|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Világító élet
Lekció: Lukács 12:35-40
35„Legyen derekatok felövezve, és lámpásotok
meggyújtva.
36Ti pedig legyetek hasonlók az olyan emberekhez, akik
várják, mikor tér vissza uruk a menyegzőről, hogy amikor megérkezik és
zörget, azonnal ajtót nyithassanak neki.
37Boldogok azok a szolgák, akiket az úr, amikor
megérkezik virrasztva talál. Bizony, mondom néktek, hogy felövezi magát,
asztalhoz ülteti őket, odamegy, és felszolgál nekik.
38És ha a második vagy ha a harmadik őrváltáskor
érkezik is meg, és virrasztva találja őket: boldogok azok a szolgák!
39Azt pedig jegyezzétek meg, hogy ha tudná a ház ura:
melyik órában jön a tolvaj, nem hagyná, hogy betörjön a házába.
40Ti is legyetek készen, mert abban az órában jön el az
Emberfia, amikor nem is gondoljátok!"
Textus:
Lukács
12:39
39Azt pedig jegyezzétek meg, hogy ha tudná a ház ura:
melyik órában jön a tolvaj, nem hagyná, hogy betörjön a házába.
Kedves
Testvéreim!
Ki szeret várni? Azt hiszem, ebben a felgyorsult
tempójú világban, amelyben élünk, a várakozás nem túl népszerű. Gondoljunk
csak bele, hogy mennyire nem szeretjük azt, amikor hivatalos ügyben
telefonálunk, és azt halljuk, hogy kérem, tartsa, és aztán elindul a Für
Elise, és perceken keresztül hallgathatjuk a kagylón keresztül.
Emiatt a felgyorsult tempó miatt a 21. század arról
szól, hogy a különböző szolgáltatásokat nyújtó cégek, igyekeznek minél
jobban lecsökkenteni az ügyfelek várakozási idejét. Ezért találták ki a
fénykép előhívókban, hogy akár egy óra alatt is meg lehet kapnunk a képeket,
ezért vannak gyorséttermek, ezért rendelhetjük meg előre a vonatjegyet az
Interneten, ezért rendezhetjük a banki teendőinket telefonon vagy online,
vagy ezért állhatunk be egyes boltokban az úgynevezett gyorskasszához.
Nem szeretünk várni. Mégis, a felnőttek olyan ügyesen
tudják a gyereket tanítgatni, hogy hogyan kell várni türelmesen. Ilyeneket
mondanak, mint:
Nem, nem most. Majd ha nagyobb leszel. Várj egy
kicsit, mindjárt. Mindjárt! Vagy: várd ki a születésnapodat. Majd jövőre.
Olyan könnyű másokat oktatni,
hogy hogyan kell várni türelemmel, de vajon hitelesen hangzik el a
szánkból? Mert gondoljunk csak bele,
milyen mérgesek tudunk lenni, amikor a boltban előttünk lévőnek éppen
valami gondja akad a vonalkód leolvasásakor, és emiatt nekünk pár perccel
tovább kell várakoznunk. Ilyenkor aztán néhány embernek azonnal forrni kezd
a vére. Csakúgy, mint egyes sofőröknek, akik idegesen rádudálnak arra, aki
nem száguldozik úgy, mint ők. Vagy ha 10 másodpercen belül nem érkezik meg
a lift, akkor türelmetlenül újra megnyomjuk a hívógombot, mintha azzal
tudnánk gyorsítani a folyamatot.
Az ember élete tele van várakozással. Van, amelyik
csak néhány percig tart, mint a sorban állás, vagy amíg a piros lámpából
zöld lesz, van, amelyik évekig tart, mint amikor valaki arra vár, hogy
mikor gyógyul meg egy súlyos betegségből, és van olyan, amelyiknek egy
egész életen át kell tartania. Erről az utóbbiról beszél Jézus a
példázatban.
Jézus figyelmeztet bennünket, hogy nem tudja senki,
melyik órában jön vissza hozzánk, ezért mindig készen kell állnunk az Ő
fogadására. Nem csak mostanában, az adventi időszakban kell különösebb
figyelmet szentelnünk Neki, nem csak most kell nagy buzgón várnunk Őt,
hanem mindig! Hiszen a keresztyén életforma a várakozás állapotában lévő
életforma! Hozzátartozik a keresztyén létünkhöz, hogy folyamatosan a
várakozás állapotában vagyunk. De nem akármilyen várakozásunk kell, hogy
legyen, hanem örvendező, hiszen mi valami nagy jót várunk! Várjuk Krisztus
második visszajövetelét!
Sajnos nem mindenkinek van ilyen örvendező
várakozása. Vannak színtelen, ízetlen, sótlan várakozások is.
