|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Örökké tart
szeretete!
Zsoltárok
136.
1Adjatok hálát az ÚRnak, mert
jó, mert örökké tart szeretete!
2Adjatok hálát
az istenek Istenének, mert örökké tart szeretete!
3Adjatok hálát
az urak Urának, mert örökké tart szeretete!
4Nagy csodákat
művel egymaga, mert örökké tart szeretete.
5Bölcsen alkotta
meg az eget, mert örökké tart szeretete.
6A földet a víz
fölé terítette, mert örökké tart szeretete.
7Megalkotta a
nagy égitesteket, mert örökké tart szeretete,
8a napot, hogy
uralkodjék nappal, mert örökké tart szeretete,
9a holdat és a
csillagokat, hogy uralkodjanak éjjel, mert örökké tart szeretete.
10Lesújtott
Egyiptom elsőszülötteire, mert örökké tart szeretete.
11Kihozta onnan
Izráelt, mert örökké tart szeretete,
12erős kézzel és
kinyújtott karral, mert örökké tart szeretete.
13Kettéhasította
a Vörös-tengert, mert örökké tart szeretete,
14átvezette rajta
Izráelt, mert örökké tart szeretete.
15De a fáraót és
seregét a Vörös-tengerbe szorította, mert örökké tart szeretete.
16Vezette népét a
pusztában, mert örökké tart szeretete.
17Nagy királyokat
vert meg, mert örökké tart szeretete,
18dicső
királyokat ölt meg, mert örökké tart szeretete:
19Szíhón emóri
királyt, mert örökké tart szeretete,
20és Ógot, Básán
királyát, mert örökké tart szeretete.
21Odaadta
országukat örökségül, mert örökké tart szeretete,
22örökségül
szolgájának, Izráelnek, mert örökké tart szeretete.
23Gondolt ránk
megaláztatásunkban, mert örökké tart szeretete.
24Megszabadított
ellenségeinktől, mert örökké tart szeretete.
25Ő ad eledelt
minden élőlénynek, mert örökké tart szeretete.
26Adjatok hálát a
menny Istenének, mert örökké tart szeretete!
1Adjatok hálát az ÚRnak, mert jó, mert örökké
tart szeretete!
26Adjatok hálát a menny Istenének, mert örökké
tart szeretete!
Kedves
Testvérek!
Az emlékezésnek sokféle formája lehet: vannak, akik
egyszerűen elmenekülnek az emlékezés elől, akik nem szeretnek megállni,
mert akkor esetleg gondolkozni is kell. Gondolkozni arról, hogy honnan
rohan, és merre szalad. Inkább folyamatosan robotolnak. Inkább beleölik
magukat a munkába. Aztán vannak, akik próbálnak úgy, úgymond emlékezni: jó
nagy bulit csapunk! Ne kelljen gondolkozni. Nem minthogyha a buli ellen
lennék, de amikor ez pótlék, akkor ott valami még sincs teljesen rendben.
Vannak, akik pedig panaszkodva, keseregve magukban Isten ellen, vagy
némelyek esetleg a sors ellen, lázadoznak. És sorolgatják keserveiket,
nyaldossák sebeiket, melynek egy részét talán saját maguknak okozták.
Egy neves igehirdető írta egyszer: „Képtelenség
mindent teljesíteni, amit az emberek elvárnának tőlünk, hiszen épp csak
annyi időnk van, hogy az Isten akaratát véghezvigyük.”
Tehát ha nem sikerül mindent elvégeznünk, akkor
valószínűleg többet vállaltunk, mint amennyit Isten szánt nekünk. Vagy a
másik lehetőség: túl sokat nézzük a televíziót. Igen. Mennyi időnk van?
Mert mindenkinek a szája íze szerint cselekedni, minden családtag elvárását
maximálisan teljesíteni, és a munkahelyen is és a szomszédok között is,
Uram bocsánat a gyülekezetben... Mindenkinek a szája íze szerint
cselekedni, ez képtelenség és erőnk se lenne hozzá. De akkor ilyen alapon, ha egyszer csak
megállunk, akkor mindig csak rossz lelkiismeretünk lehetne, vagy
kesereghetnénk, hogy kevés az időnk, vagy kevés az erőnk. Sokféleképpen
lehet emlékezni. Nem sorolgatom ezeket a változatokat, a menekülésen át a
kesergésig említettem egyet-kettőt.
