|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Megfontolt elköteleződés az Úr iránt
Lukács szerinti evangélium
14. fejezet 15-24.
15Mikor pedig ezt az egyik vendég meghallotta,
így szólt hozzá: „Boldog az, aki Isten országának vendége.”
16Ő pedig a következőképpen válaszolt: „Egy
ember nagy vacsorát készített, és sok vendéget hívott meg.
17A vacsora órájában elküldte a szolgáját, hogy
mondja meg a meghívottaknak: Jöjjetek, mert már minden készen van.
18De azok egytől egyig mentegetőzni kezdtek. Az
első azt üzente neki: Földet vettem, kénytelen vagyok kimenni, hogy
megnézzem. Kérlek, ments ki engem!
19A másik azt mondta: Öt iga ökröt vettem,
megyek és kipróbálom. Kérlek, ments ki engem!
20Megint egy másik azt mondta: Most nősültem,
azért nem mehetek.
21Amikor visszatért a szolga, jelentette mindezt
urának. A ház ura megharagudott, és ezt mondta szolgájának: Menj ki gyorsan
a város útjaira és utcáira, és hozd be ide a szegényeket, a nyomorékokat, a
sántákat és a vakokat.
22A szolga aztán jelentette: Uram, megtörtént,
amit parancsoltál, de még van hely.
23Akkor az úr ezt mondta a szolgájának: Menj el
az utakra és a kerítésekhez, és kényszeríts bejönni mindenkit, hogy
megteljék a házam.
24Mert mondom nektek, hogy azok közül, akiket
meghívtam, senki sem kóstolja meg a vacsorámat.”
Hajtsuk meg fejünket, emeljük szívünket Urunkhoz,
imádkozzunk!
Mennyei Atyánk, a Jézus
Krisztus által! Magasztalunk, mert az elmúlt héten is érezhettük megváltó
szereteted. Bár a tér és idő világában élünk, de már nem a tér és idő
mulandóságának, hiábavalóságának kitéve. Hiszen kegyelmedből a Veled való
mennyei örökélet illatát már most is érezhetjük. Köszönjük Neked, hogy a
közösségeddel való élet ígérete már most valóságossá válik számunkra. Magasztalunk teremtő és
gondviselő akaratodért. Amikor a vízcseppek kopogásának ritmusát halljuk,
amikor az ujjainkat simogatja a lágy szellő, amikor az égen a kéknek egy
újabb árnyalatát vesszük észre, rádöbbenünk, hogy a teremtett világ Téged
magasztal. Köszönjük, hogy ebben a világban élhetünk. Bár tudjuk, hogy
Krisztusban Te elkötelezted magad irántunk, sokszor a szövetséget
megszegjük. Gyakran a robotot, szenvedést, az elfoglaltságot látjuk, és
ezek szolgálatába állunk. Bocsásd meg ezt nekünk. Éppen ezekért kérünk,
szent Lelkeddel munkálkodj közöttünk, hogy ez alkalmunkkor, ne a perc
múlását érezzük, hanem Igédben nyisd meg az ablakodat, hogy belekóstoljunk
eljövendő királyságod édes ízébe. Ámen!
Hű
pásztorunk, vezesd a te árva nyájadat,
E földi
útvesztőben te mutass jó utat;
Szent
nyomdokodba lépve, a menny felé megyünk,
Ó,
halhatatlan Ige, vezérünk, Mesterünk.
Mert
boldog az az ember, ki dicsér tégedet,
És
kóstolgatja mindennap szent beszédedet;
Hát
legeltessed igéddel bolygó nyájadat,
És
terelgessed Lelkeddel juhocskáidat.
Szentlelkedet
töltsd ránk ki, mint hajnal harmatát,
És adj
fejünkre tőled nyert ékes koronát,
Hogy
áldozatra felgyúlt, megszentelt életünk
Oltárodon
elégjen, Királyunk, Mesterünk!
229.
dicséret
Lukács szerinti evangélium
14. fejezet 25-.
25Nagy sokaság ment vele, és ő feléjük fordulva
így szólt: 26”Ha valaki hozzám jön, de nem
gyűlöli meg apját, anyját, feleségét, gyermekeit, testvéreit, sőt még a
saját lelkét is, nem lehet az én tanítványom.
