|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
A NINCS mint tény
– mozdulj!
A mi segítségünk és esti áhítatunk megáldása és
megszentelése jöjjön az Úrtól, aki teremtett, megtart, és bölcsen igazgat
mindeneket.
Hajtsuk meg
fejünket és imádkozzunk:
„Benned bízó emberek mind boldogok” – Urunk, olyan könnyű ezt elénekelni,
elmondani, és egyedül Te látod azt, hogy a mi szívünk, a mi lelkünk,
valóban Benned örvendező élet-e. Hogy mi, akik most itt vagyunk előtted, és
talán mosolyogva üdvözöljük egymást… olyan jó tudni azt, hogy ott ülünk
egymás mellett a padokban, egy közösséghez tartozunk – tényleg boldogok
vagyunk? Légy áldott azért Urunk, hogy Te arra hívsz, hogy Benned, Veled
békességre találjunk, és örvendező életre! Kérünk Téged, hogy vidámíts meg
bennünket, adj nekünk a Te örömödből, taníts és nevelj! Szentlelked által
szólj hozzánk ma is! Jézus Krisztus nevéért kérünk. Ámen!
Kedves
Testvérek!
Istennek
Igéjét ezen a mai estén a tegnap elkezdett történet folytatásaként a Királyok első könyvéből olvasom a 17.
fejezet 8. és 9. verseit ekképpen:
8. Ekkor így szólt Illéshez az
Úr igéje:
9.Kelj föl, és menj el a
Szidónhoz tartozó Sareptába, és lakj ott! Én megparancsoltam ott egy
özvegyasszonynak, hogy gondoskodjék rólad.
Előzmények: tegnap így
kezdtük ezt a történetet, kicsit visszafelé nézve, hogy mikor is történt
mindaz, amiről Isten Igéje bennünket akar tanítani, hogy is történt, hol
történt, ki volt a király, és miért küldte el Isten az ő prófétáját, Illést
azzal a szóval, amely felrázó szó volt, amely talán nagyon nehezen érkezett
el a nép szívéig. Eleinte csak a király füléig, de ahogy teltek-múltak a
hetek, hónapok, sőt még hosszabb idő, egyre inkább átélte a király és Izrael
népe, hogy valami nagyon-nagy gond van. Nem esik az eső, egyre több minden
kiszárad, egyre nagyobb a nyomorúság, egyre nagyobb az éhség. Előzményekről
hallottunk, aztán véget ért egy szakasz, és kezdődött egy új.
Lezárult a Kerít-pataknál lévő történet, és folytatódik úgy, ahogy ma
elkezdtük. Ekkor
így szólt Illéshez az Úr Igéje: „kiszárad
a Kerít-patak”; és én azt gondolom, hogy ez nem egyik napról a másikra
történt, hanem talán szépen lassan egyre jobban vékonyodott az a patak
meder, és ahogy vékonyodott, Illés belegondolt, hogy mi lehet ebből. Isten
nem szól, hallgat. Legalábbis a Szentírás nem adja annak jelét, nem ír le
ilyen mondatokat, hogy: „Nyugi Illés, ne félj minden rendben lesz.” És a
patak szűkül, a patakmeder egyre vékonyabb, és eljön az a pillanat, amikor
kiszáradt a patakmeder, nincs tovább. És az az Illés, aki eddig rejtőzködhetett
ott a pusztában, eddig talán egy bizonyos állapotban úgy el is volt, átéli
azt, hogy most valaminek történnie kell. Innen mozdulni kell, mert itt nem lehet már tovább
maradni. És ekkor szólal meg az Úr Igéje; lezárul valami, és akkor szól
hozzá Isten: „Kelj fel, indulj!” Ekkor. Mikor, mikor kell indulni? Amikor
Isten szól, mindig akkor kell indulni. Mennyire egyszerű lenne ez így,
hiszen nagyon jól tudjuk, hogy az életünknek mennyire nagy kérdése a „mikor”:
mikor menjek, mikor álljak meg, mikor lépjek, mikor döntsek, mikor szóljak,
mikor hallgassak. Mikor? Kinek a kezében van az idő? Biztos vagyok benne,
hogy nagyon sokan jól tudjuk azt, hogy a Szentírás az időre, az Újszövetség,
a görög nyelv két kifejezést is használ: a kronoszt és kairoszt. A kronoszt
a folyó időről, a kairoszt a rendelt időről. A görögök ábrázolták is ezt a
két „istenséget”. A Kronoszt, mint egy hosszú, fehér szakállú bölcs öreget.
