|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Elkötelezettség és tolerancia
Mózes 4. könyve, 11. fejezet 24-30.
24Mózes kiment és elbeszélte a népnek az ÚR
szavait, majd összegyűjtött hetven férfit a nép vénei közül, és a sátor
köré állította őket.
25Az ÚR pedig leszállt felhőben, és beszélt hozzá.
Majd elvett abból a lélekből, amely Mózesben volt, és annak a hetven vénnek
adta. Amikor a lélek rajtuk nyugodott, akkor prófétáltak, de máskor
nem.
26Két férfi azonban a táborban maradt: az
egyiknek Eldád, a másiknak Médád volt a neve. Rajtuk is megnyugodott a
lélek, mert ők is az összeírottak között voltak. De ők nem mentek ki a
sátorhoz, hanem a táborban prófétáltak.
27Egy szolga meg elfutott és jelentette
Mózesnek, hogy Eldád és Médád prófétálnak a táborban.
28Akkor megszólalt Józsué, Nún fia, aki
ifjúkorától fogva Mózes szolgája volt, és ezt mondta: Uram, Mózes, tiltsd
meg nekik!
29De Mózes ezt mondta neki: Miért vagy ilyen
féltékeny? Bárcsak az ÚR egész népe próféta volna, és nekik is adná lelkét
az ÚR!
Imádkozzunk!
Hálás szívvel állunk most
előtted Urunk, Istenünk. Köszönjük, hogy velünk voltál a mindennapokban, s
köszönjük, hogy összegyűjtöttél ma bennünket lelki épülésünkre. Hálát
adunk, hogy egészséget, munkát, javakat, családi közösséget adtál.
Köszönjük, hogy a feladatok mellett adtál pihenést, lelki feltöltődést is.
Köszönjük Urunk, hogy tehozzád tartozónak vallhatjuk magunkat, hogy
gyülekezeted tagjai lehetünk. Hálát adunk Urunk a gyülekezetünk vezetőiért,
kiket Szentlelked által vezetsz, tanácsolsz. Urunk, Istenünk! Itt állunk
előtted hibáinkkal, vétkeinkkel. Megvalljuk, hogy nem tudtunk jól élni a
Tőled kapott szeretettel, hogy nem vettük észre a Te szándékodat, saját
kicsinyes indulataink miatt. Bocsásd meg, hogy nem mindig tudtuk
szeretetben elhordozni egymást. Tőled kegyelmet kaptunk, de mi nem tudtunk
mindig megbocsátani. Kérünk, bocsásd meg, hogy a más baját, nyomorúságát
nem vettük észre, hogy elmulasztottuk a segítségnyújtást testvéreinknek,
felebarátainknak. Kérjük, Urunk, Te adj nekünk tiszta szívet, hogy halljuk
szavadat, Te adj bátorítást, hogy megcselekedjük akaratodat. Kérünk, Urunk,
Te indíts bennünket a szeretetre, megbocsátásra, segítségnyújtásra, egymás
elfogadására. Jézus Krisztus érdeméért hallgass meg minket. Ámen!
Jövel, teremtő Szentlélek,
És híveiddel légy vélek,
Szent ajándékiddal szívek
Újuljon és teljesedjék.
Gerjessz világot elménkben,
Önts szeretetet szívünkben,
Erősíts minket hitünkben
És nagy erőtlenségünkben.
Adj nékünk teljes örömet,
Idvesség-hozó kegyelmet;
Köztünk minden gyűlölséget
Ronts el, és adj egyességet.
373.
dicséret 1, 4-5.
Lukács evangéliuma 9. fejezet 49-50. vers; 11.
fejezet 14-23.
49Ekkor megszólalt János: „Mester, láttunk
valakit, aki a te nevedben űz ki ördögöket, de megtiltottuk neki, mert nem
követ téged velünk együtt."
50Jézus azonban ezt mondta neki: „Ne tiltsátok
meg, mert aki nincs ellenetek, az veletek van.”
14Egyszer azután egy néma ördögöt űzött ki, és
amikor kiment az ördög, megszólalt a néma. A sokaság pedig elcsodálkozott.
15Néhányan közülük azonban így szóltak: „Belzebubnak,
az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.”