27Ha valaki nem hordozza a maga keresztjét, és
nem jön utánam, az nem lehet az én tanítványom.”
28„Mert ki az közületek, aki tornyot akar építeni, és
nem ül le előbb, és nem számítja ki a költséget, hogy telik-e mindenre a
befejezésig?
29Nehogy – miután alapot vetett, de nem tudta befejezni – gúnyolni kezdje mindenki, aki
látja, 30és ezt mondja: Ez az ember
építkezni kezdett, de nem tudta befejezni.”
31„Vagy ha az egyik király el akar indulni, hogy harcba
bocsátkozzék egy másik királlyal, vajon nem ül-e le előbb, és nem tart-e
tanácsot arról, hogy szembeszállhat-e tízezer élén azzal, aki húszezerrel
jön ellene?
32Különben követséget küld, amikor az még távol
van, és megkérdezi a békefeltételeket.
33Így tehát, aki közületek nem mond le minden
vagyonáról, nem lehet az én tanítványom.”
34„Jó a só, de ha elveszti az ízét, hogyan tudják azt
visszaadni?
35Sem a földnek, sem trágyának nem alkalmas:
tehát kidobják. Akinek van füle a hallásra, hallja!”
Szeretett Testvérek!
Gyakran hangzik igehirdetés
egy-egy bibliai szakasz alapján. És ez egyik oldalról így rendben is van.
Azonban látnunk kell, hogy maguk az evangéliumok is jól felépített
sorrendben mondják el akár a példázatokat vagy Jézus tanításait. Ma éppen
ezért tudatosan Lukács evangéliuma 14. fejezetéből egész sok szakasz,
hosszú rész hangzott el. Először is: Jézus ugye gyakran használja az Isten
országával kapcsolatosan képként, szemléltetésként a lakomát, a vacsorát, a
nagy asztalközösséget az Istennel való közösség kiábrázolására. Az előbb
hallottunk egy vacsoráról szóló példázatot. A nagy vacsora példázata, amely Isten határtalan
szeretetéről szól. Arról a határtalan szeretetről, ahogyan hívta az akkori
népet, hívta népét, de közülük az egyik ilyen, a másik olyan kifogással
jött, valahogy mindig akadt mindenkinek fontosabb dolga. Pedig a kor
szokása szerint hangzik a példázat, mert amikor egy nagy vendégségbe, vagy
lakodalomba meghívták az embereket, a kor gyakorlata az volt, hogy sokkal
hamarabb meghívták őket, és akkor, amikor konkrétan már minden kész volt,
akkor még egyszer szóltak, hogy „na, most induljatok”. Vagyis be lehetett
tervezni, számítani lehetett rá. De aki mégsem megy el, akkor ezzel azt
üzeni, hogy neki nem fontos ez. Neki nem kell azzal a gazdával, azzal a
közösséggel a kapcsolat. Nos, Isten határtalan szeretetéről szóló nagy vacsora példázata, egészen
annyira határtalan, hogy átlépi Izráel határait is, kerítéseit is átlépi. A
többi nép felé is szól, hiszen a példázat, ha lefordítjuk az akkori
helyzetre, akkor bizony erről beszél. A hivatalosak – tudniillik Izráel
népe, ott, akkor még –, közülük sokan nem fogadták el a konkrét meghívást,
ezért: menjél, és mindenkit, mindenkit hívjál. Sőt, ilyet olvasunk: „kényszeríts bejönni mindenkit”. A
történelem folyamán többször félreértették, félremagyarázták, igen téves
következtetéseket vontak le ebből, hogy kényszeríts bejönni. Isten az Ő
országába nem fog fegyverrel kényszeríteni bennünket. De értenünk kell a
kor szokását. A Közel-Keleten ma is uralkodó nagyon nagy udvariasságot,
hogy amikor valakit megszólítottak, és kértek, hívtak, akkor annyira
udvariaskodott, és annyira köszönte, és annyira köszönte, hogy szinte már rá
kellett beszélni, hogy hagyd már abba azt az udvariaskodást és gyere. Azt