Sokféleképpen lehet várni. Lehet várni valamire
egyedül és másokkal. Lehet várni úgy, hogy a családban igazából csak engem
érdekel, hogy karácsonykor Jézus születésére emlékezünk, de hát, inkább ne
veszekedjünk, jobb, ha nekik nem is beszélek erről. Ilyenkor én sem tudok
örülni felhőtlenül. De lehet várni úgy, hogy szenteste majd együtt akarunk
elmenni a templomba meghallgatni az örömüzenetet, együtt akarjuk énekelni a
karácsonyi énekeket, és már most megtanítjuk a gyerekeknek azokat, és
együtt akarunk hálát adni imádságban az év áldásaiért.
Lehet várni idegesen és
türelmesen. Várhatok úgy, hogy csak túl akarom élni az ünnepet, lehet
bosszankodni, mert utálom a sok sütést-főzést, utálom a nagy
bevásárlásokat, a tömeget a boltokban. És várhatunk úgy is, hogy kérjük
Isten gondviselő szeretetét, hogy őrizze meg a békességet a családunkban,
és erre tudatosan készülünk imádsággal és igeolvasással.
Lehet várni szórakozottan,
félig-meddig: hol eszembe jut, hol nem.
Hol várom egy kicsit, hol meg nem.
És lehet várni aktívan vagy
passzívan. Az Ige erre az aktív várakozásra tanít bennünket. Ez a fajta
várakozás magában foglalja az imádkozást, a bibliaolvasást, a tudatosan élt
keresztyén életet, amikor nem csak saját magammal foglalkozom, hanem
igyekszem mások javára válni. És úgy kell várnunk a mi Urunk hazatértét,
mint a szolga teszi a példázatban.
Arról hallottunk, hogy a ház ura menyegzőre volt
hivatalos, de a szolga éberen várta a hazatértét. Nem felejtkezett el a
teendőiről, a feladatáról, csak azért mert éppen nem volt otthon az ura.
Nekünk is így kell várnunk Jézust: most nincs velünk fizikailag, de ettől
még nem szabad elfelejtkeznünk arról, hogy milyen feladatokat bízott ránk
és mit vár el tőlünk.
A passzív várakozás az olyan, mint amikor egy beteg
ember sokáig ágyhoz van kötve, aztán végül meggyógyul, és amikor megkérdezi
tőle valaki, hogy mivel töltötte az idejét, amíg beteg volt, azt feleli,
hogy: semmivel. Vártam, hogy meggyógyuljak.
Ez a fajta tétlen és
terméketlen váradalom úgy irányul a jövőbe, hogy közben elmulasztja a
jelent. Ez nem a keresztyén várakozás! Sokan éppen amiatt csalódnak az
Istenben, hogy csak várnak tétlenül, várják, hogy majd valami nagy csoda
történik az életükben, várják, hogy majd valami csoda folytán megváltozik a
hangulatuk, az arcuk, az emberi kapcsolataik. Várják, hogy az ígéretek
beteljesednek, hogy meggyógyulnak testi-lelki sebeikből, várják, hogy
értelmet nyernek a napjaik, hogy újjáélednek belülről és megújul körülöttük
a világ, de mindezekért semmit nem tesznek! Az ilyen ember könnyen csalódik
az Istenben.
De az Igében arra tanít minket Jézus, hogy aktívan
várakozzunk! És ehhez két parancsot ad nekünk segítségül. Mindkettő az állandó
készenlétről szól. Először is azt mondja Jézus: legyen derekatok
felövezve. Ha a keleti ember
munkára, harcra, vagy útra készült, egyrészt a hosszú ruháját övvel fogta
fel, hogy ne akadályozza a mozgásban, másrészt a fegyvert is az övhöz
erősítették. Nekünk tehát nem csak készenlétben kell állnunk, nem csak
annyi a feladatunk, hogy várjuk, amíg az Urunk hazatér. Ez a passzív
várakozás lenne.
Mind a szolgának, mind a
katonának csak egyetlen emberre volt szabad hallgatnia: az ő urára. Ebben a
várakozásban nemcsak szolgaként kell viselkednünk, hanem katonaként is.
Hiszen, nekünk nem csak az a
feladatunk, hogy abban az országban, amit kaptunk tőle, az ő országában,
várjunk tétlenül, hanem meg is védelmezzük azt. Mert ebben az országban van
benne kinek-kinek az otthona, a családja, amit ránk bízott az Isten, hogy
vigyázzunk rá.
Pál apostol is említi az
Efézusi levél hatodik részében azokat a fegyvereket, amiket az Istentől
kapunk, hogy ellen tudjunk állni a gonosznak: fel kell öveznünk magunkat
igazságszeretettel, fel kell vennünk a megigazulás páncélját, lábunkon a
békesség evangéliumának saruja kell, hogy legyen, kezünkben a hit pajzsa
legyen, fejünkön az üdvösség sisakja, kezünkben pedig a Lélek kardja.
Nagyon sok fegyvert kapunk az Úrtól, hogy ellen tudjunk
állni a gonosz minden álnokságának, és ne csak várjuk, hanem méltóképpen
várjuk őt vissza.