A
fölolvasott zsoltár szavát szeretném a középpontba állítani: hálaadással.
A zsoltár így kezdődött: Adjatok hálát az Úrnak! És
ezzel zárult: Adjatok hálát a menny Istenének! Na most, persze,
parancsszóra? Nyilván nem erről van szó! De az emlékezés a keresztyén ember
számára, az hálaadás. Hálaadás. És újra mondom, hogy hálaadás. Miért?
Azért, mert a hálaadás Isten felé fordít bennünket. Merthogy az elvárások
azok millió felé rángatnának bennünket. És soha nem tudunk mindent
teljesíteni. De ha a hálaadás az megállít olykor, Isten felé emeli a
tekintetünket. A hálaadás az azt is jelenti, hogy merjük egy kicsit
végiggondolni. Persze vannak, akik erre azt mondják: nincs nekem erre időm.
Éppen azért kellene végiggondolni. Mert ha végiggondolunk dolgokat, ha egy
kicsit tervszerűbben csinálunk dolgokat, még időt is lehetne megspórolni.
Vagyis, a hálaadás, az mindenféleképpen emlékezésre hív. De a hálaadást és
a zsoltárt szeretném újra idézni: adjatok hálát az Úrnak. Adjatok hálát a
menny Istenének! Nem egyes szám első személy van! Többes szám első személy!
Vagyis, a hálaadás, az közösségi cselekmény a Szentírás szerint. Tehát a
hálaadás, az közösségbe állít, már csak azért is, mert ha egyénileg teszem,
akkor is az Istennel közösségbe állít. De itt horizontális értelemben is
közösségről van szó. Adjatok hálát! Ne maradj egyedül, ne gubózz be! Ne
zárd be a házad ajtajait, hanem keresd a hívek közösségét! Adjatok hálát!
Tehát a hálaadás közösségbe hív bennünket. A hálaadás összefüggéseket fog
megláttatni velünk, amit a napi robotban, rohanásban általában el szoktunk
téveszteni a szemünk elől. Az pedig nagyon veszélyes, mindannyian tudjuk,
hogy ha a célt nem látjuk, de megyünk. És még veszélyesebb, hogy ha
rohanunk, csak nem tudjuk, hogy merre. Lehet, hogy sokan rohannak, de az
még nem biztos, hogy jó irányba. Vagyis, a hálaadás az erőforrássá lehet.
Erőforrássá válhat a mi számunkra.
Emlékezni
sokféleképpen lehet. Lehet úgy is, hogy a magunk érdemeit sorolgatjuk:
Hálát adok Uram, hogy nem vagyok olyan, mint egyéb emberek, mint az a
vámszedő, meg még néhányan a szomszédban, meg még esetleg a templomosok
között is. Én különb vagyok! Így is lehet! De itt valami hamis. A hálaadás
erőforrássá válhat. Nézzük a fölolvasott zsoltár alapján, hogy ez a
hálaadás mit is jelenthet. A zsoltáros azt mondja: adjatok hálát az Úrnak,
mert jó. Mert jó. Szoktuk mondani, hogy: hát majd a jó Isten. De hogy is
van ez? Biztos, hogy mindig jónak látjuk az Istent? Biztos, hogy mindig?
Mert jó az Isten?
Vajon,
amikor nem értjük az Istent, most az okait nem akarom kutatni és
sorolgatni, hogy mennyi minden lehet az oka. Most csak megállapítom, hogy
bizony vannak olyan pillanatok, talán napok, amikor nem értjük az Istent.
És ha visszagondolunk a lassan elmúló esztendőre, akkor is bizonyára ki-ki
el tudna sorolni olyan eseményeket, napokat, talán heteket, amikor nem
értette. Nem értettem, amikor szenvedni, sírni hagytál - mondja az ének. Jó
az Isten, mondja a zsoltár. Biztos, hogy jó az Isten, vagy csak kegyes
szlogen? Az Istenről illik jót mondani. Jó az Isten, amikor nem értettük
őt? Jó az Isten, amikor nem értettünk egyet vele? Mert mi egészen másképp
gondoltuk. Talán ebben az esztendőben is sok minden kisebb-nagyobb ügyet,
dolgot, feladatot mi másként akartunk. Másként láttuk jónak, mint ahogyan
azt az Isten megengedte. Adjatok hálát az Úrnak, mert jó. És vajon a
betegágyon? - akkor is igaz? Vagy a betegágy mellett, beteget ápolva? Akkor
is jó az Isten? Amikor az egészségünk fogyatkozik? Amikor betegség jön?