hiszem, hogy vannak olyanok, akik tapasztalták már azt, és barátaikat fel
is készítik rá, hogy mi is szeretünk udvariaskodni, és kínálgatni a
vendéget háromszor, négyszer, ötször, és még a szénás szekeret is
emlegetjük, még arra is fér - igaz, hogy az egész utcát teleszórja... de
nem így van ez mindenhol, Európában sem. Van, ahol egyszer megkínálnak, és
ha nagyon udvariaskodsz, és nem veszel, többször nem fognak kínálni, mert
ott nem ez a szokás; és akkor éhen maradsz. Nos, a Közel-Kelet embere
nagyon udvariaskodó ember, aki hárítgatja… és nem, és mégsem, és rá kell
beszélni, kitartóan kell kínálni. Jobban értjük mindezt, ha arra gondolunk,
hogy amikor ez a meghívás hangzik, akkor valóban, a meghívó, ilyen kitartó
szeretettel hív, mint amikor az ötödik kör után, amikor hárítgat a másik –
de csak udvariasságból –, még akkor is azt mondja, hogy gyere… nem azt
mondja, hogy akkor éhen maradsz, akkor nem eszel, nem foglak többször
kínálni. Igen, ez valóban így van, és komolyan kell vennünk, hogy ez a
hívás feltétel nélküli hívás, hatalmas szeretetről szól, és tesz
bizonyságot. Azonban önmagában félreérthető, ha csak ennyit olvasnánk az
evangéliumból. Jézus mondta el a nagy vacsora példázatát, igaz a példázat,
de önmagában félreérthető. Tudniillik mintha komoly elköteleződés nélküli
lenne ez az ügy. És itt szeretnék visszautalni a bevezetőben említett
tételre, mi szerint az evangéliumok is szépen fölépített beszámolók, tanítások,
és itt közvetlenül utána hozza az evangélista a folytatást – a másik
részét. Az isteni rész a feltétel nélküli hívás, mindenkit hív. Bűnöst,
Ábrahám utódját, vagy a más népek fiait: mindenkit hív. Mindenkit szeretne
az Ő asztalához ültetni. Ez úgy tűnik, hogy “ó akkor nekünk semmi felelősségünk
nincs”. De van! És itt jön a folytatás. És nézzük a folytatást: „Nagy sokaság ment vele…” Ilyen
gyakran előfordult. Az evangéliumokban többször látjuk, hogy nagy sokaság
ment vele. Volt, aki érdeklődőként, volt, aki kíváncsiként, volt, aki szájtátiként;
volt, aki úgy ment, mint ma, akik kapcsolgatják a TV-t: valami szenzációst
akarok mindig látni… ó itt csak beszélnek, az nem érdekes… valami
rendkívülit, valami botrányosat, valami csiklandozót, valami… és akkor
keresgetik az emberek. Nos, régen is kicsit hasonlóak voltak, volt, aki
tehát érdeklődőként, volt, aki kíváncsiként, volt, aki szájtátva: Menjünk,
lássuk, milyen csodát fog csinálni… Miről lehetne majd utána beszélni.
Voltak, akik bizonyára őszintén lelkesen mentek Jézussal.
Aztán, a beszámolókból
pontosan tudjuk, hogy voltak, akik azért mentek, mert bajban voltak. Odamentek,
mert gyógyulni szerettek volna. Akár testi nyomorúságból, akár lelki
nyomorúságból, vagy éppen mind a kettőből együtt. Voltak, akik ezért
mentek. Emlékezzünk, Jézus meggyógyít tíz leprást, és aztán egy megy vissza
hálát adni. Jézussal nagy sokaság
ment – jegyzi fel itt az evangélista.
Igen, de voltak, akik
kimondottan ellenséges indulattal voltak Jézus mellett. Mentek Jézussal,
mentek figyelőként vagy felbérelt megfigyelőként. Figyeljétek, lessétek,
mikor mond olyan valamit, amibe beleköthetünk. Igen, sokan mentek Jézussal.
Voltak, akik sodródva mentek. Ahogy a tömeg sodorja. Bár nem döntötte el,
hogy akar-e továbbmenni, de a tömeg arra ment, akkor megy a tömeggel.