A Kairoszt meg, mint egy fiatal embert, akinek szárnyak vannak nem csak a
hátán, hanem még a lábán is, mert amikor van valaminek kairosza, rendelt
ideje, akkor az borzasztó gyorsan el tud telni. Azt akkor meg kell ragadni
nagyon-nagyon gyorsan, miközben az idő múlását, azt mi magunk nem tudjuk
befolyásolni.
Isten népének mikor kell
mozdulnia, hogyan kell bánnia az idővel? Eszembe jutott a vándorlás
időszaka. Mózes második könyvében ezt olvassuk: „Az Úr pedig előttük ment nappal felhőoszlopban, hogy vezesse őket
az úton, éjjel meg tűzoszlopban, hogy világítson nekik és éjjel nappal
mehessenek. Nem távozott el a felhőoszlop nappal, sem a tűzoszlop éjjel a
nép elől.” Amikor felkelt ez az oszlop, akkor nekik indulni kellett, ha
megállt a felhőoszlop, akkor ők is megálltak. Olyan egyszerű volt. Tényleg?
Ó hányszor érezték azt, hogy most menni kéne már. Miért nem mozdul már az
az oszlop? Vagy talán nagyon fáradtak voltak időnként, és úgy érezték,
hogy: „álljunk már meg, hát merre megy még tovább, merre vezet bennünket
még tovább?” Jelzést adott, de soha nem erőltette rá a népre az Ő akaratát.
Kinek a kezében van az idő?
Seneca, aki nagyon bölcs volt, ilyet mondott az időről, hogy az élet elég
hosszú, sőt bőségesen kaptuk a legjelentősebb dolgok véghezvitelére, ha az
egészet jól osztjuk be. Minden másé, de az idő, az a miénk. Nem tudom, hogy
így van-e, de hogy az időzítés nem a miénk, az egészen biztos. Lehet saját
kézbe venni, de ha nélküle indulunk, az ellenség azonnal ránk talál. Jaj,
hányszor éltünk már át ilyet! Nem tudtunk tovább várni, mentünk, indultunk,
és jaj, de megbántuk később! Mi osztjuk, vagy a feladatok osztják, amik
sokszor olyan sürgetőek, vagy Isten rendje, szava, jelzése? Nagy
tudatosság kell ehhez, mert kiszalad, kiszalad a rendelt idő is, és azt
gondoljuk, hogy ez is csak olyan „kronosz” volt. Nagyon nehéz megragadni az
időt, és nagyon nehéz várni is, de hiszem azt, hogy Illés várakozása nem
fölösleges idő volt. Talán ebben a csendben készülnie kellett. Milyen nehéz
sokszor várni, pedig valóban így van, hogy a várakozás az soha nem „üres
járat”. Az is lehet ajándék. Ha most Melindától azt kérdeznénk, hogy milyen
érzés neki várni, vagy bármelyik kismamától itt, akkor talán: „időnként
nehéz” – mondaná ő, de pontosan megvan az ideje, hogy még várni kell. És
hány ilyen helyzet van az életünkben, amikor tudjuk azt, hogy szükséges a
várakozás; szükséges a felkészülésre. Szükséges a felkészülésre a böjt,
szükséges a felkészülésre a jegyesség, az úrvacsorai előkészítők, és a
hétköznapi életünkben mennyi minden. Mert így vagyunk kitalálva, hogy a lelkünk
nem olyan gyors, mint a testünk. A lelkünk sokszor lemarad, lassabban jár.
Ó, de sokszor futunk munkába, hazafelé, talán még ide is. Milyen nagy
ajándék, ha meg lehet állni egy kicsit csendben és várni. Várni, hogy a
lelkünk is odaérjen.