16Mások pedig kísértették, és mennyei jelt
követeltek tőle.
17Ő azonban ismerve gondolataikat, ezt mondta
nekik: „Minden ország, amely meghasonlik önmagával, elpusztul, és ház házra
omlik.
18Ha a Sátán is meghasonlik önmagával, miképpen
maradhat fenn az országa? Ti azt mondjátok, hogy én Belzebub segítségével
űzöm ki az ördögöket.
19De ha én Belzebub segítségével űzöm ki az
ördögöket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki azokat? Ezért ők
lesznek a bíráitok.
20Ha viszont én Isten ujjával űzöm ki az
ördögöket, akkor bizony elérkezett hozzátok az Isten országa.
21Amikor az erős fegyveres őrzi a maga
palotáját, biztonságban van a vagyona.
22De ha nála erősebb tör ellene, és legyőzi őt,
akkor elveszi fegyverzetét, amelyben bízott, és szétosztja a
zsákmányt.
23Aki nincs velem, ellenem van, és aki nem gyűjt
velem, tékozol.”
Szeretett Testvérek!
Két mondat áll ma a
középpontban. Az egyik így hangzott, „aki
nincs ellenetek, az veletek van”. A másik pedig, már tudnánk folytatni
bizonyára: „aki nincs velem, ellenem
van” – aki nincs veletek, ellenetek van.
Vannak veszélyek, amelyek
újra és újra megjelennek a történelemben. Az egyik ilyen veszély a
közönyösségből származó téves tolerancia, amivel napjainkban is gyakran
találkozunk. A másik, és az sajnos várható, hogy ezekben a hónapokban
felerősödik, amikor egymás felé sárdobálás folyik; egymás rágalmazása. És
ha egy kicsit nagyobb történelmi összefüggésben is nézzük – mondjuk a
korábbi évtizedekre gondolva –, akkor vannak olyanok, akik személyesen
emlékezhetnek rá, és vagyunk sokan, akiknek részben történelem, vagy egy részére személyesen
emlékezhetünk. Nevezetesen, hogy 56 előtt gyakran mondták azt, aki nincs
velünk, az ellenünk van. 56-ból tanulva a diktatúra egy kicsit másképp
fogalmazott. Aki nincs ellenünk, velünk van. De mit mondott Jézus? Biztos,
hogy ezt mondta? Mert ez olyan hangzatos, mintha ugyanaz lenne. Nézzük
akkor!
Az egyik így hangzott Jézus
ajkáról: „aki nincs velem, ellenem
van”. Pontosan kell megjegyeznünk, hogy velem – ellenem. Vagyis, aki Jézus sátán elleni harcában nem az
Úr mellett dönt, akkor az segíti a gonoszt. Ebben nem lehetünk semlegesek.
Ezt egyértelműen látnunk kell. Így valóban igaz, amit Jézus mond: „aki nincs velem, ellenem van”, amikor
jó pásztorként megpróbálja, hogy összegyűjtse az Isten népét, hogy egybegyűjtse
a nyájat. Ha nem kapcsolódunk be ebbe a munkába, akkor a szétszóródást
munkáljuk, és akkor ellene vagyunk Isten embert mentő szeretetének és
munkájának. Vagyis, Jézussal kapcsolatosan ki kell mondanunk a kulcsszót: elkötelezettség. Itt el kell
dönteni: vagy vele vagyunk, vagy ellene. És nincs középút, amiben sokan
szeretnék magukat ringatni: hogy én se ide, se oda nem tartozom. Jézus
egyértelművé teszi: aki az Isten embert mentő szeretetének szolgálatába nem
áll be Jézussal, akkor az, az ellenkezőjét is fogja segíteni. Az
elkötelezettség fontos tehát a jó pásztor mellett. Mégpedig úgy, ahogy Ő
tette. Fontos az elkötelezettség úgy, ahogy Jézus cselekedett, tudniillik a
bűn ellen, a megbocsátás eszközével. Fontos, hogy úgy cselekedjünk, Jézus
mellett elkötelezve magunkat, hogy a gyűlölködés ellen, az irgalom
lelkületével lépjünk. Ez volt az egyik.