Amikor halál jött közel? Adjatok hálát az Úrnak, mert jó - mondja a
zsoltáros. Igen? És az árvíz? És a belvíz, aminek a végét nem is látjuk
még? Amikor házak alját a fagy tartja össze, amíg még most lesz fagy? Jó az
Isten? - tehetik fel a kérdést azok, akik most emiatt rettegnek. Jó az
Isten - mondja a zsoltár, mondjuk. És amikor nincs munka? A
munkanélküliségben? Akkor is jó az Isten?
Amikor a válság miatt nem úgy alakulhattak dolgok, ahogy némelyek
gondolták, remélték - jó az Isten?
Nézzük,
hogy a zsoltár hogyan indokolja meg, hogy jó az Isten. És hogy adjatok neki
hálát, és hogy ez a hálaadás nektek jó.
Hármas vonatkozásban indokolja meg, és az egyik a
teremtett mindenségre néz és azt mondja: ember, nézz körül! Lásd meg a
teremtett világ szépségét! Lásd meg, hogy bölcsen alkotta az eget, a
földet, a vizeket, az égitesteket! Lásd meg a teremtett mindenség rendjét
és szépségét, bonyolultságát és nagyszerű működését, kivéve benne az
embert! Mert mi a szabad akaratunkkal bizony nagyon sokszor visszaéltünk,
de a teremtett mindenség nagyszerűen működik. Még a mi ellenünkre is. A
gyakori rombolásunk, kizsákmányolásunk, mérhetetlen pusztításunk ellenére
is. Még iszapkatasztrófát okozó felelőtlenségünk ellenére is, maga a teremtett
mindenség jól működik. Vagyis, ne csak a hétköznapi apróbb vagy nagyobb
bajokat lásd, mert akkor könnyen azt mondod, hogy nem jó az Isten! Jó az Úr
- mondja a zsoltár. És teremtő hatalmára mutat rá.
Másodszor, jó az Úr - mondja a zsoltáros -, és ezért
adjatok hálát neki. Az indoklás pedig, hogy Isten, szabadító Isten. És
ahogy - hiszen ez az Ószövetség zsoltára - az ószövetség népének hatalmas
szabadulás élménye az Egyiptomból való szabadulás volt. Erre emlékeztet.
Lesújtott Egyiptom elsőszülöttjére. Kihozta onnan Izráelt erős kézzel és
kinyújtott karral, kettéhasította a Vörös tengert, átvezette rajta őket, a fáraót
és seregét pedig a tengerbe szorította. Igen, az Isten, szabadító Isten.
Legyenek világbirodalmak, magukat istenítők, vagy mások által önmagukat
isteníttetők, az Úr Isten, amikor eljön az ideje, tengerbe szorítja őket.
Egész pontosan, hagyja, hogy vakon belemenjenek a saját vesztükbe. Az Isten,
szabadító Isten. Ha ezt a zsoltárt megnézzük, ennek a zsoltárnak, a 26
versnek itt van a tengelye, közepe, hogy az Isten, szabadító Isten. Vagyis,
amikor a zsoltáros azt mondja, hogy jó az Úr, akkor ezt állítja a
középpontba. Nem azt, hogy és ott a pusztában nem volt víz, és végre
találtunk, és keserű volt a víz, meg már megint manna, már megint manna,
már megint manna... Kaja van, csak az a baj, hogy ugyanaz. Nem a napi apró
kis butaságainkat, elégedetlenségünket és egyebeket sorol a zsoltáros,
hanem azt mondja, hogy az Isten jó, mert az Isten teremtő, mert az Isten
szabadító Isten.
