|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Ő szabadítja meg népét bűneiből”
Lekció: Ézsaiás 9:5-6
5Mert egy gyermek születik nekünk, fiú adatik nekünk.
Az uralom az ő vállán lesz, és így fogják nevezni: Csodálatos Tanácsos,
Erős Isten, Örökkévaló Atya, Békesség Fejedelme! 6Uralma növekedésének és a békének nem lesz vége a
Dávid trónján és országában, mert megerősíti és megszilárdítja törvénnyel
és igazsággal mostantól fogva mindörökké. A Seregek URának féltő szeretete
viszi véghez ezt!
Textus: Máté 1:21
21Fiút fog szülni, akit nevezz
el Jézusnak, mert ő szabadítja meg népét bűneiből.
Kedves
Testvérek!
A vizsolyi templomban tett látogatásom során, még
régen, hallottam egy régi legendát Kristófról, akinek ott freskót is
készítettek. E szerint a legenda szerint Kristóf arra vállalkozott, hogy
ahol nem volt híd a folyón, ő majd átszállítja az embereket. Hatalmas ember
volt, nem félt attól, hogy majd valakit cipelni kell, és így vitte át sorra
az embereket a zúgó folyón. Egymás után jöttek, és egyszer egy gyermek állt
meg előtte. Gondolta, most aztán könnyű dolga lesz. Ezt a gyermeket
könnyedén átviszi a túlsó partra. Vállaira vette, belegázolt vele a
folyóba, de egyszerre csak azt érezte, hogy egyre nehezebb ez a gyermek. És
már rogyadozott a lába, alig várta, hogy a túlsó partra elérjen, mert már
remegtek az erős lábak, és valahogy nehezen bírta ezt a kisgyermeket.
Amikor végre kimerülten átértek a túlsó partra, akkor letette a gyermeket,
leborult előtte, és megkérdezte, hogy: tulajdonképpen ki vagy te, aki
gyermek létedre ilyen súlyos vagy? És akkor bemutatkozott neki ez a
gyermek: én Jézus vagyok, és én hordozom a világ összes bűnét. Kristóf
utána Krisztus-hordozó lett. Ezt jelenti a neve is; hogy utána szolgált az
ő Urának, Jézus Krisztusnak.
Gyermek születik nékünk, fiú adatik nékünk, az uralom
az ő vállán lesz – olvassuk Ézsaiás próféta könyvében. Gyermek születik,
akinek a vállain ott van az egész világ bűnterhe. Fiú adatik nékünk.
Józsefnek így szól az angyal: Mária fiút fog szülni, akit nevezz el
Jézusnak, mert ő szabadítja meg népét bűneiből. Igen, gyermekként,
tehetetlen csecsemőként jött világra Jézus, de akik igazán leborultak
őelőtte, már látták benne a világ üdvözítőjét. Láthatták benne azt, aki
magára veszi a világ bűneit, dicsőítik őt a pásztorok, a bölcsek, mert
látják benne a békesség fejedelmét. Látják benne a szabadítót, akit Isten
elküldött ebbe a világba. S majd így ír róla az apostol: „tetszett az Istennek, hogy benne lakjék
az istenség egész teljessége testileg.” Tetszett az Istennek. Tetszett
az Istennek, hogy először gyermekként magasztaljuk őt, de ebben a
gyermekben már megláthatjuk az Isten szabadító szeretetét. A féltő
szeretetét, amit elkészített az ember számára.
„Hasonlóvá kellett lennie a testvéreihez” – írja a Zsidókhoz írt levél
a nemrég olvasott szakaszban, „hogy
irgalmas és hű főpap legyen az Isten előtti szolgálatban, hogy engesztelést
szerezzen a nép bűneiért.”
Gyermek, megígérve Józsefnek és Máriának. Gyermek,
akit először nem értenek igazán, hogy miért és hogyan kellett, hogy
megszülessen. Amikor az angyal magyarázza az ő szüleinek: nagy lesz ő, a
magasságos fiának mondják majd, akkor Mária is egyre jobban kezdi érteni,
hogy nem akárki lesz az ő gyermeke. Add neki azt a nevet, hogy Jézus.
„Jézus, neved oly csodálatos” – szoktuk énekelni. Vagy: „Jézus,
te égi szép, tündöklő fényű név”. És nem csupán a hangzása miatt tündöklő fényű, hanem
sokkal inkább értelme miatt, hiszen azt jelenti, hogy szabadító. Ő
szabadítja meg népét bűneiből. Isten által adott név ez. Az Isten
parancsolta, tanácsolta az övéinek, hogy ezt a nevet adják neki itt e
földön. De tudjuk azt is, hogy ez a név igazán meg fog dicsőülni.