A másik, amit szintén Jézus
mond, és itt Lukács evangéliumában nagyon közel van egymáshoz, ez a két
mondat: „Aki nincs ellenetek, az
veletek van”. Mindjárt észre kell valamit vennünk. A keresztyén
gyülekezet, az egyház, benne mi, hívő emberek, nem azonosíthatjuk magunkat
az Úrral. Mi követjük Őt – legalábbis reménység szerint. Mi követjük Őt, de
nem mi vagyunk az Úr. Ezt nagyon tisztáznunk kell, mert különben
félreértések, és sajnos az egyház történetében néhányszor téves
cselekedetek következtek be. Hiszen, mit jelent az, hogy aki nincs ellenetek, az veletek van?
Jelenti azt, hogy az Isten másokat is tud használni az Ő országa
építésében. Emlékezzünk a Mózes könyvéből olvasott történetre: „Gyűjts össze hetven férfit…”. A
szolgálatba segítőket akart beállítani az Úr, és lelkemet adom: „Elszakasztok a tiedből... – ahogy
ezt az Ószövetség nagyon szépen fogalmazza – „Lelkemet adom beléjük”. A hetven emberből a szent sátor körül
ott vannak hatvannyolcan, és ebben az ünnepélyes pillanatban, az Isten Lelkét
kapva prófétálnak. Na és kettő? Eldád és Médád? Velük mi van? Jön
a hír, hogy Eldád és Médád ott maradt a táborban az
emberek között, és prófétálnak. Amikor ezt a hírt hallja Józsué, igaz, hogy
itt még fiatalember, de figyeljük meg, hogy Józsuéról van szó. Józsué
odafordul Mózeshez: „Uram, Mózes, tiltsd
meg nekik!” Nem jöttek ide, nem álltak ide a szent sátor köré, az
ünnepélyes pillanaton nem voltak itt, ne prófétáljanak. Ez a keret, ez a trend
– miért nem voltak itt? És Mózes azt mondja: „Miért vagy ilyen féltékeny?” Miért akarsz te olyan kereteket
megszabni, leszűkítve, amelynél az Isten tágasabban, gazdagabban,
bőségesebben cselekedett. Nekik is adta az Ő lelkét. Nem tudjuk miért nem
voltak ott a szent sátor körül ekkor, de Isten adta az Ő lelkét. Vagyis
őket is, Eldádot, Médádot is tudja használni, és éppen ezért emberi
leszűkített keretekkel nem helyes cselekedni. Most éppen nem voltak itt szorosan,
most éppen nem tartoztak közénk ezekben a pillanatokban, de Isten az Ő Lelkét
adta nekik. Az újszövetségben is nagy kérdés volt az első pünkösd után,
hogy a pogányokból lett keresztyéneknek is adatott az Isten Szentlelke. És
ezt elismerni és elfogadni, hogy nem csak az a keret, amiben mi itt voltunk
akkor Jeruzsálemben, az első pünkösdkor – és aki nem volt itt, az már nem
is részesülhet az Isten munkájában? Aki
nincs ellenetek, veletek van – Józsué, értsd meg, hogy ők is, Eldád és
Médád is az Isten Lelke által prófétálnak, veletek vannak. Itt egy másik kifejezést
kell akkor kimondanunk: tolerancia.
De nem abban az értelemben, ahogyan a bevezetőben említettem: a közönyösségből
származó, téves tolerancia. Itt egy egész másfajta dologról van szó. A
türelmes szeretetről. Arról a türelmes szeretetről, aminek nem a közöny az
alapja, hanem éppen az Úrhoz, és az Úr ügyéhez való közelebb segítés.
Legyél türelmes! Ne akarj olyan merev kereteket csinálni, leszűkíteni,
amilyeneket az Úr nem tett meg.