Az újszövetség nyelvén is el tudjuk mondani, hiszen
karácsony után vagyunk. Az Isten, szabadító Isten, aki úgy szerette ezt a
világot, hogy egyszülött Fiát adta. Az, hogy a mi kisebb, napi, apró
elképzeléseink nem mindig úgy történnek, ahogy azt mi megálmodtuk, ez nem
az Isten jóságát vonja kétségbe, hanem hogy lehet, hogy mi rosszul és
rosszat álmodozunk, hogy mi rosszul gazdálkodunk az idővel. Hadd
emlékeztessek a bevezetőben említett idézetre: képtelenség mindent
teljesíteni, amit az emberek elvárnának tőlünk. Nem az Úr Istennel van a
baj, hanem az emberi elvárásokkal, meg azzal, amikor mi mindenkinek meg
akarunk felelni, és nem tudunk. Ez az igehirdető azt mondta: hisz épp csak
annyi időnk van, hogy az Isten akaratát véghez vigyük. Ez nem elég? Hát nem
ez a küldetésünk? Biztos, hogy mindenki akaratát kellene teljesítenünk? Az
Isten, szabadító Isten, és Jézus Krisztusban bűnt, halált, a legnagyobb
ellenséget is legyőző, vagyis, így szabadító Isten. Akkor pedig adjunk
hálát neki. Újra és újra legyen ott a szemünk előtt: ha a legnagyobb
szabadításra képes az Isten, akkor vajon a 365 nap egyik-másik
kisebb-nagyobb baja, nyomorúsága, az lenne olyan rettenetesen nagy, hogy
azok miatt már nem tudnánk hálát adni?
A harmadik mozzanat, amivel a zsoltáros úgymond
igazolja, megalapozza, hogy Isten jó, azt pedig úgy mondanánk, hogy a
gondviselés. A gondviselés, hiszen arról beszél a zsoltáros a zsoltár vége
felé: ő ad eledelt minden élőlénynek. Az Isten felhozza a napját jókra és
gonoszokra. Esőt ád ide is és oda is. A mennyiség miatt mindig háborgunk,
mert szerintünk nem igazságosan van elosztva, de van.
Emlékszünk még, pár évvel ezelőtt már nagyon komolyan
azon gondolkoztak, hogy a Balatonba mégiscsak bele kéne vezetni valahonnan
a Rába vagy a Rábca vagy valamelyik folyónak a vizét, mert kiszárad a
Balaton? Most meg az a baj, hogy nem tud lefolyni a Sión a víz! Mert mi,
ilyen rövidtávon tudunk gondolkozni sajnos; vagy akarunk gondolkozni. Pedig
már néhányszor hullámzott az elmúlt 50-60 évben. Mi így vagyunk. Mi örökké
elégedetlenek vagyunk: egyszer sok, egyszer kevés. A zsoltáros azt mondja:
adjatok hálát az Istennek, mert jó. A teremtő, szabadító, gondviselő
Istennek.
És a zsoltáron végig dübörög, vagy nagyon kedvesen
végig ismétlődik: mert örökké tart szeretete. Egy-egy mondat is néha
két-három részre van vágva, és közben megszólal: mert örökké tart
szeretete. Ez a szeretet az ószövetségi szóhasználatban, de az újban is
igaz, körülbelül így is fordítható, hogy szövetségi hűsége, kegyelme. Ez nem
az a kis „hely de…” szeretet! Nem minthogyha az rossz lenne, de a
szövetségi hűség az egy sokkal nagyobb dolog, mint amit mi ilyen kis „hely
de…” szeretettel szoktunk tanítani a gyermeknek. Örökké tart szeretete! Ő
hűséges marad, korszakokon átível! Irodalmak jönnek, mennek, magukat
öröknek hiszik, és semmivé lesznek, az Isten hűsége, szeretete pedig
ugyanaz. Embereket eltaposnak, egzisztenciákat tönkretesznek, az Isten
szeretete, szövetsége pedig ugyanaz. Erre indít a zsoltáros. Ebben
bízhatsz.
