|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Mi van, ha NINCS?
Él az Úr! Áldott az én Kősziklám!
Magasztaltassék szabadító Istenem!
A mi segítségünk jöjjön az
Úrtól, aki teremtett, fenntart, és bölcsen igazgat mindeneket.
Imádkozzunk:
Élő Urunk, drága Mennyei
Királyunk! Valóban hadd magasztaljon a mi ajkunk Téged, hadd magasztaljunk
a mai napért, a mögöttünk lévő hétért, közösségért, gyülekezetért! Hadd
magasztaljunk azért Urunk, hogy ma azokkal is közösségben lehettünk,
akiknek az életük talán a hajléktalanság miatt olyan sokféle próbának van
kitéve! Magasztalunk Téged Istenünk azért, hogy hallottuk – nem csak a
fülünkkel, hanem a szívünkkel – a harangnak a hívogató szavát! Magasztalunk
azért, hogy azzal a hittel és vággyal lehetünk itt, hogy hisszük: itt vagy
közöttünk. Hisszük Urunk, hogy a Te Igéd meg akar szólítani, nevelni, formálni,
alakítani akar bennünket; és köszönjük Neked azt is Urunk, és dicsőítünk
azért is, mert a Te szavad annyira egyszerű szó. Segíts, hogy értsük,
segíts, hogy szívünkbe fogadjuk, és segíts, hogy engedjünk annak! Légy
áldott azért, hogy Lelked által hisszük, hogy itt járkálsz ezek között a
padok között és Lelked által a Te Igéd szólalhat meg!
Isten élő Lelke jöjj, áldva szállj le ránk!
Ámen!
Kedves Testvérek! Istennek
Igéjét a sareptai özvegy története alapján folytatom tovább a Királyok első könyve 17. fejezetéből
a 8. verstől a 11. versig
terjedő szakaszt. A megnevezett helyről így szól hozzánk Urunk Igéje:
8. Ekkor így szólt Illéshez az
Úr igéje:
9.Kelj föl, és menj el a
Szidónhoz tartozó Sareptába, és lakj ott! Én megparancsoltam ott egy
özvegyasszonynak, hogy gondoskodjék rólad.
10.Fölkelt tehát, és elment
Sareptába. Amikor a város bejáratához érkezett, éppen ott volt egy
özvegyasszony, aki fát szedegetett. Odakiáltott neki, és ezt mondta: Hozz
nekem egy kis vizet valamilyen edényben, hadd igyam!
11.Amikor az elment, hogy
vizet hozzon, utána kiáltott, és ezt mondta: Hozz nekem egy falat kenyeret
is magaddal!
Kedves Testvérek!
Lehet, hogy furcsa lesz az az
első néhány mondat, gondolat, amit most idézni fogok; XVI. Benedek pápa
szavai ezek: „A böjt olyan gyógymód, amelyben segít
kiküszöbölni Isten akaratának elfogadását akadályozó dolgokat. A böjt
segíthet abban, hogy lemondás által tanuljam: legyen meg a Te akaratod!” És hogy egy kicsit jöjjünk
közelebb is – bár időben távolabb –, még Kálvint is hadd idézzem, aki ezt
mondta: „Szent dolgot nem lehet Isten megsértése nélkül
közönséges célokra használni.” Mivel nem vagyunk a magunkéi – ahogy Pál apostol
mondja: „Nem a magatokéi vagytok,
dicsőítsétek tehát Istent a ti testetekben” –, tehát ne a mi eszünké és
akaratunké legyen a vezető szerep szándékainkban és tetteinkben.
Miért is hangoztak el ezek a
mondatok? Hát azért, mert az elmúlt estéken sokszor hallottunk arról, hogy
a böjt egyfajta áthangolás, áthangolódás, és ma Isten Igéje alapján arról
lesz szó, hogy akaratot hogyan lehet áthangolni. Akaratot arra a másik akaratra. És lehet, hogy ebben a lemondást kell tanulni,
lemondást a sajátunkról, saját elképzelésekről. Hogy is lehet ezt megtenni?
Az elmúlt estéken hallottuk azt, hogy Illés, Isten prófétája ott van a
pusztában, ahol talán egyfajta böjtöt tart. Nem valószínű, hogy nagyon
tudatosan, de az biztos, hogy ott nem dőzsölhetett, ott sok mindenről
kellett lemondania, ott sok mindent kellett maga mögött hagyni. De az a
különös, hogy miközben testileg így él, Illés mégsem tűnik gyenge embernek.