John Wesleyről, a híres, metodista prédikátorról lehetett olvasni,
hogy amikor unokaöccse katolizált, akkor a következőt mondta ez a híres
prédikátor: „Hogy ebben vagy
abban az egyházban, az engem nem érdekel.” Így önmagában egy kicsit
meredeknek tűnhet, némelyeknek, ez a mondat. De folytatta: „Te az egyikben ugyanúgy, mint a
másikban, üdvözülhetsz, vagy elkárhozhatsz.” Nem az egyházi keret fog
téged üdvözíteni. És még mindig nincs vége. Mert most jön a lényeg: „Én attól félek – mondta az
unokaöcsének –, én attól félek
csupán, hogy nem lettél új ember”. Ha nem tértél meg, ha nem
születtél újjá, mehetsz te ebbe a keretbe, mehetsz abba a keretbe, a keret
nem fog téged megtartani. Fontos a keret is, de először a lényeget kell
látnunk.
A tanítványok is beszámoltak
arról, hogy láttunk itt valakit, tudunk itt valakiről, aki Uram, a Te
nevedben űz ki ördögöket. „Uram,
megtiltottuk neki” – ezt a buzgalmat, ezt a nagy odaszánást! Mi megtiltottuk.
És mit mond Jézus? – „Ne tiltsátok
meg, mert aki nincs ellenetek, az veletek van.” Márk evangéliumában van
még egy rövid kis mondat. Aki az Úr
nevében tesz csodát, az nem átkozza azt az Urat, akitől az erőt ehhez
kapta. A nagy hevességedben és buzgóságodban vigyázz ember, hogy mit
akarsz tenni! Légy türelmesebb és légy körültekintőbb. Ha nem ellenségként
lép fel, márpedig ha valóban az Isten Lelke szerint cselekedett, akkor nem
lép fel ellenségként. Nos, ha nem ellenségként lép fel a közösséggel szemben,
akkor te ne zárd ki! Ne féltékenykedj! Ne szűkítsd le! Nem szabad
ellenségnek tekinteni.
Emlékezhetünk arra is, ahogy az
érdeklődéstől, a hitben, az Úr iránti elkötelezettségben, a szolgálatban
való elkötelezettségig, hogyan vezet az út. Ilyen koncentrikus köröket, már
vetítettem, mutattam, hogy valahogy próbáljuk magunk előtt világosan látni,
ki hol tart. Nem biztos, hogy minden kérdést ugyanúgy értünk már. Nem
biztos, hogy minden lépésben ugyanott tartunk. De ha valaki az Úr felé
elkötelezett, csak még a pillanatnyi lépésekben, keretekben nem pontosan
ugyanúgy, és nem pontosan ugyanott van, ahogy mi vagyunk, vagy, ahogy mi
elvárnánk – ne tiltsd meg! Légy hozzá toleráns! Légy türelmes hozzá! Hiszen
az Isten nagyobb, Ő tud sokféle módon, és sokakon keresztül munkálkodni.
Akkor mi a közösség szerepe, akkor
mi az egyház szerepe? Ezt is föl kell tennünk, ezt a kérdést, bár erről így
direktben nincs szó a fölolvasott textusban. De az egész Szentírás alapján
fel kell tennünk a kérdést, mert különben egyoldalú lesz az igemagyarázat.
Mi a közösség, mi a gyülekezet, mi az egyház szerepe? Vigyáznunk kell,
ahogyan korábban itt egyszer megfogalmaztam, az egyház nem teheti magát
Jézus helyére, netalán elé, vagy fölé. Néha megvan ez a kísértés. De nem
tehetjük magunkat, a közösséget, az egyházat Jézus helyére. Nem az egyház
üdvözít, hanem üdvözítő Urunk, Krisztusunk van. Akkor mi a közösség, az
egyház szerepe? A közösség, az egyház feladata, hogy meghirdesse ezt a
kegyelmet, meghirdesse ezt a jó hírt, hogy a Krisztust hirdesse. Ez igazán
az a hatalom, az evangélium, az Isten Igéje, ami élő és ható. Igen, ez
bízatott ránk, hogy ezt hirdessük. Hogy is fogalmazták meg az atyák
évszázadokkal ezelőtt a II. Helvét Hitvallásban? Mit is olvasunk ott a 17.
fejezetben többek között az egyházról? – „Krisztus egyházával való közösséget pedig annyira becsüljük, hogy azt
valljuk, nem élhetnek az Isten színe előtt azok, akik az Isten igaz egyházával
nem vállalnak közösséget, hanem elszakadnak tőle.” Figyeljük
meg, itt nem a közeledésről van szó, hanem arról, hogy ott volt, és
elszakadt és elment. Lemorzsolódik, és erre mondják, hogy ez így nem jó.
