|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
A cselekvő Isten, a hálaadó ember
Lekció Zsoltárok
100.
1Hálaadó zsoltár. Ujjongjatok az ÚR előtt az egész
földön!
2Szolgáljatok az ÚRnak örömmel, vigadozva járuljatok
színe elé!
3Tudjátok meg, hogy az ÚR az Isten! Ő alkotott minket,
az övéi vagyunk: az ő népe és legelőjének nyája.
4Menjetek be kapuin hálaénekkel, udvaraiba
dicsérettel! Adjatok hálát neki, áldjátok nevét!
5Mert jó az ÚR, örökké tart szeretete, és hűsége
nemzedékről nemzedékre.
Textus: Zsoltárok
100, 3 és 5.
3Tudjátok meg, hogy az ÚR az Isten! Ő alkotott minket,
az övéi vagyunk: az ő népe és legelőjének nyája.
…
5Mert jó az ÚR, örökké tart szeretete, és hűsége
nemzedékről nemzedékre.
Kedves Testvérek,
Egy hálaadó istentisztelet kezdetén hangzik ez a
zsoltár az ókori Izraelben. Akkor, amikor még a szentély kapujában állunk, s
az Úrral való találkozásra összesereglett gyülekezet a belépésre vár. Kívül
még a templomon, hálaadásra gyűltek össze, s ennek az alkalomnak a
hangulatát indítja el, hozza létre ez a zsoltár. Az istentisztelet első
hangjai, megszólalásai ezek a mondatok, a kezdet, a bevezetés. Meghívás. Örömre,
ujjongásra, aktivitásra invitálnak ezek a szavak, hiszen hálaadó
istentisztelet következik majd, valaminek a lezárása, valaminek a méltó
ünneplése. A résztvevők tudják, hogy ezután még több más zsoltár is
elhangzik majd, és hálaáldozat is következik az istentiszteleten, amelynek
egy részét a gyülekezet közösen fogyasztja majd el. Egy aktív
istentiszteletre készülünk. De hogyan jutottunk el idáig, mi tette és teszi
lehetővé a hálaadást, az ünneplést?
A zsoltáros bizonysága szerint egy szoros kapcsolat,
egy tartós összefonódás. Jahve és az ember. Ez a zsoltár és ez az ünneplés alapja,
kiindulópontja. Ez teszi lehetővé az alkalmat, a hálaadást, az, hogy Isten
és ember együtt van, mert ez tette lehetővé mindazt, ami megtörtént, amiért
hálát lehet adni. A zsoltár közepén hangzik a bizonyságtétel első fele: az
Ő alkotásai, az övéi, az ő nyája, népe vagyunk. Az istentisztelet kezdete
ez a zsoltár, az események kezdete viszont az, hogy az övéi vagyunk. Innen
indul minden.
Isten és ember kapcsolatáról tudósít a zsoltáros
ezzel a zsoltárral. Arról ad bizonyságot, hogy az Istennel járó embernek
olyan az élete, hogy az hálaadásra is ad okot. Hogy vannak örömteli
pillanatok, ujjongásra lehetőséget adó alkalmak, ünnepek. Hogy olyan az Úr
gyermekének az élete, hogy az az élet megelégedéssel tölti el. Hogy megéri
az Úrhoz tartozni, mert abból öröm fakad.
De valójában kiről
szól ez a zsoltár? Istenről, emberről vagy Istenről és emberről? Azt kell mondanunk,
hogy Istenről. Hiszen minden, amit elbeszél
a zsoltáros, az Istenről szól. Minden, ami kijelentés, megállapítás az az
Istenhez kapcsolódik. Ezért olvastam fel a 3. és 5. verset, mert ezek azok
a bizonyságtévő versek, amelyek a zsoltár kulcspontjain, azaz a közepén és a
végén szerepelnek, ezek csak Istenről szólnak. Így hangzik ez a bizonyságtétel:
Ő az, aki alkotott, aki birtokol bennünket, és aki jó, aki szeret, aki
hűséges.