Lehet, hogy testiből kevesebb van, de ez az állapot őt mégis abban erősíti,
hogy még inkább Isten előtt áll, vele beszélget nagyon sokat. Mondhatjuk
azt, hogy Illés „Isten-függésben” élt. Ha Isten szól, ő indul. Ha Isten
mondja, hogy hová, akkor ő nem tesz kitérőket, hanem megy és teszi. És
mégis ebben a mai szakaszban egy kicsit olyan jó lesz megállni amellett a
tény mellett, hogy még mintha Illés számára is meglepő lenne, hogy az az
Isten, aki olyan különös módon vezeti az ő életét, hogy miket tud tenni!
Vegyük fel ott a fonalat,
ahol tegnap abbahagytuk. Ugye ott hallottuk, megérkezik Sarepta kapujához
Illés, és azt látja, hogy egy odarendelt, odavezetett, odaparancsolt
asszony éppen fát szedeget. Így hallottuk a felolvasott Igéből: „Amikor a város bejáratához érkezett,
éppen ott volt egy özvegyasszony, aki fát szedegetett.” Éppen ott volt – egy ilyen kifejezés
található itt, hogy: „és lásd, íme”:
és lássatok csodát! Éppen van ott
valaki, akiről Isten beszélt.
Nemrégen a házunkban mesélte
el az egyik lakótársunk, hogy egy nagyon súlyos infarktuson esett át, és csodára
jártak, mert a nővérek, orvosok újra és újra ezt fogalmazták meg: „Maga nem
tudja, hogy mekkora szerencséje volt, hogy amikor hívta a mentőt, a mentő
azonnal jött. És amikor bevitték a kórházba, volt éppen üres műtő, és
azonnal fölfektethették az asztalra, és éppen sikerült kitágítani azt a
nagyon súlyosan összeszűkülő eret! Hatalmas szerencséje volt, hogy így
összejött minden!” Amikor elmesélte, egy kicsit beszélgettünk erről, és azt
mondtam neki, hogy: „Tudja, milyen furcsa, a Szentírásban nagyon sokszor
találkozunk ezzel a kifejezéssel, hogy ‘éppen’?” Éppen akkor… éppen úgy…
éppen abban az időben…
Emlékszünk arra a történetre,
amikor kirakják a kicsi Mózest abban a kosárban a Nílus folyóra? Odabíznak:
„Uram, nem tudom tovább rejtegetni”,
és így mondja a Szentírás is: „éppen
akkor jött arra a fáraó lánya fürödni”. Éppen akkor. Vagy olvasunk egy történetet,
amikor Géhazi ott áll a király előtt, és arról beszél, hogy Elizeus nagy
próféta volt; hogy micsoda dolgok történtek az ő idejében! Volt egy
asszony, akinek megígérte, hogy egy év múlva gyermeke lesz, aztán ez a
gyermek meghalt. És közben beszólnak, hogy Király, valaki vár rád kint,
súnémi asszony, onnan jött…, és Géhazi azt mondja, hogy: „Ő! Éppen
itt van! Majd ő elmeséli!”
Vagy Péterről olvassuk azt,
hogy Joppéban van, amikor a szomszédos városban Dorkász megbetegszik,
meghal, és lehet üzenni, mert éppen ott van Péter. Zákeus története:
Jézus megy be a városba, és megáll egy fa alatt, és éppen
arra a fára néz fel, ahol ott kuporog Zákeus, és
elkezd vele beszélgetni.
De hát lehet sorolni ezeket a
történeteket, nem csak a Biblia lapjairól. Úgy jöttek elénk sorba
elbeszélésekből, amikor elmondta valaki azt, hogy kikísértem a családot,
akik mondták, hogy most akkor három napig nem jönnének. És ahogy mentem
vissza, megbotlottam a küszöbbe, és tudtam azt, hogy combnyaktörésem van,
és három napig senki nem fogja rám nyitni az ajtót. Teljesen kétségbeestem,
és imádkoztam, hogy Istenem, most mi lesz? – és a kis unokám visszaszaladt,
mert valamit ott hagyott. Éppen akkor. Vagy ahogy elmondta valaki, hogy kiraktam a
gyógyszereket: nem érdemes tovább küzdeni, miért is akarnék élni, kiért,
miért – és éppen akkor megcsörrent a telefon. Fölhívott valaki, egy távoli
rokon, és azt mondta, hogy csak éppen eszembe jutottál, hogy vajon mi van veled. Olyan régen hallottam a hangod, olyan
sok szép emlék jutott eszembe! Mekkora és milyen precíz időzítés ez!?