Amikor készültem erre az
igehirdetésre nagymamám jutott eszembe, aki a vasárnapot szombat délben
kezdte el, mert elkezdte főzni a vasárnapi ebédet, aztán kivasalni a vasárnapi
ruhát. Mindent pontosan elkészített, mert vasárnap az az Úr napja, akkor
már csak a templomba megyünk, és várjuk, hogy együtt legyünk, és
beszélgessünk és imádkozzunk. Felkészült rá. Annyira más a mi életünk már,
jól tudjuk. De hova is szaladunk? Van, amikor kell – de biztos, hogy ott
van már az ekkor? Ekkor szólt az Isten szava. Akkor, amikor
az élet ott már nem mehetett tovább. Illésnek nem akkor kellett mozdulnia,
amikor nehézzé vált, hanem akkor, amikor már nem lehetett tovább maradni
azon a helyen, mert Isten mondta ki, hogy nem. Bezárult a lehetőség, és sokszor
ez is egy jelzés: bezárul valami, de Isten nyit egy másik ajtót; de mindig
kivárni az indító szót!
Eszembe jutott Saulnak a
története, akiről azt olvassuk, hogy egy csata előtt várja Sámuelt, hogy
vajon mit mond az Úr. Sámuel nem érkezik, és akkor úgy gondolja Saul, hogy
jó, akkor bemutatjuk az áldozatot és indulunk. Megérkezik Sámuel, és azt
kérdezi: „Mit tettél?” Saul így
felelt: „Amikor láttam, hogy a nép
széledezni kezd tőlem, te pedig nem érkeztél meg a megállapított időre, de
a filiszteusok már összegyűltek, azt gondoltam, hogy mindjárt rám törnek a
filiszteusok Gilgálban, és én még nem esedeztem az Úrhoz. Összeszedtem
tehát magam, és bemutattam az égő áldozatot.” Azt gondoltam, hogy… Mások
sokszor az Ő útjai, és lehet, hogy az utolsó pillanatban szól. Merj várni!
Merd megvárni az Ő szavát! Nem sietni, úgy ahogyan Péter megvárta azt, hogy
az utolsó éjszakán, azon az éjszakán, amikor másnap már döntenek róla, hogy
éljen vagy haljon, az Isten elküldi az ő angyalát. És Ezékiás, amikor ott
áll, hogy az asszírok betörnek a városba és: „Mindannyian itt pusztulunk” - és Isten Igéje azt mondja, hogy:
„Nem, nem fognak”. És az utolsó éjszakán jön a hír, és elmennek abból a
táborból. Nem késik el az Úr, csak merj rá várni! Ekkor kiszáradt a patak
és ekkor, ekkor szól az Úr, és mit mond? „Kelj fel, és menj el Sareptába.” Újabb feladatot ad Isten
Illésnek, pedig nem oldódott még meg a szárazságnak a gondja. Ahábbal még
nincs dolga. Nem a királyi palotába kell visszamennie, de van feladata; nem
az, amit ő gondolt, de van más. Mert aki az Úré, annak folyamatosan van
feladata. Folyamatosan kell munkálkodnia. Nem azt mondja neki az Úr, hogy:
„Jó akkor most vészeld át ezt az időszakot valahol máshol”. Soha nem
átvészelnünk kell időket, hanem mindig látni az isteni terv megvalósulását.
Soha nincs értelmetlen időszak, csak meg nem értett időszak a mi
életünkben. Ahábnak még érnie kell arra, hogy Illés megállhasson előtte, de
van már valahol valaki, aki talán még imádkozni sem tud, de várja talán a csodát,
vagy már azt sem. Valaki, akire Isten már rátekintett, és Illésnek oda kell
most menni, ott már érett a helyzet. Nem Samáriában, hanem Sareptában.