Majd így folytatja a Hitvallás: „Hisszük,
hogy nincs üdvösség Krisztuson kívül, aki magát az egyházban adja a
választottaknak.” Figyeljük meg ezt a pontos megfogalmazást. Nincs üdvösség Krisztuson kívül, és ezután
jön az egyház küldetése, magát
az egyházban adja a választottaknak, adja azoknak, akiket
megszólít az Úr, akiket hív az Úr. „Ezért azt tanítjuk, hogy akik élni akarnak, azoknak nem szabad
elszakadniuk a Krisztus igaz egyházától.” De ezt ne fordítsuk meg, ezt
a tanítást, hogy tehát az egyház, az az üdvözítő egyedül. Bár néha ez a
kísértés megjelenik az egyház történetében, hogy egy-egy csoport, egy-egy
felekezet magát üdvözítőnek kiálltja ki. Nem, üdvösség Krisztuson kívül nincs. Az egyháznak meg az a dolga,
hogy ezt a Krisztust hirdesse. De ezt megfordítani nem lehet, hogy mert
Krisztust hirdetjük, mi vagyunk az üdvözítők. Mi hát a közösség szerepe és
feladata? A közösségben kiegészítjük egymást. A közösségben csiszoljuk
egymást. A közösségben akar erősíteni az Isten bennünket. A közösségben akar
felkészíteni, a közösség által akar a világ számára is bizonyságot tenni. A
közösség egyfajta kontroll is számunkra. Sok áldást helyezett el a
gyülekezetben, az egyházban az Úristen. De nem az egyház, mint szervezet
üdvözít. Aki nincs ellenetek, veletek
van – mondta Jézus, amikor egyik-másik buzgó tanítvány intézkedni
akart. Mert ő nincs most itt velünk, akkor ő nem cselekedhet! Vajon értjük
világosan? Vagy néha bennünk is összekeverednek ezek a dolgok? A korábbi
évtizedekben némelyek szerették hangoztatni, hogy aki nincs velünk,
ellenünk van, és politikai jelszó lett belőle. Aztán később, kicsit okulva
az 56-os forradalomból: aki nincs ellenünk, velünk van. Vigyázzunk, Jézus
nem erről beszélt. Bár majdnem úgy tűnik, mintha Jézust idézték volna.
Lássuk tisztán és világosan, a látszólag árnyalatnyi, de fontos
különbséget. Fogalmazzuk meg tehát végül: elkötelezettség az Úr felé, és türelmes szeretet a másik ember
felé. Nem közönyösségből származó tolarencia, hanem türelmes szeretet a
másik felé. Elkötelezettség az Úr felé, és csak erős hittel lehetséges, segítő szeretettel, türelmesen,
toleránsan odafordulni a másikhoz. Aki valahol tart a hit útján, az
engedelmesség útján, a szolgálatba beállás útján, és lehet, hogy bizonyos
dolgokat ő egy kicsit másképp csinál, akkor ne tiltsuk meg. Mindig a gyenge
elkötelezettségből származnak ezek a tiltó szándékok, ezek a frakciózó
szándékok. Látszólag pedig úgy néz ki, hogy ő aztán az igazán elkötelezett,
pedig fordítva van. Az Úr iránti gyenge elkötelezettségnél kezdjük
emelgetni a falakat, a válaszfalakat. Kezdjük mondani, hogy el vagy tiltva.