Éppen
akkor. Jól
tudjuk, a tudomány egyre inkább fejleszti ezt, hogy minden pontosan kiszámítható
legyen. A NASA űrkutatás-programjaiban igen-igen fontos tényező, hogy
minden időben történjen. A legpontosabban. Ha valamit elszámolnak, akkor
ott katasztrófa történik. Évekig sok-sok ember tervezi nagyon-nagyon
pontosan, ezerszer ellenőrzik, ki tudja, hogy hányféle módon? Minél nagyobb
a tét, annál pontosabb számításokra van szükség az ember életében. Olyan
nagy csoda számomra, amikor szemeket műtenek, hogy vajon mekkora
pontossággal; és nem lehet megrezdülnie annak a kéznek, amikor valakinek a
látása a tét. Vagy éppen, ha valakinek a szívébe nyúlnak bele! Ó de balga
lenne az a beteg, aki azt mondaná, hogy: „Doktor Úr! Csak úgy nagyjából!
Nem baj, ha nem lesz olyan pontos, csak úgy nagyjából!” Ugye arra lehet
rábízni az életet, aki igen-igen precízen fogja végrehajtani, pontosan
kiszámolva. Éppen akkor, éppen úgy, éppen addig.
Drága Testvérem, szoktál-e
arra gondolni, hogy olyan Istenünk van, aki pontosan kiszámított mindent.
Pontosan! Azt mondta el az embernek, hogy: „Drága gyermekem!
Megformáltalak, megteremtettelek téged úgy, hogy nagyon sok erő és energia
van benned. Hat napon át munkálkodjál, de aztán állj meg, mert ha így tudsz
gazdálkodni az erőddel, ha így tudsz elém állni, akkor föl fogsz
töltekezni! Akkor elég lesz ez az erő hosszú időn keresztül!” Vagy ilyet
mondott az Úr, hogy: „Amikor földetek termését learatjátok, ne akard
mindet, merd otthagyni, elengedni egy részét a nyomorultnak, a jövevénynek,
pontosan ki van számítva, elég lesz mindenkinek! Ne vegyél el többet, csak
amennyi a tiéd, de hagyj belőle! Merd odaadni a tizedet az Úrnak, így
hónapról-hónapra átélheted, hogy az Úr áldásából elég! Ha meg minden a
tiéd, az soha nem lesz elég. Ne légy haragtartó, bosszúálló, ítélkező! Kell
a lelki méregtelenítés, mert akkor nyugodtan fogsz aludni, akkor nyugodtak
lesznek a napjaid, a lelked sokkal szabadabb, tisztább lesz. Úgy
terveztelek meg, nagy gonddal, nagy szeretettel, nagy odafigyeléssel, nagy
precizitással, hogy ha ezeket komolyan veszed, akkor van szabadságod, van
életed. Bocsáss meg, mert ha ezt átéled, akkor be tudod fogadni az én
bocsánatomat is, és nem kell görcsölnöd, az agysejtek emlékező-naptárait
nem nyomja agyon a rossz, a gyűlölséges, a sérelmekkel terhelt érzés kémiája.
Szeress, mint ahogy magadat szereted, mert a szeretet fantasztikus
immunerősítő! Kiszámítottam, nagy gonddal készítettelek el, mindent beléd
építettem!” Ő már csak tudja, hiszen Ő alkotott!