Ötletelés helyett mindig van egy pontos terv. Nem nekünk kell kitalálni:
készen van, csak el kell kérni és követni azt, amire Isten mutatja az
irányt. Ó, de sokszor a mi problémamegoldó gondolkodásainkban tényleg csak
az Isten által jelölt feladatokat kellene tennünk! Ráhangolódni. Hogy
kezdtük tegnap? A böjt a nagy áthangolódásnak az ideje, amikor másik hullámsávot
kell keresnünk. Lehet, hogy recseg-ropog az a vonalvég, vagy az a
hullámhossz, de merd, merd meghallani azt a másik hangot! És Illés újra
tanulja, hogy az első mozdulás az mindig az imára kulcsolt kéznek a
mozdulata, különben csődöt mond. Bárhol és bármikor. Vajon a mi életünk
sok-sok csődjének egyik oka nem ez? Mozdulunk, csak nem akkor, nem arra, és
nem úgy. Olyan különös dolog, hogy amikor Isten indít akkor bármennyire is
úgy tűnik, hogy: „de hát Uram az idő!”.
Emlékszünk arra a történetre,
amikor egy rettegő édesapa ott áll Jézus előtt: „Gyere, mert nagyon beteg a lányom” - és elindulnak Jairus
otthona felé. És úgy olvassuk a történetben, hogy egyszer csak Jézus
megáll. Hát egyre gyorsabban kellene, hogy menjen! Az lenne az ésszerű,
hogy még időben odaérjen! De megáll, mert: „Valaki megérintett engem.” – mondja. Az evangéliumban így
olvassuk, hogy: „Megáll a menet”
– talán egyedül Jairus az, aki legszívesebben kiáltana, hogy: „Gázt! Ne
állj meg! Erre nincs időnk!” Odaáll az a vérfolyásos asszony Jézus elé, és
így olvassuk a történetben, hogy: „...és
mindent elmondott neki.” Van erre idő? Igen, Jézusnak volt, pedig
nagyon jól tudta, hogy mi történik közben Jairus lányával. De Ő tudta, hogy
azon az úton mi érett be, hol van az a pont, és hol van az az irány, amely
az Ő terve megvalósulása. Vagy
még egy történet: amikor Samárián kellett
Jézusnak átmennie. Dehogy kellett! Hát minden izráeli kikerülte inkább!
Na de hát volt ott egy asszony a kútnál, akivel Jézusnak kellett beszélnie! Akinek kellett Jézussal beszélnie! Pedig a
tanítványok is talán azt gondolták, hogy: „Uram, ne erre!” De Ő tudta.
Ilyen Mesterünk van, aki mindig tudja, hogy merre és mikor. „Kelj föl Illés – mondja – és menj a Szidónhoz tartozó Sareptába és
lakj ott!” Eddig azt mondta Isten Illésnek, hogy: „Menj a Kerít-patakhoz, menj a pusztába, és rejtőzz el!” A
visszahúzódásnak volt az ideje. De most azt mondja, hogy nem! „Kelj föl és
menj egy városba! Mozdulj meg, Illés! Mozdulj ki abból az állapotból,
amiben eddig voltál!” Ugyanaz a kifejezés áll itt, mint amivel egy gyermek
felé, egy halott gyermek felé hangzik a szó: Talitha kúmi! Ébredj fel! Kelj
föl! Mozdulj meg, mert használni akarlak, mert ki akarlak emelni abból,
ahol éppen most vagy! Lépj ki azokból a csendes pihenőkből - és ha az előbb
arra tanított bennünket Isten Igéje, hogy van, amikor várni kell, van,
amikor mozdulni, van, amikor nem szabad tovább a csendes pihenőkben lenni.
Életveszély kell ehhez?
