| Vissza az igehirdetésekhez | Vissza a főoldalra |

 

Isten várása, a bűnbánat és az advent

 

 

 

Imádkozzunk!

 

Édesatyánk, az Úr Jézus Krisztus által, Hálát adunk neked azért, hogy újra elhoztál ide bennünket a gyülekezetbe. Hálát adunk Neked kegyelmedért, szeretetedért. Urunk! Hála van a mi szívünkben, azért, hogy még mindig nem fordultál el tőlünk. Bár sok a bűnünk, megszámlálhatatlan, Te mégis szeretsz bennünket. Urunk! Köszönjük ezt a kegyelmet. Eljöttünk most hozzád Atyánk! Zaj van a világban, s talán zaj van bennünk is, de kérünk, csendesíts most el bennünket. Csendesíts el, a Te szavadra, és halljuk meg azt, fogadjuk be azt, és cselekedjük azt. Kérünk, hogy légy itt közöttünk Lelked által, Te légy az Ige hirdetőjével, és hallgatóival. Szólj Uram, mert hallani akarják a Te szolgáid a Te szódat. Ámen!

 

 

Zsoltárok könyve 130.

 

1Zarándokének. A mélységből kiáltok hozzád, URam! 

2Uram, halld meg szavamat, füled legyen figyelmes könyörgő szavamra! 

3Ha a bűnöket számon tartod, URam, Uram, ki marad meg akkor? 

4De nálad van a bocsánat, ezért félnek téged.  

5Várom az URat, várja a lelkem, és bízom ígéretében. 

6Lelkem várja az Urat, jobban, mint az őrök a reggelt, mint az őrök a reggelt. 

7Bízzál, Izráel, az ÚRban, mert az ÚRnál van a kegyelem, és gazdag ő, meg tud váltani. 

8Meg is váltja Izráelt minden bűnéből.

 

 

 

Kedves testvéreim! A 130. zsoltárnak, bár ószövetségi igerész, akár azt a címet is adhatnánk, hogy az Isten várása, azaz az advent. Vagy, hogy még lényegre törőbb legyen a cím, akár azt is, hogy az Isten várása, a bűnbánat és az advent. Ez a zsoltár valójában egy bűnbánati zsoltár. És mégis, testvérek az idők folyamán, az egyház, Isten népe felismerte azt, hogy ez a zsoltár, akár egy bűnbánati zsoltár mellett, akár egy adventi zsoltár is lehetne. Hogyan lesz a bűnbánatból advent? Az most ki fog derülni ez alapján az ige alapján. Sokszor hallani azt, hogy az emberektől ellopták a tízparancsolatot, és ezért elszabadult a lelkiismeretük. Hisz, akik nem ismerik Isten parancsait, azoknak valóban eltompul a lelkiismeretük. Amikor Isten helyett bálványokat, teremtményeket, a pénzt, a hatalmat, a földi, anyagi javakat imádják, vagy akár embert is imádnak. És végül is, ebben a helyzetben, oda jutnak, olyan mélységekbe, hogy a bálványok sorra cserbenhagyják az embert.  S akkor minden azon múlik, hogy tud-e az Istenhez kiáltani szabadításért. Ellopták a tízparancsolatot? Ha nem tiszteljük az időseket, ahogy a tízparancsolat mondja, akkor nem sokára az következik belőle, hogy a gyermekeket és a gyengéket szemétre dobják. Ha nem tiszteljük a más tulajdonát, bizonytalanná lesz, és rövid időn belül veszélybe kerül a mi tulajdonunk is. Ha nem tiszteljük a házasság szentségét, akkor sivárrá, magányossá válik életünk, és mások életét is megkeserítjük. Ha nem tiszteljük mások életét, rádöbbenünk, hogy saját életünk is veszélyben van. Vajon hallottak-e valaha azok arról a parancsolatról, hogy ne tégy hamis tanúbizonyságot a te felebarátod ellen, akik naponként szidják, s vádolják, rágalmazzák egymást, a parlamenttől a komoly hírlapokon át egész bulvárlapokig. Nem tudom, lehet, bizonyára hallottak erről, de egész biztos, hogy szóban és mindenféle mendemondákban egymást kikezdik, és kikezdik a másik ember becsületét. És kérdezhetnénk, hogy mi annak a következménye, hogy ellopják a tízparancsolatot. Talán az, ha azt mondják, hogy ne törődj vele, hogy mit mond Isten. Ne törődj azzal, hogy mit akar Isten. Egyedül a saját magad hasznával kell törődnöd, sőt nem kell törődnöd a másik emberrel sem, mert egyedül te lehetsz, és te vagy egyedül a világ középpontja. Bűn? Hát bűn pedig nincsen, csak tévedés. Ha tönkre megy az életed, ne gondolkozz valami következményen. Akkor, csak az történt, hogy egyszerűen nem volt szerencséd. Az ember mélyen benne van a bűn csapdájában, amit lehet, hogy maga állított saját magának, vagy mások állítanak neki, időről időre. Testvéreim! Isten igéje most mégis másra tanít bennünket. Arra tanít, hogy az ilyen helyzetekben, minden körülményben mélységből, szenvedésből, nyomorúságból és még a bűn átka okozta nyomorúságból is szüntelenül, hozzá kiáltsunk. Mert amikor rádöbbenünk arra, hogy milyen helyzetben vagyunk, és Istenhez kiáltunk, akkor ebből a panaszból tapasztalat lesz. Mert Isten bizonyosan meghallgat minket. Mert irgalmas és szabadító Isten. Szabadító Isten, így minket is meg akar szabadítani, és segíteni akar, és a segítség és a hálaadás édestestvérei egymásnak. Közel vannak egymáshoz, mert Isten irgalmas, aki megszán bennünket, aki nem akarja azt, hogy bűnös, nyomorult emberek elvesszünk.