Ilyenek vagyunk gyakran mi, emberek. Elkötelezettség nélkül, átgondolás,
meggondolás nélkül – úgy sodródunk. Hát, lássuk mi lesz! Haza kellene
menni, de hát a tömeg most arra megy, akkor hagyom magam sodortatni. Aztán
persze lehet majd hivatkozni, hogy én is ott voltam. Azonban tegyünk
különbséget. Mondjuk valaki azt mondhatja el, mint egyetemet végzett ember:
XY professzort én is hallgattam. Ez egy nagyszerű dolog lehet, ha az egy
kiváló professzor volt. De azért itt nagyon nagy a különbség, hogy csak
hallgatta, vagy pedig a professzorral együtt dolgozott, mondjuk egy
kutatáson. Elkötelezte magát, hogy együtt. Nem pedig,
csak éppen ott voltam, és én is hallottam, és egy életen keresztül ezzel
dicsekszem.
Hogy mondja ezt egy másik
helyen az evangélium? Majd némelyek mondják, hogy Uram, hát utcáinkon tanítottál. Igen, de ez
nem azt jelenti, hogy volt valamilyen komoly közünk egymáshoz. Igen,
valahol egyszer én is ott voltam, valahol egyszer egy templomban
megjelentem valamiért, de van-e komoly elkötelezettség, van-e valami komoly
kapcsolat. Jézus, a határtalan nagy isteni hívás után, elmondja a
tanítványság feltételét is. Nevezetesen, hogy ki, hogyan lehet Jézus
tanítványa. És ezt olvastuk másodszor. A tanítványsághoz szabadnak kell lenni. Szabadnak kell
lenni minden mástól, minden más szolgaságtól. Minden más
elkötelezettségtől. Szabadnak kell lennünk az Úr követésére, vagyis az Úr
legyen az első. És Jézus itt nagyon határozott, egyértelmű, mondhatnánk,
kemény megfogalmazást alkalmaz és használ. Az Isten helyén az életünkben az
első helyre, nem kerülhet semmi más. Tudniillik, akkor nem tudunk Jézus-követők
lenni. Mert egyszerre két urat szolgálni nem lehet. Egyszerre két irányba
haladni nem lehet. El kell dönteni, hogy kire hallgatunk. Nem kerülhet az
első helyre az életünkben a család sem, mondja Jézus. Egyenesen azt mondja:
„Ha valaki hozzám jön, de nem gyűlöli
meg apját, anyját, feleségét, gyermekeit, testvéreit, sőt még a saját
lelkét is, nem lehet az én tanítványom”. A Máté szerinti szent
evangélium, úgy fogalmazza meg mindezt: „Aki
jobban szereti apját vagy anyját, mint engem, az nem méltó hozzám; aki
jobban szereti fiát vagy leányát, mint engem, az nem méltó hozzám…” – aki
jobban szereti a családját, jobban szereti önmagát, mint az Istent, az nem
tud, nem lesz Jézus tanítványa. Igen, „én
az Úr vagyok a te Istened, és ne legyenek idegen isteneid én előttem” –
itt egy fontos sorrendről beszél Jézus. Lehet lelkesedni, lehet sodródni,
néha ott lehet az ember és hallgathatja, néha beleolvashat a Szentírásba,
de ez még nem azt jelenti, hogy oda is tartozik. Jelenthet egy lépést ebbe
az irányba. De lesz-e következő lépés? Igen, a tanítványság feltétele
ugyanolyan, mint az egészséges házasságé. Emlékezzünk, Mózes első könyvében
ezt olvassuk: „elhagyja a férfiú, az
ő apját, anyját, és ragaszkodik a feleségéhez”. Másképp nem jön létre
egy normális, egészséges házasság. Ha nem tudok leválni a szülőről, a szülő
mindig fontosabb marad, akkor nem tudok kötődni igazán a házastársamhoz.
Nem azt jelenti, hogy nem beszélek ezután sose a szülővel, nem azt jelenti
semmilyen kapcsolatom nincs, csak a sorrend megváltozik. A házastársnak
előrébb kell kerülni, ha házasságot akarok kötni, mint a szülőnek.