Eszembe jutott több kedves
beteg is a kórházból. Volt valaki, aki nagyon-nagyon sokszor próbálta meg
az öngyilkosságot, számtalanszor hozta a mentő. Aztán egyik nap berohant a
kápolnába zokogva: „Közölték velem, hogy rákos vagyok.” – mondta. Másnap
visszajött, kicsit megcsendesedve és ezt mondta, hogy: „Ez kellett ahhoz,
hogy akarjak élni? Mert most nagyon akarok.” Életveszély? Vagy egy másik
beteg, aki elmondta azt, hogy: „Nem tudok az anyámmal megbékélni, állandóan
vitázunk. Pedig olyan nehéz a sorsom, olyan sok mindenben segíthetne, de
mindig egymásnak feszülünk!” Aztán megbetegedett az édesanyja és már nem
volt helye a hangos szónak. Ez kell hozzá? Kellenek a bajok, hogy Isten ki
tudjon mozdítani olyan állapotokból, amit nem tudunk magunktól elrendezni,
amiből régóta nem akarunk mozdulni? Hiszem, hogy nem kell a baj, de kell a
nyitottság, mindig kell a nyitottság, és mindig kell az engedelmesség.
Illésnek mozdulni kell egy új szakaszra, és ebben már nem várakozhat, nem
késlekedhet: „Feladatod van Illés, mire vársz? Kire vársz? Hogy valaki
tegyen valamit? Nincs valaki, de
ott vagy te!” „Kelj föl, Illés, és menj el Sareptába, és vegyél részt ott
egy idegen város, pogány város hétköznapjaiban!” Mert Sarepta egy főníciai,
meghatározó nagyváros volt Galilea északi részén. Illés még mindig kívül
maradt Aháb fennhatóságán, de már belül egy közösségen. Ó, de különös az
Isten gyöngédsége, hiszen biztos helyen volt Illés a pusztában, de egyedül
volt és egyedül lenni sem jó! És amikor eljön annak az ideje, hogy: „most
már ne egyedül tovább Illés”, Isten továbbküldi. Egy pogány városba. Emlékszünk
arra az Igére, amikor Jeremiás így ír a levelében, hogy: „Munkálkodjatok annak a városnak a
békességén, mert annak a békességétől függ a ti békességetek!”
Babilonban vannak, idegenek között, rabszolgaként: ők tegyenek értük?!
Igen. Mindig Isten népe tegyen azért, aki még nem ismeri az Urat. Olyan
sokszor volt az egyháztörténelem folyamán kérdés, hogy mi is az egyház
feladata: evangélium-hirdetés, üdvösségre hívás vagy részvétel valami
szociális munkában, társadalmi életben? Soha nem vagy-vagy! Megújult élet és a megújult élettel munkálkodni,
ahogyan Jézus tette. Ő soha nem vonult ki. Ő bevonult az emberi életbe,
bevonult a mélységekbe, magára vette a testit, a nehezet, a nyomorúságosat
és ment oda, ahol a legnehezebb, a lepráshoz, a gyászolókhoz, a bajban
levőhöz, a magányoshoz, a samáriaihoz. Van-e más utunk, vagy követni Őt?
A történet itt azzal
fejeződik be, hogy ezt mondja az Úr: „Én
megparancsoltam ott egy özvegyasszonynak, hogy gondoskodjon rólad.” Nem
különös dolog? A történetből ki fog derülni, holnap halljuk, hogy ez az
özvegyasszony nem is ismeri Istent. Megparancsolta neki az Úr? Hát hogy?
Nem is tud Istenről, nem is tud Illésről, nem is tudja, hogy mi fog
történni. Jaj, de nagy dolog, hogy Isten úgy ad parancsokat és úgy
munkálkodik, hogy az ember még nem is tud róla. Vajon amikor Mózes
megfogant és nevelkedett, mint kisgyermek, sejtette valaki azt, hogy Isten
már válaszol a sóhajtozó imákra, hogy: „túl nehéz a mi utunk, Istenünk?”