A másik parancs a várakozásra vonatkozóan úgy
hangzik, hogy legyen a lámpásunk meggyújtva. Jézus idejében a lámpást úgy készítették, hogy egy
szövetdarabot rákötöttek egy botra, azt olajba mártották és meggyújtották.
Egyébként a régi fordítás ezt nem is lámpásnak mondja emiatt, hanem
szövétneknek. A módszer tehát
megkövetelte azt, hogy az olajos edény is kéznél legyen, mert ha leégett az
olaj a szövetdarabról, akkor újra bele kellett mártani az edénybe.
Vagyis, nem elég, ha csak ezt
a botot hordozzuk, rajta a szövetdarabbal, hanem gondoskodnunk kell a feltöltésről
is! Gondoskodnunk kell az olajról! Sokszor azért siklik ki egy élet, egy
házasság, vagy bármilyen emberi kapcsolat, mert nem gondoskodunk az
olajról. Nem jut eszünkbe, hogy mi lesz, ha kialszik a lámpás. És sok
életben lett emiatt sötétség. Egy ideig égett a lámpás, aztán kialudt. És
akkor már lehet, hogy késő szaladni, megkeresni az olajat. Ezért mondja
Jézus, ezért figyelmeztet bennünket, hogy égjen a mi lámpásunk, amíg rá
várunk. Ne csak pislákoljon, ne csak ímmel-ámmal várjuk őt, ne csak
félig-meddig vágyakozzunk az ő visszajövetelére, hanem valóban világítson
ez a lámpás! És ahhoz, hogy az a lámpa igazi fényt árasszon, szükségünk van
az olajforrásra.
Ez a forrás maga Jézus
Krisztus, aki felkínálja nekünk az Ő Szentlelkét. Az olaj a Bibliában
mindig a SzL jelképe, ezért a kérdés ebben a példázatban az, hogy bennünk
meg van-e Krisztus Lelke. Ez a krisztusi lelkület ad erőt ahhoz, hogy
megbocsássunk egymásnak, ez ad erőt a házastársaknak a hűséghez, ez hasít a
szívünkbe, ha el akarjuk ferdíteni az igazságot, és ez bíztat bennünket a
szelíd szóra.
Erre a világító-lámpa-életre
ad parancsot Jézus ebben az Igében. Mert lehet élni úgy is, hogy nem
foglalkozunk azzal, hogy világít-e a lámpásunk vagy sem, csak nem érdemes.
Lehet úgy élni, hogy nincs tartalékolajunk, és ha elég az első adag a
szövetről, akkor utána már csak a sötétség marad. Lehet élni úgy, hogy csak
káromkodás, részegeskedés, hazudozás, féltékenység, fájdalom vagyunk, csak
nem érdemes. Vagy lehet élni úgy, hogy a gyerekeink, unokáink büszkén
emlékeznek vissza ránk, hogy milyen világító életünk volt.
Kb. egy hete beszélgettem az egyik unokatestvéremmel,
és szóba került nagyapánk, aki 2 éve hunyt el. Visszaemlékeztünk, hogy
milyen áldott élete volt, mennyit olvasta a Bibliát, kereste a kapcsolatot
az Úrral és mindenben az Ő akaratát látta és fogadta el, akár jó, akár
rossz történt az életében. Így tudta teljes méltósággal elhordozni az
évekig tartó súlyos betegségét. Soha nem panaszkodott, mindig csak
csendesen fohászkodott az Istenhez. Sajnos soha nem mondtuk el neki, hogy
mennyire csodáltuk az ő világító életét.
Legyen a mi lámpásunk is meggyújtva és árasszunk
fényt magunk körül a várakozásban! Lángoljon a szívünk, égjen a hitünk és
így várakozzunk, hiszen ezt a parancsot kaptuk Krisztustól! Legyen az egész
életünk egy adventi időszak, de különösen most figyeljünk erre a parancsra,
amikor karácsonyra készülünk! Mert az, hogy milyen lesz az ünnepünk, nagyon
sokban függ attól, hogy fel van-e övezve a derekunk az Ige kétélű kardjával,
és hogy valóban világító lámpások akarunk-e lenni.
De akinek még nincs meg ez a világító élete, akinek
még nincs meg az olaja, amivel utántölthetné a pislákoló szeretet,
békesség, hit lámpását, az kérje bátran! Hiszen Jézus maga mondja a Máté
evangéliuma 7. részében: kérjetek és adatik nektek! Kérjetek Szentlelket és
megkapjátok!
Az Úr elé ha tárod a szív alázatát, Őt nem
hiába várod. Betér hozzád, megáld. A testi gőg halál. De bűnödet ha bánod,
Szentlelke bőven árad, s a szív üdvöt talál. Ó Jézusom, szegényed kér, vár,
epedve hív. Te készítsd el, tenéked lesz otthonod e szív. Jer hű szívembe
hát! Habár szegény e szállás, de mindörökre hálás, úgy áldja Krisztusát. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|