Valamikor a szülő volt előrébb, gyermekkoromban. De később tudni kell
elhagyni és ragaszkodni… Nos, a mi egész életünkkel kapcsolatosan Jézus,
erre hívja fel a figyelmet, a hatalmas, feltétel nélküli isteni hívás után,
hogy ennek van egy emberi oldala is. Egy emberi oldala, és nehogy
eltévedjetek, összetévesszétek a dolgokat. El kell dönteni. Nem elég az,
hogy nagy sokaság ment vele egy darabig… úgy sodródtak az emberek, ki
ezért, ki azért. Ne engedjük magunkat megtéveszteni, hanem el kell dönteni.
A Krisztus-követés vállalásáról beszél tehát Jézus. A tanítványság
feltételeinek megismerése után, a végleges döntés előtt egy önvizsgálatot
kell, érdemes tartani. Egy önvizsgálatot, és erre mondja azt, hogy „aki tornyot akar építeni” – itt a
korabeli gyakorlat szerint, például a szőlőskertekben a hegyoldalak miatt
elég sok terméskő is volt, amit kiraktak a mezsgyére; ebből lettek a
kerítések, egyúttal védőkerítés is, és ezekből a kövekből egy kis
tornyocskát építettek, ahonnan szemmel lehetett tartani a szőlőt. Őrtornyot
készítettek, valami ilyesmi kép van a háttérben. Azt mondja tehát Jézus,
hogy „aki tornyot akar építeni, nem
ül le előbb…?” Ha házat építesz, nem ülsz le először, és átgondolod az
egészet, lesz-e elég pénzed, erőd a nagy álmot megvalósítani? Mert ha abbamarad
– mert óriási az álmod, csak éppen reálisan nem gondolod végig, hogy csak
feleakkorát tudsz megvalósítani –, akkor rajtad fog nevetni a fél világ, és
keserű szájízzel fogsz te is élni. Pedig, ha jól végiggondoltad volna,
akkor nagy örömöd lehetne. Jézus tehát a Krisztus-követés vállalásával
kapcsolatosan, megfontolt döntésre hív. Egyik oldalról a nagy vacsora,
tehát isteni oldalról a feltételnélküli hatalmas szeretet, amely hív és
visszafogad mindenkit, de van egy emberi oldal is, ahogyan mi a választ
adjuk. A mi válaszunk pedig megfontolt legyen. Nem egy szalmaláng. Ó ez
most olyan jó volt! És mi lesz holnap? Ne tűzfejű lelkesedés legyen,
amelyik meggondolatlanul csattog, rohan, aztán odalesz. Megfontolt
döntésünk legyen! Ne egyszerűen csak sodródjunk. Ahogy sokszor szokták
mondani: „divat vagy nem divat templomba járni, mert mi mindig a szerint
viselkedünk” – éppen, amit a többség tesz. A demokráciák ez alapján működnek,
de nem mindig azt jelenti, hogy biztos, hogy mindig a többségnek van igaza.
Mert az emberek manipulálhatók. A nagy sokaság ment Jézussal… jó, ha ott
vagyok benne én is. Milyen lelkülettel? Miért vagyok ott? Mert attól függ,
hogy meddig leszek ott. Hogy lemorzsolódok, megbotránkozok: „Na ebből elég
volt, most már meguntam, valami másabb, érdekesebb, újabb szenzáció kellene”.
A Krisztus-követés vállalásában tehát megfontolt döntésre hívja föl Jézus a
figyelmet a további szavaiban. Az akadályokat le kell küzdeni, hogy
tanítvánnyá lehessek, mert különben csak sodródó ember vagyok minden
elkötelezettség nélkül. Nem véletlenül mondja Jézus, hogy „aki elveszti életét énértem és az
evangéliumért, az száz annyit kap. Aki pedig meg akarja tartani az életét
– tudniillik az Úr nélkül, Isten nélkül –, az el fogja veszíteni”. Ez törvényszerű, hogy el fogja
veszíteni. De nekem kell meghozni a döntést.