Megdicsőül úgy, ahogyan a Filippi levélben olvasunk majd róla. Azt a nevet
adományozta neki, amely minden névnél nagyobb, amely névre meghajol
mindenki: mennyeiek és földiek egyaránt. Ézsaiás előre, csodálatos nevekkel
illette az Úr Jézust: Csodálatos Tanácsos, Erős Isten, Örökkévaló Atya,
Békesség Fejedelme lesz ő nekünk. És boldog az, aki már a gyermek Jézusban
is a Szabadítót ünnepelheti. Boldog az, aki tudhatja, hogy Isten
megszabadít bennünket bűneink terhétől.
Bűnről beszélni karácsonykor? Hát nem mindig szokás.
Valaki így fogalmazott, hogy: tudja mi nálunk a karácsony? Elég keserűen:
porhintés és rongyrázás. Porhintés, vagyis azokról a bűnökről most nem beszélünk,
csak bírjuk ki a karácsonyt, seperjük szőnyeg alá a problémákat, a bajokat,
mutassuk a legszebbet kifelé és egymás előtt is.
Ó de sok családi együttlét indul így! Olyan sok
családi együttlét indulhat így, hogy csak bírjuk ki ezt a feszült helyzetet!
Még keresztyén családokat is megkísért és közben énekeljük, hogy békesség
földön az embernek. A feszült helyzet sokszor elviselhetetlenné válik. És
milyen szép volt nemrégen a hóval borított táj! Belepte a piszkosságot,
belepte a mi utcánk sarát is, és most, hogy eső esik, látszik minden újra.
Igen, mi sokszor próbálkozunk azzal, hogy csak eltakarjuk a mi bűneinket.
Emberi próbálkozásunk, hogy csak ünneplőbe öltözünk kívülről, vagy szépen
mosolygunk vagy szépen szólunk, és belül pedig nincs rendben minden.
Ideig-óráig megoldásnak tűnhet, de az igazi szabadulást, az igazi
szabadítást csak az Úr Jézus által kaphatjuk meg. A bűntagadást – talán
ideig-óráig úgy tüntet fel bennünket, minden rendben van –, de János
apostol így mondja: „Ha azt mondjuk,
hogy nincsen bűn bennünk, önmagunkat csaljuk meg.” Önmagunkat csapjuk
be. Aki azt mondja, hogy nincs bűne, az tulajdonképpen azt mondja ki, hogy
nekem nincs szükségem szabadítóra. Tulajdonképpen azt mondja, hogy nekem
nincs szükségem Jézusra. Ha azt mondja valaki, hogy ő mindent tud, és
mindent rendesen végez, akkor kimondja azt is, hogy Jézus nekem csak most,
karácsonykor, arra kell, hogy díszletként szerepeljen a karácsonyi
ünnepségben, talán a főtéren, talán az otthonainkban elhelyezett kis
jelképek alapján, de nem igazán szabadítót keres a gyermek Jézusban, és nem
igazán szabadítót talál a felnőtt Jézusban. Jézus elmondja, hogy ő azért
jött, hogy megkeresse és megmentse, ami elveszett. Nem az egészségeseknek
van szüksége orvosra, hanem a betegeknek. Nem azért jöttem, hogy az
igazakat hívjam, hanem hogy a bűnösöket. A mi karácsonyunk lehet olyan óhaj
a szívünkben, hogy az Úr szabadítására várunk. Szabadításodra várok Uram! –
mondja a Zsoltárok könyvében a zsoltáríró. Ő szabadítja meg népét bűneiből.
A seregek Urának féltő szeretete az, ami az evangéliumot jelenti számunkra,
hogy ő az ő tulajdon fiát nem kímélte, hanem odaadta nekünk, hogy vele
együtt mindent nekünk ajándékozzon.
Még lesz egy történet, egy gyermektörténet. Már
elkészültem, amikor kezembe került egy újság, és abban találtam egy gyermek
Jézusról szóló képzelt történetet, s most ebből szeretnék néhány dolgot
átadni. A jászolbölcsőben fekvő gyermek megszólít egy kisfiút, aki aggódva
tekint az istállóba.
„Szeretnék tőled kérni valamit” – szólalt
meg a kicsi jászolban fekvő gyermek. A fiú ingerülten válaszol: „Nincs
semmim. Hagyj békét, nekem, nincs semmim!” Ám a jászolbölcsőben kitartóan
újra megszólal a hang: „Három dolgot szeretnék kérni tőled. A legutolsó
fényképedet, a tányérodat, és azt a mondatot, amit szüleid kérdésére
válaszoltál, amikor megkérdezték, hol van a tányérod.” A fiú meglepődött, s
hebegve-habogva válaszolt: „A fotón olyan utálatosan néztem ki, hogy össze
is téptem. A tányérnak vége, összetört. A szüleimnek pedig hazudtam a
tányérról.” Ekkor a jászolbölcső gyermeke ezt mondta: „Látod, azért jöttem,
hogy nekem add azt, amivel elégedetlen vagy, meg azt, ami összetört az
életedben. Meg azt, ami hazugság a szavaidban, életedben, s ami bűn Isten
szemében. Mostantól minden nap eljöhetsz hozzám!”
