fellépő, szolgáltató egyházat kereső atyafiak. Mindezek nem biblikusak,
teljesíthetetlenek a református felfogás szerint. Meggondolandó azonban:
táplálóbb istentisztelet szükséges, amely újra és újra nélkülözhetetlen,
amely visszahív és visszavár Isten színe elé ünnepelni.
b.
Információs társadalom — Mennyi a hitelessége az istentiszteletnek? Sok és változó minőségű,
kétes hitelességű információk világában élünk. Nehéz elkülöníteni az alapinformációkat
azoktól, amelyek gyengítik a lényeget. Az istentiszteleten elhangzó
„információk”-kal sincs másként. Az alapinformációt semmi nem fedheti el.
Minden istentiszteleti elem arra kell szolgáljon, hogy elfedés helyett a
felerősítést szolgálja. Az istentiszteleti elemeknek olyan rezonancia-teret
kell képezniük, amelyek az Isten üzenetének kihangzását szolgálják. A
kétes értékű szólamok, reklámszlogenek világában a hiteles szavú
istentiszteleté a jövő!
c.
Szekularizált társadalom — Hogyan hozzuk vissza a kiszorítottá, idegenné
vált Szentségest? A szekularizációból szekularizmus lett. A 21. század embere
számára természetes a nekünk „semmi sem szent” életfelfogás. A gyenge
keresztyénség sokféle álszentsége még ösztönzi is a szentségtelenek
táborát. Csak akkor válhat a keresztyénség erőssé, ha a Szent Isten
tisztító jelenlétében lefoszlik róla minden álszentség, s bejárja a megszentelődés
állomásait. Az istentisztelet útkészítés kell legyen a Szent Istenhez.
d.
Kommunikációs társadalom — Tartható-e a monologikus istentisztelet?A kommunikációs
eszköztár-arzenál széles kínálattal van jelen. Lecsökkent távolságok között
élünk, s hihetetlen mértékű a dialógus-gyorsaság. A monologizáló, a szószék
magasában maradó Ige egyházaként egyre kevesebben figyelnek ránk. Isten
kommunikációs csatornájaként sokszor berozsdásodtunk vagy eldugultunk. Az
istentisztelet nem lehet a gyülekezet helyzetére érzéketlen, hanem az adott
szituációban gyors és hatékony igei reakcióval válaszol.
e. Élménytársadalom
— Száraz, kiégett, élmény-mentes istentisztelet?
Az élménytársadalom
működtetője a piacgazdaság. Gyülekezeteink tagjait körbeveszik a bevásárló-
és szórakoztatóközpontok, amelyek az élménytársadalom templomai. Az
élmény-termék-kínálat egyre nő. Ehhez finanszírozás, marketing és
kreativitás járul. Az élménytársadalomban élő híveink előtt hamar
lelepleződik a mi száraz, kiégett, élménymentes istentiszteletünk. Ahhoz,
hogy ez változzon, a Szentlélek erőterére van szükségünk, amely páratlan
atmoszférát tud teremteni istentiszteleteinken.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|