Tegyük fel végül a kérdést:
hogyan járok Jézussal? Mert itt nagy sokaság ment Jézussal, és olyan szépen
hangzott ez a nagy vacsora példázata. Mindenkit, mindenkit hívjál, ha nem
jönnek azok, akik már régen megkapták a meghívást, hozzad, hívjad azokat,
akik nem is tudtak róla. Mondjad, hogy jöjjenek, ne udvariaskodjanak, hogy „de
hát engem nem hívtak!” Jöjjenek, bátorítsad őket! Mert ekkora az isteni
szeretet. De mindenkire vonatkozik az önmegtagadás, a kereszthordozás, nem
lehetek én magam az első. Nem isteníthetem a családomat, a munkámat. Nem
isteníthetem a társadalmat, a divatot. Ez nem lehet az első helyen az életemben,
mert a saját életemet teszem tönkre, Jézusnak meg nem leszek tanítványa.
Még ha egy darabig sodródtam is ott, le fogok morzsolódni onnan… Nem öröm lesz számomra a Krisztus-követés.
Hogyan járok tehát Jézussal?
Alkalmilag, szalmalángszerűen, félszívvel? Vagy meggondoltan,
elkötelezetten, hűségesen? Mert akkor erőforrás lesz, és nem nevetség
tárgya lesz életem – mint a meggondolatlanul építkezőnek az élete. Ha
meggondoltan, elkötelezetten, hűségesen megyek a hívó isteni szóra Jézus
követésében, akkor erőforrás, öröm, egy olyan tartós közösség lesz, amire
valóban szükségem van. Akkor az üdvösség útján járok. Ha megfontoltan,
elkötelezetten megyek, akkor életemnek egy karakterisztikus jellemzője
lesz. Akkor nem azt mondják, hogy: jaj, ez mindig a széljárás szerint
szokott ide-oda sodródni; hanem azt mondják: ez egy keresztyén ember.
Tegnap is az volt, tíz éve is, húsz éve is az volt. Rá lehet számítani.
Igen, akkor ízelítő só lesz az életünk, ahogy itt olvastuk. Erősödjünk a
megfontolt elköteleződésben, mert az Úr iránt elkötelezett életünk, emberek
lesznek áldássá. Ámen!
Már
szolgád lettem, Jézusom,
Ki értem
áldozál;
Más uram
nincsen, jól tudom,
Mert
bűnből kihozál.
Légy
áldott, Krisztusom, te nagy!
Hadd
adjam át szívem:
Vedd
szívesen, hogy hol te vagy,
E szív is
ott legyen.
467. dicséret 4-5.
Magasztalunk Istenünk
mérhetetlen nagy szeretetedért. Hogy a Tőled elfordult, eltávolodott
népedet és a nemzeteket, bennünket is, hívod magadhoz. Magasztalunk Téged
Istenünk, hogy kész vagy visszafogadni a Jézus Krisztus érdeméért. Téged
áldunk és dicsőítünk, hogy Veled való közösségben, az asztalközösség
nagyszerű csodájában ünnepelhetünk, örülhetünk már e földi életünkben is.
Hogy Hozzád tartozhatunk, hogy a Te néped lehetünk. Bocsásd meg, hogy olykor
csak alkalmi fellángolás van bennünk. Bocsásd meg, hogy gyakran a széljárás
sodorhat közelebb vagy távolabb is minket Tőled. Bocsásd meg, amikor
döntésünk még nem igazán érett elkötelezettség volt. Segíts, hogy helyes
értékrendünk legyen a Krisztus követése, általad. És kérünk, segíts
bennünket a hitben megújult életre, engedelmességre, elköteleződésre, hogy
áldássá lehessünk családunknak, gyülekezetünknek, nemzetünknek. Könyörgünk
itt betegekért, gyászolókért, az élet próbáiban járókért. Könyörgünk értékvesztett
világunkban sodródókért. Könyörgünk a megélhetési gondokkal küszködökért.
És könyörgünk a hitvallástételre, konfirmációra készülő felnőttekért,
fiatalokért, hogy merjenek melletted dönteni, elfogadni a Te szeretetedet,
és a Te követésedben a Te néped közösségében sok örömük legyen. Tedd
áldássá életünket, melletted való döntésünket, hogy Krisztus-követésünk
által mindannyian áldás legyünk. Ámen!
„Ti azonban választott nemzetség, királyi papság,
szent nemzet vagytok Isten tulajdonba vett népe, hogy annak nagy tetteit
hirdessétek, aki a sötétségből az Ő csodálatos világosságára hívott el
titeket.” Ámen!
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|