|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Párbeszédben a Szenttel
Lekció: 99.
zsoltár
1Uralkodik az ÚR, reszkessenek a népek! A kerúbokon
trónol ő, remegjen a föld!
2Nagy az ÚR a Sionon, magasan fölötte van minden
népnek.
3Magasztalják nagy és félelmes nevét, mert szent ő!
4Hatalmas király vagy, szereted a jogosságot. Te
állapítod meg, mi a helyes, te szolgáltatsz Jákóbnak jogot és igazságot.
5Magasztaljátok Istenünket, az URat, boruljatok le
lába zsámolya előtt, mert szent ő!
6Mózes és Áron a papokkal együtt, Sámuel és akik nevét
segítségül hívták, segítségül hívták az URat, és ő válaszolt nekik.
7Felhőoszlopból szólt hozzájuk, ők pedig megtartották
intelmeit és a nekik adott rendelkezést.
8URunk, Istenünk, te válaszoltál nekik, megbocsátó
Istenük voltál, bár megtoroltad tetteiket.
9Magasztaljátok Istenünket, az URat, és imádjátok őt
szent hegyén, mert szent az ÚR, a mi Istenünk!
Textus: Zsolt 99,
6-9
6Mózes és Áron a
papokkal együtt, Sámuel és akik nevét segítségül hívták, segítségül hívták
az URat, és ő válaszolt nekik.
7Felhőoszlopból szólt
hozzájuk, ők pedig megtartották intelmeit és a nekik adott rendelkezést. 8URunk, Istenünk, te válaszoltál nekik, megbocsátó
Istenük voltál, bár megtoroltad tetteiket.
9Magasztaljátok Istenünket, az URat, és imádjátok őt
szent hegyén, mert szent az ÚR, a mi Istenünk!
Kedves Testvéreim!
Folytatódik azoknak a
zsoltároknak a sora, melyben Isten, mint uralkodó jelenik meg. Éspedig nem
is akármilyen uralkodóként. Milyen király ő? A 93. zsoltártól kezdődően
sorra bővül a királyról alkotott képünk. Ott azt olvastuk róla, hogy
fenséges, aztán a következő zsoltárban kiderül, hogy emellett megtorló,
majd mint szabadító király jelenik meg, utána pedig az egész föld ítélő bírájaként
látjuk. Néha ujjongásra, máskor magasztalásra, vagy éppen hódolásra
szólítanak fel bennünket ezek a zsoltárok.
Isten királyságának leírása
és bemutatása a most felolvasott 99. zsoltárban újra kiegészül. Szinte
refrénszerűen ismétlődik a felhívásokat követő indoklás: mert szent ő! Magasztaljátok, boruljatok
le lába zsámolya előtt, mert szent ő!
Szent, vagyis
megközelíthetetlen, hatalmas, sőt félelmetes. Ehhez kapcsolódnak a
felszólítások is: Reszkessenek a népek, remegjen a föld, boruljatok le,
imádjátok! Mindez kijár a királynak, mert szent Ő, magasan fölötte van
mindeneknek.
És mégis megszólítható. Ez zsoltárunk egyik fontos üzenete. A
király, azaz a mindenek felett uralkodó Isten minden szentsége ellenére
megszólítható. Olyan példákkal találkozunk, akiknek az életében a Szent
megszólíthatósága, a Vele való beszélgetés különösen is meghatározó volt.
Elsőként Mózest említi meg a zsoltár, aki apósa
nyájának legeltetése közben szent helyre vetődött, és a menny és föld
alkotója és királya személyesen jelent meg neki. Beszélgetett a Szenttel, megszólíthatta
Őt, kérdezhette Őt, mert Isten minden szentsége ellenére közel engedte
magához Mózest. És a pusztai vándorlás során újra és újra megbizonyosodott,
hogy az Isten megszólítható, és segítségül hívható.
Aztán Áront nevezi meg a zsoltár. Ő is nagyon közel
kerülhetett a Szenthez, mint az Isten választott papja. Szent helyen, szent
tárgyakkal, szent szolgálatot végzett, melynek az alapja szintén az
lehetett, hogy az Isten megszólítható. Áron is azok közé tartozhatott, aki
tudta és megtapasztalta, hogy segítségül hívhatja az Urat.
Végül pedig Sámuel alakja jelenik meg előttünk. Olyan
időben gyermekeskedett, amikor a nép nagyon távol érezte magától Istent.