Nem abban kell bíznunk, hogy majd, ha egy újabb, meg
egy újabb, meg egy újabb kormány meg egy rendszer tökéletes lesz. Tökéletes
nem lesz. Kicsit jobb lehet, és az legyen. De nem ők a Megváltó. Mert ott
is lesznek csalódásaink. Nem mindegy, hogy kevés vagy sok. Örökké tart
szeretete! Szövetségi hűsége végigível! Itt a teremtéstől kezdve beszél a
zsoltár és indokolja meg, hogy miért érdemes az Istennek hálát adni, és
mennyi mindenért érdemes hálát adni! Újra és újra ismétlődik, hogy: mert
örökké tart szeretete! És itt gondoljunk a saját erőnk, egészségünk
változására, a saját hitünk, hűségünk ingadozására! Az ő hűsége pedig
ugyanaz! Az esztendők telnek, az évtizedek is telnek, a szövetségi hűsége
pedig ugyanaz.
Kedves Testvérek! Az esztendő vége felé az
emlékezésnek ilyen haszna lehet, ha hálával tudunk emlékezni. De akkor
tudunk hálával emlékezni, hogyha hűsége megragadhatott bennünket. Ha
szövetségi hűsége szeretetében élünk. Mert ez a mi életünkben hozott
fordulópontot. Ha ez a fordulópont már megtörtént, és remélem, hogy sokunk
életében már igen régen, vagyis igen régóta szövetségi szeretetében élünk,
és szövetségi szeretetéből élünk, akkor a hálaadás felemel, reménységet ad,
megerősít. Megerősít a bajok fölvállalásában. Megerősít az országért, a
nemzetért való munkálkodásra. Megerősít az emberi gonoszságok ellenére a jó
cselekvésére. De nem azért, mert az emberekben bízunk, hanem azért mert az
Isten szövetségi szeretetéből és hűségéből merítünk erőt, hogy teljesítsük
azt, ami az Isten akarata, mert éppen csak annyira van időnk. Másra nincs.
De annyira van időnk, hogy az Isten akaratát cselekedjük. A hálaadás a
helyünkre tesz bennünket. Ha ezt a zsoltárt végigolvassuk, akkor a
helyünkre kerülünk. Mert néha mi is hagyjuk magunkat kizökkenteni az Isten
hűséges szeretetéből. A helyünkre tesz, hiszen a teremtőre mutat, és akkor
nekünk rá kell jönnünk, hogy mi teremtmények vagyunk. Ugyanakkor gondviselő
szeretetére mutat: rá kell jönnünk, hogy a kezében vagyunk. És ugyanakkor
szabadító kegyelmére mutat, vagyis rá kell jönnünk, hogy amit mi nem tudunk
megváltoztatni a bűn és halál erőivel szemben, ő győzedelmes. Ő a
szabadító. A helyünkre tesz bennünket, hogy többnek se gondoljuk magunkat,
de kevesebbnek se. Kisebbnek se. Ha hálával emlékezünk a lassan elmúló
esztendőre, akkor ez az emlékezés távlatot ad. Ez nem zár be bennünket 365
napba, nem zár be bennünket 4 esztendős választási ciklusokba, de még csak
nem is zár be a 70 avagy 80 esztendőbe, ahogy a 90. zsoltárban olvassuk.
Örökkévaló távlatot ad, hogyha hálaadással tudunk emlékezni. És megerősít
bennünket is a hitben, a hűségben. Egymás mellé állít bennünket. A zsoltár
többes szám első személyben van megfogalmazva, így kezdődik, így fejeződik
be: adjatok hálát! Ez nem
zárja ki a személyes hálaadást, hanem feltételezi. Adjatok! Együtt adjatok
hálát! Keressétek a hívek közösségét! Egymás mellé állít bennünket. A
magasztalás hangját adja az ajkunkra. Nem minthogyha nem lettek volna ebben
az esztendőben személyes gondjaink, bajaink, erőtelenségünk, betegségünk és
sok magyarországi társadalmi nyomorúságunk és így tovább. Ezek mind vannak.
Csak ezek nem nőhetnek túl naggyá. Ha a legnagyobbra nézünk, akkor ezek is
a helyükön lesznek. A magasztalás hangját adhatja tehát ajkunkra, és mi is
tudjuk mondani: sok minden van, amit megengedett az Isten, jó néhány dolgot
magunknak kerestünk és isszuk a levét. Megengedte az Isten, de mindeneket
felülír, hogy örökké tart szeretete. Ezzel zárjuk ezt az esztendőt és
induljunk ezzel a bizonyossággal a következőre. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|