Hát hol van az
ember? – kérdezhetnénk. Nem a kulcspontokon. Nem a kijelentésben, nem a
megállapításban. Hanem a felszólításban, amit úgy lehetne összefoglalni,
hogy adjatok hálát. Az ember szerepe ebben a zsoltárban a hálaadás. Az
Isten szerepe pedig az aktív megtartás. Isten először, majd az ember
másodszor. Mert Isten az, aki megmutatta magát, aki cselekedett, aki a
történéseket irányította. Isten az, aki jó, aki szeret, aki hűséges. Mint
már korábbi zsoltárokban is láttuk, itt is a felénk forduló, az utánunk
jövő, az aktív megtartó Istenről szól a zsoltáros. Nemcsak a hálaadásról
van itt szó – nemcsak a hálaadás szükségességéről, a lelket épen tartó
voltáról –, hanem nagyon hangsúlyosan Isten-
és emberismeretről. Az első lépést újra és újra megtévő Istenről. A meg
nem fáradó Istenről, akinek jósága, szeretete és hűsége tartja fenn az
embert és kettőjük kapcsolatát. Aki olyan sokszor fordult az Ószövetség
választott népe felé, annak minden hűtlensége és elhajlása után is. Bűn
után, özönvíz után, háború után, fogság után. És aki a vele való közösségre
irányuló akaratát végül minden emberre kiterjesztette: Fiát, Jézus
Krisztust küldte el, hogy eltöröltessen a bűn, a távoltartó erő. Hogy a
hozzá fűződő szoros kapcsolatunknak ne legyen akadálya. Aki ma is, a mi
életünkben is nap mint nap cselekszik azért, hogy megmaradjunk és örök
életünk legyen.
A „mi az, amit ne kaptál volna” kérdést fordíthatjuk
meg: mi az, amit adsz vagy mi az, amit teszel? Mi az, amit mi adni tudunk
Istennek, vagy mi az, amit mi tenni tudunk életünkért? Hol vagyunk mi saját
történetünkben, és hol van benne az Isten? A 100. zsoltár alapján a miénk
egyértelműen a ’válasz-szerep’. A hálaadás. Mert akármi kedves és jó
történik az életünkben, az az Istent dicséri. Ha jól alakul életünk, az az
Isten munkája. Az ember sorsának pozitív alakításában passzív. De ebből a
passzív állapotból mozdít ki a zsoltár. A kimozdulást az aktív hálaadás
jelenti. Ez az emberi szerep, Isten tetteire ezzel válaszolhatunk: adjunk
hálát. Közeledett, közeledjünk mi is. Lépjünk ki a mozdulatlanságunkból,
nézzünk az Istenre és vegyük észre, amit életünkben tett. Lássuk meg azt a
nagy áldást, hogy tehetetlenségünk nem jelenti sorsunk pecsétjét, mert az
Isten tartja a mi napjainkat az ő
kezében.
Kezdő-zsoltár a 100. zsoltár. Elindítja a hálaadó
istentiszteletet, biztat az aktív részvételre, az Isten előtt való örömre
és hálaadásra. Mert Isten áldó keze megjelent az életünkben, mert
cselekedett értünk. Ez teszi lehetővé a templomba való belépést, hogy Isten
hűséges az emberhez és ott áll mellette. És ez teszi szükségessé is a belépést
és a hálaadást, mert az Isten jósága nélkül az ember örök passzivitásra
lenne ítélve sorsának pozitív alakításában. De az Úr cselekszik, mert
szereti az embert, és azt akarja, hogy a szoros kapcsolat, a tartós
összefonódás örökké tartson. Hogy az ember ’viszont-közeledjen’, hogy a
Jahvéval való kapcsolatát a hálaadás közelítő aktivitásával munkálja.
Válaszoljunk Isten alkotására, jóságára, szeretetére és hűségére mi is.
Adjunk hálát, azért, hogy velünk van az Úr, és azért, hogy minden
erőtlenségünk ellenére munkálkodik értünk. Adjunk hálát örömmel minden nap,
mindenért, amivel életünkben jelen van az Úr. Tegyük meg a kilépést
tehetetlen voltunkból, engedjük, hogy szoros kapcsolatunk az Úrral egyre
szorosabb lehessen. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|