Amikor a nép úgy érezte, hogy megszakadt a párbeszéd. A gyermek Sámuel ott
feküdt az Úr templomában, ahol az Isten trónusának tartott szent láda volt,
vagyis egészen közel élt a Szenthez, és első gyermeki tapasztalata Istennel
kapcsolatban éppen az volt, hogy minden szentsége ellenére, a menny és föld
közti hatalmas távolság ellenére, lehet beszélni Vele. Aztán egész élete
erről szól, hogy mint az Úr választott prófétája újra és újra
megszólította, segítségül hívta Izráel Szentjét. Mert ez a hatalmas, félelmetes
király mindig megszólítható. Valójában az egész Zsoltárok könyve ezt a
bizonyosságot hordozza magában, erről tanúskodik, és erre tanítja Isten
választottait minden időben, hogy bár szent az Isten, nagy király mindenek
fölött, mégis megszólíthatjuk bajban és örömben, templomban és otthon,
Izráelben és Babilonban, egyenként és közösen.
És a zsoltáros ennél is tovább megy. Nemcsak
megszólítható az Isten, hanem még
válaszol is.
Azt hiszem, hogy az Isten előbbi tulajdonságára, a Szent
megszólíthatóságának lehetőségére sokan rádöbbennek. Főleg nagy bajban,
krízisben, mint utolsó lehetőség olyanok is imádságban fordulnak Istenhez,
akik talán a létét is kétségbe vonják. Talán mégis van Isten, aki
segítségül hívható, nincs vesztenivalóm. Szokták mondani, hogy zuhanó
repülőgépen nincsenek ateisták, mert a veszélyben még ők is segítségül
hívják az Urat. De, hogy mennyire bíznának a válaszban, arról már nem szól
a történet.
Az Isten válaszában komolyan bízni, az Isten
reakcióját hittel reméli, ez már mély hitbeli kérdés. Bízunk-e az Isten
válaszadásában? Igazán reméljük-e, hogy Nála válaszokat találunk?
Kisgyermekek
imádságai jutnak az eszembe, akiknek meg sem fordul a fejükben, hogy az
Isten ne hallaná kéréseiket, sőt még abban is teljesen biztosak, hogy
előbb-vagy utóbb válasz érkezik rá. Tele vannak kérdésekkel, és nem
kételkednek abban, hogy megkapják a választ. „…Segítségül hívták az URat, és ő válaszolt nekik.” –emlékezeti
a zsoltáros, a most fogságban élő, elkeseredett népet is. Mert távol az
ígéret földjétől, távol Jeruzsálemtől is segítségül lehet hívni az Urat, és
lehet bízni abban, hogy amiként válaszolt Mózesnek, Áronnak, Sámuelnek, ahogyan
szólt felhőoszlopból, szólt álomban, szólt csodák és jelek által, úgy a
fogságban is Nála lehet válaszokat találni. Miért történt mindez, miért
pusztult el a templom, miért veszett el Izráel öröksége?
A
Szent Isten válaszol egy szentségtelen országban is, a szentélytől távol is.
És az Isten válaszában sok minden megjelenik, ahogyan Igénkben is olvastuk:
intelem, rendelkezés, de akár a megbocsátás szava is. De érkezett válasz.
Kedves
Testvéreim!
Mennyi
feladott levél, hány feltett kérdés, milyen sok kezdeményezés marad válasz
nélkül a világban. Zsoltárunk azt üzeni, hogy az Istennél mi is válaszokat
találhatunk. Életkérdésekre, hitkérdésekre.
Bár
hatalmas király ő, magasan fölötte van minden népnek, mégis válaszol. Sztárok
nyilatkozatából hallhatjuk sokszor, hogy bár szeretnének, de nem tudnak
minden rajongói levélre válaszolni. A zsoltáros királya nem egy korlátolt
sztár, hanem valóságos Isten. A napokban olvashattuk a Bibliaolvasó Kalauz
szerint Illés és a Baal próféták küzdelmét a Kármel hegyen. A kérdés így
szólt: ki az igazi isten? És az derült ki az eseményekből, hogy csakis az,
amelyik válaszol a segítségül hívásra. Attól valóságos Isten az Úr, hogy
válaszol, hogy amíg a bálványokba vetett hit csak monologizál, addig az élő
Isten dialógust folytat velünk.
Kedves
Testvéreim!
Párbeszédben
lehetünk a Szenttel. Ebben summázható a zsoltáros boldog felismerése. Mert
hitünk fontos része, hogy megszólíthatjuk a királyt, de talán még
fontosabb, hogy akarjuk meghallani a választ, hogy Nála keressük a választ.
„Urunk, Istenünk, te válaszoltál
nekik!” – mondja a zsoltáros. Szólítsuk meg mi is mindenkor bátran az
Urat, és legyünk nyitottak és készek, hogy hittel fogadjuk a feleletet,
mert megszólítható, és válaszadó Istenünk van. Magasztaljuk ezért Őt! ÁMEN.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|