 

Hogyan lesz a bűnbánatból advent? Az Isten-várás és az Isten megérkezése minden formájának a lényege a bűnbocsánat. Hiszen minden nyomorúság, ami betört a világba, mindennek oka a bűn, azaz az Istennek megvetése, az Ő akaratának az Ő szeretetének a semmibe vétele. De testvéreim, az a csodálatos, hogy mindennek ellenére mégis jöhetünk Istenhez, és kiálthatunk hozzá, ahogy a zsoltár is mondja. Amikor az Úr Jézus krisztus a Földön járt, meggyógyított egy születésétől fogva béna embert. Ennek a bénának a barátai sok mindent megtettek azért, hogy barátjuk meggyógyuljon, és Jézus elé kerülhessen. Odamentek a házhoz, ahol volt, de nagy volt a tömeg, ezért nem tudtak bemenni. Felmentek a tetőre, megbontották a tetőt, ahol Jézus volt, és hordágyon leeresztették oda, eléje. Jézus ekkor ránézett a bénára, és azt mondta, hogy ember megbocsátattak a te bűneid. És érdekes, hogy a környező sokaság elkezdett elégedetlenkedni. Miért csak azt mondja, hogy megbocsátattak a te bűneid? Miért akarja ilyen olcsón elküldeni ezt az embert? És Jézus így folytatja mondását: Megbocsátattak a te bűneid, de, hogy megtudjátok, hogy az ember fiának van hatalma megbocsátani a bűnöket, mondom neked, hogy kelj fel és járj! Tudjuk tovább a történetet, a béna meggyógyult, felkelt és járt. Hiszen itt sem a testi gyógyulás a lényeg, hanem a legfontosabb a bűnbocsánat. És ebben a történetben is a bűnbocsánat a legnagyobb dolog. Testvérek, nekünk is meg kell bocsátani a másik embernek, ha megbánt, ha valamit tesz ellenünk. De önmagában ez még nem gyógyít. Ez a gyógyulás kezdete lehet igaz, de ez önmagában még nem gyógyít. A gyógyító bűnbocsánat az egyedül az Istentől jön, mert egyedül neki van hatalma megbocsátani úgy a bűneinket, hogy azokat el is törölje. És ezzel megszűnik a közötte és közöttünk lévő nagy szakadék. Vagyis, mi emberek, teremtmények, porszemek az Isten közösségébe kerülünk, és vele lehetünk. Mindez a szüntelen könyörgésnek, és a szüntelen hozzáfordulásnak a következménye lehet.