Ó, de sokszor mondja az ember,
hogy: „Igaz Uram, de… Most ezt nem lehet így. Majd később. Én most nem így
szeretném. Most erre nem érek rá.” És csodálkozunk a katasztrófákon?! Ő
kiszámította. Lehet nagyjából, de tudjuk, hogy mi a következmény. Valóban
sok-sok csőd: egészségben, életekben, kapcsolatokban, társadalomban. Jön
Illés a pusztából, és éppen akkor ott van ez az asszony. Láss csodát, íme: tényleg
mintha még Illés is rácsodálkozna! Ezt mondta az Úr. Ó, de jó lenne bűnbánó
szívvel odaborulni Isten elé! Uram, Te tudod, hogy hányszor nem vettelek
komolyan. Hányszor magyaráztam ki, hányszor gondoltam azt, hogy hát nem
kell ezt annyira pontosan; és olyan jó lenne nagy-nagy hálaadással
odaborulni elé, mert még valamit kiszámolt. Kiszámította azt, hogy mi elég
a bűnbocsánat tisztaságához és az örök életet milyen zár kulcsa nyitja.
Pontosan kiszámította, és azt mondta, hogy csak egy tiszta ember élete, nem
elég kevesebb, nem tudjuk jóvátenni, de nem kell több! Csak bízz bennem!
Hidd el, hidd el, hogy ez a Krisztus pontosan elég neked, teljesen elég
neked!
Ott van Illés, ott van az
asszony, és Illés utána kiált ennek az asszonynak: „Hozz nekem egy kis vizet valamilyen edényben, hadd igyam!”
Sőt, amikor elmegy, akkor utána kiált: „Hozz
nekem egy falat kenyeret is!” Amikor először olvastam, nem tetszett
nekem ez a kiáltás. Micsoda dolog, hogy csak úgy odaveti: „Hozz nekem egy kis vizet!” Mégis
olyan különös ez a kifejezés is, mert van benne egy kis kérés is, mint
ahogy imádkozni szoktunk, és van benne egy kis ámuldozás is. Tényleg ott
van! Tényleg van egy asszony, akit meg lehet szólítani! De számomra még
nagyobb csoda az, ami itt történik. Azt olvassuk, hogy akkor elment az
asszony, hogy vizet hozzon. Gondoljunk bele testvérek, hogy ez az asszony
miért van ott? Mert úgy gondolja, hogy nincs tovább élet: „Nem tudok a
gyerekemnek enni adni. Meg fogok halni. Nincs miből, nincs honnan vennem.”
És odajön hozzá valaki, megszólítja őt, azt mondja: „Adj nekem egy kis
vizet!” – és ő képes nyitni a saját problémájából, képes meghallani ezt a
szót. De nagy dolog, amikor valaki nem zárul rá a saját bajára, a saját
életére! Talán látta Illésen, hogy próféta, öltözetéből, hajából, de mégis
ő egy kétségbeesett tehetetlenségben van. Egészen máshol járt a gondolata. Szedi
–talán ösztönösen – azt a pár darab fát, és mégis észreveszi a másikat,
mégis meghallja a kiáltást!
A mi XXI. századunk egyik
átka, hogy nagyon sokszor bezárulunk. Bezárulunk mi emberek a saját
életünkre, a saját feladatainkra. Olyan sokan ezt fogalmazzák meg: „Velem
nem törődik senki, akkor én miért törődnék mással?” Igen, be lehet zárulni.
Bezárni szemet, fület, otthont, pénztárcát, saját időt. Halljuk-e még:
„Hozz nekem egy kis vizet”? Mert kiált ez a világ. Hozz nekem egy kis
reményt, hozz nekem egy kis hitet, hozz nekem valamit, ami éltet, vagy hozz
valakit, aki mindezt megadhatja! Hozz nekem! Éhes és szomjas emberekkel
vagyunk körülvéve, meg vagyunk mi magunk is – melyikünk nem? Éhezzük a
szeretetet, éhezzük a másik embert, éhesen látogatásra, meghallgatásra,
becsületességre, tiszta életre, valakire, aki fontosnak lát és fontosnak
tart. Igen, ez a világ sóvárogva várja az Isten fiainak a megjelenését.
Halljuk-e: „Hozz nekem egy kis vizet?” Vagy várunk? Kire is?