Nem lehet! Tiltsátok el! Erősödjünk meg az Úr iránti elkötelezettségben, és
a megerősödött hittel pedig türelmes szeretettel forduljunk a másik ember
felé. Így kerülünk az Úrhoz is közelebb, így kerülünk egymáshoz is
közelebb. És ki kell mondanunk az ökomenizmusnak ez az egyetlen járható
útja. Ez az egyetlen. Az Úr iránti elkötelezettségben való növekedés. Nem
pedig valami egyházszervezeti manőverek, meg ki, kit fog legyűrni, és így
tovább... Az Úr iránti elkötelezettség. Mit mondott Wesley, amikor
unokaöccse előállt, hogy ő katolizál? Wesley azt mondta, hogy „ebben vagy abban az egyházban, engem nem érdekel. Te az egyikben
ugyanúgy, mint a másikban üdvözülhetsz, vagy elkárhozhatsz. Én attól félek
csupán, hogy nem lettél új emberré.” Akkor pedig a szervezet, a külső keret,
amelyik egyébként fontos, az nem fog téged megmenteni. Az igehirdetésnek
magamban ennyi címet adtam: Elkötelezettség
és tolerancia. Ezek nem kizárják egymást, hanem az Úr iránti
elkötelezettségből, az Úr iránti erős
elkötelezettségből következik az, hogy tudok türelmes szeretettel, segítő
szeretettel odafordulni a másikhoz, mert nem kell attól félnem, hogy
elsodor, elvisz... és... mert erős
az Úr iránti elkötelezettségem. Erősödjünk meg mi is így, az Úr iránti
elkötelezettségben. És legyünk tágabb szívű, szolgálatra, mentőszeretetre
készek, tanítványai az Úrnak. Ámen!
Ó mi irgalmas Királyunk,
És győzedelmes Hadnagyunk,
Hozzád hitből folyamodunk,
Tudjuk, meg nem
fogyatkozunk.
Kérünk, ily nehéz
ügyünkbe’
Ne adj ellenség kezébe,
Ne vesd bűnünket elődbe,
Végy be inkább
kegyelmedbe.
Keresztyéni egyességben,
Nevednek szentségében,
Szent igédnek értelmében,
Tarts meg minket
mindvégiglen.
291.
ének 6-7-8.
Magasztalunk Istenünk, hogy
türelmes szeretettel szólítgattál, hívtál, vártál miránk. Magasztalunk,
hogy megszólító szavad újjászülő erő, a mi életünket megváltoztathatta.
Téged dicsőítünk, hogy a Krisztus-követés útján lehet járnunk. Köszönjük,
Urunk, hogy újra és újra türelmes szeretettel tekintesz reánk. Segíts, hogy
jobban elkötelezzük magunkat Temelletted. Segíts Urunk, hogy jobban odaszánjuk
magunkat, a Te akaratod cselekvésére, embert mentő irgalmadra. Segíts, hogy
odaszánjuk magunkat a Te szolgálatodra, hogy teljes szívvel, teljes
lélekkel, teljes erővel és teljes elmével cselekedjük a Te akaratodat.
Urunk, Istenünk, segíts, hogy szeretetedből erőt merítve tudjunk türelmesnek
lenni mások felé, és türelmes szeretettel munkálni, segíteni mások
megtérését, a megszentelődésben való előrehaladást. Bocsásd meg nekünk,
amikor kizárólagosak vagyunk, amikor a magunk kereteit fontosabbá tesszük,
a mi Urunk, Jézus Krisztusnál. Mennyei Atyánk! Könyörgünk így a
gyülekezetekért, a felekezetekért, és könyörgünk önmagunkért. Kérünk
mindazokért, akik az életben megfáradtak, különféle terhek alatt
roskadoznak, hogy erőforrás Te légy nekik. Könyörgünk mindazokért, akik
most gyászban járnak, akik emlékeznek, búcsúznak, akiknek szívében fájdalom
van. Erősítsd meg a szívükben lévő hitet, a reménységet, és e hit és
reménység által vigasztald az ő lelküket. Könyörgünk Urunk, Istenünk,
gyülekezetünk különböző szolgálataiért, az alkalmaiért, most különösképpen
a Házasság hetével kapcsolatos
gyülekezeti alkalmainkért, hogy ezek az alkalmak gyógyító, megerősítő
hatással lehessenek házasságokra. És könyörgünk egész nemzetünkért,
odaszánjuk magunkat, hogy irántad való elkötelezettségben szeretettel
szolgáljunk, jó hírt vigyünk népünknek, hogy minél többen hozzád térve új
életre juthassanak, Téged dicsőíthessenek. Ámen!
„Növekedjetek a kegyelemben, mi Urunk, üdvözítő Jézus
Krisztusunk megismerésében. Ővé legyen a dicsőség, most és mindörökké.” Ámen!
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|