 

Testvéreim! Ady Endre szavai, olyan csodálatosan fejezik ki az Isten érkezésének az élményét. Így írja egyik versében: Mikor elhagytak, mikor a lelkem roskadozva vittem, csöndesen és váratlanul átölelt az Isten. Testvérek! Van egy jó hírem. Az Isten elérkezik mindazokhoz, akik sóvárognak utána. Elérkezik hozzánk, elérkezik azokhoz, akik ki tudják mondani, hogy nagy mélységből kiáltok hozzád. Hallgass az én szómra. Talán mi is készülünk most a karácsonyra, benne vagyunk az adventben, és így karácsony előtt, bizonyára nagyon sok dolgunk van. A készülődés, takarítás, vásárlás. Talán úgy érezzük ilyenkor, hogy olyan jó lenne már, hogy az ünnep csendjében megpihenhetnénk. És valóban milyen jó az. De még jobb az, ha az ünnep csendjében úgy pihenünk meg, hogy Istenhez kiáltva, bűnbánatot tartva, méltóan ünnepelünk. És testvérek, aki megtapasztalta Istennek ezt a segítségét, jelenlétét, annak a jövője felől is bizonyossága van, mert tudja, hogy az Isten, aki egyszer eljött, el fog jönni máskor is. Isten eljön, újra és újra az anyaszentegyházba, hogy megtisztítsa és megelevenítse azt. Isten eljött a világba, és majd el fog jönni, és Isten el akar jönni a te életedbe is ezen az adventen, ezen a karácsonyon. Immár az éjszaka múlóban van, mondja Pál apostol a római levélben. És a Nap egészen közel jött. Isten a Szentlélek által egészen közel jön hozzánk. És mi is kiálthatunk hozzá, és Ő a segítségünkre siet. Megkapjuk a jövőnek, Isten országának a zálogát. Annak az országnak a zálogát, ahol már nem lesz félelem. Ahol már nem lesz semmi baj, ahol nem lesz sóvárgás, hanem Isten lesz minden, mindenekben. És megkapjuk annak az országnak a zálogát, ahol boldogságban élhetünk. Mert lehet, hogy boldogok lehetünk itt a Földön ideig, óráig. De Isten más boldogságot akar adni. Bízzál Izráel az Úrban, mert nála van a kegyelem. Gazdag Ő, és meg tud váltani. Meg is váltja Izráelt minden bűnéből. De mindehhez testvérek feltétel az, hogy közöttünk legyen nyilvánvalóvá Istennek a megérkezése és eljövetele. Mi tapasztaljuk meg a saját életünkben azt, hogy Isten eljött, ezt a csodát, ezt a megérkezést. Hogyan lesz a bűnbánatból advent? Mindenek előtt úgy, hogy az ember rádöbben arra, hogy menthetetlen helyzetben van: A mélységből kiáltok hozzád, Uram. De a menthetetlen helyzetből is van menekvés, mert neki semmi sem menthetetlen. Hogyan lesz a bűnbánatból advent? Ahogy ebben a zsoltárban is. Az első három versben bűnbánatról olvastunk, a többi versben pedig a várakozásról van szó. Bűnbánat és várakozás. Jó sorrend lehet. Bűnbánat és várakozás. Jó sorrend lehet a te életedben is, a te adventedben. A várakozást előzze meg ez a bűnbánat. Luther Márton azt mondta a 130. zsoltárról, hogy olyan ez a zsoltár, mint ha Pál apostol írta volna. A hit által és ingyen kegyelemből való megszabadulásnak a zsoltára. Természetesen nem Pál apostol írta, bizonyára sokszor énekelte ő is, de tiszta hang csendül fel ebből a zsoltárból. Tiszta hang, a sóvárgás a megváltásban, a szabadulásban való bizodalom, és az Isten megérkezésében való hálának a hangja. Amit az ember újra és újra megtapasztalhat, ha hozzá kiált.