Teréz anya fogalmazta meg: „Ne
várjatok vezetőkre, tegyétek meg magatok!” Ember az embernek. Hogy
hallottuk tegnap? Indulj! Indulj, ha szól az Úr, és indulj, ha valaki
megszólított! Halld meg, merj lépni! Már megint mi? Én nem tudom, hogy
ennek az asszonynak a gondolatában mi lehetett ott. Már megint tőlem
kérnek? Tőlem, akinek semmije nincs? Özvegyasszonyként vajon hányszor élte
át azt, hogy annyi mindent kellett adni, annyi mindenre kellett odafigyelni,
annyiszor kellett lemondani saját magáról, azért, hogy legyen élet abban a
hajlékban az ő gyermekének, hogy átvánszorogjanak egyik napról a másikra,
és már megint tőle kérnek, még most is tőle kérnek… De különös dolog,
amikor ő tud mozdulni! Isten az ő életét munkálja vele. Furcsa dolog ez. De
hát olyan különös, hogy a kérésekről mit mond Jézus? Az ember szavában
sokszor maga Jézus kér: „Ha
megtettétek eggyel is a kicsinyek közül, velem tettétek meg.”
A fát gyűjtögető asszony
félreteszi a saját munkáját, hogy induljon. Ez is böjt. Valaki így
fogalmazott, hogy a böjt ott kezdődik, amikor már fáj. Mert amikor már nem
a feleslegesből adok, nem egy kis megszorítást teszek, hanem adok valamit
önmagamból, önmagamtól elvéve. A másikért adom az enyémet. Lemondok magamról. Hogy lehet ezt?
Hát úgy, hogy valaki ebben példát mutatott nekünk. Aki annyira lemondott
önmagáról, hogy egészen a keresztig ment el, az életét adta oda, és azt
mondja, hogy őt kövessük. Van példa, akármit láttunk otthon, akármit mondanak
mások: van nekünk példánk.
Végül még egy gondolat. Ki ez
az asszony? Egy pogány, gyermekét egyedül nevelő, halmozottan sérült, nehéz
sorsú asszony. Neve sincs, mégis istenfélőbb, mint Izráel fiai közül olyan
sokan. Ó, de sokszor tanít Isten pogány életű embereken, házasságokon
keresztül az emberire, emberségesre megszégyenítően, mert olyankor gőgös
kereszténységünk bizony megszégyenül. Lehet tanulni. Lehet tanulni mindig a
szeretet cselekedeteiből, mert lehet tanulni a szeretet Urától. Azzal
kezdtük, hogy akarat-áthangolás. Ha lemondok a saját elképzeléseimről, hogy
végre tehessem szabadabban az Övét, böjtben élek.
Ámen!
Imádkozzunk!
Hatalmas tervező vagy, drága Mennyei Atyánk! Olyan
bölcsen, olyan pontosan tervezted el az életet és az örök életet. Olyan
nagy gonddal alkottál meg bennünket, embereket, és adtad elénk a földi
életnek ezer útját, hogy járható legyen. Köszönjük Neked a Te végtelen
nagyságod! Köszönjük Neked, hogy leborulhatunk Előtted! Ó, Urunk add, hogy
ne csak fizikailag, hanem valóban a mi szívünkben, a mi lelkünkben lássuk,
hogy mennyire nagy Urunk vagy! Köszönjük Neked azt, hogy a mi életünkben
talán nagyon sokszor éltük át az „éppen”-eket! Bocsáss meg, hogyha
elfelejtjük időnként! Juttasd eszünkbe, láttasd meg, hogy éppen akkor, akkor
is Te jártál ott, éppen akkor, akkor is Te munkálkodtál! Magasztalunk
Téged, Urunk, ennek az asszonynak az egyszerűségéért, engedelmességéért,
mozdulásáért, és köszönjük Neked, hogy most ő lehet példa előttünk! Légy
áldott azért drága Urunk, hogy úgy állhatunk meg ma Előtted, mint akik
szeretnénk Eléd tárni a mi feledékenységeinket, a mi „majdnem”-einket, a mi
hiányos engedelmességeinket! Köszönjük, hogy Eléd hozhatjuk, mert hisszük,
hogy bűnbánó szívvel járulhatunk holnap a megterített asztalhoz! Hisszük Uram,
hogy Te valóban a töredelmes szívet szereted. Kérünk Téged, hogy
csendesíts, láttass, és engedd, hogy halljuk a Te szavad, a Te bűnöket
bocsátó, kegyelmes szavad! Köszönjük Neked, hogy így állhatunk Előtted, így
készülhetünk! Köszönjük, hogy éppen itt lehetünk! Krisztusért kérünk,
hallgass meg bennünket ma is!
Ámen!
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|