Isten már készítette akkor a megoldást. Vagy akkor, amikor azt a kicsiny
lánykát elrabolták és elvitték Naamán házába szolgának, és mindenki
kétségbe volt esve, tudta-e valaki, hogy Naamán leprás lesz és ez a gyermek
fogja hirdetni, hogy van próféta Izráelben, van megoldás, van Isten, aki
tud ennek segíteni! Gondolta-e valaki is valaha? Vagy akkor, amikor még
mindig a Messiást várták vagy várják, hogy Ő már itt járt, ő már közöttünk
volt? Ilyen Urunk van, aki így tervez és így munkálkodik: „Megparancsoltam
egy özvegyasszonynak”. Ugyanaz a szó, amivel megparancsolta egy cetnek,
hogy menjen oda, ahol éppen ki fogják Jónást dobni. Ki ez, aki így szövi
össze ilyen szálakat, életutakat? Az az Úr, akiről hogy énekeljük? „Még meg
sem formált szent kezed, már elválasztál engemet”. Drága Testvérem, ha ilyen
Istenünk van, van mitől félnünk? Hogy is van az, hogy akkor nem két kézzel
ragaszkodunk hozzá és kapaszkodunk belé? Mert ha ez az Isten vette kézbe a
mi kicsi életünket, a mi bajainkat, a mi nyomorúságainkat, a mi fájdalmainkat,
ha Ő szövi az élet szőnyegét, miért aggódunk? Mert ha Rá nézünk, különös
biztonságban leszünk. Honnan tudod, hogy min munkálkodik éppen most? Az
életedért, a gyermekedért, a házasságodért, a jövődért? Hát ezért
hangolódjunk át! A saját elképzelések helyett csendre és engedelmességre. A
várakozás helyett hittel teli mozdulásra. A „nincs” keserve helyett
Krisztus mosolygó szemének a meglátására. Induljunk így az
engedelmességben! Ámen!
Imádkozzunk:
Nagy vagy Te, Isten és nagy a
Te hatalmad! Drága mennyei Királyunk, úgy szeretnénk látni a Te igazi nagyságod!
Hiszen jól tudod, hogy sokszor csak a magunk bajainak a nagyságát látjuk,
problémákat, gondokat, terveket, feladatokat. De köszönjük Neked, hogy Te
vagy a nagyobb, Te vagy az Úr! Áldunk Téged Illés példájáért! Áldunk Téged
Urunk a kiszáradó patakokért, és áldunk a mozdító szóért! Magasztalunk
Téged, amikor engedelmességet ébresztesz a szívünkben, és köszönjük Neked, hogyha
tudunk lépni, tudjuk azt tenni, amire hívsz! Bocsásd meg, hogy sokszor nem
tudjuk! Kérünk Téged, hogy ne hagyd abba a mi életünk nevelését! Kegyelmes
Isten, sződd tovább a szálakat! Köszönjük Neked, hogy mindig úgy
tekinthetünk Rád, mint aki jót munkálsz, mint akinek biztos terve van, és
mint aki pontosan tudja, hogy mikor, minek kell megvalósulni! Adj nekünk
sokkal nagyobb bizalmat Benned! A Te Egyszülött Fiadért, az Úr Jézusért
kérünk, aki így tanított minket imádkozni:
Mi Atyánk, aki a mennyekben vagy,
Szenteltessék meg a Te neved:
Jöjjön el a Te országod;
Legyen meg a Te akaratod,
Mint a mennyben, úgy itt a földön is.
A mi mindennapi kenyerünket add meg nékünk ma.
És bocsásd meg a mi vétkeinket,
Miképpen mi is megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek;
És ne vígy minket kísértésbe,
De szabadíts meg minket a gonosztól.
Mert Tiéd az ország, a hatalom és a dicsőség
Mindörökké. Ámen.
Hagyjad
az Úrra a Te utadat és bízzál benne, mert Ő munkálkodik! Ámen!
Szólsz hozzám, Istenem s én választ
adni készen
Már-már megindulok, hogy rádbízzam
magam,
De, látod,köt s lehúz még régi
csüggedésem,
Áldd meg ma lelkemet több hittel, ó
Uram.
Más nem tanít meg rá, csak égi
bölcsességed,
Hogy bölcsen bízzak és szolgáljak
úgy neked.
Mit érek nélküled? Add, hogy imádva
téged,
Bús, gyarló bűnös én, hadd légyek
gyermeked.
Nagy lelked élt, Uram, a prófétás
időkben.
Az fénylett át a szent s apostol
életén;
Áldj meg s kegyelmedet reám is
töltsd ki bőven,
Hogy Jézust nézzem és ővéle győzzek
én.
445. dicséret 1, 5-6. verse
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|