 

Testvéreim! Legyen ez az advent hitünknek, reménységünknek és sóvárgásunknak a megerősítése. Várjuk úgy a karácsonyt, az igazi asztalközösséget is, hogy bűnbánatot tartunk. Hívjuk Őt segítségül a mélységből, és ne felejtsük el, mert az Ő ígéretei biztosak. Ha mi segítségül hívjuk Őt, akkor Ő bizonyosan megérkezik. És csak így érkezhet meg a te életedbe is, a te karácsonyodba is. Tarts bűnbánatot, és bűnbánatot tartva várakozz. Állj majd tisztán oda az Isten asztalához, az asztalközösségéhez, és tudd azt, hogy Ő a szent Fiát érted küldte el ebbe a világba. Így legyen. Ámen!

 

 

3. Énnékem reménységem 
Vagyon csak Istenben, 
És bízik az én szívem 
Ő szent igéjében. 
Én lelkem erős hittel 
Az Urat óhajtja, 
Mint a virrasztó éjjel 
A virradtát várja.
 
4. Izráel, az Istenben 
Vesd reménységedet, 
Mert szent irgalma bőven 
Nagy messze kiterjedt. 
Megsegít ő mindenben, 
Hívein könyörül, 
Az Izráelt kegyesen 
Kimenti bűnébül.
 

130. dicséret 3-4.

 
 

Imádkozzunk!

 

Mennyei Édesatyánk! Hálát adunk Neked azért, hogy szóltál hozzánk. Hálát adunk Neked azért, hogy nem hagytál a Te szavad nélkül. Urunk! Valóban sokszor azt érezzük, hogy ránk nehezedik a mi bűneink súlya. Sokszor azt érezzük, hogy annyira a mélyben vagyunk, hogy meg sem hallani szavunkat. De ilyenkor jó biztatás ez a zsoltár, hogy bármikor, bárhonnan kiálthatunk hozzád. Urunk, a nagy mélységben vagyunk, hozzád kiáltunk, hogy szabadíts meg bennünket a mi bűneinktől. Kérünk, töröld el azokat, töröld el Atyánk, hogy veled lehessünk egy közösségben, hogy a Te jelenlétedet élvezhessük. Urunk, megköszönjük Neked azt, hogy Te adtad számunkra, ezeket a szavakat, köszönjük, hogy biztattál az adventben és biztattál az ünnepre készülve. Urunk, add azt, hogy felkészülve, tiszta szívvel álljunk majd a Te asztalodhoz. Köszönjük, hogy Te azt ígéred, hogy eljössz ebbe a világba. Kérünk Urunk, hogy szüless meg a mi szíveinkben is, jöjj el, tisztíts meg bennünket, és add Atyánk, hogy így tudjunk Rád figyelni. Így tudjuk élni az életünket, rád figyelve, benned bízva, hozzád imádkozva. Kérünk Urunk, áldd meg ezeket az esti órákat, és adj békességet a mi szívünkbe. Annak a nevében kérünk, aki így tanított minket imádkozni:

 

„Mi Atyánk, aki a mennyekben vagy, szenteltessék meg a te neved, 10jöjjön el a te országod, legyen meg a te akaratod, amint a mennyben, úgy a földön is; 11mindennapi kenyerünket add meg nékünk ma, 12és bocsásd meg vétkeinket, miképpen mi is megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek; 13és ne vigy minket kísértésbe, de szabadíts meg a gonosztól; mert tied az ország, a hatalom és a dicsőség mindörökké.” Ámen. 

 

„És Isten békessége, mely minden értelmet felülhalad, meg fogja őrizni a ti szíveiteket, és gondolataitokat a Krisztus Jézusban.” Ámen!

 

| Vissza az igehirdetésekhez | Vissza a főoldalra |