Három dolog? A mi elégedetlenségünk, aztán a hazugságaink,
aztán az összetörettetéseink. Igen. És még sorolhatnánk. Mivel mehetünk az
Úrhoz? Miben kérhetjük az ő szabadítását? És tudjuk azt is nagyon jól, hogy
nem ez a gyermek most a szabadító, hanem a szabadítás a kereszten, Jézus
Krisztus kiontott vére által lett igazán a miénk, és igazán szabadítássá
életünkben. Bocsánatot ad nekünk.
Egyik nap valaki felhívott a múlt héten, hogy: tudod,
mit olvastam? Azt, hogy az én bűneimet a tenger mélyére vetette az Isten.
És ez engem most újra nagy örömmel töltött el. Az illető már nem először
olvassa ezt az Igét. De újra olyan erőt adott, hogy az ő bűnei így vannak a
tenger fenekén, mélyen, kihorgászhatatlanul. Nem kell nekünk búvárkodnunk
vagy visszapecázni ezeket. Isten eltette. Eltemette. Nem kell nekünk már
azon bánkódni, ha igazán a miénk lett a szabadító szeretet Jézus Krisztus
által. Megszabadít bennünket a bűn rabságából! Már nem vagyunk a bűn
rabszolgái, akik hiszünk az ő szabadító szeretetében! Rousseau, a nagy
gondolkozó, így beszél erről: nem az a szabadság, hogy azt teheted, amit
akarsz, hanem, hogy nem kell megtenned azt, amit nem akarsz. Igen, Jézus
így tud szabadítani minket. Meg tud szabadítani minket a büntetéstől, az
ítélettől, a kárhozattól, ahogy énekeltük az énekünkben is, hiszen ő
vállalta a mi vétkeink miatt a büntetésünket. Vétkeink miatt kapott sebet.
Ő szabadítja meg népét bűneiből. Ő szabadítja meg azt a népet bűneiből, aki
talán most sötétségben ül. És imádkoznunk kell azért is, hogy akik még most
is sötétségben ülnek, őket is hozza ki onnan Isten szabadító szeretete. A
halál árnyékának völgyén járók között is hadd ragyogjon fel az Isten
világossága! A reménytelenségben csüggedt emberekhez is hadd jusson el az
örömhír és hadd szabadítson meg minket Jézus Krisztus szeretete. Azokat is,
akik egyedül vannak a magánytól, az egyedülléttől. És ha tovább olvastam
volna Máté evangéliumából, azt mondja az írás: „íme a szűz fogan méhében, fiút szül, akit Immánuelnek neveznek,
ami azt jelenti, velünk az Isten”. Vagyis, ha magányosak vagyunk is,
vagy ha tömegben vagyunk magányosak, Isten megszabadíthat minket akár még
az egyedülléttől is. Megszabadíthat minket olyan terhektől is, amiket
egyedül nehezen viselnénk. Így akar nekünk Isten, az ő szabadító szeretete
által örvendező ünnepet adni. És befejezésül, hogy gondolkozzunk, hogyan is
szól hozzánk a gyermek Jézus, Hieronymus egyházatya nyomán olvasok még egy
történetet, egy elképzelt párbeszédet, ami gondolkoztasson el minket, hogy
hogyan is állunk mi a jászolbölcső mellett.
Kis Jézusom, gyenge tested hidegtől
remeg.
Így szerzed meg drága áron
üdvösségemet.
Jászlad előtt térdelek, és szavam
esdve kérd:
mit adhatna hálás szívem
szeretetedért?
„Semmit! Csak az angyalokkal énekeld
nekem:
Istennek a magasságban dicsőség
legyen!
Magam érted még mélyebben megalázom
én
Gecsemáné kertjében s a Golgota
hegyén.”
Mégis, mégis, drága Gyermek, hadd
adjam neked,
hadd teszem kis jászlad elé minden
kincsemet!
„Nekem adod? Hiszen ég-föld s ami
kincse van,
mind az enyém: fénylő ezüst,
csillogó arany!
Mire való volna nekem kincsed,
aranyod?
Add oda a szegényeknek, és nekem
adod!”
Kész örömmel teljesítem szent
kérésedet.
Mégis, mégis: mit adhatnék egyedül
neked?
Mondd meg, drága égi Gyermek! Súgd
meg szelíden!
Meghasad a fájdalomtól másként a
szívem.
„Hát megmondom: bűneidet nekem
adhatod.
A rossz lelkiismeretet, a
kárhozatot!”
De mit akarsz bűneimmel, kisded
Jézusom?
„Add nekem! És mind magamra veszem,
vállalom!
És cserébe tiszta szívet adok
teneked:
tiszta szívet, békességet, örök
életet!”
Kis Jézusom, szememben most
hálakönny ragyog.
Nem kérsz tőlem semmi szépet,
nemeset, nagyot,
csak rosszat! Fogadd hát el bűnös
szívemet,
és cserébe add a tisztát, add a
tiedet!
Még az örök életre is elég lesz
nekem,
ott is téged dicsér érte hálaénekem!
Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|